Baur; Fiat eruit, Seat erin.

Gepost door Baur 
Wauw! Niet verwacht dat de e46 alweer zo snel weg zou gaan, maar dit is wel gaaf zeg!!
Tja, we hadden eigenlijk afgesproken om drie jaar met de auto te doen...het zijn 2,5 jaar geworden. En had de Hyundai-dealer vorig jaar mei geen grapje uitgehaald, had de beste man een "full-options" i20 verkocht ;-)

Overigens hebben we ook nog hiermee proef gereden...

Een C180 Kompressor van 2008. Erg fijne auto en het lag niet aan mij dat dit hem niet werd. Michèle vond het toch meer een auto voor als ze 60 was, dus zodoende ook nog gaan kijken bij de BMW-garage. Daar hadden ze naast deze 320i ook nog een 316i Touring staan van 2009, maar buiten dat deze weer ietsje duurder was, spreekt een sedan ons toch meer aan dan een stationcar. En met die omklapbare achterbank komen we toch alweer een heel stuk verder.

Gr Jeroen
Baur
Paar plaatjes van de "nieuwe" auto.

Het is een 320i High Executive van 2007, met net geen ton op de teller. De kleur is Monacoblau, interieur leder zwart met sportstoelen. Net zoals de 318i voorzien van navigatie, PDC en cruise control. Maar omdat het bij de E46 nogal onhandig bleek dat de achterbank niet plat kon, werd dit ook een vereiste. Momenteel bekijken we nog de mogelijkheden/kosten van stoelverwarming.

Gr Jeroen

Wat een heerlijk uitgevoerde E90. thumbs up
Help me even met de velgen, ze komen me bekend voor maar niet onder een E90; welke styling is dit? Staan wel erg goed!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2016 10:24 door TYN.
Wat betreft de velgen, volgens mij is het styling 338. Maar dat heb ik ook moeten opzoeken ;-)

Voor de winterbanden heb ik in ieder geval styling 156-velgen gekocht.
Baur
Wat betreft de velgen, volgens mij is het styling 338. Maar dat heb ik ook moeten opzoeken ;-)

Nee, toch?

Ze lijken nog het meest op 182. 184 komt ook in de buurt. Maar allebei maatje te groot; dit lijkt me 17 inch?

Edit: Zou het 395 zijn? Een F30 velg.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2016 12:27 door TYN.
Goh, zou zomaar eens kunnen dat het 395 is. Velg is 17", dus dat komt overeen.

Gr Jeroen
Mooi!!! Ik heb een Monaco blauwe touring, ook high executive. Maar ik heb dat mooie leer niet, dat is gaaf zeg! In de f30 heb ik een neerklapbare achterbank en inderdaad, dat is wel erg makkelijk. Veel plezier ermee!

Momenteel bekijken we nog de mogelijkheden/kosten van stoelverwarming.

Mooie E90 thumbs up ik hou ook wel van dit kleurtje. Lijkt wel een beetje op de orient blau E46 die ik nu heb.

Maar stoelverwarming is bij mijn weten altijd standaard als je voor leer hebt gekozen. Is het interieur later voorzien van lederen bekleding? Ook de achterlampen zijn volgens mijn niet standaard op deze uitvoering want aan de chromeomlijstign te zien heb je geen blackline, daar zijn de achterlichten wel van zo te zien. maar staan wel lekker thumbs up

Had je al een chassisnummercheck gedaan bij BMW? Dan weet je exact wat er af fabriek op en aan zit

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2016 21:55 door AsconaGT.
Het chassisnummer heb ik nagetrokken, hij was afgeleverd met stof. Ook staan er andere velgen op de lijst, dus er is wel het één en ander gewijzigd in de loop van de tijd.

Leder interieur werd niet standaard afgeleverd met stoelverwarming. Dit heb ik op redelijk wat fora gelezen (al dan niet icm "Für den Deutschen Markt war das standard, deiner wird wahrscheinlich importiert sein."winking smiley, maar een onderzoekje op mobile.de gaf uit dat 75% van de E90/91 met leder geen stoelverwarming hadden.

Uiteraard ga ik wel even kijken of er niet toch stiekem al matjes in de stoelen zitten.

Overigens ben ik ondertussen bij de lasser geweest om een afspraak te maken met de spuiter.

8 februari haalt de spuiter de witte op, na ongeveer 2 weken zou de auto klaar zijn. Pas 8 februari, omdat ik zelf nog enkele zaken in orde moet maken, zo heb ik nog een nieuw spatbord linksvoor gekocht en een front met openingen welke voor de airco noodzakelijk is.

