Baur; 2018 samengevat. De 325iX Baur schiet op.

Gepost door Baur 
Hier ook een kleine week een nieuwe Zafira gehad, als vervangende auto. Reed fijn.
Het is zeker een fijne wagen. Wat zachter geveerd dan de Insignia, niet erg op de Belgische wegen.

Vandaag nog even in de schuur geweest. Beetje gerommeld, was vandaag alleen (en maar anderhalf uur). maar wel voor het gevoel de witte even een snuit gegeven ;-)

Gr Jeroen
Haha,wat een lelijke klep. Maar wel weer wat bijzonders.
Vandaag die lelijke klep maar een geprobeerd. ;-)

Overigens was het lekker sleutelen, ik heb namelijk automovers gekocht. En dan staat zo´n wagen gewoon net ff wat hoger.

Gr Jeroen
Zaterdagavond:

En vanavond zal hij dicht tegen de 11000 aan staan.

Ook maar eens de minpunten opsommen:
- Navigatie zit er regelmatig 200 meter naast. Dealer probeert via Opel Duitsland een oplossing te vinden. Vanmorgen een directe oplossing gevraagd en gekregen: ze hebben bij de Heuts een los navigatiesysteem gekocht. Misschien beetje vreemd, maar een oplossing welke ik vooralsnog prima vind smiling smiley
- Het onthouden van instellingen. Dode-hoek-waarschuwing gaat telkens weer aan, het "remmen indien te dicht op voorganger" is afgelopen week aangegaan ondanks dat ik beiden had uitgeschakeld. Ook het ingestelde "dagstand" van het beeldscherm valt telkens weg (en kan ik niks meer op beeldscherm zien)
- Grootlichtassistent (automatisch inschakelen indien het erg donker is) is foetsie, net zoals de wifi
- Achterklep moet nog steeds flink dichtgegooid worden.

Oftewel: veel zaken welke niet direct met het rijden te maken hebben. Het rijden en comfort is prima.

Gr Jeroen

Moet ik hier nog iets bij schrijven?

Gr Jeroen
Daar is toch al een topic voor ?

TomTom

drinking smiley
Dagdromer, ik nodig je uit om de Tomtom in mijn Zafira te hangen. Ben benieuwd waar je op uitkomt. Even later heb ik hem trouwens direct onder de spiegel gehangen.

Gr Jeroen
Misschien gewoon op dat touchscreen plakken als dat toch niet functioneert?

Onder de spiegel is natuurlijk ruk voor je zicht naar schuin rechts.
Sjoemelsoftware uitgewerkt? winking smiley . Klote storingen.

BTW , zoek aub een ander plekje voor je tommetje. Je creëert zo een enorme dode hoek. Zou maar net een spelend kindje zijn die in die dode hoek verdwijnt.
Snap het wel dat je hem daar gehangen hebt. Als hij onder aan je voooruit geplakt zit heb je wel heeeele lange armen nodig.
Ik weet niet hoe jullie denken dat die navi zit, maar daar kijk je gewoon onderdoor.

Naja, dan maar een fotootje van vandaag. Golf van garagist naar de stalling.

Gr Jeroen
Rijdt ie niet op eigen kracht of is ie geschorst?
Hij is sinds oktober vorig jaar al geschorst. We bekijken nog even of we hem nog uit stalling halen, maar de oprit is te steil om op te komen ben ik bang.

Gr Jeroen
Eindelijk weer een beetje weer dat je niet vastvriest in de schuur.

Begonnen met het terugzetten van het identiteitsplaatje

Toen de halve auto ingepakt. De spuiter had namelijk een stukje van de C-stijl mee wit gespoten.

Tevens nog bekabeling van OBC2 nieuw ingetaped en geplaatst.

Kentekenplaat van voorkant van XTX weer teruggevonden: lag op subframe. Meteen maar vastgezet.

En een supergeile zwiepantenne welke op een sloper zat erop gezet.

Gr Jeroen
Weertje om de deur van de schuur lekker open te zetten! thumbs up
Wat is er de laatste tijd nog geweest...

De aanhanger is weer weg bij de schuur.

