A3-White: Op naar Nederland, keuzes, keuzes, eentje minder

Gepost door A3 White 
Wat goed dat je Citroën verkocht is! Is de Britse "wijkopenauto's" beter dan de onze? Ik lees uit je bericht dat het geen bedrijf is maar een liefhebber die je auto heeft gekocht?

Bekenden van me zijn nu een huis aan het bouwen in Sauwerd, helemaal duurzaam en zelfvoorzienend. Ik ben benieuwd.

Staan er ook nog huizen in de Blauwe Stad te koop eigenlijk? Pas reed ik door Bellingwolde, nu is dat niet helemaal het, maar daar staan ook een hoop huizen te koop
@pjotr, een bedrijf, erg goede experience, de jongeman die kwam deed het goed, lekker business model!
A3 White
Erik, tussen Groningen en Leeuwarden zijn veel stations, komt wel goed, we hebben nog 6 maanden om iets goeds te vinden.

De tijd gaat anders snel hoor, vaak sneller dan je wilt!winking smiley
@speed, je hebt weer helemaal gelijk derhalve zijn we ook al vanaf Juni aan de zoek en komen we steeds dichterbij ons doel.

Een auto kiezen is een stuk makkelijker, en er beslist er maar een....een huis is iets moeilijker.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-12-2018 09:05 door A3 White.
Jeetje, Hallum en Sauwerd..... ik ben vlakbij Sauwerd opgegroeid en woon al jaren in Leeuwarden, ken Hallum wel. Geef mij maar de stad hoewel ik graag nog meer ruimte om de deur wens, maar 2 hectare was dan ook te weinig. In die dorpen zit je toch net buiten het makkelijke reizen, altijd gesleep met kinderen naar sporten en muziek, als ze gaan stappen, niks aan, dat reizen voor een jonge meid. Ik woon heerlijk dicht bij alle voorzieningen.

Dorpen aan de "bewoonde" kant van Groningen, zoals Haren of Roden, of van Leeuwarden, zoals Grou, dat is alweer anders en daar zou ik prima kunnen wonen. Maar heee, het gaat niet om mij of mijn mening.

Ben ernstig benieuwd waar A3White mee thuis komt, of meer, waar zijn thuis gaat zijn!! Dat zullen we binnen nu en een halfjaar weten.
@goedebuur, wij wonen nu een kwartier net de bus va het centrum van Leeds, grote stad, 650k inwoners, heerlijk voor de vrouw. Als ik ga, dan is het voor kort en pak de auto.......

De bewoonde kant, dat vind ik een mooie omschrijving, en met genot tussen Leeuwarden en Groningen zit dat wel goed.
Mooie zoektocht en de huizen in het noorden zijn een stuk prettiger geprijsd dan hier. Maakt de zoektocht ook wat makkelijker om te voldoen aan al je eisen. Ik woon nu ook vrijstaand maar voor de prijs van dit huis had ik Friesland een woonboerderij kunnen kopen met loods en een paar hectare grond. Ach moet je iedere week met je zitmaaier eruit. Nu alleen wat snoeiwerk en een rondje Round up. Luxeproblemengrinning smiley
@smarter, ja de randstad is duurder en de veel huizen worden snel verkocht, in Groningen zelf gaat het ook snel. Met de wensen die wij hebben is het ook nog eens moeilijk, vind maar eens een dubbele garage, alternatief een stuk grond bij het huis waarop je kan bouwen. Een boerderij is al snel een schuur met slecht dak......asbest staat zelfs in de omschrijving.

Wie weet komt er wat op ons pad.
A3 White
@smarter, ja de randstad is duurder en de veel huizen worden snel verkocht, in Groningen zelf gaat het ook snel. Met de wensen die wij hebben is het ook nog eens moeilijk, vind maar eens een dubbele garage, alternatief een stuk grond bij het huis waarop je kan bouwen. Een boerderij is al snel een schuur met slecht dak......asbest staat zelfs in de omschrijving.

