Peugeot 309GTI16

Gepost door johan 309gti16 
Re: Peugeot 309GTI16
12-12-2007 21:49
johan 309gti16 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Met de standaard 160pk, kan ik het al veel auto's
> moeilijk maken, maar met 200pkbig smile smiley moet dat helemaal
> leuk zijn. En hoe snel tot de 100 km/h.


Een standaard 309 GTI16v kan het idd al veel auto's erg moeilijk maken tijdens sprints.
Vooral het lage gewicht geeft de auto een groot voordeel.

0-100 moet met deze auto rond de 5.5/6 seconden te doen zijn.
Bij een 2 wiel voorwiel aangedreven auto is het wel erg moeilijk om al dat geweld goed op het asfalt te houden dus de conditie's moeten dan optimaal zijn.
Als je bij 60 overschakeld naar zijn 4 en goed het gaspedaal intrapt kun je de voorwielen nog laten spollen, vandaar dat je ook bij die 5.5/6 seconden blijft steken.
Meer vermogen zou het alleen maar moeilijke maken om rap weg te trekken, echter de tussenacceleratie's daar pakt het wel gunstiger bij smiling smiley







Is het trouwens je eerste auto?
Hij ziet er toppie uit!!
Ben benieuwd of je nog meer foot's hebt?



H
Zijn mooie waardes zo, het is inderdaad moeilijk om die pk zonder slippen op de weg te houden, heb ik inderdaad ook last, en zal alleen meer worden met zo'n 200pk.

309gti Schreef:

Is het trouwens je eerste auto?
Hij ziet er toppie uit!!
Ben benieuwd of je nog meer foot's hebt?

Dit is niet mijn eerste auto, als eerste had ik een talbot samba, dat was echt een doosje, maar wel geinig. Heb ik nog een 309 1.3 gehad, maar daar heb ik de neus iets van geknikt. Toen wilde ik wat sportievers, het werd een 205GTI, heb ik maar kort gehad. Bleek dat deze schade had gehadsad smiley, en rookte nog blauw. Mijn broer wilde een andere auto, en deze 309GTI16 heb ik van hem overgenomen, in 1999.cool smiley
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
15-12-2007 09:27
De hamster = The Stig! Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fijn topic!smileys with beer

Fijne auto, fijn topic. grinning smiley

Thanks
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
17-12-2007 11:52
BandenSmoker Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nette Peug.thumbs upthumbs up


Danje, probeer het ook zo te houden.smiling smiley
Ik was benieuwd of er nog mensen zijn die tips hebben voor het onderhoud, gezien ik deze niet elke dag gebruik, om de auto toch zo goed mogelijk te houden, en dan zaken die goed zelf uit te voeren zijn.
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
16-01-2008 19:11
@309gti: Prachtige wagen en ook nog bloedje snel. Alleen jammer van de grill en de booskijkers. Die maken de auto dan weer een beetje sjonnie achtig. Met een ander grilletje en zonder booskijkers is ie helemaal af.

Dsrt smileys with beer
Dsrt Schreef:
-------------------------------------------------------
> @309gti: Prachtige wagen en ook nog bloedje snel.
> Alleen jammer van de grill en de booskijkers. Die
> maken de auto dan weer een beetje sjonnie achtig.
> Met een ander grilletje en zonder booskijkers is
> ie helemaal af.
>
> Dsrt smileys with beer



Ik ben het met Dsrt eens, jammer van die booskijker, ga je gelijk een beetje de golf kant op, en dat wil je niet lijkt mij.big smile smiley
Bijgevoegd een opname van 0-100. In de 7 seconden, onder niet ideale omstandig heden. Niet slecht voor een 18 jarige auto.





[url=http://

]0-100[/url]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2008 07:53 door johan 309gti16.
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16 UPDATE: filmpje 0-100
02-02-2008 17:10
Mooie auto, ziet er nog origineel uit! thumbs up Een van de snelste, zo niet de snelste GTi uit z'n tijd.
NissanDriver Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooie auto, ziet er nog origineel uit! thumbs up Een
> van de snelste, zo niet de snelste GTi uit z'n
> tijd.


Dank jesmiling smiley. Is inderdaad op een paar kleine dingen na geheel origineel. En snel is ie zeker, blijft nog steeds verslavend om er mee te rijden.grinning smiley
Ik zag op het internet de volgende 309GTI16. Volgens de gebruiker is er veel aan veranderd/ vervangen.

Nou is mijn vraag wat mag zoiets kosten?

peugeot 309 gti 16v met een RFS motor uit een 306 GTI met een versnellingsbak van een xsara vts (5-bak)

