PascalD: 2014 Mazda 3 GT-M & 2009 Daihatsu Cuore Comfort ***Sterretje, nieuwe voorruit, restylen en meer***

Gepost door PascalD 
Hoi,

zwerf hier nu al enige jaren rond en nog nooit heb ik een topic aangemaakt over de auto's die we bezitten. Nou bij deze dus.

Sinds we ons rijbewijs hebben gehaald in maart 1998 en mijn vriendin (& vrouw vanaf 17 augustus) in augustus 2002 zijn er al diverse km's verreden en hebben we al heel wat auto's gehad, namelijk in chronologische volgorde: Citroen AX 1.4 TRS (1988), Seat Ibiza 1.4 Salsa (1995) , Daihatsu Cuore L701 (2000), Cuore L501 (1995), Daihatsu Applause Tokyo (1996), Daihatsu Sirion XTI (1998), Daihatsu Charade G11 (1986), Peugeot 205 1.8D Forever (1996), Mazda 323 Fastbreak (1999), Daihatsu Sirion2 Sport (2008), Mazda 3 Business (2011). Van deze wagens hebben we er nu nog 2 in bezit.

Allereerst de nieuw aangeschafte Cuore L701 Marathon. Deze wagen viel zo erg op in de showroom dat ik er mijn Ibiza op inruilde. Naast de kleur vond ik het ontwerp erg aanspreken, mede omdat ik wist dat hier heel weinig voor te krijgen is en je dus een unieke wagen kunt creeeren. Vrij snel na aanschaf lieten we de uitlaat naar het midden verplaatsen en mistlampen monteren. Bij aanschaf zatten er lm-velgen onder met 165/55/13 banden, was een beetje klein en na het 4 cm verlagen met Eibach veren, blinderen e.d. werden de velgen vervangen door Dezent velgen met Pirelli's maat 185/50/14. Zag er leuk uit, maar door de verlaging en de grote velgen (altans groot voor een Cuore) liepen de velgen al aan bij een hobbeltje of nemen van een bocht. Dus noodgedwongen zijn 2 van de 4 inveerpunten voorzien van veerwegbegrenzers achter en zijn de wielkasten omgerold. Nu heb ik alleen nog bij erge kuilen last. Wel kan er niemand meer achterin meerijden of zware boodschappen meenemen is er ook niet meer bij.
Al deze nadelen (naast het hogere benzineverbruik door de aanpassingen) neem ik op de koop toe, want de wagen wordt niet meer dagelijks gereden. De teller staat nu bijna op 101.500 en dus was het tijd voor de Vut. En nu staat deze wagen droog in de garage.

Hier de auto's in chronologische volgorde van aanschaf. De gele Cuore en blauwe Mazda 3 hebben we nog in bezit.

Voor nog een paar foto's van ons wagenpark klik hier.

En hier de foto's van de Mazda3 (boven in zomerlook en onder in de winterlook)

En dan nu de foto's van het wagenpark sinds 07-08-2014.

En sinds 01-03-2017 hebben we weer 2 auto's. De L501 (zwart) is sinds 08-01-2019 vervangen door de L276 (grijs)

De winterset
De zomerset

Naast al deze echte wagens heb ik ook nog een unieke collectie modelwagens, mijn collectie bestaat namelijk uit meer dan 100 Daihatsu (gerelateerde) modelwagens. klik hier als je ze wilt zien

77 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16-03-2019 00:33 door PascalD.
Als ik het goed begrijp heb je een Mazda diesel met bijna drie ton er op gekocht. Ach waarom ook niet....
Mijn broer heeft ook zo'n Cuore gehad. In januari 1999 gekocht en november 2000 al weer verkocht met 80.000 op de teller. Zulke km-standen zijn niet echt gebruikelijk voor zulke wagentjes.
Klopt, de diesel had 286.000 gelopen toen we hem kochten begin dit jaar. Hij is altijd bij mijn dealer in onderhoud geweest en ik heb er al zoveel auto's gekocht. Zelfs familieleden van mij die in de Achterhoek wonen hebben er totaal al 2 wagens gekocht. Ik ken de mensen die er werken goed en dit samen met de 6 maanden garantie geeft mij een goede reden om de wagen te kopen. De wagen is voordat hij afgeleverd werd helemaal nagekeken en alles wat vervangen moest worden is vervangen.

