Barri: Ford Focus Wagon & VW Kever

Gepost door Barri 
Techno Classica was weer prachtig. Wat een snoepwinkel!
En de Focus even lekker uitgelaten. Net over de grens getankt. Daarna met rond de 150 naar Essen, even de 185 op de teller aangetikt. Er zal misschien nog iets meer in zitten. Maar dat is toch bizar, met zo'n klein blokje. Hij zit op 150 qua verbruik wel rond de 1:10 a 1:11. Harder gaat ie richting 1:8 a 1:9 volgens de bc. Terug iets rustiger aan gedaan en met een heel stuk 100 op de A12 staat ie nu op 7l/100km.
Volgende week de VR6 weer eens wakker maken en op het net gooien, eens kijken of er een beetje interesse is. Zou me financieel wel fijn uitkomen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2018 18:47 door Barri.
Mooie update de LED-verlichting, staat een stuk frisser!
De VR6 heb ik gisteren weer gestart. Hij liep prima! Daarna gepoogd een achterruitmechanisme te vervangen, dat is gelukt maar ook weer niet. De ruit sluit niet lekker. Op de een of andere manier kan ik rechtsachter niet bedienen, er lijkt nergens prik op te zitten terwijl dat eerst wel zo was. Linksachter doet het vanuit de deur zelf wel. En op elektrische schema's word ik er ook niet wijs uit.

Daarnaast de VR6 direct te koop gezet. In de buurt beginnen buren steeds meer te zeiken over parkeren, er is weinig plek. En ik heb de meeste auto's op eigen grond staan maar toch loopt iedereen te zeiken. Daarnaast worden er in de straten ook wat auto's bekrast en dat wil ik dus niet hebben. De VR6 is me ook net iets te goed en gewild om om de hoek op een parkeerplaats te zetten waar er weinig sociale controle is. Daarnaast kan ik de centen maar wat goed gebruiken (bruiloft, huwelijksreis en de Focus waren niet gratis helaas...).
Opvolger voor de VR6? Nee dus. Een extra auto gebruik ik gewoon nooit en de Kever wil ik ook niet weg doen. Dus dan maar niks erbij. Het liefst vervang ik de Alto voor iets leukers, maar dat krijg ik er vast niet door. Een cabrio, of een Audi A2 bijvoorbeeld.
Eerst maar eens andere banden onder de Focus gooien, het liefst eigenlijk gelijk op 17 of 18 inch velgen.

Het liefst vervang ik de Alto voor iets leukers

Vervang hem voor een zeg..... Golf VR6! winking smiley

Jammer hoor dat hij weg moet, leuk ding en onverprutste versies gaan alleen maar zeldzamer worden.
Gezien het plaatsgebrek bij je thuis wel te begrijpen dat 4 auto's echt wel iets teveel van het goede is.
Hij was destijds gekocht als klein projectje. Uiteindelijk was het allemaal veel meer werk. En per maand kost ie toch ook redelijk wat.
Dus ik ben benieuwd of iemand er voor over heeft wat ik er voor wil hebben.
Barri
Het liefst vervang ik de Alto voor iets leukers, maar dat krijg ik er vast niet door. Een cabrio, of een Audi A2 bijvoorbeeld.

Jammer van de VR6, maar begrijpelijk.

De Alto vervangen door een Audi A2 is geniaal gevonden optie. A2 is maar een goeie liniaal langer, weegt bij niks meer en een hoop meer exta ruimte. Oogt ook nog steeds leuk. Zomaar een voorbeeld
Toch maar aan de ballotagecommissie voorleggen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 12:22 door Jp053.
Ze wil liever geen oudere auto en de Alto bevalt nog perfect.
Maar een A2 vind ik echt een geniaal ding!
In het geel kwam ik er laatst eentje tegen....leuke kleur!