Vandaag (11-01-2008) nieuwe APK tot 01-02-2009
Bouwjaar 1991.
Katlose versie
carosserie 181000, motor 126000km.
[/color]
Zo, hier weer eens een update. Vandaag maar eens de aarlijkse apk keuring laten uitvoeren. De laatste jaren geen grote gebreken, eigenlijk helemaal niets. En gelukkig nu ook weer geen puntenbig smile smiley. Blijft een geweldig 18 jarige auto, betrouwbaar, start altijd, en nog steeds en big smile als je erin rijd, en nu weer zonder problemen apk.cool smiley Ook gezien deze de laatste jaren bijna nooit een garage heeft gezien.
De bovenstaande 309 gti 16 met rfs motor is het definitief niet geworden. Besloten om gewoon met deze door te rijden. Bevalt nog prima.cool smiley
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16 UPDATE nieuwe APK
30-04-2008 10:05
Mooie auto thumbs up Waar ik benieuwd naar ben is hoe deze auto op hogere snelheden nog trekt, bijvoorbeeld 100-200. No offence, maar het koppel is niet om van je stoel te vallen. Wat dat betreft is een T-16 (of die getunede GTI16) natuurlijk een ander verhaal cool smiley
Thanx. Inderdaad er zijn auto's met meer koppel. Maar deze motor begint pas echt te leven vanaf ongeveer 3500 rpm. Daaronder is het zker niet niet verkeerd. Je kunt deze wel lekker door trekken tot bijna 7200 rpm. Naar mijn mening blijft er boven de 100 km/h nog redelijk wat trekkracht over, voordeel is ook het gewicht van de auto.
Hier even een foto van het afgelopen noodweer met die enorme regen. Maar de Peugeot ging er gewoon doorheen, maar een dikke audi had er meer problemen mee, zeg maar gewoon die deed het niet weer.

Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
10-07-2008 09:27
Flinke plas water eye popping smiley maar dat kan de voorvader van mijn 306 wel aan thumbs up

Die Opel op de foto durfde zeker niet smiling bouncing smiley
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
10-07-2008 10:24
Kijk maar uit,

Hij hoeft maar iets teveel water te slikken en je kan er een nieuw blok inhangen.

(Of te koud op een heet blok = scheuren......)
Ik had niet echt veel keus, moest er wel doorheen. Maar echt verstandig was het niet. Die dag geen problemen gehad, wilde ik de auto een paar dagen later proberen, begon deze op 2/3 cilinders te lopenconfused smiley. Wat bleek er stond gewoon water bij de bougies, deze allemaal weer droog gemaakt en het gaat nu weer goed. Gelukkig geen water via het lucht filter.
Dan heb je wel geluk gehad!
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
10-07-2008 12:25
johan 309gti16 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik had niet echt veel keus, moest er wel doorheen.
> Maar echt verstandig was het niet. Die dag geen
> problemen gehad, wilde ik de auto een paar dagen
> later proberen, begon deze op 2/3 cilinders te
> lopenconfused smiley. Wat bleek er stond gewoon water bij de
> bougies, deze allemaal weer droog gemaakt en het
> gaat nu weer goed. Gelukkig geen water via het
> lucht filter.


Ik ken een paar mensen die 2 jaar geleden met de wateroverlast in Putten een nieuw blok in hun auto hebben kunnen hangen,

Je heb ZEKER geluk dus ja!big smile smiley
Stukje leesvoer, heren. 309 GTI 16 sneller dan een M3! smileys with beer


Multitest

Honda Civic 1.6i 16v VTEC » Peugeot 309 GTI 16v » Volkswagen Golf G60



Golf, Civic en 309, ze staan stuk voor stuk bekend als gedegen auto's voor brave huisvaders. Maar pas op. Want de aanwezigheid van een G-lader in de VW, VTEC-techniek in de Honda en zestien kleppen in de Peugeot zorgt voor een brullende prestatiehonger. Vergelijkingstest van drie dartele beren in burgermanskledij.


Het fenomeen Hot Hatchback is zo langzamerhand een wijd verbreid verschijnsel. Volkswagen, de aanstichter van de rage met de oer-GTI uit 1976, levert maar liefst drie varianten van zijn erkende supermarkt-racer in verschillende gradaties van krachtigheid. Het instapmodel in de GTI-club van VW is het model met 1.8 liter achtklepper met 107 pk. Een trapje hoger, zowel qua kracht als prijs, staat de GTI 16 klepper met 129 pk. Baas boven baas is de Golf GTI G60 waarvan het vermogen is opgeschroefd tot 160 pk. Concurrentie hebben we gevonden in de vorm van een zeer potente Honda Civic. De "gewone" 1.6 zestienklepper uit de Civic reeks stond al bekend als een verre van traag apparaat, maar wat de Japanners nu uit dezelfde cilinderinhoud hebben gepeuterd grenst aan het ongelooflijke; niet minder dan 150 pk, wat prima prestaties belooft. Het geweld dat onder het predikaat VTEC aan de man gebracht wordt, is beschikbaar in de CRX coupé en in de Civic driedeurs hatchback die hier aantreedt. Net als VW biedt ook Peugeot GTI's in alle soorten en maten. De 205 is er alleen nog als 1.9 met 130 pk, dezelfde motor zit ook in de 309 GTI 1.9 Maar de Peugeot met de meeste branie is de 309 GTI 16, die evenals de G60 honderdzestig paarden onder de kap heeft. Sinds zijn introductie hebben we nog maar bar weinig exemplaren op Neerlands wegen mogen waarnemen, net als de Honda Civic VTEC.





