AsconaGT: Mercedes Benz C350e (2015) - VW Move Up! (2018) - Dashcam

Gepost door AsconaGT 
Vandaag de up weer terug van de garage, 30.000 op de klok, krijg netjes een video van de monteur.

Je kunt je afvragen wat het toe voegt, en als ik de beurt zelf moest betalen denk ik wel van; filmpje duurt bijna 9 minuten, tarief van monteur 80 euro of zo, dat is dus 12 euro. Ook al zijn die beurtprijzen vaste tarieven natuurlijk. Maar grappig is het wel. Ik kende het al van de Ford garage hier, maar blijkbaar doet VW het ook.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2019 19:59 door AsconaGT.
Leuk, ik heb de ruitenwisserbladeren gecontroleerd, :-)
En deze maand was de Laguna aan de beurt voor onderhoud (APK was laatst al), geholpen door het feit dat de auto soms uit zichzelf het gas niet meer terug neemt. Dus als ik even vol gas heb gegeven (bijvoorbeeld op de snelweg) en gas los neem, blijft de auto flink door accelereren. 2x gehad. Deze week was het weer het geval, ik trap te de koppelnng in om door te schakelen met invoegen maar weer bleef het gas hangen waardoor de motor vol in de toerenbegrenzer ging hangen een aantal seconden eye popping smiley Toen terug naar de 4 en koppeling op laten komen. Toen kreeg ik de auto weer tot rust.

Gisteren maar groot onderhoud gedaan en ook het gasklephuis gedemonteerd en grondig schoongemaakt thumbs up Misschien dat het hem daar in zat.

Vandaag staat een lange rit naar schiphol op de planning dus hopelijk is het euvel daarmee verholpen. thumbs up

Verder blijf ik nog steeds twijfelen, in 2020 vervangen of doorrijden;

Reden om te laguna te vervangen;
- een keer wat anders is ook leuk
- hoewel ik niets te kort kom is even muziek streamen via bluetooth of USB niet mogelijk. Multimedia is behoorlijk gedateerd
- En komend jaar moet er een andere distributieriem op, , multiriem, 2 nieuwe banden en nog wat kleine dingen zitten er aan te komen. Dus een flinke kostenpost. De auto heeft er geen schuild naan maar dat geld investeren in een nieuwere auto is natuurlijk ook aantrekkelijk
- een fijne automaat en iets meer comfort lijkt mij ook lekker. De laguna is toch echt wel stug.

reden om het niet te doen;
- hoewel 12 haar oud kom ik weinig te kort. Ruimte, vermogen, luxe en een fantastische kleur
- De Laguna zal weinig opleveren frees ik, er moet behoorlijk wat bij voor een goede jongere vervanger
- En de laatse reden is dat ik het lastig vind om een leuke vervanger te vinden die ik ook echt leuk vind en in budget past

De auto die ik erg fraai vind is een BMW 5 serie F11 touring. Fantastische automaat, ruimte, en hoewel een leuke kleur vrijwel geen optie is ziet hij er wel erg mooi uit vind ik persoonlijk. Die beginnen met de wat hogere km standen (170.000+ km) betaalbaar te worden. Ik rij slechts 10.000 km dus hogere km standen vind ik niet zo erg.

zoiets bijvoorbeeld thumbs up fraai hoor

Maar ben toch wel huiverig voor alles wat er op en aan zit er wat er allemaal stuk kan gaan. Kennis van mij heeft een A6 avant iets op leeftijd en als ik zie hoeveel duizend euro's er daar elke keer ingestopt moet worden omdat er iets stuk is daar word je ook niet vrolijk van.
Ook vind ik dat best veel 5 series best 'kaal' zijn uitgerust. Ik kom zelfs exemplaren tegen uit 2011 met een forse nieuwprijs waar zaken als bijvoorbeeld xenon niet eens op zit. Wil je panoramadak, sport of comfort stoelen, stoelverwarming, grootbeeld navi, dan word de spoeling aardig dun. Kijk je nog naar zaken Headup Display of noodremassistent dan is de keuze nog heel nihil, zeker met mijn budget.

dus nog even goed nadenken, heb ook geen haast smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-10-2019 11:03 door AsconaGT.
Tja, die Laguna is dan ook heel erg goed thumbs up net wat je zegt, iets nieuwers is leuk, maar de kosten die daar dan bij kunnen komen qua onderhoud door extra systemen etc is uiteraard zonde. Ik wist het wel 😉
Streamen en bellen is op te lossen door een Yatour in te bouwen. Kost ongeveer +- 100 Euro. winking smiley
Ik zou ook even goed nagaan welke radio je hebt. Op mijn radio zit de optie voor een CD wisselaar of een Renault media box/Yatour waarbij ik in mijn 18 jaar oude Clio gewoon USB, iPod en aux heb.