Wie weet komt er wat op ons pad.
Smarter? Is mijn avatar nu ook al stuk door de upgrade van de sitegrinning smiley
Ach ik had me slechtere vergelijkingen voorgesteld en we zijn beiden net zo oudgrinning smiley

Overigens zou ik me door asbest niet tegen laten houden. Dat is vrij eenvoudig te verwijderen (laten doen uiteraard) en is een mooi onderhandelpunt. Zeker in die contreien. Hier kan je niets meer. Mensen denken af en toe dat ze goud in handen hebben. Ik zie hier dagelijks koopaktes voorbij komen met prijzen waarvan ik denk. Toe maar. Sterker nog. Mijn eigen huis, aangekocht in september 2017 is inmiddels €60.000 meer waard. Daar kan je niet tegenaan sparen. Overigens voorzie ik straks wel weer een correctie maar ben voorlopig toch net voornemens te gaan verhuizen. Dan moet ik ook naar het noorden want het nieuw aan te kopen huis is ook gestegen.
@michel, locatie locatie locatie en wat kan je doen aan zelfvoorziening. Een huis met een dak welke niet geschikt is voor zonnepanelen.....lekker laten staan. Hoe makkelijk kan je de verwarming gasloos maken?

Zijn voor mij erg belangrijk als ik naar de toekomst kijk, en als je maar Groningen gaat zeker belangrijk.
De kerst goed doorgekomen, en een zoutprobleem opgelost. Heerlijke hammethe gekocht en klaargemaakt voor in het bakblik met een blikje cola (waar het al niet goed voor is), honing/mosterd glazuur en hopla in de oven. Na een uurtje of 3 nogmaals insmeren en de laatste 45 minuten in de oven. Kan niet mis gaan......dus wel, wat plakjes gesneden en geproefd, een hap zout.........niet te eten, dus daar gaat de ham......proefje gedaan en 8 uurtjes in de 7up laten zinken, en jawel opwarmen en heerlijk.

Ook nog even naar NL van 4-6 januari, familie en op huizenjacht, met scherp geschoten dus wie weet is het raak.

De Mazda blijft in mijn gedachten, 1:16 is misschien wel mogelijk.
Wil je in Friesland of Groningen wonen? Overijssel kan ik je ook wel aanraden. Ben opgegroeid in Friesland en vind de mensen in het Vechtdal/Salland wat gemoedelijker en minder op zichzelf. Hier in de straat nog twee mooie vrijstaande kavels die de gemeente graag wil verkopen. Zit je op 10 minuten van Zwolle en heerlijk centraal van alles.

1:16 red ik makkelijk met de Mazda. Verbruiksmeter staat hier nu weer op 6,2 l/100 km zonder dat ik daar moeite voor hoef te doen. Met heel veel korte stukjes is het verbruik natuurlijk wel iets hoger. Het interieur van het nieuwste model is echt heel erg mooi. En ook het meubilair is flink verbeterd. Om particulier te kopen helaas veel te duur geworden.
@kristian, heb de afgelopen weken hunted gekeken, wildvreemden onderdak bieden, kilometers omrijden, door het hele land.
En zo is het dat je een dag hebt waarbij je gaat denken aan wat er nog in de opslag ligt (al 18 maanden), naast een aantal fietsen, eea aan meubels en potjes en pannetjes, zijn er ook nog wat automemorablia artikelen. Nu een beetje aan het orienteren op de aanschaf van een benzinepomp, niet uit de jaren 50 maar meer naar eind jaren 70, begin 80. Toch mooi als tuinornament, of om de slanghaspel in op te ruimen..

Marktplaats al even aan het bekijken, maar er zal toch ook wel een andere manier zijn om hier aan te komen?
We zijn in Nederland, als huurauto een heerlijke Foucs Station, 3 cilinder schakel, heerlijk gereden, vanuit Schiphol via de polder, Groningen, Regio Emmen en weer naar de polder. >400 km, rustig gereden, max 120 km/uur, schakelen van 2 naar 4 naar 6.

Te veel gegeten de laatste twee dagen, de drank laten staan, erg makkelijk moet ik zeggen.

Weer een staple verder met een huis, verschillende die op onze shortlist stonden zijn inmiddels onder bieding, dat is wat minder maar er is nog wel wat over.

Morgen weer naar de UK, de 14de naar Munchen, 17de London, 28ste Billund. Het is weer leuk.
Bod gedaan.........zullen eerdaags wel wat horen.

Ook met een klein vierwielig projectje bezig.........foto’s volgen, laag zwaartepunt, mooi logo.
A3 White
Bod gedaan.........zullen eerdaags wel wat horen.