Motor
Veel wegen leiden naa veel vermogen, dat staat in deze vergelijking als een paal boven water. Was kort geleden de montage van een turbocompressor favoriet als prestaties werden gevraagd, tegenwoordig zien we een rijke variëteit aan andere spierversterkers. Peugeot bedient zich nog van de meest klassieke middelen, een overdosis cilinderinhoud (1.905 cc, de grootste van het hier ten tonele gevoerde drietal) in combinatie met een cilinderkop waarin twee nokkenassen en vier kleppen per pit zijn ondergebracht. De motor is reeds langer bekend uit de 405 MI 16, maar het viel niet mee om hem met al zijntoebehoren in het vooronder van de 309 te lepelen. Dat lukte uiteindelijk door de vorm van uitlaatspruitstuk aan te passen en de radiateur achterwwarts te laten kantelen. Het vermogen heeft er in elk geval niet onder geleden: volgens Peugeot levert de snelste 309 160 pk bij 6.500 tpm. Het maximum koppel, 177 Nm groot, zou bij 5.000tpm worden afgegeven. Tamelijk in de hoge regionen dus, maar desalniettemin kan de zestienklepper geen uitgesproken toernemachine worden genoemd: met een boring x slag van 83 bij 88 mm is er sprake van een langeslagmotor, en die jubelen over het algemeen iets minder ver door dan exemplaren met een korte zuigerslag.
Een lichtend voorbeeld in de laatstgenoemde categorie is de kersverse VTEC-motor van Honda, die deskundigen over de hele wereld reeds heeft kunnen verleiden tot spontane hartekreten als "sensationeel" en "revolutionair". Het is dan ook heel wat andere koek dan Honda's vertrouwde 1,6 liter zestienklepper met 110 pk (CRX 124pk) en een boring x slag van 75 x 90 mm. De nieuweling is met 81 x 77,4 mm een korteslagmotor van het zuiverste water en het waarom is onmiddelijk duidelijk als je je bedenkt dat het beloofde vermogen van 150 pk niet eerder dan bij 8.000 tpm ter beschikking staat. De grootste trekkracht is ook al zo'n hoogvlieger: 144 Nm bij 7.100 krukasomwentelingen per minuut. Het meest opmerkelijke van de VTEC-motor is echter het unieke gegeven, dat Honda het totale toerenbereik als het ware in tweeën heeft gehakt. Tot grofweg 5.000 tpm dient de krachtbron zich te gredragen als een energieke, maar vooral soepele en netjes lopende machine, daarboven mogen alle remmen los en moet het onderste uit de verbrandingskamers kunnen worden gehaald. Het systeem wordt op een andere pagina uitgelegd.
De 1,8 liter motor in de VW heeft van dit trio de minst knappe kop: op volstrekt conventionele wijze zorgen één inlaatklep en één uitlaatklep voor de ademhaling. Dat de Golf G60 toch niet aan kracht te kort komt is te danken aan de G-lader die in combinatie met een tussenkoeler voor het grootste vermogen zorgt: 160 pk bij 5.600 tpm.In principe evenveel als zijn Franse concurrent, maar in tegenstelling tot de 309 levert de Golf in zijn rapste rakker katalytish gereinigde parden en dat verdient een plusje van de meester. Wat koppel betreft is de VW niet te kloppen, maximaal 225 Nm bij 3.600 tpm. Dat is allemaal te danken aande gunsten van de G-lader, een compressor die niet door uitlaatgassen maar via een getande riem rechtstreeks vanaf de krukas wordt aangedreven en daardoor onmiddelijk aanspreekt. De essentie van de G-lader is een spiraalvormige verdringer, waarbij het getal 60 op de grootte van de spiraal slaat. De constructie, die qua concept al heel oud is maar door VW tot volle rijpheid werd gebracht, is reeds langer bekend uit de Corrado en de Passat Syncro. In de lichtere Golf moet hij evenwel meer indruk kunnen maken.





Transmissie
Van auto's in dit genre mag je uiteraard een vijfversnellingsbak verwachten, met korte overbrengingen in de lage verzetten om vliegende stoplichtstarts mogelijk te maken. Maar omdat onze kandidaten stuk voor stuk harder dan 200 km/u lopen, zijn de hoogste versnellingen noodgedwongen lang. De Honda spant wat dat betreft de kroon: theoretisch kan hij in vijf vooruit tot 259 km/h, maar dat staat in schril contrast tot de door de fabriek opgegeven top van 208 km/h. De Peugeot en de VW hebben een krapper afgestelde overbrenging, nochtans zonder dat de toerenteller het rode gebied binnendraaft wanneer de auto's op topsnelheid rijden.
Als het om bediening van de bak gaat verdient de Civic de eerste prijs. Je kunt het pookje met de pink op de gewenste plek krijgen, tegelijkertijd krijg je heel duidelijke signalen dat de juiste tandwielpaar contact met elkander heeft. De Peugeot schakelt niet veel minder lekker. Met een minimum aan kracht flits je door de versnellingen, al is het schakelschema wat minder strak gedefinieerd dan in zijn Japanse collega. Hekkesluiter in dit chapiter is zonneklaar de VW. De Duitsers hebben in de jongste Passat een versnellingsbak met kabelbediening geïnstalleerd, die inmiddels ook in de Corrado en de Golf is opgedoken. Op papier lijkt de werking van de bak prima voor elkaar, maar laat in de praktijk te wensen over. Zo rafelig als in de eerste Passats schakelt het zaakje niet meer, maar in de Golf G60 is het toch nog steeds alsof je met een levenloos stompje aan het roeren bent. De schakelwegen zijn vrij lang en dat past gewoon niet in een auto met zulke sportieve ambities.