Laguna 3GT lastige auto om te vervangen en die F4R.... Is zo goed dat die nog echt heel lang blijft lopen.
Mocht je hem willen houden maar wat meer vermogen eruit krijgen?? Ik ken wel mensen die meer eruit kunnen halen.
Heb wel eens gegoogled, het systeem wat ik heb is niet geschikt voor zo'n yatour. Bij mijn vorige BMW heb ik de wisselaar afgekoppeld en een USB stick in gestopt met mappen van CD1 t/m CD6, dat ging super! Maar de laguna ondersteund dit niet. Ik heb wel een wisselaar maar die zit in de radio zelf. Je kunt zo achter elkaar CD's invoeren op het dashboard.

Bleutooth telefoon heb ik wel, dat werkt top, maar ondersteund geen muziek streamen. USB aansluitingen heb ik ook niet. Heb nu in de sigaretten aansteker zo'n USB plug zitten. Maar je ziet dus dat de auto op dat gebied op leeftijd begint te raken.

Laguna 3GT lastige auto om te vervangen en die F4R.... Is zo goed dat die nog echt heel lang blijft lopen.
Mocht je hem willen houden maar wat meer vermogen eruit krijgen?? Ik ken wel mensen die meer eruit kunnen halen.

Is ergens wel verleidelijk natuurlijk. grinning smiley Het is heel eenvoudig om met mijn blok van 205PK naar 235PK te gaan heb ik gelezen. Met wat andere aanpassingen is 260PK ook mogelijk. Maar de koppeling gaat dat dan zeker niet fijn vinden. Eigenlijk vind ik het ook wel prima. 205PK en 300Nm is genoeg om lekker vlot te rijden, zeker de tussen acceleraties zijn heerlijk! Meer is leuk maar zeker niet noodzakelijk. Een eventuele opvolger hoeft van mij ook zeker niet sneller. (ook niet veel langzamer)
En een Parrot MKi9200??

Of iets soorgelijks....dat schijnt wel te lukken. Al voelt dat misschien wat tegenstrijdig.

Ik meende dat de koppeling het wel aankon overigens, maar die 235 is zo te doen idd. drinking smiley
Volgens mij heeft zo'n Parrot een eigen versterkertje en daar word je qua geluidskwalitieit niet erg blij van , ik heb het apparaat in een Trafic gehad en je kon het volume niet regelen via de radio.

Dit vond ik op het wereldwijdeweb,

De Parrot onderbreekt de speakerdraden en gebruikt een eigen (ingebouwde) versterker om het geluid van de Parrot via de speakers van de auto weer te geven. Feitelijk gaat het geluid van de Parrot dus buiten de radio om. Op deze manier is het dus niet mogelijk om het volume met de radio te wijzigen. Dit kan alleen als de Parrot is aangesloten via de AUX ingang van de radio (als die er op zit).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-10-2019 17:33 door MLL.
nut smiley Hmm das ook niet wat nee.

Ik vond ergens op een brits forum dat de Cabasse wel een Audio jack had met een tulpenstekker of een Renault eigen connector....maar ik had ff geen zin om dat in college verder uit te diepen. tongue sticking out smiley
Wel stom...ergens want mijn tuner list kan ik upgraden naar Bluetooth audio streaming heb ik net gevonden....in een 2001 Clio. drinking smiley
AsconaGT
Is ergens wel verleidelijk natuurlijk. grinning smiley Het is heel eenvoudig om met mijn blok van 205PK naar 235PK te gaan heb ik gelezen. Met wat andere aanpassingen is 260PK ook mogelijk. Maar de koppeling gaat dat dan zeker niet fijn vinden. Eigenlijk vind ik het ook wel prima. 205PK en 300Nm is genoeg om lekker vlot te rijden, zeker de tussen acceleraties zijn heerlijk! Meer is leuk maar zeker niet noodzakelijk. Een eventuele opvolger hoeft van mij ook zeker niet sneller. (ook niet veel langzamer)

Ik zei afgelopen week nog tegen Elco. Als er ooit geen leaser is (of niet naar mijn zin), dan koop ik een blauwe Laguna III GT205. Heerlijk interieur, nagenoeg foutloze auto en heerlijke motor die inderdaad nog iets kan hebben.

Hier staat er alweer 53.000 op de klok van mijn C-segment GT205, en tja chippen lonkt om 225 pk en 330 Nm te krijgen. Maar ook dat vermogen went weer, en dan wil je weer meer. Dus je schiet er helemaal niets mee op winking smiley. Gelukkig mag ie nog mee tot 02-2022 en als ik hem weet te verlengen naar 02-2023 nog een jaartje langer.

Overigens, als je eenmaal gewend bent aan die 200 pk, dan valt 150 in een D-segmenter tegen. Althans, de eerste tijd. winking smiley
Vermogen wend idd snel grinning smiley Nu is mijn laguna net zo groot of misschien wel kleiner dan jou megane. Die auto's zijn echt gigantisch gegroeid (niet alleen bij Renault).

Meer is idd leuker, volgens mij gaat de laguna iets van 7,8 seconden naar de 100. Als een eventuele opvolger ook daar in de buurt zit vind ik het helemaal prima, zolang er maar wel een beetje souplesse in zit. Dus geen groot turbogat of iets. Daar heeft de laguna eigenlijk maar weinig last van. Voor een auto uit die tijd wel prettig. Ik ken de opel modellen vrij goed, zeker de 180PK 1.6 turbo in bijvoorbeeld de insignia A heeft daar aardig last van om maar iets te noemen. Tegenwoordig rijd het vrijwel allemaal goed natuurlijk.