De Golf uit de stalling

En dan was het de bedoeling om afgelopen weekend weer eens meters te maken met de witte (figuurlijk dan). Maar toen kwam de buurman, met de vraag of die blauwe sloopauto uit beeld kon worden gezet. Daarop maar de knoop doorgehakt: witte sloper meteen weg, blauwe sloper kaaltrekken

De Zafira heeft nu overigens 25500 en een beetje km op de teller staan. Goede nieuws is dat de navigatie sinds een paar weken (spontaan!) niet meer de fout in is gegaan. Slechte nieuws is dat de adaptive cruise control in de gaten kreeg dat hij op de verkeerde plaats zat en nu helemaal uitgeschakeld is...dus alles met het voetje doen.

Gr Jeroen
Het opruimen gaat ondertussen goed bij de schuur. Volgende week zaterdag gaan de laatste twee weg! Er was iemand die nog wat zag in de blauwe en de grijze sloper erbij wou hebben smiling smiley
De 316 welke alweer een paar jaar er staat ontdaan van de 5-bak

FF bijkomen met wat drinken

Afgelopen weekend van Montfort Oldtimer Treffen, oftewel MOT. Plaatsgenomen op de aanhanger

Tijdens de toerrit nog ff een "McFlurry gedaan"

Volgende week dinsdag gaat de Zafira voor de 30.000km-beurt. Vandaag staat er 29988km op de teller.

Gr Jeroen
Sow....dat zijn inderdaad heel wat km's.

Gaat het klussen nu aan huis gebeuren in een garage of is het een voorjaarsschoonmaak bij je schuur? Er verdwijnen opeens heel wat auto's.
Pascal, we willen ervoor zorgen dat we, als we bij de schuur zijn, iets productiever zijn. Dus ipv weer eens iets van een sloper aftrekken aan een auto werken welke wel nog op de weg komt. Helaas nog geen garage aan huis, maar betwijfel dat die ooit de ruimte gaat zijn welke nodig is voor de hobby op deze wijze (zelf van alles sleutelen) en formaat. Zodoende dat we alle slopers wegdoen.

Vandaag zijn we begonnen met de elektra. Na sloop van de spuitcabine hingen veel draden maar een beetje te hangen, kabeldozen zonder dekseltjes en de verlichting van wat ooit de spuitcabine was deed het niet.

Na wat puzzelen met kleurtjes (de installateur switcht af en toe tussen zwart en bruin), één nieuwe kabeldoos omdat we een dekseltje niet konden vinden en wat nieuwe ophangmethodes (direct aan de kabel van de lamp, tywraps, kit...) kon het er allemaal weer mee door.

Daarna begonnen aan de XTX. Ooit schreef ik dat hij maart/april naar de lasser zou gaan...nja, zoals altijd bij mij wordt het iets later.
Eerst maar eens beginnen met iets wat ik nog niet eerder had gezien (en wat me veel stress/ergernis had kunnen schelen in het verleden).

Een klein gaatje, precies onder het afdekkapje van de moer!

Even klikken voor filmpje.

Dat viel nog helemaal niet tegen.

Een bumper met enkel wat oppervlakte roest aan de binnenkant.

En dito spatbord.
Dan nu de gruwelplaatjes?

Bij bijrijdersdeur

Stukje verder naar achteren

En achter achterwiel

Bestuurderskant, voor achterwiel

En direct erachter

En op het einde.

Al met al toch nog een flinke hoeveelheid laswerk. Zoals te zien is heb ik (nog) niet alles kaal gemaakt. Ik wil even afwachten wat de kosten dan worden. Bedoeling was deze wagen met een gering budget weer op de weg te brengen namelijk ;-)

Gr Jeroen
Valt me niks tegen hoor. Voor een e30 met veel plastic randjes.
Afgelopen weekend was het treffen van de BMW Baur TC Club, in Bad Oeynhausen ditmaal. Dit ligt rechts boven Bielefeld. Helaas kon ik enkel de donderdag en vrijdag aanwezig zijn, maar het was de moeite waard!

Met Hannes (eigenaar van een nog op te bouwen 325e TC2) in een 325i TC4 onderweg.