Prestaties
De rollenbankbemanning van de ATS in Apeldoorn ziet ons altijd graag met GTI's en aanverwante artikelen voorrijden, omdat het juist bij dat soort auto's om gaat wat ze van al die beloofde peekaa's nu werkelijk waarmaken. Helemaal smoorverliefd waren de Apeldoornse techneuten direct op - hoe kan het anders - de Honda VTEC met zijn onwaarschijnlijk hoge vermogen per liter bij nog onwaarschijnlijker hoge toerentallen.
Er bleek weinig aan gelogen: Op de bank bleek de Civic bij 8.000 toeren liefst 145,7 pk aan de wielen paraat te hebben, een verlies van minder dan 3%. Nog heftiger tot de verbeelding sprak de koppelkrome, of zeg maar koppelrechte, die Honda wonderbaarlijk heeft weten glad te strijke tot een nagenoeg rechte lijn. Het maximum van 133,8 Nm namen we dan wel waar bij 7.500 tpm, vanaf bijna 2.500 tpm tot aan de absolute top was er 120 Nm of meer beschikbaar. Een technisch unicum. De Golf G60 oogstte op de rollen eveneens lovende woorden. Bij 5.800 tpm bleken 154,3 paarden te galopperen, wat 3,6% scheelt met de fabrieksopgave. Heel netjes, al leek de motor het reeds bij 6.000 toeren tamelijk benauwd te krijgen. De Duitsers moeten toch maar eens wat fitness gaan doen met hun Japanse collega's. Geen kwaad woord daarentegen over het koppel. Een piek van 207,8 Nm bij 3.800 toeren, vanaf 2.000 steeds meer dan 160 Nm en daarmee hoger dan elk van de concurrenten maximaal wist te presteren. Na alle montere kunsten van de Civic en de Golf leek de Peugeot een beetje in vakantiebestemming. Van de beloofde 160 bleken er 21,5 siësta te houden, een verlies van 13,4% Het maximum vermogen werdt er uit geperst bij 7.000 toeren, de grootste trekkracht van 151,8 Nm bij 5.250 tpm. Overigens staat net als in de Civic boven 2.000 krukasomwentelingen altijd meer dan 120 Nm ter beschikking. Vielen de prestaties van de Peugeot in het technisch laboratorium een tikje tegen, bij de aansluitende proeven op de weg wist hij zich dubbel en dwars te rehabiliteren. Een verbluffende gewaarwording: de minst vermogende auto blijkt in de dagelijkse praktijk op alle fronten de snelste. Of je nu de acceleratie met staande start neemt, de inhaalacceleratie in wat voor versnelling dan ook, of de topsnelheid, de 309 GTI 16 laat de andere kandidaten steeds zijn bonkige achterzijde zien. Het meest indrukwekkend is de tussenacceleratie van 80 naar 120 km/h in 4,4 seconden, drietiende sneller dan de BMW M3. En de top mag er ook zijn: op de door ons gefrequenteerde immer gerade aus nach Oberhausen ijkten we de 309 op 221 km/h, een kilometer meet dan de fabriek had beloofd. De strijd om de tweede en derde plaats eindigt in het voordeel van de Golf. Weliswaar is hij duidelijk de traagste bij acceleratie vanuit stilstand, maar hij overtroeft de Civic toch duidelijk qua topsnelheid en inhaalcapaciteiten. Daarentegen zorgt de Golf wat het brandstofverbruik betreft voor een stevige domper op de feestvreugde. Over een afstand van bijna 3.000 kilometer reden we gemiddeld 1 op 8,7, waren nooit zuiniger uit dan 1 op 9,7 en boekten bij de metingen zelfs een piek van 1 op 7,7. Kennelijk vraagt de G-lader toch een aardige slok voor zijn diensten. Een ander factor van belang is het feit, dat de Golf met een gewicht van 1080 kg in dit gezelschap de zwaarste is. De gedrongen Civic brengt echter ook al 1030 kg in de schaal. Zijn dorst kan er mee door. Wij boekten gemiddeld 1 op 9,5, reden in het ergste geval een 1 op 8,3 en rustig rijdend 1 op 10,2. In de 309 haalden we, ongetwijfeld mede doordat hij slechts 948 kg weegt, een gemiddelde van 1 op 10,4 met uitschieters (bij bloedspoed) van 1 op 9,2 en bij gematigde haast 1 op 11,8. Een pluim voor zulke drinkgewoonten: kennelijk weet de Peugeot zijn gewichtsvoordeel niet slechts in snelheid, maar ook in zuinigheid om te zetten.





Onderstel
Aan de onderkant van de Golf, Civic en 309 zien we in grote lijnen stevige overeenkomsten. Natuurlijk hebben ze ook in hun snelste vorm voorwielaandrijving met de motor voorin. Interessant om te zien is, hoe de diverse fabrikanten elk op hun eigen manier hebben gepoogd om het forse motorvermogen op de voorwielen los te laten zonder dat er tractie- of remproblemen onstaan. De Civic VTEC heft net als zijn eenvoudiger broeders aan alle vier de wielen een onafhankelijke ophanging met dubbele draagarmen. Speciaal voor de snelste versie is de vooras geometrie veranderd voor betere tractie en minder overhellen in bochten. Er zijn dikkere stabilisatorstangen, hardere rubbers en steviger wieldraagarmen gemonteerd. Verder staat de Civic als enige op 14 inch lichtmetaal met een breedte van 195/60. Niet alleen voor het mooi, maar ook om plaats te bieden aan de forse remschijven voor. ABS ontbreekt echter, net als bij de Peugeot die de maat 195/55 15 inch lichtmetaal heeft. De wielopanging is vertrouwd, voor McPherson veerpoten, achter een ruimtebesparende constructie met langsarmen en torsiestaven. Specifiek voor de GTI 16 is de geometrie van de achteras, teneinde een zelfstabiliserend effect in rappe bochten te krijgen. De rest van de aanpassingen, zoals stabilisatorstangen voor en achter plus een rondom verzwaarde ophanging, is bekend van de "normale" 309 GTI. Volkswagen heeft onder de G60 nogal wat spulletjes geschroefd, die we van andere GTI's - althans in standaarduitvoering - niet kennen. Natuurlijk is ook hier vertrouwd op McPherson voor en de beproefde semi-onafhankelijke ophanging achter, maar ter verrijking heeft de snelste Golf 15 inch lichtmetalen wielen, schijven rondom met standaard ABS en EDS. Dat laatste staat voor Elektonische Differential Sperre, een electronisch geregeld sperdifferentieel dus. Aardig is, dat het ten dele gebruik maakt van de apparatuur die ten bate is van het anti-blokkeer-systeem is aangebracht. Zodra een voorwiel dreigt door te slippen, wordt - zonder dat de bestuurder het pedaal beroert - de rem op het desbetreffende wiel dichtgeknepen totdat de slipnieging is bezworen. Samen met het ABS een fraaie voorziening waarmee de Golf in dit gezelschap zijn ondergoed beslist het best op orde heeft.


