AsconaGT: Mercedes Benz C350e (2015) - VW Move Up! (2018) - Dashcam

Gepost door AsconaGT 
Vandaag is het D-day voor de laguna. Nieuwe distributieriem, nieuwe waterpomp, nieuwe spanrol, omlooprollen, nieuwe multiriem, etc.

Kost wat, maar kun je ook weer 6 jaar verder nut smiley Het is een aardig klusje bij mijn auto, wat ik zelf niet kan.

En een nieuwe nokkenasversteller? winking smiley

Mooi klusje! thumbs up Succes.
nokkenasversteller weet ik eigenlijk niet eerlijk gezegd. Bij de dealer gebeurd dat niet als er geen klachten zijn. Ik heb ook nergens last van dus denk het niet eerlijk gezegd.
Zolang er geen klachten zijn hoeft het inderdaad niet. Ik heb hem ook nooit vervangen bij de twee eerdere distributieklussen op de Clio RS en Mégane RS. Ik vind het overigens wel héérlijke klussen hoor, maar ook ik had de hulp van de oude heer erbij. Blijft toch tricky als je het niet vaak zelf doet.

Kortom, mooie klus en kom maar op met de foto's winking smiley.
Ik ben er zelf niet bij helaas, te druk met andere zaken sad smiley

had graag even mee gekeken en mee geholpen. En zo leer je van alles bij.
Mijn monteur is goed in zijn vak als automonteur, niet als fotograaf, dus ik vrees dat er weinig te plaatsen valt nut smiley Heb hem zojuist gevraagd of er nog een update is
Total Loss
Apart cadeau! winking smileysmileys with beer

Ben wel gematst, maar moest nog wel betalen hoor grinning smiley was anders wel een vrij royaal cadeau geweest

Riem er af

Riem er op

Tenslotte reed ik vorig weekend over een drempel en hoorde iets breken. Mijn gevoel was de voorveer rechtsvoor. Dus dat werd ook even gecotnroleerd

en ja, die was gebroken. Geen schande na 12 jaar en drempelland nederland. Gelukkig had ik die thuis liggen omdat ik destijds een complete set voor plus achter had gekocht omdat die goedkoper was dan alleen de achterveren toen vorig jaar achter een veer gebroken was. Die kon er dus gelijk onder;

Al met aan een flinke klus! Zaterdagmorgen werd ik gebeld of ik iemand uit de brand kon helpen als trekauto ivm iets verhuizen. De auto die ze geregeld hadden kon niet of zo en vroegen of ik met de laguna kon komen. Dus heb hem na de reparatie opgehaald en gelijk daar aan het werk geweest.

Enige wat ik nog verwacht eind dit jaar is 2 nieuwe bandjes. APK technisch zal het tegen die tijd nog wel mogen maar voor mij is het dan nodig verwacht ik.

Gewoon onderhoudszaken, geen gekke dingen thumbs up
Voor en achter Eibach dus?

Jeetje dat word kiezen. tongue sticking out smiley Deze of die van Adinsx. drinking smiley

Voor en achter Eibach dus?

nou, bijna... ivm tijdgesbrek is 1 veer vervangen aan de voorzijde. Die andere volgt nog tzt. Hoewel ze vrijwel identieke waarden hebben is de progressiviteit natuurlijk wel iets anders waarschijnlijk. Moet zeggen dat ik er niets van merk, maar dat staat dus nog op de to do list. Maar idd Eibach thumbs up

Nu blijft ie weer een aantal jaar toch?

Als ik zo een schatting mag doen; tussen de 2 a 3 jaar. Dat heeft te maken met dat de auto eigenlijk gewoon top is qua luxe, vermogen, rij-eigenschappen en ook gewoon praktisch. En dat ik nog niet precies weet wat ik hierna zou willen, maar in ieder geval alles wat ik hier na wil is nog erg prijzig voor wat ik wil uitgeven.

Wel zou ik graag als volgende auto een automaat willen, en het is natuurlijk altijd leuk om in wat anders te rijden een keer winking smiley Maar voorlopig dus nog even door
Of het toeval is, of dat ik voorheen niet oplette, geen idee. Maar ik zag vanochtend een blauwe HBF-Laguna het dorp uit rijden, de randweg op draaien. Ik geloof niet dat de berijder een Linea zag. winking smiley
Dat zou goed kunnen, smileys with beer en nee, geen Linea gezien.

Doorgaans vallen mij die dingen wel op maar ik merk wel dat in de morgen niet altijd het geval is grinning smiley

Overigens hebben veel laguna GT vergelijkbare kentekens. Volgens horen zeggen zijn er een lading bij alle dealers weggezet en geregistreerd en kort daarna is de GT 205 (benzine) versie en de 180PK GT (diesel) ook al weer geschrapt.