Ik kijk nog even aan wat ik doe, 80% zeker dat de Laguna nog eventjes blijft, lees; een jaar of 2/3. Hoofdzakelijk om er maar weinig auto's zijn in mijn budget die ik leuk of mooi vind met de benodigde wensen.
De Mégane IV GT205 en Laguna III GT205 schelen elkaar maar weinig inderdaad.
205 pk vs 205 pk
280 Nm vs 300 Nm (de 2.0 heeft wat meer ademruimte)
230 km/u vs 227 km/u
7,4s naar 100 vs 8,0s naar 100 (de snelle automaat pakt hier natuurlijk het meeste voordeel)
Verbruik van de Mégane is natuurlijk wel een flinke slok beter. C label vs G-label. 6,0L/100 vs 8,3 L/100

Qua formaat:
Massa leeg: 1405 kg vs 1470 kg
Inhoud bagage: 521-1504 vs 508-1593 liter
Lengte: 462 cm vs 480 cm
Wielbasis: 271 cm vs 275 cm

Groot voordeel van de Laguna naar mijn idee is de grote brandstoftank. 47 L vs 66 L. Bij mij brand het lampje alweer met net 360 km op de dagteller. nut smiley.
Al moet ik zeggen, dat hij wel ruim te vroeg aangaat. Als ik nu zou gaan tanken gaat er maar 38 L in.

Meer vergelijken? Carbase-> [www.autoweek.nl]
Maar als ik tank en hij is leeg gaat er ook voor een flink bedrag in grinning smiley

Maar je hebt een leuk bruggetje gemaakt, per toeval tankte ik een rond getal toen ik hem even vol wilde gooien om naar schiphol te gaan, tot mijn grote verbazing was het aantal liters ook een rond getal. grinning smiley Heerlijk gevoel geeft dat

Nog een ander dingetje wat ik wilde delen, ik zit momenteel weer in Korea. Een land waar veruit de meeste personenauto's 50 tinten grijs, zwart of wit zijn. Het land waar een auto van 10 jaar oud een oud barrel is en je die dus amper ziet en niet mee gezien wil worden. Het land waar 95% van Koreaanse makelaardij is. Ben ik in een groot industriecomplex, 1,5 uur buiten de hoofdstad staat er ineens een prachtig rode Italiaanse glimmende bolide buiten met een lintje er omheen. Had geen tijd om hem nader te bekijken maar ook dat was toch wel mooi dat er ook hier liefhebbers zijn van oudere itallianen met kleur smileys with beer Echte zeldzaamheid

Na 3 jaar probleemloos (eigenlijk eerste probleem in 11 jaar van de laguna) eerste serieuze probleem met de Laguna confused smiley

Ik heb voor een maand of 2 geleden tot 2x toe gehad dat het gas bleef hangen. Dat wil zeggen dat hij er gewoon vol gas vandoor wil terwijl ik dat niet wil. Trap je flink op de rem dan krijg je de motor wel weer rustig. 2x voorgekomen en dacht; waarschijnlijk is het gasklephuis erg vervuild of iets.

voor 3 weken geleden heeft de auto een grote beurt gehad, gasklephuis heb ik gedemonteerd en goed gereinigd en weer gemonteerd. Daarna alles op! thumbs up

Maar nu 3 weken verder, vanmiddag op de A1 tijdens langzaam rijdend verkeer weer volgas er vandoor, alsof het een stier is die je moet temmen. Uit schrik (en om een aanrijding te voorkomen) gelijk de koppeling ingetrapt waarna de auto vol in de toerenbegrenzer vloog. Paar keer op gaspedaal 'gepompt' maar niets. Terug naar de 2e versnelling, koppeling op laten komen en gelijk flink remmen deed de motor weer tot rust komen. Daarna reed de auto weer alsof er niets aan de hand was.

Het probleem is er nog steeds dus en weet eigenlijk niet waar ik het moet zoeken angry smily

- Op het dashboard branden geen storingslampjes of foutmeldingen
- koude of warme motor maakt niet uit en het kan zo uit het niets komen
- het komt zeer sporadisch voor en kan het niet reproduceren waardoor storingzoeken lastig word
- verder loopt de auto gewoon top, stationair, reactie op gaspedaal, etc.

Ik dacht al aan vacuumlek na de LMM, maar dan zal hij toch vaker problemen moeten hebben en zeker niet zo uit het niets en zou hij ook in andere omstandigheden niet lekker moeten lopen. dat is het dus allemaal niet.