Ons eerste doel, de Extersteine

Even naar wat anders luisteren dan de gids, even met Hannes ouwehoeren. En dan aansterken voor nog een rondje Duitse cultuur! big smile smiley

Even kijken bij het 53 meter hoge Hermannsdenkmal, het levenswerk van de beeldhouwer Ernst von Bandel.

De terugweg naar hotel in een 323i TC1 met volledige Alpina C1 2.3-techniek. Voor ons een 318i TC2 welke de huidige eigenaar kocht toen de wagen een half jaar oud was, achter ons 1 van de 35 geproduceerde 325e Automaat TC2´s.

BBQ bij de Wassermühle von Bad Oeynhausen.

2x 323i TC1, beide voorzien van 2,7 liter motor.

318i TC1 (met Hella-grill)

Één van de 200 originele 2002 volcabriolets. In 1979 gekocht door de huidige eigenaar, in 1981 gerestaureerd/gemodificeerd. Ding heeft bijna 4 ton op de teller, jaarlijks komen er nu nog bijna 10000km bij.

De volgende dag niet met de auto´s, maar met een oude Saurer "postwagen" op pad! We gingen op bezoek bij een glasblazerij Gernheim

Eigenlijk vergeten meer foto´s te maken...maar de kenners zullen wel weten waarom ik dit op de foto heb gezet.

Daarna hadden we een uitgebreid maaltijd-buffet om daarna rustig terug te tokkelen naar het hotel. Daar was nog van 6 tot 8 de jaarvergadering. Helaas moesten daarna zowel Hannes als ik naar huis toe...maar het was de moeite waard om voor 2 dagen er naar toe te gaan!

Gr Jeroen
Ziet eruit als een leuke trip. thumbs up

Moest wel even lachen om je topictitel. Zafira, Golf Enzo... Ik dacht gelijk aan dit: grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-05-2017 23:58 door Jay DoubleYou.
Wat blijven ze mooi, die e21's!!
Gisteren, 1e pinksterdag, zou de dag worden dat we flink vooruit zouden gaan aan de witte...ware het niet dat van alles niets terecht kwam omdat de Hornbach dicht was sad smiley

Dusja...

Lekker mistlampjes gepoetst

De frames van de achterste ramen opnieuw vast gezet, deze hadden wat speling gekregen

Wat klipjes en gespjes in het front gezet.

Daarna voor de XTX nog maar eens een stuk uit een donor geslepen.

Ook de schuur zelf had weer wat liefde nodig. Het dakleer van het kantoortje was losgekomen van de muur van de schuur. Met wat kit opgelost.

Gr Jeroen
Wat heeft de Hornbach dan wat er aan een e30 zit?
Popnagels en lijm :-)

Gr Jeroen
Vandaag met Rob het kontje van de witte "afgemaakt" (er zijn nog wel wat dingetjes te doen in kofferbak)

De skirts van de iX worden met knippertjes, spreidpennen en popnagel vastgezet. Die vliegen er niet zomaar vanaf...

De popnageltang gaf echter na 6 nagels de geest. Dus dat gaf wat vertraging.

De binnenkant flink in de fluidfilm gezet.

Gr Jeroen
Oh, en de Zafira is alweer door de 40.000 heen.

En aangezien ik die avond toch in een hotel zat maar ff wat gerekend.

Gemiddeld dus 266km per dag, en dat is met de weekenden erbij. Per jaar aldus 97.000km.

Gr Jeroen
Pff, ik ben niet jaloers op dat kilometrage! big smile smiley

De Baur gaat de goede kant op zo! Wanneer is ie af?
Zooo, dat zijn aardige kilometers die je wegrijdt. nut smiley Is dat allemaal in NL of? Mijn vader rijdt er ongeveer 70.000 per jaar, maar die is vaak in Duitsland te vinden, van Berlijn tot München en terug, haha.
De kilometers maak ik zakelijk allemaal in de Benelux (tot nog toe enkel Belgie en Nederland, juli voor het eerst naar Luxemburg). Maar prive heb ik altijd ook wel redelijk veel gereden, denk dat bijna 10% hiervan prive is.