Gr Jeroen
Zeer fraaie 3-serie! thumbs up Heel veel plezier ermee!

aar een onderzoekje op mobile.de gaf uit dat 75% van de E90/91 met leder geen stoelverwarming hadden.

eye popping smiley je zult vast gelijk hebben, maar ik kan mij dat amper voorstellen
Vanmorgen was het dan zover. Gisteren de laatste rit met de E46 gemaakt, naar Ahoy. En als rechtgeaarde Hollander wil je dan natuurlijk niet te veel meer uitgeven aan je oude auto...spinning smiley sticking its tongue out

Heb er nog 2 liter bij gedaan, maar computer bleef ------- aangeven.

Overigens zijn er voor aflevering nog nieuwe achterbanden, schijven+blokken achter vervangen. Tijdens de proefrit hoorden we nog een slepend geluid, ik ging uit van een haperende remklauw. Maar, surprise surprise, het was de cardanas. Blijft me verbazen dat dat allemaal zo slap is gemaakt tegenwoordig.

Gr Jeroen
Cardanas als in tussensteunlager? Dat is dan ook vervangen neem ik aan?

Veel plezier van je nieuwe.
Mooie auto zeg! Erg mooie kleur en uitvoering..

Veel plezier ermee!
Gisteren met de E90 naar Limburg gereden. Erg lekker, de wagen is stukken steviger geveerd en ook het sturen gaat wat zwaarder. En ook de xenon-verlichting is erg prettig.

Ondertussen is de witte al verplaatst naar de spuiter. Eigenlijk zou ik vandaag daar nog wat spullen afleveren, maar door persoonlijke omstandigheden van de spuiter ging dat niet.

Hier plaatjes van wat ik nog moest na leveren:

Een diesel/airco-front voor een VFL. Door Rob opgehaald, mooi toch als je vrienden hebt die dat voor je willen doen.

Hier nog even het verschil tussen normaal VFL-front en diesel/airco-VFL-front.

Bij aflevering van de meeste delen (spatborden deuren e.d.) viel me opeens op dat er uit het spatbord een stuk was geslepen. Weliswaar niet zichtbaar na montage, maar toch.

Een NOS (New old stock) linkervoorscherm. Pieter had dit spatbord nog liggen en wilde dit wel ruilen tegen wat delen die ik had liggen smiling smiley Dus ook thanks aan Pieter.

Gr Jeroen
Leuk man, die E90. Fraaie uitvoering ook!

Wat voor kleur gaat de witte worden?
De witte blijft gewoon wit, Alpinweiss I (kleurcode 146) om precies te zijn ;-)

Gr Jeroen
Prachtige nieuwe aanwinst, erg mooi. Kleur en dit type achterlichten staan mooi. Veel plezier er mee.
Gisteren met Rob richting spuiter geweest. We meenden dat wel ff te fixen met die gaatjes, uiteindelijk toch bijna 4 uur bezig geweest met meten, nog eens meten en dan boren.

Zo troffen we de auto aan, deuren al strak gemaakt, motorkap en kofferklep opgeschuurd en wat delen in plamuur.

Het nieuwe spatbord met de nieuwe boog. En vervolgens in de schilderstape om alles uit te kunnen tekenen.

De de boormal van RJ ging dit trefzeker.

En aan de achterkant weer ouderwets uitmeten.

En nieuwe gaatjes in de dorpel

De minieme, maar ozo belangrijke gaatjes van de dak waren per ongeluk dicht gemaakt...

En zo lieten we het wagentje weer achter.

Gr Jeroen
En gisteren met Rob de schuur klaargemaakt voor de witte. Stoffige bende!

Stoffige bende!

Rode in de hoek gezet.

Golf er strak naast. Zoals te zien is valt hij maar net over "de muur", oftewel houden we nu links meer ruimte over.

Voor de zekerheid met doek over de hoek.

Ook onder de XTX schoongemaakt.

Op zolder is het nog gewoon een grote bende. winking smiley

Gr Jeroen
Ben je nog wat van plan met de rode Baur of met de xtx? Of zijn dat donors?
De XTX is de bedoeling dat ik daar ooit weer (semi-)dagelijks mee ga rijden. De rode Baur staat stilzwijgend te koop, maar hoeft niet weg. Misschien dat die ooit ook gerestaureerd wordt.

Gr Jeroen
Hahahaha, al die blokken smiling bouncing smiley.

Mooi werk hoor, ben heel benieuwd naar het resultaat!
Afgelopen vrijdag maar eens bij XTX subframe en achteras er weer opgemaakt. Idee is om volgend jaar de wagen bij de lasser neer te zetten om het laswerk toch beter uit te laten voeren. Dan tevens mogelijk een targa, danwel complete Baur-ombouw te doen.