Iemand nog ideeën waar ik het kan zoeken? Of dingen kan uitsluiten?
Dat klinkt echt niet fijn, zeg maar gerust heel eng als je dat overkomt.
Hopelijk kan je het probleem snel vinden en oplossen wat dit geeft geen fijn gevoel zeg.
Hm.. ik dacht de titel is sarcastisch, het batterijtje van de keycard is leeg, maar dit klinkt zeker niet prettig. Er gaat me helaas niet meteen een lampje branden... Wellicht een lekkende injector waardoor hij teveel benzine krijgt? Maar dat kan dan eigenlijk weer niet, want er is ook lucht nodig.
Onder de kap iets van vocht te zien? Ontstaat het bij regenval? Bij hogere snelheid?

Vooral ook vreemd dat de motor na het akkefietje weer rustig is. Ik ga even mijn wandelende Renault-encyclopedie et 42 jaar ervaring een berichtje sturen winking smiley.

Edit: Ik weet even niet hoe het zit, maar moet het gasklephuis eerst in basisinstelling na demontage? Wat overigens het sporadische karakter van de storing tegen zou spreken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2019 18:59 door adinsx.
De hulplijn reageerde al vlot: "Klinkt mij niet bekend, en kan morgen wel even in Actis kijken of het bij technische mannen in Frankrijk een bekend issue is."

Ik kan er ook werkelijk niets van vinden online...
Het gaspedaal zelf? Die van mij is ook stuk geweest een jaartje terug.
Hi, ik heb een Laguna 2 Ph2 waarmee ik laatst vergelijkbare problemen had. Motor gaf uit zichzelf gas, in mijn geval gelukkig maar tot 2500 rpm. Alleen op het rempedaal trappen bracht de motor tot rust.

Juist hierom dacht de slimme ANWB-er dat er wel eens iets met het rempedaal mis kon zijn en jawel: de dubbele remschakelaar die aan het rempedaal vast zit gaf een storing. Bij mij heeft hij als noodoplossing een van de vijf draden die aan de schakelaar zit losgemaakt (geen idee hoe hij erachter kwam welke draad het moest zijn), waardoor ik geen cruise control meer had maar ook geen problemen meer met automatisch gas geven.

Geen idee of dit bij de Laguna 3 nog steeds zo werkt, maar deze remschakelaar was maar een goedkoop onderdeel. Worth a try, zou ik zeggen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-11-2019 22:24 door Drs P001.

Edit: Ik weet even niet hoe het zit, maar moet het gasklephuis eerst in basisinstelling na demontage? Wat overigens het sporadische karakter van de storing tegen zou spreken.

volgens mij kun je hem gewoon demonteren en monteren. Hij heeft ongeveer 1000 km probleemloos gedaan dus vermoed niet dat het hem daar in zit. Het elektronische gasklephuis zelf is natuurlijk nog wel verdachte.

De hulplijn reageerde al vlot: "Klinkt mij niet bekend, en kan morgen wel even in Actis kijken of het bij technische mannen in Frankrijk een bekend issue is."

Ik kan er ook werkelijk niets van vinden online...

uiteraard heb ik zelf ook even gegoogled en heb bij een avantime 2.0T een soortgelijk probleem gevonden maar geen oplossing er bij. Verder vrijwel geen soortgelijke problemen. Eigenlijk is elk betrokken component verdachte.

Het gaspedaal zelf? Die van mij is ook stuk geweest een jaartje terug.

die is verdachte nummer 1 voor mijn gevoel. En dat is lastig want ik kan het nergens controleren / meten. Zeker omdat hij 99% van de tijd probleemloos functioneert. Zal al wel eens om mij heen kijken of ik eventueel een gebruikt exemplaar voor weinig op de kop kan tikken.

Hi, ik heb een Laguna 2 Ph2 waarmee ik laatst vergelijkbare problemen had. Motor gaf uit zichzelf gas, in mijn geval gelukkig maar tot 2500 rpm. Alleen op het rempedaal trappen bracht de motor tot rust.

Bijzonder, want een defecte remlichtschakelaar zou er toch nooit voor kunnen zorgen dat het toerental omhoog schiet? Misschien wel dat je de cruise controle er niet af krijgt maar bij mij gebeurd het zonder gebruik van cruise control. Wel is zo'n remlichtschakelaar niet duur, maar kan het technische verband nog niet helemaal begrijpen.
Hoe zit het met je oliepeil? Zuigt de motor niet soms wat motorolie aan? Dan gaat ie ook ineens in volgas. Dat kan gebeuren als het oliepeil te hoog staat of wanneer de carterventilatie niet goed werkt. Heel erg mee uitkijken want dit kost je je motorblok met een beetje pech.

Rempedaal schakelaar en dit effect kan alleen met elkaar verbonden zijn via de cruise control functie. Maar als ik het goed lees is dit (ook) gebeurd als er niet op cruise control wordt gereden.

Het gaspedaal en de gasklep regeling is minimaal 2-voudig uitgevoerd (e-Gas concept) met allerlei monitoring tot op microchip niveau. Een plotseling volgas vanuit die situatie is dus een minder waarschijnlijke. Juist deze situatie wordt daarmee voorkomen. Je moet dan dus echt een fout hebben die allebei de (tegengesteld werkende) sensoren in het gaspedaal zo beinvloeden dat hij denkt volgas te geven. Wat nog wel zou kunnen is dat de mechanische verbinding tussen je gaspedaal en die sensor (als het niet al gewoon 1 unit is) niet in orde is - maar er zit een veer achter (drukt terug naar geen gas geven stand) dus ik zou ook dan dit gedrag niet verwachten.