Weggedrag
En het mooiste is, dat het onderstel van de G60 behalve in theorie ook in de praktijk goed werkt. Net als eigenlijk met elke Golf kun je met de top-GTI doen en laten wat je wilt. Of je nu hard of zacht gaat, of je nu een bochtig dijkje neemt of harder dan 200 rijdt, de wagen raakt voor geen centje uit de plooi en blijft zonder noemenswaardig onder- of overstuur de ingeslagen weg vervolgen. Slechts een opgetild achterwieltje kan de buitenstaander schrik aanjagen, maar achter het stuurwiel blijft alles perfect onder controle. Lof verdient ook de stuurbekrachtiging, die niet overdreven licht werkt maar waarmee je de VW in elk gewenst gaatje kunt prikken. Dat harmonieert prima met de stootkracht die de G60 in het dagelijks verkeer aan de dag legt. Al vanaf lage toerentallen pakt hij indrukwekkend energiek op, een verdienste die we bij de Golf 16v bijvoorbeeld missen. In de G60 is het oer-GTI gevoel pas weer helemaal terug, dankzij de verloren gewaande harmonie tussen motor en onderstel.
Zo onkreukbaar hard gaan als in de VW lukt niet in de Peugeot. Maar desalniettemin: wat een feest, licht onderstuurd , prima te corrigeren door gas iets te lossen in combinatie met de haarzuiver bekrachtigde besturing, het wordt op den duur een soort verslaving om met de 309 GTI 16 op de grens rijden. Dit is de kart in volwassen uitvoering. Hierin voelen brave huisvaders zich formule-1 coureurs. Het is niet moeilijk om de snelste 309 als beste sportieveling uit Sochaux te betitelen. Met zijn langere wielbasis is hij in bochten beter bestand tegen last wissels dan de 205 GTI, terwijl de 405 MI 16 een nogal uitgesproken overstuurneiging heeft en weer wat pondjes zwaarder is.
Ten slotte de Honda. Die wordt in dit hoofdstuk een beetje gemangeld tussen zijn Franse en Duitse concurrent. Heus, de Civic weert zich goed en is een plezier om snel te berijden. Je moet er eerst wat aan wennen om, wanneer je vlot vooruit wilt komen, ver in de versnelingen door te trekken; waar je in een andere auto normaliter al hebt overgeschakeld, begint in de Civic VTEC pas het volle leven. Maar op den duur steekt toch wat ergernis de kop op, die bijna volledig is terug te voeren op de onbekrachtigde besturing. Bij lage snelheden moet met kracht aan het stuur gezwengeld worden en de indirectheid van de overbrenging brengt met zich mee dat je altijd een zwiepertje meer moet geven om een bocht rond te komen. Op de snelweg is de besturing behept met een zekere vaagheid rond de midenstand. Dat lijkt een futiele zaak, zolang je rechtuit gaat. Maar wanneer je eens vlot van rijbaan wilt wisselen, zoals dat in de Golf en de 309 uitmuntend gaat, geeft de Civic je toch een wat twijfelachtig gevoel. Verder is hij voor het gevoel in diverse opzichten een slagje kleiner dan zijn concurrenten. Dat lijkt gezichtsbedrog, want wie naar de maten kijkt ziet dat de Civic qua spoorbreedte en wielbasis de grootste is. Toch is de rechtuitstabiliteit voelbaar minder en de gevoeligheid voor onrust brengende hobbels groter. Hoe het ook moge kome, de Honda beweegt zich gewoon met net wat minder vaste tred over de weg.