Heb alleen maar plezier met de diesel. En dit trio aan wagens zal ook nog lang bij mij blijven, geen zin en geld (gezien het aanstaande huwelijk) om ze te vervangen.
niet mijn merken, maar je ziet ze amper in die staat, vooral die daihatsu's, die zijn vaak helemaal doorgerot

veel plzier met je leuke wagenpark

ciao Tom
De Charade heeft ook enkele roestplekken en helaas de schade achter, maar die wordt geleidelijk aan helemaal hersteld. Van dit type zijn er niet zo gek veel meer over.
Welkom hier Pascal! Leuke wagens heb je big smile smiley En binnenkort dan de Vestatec-set op de G11, dat zou er helemaal netjes uitzien big smile smiley
22B Schreef:
-------------------------------------------------------
> Welkom hier Pascal! Leuke wagens heb je big smile smiley En
> binnenkort dan de Vestatec-set op de G11, dat zou
> er helemaal netjes uitzien big smile smiley

Na 5 jaar hier schrijven op het forum werd het gewoon eens tijd voor een dergelijk topic. Jij rijd ook een leuke Dai thumbs up
ja je moet ze wel bij blijven houden, anders kan je ze alvast op de schroot zitten.

veel sccs ermee

ciao tom
Was niet echt van plan om ze op de schroot te zetten. De gele (bijnaam Tweety) staat glimmend (mbv het duurdere poetsmiddel) in de garage. En ik ga er bewust zo nu en dan mee rijden en dan ook gelijk een langer stuk. Zelfde gaat nu ook gelden voor de Charade.

Stilstaan is niet goed en daar ben ik mij van bewust.
idd, ook goed warmrijden enzo, helemaal bij de wat oudere blokken(charade).

hoeveel auto's staan er droog dan??

ciao Tom
Alleen de Cuore staat in een gehuurde garage aan de overkant van mijn woning. De anderen staan buiten. De Charade staat wel onder een autohoes.
Gisteren het Versatec pakket afgehaald, even 3,5 uur over gedaan over stukje Venlo-Alkmaar... maar was voor een goed doel.

Ik ben totaal niet handig, dus gaat voor mij een opgave worden om de bumpers te monteren, maar met geduld en logisch inzicht zal het mij gaan lukken. Weet alleen nog niet wanneer ik er aan ga beginnen. Kreeg tevens nog een andere grill mee met 2 verstralers. Dus als ooit alles klaar is heb ik 6 lichtbronnen aan de voorzijde drinking smiley.

De bumpers en skirts zijn wit van kleur, maar omdat ik voorlopig de wagen nog niet ga laten spuiten, worden ze al gemonteerd. Showcar under cunstruction dus.

Heb overigens nog een set sideskirts voor de Charade over, dus als er nog iemand een setje wil hebben dan stuur maar een PM.
Hier de plaatjes

Edit: plaatjes werkten niet meer...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-09-2009 14:58 door DDCNL_Pascal.
Jawel, maar die wil je niet horen! winking smiley

Maar ik wil juist weer wel meer foto's van je Fastbreak zien! thumbs up
Voor een Cuore ziet die gele er echt wel tof uit! Mooie uitvoering. Tja dat oudje vind ik niks en de 323 Fastbreak vind ik nogal suf. Een 'bruine' met mooie velgen ziet er gelijk beter uit

ps: misschien een tip om je titel een béétje aan te passen? Hij is nu wel erg lang
Ieder zijn eigen mening, ik vind auto's die je op elke straathoek vind niks. Dus daar gaan alle Golfs, Astras, Focussen en meer van die burgerbakken. Maar geef je mening maar, ik hoef het er niet mee eens te zijn (gelukkig) big smile smiley

De Mazda zal geen lm-velgen krijgen omdat deze puur is om van A naar B mee te gaan en ik dat geld liever in de Daihatsu's steek.

En op verzoek de titel iets korter gemaakt.
Mooie wagens van mooie merken alleen Toyota ontbreekt nog thumbs upwinking smiley
Geen tijd voor. Rij tegenwoordig al nauwelijks met de G11 en L701... Beiden hebben dit jaar pas rond de 3000 km gereden, terwijl de Mazda die we sinds 30 januari hebben al bijna 25.000 bij ons heeft gedraaid... En begin januari hadden we nog een 205 diesel die die maand ook bijna 3000 gereden heeft.
Ben nu het kijken voor nieuwe banden voor op de Mazda. Zit er gelijk aan te denken om eventueel lm-velgen aan te schaffen en deze te voorzien van zomerbanden en op de stalen velgen winterbanden leggen. Ik rij regelmatig door Duitsland en dan vind ik het verstandiger om winterbanden te hebben.