Hoe zit het met je oliepeil? Zuigt de motor niet soms wat motorolie aan? Dan gaat ie ook ineens in volgas. Dat kan gebeuren als het oliepeil te hoog staat of wanneer de carterventilatie niet goed werkt. Heel erg mee uitkijken want dit kost je je motorblok met een beetje pech.

Oliepeil stond goed de eerste 2x dat het probleem zich voor deed komen. Ongeveer 8000 km sinds de vorige beurt heeft het zich niet voorgedaan ook en er is niets bijgevuld tussendoor. Onlangs weer de nieuwe jaarlijkse beurt gehad waarbij ik het gasklephuis heb gereinigd en daar weet ik 100% zeker dat het oliepeil goed is. Maar kan het nog altijd een dubbel checken.

Rempedaal schakelaar en dit effect kan alleen met elkaar verbonden zijn via de cruise control functie. Maar als ik het goed lees is dit (ook) gebeurd als er niet op cruise control wordt gereden.

klopt inderdaad, in de 3x dat het is voorgekomen was het alle keer zonder dat het op de cruise control werd gereden. Daarom twijfel ik over de remlichtschakelaar

et gaspedaal en de gasklep regeling is minimaal 2-voudig uitgevoerd (e-Gas concept) met allerlei monitoring tot op microchip niveau. Een plotseling volgas vanuit die situatie is dus een minder waarschijnlijke. Juist deze situatie wordt daarmee voorkomen. Je moet dan dus echt een fout hebben die allebei de (tegengesteld werkende) sensoren in het gaspedaal zo beinvloeden dat hij denkt volgas te geven. Wat nog wel zou kunnen is dat de mechanische verbinding tussen je gaspedaal en die sensor (als het niet al gewoon 1 unit is) niet in orde is - maar er zit een veer achter (drukt terug naar geen gas geven stand) dus ik zou ook dan dit gedrag niet verwachten.

ik dacht ook al, dit moet toch soort van dubbel uitgevoerd zijn, gezien de potentie van gevaar wat het kan opleveren. Toch gebeurd het en valt er weinig te meten. Vanmorgen weer 20km gereden zonder enig probleem.

Er staat in groenlo een gaspedaal (met positiesensor) te koop voor mijn auto met 12 maand garantie voor 75 euro. Ik denk dat dit de eerste stap is wat ik er aan wil wagen. Kostentechnisch is het te overzien, de kans dat die ook problemen geeft is nihil. heb ik die in ieder geval uitgesloten.

zo ziet hij er uit

Vanmiddag op een vrijwel lege snelweg geprobeerd om het uit te lokken. 100 km/h in zn 6 en dan even het gaspedaal diep intrappen omdat voor mijn gevoel het dan wel eens op treed en ja hoor; na iets van 6 keer even vol gas te geven bleef het gas weer plakken. Toen geremd en het probleem was weer weg.

En zojuist ander gaspedaal opgehaald hier bij een andere sloperij om de hoek, 40 euro met 3 maand garantie. thumbs up ook uit een bouwjaar 2008 met 88.000 km gelopen

nu nog even tijd regelen bij die gene met een brug zodat ik iets op hoogte, droog en met goed licht aan het werk kan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2019 14:49 door AsconaGT.
Een duits onderdeel in een franse auto dat waarschijnlijk stuk isdrinking smiley
AsconaGT
Vanmiddag op een vrijwel lege snelweg geprobeerd om het uit te lokken. 100 km/h in zn 6 en dan even het gaspedaal diep intrappen omdat voor mijn gevoel het dan wel eens op treed en ja hoor; na iets van 6 keer even vol gas te geven bleef het gas weer plakken. Toen geremd en het probleem was weer weg.

En zojuist ander gaspedaal opgehaald hier bij een andere sloperij om de hoek, 40 euro met 3 maand garantie. thumbs up ook uit een bouwjaar 2008 met 88.000 km gelopen

nu nog even tijd regelen bij die gene met een brug zodat ik iets op hoogte, droog en met goed licht aan het werk kan.

smiling bouncing smiley In deze tijd van het jaar heel erg begrijpelijk.

Prius heeft overigens nog eens een keertje een terugroepactie gehad hiervoor.

thumbs up Komt goed in ieder geval.
En hij zit er onder,

moet alleen nog even het alu stukje die je standaard op de GT krijgt over zetten. Zit met popnagels vast. Dus even uitboren en op de nieuwe bevestigen

Maar eerst maar even afwachten of dit de oplossing is, de eerst 8 km is in ieder geval goed gegaan. thumbs up

Als over een paar maand het probleem inderdaad verholpen lijkt dan ga ik het oude gaspedaal ook open schroeven uit nieuwsgierigheid of er iets valt te zien

Zie je andere topic. Ik denk dat dit niet de oplossing gaat zijn, puur omdat een niet (goed) werkend gaspedaal echt een storingslampje moet gaan laten branden.
Ik ben er ook nog niet 100% van overtuigd hoor. Ik kan het nu in ieder geval uitsluiten en het was een goedkope fix die binnen 30 minuten klaar was. Maar als er storing is in het gasklephuis, word die dan niet dubbel gecontroleerd? Daar zou dan toch ook een foutmelding van moeten komen?