Omdat ik alleen was de koets over het subframe laten zakken....oftewel gewoon op de grond.

Eerst de veerpoten vastgezet, toen het subframe met de krik tegen de carrosserie, vastbouten en dan nog de triangels vastzetten.

Voor de achterkant de punten waar normaal de veren opzitten op kriksteunen laten zakken en toen brug helemaal plat gelegd. Anders zit namelijk de brug in de weg. Vervolgens eerst het diff opgekrikt en in zijn steun gehangen. Daarna links en rechts vastgemaakt. Toen auto weer wat omhoog en de triangel op de krik balancerend op zijn plaats gezet en vastgemaakt.

Zonder motor blijft er flink wat ruimte over ;-)

Lekker verder bungelen, maar nu met twee wielen.

En nog een plaatje van de tellerbak, omdat hij zo leuk is smiling smiley

Gr Jeroen
Hee mooi, ik heb net hetzelfde gedaan bij mijn e30 325iA cabrio. Complete achteras er weer onder gehangen met een rondje verse rubbers. Die ton rubbers gingen er trouwens redelijk soepel in, ik heb kwistig gesmeerd met de vaseline.

Ik vond het een gekloot om de cardanas door dat gat in het subframe te krijgen. Heb jij de cardanas laten zitten bij montage?
De tonrubbers heb ik erin laten persen. Met WD40 alleen kreeg ik ze niet er in.

De cardanas is eigenlijk nooit een probleem geweest. Maar jij hebt een automaat, volgens mij is de cardanas daar meer uit één stuk, toch?

Gr Jeroen
Afgelopen maandag in de schuur een nogal stoffige XTX aangetroffen:

Hierop achteras compleet gemaakt, spoorstang rechtsvoor vervangen (schroefdraad was kapot) en naar buiten gerold.

Weer een beetje fris en fruitig.

Tevens geschilderd aan de raamframes. Dit natuurlijk allemaal in de huiskleur, muisgrijs.

Tevens diende het volgende project zichzelf aan, de +/- 30 jaar oude Compac 1,5T1 liet alle olie lopen...

's Avonds nog even een rondje gemaakt in de B42216-13, de "nieuwe" Baur van een vriend. Fijn autootje, grotendeels origineel en voorzien van een 2 liter 6 cilinder.

Gr Jeroen
Even klagen, over auto en spuiter. Zal met de auto beginnen.

Zoals ik al had geschreven, maakte de auto tijdens proefrit een brommend geluid. Dit werd opgelost door het cardan te vervangen.

Vrijwel direct na aflevering viel ons een hoge piep op. Na beetje zoeken kwam de conclusie; bij 123.6km/h in de 6. En met mijn boerenlogica kom ik dan op de versnellingsbak uit, immers maken cardanas, diff en aandrijfassen even veel toeren bij die snelheid in de 5.

Dus op naar de BMW-dealer. En ze kwamen tot de conclusie dat het het “cardan” was…het differentieel bedoelen ze daar dus mee. Die zou niet goed zijn gereviseerd. Nouja, zal wel, als ik maar van die piep af was.

Donderdagavond wagen opgehaald, vrijdagochtend op snelweg naar Vlissingen. Piep nog steeds aanwezig. Na 3 dagen waren ze eruit. Het komt uit de cardanas. Dus werd die vervangen. ’s Morgens wordt ik nog gebeld. “Uw rechterkoplamp is slecht, moeten we deze vervangen? Valt niet onder de BOVAG-garantie.” Quanta costa? €242,-. Aangegeven dit nog maar even te laten, en daarna contact opgenomen met BOVAG. En daar bleek dat een xenon-lamp wel onder de garantie viel. En dus bij ophalen fijntjes aangegeven. Twee dagen later zat er kosteloos een nieuwe lamp in. Jammer dat de dealer niet zelf even goed uitzocht of dat wel of niet onder garantie viel, met de opmerking “We hebben nog nooit gehad dat een xenonlamp onder garantie kapot ging.” kon ik niet veel…

Klaar met de misère? Nou, niet echt. Afgelopen donderdag naar Limburg. Proberen we handsfree vrienden te bellen. Maar geen connectie meer mogelijk tussen auto en telefoon. Waarschijnlijk dus bleutooth module defect. Ter hoogte van Tilburg schieten ineens de deuren van het slot af (na wegrijden gaan deuren op slot). En dat doen ze vervolgens nog drie keer tot we aankomen op bestemming. En ter hoogte van Weert horen we onze oude vriend “hoge piep” weer, dit keer bij 131.3km/h. Aangekomen gaan de deuren niet van slot af als we de sleutel uit contactslot halen.

