Barri: Ford Focus Wagon & VW Kever

Gepost door Barri 
Die grill en velgen zijn zeker een upgrade, staat heel netjes! cool smiley
Dankjewel Brent! Nu ook de dagrijverlichting aangesloten:
met stadslicht:

alleen dimlicht:

alleen DRL:
Deze winter rij ik rond op lichtmetaal:


Gelijk het lichtbeeld van de koplampen eens bekeken, nu toch snel eens opzoek naar projectorlampen. Zijn helaas lastig te vinden (alleen vrij lelijke exemplaren).
Keurig! Zijn dat velgen van het vorige model Focus?
Nee, maar daar lijken ze inderdaad wel op. Het zijn Borbet CC velgen.
Ik begon me een beetje te schamen voor (en irriteren aan) het matige lichtbeeld van de LED lampen, maar de bak licht vind ik heerlijk. Ik ben daarom op zoek gegaan naar projector koplampen die er zo origineel mogelijk uit zien. Ik had een prachtige set gevonden, maar die blijkt niet meer leverbaar sad smiley


Daarom verder gezocht en ik moet wennen aan de look, maar ik ben nu gewend. De kwaliteit schijnt zéér goed te zijn. Het gaat om deze Skywing koplampen:
Ik vind ze wel leuk. Kun je die Skywing ook in bodykleur krijgen? smiling bouncing smiley
Quote
Nico GTR
Ik vind ze wel leuk. Kun je die Skywing ook in bodykleur krijgen? smiling bouncing smiley

De wing dient als drl zo te zien




wat foto's

Ik vind het wel een beetje fout. grinning smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2018 20:53 door Carfanatic.
Die strip is led stadslicht smiling smiley
Ik kan even geen fotolinkje kopieren maar op Google vind je ze wel.

@carfanatic: geen drl dus maar stadslicht. Gelukkig maar, want ik heb pas al drl onderin de bumper ingebouwd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2018 20:52 door Barri.
Oeh das nog gaver! Ik dacht dat die zilverkleurig was.

Ja mooi! DOEN! smileys with beer
Ik heb de Skywings binnen, maar ik denk dat er iets mis is met de rechterunit. Ik krijg ze namelijk niet werkend sad smiley
Jammer, want ze zijn erg mooi! En het lichtbeeld is echt geweldig.
Ik heb nu de originele units met halogeen er weer in.

Vergelijk lichtbeeld. Links LED in de Skywing, rechts origineel H7 in originele unit:

Lichtbeeld is beide beter dan LED in de originele unit, dat is best belabberd. Wel een pens licht, maar ik schijn de vogels uit de bomen.

Foto's van de unit:

Ter vergelijk het origineel:


Tevens gisteren de Focus een beurtje gegeven. Vorige beurt was 25dkm terug. Het interval is 20dkm, dus het was wel tijd. Olie, oliefilter, interieurfilter. Klusje van nog geen half uur. Gelukkig waren we met z'n tweeën, want alleen het interieurfilter kost al 20 minuten. Wat is die slecht bereikbaar zeg!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-12-2018 18:01 door Barri.
Overigens bevalt de Focus nog uitstekend, ik ben nog lang niet toe aan wat anders. Mocht er wat anders komen dan is een Focus facelift een optie. Maar gezien de impopulariteit van het D-segment (nav een topic over een A4 hier op het forum) ben ik eens gaan kijken wat die dingen nog kosten. Kom ik een fantastische Mondeo tegen! De staat is minder (vlekken in bekleding, gekke vegen op velg), maar kleur en uitvoering zijn geweldig. Ook veel mooier dan de wagon, deze hatchback!
[www.marktplaats.nl]

Nog maar even een jaartje of wat sparen smiling smiley

Overigens is dit ook wel leuk, een V60 vijfcilinder op CNG: [www.muddekok.nl]



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-12-2018 16:44 door Barri.
Mooie upgrade, die koplampen!thumbs up

En nu al naar een opvolger aan het kijken? Je hebt die Focus pas net toch!grinning smiley
Als de koplampen het doen is het een geweldige upgrade. Maar ik denk dat ik ze maar terug moet sturen sad smiley

Morgen heb ik de Focus al een jaar en een maand hoor! big smile smiley
In Duitsland staan ook wat van zulke Mondeo's, maar dan met de 2 liter motor met 234pk thumbs up
Een jaar is niks! tongue sticking out smiley