Dank! Mag ik zelf natuurlijk niet plaatsen hier cool smiley

Zo'n Colour Storm is nog wat bijzonderder, maar een vroege zilvergrijze is - net als bij de TT eigenlijk - toch de meest pure verschijningsvorm: [suchen.mobile.de]
Maar zoals gezegd, nu eerst weer even rust op de oprit! Want een eerste TT zou ik ook nog wel willen bijvoorbeeld. En een W124, liefst een coupé. Och, mijn lijst is echt lang!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-04-2018 15:24 door Barri.
Ik ben erg benieuwd wat er in de plaats van de VR6 komt, we gaan het zien. Hoe dan ook is het wijsheid om de Alto te vervangen voor iets leuks waar jullie beiden blij van worden. Dat gaat vast wel lukken.
Voorlopig komt er niks in plaats van de VR6 en mijn vrouw gaat ook geen cent aan een andere auto uitgeven, dus de Alto blijft ook gewoon. Inmiddels over de 170dkm op de teller en er gaat echt nooit iets aan kapot. Wat dat betreft kan die nog jaren blijven.
Nouja, houden wat je hebt als het goed werkt is ook niets mis mee! Veel mensen (inclusief ondergetekende) kunnen nog wel eens te snel onrustig worden en daardoor op zoek gaan naar iets nieuws/anders. Terwijl dat eigenlijk gewoon nergens voor nodig is. Ja oke, het is leuk om weer wat nieuws te rijden, uiteraard... maar is het altijd even slim? Achja.... time will tell tongue sticking out smiley
Succes met de verkoop Barri! Jammer eigenlijk, want ik vind de Vr6 stiekem wel heel tof! Nouja eigenlijk elke 3 vind ik tegenwoordig leuk winking smiley

Tja voor een liefhebber is een Alto niets, maar een degelijke en goedkope kostganger is soms ook fijn winking smiley Niet voor niets stond de Alto altijd bekend als goedkoopste auto om in te rijden, omdat er nooit iets mee was/is.
Ramon, ik praat het mezelf ook maar aan om te houden wat ik heb en niks erbij te kopen. Heb mijn vrouw gezegd dat ze mij moet tegenhouden iets anders te kopen dit jaar big smile smiley Dat is dus nodig cool smiley

De Alto: sja, ze wil ook wel graag iets als een Fiat 500 of een Ford Fiesta, maar ze wil er geen geld aan uitgeven (geld uitgeven mag volgens haar alleen aan vakantie). En we hebben de Alto destijds goedkoop gekocht omdat ie al best wat ervaring had (155dkm in 6 jaar tijd). Ze rijdt er niet heel veel mee (7dkm per jaar, zal dit jaar ietsjes meer worden, dus 10dkm), dus hij kan nog heel lang mee.
Ik heb de VR6 dit weekend uit de schorsing gehaald. Ook direct dus even een stukje gestuurd. Het blijft toch een fantastisch blok. Onderin doet ie niet veel, behalve een mooi geluid maken. Maar in de toeren wordt ie echt snel en het geluid wordt alleen maar mooier!

Nog iets anders, niet helemaal relevant omdat het niet mijn auto is, maar mijn vader zocht een opvolger voor zijn C-Max TDCI. Hij gaat met pensioen en wil dus een benzine (na 40 jaar diesel gereden te hebben, hij kocht een nieuwe Golf 1 diesel toen hij in dienst ging bij zijn huidige werkgever in 1978). Daarnaast moet de auto niet te groot, maar wel handig zijn. Fietsen erin, gewoon zooi kunnen vervoeren, etcetera. Eerst keken we naar een eerste generatie Berlingo, maar al snel keken we naar wat nieuwers. Twee maanden terug hebben we de ideale auto gevonden, de Ford Tourneo Courier. Helaas is die erg zeldzaam in Nederland. Daarom zijn we vorige week bij een exemplaar in Duitsland wezen kijken. 3½ jaar oud, 16dkm op de klok en volledig in nieuwstaat! Dat is 'm dus geworden! Het is er exact zo eentje, ook deze kleur en uitvoering:
In een keer starten en lopen?