Ook met een klein vierwielig projectje bezig.........foto’s volgen, laag zwaartepunt, mooi logo.
Spannend. Zal voor je duimen.
Wel benieuwd naar het projectje.
Adrie, ik dacht, laat ik eens op Funda kijken wat ik tegenkom.. Ik heb het topic niet zo goed gevolgd de afgelopen weken, maar ga dit wel weer doen denk ik.

Dit is een huis wat ik al snel tegenkwam, Vlak naast Hoogeveen.. Geesbrug. Geen idee of het iets voor je is, maar het heeft in iedergeval wel een dubbele garage cool smiley ;

Geesbrug, huis te koop, op 5 minuten van de A37

Edit ; Mocht het niet lukken met het huis waarmee je nu bezig bent.. winking smiley

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2019 09:47 door Meike.
@michel, wij ook, kunnen niet wachten.

@meike, mooi maar veel geld, veel te veel, ook voor die regio.

Met de auto / bus / trein iedere dag naar Groningen voor zoonlief is iets te veel. Voor een medeforummer was dat ook iets te veel.

Nieuws gaat volgen, heb goede hoop.
Staple verder, lijkt allemaal in kannen en kruiken, overdracht begin Mei....

Dan de auto, Mazda 6, Toyota RAV4, Lexus, Citroen Aircross, Focus, Pro-ceed, veel keuze eigenlijk, blijft moeilijk.
Van harte gefeliciteerd. Het wachten/zoeken heeft geloondthumbs up

@meike, mooi maar veel geld, veel te veel, ook voor die regio.
Mwoah, valt voor die regio wel mee hoor: ziet er zeer goed onderhouden uit, mooi veel natuursteen en ruim perceel met daarop nog 2 schuren. Alles in nette staat van onderhoud. Zie je nog wel eens anders.

Wat verder richting de Duitse grens en naar het noorden dan wordt het al snel een stuk goedkoper. Rond Stadskanaal enzo...

Qua auto: gewoon budget vast stellen, eisen op een rij en wat proefritjes maken. Zoveel verschil in auto's/eigenschappen; zit vast wel een afvaller bij.
A3 White

P'roficiat! thumbs up (Het huis dat je liet zien, waar nog e.e.a. aan dient te gebeuren?)
Gefeliciteerd met de aanstaande overstap. Ga je dit nog vóór de eventuele Brexit redden / moet dat? Of maakt dat in principe niet uit?

Succes met de auto zoektocht.
Speed, totaal ander huis en locatie......van buiten niet erg aantrekkelijk, de privacy wel, alsmede een garage van 35m2. Edit : 43m2.

@Adje, zoonlief zal zijn diploma ergens in juli krijgen, ook na de Brexit.

Je gaat wel steeds meer verhalen lezen van Europeanen die in de UK wonen waarbij het onrustig word gemaakt door de overheid. Zo heb je in NL het kindspardon, in de VS de muur, het EU pardon mag hier worden behandeld. Wat wel gaat gebeuren weet niemand, maar de economie word er de eerste 10 jaar niet beter van. Als alle Polen worden terug gestuurd zal het land plat liggen.....geen schoon bed in de hotels, zelf bedienen in het restaurant en je eigen groentetuin.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-01-2019 13:39 door A3 White.
Vrouwlief will in NL weer aan de auto, heb zelf besloten om dan de zakelijke auto uit de bijtelling te houden.

Zakelijk 50-60k km per jaar, prive 8-12k km per jaar.

Een Alfa en Mazda naast de Corvette?, het leukste van drie continenten?
Klinkt goed A3, ben benieuwd.

Hoe is het met de huizenjacht?
A3 White

Dan de auto, Mazda 6, Toyota RAV4, Lexus, Citroen Aircross, Focus, Pro-ceed, veel keuze eigenlijk, blijft moeilijk.

Gefeliciteerd! thumbs up

Altijd leuk, zoeken naar een nieuwe auto. Ik ben benieuwd wat het gaat worden.
@A4, geslaagd! Ben een blij man.

@Smarter, gaat wel lukken, de auto voor vrouwlief zal iets van een Mito/C3/Focus/A-klasse worden, 5-8 jaar oud, die paar KM die daar in worden gereden stellen niet al te veel voor, en die paar keer per jaar >100km is dan wel leuk om te doen. Denk me plezier terug aan de Ypsilon en A3 tijd, ging perfect. Auto uit de bijtelling betaald voor deze auto.