Maar de GT zoals ik hem heb met het stuur, 4 control, ander onderstel, koplampen, alcanara stoelen, andere wijzerplaat, pookknop, speciale wielen, grotere remmen. Hydraulische stuurbekrachtiging (ipv elektrisch), pookknop is maar heel kort geleverd. Ook deze kleur was toen alleen voorbehouden aan de GT.

GT werd later leverbaar als pakket maar dan alleen de bumpers en paar andere kleine dingen. 4-control losse optie en de krachtigste benzine was in de jaren daarna 170PK. De 180PK diesel mocht nog wel even blijven.

De meeste echte GT's zijn bijna allemaal gelijktijdig geregistreerd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-03-2020 15:51 door AsconaGT.
AsconaGT
nokkenasversteller weet ik eigenlijk niet eerlijk gezegd. Bij de dealer gebeurd dat niet als er geen klachten zijn. Ik heb ook nergens last van dus denk het niet eerlijk gezegd.

Het is eigenlijk wel standaard om het te vervangen. Of misschien beter gezegd, de garage waar ik heen ga doet dat standaard wel.
Zo’n GT is toch wel een serieus goede uitvoering als ik zo lees wat er allemaal anders is dan aan een gewone Laguna thumbs up
AsconaGT
Dat zou goed kunnen, smileys with beer
Nou, blijkbaar hoef je niet naar Enschede om mij te spotten. Ik rijd dagelijks een 25km naar het westen en ga het laatste stukje binnendoor.
Tenminste, als jij het was. Ik heb niet elk cijfer van het kenteken direct onthouden en heb eigenlijk geen idee waar je woont. winking smiley

Dat de GT zo veel aanpassingen had wist ik ook niet! En dan zo kort leveren... Bijzonder zeg.
Ik woon in het leukste dorp van Overijssel, althans, in 2011 konden ze deze prestigieuze titel op hun naam schrijven grinning smiley

Dat de GT zo veel aanpassingen had wist ik ook niet! En dan zo kort leveren... Bijzonder zeg.

inderdaad, in tegenstelling tot veel andere merken en modellen (zoals ook de megane in die tijd) zijn die pakketjes vaak een optie of is die uitvoering beperkt tot enkele optische opsmuk.

Bij de Laguna zat je , naast allerlei opsmuk ook automatisch vast aan de krachtigste diesel en benzine versie, en dus met veel grotere remmen, maar ook andere zaken zoals 4-control was in de beginjaren alleen op de GT geleverd.

Het verhaal gaat ivm de crisis dat Renault allerlei fun modellen en uitvoeringen heeft geschrapt en alleen de modellen en uitvoeringen wilde gaan leveren waar men nog iets winst op wist te maken. De Laguna was net geïntroduceerd en de GT moest toch wel een beetje het paradepaartje worden om de vorige generatie snel te doen vergeten, maar dus ook heel snel weer geschrapt ivm kosten .

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2020 08:15 door AsconaGT.
Klopt helemaal inderdaad m.b.t. de GT-uitvoering van de Laguna III. Sowieso kwam de Laguna III natuurlijk om zo snel mogelijk de Laguna II te vergeten. En kwalitatief was de auto écht goed. Ik meen dat Renault ook als een van de eerste bi-xenon leverde op een non-premium-auto. Opnieuw om de Laguna bekender te maken / aandacht te krijgen. En daar kwam iets later de GT nog bij bovenop. 4Control werd er tevens op geïntroduceerd en er verschenen de nodige marketingvideo's waaronder een Laguna vs Porsche op een slalom / baanwissel waarbij de Laguna veel stabieler bleef.

Helaas, de naam Laguna bleef afschrikken, en zie daar: De Talisman.

In mijn geval is de Mégane als GT ook maar kort geleverd. 2016 geïntroduceerd (najaar voor de Estate), en sinds voorjaar 2018 niet meer te bestellen. Niet omdat er geen verkocht werden, in tegendeel. Nee, de WLTP-komst deed de auto de das om. En ook bij de facelift is ie weg gebleven.

Talisman en Espace zijn nog wel te krijgen met de 1.8TCe225 welke ik ook in Mégane had terugverwacht.

Ik meen dat Renault ook als een van de eerste bi-xenon leverde op een non-premium-auto. Opnieuw om de Laguna bekender te maken / aandacht te krijgen.

Ik werkte in die tijd bij de Opel dealer, volgens mij enkele jaren voor de introductie van de Laguna (zal ergens in 2004 / 2005 zijn geweest, ik was nog jong en nog niet zo heel lang mijn rijbewijs), nog met een verse Opel Astra H demo gereden. Voelde heel bijzonder toen. Die was al voorzien in die tijd van bi-xenon koplampen. Ook waren die al meesturend en zo. Zelfde wat de laguna van mij ook heeft. thumbs up Ik weet dat ze bij Opel er in die tijd aardig prat op gingen

Ook de Opel zafira, ergens in 2006, had gewoon bi-xenon. En ik meende zelfs dat Opel in de Vectra C (2003-2009) ook al bi-xenon lampen leverde.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2020 08:50 door AsconaGT.
Ik vergat een woordje zie ik, op de Laguna III waren ze standaard, dus geen optie, nee je kreeg altijd bi-xenon. Maar goed, weet niet meer exact hoe dat zat, vage herinnering denk ik. grinning smiley
Niet alle Laguna III hebben Xenon, ze zijn er nog met H7. Weet niet of die wel meedraaiend zijn.
Overigens, die meesturende functie is geinig maar bied in mijn ogen totaal geen waarde.