Als het weer voor komt dan gaat het gasklephuis vervangen worden, had al even gegoogeld en is toch wel lastig om het goede artikel te vinden voor mijn type auto. eye rolling smiley EDIT vrijwel zeker; 8200619046. Als het nu weer voor komt pak ik daar mee gelijk door

De huidige is wel 100% zeker schoon, heb hem gedemonteerd, met een doek heel goed schoongemaakt en zag er als nieuw uit. Ook heb ik de werking van de vlinderklep gecontroleerd maar het is onmogelijk dat deze vast blijft plakken aangezien je heel wat kracht moet zetten om hem handmatig open te trekken. Zodra je hem vanuit maximaal open los laat schiet hij dicht.

Daarnaast; als ik het rempedaal aan raak schiet hij wel gelijk dicht, dus op mechanisch gebied werkt het dus blijkbaar ook prima

Dus dan word het een nieuwe en zit er elektrisch iets niet lekker

Bougies zijn vorig jaar vervangen (volgens mij Bosch) dus lijkt mij ook niet dat het hem daar in zit

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-11-2019 08:23 door AsconaGT.
Top, thumbs up

hoop dat ik het niet nodig heb en dat het probleem niet meer voor komt, maar als het wel zo is dan neem ik het mee thumbs up
we zijn nu 1,5 maand verder; Lange stukken, korte stukken, verschillende temperaturen en snelheden. geen enkele keer heeft het zich meer voor gedaan. thumbs up

Soms heb je zo'n opwelling voor het zoeken naar een vervanger, afgelopen weekend was het (weer) zover grinning smiley Automaat is toch wel een wens, luxe, iets meer comfort. Prestaties beetje vergelijkbaar met de laguna, station en natuurlijk eentje die ik mooi vind.

Zo'n 5 serie touring (2012-2013) blijft maar loeren. Heb er nog nooit in gereden, wel ooit eens bij in gezeten, maar die staat hoog op mijn lijstje. Vaste lasten zoals belasting, verzekering en regulier onderhoud is voor mij te overzien. Ben alleen huiverig voor 'gekke' kosten als er dingen stuk gaan of rare storingen voor komen. Kans is klein maar niet ondenkbaar van een auto van 8 jaar oud.

Gezien de postieve ervaringen met Renault nu vind ik een Espace V en Talisman (beide als initiale en die mooie donkerpaarse kleur) ook heel erg fraai, maar nu nog veel te duur voor mij. Opel Insignia B idem, Ik vind het persoonlijk een hele mooie auto in juiste uitvoering/kleur maar nog veel te door duur wat ik wil uitgeven aan een auto.
Ben benieuwd naar de binnenkant van je oude gaspedaal. Mooi dat het probleem nu wegblijft.

@f11, tja, gewoon eens lekker gaan rijden. Dan pas weet je of het wat voor je is.

@f11, tja, gewoon eens lekker gaan rijden. Dan pas weet je of het wat voor je is.

eerst voldoende sparen om een exemplaar te vinden naar mijn wens. Ben bang als ik er nu al zelf in ga rijden dat ik verkocht ga zijn.

Bovendien; de laguna heeft begin volgend jaar een nieuwe distributieriem nodig, 2 bandjes, en wat andere zaken. Dus heb dan ook niet echt haast om te zoeken naar wat anders..

Ben benieuwd naar de binnenkant van je oude gaspedaal.

Ik heb nog contact gehad met renault Nederland, ze willen alles via de Dealer doen (wat ik wel begrijp). Maar alle kosten zijn voor eigen rekening, ja dan houd het helaas op voor ze met de tarieven die ze hanteren. Dus misschien dat ik zelf het pedaal eens los haal als ik tijd heb. ben zelf ook wel nieuwsgierig..
Denk niet dat je er iets aan gaat zien. Al die nieuwe elektronica zit zo enorm dicht.

En ja de Talisman met de 1.6 uit de Clio RS. Zeer fraaie auto. En een nog fijner 4 control. Die auto is zo dynamisch voor zijn lengte. Dat doet Volvo ze niet echt na. Rijgedrag wel maar de lichtvoetigheid die de Talisman bied ten opzichte van de concurrentie.

Tsja niks rijd als een Renault
Als je een mooie voor een nette prijs weet te vinden, dan heb je aan een Talisman TCe200 zeker een mooie auto. Broert(tje) is met zijn TCe200 Intens heel erg tevreden thumbs up:

Overigens vind ik zo'n 5 Touring ook een héle gave auto, dus dat wordt zelfs voor mij een lastige keuze winking smiley.