Comfort
Ook in snelle auto's is comfort belangerijk, jazeker. Je kunt je immers voorstellen dat ook de razendste Roeland weleens een moment heeft waarop hij even niet zo nodig hard hoeft en er zijn gemak van neemt. Daar moet ook een GTI zich aan kunnen passen. Wie van zichzelf weet, dat de stemmingen aan boord kunnen omslaan als een blad aan een boom, moet zeker de Civic VTEC proberen. Een luie dag, barstende hoofdpijn of je wilt je allerliefste met jouw auto een boodschap laten doen: de Honda leent zich ervoor, put zich uit in alle bescheidenheid. En wil je je eens flink uitleven, dan is hij wederom je beste kameraad: de overgang van het bedeesde humeur naar het onstuimige gemoed is waarneembaar aan de brullende keel, die de normaliter geruisloze motor dan opzet. Ook de extra acceleratie vanaf de 5.500 tpm geeft een extra "speedkick". De Golf GTI G60 en de Peugeot 309 GTI 16 zijn veel minder flexibel. Ze zijn geboren voor het ruige werk en laten dat hoen ook. Stationair staan ze hortend naar adem te happen, in de VW lijkt achterin ook nog eens een bromfietsmotor ingebouwd, maar dat is de nogal luidruchtige benzinepomp. Op snelheid wordt de Peugeot boven 4.000 toeren ineens erg rumoerig en groeit - blijkens de waarden op onze decibelmeter - boven de 120 km/h uit tot de grootste brulkikker van het gezelschap. We hebben dit niet als storend ervaren. Het enorme windgeruis aan boord van de Golf daarentegen wel. Wie weet had het te maken het niet correct afgehangen rechter portier.
De vering en demping zijn natuurlijk in alle kandidaten stug. De Golf die was voorzien van extra lage 50-serie banden die niet standaard zijn, vonden we erg hard. En de Civic is nogal gevoelig voor een reeks van kleine hobbeltjes in de weg, waarop hij wil gaan dribbelen. Geen van drie kan echter voor een lange reis worden ontraden. Dat komt voor een groot deel door de zonder uitzondering goed gestoffeerde interieurs, waarin vooral de speciale sportstoelen opvallen. Voorin heb je overal goed de ruimte, al is de 309 duidelijk smaller dan de rest. Achterin zit je in de Civic krap, niet alleen met je knieën, maar ook met je kruin. De Honda laat ook steken vallen wat betreft de bagageruimte. Die is noch lang noch diep en heeft net als de VW een hoge laaddrempel. Het grootste en best bereikbare laadruim komt van Peugeot.


Vormgeving
Schouderklopje voor de Golf: hij is in deze vorm sinds 1983 po de markt en daarmee de veteraan van deze club, maar ziet er in zijn jongste uitvoering het lekkerst uit. Wat simpele dingen als andere bumpers met breedstralers, dikke wielen en een geinig antennetje niet kunnen doen. De Civic ziet er ook in zijn snelste uitvoering tamelijk anoniem uit, de nieuwe wielen, VTEC logo's en de speciale kleur Barcelona Green (waarin hij uitsluitend leverbaar is) ten spijt. Het oogt allemaal heel verzord, maar mist wat extra agressiviteit. Een paar extra lampjes in de spoilerbumper zouden de zaak al een heel eind opvrolijken. Bij de 309 GTI is dat goed gelukt, hoewel de auto in z'n totaliteit het understatement zelve is. Met zijn hoge neus, rechtopstaande ruiten en hoekige achtersteven lijkt hij lichtjaren minder snel dan hij in werkelijkheid is. Daar helpen ook de forse sloffen en de spoiler op de achterklep geen moedertje lief aan. Helemaal op en top is de GTI 16 in Blue Miami, een metallic tint die sterk doet denken aan de Franse racekleur. Hoewel hij ook in grijs en zwart leverbaar is, combineerthet blauw buiten leuk met de eveneens blauwe garnering van het interieur. Dat haalt het verder nogal grauw-grijze dashboard, waarin overigens enkele resonanties waarnamen, flink op. Het met leer beklede stuur pakt lekker aan, net als het exemplaar in de Civic. Het interieur in de Honda is vrijwel helemaal in stemmig zwart opgetrokken. Daarin vormen de rode streepjes op de stoelen een speels accent. Je zit trouwens in verhouding wel erg laag in de Civic, maar dat went snel. De stuurwielrand in de Golf is voorzien van een kunststof verpakking, maar voelt toch stroef aan en bevalt daardoor goed. Anders dan de carosserie is echter het dashboard van de VW hard aan vervanging toe: het is saai, stoffig, hard-plastiekerig, kortom gewoon niet helemaal mee van deze tijd.






Uitrusting
In de bedaagde sfeer van de Golf valt des te meer op dat het de wagen aan uitrusting ontbreekt. Geen electrisch bedienbare zijruiten voor, geen uitstelbare ruiten achter, geen centrale vergrendeling, geen metallic lak. Het enige lichtpuntje is eigenlijk de boordcomputer met aardige functies als olietemperatuur, gemiddelde snelheid, en gemiddeld verbruik, maar in verhouding tot zijn koninklijke prijs blijft het toch behelpen. De Civic stelt zich een stuk vrijgeviger op. Standaard heeft de VTEC versie electrische bediening voor de spiegels, zijruiten voor en voor het schuifdak. Een radio cassettespeler en in hoogte verstelbare koplampen en een in hoogte verstelbaar stuur. Voornaamste manco's zijn het ontbreken van stuurbekrachtiging en centrale deurvergrendeling. Het minst te wensen over laat de Peugeot. Electrische bedienbare zijruiten voor, centrale vergrendeling met infrarood afstandbediening, metallic lak, een instrumentenpaneel met zes meters (ook oliedruk en temperatuur) plus vanaf de voorstoelen uitstelbare zijruiten: verwennerij die je in een echte GTI als vanzelfsprekend verwacht, maar standaard alleen in de 309 vindt.


