AsconaGT: Renault Laguna GT 205 4-control (2008) - VW Move Up! (2018)

Gepost door AsconaGT 
als ik echt een keer de ruimte heb (en dat duurt nog even)

dan maakt deze monza plaats voor een witte GSE uit 1986 of rond dat jaar, met schuifkanteldak en boordcomputer.

precies zoals deze, en dan in goede staat, niet zoals mijn huidige monza:

en dan wordt het meer een zondags auto, die echt met mooi weer wordt gebruikt smiling smiley verre toekomstplannen. En zal dan ook wel een flinke zoektoch worden dan.

zie dat je hier uit de buurt komt! keer een kleine mini meeting doen? wil de auto wel een keer in het echt zien!

als je op saxion enschede zit, is er een kleine kans dat je hem wel eens zult treffen dat hij er staat in de nabije toekomst, ook rond hengelo zal hij wel eens rondrijden.

wil best een keer naar een minimeeting heen gaan, als er nog een paar meer komen thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-11-2006 21:48 door AsconaGT.

half januari (wanneer de meeting staat geplant) ga ik er van uit dat er wel APK op zit

Positief blijven, dan komt alles goedwinking smiley

wil best een keer naar een minimeeting heen gaan, als er nog een paar meer komen

Ik ben erbij!
ja ik zit toevallig op het saxion eerstejaars MER.
welke opleiding doe jij? misschien dat ik uhm daar wel een keer zie we kunnen misschien ook een keer een kleine meet houden op bijvoorbeeld een zaterdag middag ofzo? smileys with beer
Dan moet ik er eigenlijk ook wel even bij zijn smiling smiley Ben ook benieuwd hoe die Monza er uit ziet.
Zaterdagmiddag kan ik wel, maar dan tegen een uur of 4/5. Ik wil er zeker ook wel ff bij zijnthumbs up!
Op zaterdagen kan ik niet voor 5 uur 's middags, dan werk ik. Zie het maar smiling smiley Die Monza zal vast ook wel eens bij Bleeker staan, dan kom ik anders daar wel een keer langs.
zaterdagen moet ik ook altijd werken, en tussen door wordt er hardt gewerkt aan de monza, want er moet nog heeel wat gebeuren.

ja ik zit toevallig op het saxion eerstejaars MER.
dacht ik al winking smiley

welke opleiding doe jij? misschien dat ik uhm daar wel een keer zie
ik ga zelden naar school met de auto, aangezien ik met de trein 20 min onderweg ben, en met de auto zeker 30 min. + parkeergeld van 1,90 per uur. Maar het zou zomaar kunnen dat je hem eens ziet staan daar smiling smiley

ik studeer trouwens commerciële economie, 2e jaar nu

Die Monza zal vast ook wel eens bij Bleeker staan, dan kom ik anders daar wel een keer langs.
die kans is wel heel groot, als hij niet op de brug staatbig smile smiley je kunt dan ook zo even naar mij (joost) vragen als je wilt smiling smiley loop vaak wel ergens rond daar.

AsconaGT schreef:

zaterdagen moet ik ook altijd werken, en tussen door wordt er hardt gewerkt aan de monza, want er moet nog heeel wat gebeuren.
Quoteja ik zit toevallig op het saxion eerstejaars MER.
dacht ik al

Quotewelke opleiding doe jij? misschien dat ik uhm daar wel een keer zie
ik ga zelden naar school met de auto, aangezien ik met de trein 20 min onderweg ben, en met de auto zeker 30 min. + parkeergeld van 1,90 per uur. Maar het zou zomaar kunnen dat je hem eens ziet staan daar

ik studeer trouwens commerciële economie, 2e jaar nu

QuoteDie Monza zal vast ook wel eens bij Bleeker staan, dan kom ik anders daar wel een keer langs.
die kans is wel heel groot, als hij niet op de brug staat je kunt dan ook zo even naar mij (joost) vragen als je wilt loop vaak wel ergens rond daar.