Bij de opel gaat er ook een extra lamp aan die zowat haaks in de koplampbehuizing zit als je richting aan geeft en het is donker. Dan schijn je ook echt de straat in en heeft het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde. Nu gaan ze wel iets naar links en rechts, het geinig maar niet echt zinvol.

Overigens staat de laguna weer vrij veel stil, niet dat hij het niet doet grinning smiley maar word gewoon weinig mee gereden door het thuiswerken.

Ik zou wel graag de auto even een keer flink willen schoonmaken, (en de tuin willen doen, en tal van andere klusjes). ik hoor veel autofanaten nu lekker veel tijd over hebben en flink aan het poetsen zijn en zo, ik weet hun situatie allemaal niet maar thuiswerken met kleine kinderen zorgt er voor dat er van alles blijft liggen en 's avonds en in het weekend ook nog soms even gewerkt moet worden. Veel drukker dan anders dus! Terwijl de helft van Nederland vakantie lijkt het hebben nut smiley ik doe iets verkeerd blijkbaar.
AsconaGT
Overigens, die meesturende functie is geinig maar bied in mijn ogen totaal geen waarde.

Bij de opel gaat er ook een extra lamp aan die zowat haaks in de koplampbehuizing zit als je richting aan geeft en het is donker. Dan schijn je ook echt de straat in en heeft het ook daadwerkelijk een toegevoegde waarde. Nu gaan ze wel iets naar links en rechts, het geinig maar niet echt zinvol.

Overigens staat de laguna weer vrij veel stil, niet dat hij het niet doet grinning smiley maar word gewoon weinig mee gereden door het thuiswerken.

Ik zou wel graag de auto even een keer flink willen schoonmaken, (en de tuin willen doen, en tal van andere klusjes). ik hoor veel autofanaten nu lekker veel tijd over hebben en flink aan het poetsen zijn en zo, ik weet hun situatie allemaal niet maar thuiswerken met kleine kinderen zorgt er voor dat er van alles blijft liggen en 's avonds en in het weekend ook nog soms even gewerkt moet worden. Veel drukker dan anders dus! Terwijl de helft van Nederland vakantie lijkt het hebben nut smiley ik doe iets verkeerd blijkbaar.

Haha, zeflde hier. Met twee jonge kinderen (0,5 en 2,5) is het flink aanpoten met thuiswerken. Ook hier 's avonds en het weekend in de verloren uurtjes even wat dingen bijwerken. Hoe graag ik de auto zou willen poetsen en even aan de motor zou willen sleutelen, ik kom er echt niet aan toe.
Hier ook 2,5 en eentje van 4 maand.

Ben dus niet de enige grinning smiley Is ook niet erg overigens; zijn wel belangrijkere dingen dan dat. Maar het valt mij wel op dat veel mensen (ook met kinderen) nu zeeën van tijd lijken te hebben.
Blijft een geweldige auto, die Laguna GT.

Ik heb de diesel gehad, 180 pk. Een zilvergrijze. Heerlijke auto, alhoewel ik niet heel veel verschil merkte met de 150 pk die ik ervoor en daarna gehad heb. Die 4 wielbesturing vond ik wel echt geweldig. We hadden destijds 2 laguna's thuis, mijn vrouw reed in een Techline 150 pk Laguna II. Als ik daarin wegreed, nam ik altijd de eerste bocht bij ons de straat uit veel te ruim, omdat mijn eigen op lage snelheid heel direct en kort stuurde. grinning smiley

De opvolger was weer een 150 pk. De GT was toen niet meer leverbaar, althans, alleen nog als een soort optiepakket. Werd veel verkocht op de 1.5 dci toen volgens mij. 4 control zag je toen eigenlijk niet meer. Ik weet nog dat de Renault dealer in Drachten (ABD) een tijd lang een Laguna III Initiale V6. 3.0 dci heeft gehad, uit Frankrijk gehaald. Dat was wel een droomauto toen.

Sorry voor de spam. Maar ben nog steeds wel fan van de auto. Daarom kijk ik ook nog regelmatig even in je topic. thumbs up
AsconaGT
Hier ook 2,5 en eentje van 4 maand.

Ben dus niet de enige grinning smiley Is ook niet erg overigens; zijn wel belangrijkere dingen dan dat. Maar het valt mij wel op dat veel mensen (ook met kinderen) nu zeeën van tijd lijken te hebben.