Maar zo'n Mondeo is een fraai ding, kan niet anders zeggen.
Jaar is idd nog niks...
Maar rondkijken naar andere auto's is en blijft altijd leuk natuurlijk. grinning smiley

Die Mondeo in deze uitvoering met 1.5 liter motor en 160 pk lijkt mij in alle eerlijkheid een beetje saai... Geen slak op zich, maar ook weer niet heel spannend kwa prestaties.
Dan zou de 2 ltr met 234pk mij idd ook meer trekken smiling bouncing smiley
Nou, de nieuwe units werken toch wel hoor! thumbs up

Om een beetje honger te kweken ben ik vandaag weer met de Skywings gaan rommelen. Ook als ik de rechter unit links aansloot deed ie niks. Toen maar eens het kapje onderaan de unit er af gehaald. Alles zag er goed uit, alle draadjes zitten vast. Toen een beetje met de pennetjes gerommeld en toch nog eens rechts geprobeerd. De stekker onwijs ver aangeduwd dit keer, en toen deed ie het!!! Dus blijkbaar is er niks kapot maar komt het bij die unit erg precies met de stekker of draadjes. Fijn dat ie het doet, maar ook minder fijn dat het blijkbaar zo precies komt. Net een rondje gereden en ze doen het nog steeds smiling smiley
Afstellen is wel lastig, om daar goed bij te kunnen moeten de units er eigenlijk uit. Ik had het idee dat ie links iets te hoog stond dus die heb ik wat naar beneden gedraaid (wat blijkbaar precies andersom moet dan op de units staat...).
Bij de eerste ritten toch maar even het gereedschap meenemen.

Dan de foto's:


Dimlicht:

Dagrijverlichting icm stadslicht (een combinatie die ik eigenlijk nooit gebruik; bij automatische instelling is het of alleen DRL of dimlicht:
Zo, dat doet de neus veel qua looks zeg. Gaaf thumbs up

Mbt die 1.5 EcoBoost, die kent de nodige problemen qua koeling, scheurende cilinderbussen, en nog wat dingen. Zijn heel wat service bulletins van. Vooraf dus even goed checken. Bij een zwager (Mondeo Wagon met ecoboost 160) ging de boel in de soep een dag voor vertrek naar zomervakantiebestemming. Gelukkig garantie en met leenauto vertrokken. Naast een nieuwe motor kwam er ook een nieuwe bak in.
Dit is een 1.6 nog, toch?
Lampjes staan netjes!!
Dank heren! Ik ben er ook blij mee. Nog wel even iets beter afstellen, ze staan net wat te hoog. Alleen de stelknoppen kan je alleen goed bij als je ze demonteert sad smiley

Mijn Focus is overigens een 1.0. Ik heb nog nooit gehoord van die problemen met de 1.5, dat klinkt niet best. Het is tegenwoordig met elk turbo blokje wel wat he...
Volgens mij is de 1.0 ook wel een positieve uitschieter. M'n pa heeft dat blok in z'n c-max. Rijdt nog heel aardig ondanks die auto maar 100 pk heeft.
Ik heb de 125pk, dan heb je ook de zesbak.
Dit blok kent ook wel z'n issues, zeker het koelsysteem moet je goed in de gaten houden. Maar hij bevalt me uitstekend!
De C-max heeft altijd een 6-bak. Koelissues waren toch opgelost bij de latere versies?

Je kan hem trouwens laten chippen naar 140 pk... grinning smiley
Ze hebben later wat modificaties gehad inderdaad.
Chippen kan wel, maar ik heb nog geen overtuigend positieve verhalen gehoord over een specifieke tuner.
Daarnaast is ie nu ook wel prima! Heb niet het gevoel dat ik vermogen mis of dat ie echt meer kan. Dat had ik destijds bij de Punto wel.
Zo die skywings staan m goed, smoelt echt lekker zo!
Ziet er goed uit hoor. Heeft ook een mooie originele uitstraling. En fijn dat het nu werkt.
Blokken moeten wel twee ton kunnen halen. Mijn ouders trekken er zelfs een compacte caravan mee.
In de praktijk leveren ze vaak ook iets meer pk's als op papier dus voldoende vermogen.
Staan écht goed die lampen! Als je het niet zou weten zouden ze best voor OEM door kunnen gaan maar als je iets beter kijkt lijken het de lampen van een sportiever model ofzo thumbs up
Op de foto tegen de garagedeur aan zie je pas mooi het verschil in opbrengst, typisch zo'n situatie dat je niet wist dat je het nodig had totdat je het had big smile smiley
Dank! Ik ben ook wel blij met de looks. De chrome ring rond de projector past ook mooi bij de chrome rand rondom de mistlampen.