En we hebben de Corvette ook nog voor het plezier.
A3 White

Proficiat!
A3 White

Top, proficiat

Gulietta voor de vrouw ook nog een optie?
A3 White

@Smarter, gaat wel lukken, de auto voor vrouwlief zal iets van een Mito/C3/Focus/A-klasse worden, 5-8 jaar oud, die paar KM die daar in worden gereden stellen niet al te veel voor, en die paar keer per jaar >100km is dan wel leuk om te doen. Denk me plezier terug aan de Ypsilon en A3 tijd, ging perfect. Auto uit de bijtelling betaald voor deze auto.

En we hebben de Corvette ook nog voor het plezier.
Ik vind zo'n Mito een leuk karretje. Beetje een vrouwenauto maar om er af en toe naast te zitten of hem stiekem meenemen is geen straf. Zegt hij die ook de Seicento keigaaf vondgrinning smiley
Dank u heren

En ja de Guilietta is een optie, Fiesta, 159, Delta, B-klasse etc, er zijn voldoende leuke auto’s,

Maar eens achter offertes aan voor de verhuizing.
Van harte met de koop!! Mooi, The Return of the A3(white) smileys with beer
@buurman, thanks, hou een week end in Augustus vrij en kom langs!!
Eerlijk gezegd trekt Rusland mij niet zo, heb wel een uitnodiging liggen voor 5 dagen Moskou met een aantal architecten uit Duitsland wat aantrekkelijk is, maar dat het in Rusland .......
Daar gaat een van de principes.........een Octavia als huurauto en dat nog wel voor de hele week. Was niets anders .....

En, het rijd best!
smiling smiley The return of the Adrie smiling smiley Gaaf joh, huis geslaagd en nu nieuwe 'wheels' zoeken.
Ik kreeg afgelopen week hele lijst aan verzoeken uit Noord-NL dus ook rondom zomerperiode vast eens in de buurt daar.

PS: als je zakelijk nog vragen hebt kun je me altijd mailen of appen - gegevens aan de hand van mijn echte naam makkelijk te vinden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-02-2019 08:03 door ketelapper.
Weer terug uit DK, een werkweekje Octavia, en eerlijk is eerlijk een beste wagen. CarPlay werkte fabuleus, navagitie heb je dan niet nodig.

De orde van de dag, vanaf de 12de 3 dagen in de week in Newcastle voor de komende 5 weken. Leuk project, kan er veel leren. Tevens staat een trip naar Noorwegen en Duitsland op de agenda.

En dan de nieuwe Leasewagen, denk een 90% op de snelweg zal zijn, 130/140 km/uur, een 1.4 ltr turbo moet dan toch hard zijn werk doen, gedachte gaat richting de Mazda 6, Volvo S60 alleen nog maar als Intro Model, of toch een Lexus instapper.....
De Mazda 6 facelift vind ik zelf prachtig, heel mooi interieur ook! Nieuwe Mondeo Hybrid is ook een hele goede aanbieding. Een hele fijne combinatie met in totaal 187pk combinatie van benzinemotor met hybrid elektrische ondersteuning. Rijdt in de praktijk gemakkelijk 1:16. Prijzen zijn ondertussen ook bekend, maar heb ik nu niet paraat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-02-2019 21:33 door smarter.
@smarter, is de kofferbak van de Mondeo niet erg geknepen door het accupakket? Zal de gewichten eens naast elkaar leggen, beetje zonde om het accupakket mee te nemen bij hoofdzakelijk snelweg, wat doet de hybride dan? Is natuurlijk ook zo bij de Lexus.

Snel vergelijk:
[www.autoweek.nl]

De minst dure is de Mondeo, in X-titanium trim, kleine kofferbak, volgens Sprittmotor richting de 6.5 ltr/100 km, de Mazda goed in de spullen, ook op 6 ltr/100 km, of de IS300h, het duurste, kaalste, maar zuinig met 5.5 ltr/100 km.

Nog even verdiepen in CarPlay, welke navigatie werkt dan?, hoe zit het met data gebruik met navigatie op de telefoon?, kaarten up to date in de Ford? Mazda wel een simpel scherm, nog wat verder zoeken en naar de dealer.