3,5 en 5,5 is alweer iets makkelijker. Ik stuur ze gewoon de tuin in om te spelen, maar dan nog is thuiswerken best een uitdaging moet ik zeggen. Gelukkig kan ik 90% van het werk vanuit huis én kan ik dat ook prima 's avonds. Dus het is een beetje schipperen. Overigens blijf ik niet thuiswerken als mijn vrouw ook thuis is. Dat werkt niet zijn we achter. Ik op zolder werken aan bureau, terwijl de kids weten dat ik daar zit. grinning smiley
Weinig nieuws, er word weinig gereden.

Laatst stond ik bij de supermarkt en trof ik mijn auto zo aan. Iedereen stond netjes in het parkeervak behalve 1... Volgens mij had ik dit niet willen zien gebeuren nut smiley in ieder geval geen schade

Verder de auto eens gewassen en schoongemaakt. Helaas niet de tijd om echt grondig aan te pakken en een keer poetsen. Het werk in combinatie met kinderen zorgt er voor dat ik amper nog tijd heb overdag en 's avonds

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-07-2020 19:46 door AsconaGT.
Mooie foto's en wat een fraaie auto blijft die Laguna toch!

Inderdaad mooi dat het goed ging...altijd spannend zo'n supermarktparkeerplaats.
Ik zou dan bijna in staat zijn er een ruit uit te tikken bij die Hyundai. Wat een idioot!
zie nu ook dat ik telkens de koplampen nog een keer moet polijsten en weer beschermen tegen UV licht.

Ook maar eens op de to-do lijst zetten thumbs up
der Magistrat
Mooie foto's en wat een fraaie auto blijft die Laguna toch!

Inderdaad mooi dat het goed ging...altijd spannend zo'n supermarktparkeerplaats.

Had ik laatst ook. Parkeert een of andere miep haar Swift op 2x spiegelafstand naast de Mégane. Ik ben toch even wat harder doorgelopen en wurmde me tussen de auto's. Ik excuseer me dat ik eerst wil instappen en gebaar of ze even wil wachten. Dat was anders ook niet goed gekomen eye rolling smiley
Soms kijk ik wel eens naar andere auto's (wie niet), Eerder keek ik niet daar dit model want; te duur. Maar nu komt eind dit jaar naar verwachting genoeg terug uit de lease, en de prijzen misschien dermate gaan zakken dat ik misschien wel die overstap durf te wagen. Nu is het nog even niet zo ver, moet nog wat sparen en wat andere dingetjes zijn even iets belangrijker maar eind dit jaar dus.

De laguna hoeft niet weg, sterker nog; hij bevalt prima!. Ik heb hem straks 4 jaar. Ik zou wel graag een automaat willen en een wat moderne auto is natuurlijk altijd mooi. Maar om het kostenplaatje voor mijzelf helder te maken keek ik een beetje met inruil van de Laguna. Ik heb in het verleden met de Astra Cabrio vaak gehad dat mensen kwamen proefrijden en vervolgens de auto af kwamen zeiken dat er geen airco op zat of zo (wat je van te voren had kunnen lezen) en bijna boos werden als ik niet met de prijs wilde zakken. Ook een paar rare berichtjes via marktplaats en zo. De Twingo ging overigens wel snel zonder gezeur.

Dus liefst ruil ik hem dus in. auto's zoals de laguna zijn ondanks het een unieke auto is met weinig kilometers, full option en het een nette auto, vaak niet heel populair inde handel maar uit nieuwsgierigheid even het kenteken gechecked bij ANWB koerslijst en Bovag koerslijst.

De bovag komt op € 5670 bij inruil en ANWB komt op €5600 bij inruil, en 6300 bij verkoop particulier. Beide liggen dus heel dicht bij elkaar.

Natuurlijk hoop je altijd meer grinning smiley maar het is in mijn ogen een best oke bedrag voor de handel. De vraag is alleen, in hoe verre kloppen die koerslijsten tegenwoordig? Geven die een goede richting over het algemeen? Het is natuurlijk ook net wat je weer koopt, hoeveel marge zit er op, etc.

Als het financiële plaatje niet klopt, dus als het type aan te kopen auto niet in prijs gaat zakken straks, de laguna te weinig oplevert of als ik hier thuis er financieel wat groots tussen komt blijft de laguna sowieso nog een wat langere tijd hoor. Het is even een hersenspinsel grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2020 08:35 door AsconaGT.
Je zou hem ook nog even door de Autotelex tool kunnen halen, die geeft wel een aardig realistisch beeld: [www.dagwaarde.nl]
goede tip, thumbs up ik dacht altijd dat dit een betaalde mogelijkheid was. Gelijk gechecked maar die is wel iets teleurstelleder, grinning smiley die zit er 1400 euro onder die van de bovag of ANWB

En welk model kijk je dan naar?? Eindelijk die f11?