Wie weet een goedkoop (deze is puur voor het rijden namelijk) adres in de buurt van Venlo voor zomer en winterbanden en eventueel lm-velgen. Wil kijken dat ik alles in een keer koop en een leuke korting kan meepakken.

Ook begin ik te twijfelen om de Charade te houden. Gezien het geringe aantal km's en het haast onmogelijk vinden van onderdelen maken de keuze om hem te houden moeilijk. Heb tot nu toe pas een 1 aanbod gehad voor een achterscherm, echter zat dat nog aan een G11 vast die in Zwijndrecht staat en ik heb er voorlopig de tijd niet voor om die te demonteren. Zit er dus over na te denken om hem zonder de lm-velgen en spoilerpakket te verkopen. Dan hou ik de velgen en Versatec pakket achter de hand voor het geval ik toch weer eens een nettere G11 vind. Het blijft moeilijk, want telkens als ik er in rij is het weer fijn sturen. Gelukkig hoeft hij niet weg.
Je mag de Charade kopen...

Met schade, 214.125 op de teller.
Olieverbruik heeft hij wel, meen 1 op 600, zeker weten doe ik dat niet omdat ik hem zo nu en dan bijvul. Rij met dit olieverbruik wel al 17.000 km. Hij lekt niet.

Er zitten bij verkoop geen lm-velgen meer op. Van de 4 stalen velgen die je erbij krijgt zijn er 2 voorzien van banden en de andere 2 kan ik voorzien van banden of mag je zelf doen.

APK t/m 25-07-2008 en wil je meer info stuur mij dan een PM.
Ben het twijfelen om winterbanden voor de Mazda aan te schaffen en dan een setje LM-velgen voor de zomerbanden. Wie weet er leuke en goedkope setjes lm-velgen voor de Mazda?
DDCNL_Pascal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je mag de Charade kopen...

Ik ben nog maar 15 jaar eye rolling smiley
Of had je het niet tegen mij?

Ik weet niet of dit past maar ze zijn wel mooi:
[auto-diversen.marktplaats.nl]
De Charade is inmiddels ook al verkocht aan mijn schoonzusje. En wist je leeftijd niet.

Mooie velgen. Weet iemand welke steek e.d. ik nodig heb voor de 323?
Heb afgelopen december lm-velgen besteld voor de Mazda. Deze liggen nu te wachten bij de dealer. Op dit moment rij ik op winterbanden (die ik in december op de stalen velgen heb laten leggen).
Waarschijnlijk gaan volgende week de lm-velgen erop. Zal dan gelijk even een foto maken.

Maar vandaag eerst even na de paasshow van de dealer. Bij een goed bod zijn we bereid beide auto's om te ruilen voor een andere. We zitten nu te kijken na een Materia en Mazda 2/3. Maar ik weet niet of het zich loont om de wagens weg te doen.

We krijgen in juli een kindje. Dus de Cuore die we nu al nauwelijks gebruiken (dit jaar al 400 km...) gaat zijn taak als hobby-wagen prima vervullen. Er staat pas 102.900 op de teller van de afgelopen 7,5 jaar. En dit is hoofdzakelijk omdat hij de 1e 5 jaar als enige wagen gold.
En de Mazda staat nu al op bijna 328.000km en is van 01/1999.

Wat zouden jullie doen met een jaarkilometrage van iets meer dan 20.000? Mede gelet op de steeds meer stijgende dieselprijzen en ik de benzine hier vlak over de grens in Duitsland tank.

Zal ik de Mazda verwennen met de lm-velgen en een nieuwe mattenset, want op steenslag op de bumper na ziet hij er fantastsch uit. En hij rijd ook zonder problemen. Of zal ik beiden verkopen en een andere terugkopen. Als ik een ander koop wil ik max. 10.000 bijleggen.
Donderdag heb ik in Oostwold (Groningen) een G11 serie 1 opgehaald uit 1984. Het is een automaat met 82.100 km op de teller bij aanschaf. Maar ik moest er nog mee naar Tegelen (bij Venlo) dus er zijn wat meer km's op de teller.

Toen ik de wagen zag waren de banden ver leeg, enkele vloeistoffen net boven het minimum en een in mijn ogen te hoge vraagprijs. Nadat de vloeistoffen waren bijgevuld maar even een proefrit gemaakt. De wagen reed goed en op een paar roestplekjes, smerige binnenkant van de motor (wordt poetsen) zag de wagen er goed uit. Dus een in mijn ogen goede prijs bedongen en de auto meegenomen.