Mooi dat de zoektocht (wederom) geslaagd is! thumbs up
Ik heb de VR6 twee weken geleden onder z'n afdakje vandaan gehaald. Accu had ik aan de druppellader gezet. Ik was wat bang voor het TexAlarm, maar alles ging goed: accu aansluiten, kap dicht. Via de kofferklep naar binnen klimmen. Auto met AB op slot en weer open, en starten. En hij liep direct! thumbs up

De zoektocht naar de Tourneo Courier had wel een naar einde: thv Panheel (ergens in Limburg) hield de C-Max er mee op. Bij de Duitse dealer moesten we al 2½ uur op de verkoper wachten, dus eenzelfde tijd wachten op de ANWB, en vervolgens nog op de sleepdienst, kon er wel bij. Uiteindelijk waren we 12 uur onderweg geweest en thuisgekomen met een Auris van Logicx...
Mooi model die Tourneo thumbs up

Al wat reacties op de VR6 gehad?
Nee helaas. Alleen pipo's die direct naar de laagste prijs vragen, maar die wimpel ik direct af.

Wat zo leuk is aan die Tourneo Courier is dat ie best klein is, maar toch ongelofelijk ruim. Hij staat op Fiesta basis, vandaar. Een Tourneo Connect, Caddy, Dokker of Berlingo is direct 25cm langer en ook hoger. Maar die hoogte merk je in de auto niks van; de Tourneo Courier heeft een heel lage bodem; de afstand tussen laadvloer en straatniveau is maar 35cm! eye popping smiley
Wat grappig die Tourneo Courier, kan me niet herinneren dat ik er ooit 1 gezien heb. Voor de VR6 komt vanzelf wel iemand die hem op waarde weet te schatten!
Gisteren de Tourneo Courier even gaan bekijken bij de dealer waar ie nu binnen staat. Je zou echt niet zeggen dat ie al bijna 4 jaar oud is. Hij staat er onwijs strak bij. Ook op het bij de leverende Duitse dealer nog uitgevoerde onderhoud is niet bezuinigd: remvloeistof, olie, oliefilter. En nog 1½ jaar garantie. Zeer netjes! Hopelijk deze week een kenteken, dan nog de trekhaak en het reservewiel-ophangsysteem eronder, en dan rijden maar!
Nog wel kijken wat we met de C-Max doen, want nu lijkt ie het weer gewoon te doen maar hij geeft wel een EGR storing. Dus of zo verkopen of eerst repareren, we neigen naar het laatste.

De Focus: gisteren weer helemaal schoon gemaakt en even in de was gezet:

Helaas nog weinig animo voor de VR6. Via Marktplaats wel veel berichten, maar allemaal rommel. Wel gisteren nog even wat nieuwe plaatjes geschoten, daar knapt de advertentie weer iets van op. Ook direct twee zwarte strepen op de weg getrokken toen ik iets te fanatiek weg reed. Wát een power! big smile smiley

De Focus staat er weer netjes bij. Hoeveel kilometer staat er inmiddels op?

Jammer dat er nog niet veel serieuze interesse is voor de VR6. Misschien moet je wat gerichter gaan adverteren? (denk aan Golf-forum, facebook, instragram etc.)
De Focus staat nu op 75.700km dacht ik. Sinds eind november (nu zo'n 5 maanden) heb ik er dus 10.000km bij gereden. Omgerekend zo'n 24.000km per jaar. Eigenlijk wel gek, want ik ging uit van 22.000km per jaar en ik heb toch niet echt bijzondere ritjes gemaakt deze maanden. Maar hij rijdt gewoon érg lekker!
Net weer met de VR6 op pad geweest, bizar die power. Maar zo'n nieuwe Focus rijdt toch stiekem wel lekkerder.

De VR6 staat ook op Volksforum en diverse Volkswagen groepen op FB. Ik heb de prijs al iets verlaagd en vind 'm niet duur voor een geheel originele VR6, maar het lijkt er toch op dat niemand dit geld er voor over heeft.