Die staat op een goede 2e plek thumbs up Vind het echt een geweldige auto. Toch valt mij de uitrusting tegen bij veel exemplaren. Ik hou het een beetje in de gaten de laatste maanden. Het meeste zit er wel op hoor maar zaken zoals dodehoekwaarschuwing, collision warning, lane departure warning, head up display, om maar niet te spreken van zaken zoals adaptive cruise control is toch wel een zeldzaamheid bij de benzine versies. Ben zelfs exemplaren met halogeenlampen tegen gekomen eye popping smiley Ik hoef het er niet per se allemaal op te hebben hoor. Maar voor een auto in het hogere segment in deze prijsklasse viel het mij wel een beetje tegen.

Meeste hebben het high executive pakket met dus grotere uitbreide navi, xenon, stoelverwarming en wat andere frutsels. automaat kiest vrijwel iedereen voor maar dan houd het al haast op. deze komt redelijk in de buurt. Die heeft als extra tenminste sportstoelen, panoramadak en HUD maar niet echt goedkoop voor de km stand, iets boven wat ik wil uitgeven in ieder geval. Misschien als ik een tegen kom met de juiste motor, kleur, prijs en opties kan het hem zomaar worden maar op basis wat ik zoal voorbij zie komen is die kans wat kleiner.

Het merk wat ik nu op het oog heb, heb ik nog niet eerder gehad grinning smiley Wel eens in gezeten en dat was bijzonder aangenaam. 1 ding moet ik wel laten varen wat ik jammer vind, en dat is dat er geen opendak/panoramadak mogelijkheid is. Heb op vrijwel alle auto's gehad en heb dit altijd bijzonder prettig gevonden. Technisch gezien kan het prima, zijn zelfs af fabriek er mee geleverd. Maar belasting technisch hebben ze die niet in NL niet geleverd. (of iig niemand koos daar voor om belasting redenen) Uit het buitenland halen kan, maar daar is het aanbod nihil en te duur.

het is allemaal nog even orientate hoor, niets concreets en afhankelijk van meerdere factoren.

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-05-2020 14:10 door AsconaGT.
De C 350 e, lijkt me. Ik vrees dat de Laguna beter rijdt, maar begrijp de aantrekkingskracht van de Benz.
Heb vandaag weer profijt gehad van het panoramadak hoor. 305 cm past nét niet in de auto van voetenruimte passagier tot achterklep. Ging zo ook prima grinning smiley

Elco
De C 350 e, lijkt me. Ik vrees dat de Laguna beter rijdt, maar begrijp de aantrekkingskracht van de Benz.

Van de mensen die ik ken, die er eentje rijden, is dat net zo betrouwbaar als een golf GTE. #lidmaatschapanwb
Elco

Tja wat is lekker rijden? Zo'n Benz rijdt wel machtig (wat is dat dan?) met zijn uitgewogen onderstel (achterwielaandrijving) en grote krachtreserve.
Elco

idd de C350E, was blijkbaar toch niet zo moeilijk raden grinning smiley

ik heb er nog nooit zelf in gereden, wel als bij rijder. En wat mij destijds opviel is de zeer hoge mate van afwerking. Alles voelde gewoon zeer hoogwaardig aan. Bij een 3 serie heb je ook het gevoel dat het goed is maar zo'n C klasse is gewoon echt 'next level' in dat segment. Eerder sprak MB mij totaal niet aan, maar vanaf deze designtaal vind ik het absoluut mooi. De serene rust aan boord. De laguna zal waarschijnlijk veel directer sturen door de vierwiel sturing, veel lichtvoetiger dan zijn formaat is. Die zal je eerder uitnodigen het als 'gooi-en-smijt-auto' te gebruiken. De Mercedes zal dat absoluut niet bieden, maar wel uitgebalanceerd. Standaard luchtvering, achterwiel aangedreven. En 280PK en 600Nm als je alles op schep zet is ook heerlijk lijkt mij. smileys with beer Misschien als ik er in rij dat het mij zwaar tegen valt, maar kan het mij niet voorstellen.

Bovendien kan ik van en naar het werk volledig EV rijden, zelfs in de winter moet dat lukken in de praktijk mits ik hem op het werk dan ook in plug. Op het werk kan ik gratis laden, hier thuis een forse overcapaciteit op zonnepanelen. Ik rij eigenlijk voornamelijk korte stukjes van max 20km. In hybrid modus is hij ook behoorlijk zuinig, stukken zuiniger dan de laguna in ieder geval. zet je alles op schep dan gaat het in 6 seconden naar de 100 eye popping smiley

Van de mensen die ik ken, die er eentje rijden, is dat net zo betrouwbaar als een golf GTE. #lidmaatschapanwb