Hier wat foto's.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2013 20:08 door PascalD.
Ziet er uit als een net exemplaar. Zoveel Charades van deze generatie (1983-1987) zie je niet meer. Veel plezier met je Daihatsu verzameling!
Dat zal wel lukken. Van dit type heb ik er in de afgelopen 3 jaar 2 te koop zien staan. De mijne en een zwart/rode turbo. De Turbo is gekocht door een clublid van ons, echter toen hij naar een meeting van de Duitse club ging heeft hij hem binnen 5 minuten na aankomst voor een goed bedrag kunnen verkopen aan een Duits lid. Deze heeft hem nog altijd. Heb vorig jaar nog spullen gehaald samen met hem hier in Venlo op de sloperij.
Gefeliciteerd met de aanschaf!
Leuke auto zo'n Charade veel plezier ermee!
Heeft er nog iemand een tip hoe ik de nl-sticker en een oude dealer-sticker kan verwijderen zonder lakbeschadiging?
Als ze op het plaatwerk zitten met een fohn een dan de resten verwijderen met wasbenzine.
De stickers zitten inderdaad op het plaatwerk. Wellicht dat ik er van het weekend even naar kijk. Door de komst van de kleine hebben we regelmatig visite waardoor ik er niet aan toe kom.
De stickers zitten er nog steeds op, waren andere dingen die ik belangrijker vond.

Van het weekend heb ik 2 problemen opgelost die ik al sinds de aankoop op 24 juli heb met de Charade.

Uit de ventilatorroosters kwam rotzooi van een boom en de ventilator maakte een hels kabaal. Maar "even" de luchttoevoerbuis e.d. gedemonteerd en die bleek helemaal vol te zitten met de rotzooi van een of andere boom en ook de filters waren hierdoor aardig verstopt. In de ventilator zaten diverse schalen van een klein nootsoort nut smiley Weet niet waar hij gestaan heeft, maar het was een flinke rotzooi. Maar nadat die rotzooi verwijderd was blaast de ventilator weer bijna geruisloos zijn schone lucht door de auto.

En de ruitenwissers gingen met een slakkentempo over de ruit. Dit bleek 2 oorzaken te hebben, er moesten nog altijd nieuwe wissers op gezet worden. Dit heb ik dan nu ook maar eens eindelijk gedaan. En het motortje zat niet meer goed aan de carrosorie vast. Dus ik dacht even de schroef aan te draaien, breekt deze af...crying smilie Maar gelukkig heb ik al enkele Charades uit elkaar geschroefd voor onderdelen, dus even het restant uitgeboord en een nieuwe schroef geplaatst. Ook de wissers gaan nu weer met een normaal tempo over de ruit.

Tegenwoordig rij ik 3 maal per week met de Charade om de kleine bij de gastouder op te halen. En hij start altijd super en ben er steeds meer van overtuigd dat ik een goede aankoop heb gedaan.

Volgende week is de sleuteldag van de club en dan zijn de plannen (mits er voldoende tijd is)

Olie verversen
Bougies vervangen
Distributieriem en spanrol vervangen
Roestplekken behandelen, is maar oppervlakteroest dus valt relatief gezien mee.

Ook twijfelen we nog altijd wat we moeten doen met de Cuore. Door alle aanpassingen kunnen we er nooit met zijn 3-en in vervoerd gaan worden. Door andere stoelen en smallere banden zou dit wel weer mogelijk zijn. Maar we missen hem nu niet en het is een echte hobby-auto waar we dit jaar pas 800 km mee gereden hebben. Echter zijn we bang dat als we hem nu verkopen dat we er spijt van krijgen omdat wij hem bijna 8 jaar geleden nieuw gekocht hebben en dus alles van de auto weten.

Aan de andere kant hebben we ooit overwogen om de Mazda en Cuore te verkopen en daar 1 benzinewagen voor terug te kopen. We rijden nu nog maar 15.000km per jaar. Stukken minder dan voor de zwangerschap. Maar ook de Mazda rijd super, ondanks de 339.000 die er op de teller staan. Er zijn voordat wij hem aanschaften diverse belangrijke delen uit de motor vervangen. En op steenslag na ziet de wagen er nog perfect uit.