En bij dit alles komt nog een redelijk hoog verbruik. De E46 deed 7.3l/100km, de E90 7.8. En dit onder dezelfde omstandigheden, maar dan met een 6-bak.

Dus nu gaat de wagen voor de zoveelste keer binnen 3 maanden naar de garage. We worden niet afgewimpeld, er wordt niet aangegeven dat we zeuren….maar toch erg vervelend allemaal. Telkens weer regelen dat die wagen er is, afgezet worden op je werk…

Voor zover de E90. De spuiter. Eind januari heeft hij mijn 325iX opgehaald bij de lasser, met de mededeling dat hij ongeveer anderhalve, misschien 2 weken nodig had. Dat maakte mij dan weer enigszins zenuwachtig, aangezien ik nog een ander front moest regelen evenals een goed spatbord. Dus zo snel mogelijk geleverd. En toen begon de radiostilte. 14 maart maar eens gevraagd hoe het ervoor stond. Paar delen waren klaar, rest zou de zaterdag erna gedaan worden. Hij gaf aan dat het reuzedruk was. Dat kan.
23 maart vraag ik of het gelukt is de wagen af te maken. Dat was niet gelukt. Hij geeft aan me op de hoogte te houden. 4 april maar weer een berichtje van mij. Of het allemaal lukt en dat ik 18 t/m 20 april in de schuur ben, dat het praktisch zou zijn als de wagen dan klaar zou zijn. Weer bericht dat hij me op de hoogte houdt.

27 april. “He spuiter, 5t/m 8 mei is het jaarlijkse BMW Baur TC Treffen. En helaas zal ik dan moeten vertellen dat mijn auto al 3 maanden bij de spuiter staat en dat ik nog geen idee heb wat de status is noch wanneer ik hem terug kan verwachten. Zorg jij ervoor dat ik kan zeggen dat de wagen zaterdag 14 mei bij mijn schuur wordt afgeleverd door de spuiter?”

Een heel verhaal volgt met waarom het niet gelukt is en dat hij niet kan beloven dat de wagen dan klaar is. *zucht* Als hij nou enkel me al eens op de hoogte hield. Vrienden beginnen al grapjes te maken dat de spuiter de wagen in onderdelen verkocht heeft…

Gr Jeroen
Afgelopen weekend met Rob nog nieuwe ramen geplaatst in de Baurnhof. En zoals dat hoort, echt beunwerk.

Begonnen met het achterste raam. Het lag er zo naast, frame was zo rot als wat. Maar wat wil je na +/- 100 jaar.

Alles losse delen wegtikken en daarna even vegen.

Plaat van binnenuit erin zetten. Deze valt mooi achter het metselwerk.

Daarna een stevig frame erachter aan. Deze wordt met hoekstukken aan de muren vastgezet.

En dan van buitenuit die plaat vastzetten op het frame.

Vervolgens een gat zagen.

En het raam erin.

Het tweede raam aan de beurt.

Klaar! Nu enkel nog donkerblauw schilderen en langs de randen afwerklatjes in wit.

Gr Jeroen
Balen man, zowel van de E90 als de E30. Maar uiteindelijk komt het wel weer goed, alleen met een beetje gedoe...
Haha, wat een ramen in dat pand nu big smile smiley
Re: Baur: even klagen...
16-05-2016 20:39
Die ramen hebben we nog wat aan verder gewerkt...maar eerst maar eens wat plaatjes van het Baur-weekend.

Onze drive voor de vrijdag; een 325i Automaat TC4.

De oudste, een 2002.

Heel opvallend!

Achter 325iX B47238 door Heidelberg.

Met z'n 4tjes in de TC4. Uwe uit Bremerhaven, achterin mijn vriendin en haar zus.

Foto-plaats onderweg. Op de voorgrond 325iX B49541

Op zaterdag ging ik mee in de 328i TC4 van de voorzitter. Zo ziet het uit als je naar achteren kijkt

En naar voren

325iX B48868 in Nerzbraun-metallic (en daarachter de E90 welke voor taxi speelde tussen hotel en "Weingut"winking smiley

316 van iemand die hem pas recent heeft gekocht en de 38 jaar in eigendom zijnde 323i van Norbert (oftewel nieuw gekocht in 1978).

Onderweg naar huis haalde we onze voorzitter nog in.

En dan nog wat plaatjes van de Baurnhof.
Vrijdag de Golf klaargemaakt. Waarschijnlijk voor de laatste keer, Michèle wilt hem nu toch echt weg doen. Een opvolger heeft ze ook al bedacht, een 500 Cabriolet van Fiat.