Ik ben ook een klein beetje huiverig voor de techniek. ik had al wat gezocht ook. Ik heb slechte ervaringen met bijvoorbeeld de V60 D6 Hybrid op het werk. Wat een slechte auto's waren dat zeg. Maar als ik google op internet kan ik maar heel weinig problemen vinden voor de C350E. Ik ken 1 iemand die er tot eind vorig jaar 1 heeft gereden en heeft ingeruild op een Model 3 en die heeft er bijna 4 jaar zonder noemenswaardige problemen mee gehad. Ook de my reviews hier op Autoweek lees ik weinig kritiek als het gaat om technische problemen. Het enige wat ik enkele keren voorbij heb zien komen op het internet heeft niet zozeer met het hybride systeem te maken, dat is de compressor van de luchtvering. verder wel het basis navigatie (garmin) dat niet zo snel werkt als je van een premium merk verwacht en het burmeister systeem waar fors voor extra betaald moet worden toch wat tegen valt voor sommigen etc. Maar weinig structurele technische malheur. Terwijl er toch veel my reviews hier staan op AW.

Mijn oud collega werkt al een paar jaar bij Mercedes, ik ga hem zeker ook nog eens vragen naar zijn ervaringen. Los van een incidenteel verhaal lijkt het toch aardig mee te vallen, anders zal er vast meer over geschreven worden lijkt mji. Ook op het MB forum. Maar als iemand wat leesvoer kan aandragen; ik hoor het graag thumbs up want het zijn allemaal nog hersenspinsels.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-05-2020 10:47 door AsconaGT.

de compressor van de luchtvering

Dit is bij alle Mercedessen (en ook BMW/Audi) met luchtvering iets waarvoor je eigenlijk gewoon wat geld achter de hand moet houden. Gaat eigenlijk altijd wel een keer kapot. Bij een universele garage/mb specialist hoeft het je niet de kop te kosten.

Qua leesvoer:
[www.autovisie.nl]
[www.mercedesforum.nl]
[www.anwb.nl]

Als ik zo even alles doorneem dan zie ik niet echt hele grote, structurele problemen. Het meest structurele probleem specifiek voor de c350e is dat de laadkabel soms niet loskomt uit de auto. Dat is vervelend, maar er is uiteraard een loskoppelprocedure voor. Ik zou 'm er niet voor laten staan.
Mijn oom heeft een C350e. Ik vind het zelf een hele fijne auto. Je moet wel de goede opties hebben. In ieder geval een mooi leren interieur, GEEN pianolak en COMAND online.

Hij heeft (voor zover ik weet...) geen gekke kosten gehad. Wat dat betreft was zijn F11 523i onbetrouwbaarder.
Gisteren nog in een vers opgehaalde (occasion) BMW F31 320i touring automaat gereden uit 2014. De grote concurrent van de C klasse

Wat is dat ook een fijne auto zeg! cool smiley Het rijden is top, de automaat is misschien wel de beste automaat die ik ken en de motor is echt perfect. Toch vielen mij een paar dingen wel tegen; materiaalgebruik is best goed maar als je verder kijkt is het niet overal even 'premium' als je zou verwachten. Het exemplaar waar ik in reed was een M-sport dus met fijne alantara sportstoelen, die zaten heerlijk maar verder wat de auto vrij 'kaal'. Zaken als dodehoek signalering, collision warning en zulke zaken zat er niet op. Luxe 'goodies' zoals headup display en panoramadak ook niet. Zelfs een dimmende binnenspiegel zat er niet op eye popping smiley. De kofferbak is qua liters bijna net zo veel als de laguna maar het is toch fors kleiner gevoelsmatig. In de laguna kreeg ik de kinderwagen in de lengte met gemak in. Dat lukt bij de BMW niet. Maar het rijd wel lekker hoor cool smiley en ziet er ook geweldig uit. Maar met het budget wat ik heb kom ik waarschijnlijk wel bij de wat kalere exemplaren uit want die occasionprijzen zijn toch echt wel fors...

Dit is bij alle Mercedessen (en ook BMW/Audi) met luchtvering iets waarvoor je eigenlijk gewoon wat geld achter de hand moet houden. Gaat eigenlijk altijd wel een keer kapot. Bij een universele garage/mb specialist hoeft het je niet de kop te kosten.

Bij de 5 serie (F11) zijn het de balgen die een zwak punt zijn. Die gaan lekken waardoor de compressor moet door pompen en uiteindelijk kapot kan lopen. Bij de C klasse is het juist een of andere stekker ivm vocht die zorgt voor problemen. Later hebben ze een modificatie aangebracht en zou het probleem niet meer voor moeten komen. Gereviseerde compressor kost zo'n 400 euro. Bult geld maar is nog te overzien mocht het gebeuren.

Als ik zo even alles doorneem dan zie ik niet echt hele grote, structurele problemen. Het meest structurele probleem specifiek voor de c350e is dat de laadkabel soms niet loskomt uit de auto. Dat is vervelend, maar er is uiteraard een loskoppelprocedure voor. Ik zou 'm er niet voor laten staan.