Wanneer de Baur klaar is...ooit ;-)

Gr Jeroen
Baur voor de leuk voor erbij kopen?
Of ben ik nu zelf zo verkeerd en is dat geen Baur... confused smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-07-2017 13:10 door British Racing Green.
Zeker wel een Baur-product...net als een Bitter CD, Porsche 959 of Audi sportquattro ;-)

Vandaag lekker met lijm in de weer geweest.

Ik dacht eerst even dat het potje leeg was....lekker transparant spulletje.

Bij oma een hele zooi aan wasknijpers gebietst big smile smiley

Daarna ook maar even de zijpaneeltjes en bank erin gezet, btje voor het beeld, beetje om de C-stijl onderaan goed op zn plaats te zetten.

Gr Jeroen
Afgelopen zaterdag weer rustig verder gegaan.

Raampje linksachter erin

Spatbordbogen klaar gemaakt voor montage

Daarna wou ik de Awron op zn plaats zetten. Op zolder een luchtroostertje gepakt...maar wat zitten daar rare logootjes op? Nouja, zo raar blijkt het niet te zijn. Waarschijnlijk is dit 9/85 of 4/86 gewijzigd.

Boven het oudere, onder het nieuwere model.
Zo dan!

En zondag een halve ton op de Zafira gezet smiling smiley Vandaag staat er al 51000 op big smile smiley

Gr Jeroen
Afgelopen dagen ook wat lopen rommelen met een Recaro-stoel. De situatie is namelijk als volgt:
-1x bijrijdersstoel geschikt voor een 2-deurs met een brandgaatje achterop de kopsteun
-1x bijrijdersstoel geschikt voor een 4-deurs
-1x bestuurdersstoel geschikt voor een 4-deurs maar qua stof&schuim redelijk versleten.

Dus: kopsteun van de laatste gaat op de eerste. De scharnieren van de laatste gaan op de tweede. En vervolgens wordt de 2e voorzien van de hendel om hem voorover te kunnen klappen.

Resultaat: 2 mooie stoelen geschikt voor een 2-deurs.

Eerst de rugleuning kaal gemaakt en de hoofdsteun eraf. In tegenstelling tot normale BMW-stoelen kan de kopsteun er niet zomaar van af.

Daarna het zitvlak losmaken. De uitschuifbare steun zit met 2 inbusboutjes op het frame vast. Opvallend is dat het frame redelijk roestig is.

Komen we dan aan bij de scharnieren. Eerst wat vertwijfeling...waarom zit er geen boutje? Zou ik dat punt in het midden moeten uitboren?

Maar wat wringen met een schroevendraaier brengt vanzelf de oplossing.

En dan...even aan de binnenkant kijken maakt duidelijk dat dat roestige ding linksonder het eigenlijk bevestigingspunt is.

En met een draai is het ding eraf!

Ook nog even bekeken hoe het bij een klapstoel zit, dat laat zich makkelijk fixen

Gr eroen
Stoelen, dat vind ik altijd ingewikkelde projecten! Knap werk, tenminste: als je het ook weer in elkaar krijgt big smile smiley
Die originele Recaro's zijn prima in onderdelen te maken. Leuke optie voor een e30!! De meeste zijn voorzien van de originele (iets later geleverde) standaard BMW sportstoel. Die dikke Recaro's zitten erg fijn. Ik heb ze ook in de e21, waar BMW nog geen sportstoelen zelf voor fabriceerde, maar deze Recaro's als optie aanbood, net als bij de eerdere e30's

Kortom, goed bezig, Jeroen!!
Je bent lekker bezig. Het lijkt mooi op te schieten met die witte.

Kilometers van de Zafira gaan inderdaad in een erg hoog tempo...eye popping smiley
Ja, er begint wat meer beweging te komen in de witte. Ben het ook wel wat beu, E30 meetings/ritten te doen met Zafira, Golf of geleende E30...

Vanavond ook de andere twee Recaro-stoelen opgehaald bij mijn ouders. Deze heb ik nu al redelijk ver uit elkaar liggen.