Tja, ergens doet het me wel pijn...
]
Toen kon de XTX naast de PRR (geen idee waarom de kentekenplaat eraf is eigenlijk)

Een kijken of dit filmpje ook werkt...

Aangezien die dakdrager me voornamelijk in de weg lag, hem maar op de XTX gezet en volgegooid.

Beunen met de elektriciteit. Voorheen moest je om de verlichting achterin aan te zetten achter de trap een schakelaar omzetten. Nu 1 schakelaar voor voor en achter, vlak achter de poort. Uiteraard ook nog even aan de 220 gehangen.

Nu grote delen van de verwarming uit de schuur zijn, konden er eindelijk lampen gemonteerd worden om onder de auto te schijnen als deze op de brug staat. Let ook even op de bekabeling, welke in een mooie S-bocht naar boven loopt.

Ook het gereedschap krijgt weer een plekje.

En nu het klapstuk! Zoals beschreven, zouden de raampanelen (laat ik het maar zo noemen) nog een andere kleur krijgen. Blauw hadden ze bij action niet, eenmaal bij de Hornbach kozen we toch voor een ander kleurtje. Zweeds rood! En tevens hebben we nog wat met cement liggen rommelen.

Gr Jeroen
Het begint wat te lijken, die schuur big smile smiley
Je hebt zelf nu geen Baur rijden? Nog wel een E30 rijdend?
Ga je naar een Baur event, heb je zelf geen Baur rijdend big smile smiley
Bijzonder zeg, zo'n TC4!

Jammer dat de Golf weggaat zeg, prachtig ding is dat!
16-05-2016 22:16
Geen Baur of E30 rijdend. Had wel nog een TC2 weten te ritselen, maar Michele wilde dat niet, was bang dat er iets zou gebeuren.

Golf, ach, als de witte klaar is was hij toch waarschijnlijk nauwelijks van zn plaats gekomen.

Gr Jeroen
Mooie reportage van de trip met alle Baurs thumbs up
29-05-2016 16:47
Afgelopen vrijdag bij de spuiter geweest...en wagentje stond er eigenlijk prima bij. Die jongen de tip gegeven dat hij zijn klanten beter op de hoogte moet houden en toch moet proberen grotere projecten niet te lang te laten duren. Vanmorgen kreeg ik deze foto's als update smiling smiley

Tevens zelf nog met de kwast in de weer geweest. Maar begonnen met schoonspuiten.

Een "bak" gemaakt

En deze volgestort.

Alles eromheen geschilderd.

En omdat we tot 21.30 nog bezig waren konden we ook het effect van de zijverlichting bekijken.

Gr Jeroen
Goed bezig Jeroen (ben niet anders gewend, overigens)thumbs up
Heeft die schuur ook een huisnummer, zie ik dat goed?

Wanneer denk je dat de witte klaar is bij de spuiter en wanneer ben jij dan met je opbouw werk klaar?
Man wat ziet die garage er gaaf uit!!
30-05-2016 21:50
Merci jongens. De schuur heeft inderdaad gewoon zijn eigen adres. Het heeft ook gewoon alles wat een gewone woning heeft: gas, water, licht, rioolaansluiting....kan er dus altijd nog een Bed&Breakfast van maken nut smiley

We (spuiter en ik) hebben afgesproken dat de wagen 11 juni zal worden afgeleverd. Hoe lang ik dan nog bezig ben...er is in ieder geval één klusje waar ik tegen op zie. En dat is het terugvinden van alle onderdelen, voornamelijk de schroefjes. Een losse schroef weet ik zo te plaatsen in de auto, dat is het probleem niet, maar waar ik alle schroefjes heb gelaten.

Gr Jeroen
Baur
Merci jongens. De schuur heeft inderdaad gewoon zijn eigen adres. Het heeft ook gewoon alles wat een gewone woning heeft: gas, water, licht, rioolaansluiting....kan er dus altijd nog een Bed&Breakfast van maken nut smiley

Zou ik niet doen... De huidige bewoners zijn veel leuker. drinking smiley
Nou, de kogel is door de kerk...zie hier de opvolger van de Golf!

Tech house grey met zwart lederen interieur. En zga een complete optielijst. Je kunt van mijn vriendin van alles zeggen, maar niet dat ze saaie auto's rijdt (ondanks dat ze grijs zijn).

Gr Jeroen
Dikke velgen! Leuk en geinig wagentje. En met een mooie kleur dak. Doet heel veel voor het geheel. thumbs up
Zo! Schitterend 500'tje hoor, prachtige uitvoering. Gaat vast ook wel bevallen smiling smiley.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.