Ik blijf me nog steeds verbazen over die gaspedaalstoring, voornamelijk dat er geen foutcode o.i.d. is ontstaan. Niettemin, mooi natuurlijk dat het nu is opgelost .
Bijzonder fijn dat de Laguna GT 205 het weer goed doet, zo'n Laguna 3 is toch wel een geweldige auto. Als autoliefhebber vind ik een BMW 5 serie F11 ook een geweldige auto, ik ben alleen bang dat die een stuk duurder zal zijn om te rijden.

Sinds kort heeft mijn broer een Renault Talisman 1.6 DCI automaat, een Renault Talisman staat ook nog altijd op mijn lijstje, ik heb zelf gereden met een 150 TCe , en was zeer onder de indruk. De auto is opvallend handelbaar voor een grote auto, en bied gewoon erg veel auto voor het geld.

Ik blijf me nog steeds verbazen over die gaspedaalstoring, voornamelijk dat er geen foutcode o.i.d. is ontstaan. Niettemin, mooi natuurlijk dat het nu is opgelost .

Ik ook, enige verklaring is dat het in het mechanische gedeelte zit van het pedaal waardoor de electronica gewoon precies doet wat hij meet en daardoor geen fouten signaleert. Er zit natuurlijk een hefboom in en een veer. Je kunt hem gewoon open schroeven met torx, dus ben wel nieuwsgierig.

Bijzonder fijn dat de Laguna GT 205 het weer goed doet, zo'n Laguna 3 is toch wel een geweldige auto. Als autoliefhebber vind ik een BMW 5 serie F11 ook een geweldige auto, ik ben alleen bang dat die een stuk duurder zal zijn om te rijden.

Zo'n 5 serie 2.0 turbo is zeker duurder om te rijden. Ik verbruik zal het weinig schelen (op papier zelfs een stukje zuiniger dan de laguna) maar belasting is wel een stukje duurder. Het regulier onderhoud is ook goed te doen want de laguna 2.0 Turbo is op dat gebied natuurlijk ook geen goedkoop ding met grote 320mm schrijven, 18 inch, etc. Maar wel een heel ander soort auto. ben met name huiveig voor gekke kosten zoals distributiekettingen, luchtvering en al die gekke dingen die naarmate de auto op leeftijd komt voor potentieel dure kosten kan zorgen. Ondanks ik slechts 10.000 per jaar rijd.

Een Talisman is stuk duurder maar natuurlijk ook moderner dan en 5 serie. Met als grootste voordeel dat allerlei zaken actieve veiligheids voorzieningen en luxe standaard is waarbij een 5 serie met een vanafprijs van 60 K gewoon halogeen lampjes had, mini navi en voor werkelijk alles voor bijbetaald moet worden. Zoek je iets met actieve collosion warning dan moet je al goed zoeken want die dure opties werden maar weinig besteld. Net als ambient verlichting, headup display, dode hoek sensor en ga zo maar door. ook vierwielsturing is leverbaar maar zeldzaam op een 5 serie. Allemaal opties die er vaak niet op zitten en auto's zoals een talisman vaak standaard.
Maar natuurlijk heeft zo'n 5 serie oudere andere kwaliteiten thumbs up

Maar een 5 serie maakt een grotere kans; die zijn doordat ze ouder zijn met hogere km standen meer in budget. Maar zal hoe dan ook op zn vroegst eind dit jaar worden of begin volgend jaar.

Wil ook nog een keer vloerverwarming in huis, en andere keuken ook ooit nog een keer. Maar er is de laatste paar jaar al aardig wat in het huis gaan zitten, dus een keer aan iets uitgeven wat misschien rationeel minder verstandig is, is ook wel een keer lekker grinning smiley Maar geen haast
Eind dit jaar, begin volgend jaar?? Dan mag je wel haast maken hahaha of zit jij al in 2020, met je hoofd??
Zal wel door mijn werk komen, maar ik zit inderdaad al in 2020 met mijn hoofd nut smiley

Dit jaar komt er niets meer, medio 2020 op zn vroegst thumbs up
Even een korte update;

de Up! staat inmiddels op zo'n 38.000 en doet eigenlijk precies zoals verwacht. Geen gekke dingen, zuinig, praktisch, goedkoop rijden en ook langere afstanden doet hij het echt prima om van A naar B te gaan. Wel hoor ik af en toe water klotsen achter het dashboard. Ik vermoed dat er afvoerkanaaltjes verstopt zijn ergens bij de parafan en kreeg ik er een flinke steen op bij de wegwerkzaamheden op de A1. Dat maar even aangeven als deze tzt bij de dealer komt voor onderhoud.

De Laguna komen de kilometers maar langzaam op, ergens rond de 141.000 staat er nu op. Geen problemen meer met gaspedaal gelukkig en verder rijd de auto ook super. Veel korte stukjes waardoor het verbruik naar 1 op 9 is gegaan. Zondag eindelijk weer een lange rit naar schiphol, dat deed hem goed want hij hangt gewoon stukken beter aan het gas en voelt gewoon weer stuk lekkerder aan. Dat vele stilstaan en korte stukjes merk je echt dat hem dat niet goed doet.