Het geeft wel erg veel licht zo, verkeersborden verblinden mij bijna big smile smiley
Maar best fijn zo. En die lijn in het lichtbeeld is echt bizar. Als je dit vergelijkt met het lichtbeeld van LED in de standaard reflector units, wat een wereld van verschil. Daarbij werden zelfs de bomen verlicht en zag je aan beide zijkanten ook een heel duidelijke streep, oftewel: 180 graden voor de auto werd verlicht. Best fijn ook, maar dus veel strooilicht. Ik snap niet waarom niet elke auto's projectors heeft. Qua ontwikkeling van koplampen ook een stuk makkelijker lijkt me. De tweede generatie Punto had ze al en nu ik er op ga letten valt me op dat sommige Japanners uit de jaren 90 ze ook hadden.
Ik heb mij ook wat ingelezen in het chippen van de 1.0 125 pk, maar ben nog niet overtuigd. Hiervoor reed ik een Octavia en voor de VAG merken zijn in ons land een paar tuners die zich helemaal hebben gespecialiseerd in het tunen van auto's van het Volkswagen concern. De bekende namen kom je veelvuldig tegen op de forumsites van VW, Skoda, Seat etc. En dan lees je ook veel positieve reviews.
Maar bij Ford kom ik wat namen tegen van tuners die vrijwel het hele spectrum van auto's met turbomotor in hun programma hebben. Dan durf ik het toch niet aan, tewijl ik wel een VW of Skoda zonder enige bedenking bij b.v. JD aan zou bieden.
Mij voldoet de 1.0 125 pk ook prima. Voldoende vermogen, mooi lopend, heerlijk ronkje en bij een gematigde rijstijl ook zuinig.
De nieuwe kopkampen tonen erg goed in je Focus @Barri. Ik heb zelf eigenlijk geen klagen over de lichtopbrengst van de halogeen lampen in mijn Focus 3.2, maar vind het toch jammer dat de vorige eigenaar van mijn auto niet geinvesteerd heeft in het "lichtpakket" (projectorlampen met xenon en led achterlichten)
Quote
Barri
Dank! Ik ben ook wel blij met de looks. De chrome ring rond de projector past ook mooi bij de chrome rand rondom de mistlampen.

Het geeft wel erg veel licht zo, verkeersborden verblinden mij bijna big smile smiley
Maar best fijn zo. En die lijn in het lichtbeeld is echt bizar. Als je dit vergelijkt met het lichtbeeld van LED in de standaard reflector units, wat een wereld van verschil. Daarbij werden zelfs de bomen verlicht en zag je aan beide zijkanten ook een heel duidelijke streep, oftewel: 180 graden voor de auto werd verlicht. Best fijn ook, maar dus veel strooilicht. Ik snap niet waarom niet elke auto's projectors heeft. Qua ontwikkeling van koplampen ook een stuk makkelijker lijkt me. De tweede generatie Punto had ze al en nu ik er op ga letten valt me op dat sommige Japanners uit de jaren 90 ze ook hadden.

Dus door die projectors is de 'verblindende' factor voor je tegenliggers ook minder?

Het kan meespelen dat mijn auto vrij laag is maar ik heb soms echt moeite met het spierwitte en bizar felle licht dat sommige tegemoetkomende auto's hebben.
Heb soms echt het idee alsof ze met groot licht rijden ofzo. eye popping smiley
Begrijpelijk dat het voor de bestuurder fijn rijdt maar ik krijg zo'n mega bak licht in mijn ogen dat ik soms echt mijn hand ervoor moet doen om niet totaal verblind te worden.
Zo dan, die lampen geven 'm echt meer smoel en ogen inderdaad behoorlijk origineel! Helemaal fijn dat het lichtbeeld ook zoveel beter is en je nu geen tegenliggers meer verblindt.
Ziet er heel netjes en bijna als origineel uit en als je lichtbeeld dan ook nog eens vooruit gaat lijkt is het in mijn ogen een zeer geslaagde oplossing, ziet er goed uit! drinking smiley
Quote

Dus door die projectors is de 'verblindende' factor voor je tegenliggers ook minder?
Klopt! Ik zie bij tegenliggers pas laat de kentekenplaat reflecteren, daaraan zie je dat ze redelijk laag staan. Maar rechts in de berm staat ie naar mijn mening nog te hoog, maar dat is het standaard lichtbeeld.
Maar je ziet dus aan het lichtbeeld heel goed waar het direct licht straalt en waar niet, oftewel: waar verblindt ie en waar niet.