Wat ik zo las is dat dit bij de eerste bouwmaanden voor kwam. Later schijnt dit ook opgelost te zijn. Geen idee of het iets softwarematigs is of hardware. Ander probleem wat wel veel voor komt is de verlichting in de portiergrepen. Niet iets ernstigs maar het is veel werk om te vervangen. En als het er op zit moet het ook werken vind ik altijd. Verder geen gekke dingen eigenlijk.

Mijn oom heeft een C350e. Ik vind het zelf een hele fijne auto. Je moet wel de goede opties hebben. In ieder geval een mooi leren interieur, GEEN pianolak en COMAND online.

Standaard zijn de C350e al rijk uitgerust (luchtvering, matrix led, stoelverwarming, avantgarde, etc.) Maar met mijn budget kan ik niet alles wensen helaas. Pianolak vind ik persoonlijk ook niet mooi. het zit al in de Up en vind het iets goedkoop aan doen. Bovendien zie je er alles op. Daarnaast hebben ze ook essenhout inleg. Heel mooi! Maar het beperkt de keuze in occasions nog meer.

Het zelfde geld voor command. Dure optie die veel mensen niet hebben gekozen. Ik ga wel even kijken een keer of zo'n garmin systeem iets is waar ik mee kan leven om iets meer keuze te hebben

Ik heb laatste tijd veel in verdiept en toch wel enthousiast geworden over de C-klasse. Binnenkort als ik iets meer tijd heb ga ik een keer met mijn vrouw kijken of ze de ruimte prima vind (en de rest cool smiley ). Dan eens kijken of iets te vinden is in mijn budget ergens dit jaar. Het lastige is ook dat ik geen idee heb wat de laguna oplevert bij inruil en hoeverre dat tegenwoordig nog verschilt per garage. En ik moet de keuze maken , watm eer luxe en wat meer kilometers >150.000. Of 'kaal' en wat minder kilometers <150.000 km.
Wat in je voordeel werkt is dat er nu een hele massa aan C350e's uit de lease komt gerold. Er staan behoorlijk wat te koop voor zo tussen de 10-20k (afhankelijk van kilometerstand, leeftijd en opties).
PauseBreak
Wat in je voordeel werkt is dat er nu een hele massa aan C350e's uit de lease komt gerold. Er staan behoorlijk wat te koop voor zo tussen de 10-20k (afhankelijk van kilometerstand, leeftijd en opties).

Eerder stond hij dus ook niet op de radar omdat, veel te duur. Maar nu door dit effect zijn de prijzen enorm gedaald. Veel staat wel ex BTW aangeboden dus geeft soms een vertekend beeld en veel word er ook geexporteerd naar het buitenland dus geen idee hoe lang de prijzen zo aantrekkelijk blijven. Maar in ieder geval dit hele jaar gezien ze vrijwel allemaal in 2015 zijn verkocht en je maar 5 jaar mag profiteren van de gunstige bijtelling.

Voor het geld van relatief kale 320i automaat met de nodige ervaring uit 2013 koop je ook een 280PK sterke C klasse uit 2015 dik in de opties. Die nog zuniger kan rijden, goedkoper is in de belasting, iets ruimer is ook. Veel voor 'weinig'. Wie had dat ooit gezegd van Mercedes.

Maar heb geen haast, als er tzt eentje hier in de buurt staat ga ik even kijken met mijn vrouw. En als dat akkoord is bij mijn vrouw eens een zien wat ze voor de laguna geven, misschien krijg ik wel een goed bod. of misschien wel tzt op marktplaats om te zien wat zoiets op brengt. alle opties staan nog open.
AsconaGT
Elco

idd de C350E, was blijkbaar toch niet zo moeilijk raden grinning smiley

Je trof gewoon de verkeerde persoon. Ik heb die auto ooit getest toen ie nieuw was en toen over dat bijzondere feitje geschreven. De auto is me wel bijgebleven. Op diverse fronten geweldig, maar de elektrische range bedroeg amper 16 kilometer en de luchtgeveerde achteras was, in ieder geval in de comfortstand, veel te zacht. Daar werd de auto onrustig van, waardoor hij niet als in balans aanvoelde. Wél is het ding echt snel en profiteer je inderdaad van een weldadig interieur. Ik begrijp dan ook wel dat je hem wilt. Ik vind 'm ook aantrekkelijk vanwege z'n looks en interieur, maar het onderstel en de beperkte elektrische range spreken niet voor dit type. Ben benieuwd naar je eigen ervaringen!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 00:13 door Elco.
Ik denk dat ik de C Klasse en jouw huidige auto aardig kan vergelijken. De C is in alles wel een stukje beter. Enige wat je bijvoorbeeld hoeft te doen om dat te merken is je ruitensproeier aanzetten. Dat soort kleine dingen zijn bij Mercedes veel, maar dan ook veel beter voor elkaar. Hij is wel echt een flink stuk krapper, zéker de kofferbak. Ik herken ook wat je zegt over de kofferbak van de Laguna. In liters niet zo geweldig, maar op één of andere manier, past alles er altijd in. thumbs up Bovendien heeft de Laguna nog de extra te openen achterruit, wat, op vakanties, heel veel scheelt. Dan kan je de koffer mooi opvullen en je kan er bij, zonder dat alles op straat lazert.