Als ik die foto's hierboven zie vind ik het toch heel gaaf hoe ie er nu bij staat. Even een vergelijk met foto's van een jaar terug:

Voor de Focus kom ik net trouwens een leuk setje velgen tegen: [www.marktplaats.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2018 20:04 door Barri.
Er komen ongetwijfeld heel veel "wat is laagste prijs" en "voor 500 euro kom ik m vandaag halen" figuren op zo'n oude, snelle Golf af. Het is gewoon afwachten op de juiste liefhebber, denk ik.
Het is wel een hele vooruitgang als je de foto's zo naast elkaar ziet! thumbs up
Ik denk dat het nog wel even duurt voordat de ''juiste'' koper van zich laat horen. De Golf 3 is op dit moment nog niet zo gewaardeerd als een Golf 2.
Fijn om te horen dat de Focus goed bevalt. Het lijkt mij ook een mooie opvolger voor de MINI. Zo'n Focus is lekker praktisch, en voldoende comfortabel met een sportief randje. En daarnaast uit diverse testen uiterst betrouwbaar gebleken.

Optisch is de VR6 inderdaad sterk verbeterd. Vergeet echt ook niet dat je onderhuids ook veel (las)werk hebt verricht. Je moet net een gek tegenkomen he...

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2018 20:10 door Enzo Ferrari.
Ik had een beetje een deja-vu van de slippende koppeling van de Punto, maar bij de VR6 voelde ik bij het optrekken vanuit een bocht ook -tegelijk met het stijgen van de toeren- geen versnelling maar wel een lichte verschuiving naar de buitenbocht. Op het natte asfalt konden de banden de krachten duidelijk niet kwijt!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2018 21:55 door Barri.
De VR6 heeft nog mogen schitteren in het rijtje van EMW bij het Youngtimer evenement in Boxtel. En er is een kijker geweest voor de VR6. Aardige vent, die 'm helemaal verder wil opknappen. Geen half werk. Hij heeft 'm ook gekocht en vanochtend opgehaald. Deze originele, en origineel Nederlands geleverde, VR6 krijgt dus een hele mooie toekomst! thumbs up
Zonde hoor, had hem lekker gehouden als ik jou was.
Wel goed om te weten dat hij nog meer vertroeteld gaat worden! thumbs up
Weg = weg! Ik had vooraf toch al niet het gevoel dat je hem erg lang ging houden. Nog een leuk zakcentje er aan over gehouden?
Kijk, de uren tellen we niet mee he, maar dan ietsjes ruimer dan quitte gespeeld. Er zat veel meer werk aan dan gedacht, maar het was een leuke ervaring een VR6 gehad te hebben! thumbs up

Ik merk dat ik een vierde auto echt te weinig gebruik. De dagelijkse auto is fijn voor wat ie moet doen, voor de echte hobby ritjes hebben we de Kever. En de Alto gaat ook nooit kapot natuurlijk.
En zo heb ik in de afgelopen jaren de 924 gehad, de Barchetta en nu dus de VR6. Kan ik allemaal afstrepen big smile smiley
Wat is het volgende? Voor nu een tijdje sowieso niks erbij (financieel nog even bijkomen van bruiloft en de Focus big smile smiley big smile smiley). En in de toekomst? Er is genoeg leuks, een Audi A2, Audi TT, Porsche Boxster. Maar als ik zie hoe weinig ik er gebruik van maak, is dat echt niet handig. Nee, dan liever doorsparen voor een Focus ST als dagelijkse auto ofzo! Al zie ik het ook wel gebeuren dat er over een aantal jaar een elektrische auto komt, dan kan er wel een hobbyauto op benzine bij denk ik.
Over elektrische auto gesproken: een Twizy vind ik ook nog steeds erg leuk! Maar nog best prijzig, ook nog de accuhuur en de range en topsnelheid zijn net niet lekker voor mijn woon/werkritje.
Zojuist even wat oude auto's op RDW.nl bekeken:
De leasers:
1. Citroen C1: nog bij de eerste eigenaar na de lease
2. Opel Corsa (voorloopauto): nog bij de eerste eigenaar na de lease
3. Peugeot 207: ook al een tijd in particulier bezit
4. Citroen DS3: geëxporteerd (verbaast me nog steeds, maar wist ik al)