Ik zal eens kijken binnenkort smiling smiley Welke richting bij CE heb je trouwens gekozen? Ik volg af en toe ook wel eens lessen van het 2e jaar, misschien zit ik zelfs wel eens bij je in de klas. Ik volg op dinsdagochtend de eerste twee uren lessen van mevr. Spitholt, jij ook?
nee, dinsdag heb ik vrij big smile smiley

heb de richting VTM gekozen (vrijetijds management) Ik ben vooral donderdag vrijwel hele dag in de wolk, en vrijdags hele dag in haanstra. Welke lessen volg je van het 2e jaar dan? Zal es kijken smiling smiley (ookal heb ik je naam niet tongue sticking out smiley)
Alleen Nav-Beh2 en Besl-int2, maar dat zijn overwegend bedrijfseconomische vakken (ik doe commerciële kant) Normaal heb ik ook veel les in de Wolk, maar net niet op donderdag en vrijdag zit ik alleen even in de Wolk winking smiley
Laten we het maar weer over Monza's hebben, want dit volg ik niet. big smile smiley
goed idee,

leuk filmpje trouwens (en nee, het is helaas niet mijn wagen) big smile smiley

en het is een 2.5 ook nog, niet eens een 3.0 smiling smiley
zo, vandaag voor het eerst mee naar het werk geweest voor grondige inspectie.

na alles goed bekeken te hebben op de brug gelijk even olie + filter ververst thumbs up

wat kwam er nog aan het licht voor APK:
- remschijf links achter roestvorming (te veel)
- remleidingen paar plekjes twijvelachtig

verder mag er het nodige worden getectyleerd en gesmeerd smiling smiley

wil ik weg rijden, start hij niet angry smily zoeken en doen, niks te vinden...

kijk op het brandstofmetertje, beetje brandstof bijgevult , lopen big smile smiley

foto's volgen thumbs up
hmm, de foto's staan op een of andere manier niet op de telefoon, alleen deze mislukte eye rolling smiley
Gaaf, zo'n lekker oude bak, tussen die nieuwe karakterloze bakken smiling smiley
Ik zou deze nooit wegdoen voor een witte van de tweede generatie. Er gaat niets boven de oer-Monza.

Ik zou deze nooit wegdoen voor een witte van de tweede generatie. Er gaat niets boven de oer-Monza.

ik vind ze beide leuk, die ik heb is alleen duidelijk op comfort en luxe afgestemt, de lateren, met name de GSE ligt de nadruk meer op sportief. Kuipzetels ect. Geen chrome meer.

maar deze gaat zeker nog wel weg hoor, het is een leuke en goede auto wel, maar het is geen totaal restauratie project, daar heb ik helaas de ruimte tijd niet voor. Maar dan komt er wel een mooi strak exemplaat voor terug smiling smiley en ook met wat meer luxe.

maar eerste tijd mooi deze rijdbaar maken smiling smiley
vanavond gaat de auto naar een schuur waar ik lekker warm kan staan, een smeerput heb en goed gereedschap. Dus dan ga ik met de APK punten bezig thumbs up
succes alvast! Je bent goed bezig thumbs up
zo, vanavond de remschijven, zowel links als rechts ontdaan van de oppervlakkige roest, en 1 zuiger zat vast, die heb ik weer gangbaar gemaakt.

gelijk alle remblokjes schoon gemaakt en alles weer netjes ingevet,

ja ik weet het, beetje te veel vet, ik sop nogal tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2006 23:00 door AsconaGT.
Reed je vanmiddag rond een 16.45 over de Bornsestraat richting Hengelo centrum? Ik zag een Monza rijden met dezelfde velgen en ook een gloednieuw kenteken, maar wel iets anders dan de joune (dacht ik)
Hey, kan het zijn dat ik deze auto een week of 2-3 terug zag in Amsterdam Noord vlakbij de pont? Hij was smetteloos en had een nieuw kenteken.
Waar rij je er allemaal mee heen Joostwinking smiley Zonder APK/verzekering helemaal naar Amsterdam? Schaam jesmiling bouncing smiley
Klopt, mijn collega had vandaag een Monza mee van een kennis van hem. Die had hij inderdaad ook heel kort geleden ingevoerd en kwam vandaag voor de APK. Er mankeerde alleen nog van alles aan. Buiten verwachting om overigens.