Als je geen haast hebt, wacht op een exemplaar mét command. Ik heb garmin en dat is gewoon ruk, ook na updates. Probeer ook eentje te scoren met ILS. Er zit heel veel verschil tussen regulier led verlichting en het ILS systeem. Rijassistentie is ook erg goed bij Mercedes, zou ik ook als must hanteren.

De middenconsole is inderdaad vaak van pianolak. Heb ik ook (nog). Ik ben er zuinig op, dan blijft het wel mooi, maar je moet er dan ook nog van houden. Ik heb laatst een wrapper gevonden die het voor € 250,- omtovert in een houtnerf, die niet van OEM is te onderscheiden. Dus dat is nog wel te fixen.

Op diverse fronten geweldig, maar de elektrische range bedroeg amper 16 kilometer en de luchtgeveerde achteras was, in ieder geval in de comfortstand, veel te zacht.

Over de luchtvering heb ik eigenlijk louter positieve dingen gelezen. Je kunt hem in ieder geval naar smaak aanpassen tussen comfort, sport of sport+

Ja die range hoor je wél veel klachten over. Ik begrijp als je een auto besteld van tegen de 70.000 euro waarbij de fabrikant zegt dat je 31 km kunt halen dat je dan teleurgesteld bent. Maar feitelijk is het gewoon een hybride waarbij MB precies dat gene gedaan heeft om in veel landen fiscale voordelen te krijgen, namelijk het theoretisch verbruik boven de 30km te krijgen. MB heeft dat dus op 31km gekregen. In de praktijk haal je dat nooit inderdaad en zit je rond de 20 km en in de winter nog wel stuk minder wat ik zo lees. De auto is er gewoon echt niet voor gemaakt, dan moet je gewoon een EV kopen als je elektrische kilometers wil maken. En zelfs zijn er veel betere hybride alternatieven voor EV kilometers. Ik zie het hele hybride gebeuren als een mooie combi tussen super zuinig rijden en als het moet ook nog eens super snel. En door het EV gebeuren kun je de auto op afstand ook elektronisch verwarmen in de winter en koelen in de zomer cool smiley

Bovendien heeft de Laguna nog de extra te openen achterruit, wat, op vakanties, heel veel scheelt. Dan kan je de koffer mooi opvullen en je kan er bij, zonder dat alles op straat lazert.

klopt, echt zo'n ding; als je het hebt is het best handig. heb geregeld gehad dat de aparte achterruit goed uit kwam bij de laguna grinning smiley maar bij mijn weten is het alleen BMW die dat nog levert.

Als je geen haast hebt, wacht op een exemplaar mét command. Ik heb garmin en dat is gewoon ruk, ook na updates. Probeer ook eentje te scoren met ILS. Er zit heel veel verschil tussen regulier led verlichting en het ILS systeem. Rijassistentie is ook erg goed bij Mercedes, zou ik ook als must hanteren.

Op de hybride zit volgens mij standaard ILS thumbs up ik ken het systeem uit de Opel. Zeer aangenaam. Dat command ga ik nog even zien want het beperkt de keuze sterk in mijn budget. Maar ik heb de tijd wel hoor. Sterker nog; eigenlijk wil ik nog even door sparen en rustig kijken. maar ik verwacht de komende 6 maand veel op de markt dus denk ergens in het najaar dat er wel een deal te scoren valt. Maar geen haast dus. Tenzij de laguna plots word verkocht, dan kan het wel sneller gaan.

deze vind ik erg fraai. maar is ex btw prijs. Ik betwijfel nog of beige handig is met kinderen. En dit exemplaar is echt ver boven budget wat ik wil uitgeven.

zoiets past meer in budget. Maar met wat meer kilometesr. Wel memory stoelen en lederen bekleding maar verder niet extra's ten opzichte van de standaard (toch wel rijke) uitrusting. maar geen command en wat andere snuisterijen. Als deze in de buurt stond was ik misschien wel even langs gegaan smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 21:25 door AsconaGT.
Beide hier in Fryslân. Maar ook beide import. Terwijl de meeste voor mijn gevoel inderdaad de andere kant juist op gaan.
Volgens mij zijn beide origineel in NL geleverd. Vrijwel alle 350e modellen beginnen met G of H. Import valt snel op grinning smiley Is denk ik ook een van de weinig duitse auto's die vrijwel niet geïmporteerd word.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.