Hier een fotootje van het lichtbeeld:
Ziet er inderdaad wel mooi uit zo met die led lampen. Scheelt dat er in de iQ al projector lampen zitten. grinning smiley
Zo dat is een nette upgrade, zat ook te kijken naar projectoren in de up, alleen moet je dan met namaaklampen aan de gang die nauwelijks los te krijgen zijn door de permaseal. Na een tijdje moet je ze ook vervangen gezien het plastic niet gemaakt is voor een sterk geconcentreerde lichtbundel, wordt dof. Deze oplossing is stukken goedkoper dan oem focus xenon units?
Quote
HarrieD
Ik heb mij ook wat ingelezen in het chippen van de 1.0 125 pk, maar ben nog niet overtuigd. Hiervoor reed ik een Octavia en voor de VAG merken zijn in ons land een paar tuners die zich helemaal hebben gespecialiseerd in het tunen van auto's van het Volkswagen concern. De bekende namen kom je veelvuldig tegen op de forumsites van VW, Skoda, Seat etc. En dan lees je ook veel positieve reviews.
Maar bij Ford kom ik wat namen tegen van tuners die vrijwel het hele spectrum van auto's met turbomotor in hun programma hebben. Dan durf ik het toch niet aan, tewijl ik wel een VW of Skoda zonder enige bedenking bij b.v. JD aan zou bieden.

Unlimited Tuning te Amersfoort heeft volgens mij wel aardig wat ervaring met Ford. Een 125 pk zou ik persoonlijk ook niet laten chippen, maar het zou wel leuk zijn om een 100 pk naar 140 pk te kunnen tillen.
Meike, het is zeker een aanrader in projector lampen!

Damian: bij origineel xenon zit je ook vast aan automatische hoogteregeling en dat is nauwelijks zelf in te bouwen (sensoren op beide assen, etc.). Dit is wat mij betreft dus de beste upgrade vanaf standaard halogeen. Zelf projectors in de bestaande units bouwen kan ook, maar die zijn zeer lastig open te krijgen en daarnaast is het inbouwen een redelijk specialistisch werkje (uitlijning).

Mechanix: nou, de 100pk versie heeft een versnellingsbak die niet veel meer aan kan, dus die moet je juist niet tunen. Overigens lees ik over UT ook wisselende verhalen.
Ik heb een C-max in gedachten en die heeft ook als 100 pk een 6-bak. winking smiley
Ah, dat had je ergens gepost inderdaad. Bijzonder dat ze dat bij de C-Max anders hebben gedaan!

De jaarwisseling is weer achter de rug, en het was vandaag best aangenaam weer. Mooi weer voor een ritje met de Kever, daar had ik ook veel zin in! Dankzij de druppellader startte ie best snel. En na wat BP Ultimate en een aantal kilometers rijden, was ie weer helemaal wakker!

Omdat het zonnetje nog niet heel lekker scheen, zit er een klein filtertje over de foto's. Niet omdat het moet, maar omdat het kan! thumbs up