Het is echt een heel mooi exemplaar om te zien, alleen 2 rotte plekjes, alle remleidingen waren slecht, en nog een paar kleine puntjes smiling smiley
Nou, ze worden blijkbaar bij bosjes op kenteken gezet! Het zijn ook mooie auto's. cool smiley

Waar rij je er allemaal mee heen Joost Zonder APK/verzekering helemaal naar Amsterdam? Schaam je

ik hou er helmaal niet van om APK loos te rijden, maarja... vanavond weer van borne naar hengelo, 4 kilometer. Maargoed, daar kan ik droog sleutelen, met alle gereedschappen,perslucht en schiet het tenminste een beetje op.

Hey, kan het zijn dat ik deze auto een week of 2-3 terug zag in Amsterdam Noord vlakbij de pont? Hij was smetteloos en had een nieuw kenteken.

Nou, daar ben ik niet geweest, bovendien is die van mij ook niet in smettteloze staat big smile smiley

Nou, ze worden blijkbaar bij bosjes op kenteken gezet! Het zijn ook mooie auto's.

ja, ik dacht een bijzondere auto te kopen, zijn er hier in de omgeving (zover ik weet) al 2 Senator's A op kenteken gezet, en ook in korte tijd 2 monza's eye popping smiley

wordt tijd voor wat anders als het zo door gaat tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2006 17:29 door AsconaGT.
Zo, vanavond weer gesleuteld, en ik ben ik zeer merkwaardigs tegen gekomen.

eerst had ik al vanaf de aankoop mijn vraagtekens wat een soort grote pomp op mijn binnenscherm deed.

Gisteren avond kwam ik achter dit vreemde schakelaartje op de draagarmen:

wat blijkt nu, ik heb niveau regeling op mijn monza eye popping smiley Heb al diverse monza's gezien en gereden, maar geen enkele had zo'n pomp als ik heb.

alleen de vraag is, werkt het nog, en is het volledige systeem na 27 jaar nog aanwezig?

is iemand die mijn daar wellicht mee kan helpen. Of een beknopte informaite geven hoe het systeem werkt. Ik zie namelijk op de pomp geen leidingen of slangetjes lopen, alleen elektronica.

Ook op de schokdempers zie ik er weinig aan.

Ook heb ik op mijn dash nergens een schakelaar zitten of het de activeren of iets, dus ik tast nog aardig in het duister.
ik bedacht me net dat ik een on-line werkplaatsboek had van de monza, met dit als resultaat:

voor jullie mischien lastig leesbaar, maar met op de laaste pagina dus dat schakelaartje,

ik weet ook dat het systeem nu niet werkt, aangezien ik mij ineens zo'n afgeknipt luchtslangetje herinner bij de achterwielen. Er zitten dus orginele normale schokbrekers onder, en in hoeverre het systeem nog werkt en aanwezig is heb ik mijn vraagtekens zo bij.

als ik mijn auto weer beetje op orde heb, ga ik mij daar zeker nog in verdiepen :thumbup

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2006 00:07 door AsconaGT.
Altijd leuk man als je zulke dingen tegenkomt.! Wat zeiden ze ervan op Opel-forum.?
heb met iemand gesproken die veel verstand van monza en senators heeft,

hij zei dat het vrij zeldzaam is onder Monza's, bijna niet geleverd.

waarschijnlijk heb ik niet de schokbrekers die daar voor nodig zijn,

nou wil ik wel de jacht openen naar zulke schokbrekers, maar dan wil ik er wel heel zeker van zijn of de rest van het systeem ook nog werkt smiling smiley
Eey, leuke verassing dus. Zou leuk zijn als de rest nog aanwezig zou zijn....dan heb je dus een vrij unieke monza.smileys with beer
voor de grap net even gekeken wat een paar van zulke nieuwe schokbrekers moesten kosten, als je nog leverbaar zijn: 367 euro ex BTW nut smiley per stuk, welteverstaan