Overigens zijn er in de E30 twee verschillende Recaro-stoelen geleverd. Tot september 1983 was dit hetzelfde model als in de E21 met als optiecode 475/476 (475 was enkel bestuurdersstoel, 476 beide stoelen). Toen in september de normale sportstoel kwam (480/481) werd de Recaro iets "dikker" om wat meer verschil met de BMW-sportstoel te maken. Optiecodes werden 484/485. De stoelen werden ook nog maar enkel in anthrazit stof of leder bison schwarz (203) geleverd; op de oude Recaro's kon je alle stoffen krijgen. En de stoelen waren in ieder geval tot 1991 leverbaar, voor de 2- en 4-deurs.

Gr Jeroen
Laatst nog met Golfje op pad geweest. Vriendin wil hem nog steeds verkopen, dus maar eens wat mooiere foto´s gemaakt ipv op oprit.

En dan nog "spannende" foto´s van de Zafira. Moest ´s avonds tanken en omdat hij aangaf dat ik over tijdje ook Adblue nodig had, dit maar combineren. En dan tank ik altijd eerst Adblue om daarna naar de personenwagenkant te gaan voor diesel. Rond half elf was het, Adblue getankt, komt er een Mercedes-personenwagen achter me staan. Wat geïrriteerd stap ik weer in de auto, dan maar eerst naar voren, rechterkant op en dan terug...en gooi de Zafira zo bovenop de 3e, XXL-formaat, varkensrug. Alles bij elkaar gevloekt. Zet de auto in de achteruit...en zie de Mercedes ook achteruit verdwijnen. Waarom hij nou achter me is komen staan is me nog altijd een raadsel, want zijn tankdop zat aan de andere kant, zag ik later. Opel gebeld, ff met de neus op de bergingswagen om te kijken of er geen vitale delen waren geraakt. Dat was niet het geval, dus iets voor 12 uur thuis.

Binnenscherm met dikke bout even vastgezet aan de dorpel winking smiley

Kreeg van Opel Assistance nog de vraag of ik in mijn auto leefde. 56520km in 7 maanden en een beetje tijd kwam blijkbaar niet zo vaak voor smiling smiley

Gr Jeroe
Auw, dat is een pittige schade!

Kilometers gaan hard trouwens! eye popping smiley
Oei dat is een vervelende schade daar.

Golfje staat er mooi bij, niet echt het juiste moment om een cabrio te verkopen maar volgens mij zijn daar veel liefhebbers voor.

BMW's vorden ook gestaag, leuk om te zien.
En bij 58112km zijn er nieuwe, Italiaanse, remblokjes op gekomen. Altijd fijn als dat soort onderhoud zich meld gedurende de vakantie.

Geen idee trouwens of dit centraal wordt geregistreerd, aangezien ze er een paar km naast zaten.

Gr Jeroen
Dat vind ik toch redelijk snel voor remblokjes. Wanneer was het laatste beurtje? Moet ie weer bij 60?
De vorige was bij 35.000, maar toen is niks vervangen. Hij gaat weer ergens tussen 60 en 65. Mijn vermoeden is dat de remblokken sowieso sneller slijten door de adaptive cruise control: deze gaat immers eerder in de ho-ijzers dan dat je dat zelf doet.

Gr Jeroen
onderhoud is officieel bij 30.000 en dan 60.000. Begrijp wel dat ze dat bij die 30.000 beurt niet hebben gedaan maar zit je nu wel met de vakantie.

Kon je niet gelijk ook die 60.000 beurt laten uitvoeren, heb je alles ook gehad grinning smiley zijn wel dure remblokjes, 110 euro ex btw

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-09-2017 17:57 door AsconaGT.
Die 30.000km-beurt had ik heel precies gemikt. Op de ochtend dat hij naar garage zou zijn gegaan stond er 30000 en een beetje op teller. Maar er ging van alles fout waardoor hij pas met 35.000 ging.

Blokjes vond ik ook aan de prijs. Zal bij m´n eigen dealer eens navragen wat ze daar kosten. Volgens mij; als Italianen je een poot kunnen uittrekken zullen ze het niet laten...

Gr Jeroen
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close