Eigen auto's:
1. Kever 6544TR: staat nu op kenteken als een Porsche 356 Replica, maar is geëxporteerd
2. Golf SP10LR: gedemonteerd, maar dat wist ik al
3. Golf 07NVXP: gedemonteerd, maar dat wist ik ook al
4. Golf TG18FF: in februari nog overgeschreven, niet meer in beeld dus
5. Golf TR26PV: geschorst, denk ik.
6. Porsche 924: geëxporteerd (zelf verkocht aan een Belg destijds)
7. Fiat Barchetta: ook al geëxporteerd!
8. Golf Variant: staat hier nog geen 100m vandaan, bij de kennissen waar ik 'm destijds aan verkocht heb
9. Fiat Punto: schijnt in Groningen te rijden (ingeruild in Roden)

Vooral de Barchetta verbaaste me!

Nu eens kijken naar andere wielen voor de Focus, want de banden maken herrie dus er moeten eigenlijk andere banden op.
Netjes dat je quitte hebt kunnen spelen. Vaak gaat er in dit soort projecten toch net even wat meer tijd en geld in zitten om alles te perfectioneren. Je hebt in ieder geval de VR6 van de sloop gered, en dat is ook wat waard!

Ik snap je beslissingen in je wagenpark, en ook dat je op dit moment even andere prioriteiten hebt. Een fijne 'eerste' auto lijkt mij ook een goed idee, maar omdat je deze auto vaak gebruikt moet je vaak ook de vaste- en variabele lasten goed in de gaten houden. Een ST is leuk, maar die zuipt natuurlijk ook weer meer dan een 1.0 Ecoboost.

De kentekencheck komt bekend voor! Op dit moment ben ik met mijn twaalfde auto bezig in 10 jaar tijd. Veel van mijn vorige auto's heb ik helaas niet kunnen redden van de sloop..big smile smiley
Ik heb al verstandig gedaan door geen S60 of V70 te kopen smiling smiley De Focus is best verstandig. Misschien 'm nu maar eens verwennen met een setje andere wielen. 18 inch banden zijn gek genoeg goedkoper dan 17 inch, dus dat maakt de keus iets makkelijker. 18 inch staat geweldig, maar dan lever je wel iets comfort in.
Designs die me wel bevallen:
18 inch, Rial Bacaro
18 inch, IT Wheels Alice
17 inch, Borbet RE
Kristian
Deze zijn ook wel netjes:
Focus velgen 18 inch

thumbs up heel fraai gevonden Kristian!
Ook mooi maar niet mijn eerste voorkeur. Daarnaast best aan de prijs en de bandenmaat is een Mondeo maat... smiling smiley
Als het goed is heb ik vanaf maandag exact zo'n setje in huis als onder deze Focus: [www.autoweek.nl]
Erg mooie wielen. Een originele velg vind ik ook het mooist. Gaat absoluut heel mooi staan!
Prima keuze inderdaad!
En verschil tussen 17 of 18" valt best mee. Ik vond de overstap van 17" onder de Focus naar 18" onder de Astra niet noemenswaardig eigenlijk. Van 16" (Clio) naar 17" vond ik voor het gevoel een groter verschil, maar dat zal ook grotendeels door de kleinere auto komen.
De DS3 was op 17 inch wel stug, maar op 16 inch ook nog wel. Dus of dat nu aan de velgmaat lag? Focus is ook wel wat stug en zal vast stugger worden maar aangezien er best wat Focussen op rijden zal het vast wel meevallen!
De velgen zijn binnen! Gelijk even gewassen en gepoetst, alhoewel ze al best netjes waren.
Ze zijn overigens hetzelfde als degene die Kristian opperde, alleen dan zilvergrijs ipv antraciet. (en voor 2/3 van de prijs)

De kat vindt ze ook leuk:

Voor het idee, al is het een onwijs slechte compositie smiling smiley

Nu even kijken welke banden het worden. Heb een prijsje gekregen voor de Falken Azenis FK510, niet gek!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-07-2018 09:55 door Barri.
Nette velgen hoor. Goede upgrade.
De mooiste velgen voor dit model Focus i.c.m. de mooiste kleur (Ink Blue is zoveel mooier dan Deep Impact Blue die erna kwam). Goede keuze! thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close