AsconaGT schreef:

voor de grap net even gekeken wat een paar van zulke nieuwe schokbrekers moesten kosten, als je nog leverbaar zijn: 367 euro ex BTW per stuk, welteverstaan

Ik zou er dus geen hoogteregeling op willen hebben voor dat geld. 2e hands is dat spul natuurlijk ook niet te vinden omdat het zo uniek is.
nee tuurlijk is dat veel te veel geld nut smiley

maar op de duitse Ebay kom je nog wel eens wat tegen, en aangezien het ook op de senator is geleverd, en naar mijn mening precies het zelfde zijn, denk ik dat er 2e hands mischien wel een keer aan te komen is. Aangezien senators wel iets vaker met dit systeem zijn uitgerust destijds.

maarja, dan ook nog allemaal nieuwe slangetjes maken, en kijken of de sensor en compressor nog werken, gaat nog wel wat tijd in zitten dan, maar das zowis voor later.

eerst het laatste APK punt, de bestuurders gordel

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2006 19:18 door AsconaGT.
vandaag de niveauregeling proberen te testen door mijn collega op de trekhaak te laten staan, maar er gebeurde echt helemaal niks eye rolling smiley

de slangetjes en alles is allemaal nog wel aanwezig zover ik kon zien, en ook de bedrading, maargoed, ga daar later mee verder.

verder vandaag 1 wielkas getectyleerd weer en heel veel kleine dingen gedaan,

accu vast gezet
ruitensproeier bijgevult
diverse onderdelen gesmeerd
lampje vervangen
gordel ingemeert

volgens mijn collega kon de gordel wel wat APK betreft, ik heb er zo mijn twijfels over,

maar dinsdag gaat de auto naar alle waarschijnlijkheid voor de APK op, en dan kijken wat er gebeurd, er zullen iig geen grote dingen aan het licht komen smiling smiley verwacht ik.

paar technische problemen nog:

ik nu al 3x gehad dat ik tijdens het rijden de claxon een fractie hoor.

Het is niet de claxon van het stuur, want dat is een dubbele hoorn, maar gewoon zo'n simpele normale. die heb ik nu ook afgekoppeld, maar nog hoor ik dat geluid, ik snap er niks van eye popping smiley

dit gebeurd tegelijkertijd met het op het dash oplichtende lampje van groot licht en het troerental wat weg zakt.

Het gebeurd echt allemaal in een tiende van een seconde, dus of de grootlichtlampen ook daadwerkelijk aangaan weet ik niet. Motortoerental valt wel vrijwel helemaal weg, maar het gaat zo snel dat ik gewoon door kan rijden.

Dus ik neem aan dat het iets in de elektronica is, maar ik heb geen idee in welke hoek ik moet beginnen met zoeken.

het gebeurd willekeurig tijdens het rijden, maakt niet uit welke weg of wat, maar nog niet gehad tijdens het stilstaan.

mischien dat iemand mij kan helpen?

Ook als ik heel op de rem ga omdat ik een stoplicht net niet kan halen, sloeg de motor af sad smiley
je krijgt hem wel meteen weer gestart als ie afgeslaan is?

Heb dit ooit met een oude S klasse 6.9 gehad. Achteraf bleek dat ze de dynamo hadden vervangen, maar deze was te klein om de accu bij te laden. Deze had ook niveauregeling en heb toen alle 4 de bollen laten vervangen, nieuwe olie erop en werkt uitstekend ernasmiling smiley

Je hebt een mooi karretje. Ben zelf niet zo'n opel fan, maar de monza en senator zijn wel de 2 die ik altijd mooi heb gevonden. Succes verderwinking smiley
zodra hij afgeslagen is en ik zet hem weer in de 'P' gelijk starten en lopen, en gewoon weer verder rijden zonder problemen.

had het vanmorgen weer bij het afrijden van een rotonde sad smiley én na het nemen van een drempel ook.