En wat gaat er in 2019 nog meer gebeuren qua wagenpark? Wat mij betreft niet veel. Ik wil de DAB+ aansluiten in de Focus en ik hoop dat ie nog lang blijft! De Alto blijft ook, want die doet het prima en m'n vrouw vindt een andere auto wel leuk maar besteedt het geld liever anders. Extra auto dan? Na er kennis mee gemaakt te hebben op de Autoweek meeting afgelopen zonder, vind ik een BMW Z4 heel leuk. Porsche heeft alleen de naam, een TT is het nét niet. Een Z4 is gewoon een fantastische auto en ook relatief betaalbaar. Ideale auto om lekker mee door de Eifel rijden. Maar dat zie ik toch niet echt gebeuren op korte termijn. Ten eerste heb ik geen mooie plek om een extra auto neer te zetten en daarnaast zal ik 'm veel te weinig gebruiken. Blijven dromen dus smiling smiley
Wat nog wel zou kunnen, is een betaalbaar restauratie project, als een Fiat 500. Daar zit ik wel met een schuin oog naar te kijken. Net voor ik de VR6 kocht ben ik ook al bij eentje wezen kijken. Het lijkt mij leuk om die helemaal eigenhandig op te knappen en veel simpeler dan een 500 kan niet echt.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2019 11:37 door Barri.
Mooie foto's! Dat dromen herken ik maar al te goed. Een mooie MX-5 in mijn geval....
Nog simpeler als een 500? De Trabant 601. Leuk om de auto volksauto van het westen en het oosten te hebben ook. Volgens mij veel goedkoper ook nog eens en onderdelen nog volop beschikbaar tegen vriendelijke prijzen.
Gave foto's van de Kever, toch leuk om die ook weer een keer te zien. Zo'n Fiat 500 is inderdaad geen spannende techniek en de onderdelen zijn goedkoop te vinden. Een Classic Mini is ook een leuke om op te knappen en daar kan je ook nog iets meer een "eigen" persoonlijkheid aan geven.thumbs up

Quote
Kristian
Mooie foto's! Dat dromen herken ik maar al te goed. Een mooie MX-5 in mijn geval....
Nog simpeler als een 500? De Trabant 601. Leuk om de auto volksauto van het westen en het oosten te hebben ook. Volgens mij veel goedkoper ook nog eens en onderdelen nog volop beschikbaar tegen vriendelijke prijzen.

Ik ben samen met een kennis van mij bezig om een klassieke 500 op te knappen, mijn hulp mag bijna geen naam hebben maar de onderdelen kosten echt geen drol. Een bumper €25,- , koplampen ook zoiets per stuk uit mijn hoofd. Motorblokje €75,- en ga zo maar door. drinking smiley
Heerlijke plaatjes van de Kever. Daarvan krijg ik het alweer op mijn heipen, laat die zomer maar snel komen dan kan ik ook weer met de Eldorado op pad. Een knutselproject is zeker leuk om over te dromen. Jij zal waarschijnlijk nog goed passen in een 500, ik denk dat ik zo'n auto echt aan zou moeten trekken ipv instappen. Er worden ook al leuke andere suggesties gedaan maar misschien is een oude DAF ook wel leuk? Toch de Nederlandse Volkswagen...
Tijd voor een update in dit topic. Aan de Focus is weinig gebeurd: zoals ie nu is, bevalt ie mij uitstekend! Wel heb ik de onderdelen voor een DAB+ upgrade al liggen.
Dit weekend heb ik de zomerbanden er weer onder gedaan, dat doet wel wat voor de looks:




Bij de foto-host zijn heel wat foto's verdwenen helaas, dus dit is weer een mooie aanvulling smiling smiley Nu de plaatjes van de Kever even terug halen...
@Dirk: een Daf zat ik ook nog wel eens aan te denken inderdaad!
@Barri: Een Daf is natuurlijk een goed idee! Als je echt op zoek wil naar een Daf moet je me maar even contacten.
Zomerwielen er op, altijd lekker! Van morgenmiddag maar even laatste uurtje vrij nemen om ze er op te gooien. thumbs up
Altijd een lekker gevoel als hij weer staat te shinen op zn grote sloffen thumbs up

Valt mij nu ook op hoe helder jou glas is in de auto. Vaak zijn de ramen in auto's meer getint. En bij veel modellen als extra privacy glass waardoor het helemaal zwart lijkt.
Ja dat donkere glas vind ik vrij lelijk. Alleen voor de achterruit is het wel fijn, maar aan de zijkant is het echt lelijk dus ik mis het niet. Tegenwoordig vind je inderdaad niet meer zonder...
Ik vind het juist wel wat hebben. De VAG-tint is mij te donker (65% meen ik?), maar ik zou het niet zonder willen eigenlijk. Vind het dan een 'vissenkom' om het oneerbiedig te zeggen grinning smiley. Terwijl anderen een auto met donkere ruiten juist weer een bestelauto vinden. winking smiley.

Moet wel zeggen dat met de zonneschermen er in het op een bewolkte dag net weer donker zat is:
[i.imgur.com]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close