Voorwiel of achterwiel aandrijving, de 3 serie van jaren geleden deed mij geen plezier, de Jaguar XE was het ook niet echt....

Begin Maart komt Volvo V60/S60 met een T4, kan ook. ook wat zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2019 18:44 door A3 White.
Wat doet hybride bij hoofdzakelijk snelweggebruik? Bar weinig... behalve veel kilo's gewicht zijn. Als het échte verbruik bij jouw gebruik belangrijk is, geloof ik het meest in de techniek van de Mazda. Geen dure of zware poespas voor een paar kilometer ideale omstandigheden in het WLTP-lab, maar gewoon slimme techniek die bij iedere kilometer werkt.
Een hybride laadt toch ook al rijdend bij? Dus dorp uit / stad in kan weer elektrisch.....
Ik was ook altijd van mening dat een hybride niets doet bij snelweg verkeer anders dan dood gewicht zijn. Stiekem echter wissel je en nog vrij veel van snelheid maar nog veel meer van motor belasting. Zelfs in het vlakke Nederland zie je dat de snelweg toch heel regelmatig een beetje op of afloopt. En het wil bij ons ook best waaien. Het rechtvaardigt een Hybride niet helemaal maar het effect van het extra gewicht wat je meesleept wordt meestal toch behoorlijk gecompenseerd. Een van de redenen waarom zometeen (1 a 2 jaar verder) alles minimaal 48V mild-hybride is; nagenoeg geen effect in de stad door de minieme batterij maar wel effect in de file en op constantere snelheden met wel die constante lastwisseling. En nu snelweg verkeer bij de WLTP veel meer meeteld dan vroeger bij de NEDC moet juist ook dat geoptimaliseerd worden.

Ik zou wel bekijken of de benzine motor zelf ook al zuinig en krachtig genoeg is. Er zijn best wel wat Hybrides op de markt gegooid in het verleden die gewoonweg bagger waren.
Wanneer je Spritmonitor gebruikt zit je in ieder geval een heel stuk realistischer dan de WLTP - met hoe jij een auto gebruikt tenminste.
@piet, Mondeo ca 10 km en IS ca 2 km puur electrisch.

Boven de 135 km/uur met de Mondeo is 100% ICE, zit je net op dat punt van overgang, is dan wel Toyota technology maar zal het verbruik / toerental motor toenemen.

@engineer zie nu je bericht, heb wat sprit bekeken en Lexus is zuinig, keek ook naar de naar mij niet gewenste Passat Comfortline Business 1.5 DSG, en best luxe zonder enige opties. En verbruik ook niet al te slecht.

Lexus mist active cruise control, dat zou ik nu toch wel willen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2019 14:31 door A3 White.
Vanmiddag een paar configuraties gemaakt.

Wat op valt is dat de Enev cinfigurator vriendelijker is als de andere. Ook met tot deze uit te kunnen printen, bij is MB en Mazda een link naar de wagen, bij Lexus mooi een PDF. Bij Alfa niets voor elkaar gekregen, kon niet na een dealer te hebben geselecteerd door klikken.

Bij de een moet je zowel email adres als telefoon nummer opgeven (in mijn geval niet mogelijk want ik heb geen NL nummer.

De Gulietta is overigens alleen met automaat bescchikbaar, moet je wel weten dat het TCT word genoemd.

Van de week even doorsturen naar de LM.

Komende 5 weken 3 dagen per week in Newcastle, 2-2.5 vanuit Leeds, dus maar een hotel.
Hier een hybride. Met veel snelweg kilometers zeul je alleen maar veel gewicht mee en is deze configuratie ronduit ongeschikt. In ons geval is het woon werk verkeer slechts 11 kilometer en veel ritjes naar de supermarkt vanuit een dorp zonder voorzieningen. Daar is de auto wel geschikt voor. Echter als het heel erg koud is word ook de accu bijna niet aangesproken voor de kleine ritjes omdat deze eerst verwarmt moet worden. Op zich een vernuftig systeem maar niet overal geschikt voor en dat is nog een understatement.

In dat opzicht is de techniek van Mazda eigenlijk veel bruikbaarder en veel breder inzetbaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-02-2019 10:26 door michel1975.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close