er zit ook een accu meter op het dash, die geeft gewoon goede waarden aan.
Vergezocht misschien, maar het lijkt me een probleem met de ontsteking (had ik met buitenboordmotor gehad).. Contactpuntjes waren het probleem. Tune-up setje gekocht en voila.
ja, ik kan dat ook even loshalen v/d week.

maar raar dat hij zo ineens stopt, en daarna wel gewoon kilometers lang gewoon perfect doet weer. smiling smiley

als het in de ontsteking zit, zal het eigelijk continu slecht moeten doen of bij bepaalde tempraturen of iets.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2006 17:11 door AsconaGT.
het wonder is geschied, de monza is in 1x door de APK gekomen! eye popping smiley

Co2 was te hoog, maar hebben ze kunnen reduceren
en het spruitstuk lekte, maar met warme motor was het vrijwel niet meer te merken

verder was het allemaal oke smileys with beerbig smile smiley ben echt blij, een grote stap in de goede richting, zodat ik nu legaal mag rijden, en lekker aan andere dingen kan sleutelen zonder de druk er achter thumbs up

maar eerst maar eens achter het probleem van spontaan uitvallen aan.

hoe sterk mag de boordspanning wisselen eigelijk? de meter op het dash wisselt tussen de 9 en 13 volt rijdens het rijden. Hoort dit zo of moet dit constant zijn, mischien dat daar het probleem ligt. Dat er een te zwakke accu in ligt of zo?
Allereerst van harte gefeliciteerd! smileys with beer

Helemaal toppie dat 'ie er in 1 x doorheen gekomen is, dat scheelt echt!

(ik heb gister mijn manta moeten schorsen...crying smilie)

dat de voltmeter tussen de 9 en 13 volt aangeeft, komt omdat de dynamo niet genoeg spanning levert.
Volgens mij moet de ideale spanning 15 volt zijn bij meer dan 1500 toeren, en natuurlijk met alle stroomverbruikers uitgeschakeld.
Ik denk, maar da's meer omdat dat ook bij de manta het geval is, dat het koolborsteltje in de dynamo niet meer helemaal lekker is.
Meet anders met een multimeter de accuspanning, de spanningsafgifte van de dynamo (een keer stationair en 1 keer bij half gas)
oke bedankt hotdog thumbs up ik ga dat gelijk morgen even meten...

en welke waarde moet ik bij de dynamo meten, lijkt me iets van 15 volt of zo?

en welke waarde moet ik bij de dynamo meten, lijkt me iets van 15 volt of zo?

stationair valt weinig over te zeggen..
12 a 14 volt zou ideaal zijn
halfgas (1500 toeren ofzo) zou 15 volt perfect zijn.
Bij dit soort vage problemen moet je het eerst in de massa aansluitingen gaan zoeken. Loop de massa aansluitingen van accu naar chassis en van chassis naar de motor eens na. Loop ook de massa aansluitingen van het dashboard na, overal waar ze op het chassis zitten even loshalen en schoonkrabben. Kijken is niet voldoende.
oke, bedankt thumbs up smileys with beer

al zal het een mega zoekklus worden, met tientallen massaaasluitingen.

ga donderdagavond naar de schuur heen, waar ik dat lekker droog met alle gereedschappen kan doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-12-2006 09:51 door AsconaGT.
Die hoogteregeling vind ik wel heel interessant! Inderdaad lijkt eBay in Duitsland mij ook de aangewezen plek om dempers te zoeken. Je zou ook eens aan Koni kunnen vragen wat men voor je kan betekenen. Daar hebben ze een reeks dempers voor klassiekers en volgens mij leveren ze ook maatwerk.
ja klopt, maar als koni ze leverd, zul je wel de hoofdprijs moeten betalen daarvoor... Ik heb ze al gezien op Ebay duitsland voor 89 euro, weet alleen niet of het om 1 of 2 stuks ging.

Maar voordat ik die koop, wil ik er zeker van zijn dat de rest van het systeem wel gewoon werkt, maar de pomp heb ik nog niet horen lopen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close