Conclusie
Drie branieschoppers met elk hun eigen charme. Maar toch is het na deze diepgaande test niet onmogelijk om een zekere orde in rangen en standen te ontdekken. De eerste afvaller is de Honda. Hij is niet zeker niet slecht, maar in vergelijking met de Volkswagen en de Peugeot is hij de minst goede. Zijn grootste troef zit 'em in de wonderlijke motor, die - al naar gelang je pet staat - mak is als een lammetje of wild als een roofkat. Maar deze veelzijdigheid vind je niet terug in de rest van de auto. Het meest vatbaar voor verbetering zijn de onvergevingsgezinde vering en de onbekrachtigde besturing, die én te zwaar is én te indirect. In totaliteit mankeert het de Civic tussen zijn concurrenten in menig opzicht aan volwassenheid, wat in de prijs helaas niet wordt weerspiegeld. Dan de Golf. Dankzij de kunsten van de G-lader is het een bijzonder levendige auto, die het predikaat GTI dubbel en dwars verdient. Met zijn verbluffende tussensprints al vanaf lage toerentallen en gorgelendse ondertoon is het niet alleen een opwindende auto, maar door zijn voortreffelijke onderstel bovendien de meeste vertrouwenwekkende van dit dartele drietal. Echter niet de beste. Het donderende windgeruis op hogere snelheden duidt op een verouderde carrosserievorm, het dashboard kan ook wel een opfrisbeurt gebruiken en het schakelen is verre van puur plezier. Wat de uitrusting betreft is standaard ABS en EDS natuurlijk prachtig, maar dat je na betaling van meer dan een halve ton nog wordt geacht om ramen per slinger te openen en deuren per trekknop te vergrendelen blijft een kleine schande. De Peugeot ten slotte ziet er van de drie kandidaten naar onze smaak het meest oubollig uit. Maar dat is misschien juist wel zijn grootste charme, hij pretendeert het minst, maar biedt het meest. Hij is niet alleen in elk opzicht de snelste en de leukste om sportief mee onderweg te zijn, maar tevens de zuinigste en degene met de meeste uitrusting. Plus ook nog eens de goedkoopste van dit drietal.




Bron: Het AutoVisie Jaarboek 1991



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-07-2008 13:27 door Raddraaier.
Af en toe mag men een keer geluk hebben. Trouwens die dag wel een tak op de motorkap/ zijkant gehad. Gelukkig Wa+ verzekerd, staat nu bij de schade hersteller.

Raddraaier. Blijft een mooi stuk om te lezen, en vooral de uitkomst. En sneller dan een m3 is toch netjes.grinning smiley In de autovisie stond nog een stuk in over de 309GTI16, en nog steeds positief.cool smiley

Maar het lijkt mij ook wel eens brut om in zo’n golf G60 te rijden, helaas zelf nog nooit in gereden. Volgens mij zie die ook niet zoveel meer op de wegen.
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
10-07-2008 15:08
johan 309gti16 Schreef:
-------------------------------------------------------

> Raddraaier. Blijft een mooi stuk om te lezen, en
> vooral de uitkomst. En sneller dan een m3 is toch
> netjes.grinning smiley In de autovisie stond nog een stuk in
> over de 309GTI16, en nog steeds positief.cool smiley


En over de rallye...cool smiley
Inderdaad de Rally, blijft een echte auto zonder compromissen. Jammer dat ze niet meer van dit type auto’s bouwen.
Zo even een update: vorige week preventief de drijfstang lagers vervangen. Dit was trouwens niet overbodig, de slijtage sporen waren a; aardog te zien.
Ook nog de drukgroep, koppelingsplaat en druklager vervangen. Zou volgens mij niet zolang meer duren of deze was gaan slippen. Maar het schakeld weer nu weer lekker soepelbig smile smiley, af en toe niet verkeerd om het een en ander preventief te vervangen.
Idd zo'n zeldzame auto moet je wel bijhouden kwa onderhoud thumbs up
Mijn 309 Turbo krijgt er een pas gerevseerde ( 220 km terug) achteras onder van een 309 16v.
De trommelremmen achter worden dan ook meteen voor schijven vervangen en tevens een beurtje en een dumpvalve.
Hopelijk is hij morgen klaar smiling smiley

Beetje oude reply maar wat betreft het grilletjes en de booskijkers op de 309 turbo vind ik het niet hem niet misstaan.
Tevens is de grill daardoor een stuk meer open en dat vind de open luchtfilter ook wel fijn als het wat minder warm is onder de kap winking smiley

Ik zou het liefst nog wat meer koude lucht in de kap krijgen maar ik wil geen opvallende dingen zoals een luchthapper monteren.
Iemand ideeén?
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
31-08-2008 13:57
Je kunt zo'n grill als op deze overwegen:



Of indien er ruimte is, een verstraler opofferen voor een luchtslang, maar dat vind ik een minder mooie oplossing. Net zo lelijk als Morettes met één of twee lampen ("ogen"winking smiley eruit.
Het ging juist om die die grill en auto.
Ik had wat probleempjes gehad met het inloggen en heb ook meteen mijn naam aangepast gehad omdat ik enkel nog de 309 Turbo rijd en de GTI niet meer winking smiley

Zie Drst zijn opmerking bovenaan deze pagina.

Ik heb idd ook zitten denken aan die oplossing om 2 verstralers op te offeren alleen ben bang dat het dan idd een stukje minder mooi zal kijken.
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
01-09-2008 16:39
@johan 309gti16:
Is je auto nog helemaal origineel? Einddemper, luchtfilter, enz.?
Is het ook nog goed te doen om aan onderdelen te komen?