Deze maand staat er wel duur onderhoud voor de deur, de distributieriem is 6 jaar geleden vervangen en dat betekend dat die er aan zit te komen. Geen idee wat het kost, maar goedkoop zal het wel niet zijn nut smiley gelijk ook multiriem en andere randzaken mee pakken. Zelf ga ik daar niet aan beginnen. Ook al denk ik wel eens na over een opvolger; dit moet gewoon wel gebeuren. thumbs up
Jij bent nog laat op zeg grinning smiley. Of hield de kleine je wakker winking smiley

M.b.t. dat klotsen, snel die afvoergaatjes open maken. Als het water in je kachelmotor loopt krijg je een hoop extra ellende. Bij Renault's loopt het water dan het interieur in onder de matten. Dan duurt het een tijdje voor je het gaat merken. Of je krijgt natte voeten / beslagen ramen. Of er ontstaan elektronische storingen omdat er een module ligt te watertrappelen grinning smiley

De distributie van de F4Rt, aardig klusje inderdaad. Jaren terug zelf gedaan met de Mégane II RS. Ik was meen ik 480,- aan onderdelen kwijt, maar wel twee avonden sleutelen.
Bij de dealer (of universeel) gaat het al snel richting 1000,- verwacht ik. Overigens, laat je ook de waterpomp meepakken? Die draait bij de F4Rt gelukkig onder de multiriem meen ik, maar toch goed om mee te laten vervangen. Tenzij de auto echt binnen twee jaar de deur uitgaat.
Ik ben 's nachts wel op voor de kleine inderdaad, maar deze week is het gewoon werken wanneer ze in Nederland slapen grinning smiley Ben in het land waar 95% van de mensen KIA, Hyundai, Samsung of SsangYoung rijden

M.b.t. dat klotsen, snel die afvoergaatjes open maken. Als het water in je kachelmotor loopt krijg je een hoop extra ellende. Bij Renault's loopt het water dan het interieur in onder de matten. Dan duurt het een tijdje voor je het gaat merken. Of je krijgt natte voeten / beslagen ramen. Of er ontstaan elektronische storingen omdat er een module ligt te watertrappelen

klinkt misschien stom, maar met de Renault had ik er al lang werk van gemaakt uiteraard. Water hoor ik (soms) bij de Up. Heb wel de parafan vrij gemaakt van rotzooi maar ga er verder niet mee klooien. Maar om hem nu daarvoor bij de dealer achter te laten... het loopt ergens ook wel door want ik hoor het alleen als het flink geregend heeft.

Ja die distrubutie is wel even een werkje, gelukkig heb ik er een 'mannetje' voor in mijn directe omgeving dat inmiddels met de ogen dicht kan. doen veel Renault. Met zn tweeën doen ze he in een avondje! zijn gewoon op elkaar ingespeeld, ze weten precies van elkaar wat te doen. Kost ook wel wat, maar uiteindelijk wel goedkoper dan de dealer. Uiteraard word ook de waterpomp en alles gewoon mee gepakt. Ik wil daar geen gezeur mee en het zijn de kosten dan ook weer niet. als inschatting werd er 600 opgegeven voor mij. (vriendenprijsje).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2020 04:13 door AsconaGT.
Een prijs van €600,- voor distributie en waterpomp is hartstikke netjes. Niet meer over nadenken, gewoon laten doen. Ik was al met al €450,- kwijt maar dat is inmiddels ook alweer drie jaar geleden en in de motorruimte van een Vel Satis heb je meer ruimte om te werken natuurlijk.

Dat klotsende water hoor je wel vaker over Up! (en familie). Als het een leaseauto (ik heb het zo even niet paraat) zou ik ook lekker de dealer er naar laten kijken. Daar betaal je uiteindelijk voor.
600 is toch keurig. Zolang ze het maar goed doen. Met name de nokkenasversteller moet je wel ff goed plaatsen met het juiste gereedschap. Maar zolang ze dat hebben en weten hoe t gebruiken is t een heel mooie prijs.
AsconaGT
de Up! staat inmiddels op zo'n 38.000 en doet eigenlijk precies zoals verwacht. Geen gekke dingen, zuinig, praktisch, goedkoop rijden en ook langere afstanden doet hij het echt prima om van A naar B te gaan. Wel hoor ik af en toe water klotsen achter het dashboard. Ik vermoed dat er afvoerkanaaltjes verstopt zijn ergens bij de parafan en kreeg ik er een flinke steen op bij de wegwerkzaamheden op de A1. Dat maar even aangeven als deze tzt bij de dealer komt voor onderhoud.

Daar staat de Up! inderdaad bekend om. Als je de auto voor onderhoud bij de dealer brengt is ook voorgeschreven door de importeur/fabriek dat gecheckt wordt hoe schoon de zogeheten 'waterkast' is. Tegen betaling wordt deze dan schoongemaakt als hij vies is. Eigenlijk een soort ontwerpfout, aangezien de plastic kap die de waterkast/parafan afdekt aan beide kanten een stukje te kort is waardoor er smurrie, blaadjes en dat soort spul onder kan komen.

Goed om te horen trouwens dat dat gevaarlijke probleem aan je Laguna niet meer optreedt.thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.