Wat zouden jullie doen? Het huidige wagenpark aanhouden? De Charade gaat in ieder geval niet weg. De Cuore mag met pijn in het hart weg en ja de Mazda is voor ons een gebruiksvoorwerp.
Als er iets anders komt moet het toch een Jap blijven en dan bij voorkeur een Daihatsu of Mazda met airco en ruimte voor de kinderwagen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2008 22:14 door DDCNL_Pascal.
Afgelopen weekend was de sleuteldag van de club, met als resultaat:

Verse olie, filters en nieuwe carterplug
Nieuwe remvoeringen
In plaats van stalen velgen staat hij nu op lm-velgen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2013 20:10 door PascalD.
2 weken geleden is de distributieriem vervangen en heeft de monteur gelijk even gekeken of er nog andere punten zijn die vervangen moeten worden. Hij verwacht over 1 jaar alleen nieuwe voorbanden en remslangen. Voor de rest is de wagen weer technisch in orde.

Zodra de garage er staat ga ik beginnen met het wegwerken van de roest. Nu slaapt de wagen nog buiten onder een doek.
Morgen gaat de Mazda voor de APK. Verwacht dat deze ook weer goedgekeurd gaat worden. Inmiddels staat de teller op deze wagen op 343.500 km.
Ik weet niet hoe je budgettair zit, maar een nieuwe Materia lijkt mij wel bij jullie passen als ik het huidige wagenpark zo bekijk smiling smiley
Die past zeker. Maar ons budget gaat nu op aan de garage van 30m2 die we begin volgend jaar in de tuin laten neerzetten. Huur op dit moment nog een garage voor de Cuore en die komt dan nu ook aan huis te staan.

Over een paar jaar zal er zeker eens een Materia in eigen bezit op de oprit verschijnen.

Overigens is de Cuore 5 november goedgekeurd. We bleken van de ene naar de andere APK maar 1002 km te hebben gereden.... en nu staat hij weer sinds die tijd in de garage. Wellicht dat ik er morgen even een stuk mee ga rijden bij goed weer.
En vandaag is de Mazda weer zonder opmerkingen goedgekeurd. Op 30 januari 2010 is de volgende APK verplichting weer.
Vanmorgen tijdens de herhaling van de Grote Beurt op SBS6 kwam Tweety weer eens voorbij. Had dat fragment al een tijd niet meer gezien.
Weer een kleine update:

De Charade is afgelopen vrijdag weer goedgekeurd t/m 03-08-2010. Heb besloten om hem voor een goed bod weg te doen, puur omdat ik bijna niet aan rijden met de wagen toekom. Hij heeft nu pas 83.800 gereden. Hij hoeft niet weg, dus dat scheelt. De remslangen zijn wel een aandachtspunt maar hoefde nog niet vervangen te worden. Wel zitten er nu voren andere banden op. Tijdelijk op stalen velgen, omdat ik die nog zo had liggen. Maar ze moeten nog overgezet worden op de lm-velgen.

De Mazda heeft inmiddels bijna 360.000 op de teller. De distributieriem moet eigenlijk nu vervangen worden, maar we hebben besloten om dat niet te doen en de wagen middels de slooppremie om te ruilen voor een Sirion2 Sport. Omdat we er geen haast mee hebben zal de Mazda nog even bij ons zijn. We willen ook geen diesel meer omdat we steeds minder gaan rijden.
We hebben al gepast en de Sirion is voldoende voor ons 3-en. Dit betekend dat ik de Mazda uiterlijk eind oktober nog voorzie van een verse APK. Is dan 3 maanden voortijdig, want de huidige loopt t/m 30-01-2010. Maar mocht de riem springen, dan voldoe ik zeker aan de eis dat er 3 maanden APK op zit.

Sinds de garage hier achter het huis klaar is merk ik wel dat ik vaker de Cuore meeneem voor een ritje. Eigenlijk is deze net als de Charade overbodig, maar als je er mee rijd weet ik weer precies waarom we dat nog niet gedaan hebben. Blijft heerlijk om lekkere bochtige wegen te nemen en de wagen met warme motor goed te laten brullen. cool smiley

Nog een paar kiekjes van de garage:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2009 23:27 door DDCNL_Pascal.
Is eigenlijk ook te zonde om te slopen, maar bij een normale verkoop is hij geen 1000 meer waard gezien de km-stand. Als we een Sirion vinden zal ik hem uiteraard eerst te koop aanbieden, maar als zich niemand meld gaat hij via de slooppremie weg.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close