Verder, erg vette auto dit. Lekker anoniem uiterlijk en toch zo'n monster....
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
01-09-2008 17:57
Van de 309 serie is de 16V wel de lastigste om aan onderdelen te komen en indien leverbaar zeker ook de duurste omdat er op technisch vlak vrij veel specifieke 16V onderdelen op zitten. Met een beetje bekendheid in het Peugeot wereldje is het echter wel goed te doen maar als je een sloop gaat bellen of ze onderdelen voor een 309 16V hebben, dan wordt het toch wel een flinke zoektocht. De normale slijtage onderdelen zoals je hierboven noemt is echter geen probleem.
HoekigeAutos Schreef:
-------------------------------------------------------
> @johan 309gti16:
> Is je auto nog helemaal origineel? Einddemper,
> luchtfilter, enz.?
> Is het ook nog goed te doen om aan onderdelen te
> komen?
>
>
> Verder, erg vette auto dit. Lekker anoniem
> uiterlijk en toch zo'n monster....

De auto is bijna geheel standaard. Ik heb voor alleen verlagings veren geplaatst, vind ik net iets strakker staan. Er zat een sebring sportuitlaat onder, maar deze werd slechter en toen vervangen door een dubbele uitlaat. Maar deze maakte zoveel herrie dat ik nu weer een standaard demper eronder heb zitten. Verder probeer ik hem zo origineel mogelijk te houden.
Hier even wat foto's met de winterbanden. Ik had ze er net eronder zitten, is het afgelopen met het vriezen, ga ze er ook niet eronder uit halen.

Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
06-11-2008 09:10
Als dit ziet en realiseert wat ze 15 jaar geleden al voor elkaar kregen met GTI's, dan zie je hoe de huidige GTI's eigenlijk achterlopen met vermogens van rond de 200PK; en 0-100 tijden van 6/7 sec.

Als je de ontwikkelingen in techniek bekijkt dan zouden huidige GTI's af fabriek minimaal 300/350 pk moeten hebben.
De tijden zijn natuurlijk veranderd, maar ik vind dit een echte rijders auto, geen elektronische hulpmiddelen o.i.d., gewoon nog het echte gevoel dat je zelf de controle hebt(of voor sommige niet hebt). En een laag gewicht zoals dit type hoort te zijn.

De gti’s van nu, daar heb geen echt gevoel meer dat je zelf rijdconfused smiley, al die elektronica doet dat nu voor jou. Een heel tijdje geleden nog uitgedaagd door een duister in een golf gti:x, nieuw type, volgens mij keek hij mooi verbaasd, hoe goed ik hem partij kon geven, een mooie deuk in zijn egocool smiley.
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
07-11-2008 18:56
Dank je wel.

Heb vandaag nog weer wat toegevoegd aan de auto. Op de achterbank heb ik nu ook hoofdsteunen geplaatst. De buisjes zaten al in frame ingelast, dus even een gaatje prikken in de bekleding, kunststofbuis erin en klaar is kees. Ideaal dat het buisje al op frame is ingelast. Vind het wel sjiek lijken.
Re: Peugeot 309GTI16
07-11-2008 19:44
En rond de gaatjes in de stof afwerken ivm scheuren en lelijk zicht... mag ik hopen. Of zitten de steunen direct op de leuning?
In het stalen buisje die aan het frame van de stoel zit, heb ik weer een kunststofbuis ingeschoven, hier zit een rand op die het gat in de bekleding weer afdekt en vast zet. Hierdoor zie niets meer van het goed in de bekleding en het is gelijk beschermd tegen scheuren.
Re: Peugeot 309GTI16
07-11-2008 20:10
Kijk, zo hoort dat thumbs up
Mooie foto's en natuurlijk auto smiling smiley

Hoofdsteunen achter staan idd best netjes in een 309, ik heb ze zelf ook in de 309 turbo zitten.
Neemt niet weg dat het toch wel leuk zou zijn als je foto's zou maken van je knutselwerkje smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
08-11-2008 14:02
Handig hè, die wieldoppen die op de originele Speedlines lijken? cool smiley
Hier enkele foto's van het resultaat. Het lijkt op de foto's dat er een groot kleur verschil tussen de bank en de hoofdsteunen, die is er ook wel maar in de praktijk wat minder dan op de foto's.
De bank is door de jaren heen iets verkleurd, alleen aan de bovenkant trouwens.



Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
08-11-2008 17:33
Vraagje: Zit die 200pk, waarover een paar maanden geleden in dit topic werd gesproken, er inmiddels in cool smiley ?
Die 200 pk die 309 met die turbo motor erin. Ik hou het voorlopig bij mijn MI16smiling smiley. Mijn bedoeling is om de auto zo standaard mogelijk te houden.
Ziet er netjes uit!!!
Je klokje valt wel erg op ivm een andere kleur.
Is het nog wel een klokje wat erin zit?

Wat betreft die 200 pk 309 die zit er inmiddels al een enkele jaartjes in.
Ondertussen wel een veranderingetjes aan gemaakt.
De trommelremmen zijn schijfremmen geworden, zit een ( gereviseerde) 309 GTI 16v achteras in en een dumpvalve.
Specs ervan staan een bladzijde terug winking smiley
Anonieme bezoeker
Re: Peugeot 309GTI16
10-11-2008 11:07
@309 Turbo: Indrukwekkend cool smiley Lijkt me lachen inderdaad om met een auto van 22 jaar oud iedereen het licht uit de ogen te rijden smiling smiley Heb je misschien ook wat cijfertjes, bijvoorbeeld 80-120 in III of 100-160smileys with beer
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.