Harm78: CitroŽn BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

Gepost door Harm78 

Ik heb deze BX nog nooit eerder met witte lampen gezien, ze waren al geel toen ik 'm kocht

Gele lampen vind ik mooi passen bij de BX.
Ben ook wel benieuwd hoe die witte lampen ogen.. Vind juist bij oude Franse auto's die gele koplampen zo gaaf....

Grtz,
Bram.
Ik ga eens bekijken hoe wit licht bevalt, het voordeel van geel licht is wel dat je je onderscheidt in het verkeer smiling smiley

Goed, vandaag het laatste restje groot onderhoud gedaan, LHM vervangen en airco laten hervullen. Gisteren zijn ook nog de voorremblokken vervangen.
In een weekje tijd dus:

- distributie + spanrol
- remblokken voor
- olie +filter
- bougies
- airco gevuld (was in een jaar tijd aardig leeggelopen, zal wel ergens een onzichtbaar lekje zitten)
- APK
- LHM ververst

Totale kosten: ongeveer 250 euro.
Ä250 maar? Koopje dan weer! In ieder geval weer voldoende werk aan gehad!!! Zeer netjesthumbs up
Als je alles zelf kunt, waarom zul je het dan laten doen? Je betaald dan alleen de onderdelenprijs.
He harm,

hoe is het om op ploegveld te wonen?

groetjes andy
Daar woont Harm zelf al een tijdje niet meer hoor.... winking smiley
Weet ik dat, ik zag zijn auto toevallig daar staan en aangezien ik ook vlak in de buurt woon! (2 straten verder)
De BX staat nu een beetje zielig in Den Bosch te staan, wachtend tot de XM weer eens zo erg stuk gaat dat ik 'm als reservehok nodig heb smiling smiley
Schiet niet echt op dan haha. Van het zomer draaide ik de 203k er op.
Haha, dat is het leven van een hobby-auto winking smiley Mijn 59er Kever staat ook zielig in de garage te wachten tot het mooie weer in het voorjaar er weer aan komt... Accu netjes aan de druppellader, dekentje erover en wachten maar.

Grz,
Bram.
Mijn GTi staat gewoon buiten te wachten tot ik 'm weer een keer meeneem. Gewoonlijk start ie dan normaal, zonder een druppellader nodig te hebben smiling smiley
Hoevaak gebruik je die BX dan?

Btw, je meent toch niet serieus dat er airco in zit?eye popping smiley
Volgens mij staat daar een heel verslag van in dit topic en afgelopen zomer was de auto heerlijk koel. Was een originele optie, maar Harm koos de moeilijke weg winking smiley
Hij doet het nog smiling smiley Ook al loopt ie stationair wat vreemd, doet de kachel het pas na een klap op de ventilator en slaat de airco helemaal niet meer in. Verder is 't nog steeds een lekker scheurijzer smiling smiley
In plaats van dat je eens een goede BX koopt tongue sticking out smiley
En dan toch liefhebber zijn van die rare karren.
Dapper hoor.drinking smiley
Aangezien ik de BX weer eens voor de deur heb staan (eerst als mobiel opberghok), zal ik hier weer eens wat vertellen... het vreemde stationair lopen is opgelost, de kachelventilator doet 't weer altijd en verder doet ie 't gewoon. De BX is een lekker scheurijzer, zeker met de huidige banden.
Vandaag heb ik 'm maar weer eens gewassen, en meteen maar een 3e remlicht ingebouwd. Het oude zat geplakt aan de achterruit en die was er spontaan afgedonderd. Later heb ik op de sloop eentje meegenomen uit een Xantia (ik vermoed een origineel remlicht), die ik er nu maar eens ingeprutst heb.
Zo blijf je lekker bezig smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Harm z'n BX GTi
22-09-2008 22:09
MCW Schreef:
-------------------------------------------------------
> hehe je komt maar een keer langs dan in Den
> Bosch.. je denk toch niet dat ik ga reizen voor
> een BXje? big smile smiley

Welnu neem dan een bx bx taxitaxi!
Re: Harm z'n BX GTi
23-09-2008 00:23
OMG, iemand die een link geeft van BX Sportief op dit forum, dat het ooit zover heeft mogen komen tongue sticking out smiley Ik wil nog wel eens zo'n politie-lichtbak op mijn auto, ook leuk.
En jawel, ik sta alweer in de AW! Op blz. 73, met dank aan Greg die 't gespot heeft smiling smiley
hahahaha, ze hebben je foto ff geleend voor bij het artikel.

Hij lag in de krantenbak, de AW, toch ff gekeken.. Het artikel daarnaast, over het vervangen van de dashboardverlichting, dat heb ik dit weekend zelf uitgevoerd. 20 stuks zitten er in het paneel van de ZX. Nu alleen de kachelbediening nog.. Moet de hele middenconsole los.. lekkere klus maar weersad smiley
Morgen in de supermarkt maar eens kijken.
En dan zeggen ze dat AW erg VAG gericht is... steeds die ouwe Franse rommel erin bewijst toch wel het tegendeel volgens mij winking smiley
Vandaag voor het eerst echt stilgevallen met de BX. Op de heenweg naar Maastricht viel ineens de carkit uit. Vreemd, misschien ligt het aan de carkit of de telefoon. Paar uur in Maastricht geweest, 5 minuten op de terugweg, carkit valt weer uit.
De auto begon steeds schokkeriger te rijden. Een beetje schokken doet ie altijd wel, maar nu was 't echt erger. Ik dacht: ik moet weer eens v-power tanken. Verderop viel de radio heel even uit en ging meteen weer aan. Slecht contactje misschien?
Nog verderopper begon het schokken wel heel erg te worden en bedacht ik me dat 't wel eens een stukke dynamo kon zijn. Toch maar de eerste afslag genomen en daar op de vluchtstrook gaan staan. Motor sloeg ook meteen af, bij starten was de accu duidelijk leeg.

Dus de ANWB gebeld, die er binnen een kwartier was. Die stelde ook vast dat de dynamo niet meer lekker dynamo-de. Meer precies, de spanningsregelaar die geen spanning meer regelde. Dat werd dus niks meer. Tenzij...
de dynamo gedraaid werd zodat we een solderinkje op de rotor konden zien. Die was afgebroken. Probleem gevonden! 5 minuten later reed ik dus weer verder, met een vers gesoldeerd draadje. Da's nog eens service!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-10-2008 21:43 door Harm78.
Das netjes jah! Altijd vervelend een kapotte dynamo.
Nou hij was dus niet eens echt stuk, hij had alleen even aandacht nodigsmiling smiley
Gelukkig maar. Zo heb ik dus vorig jaar in Frankrijk langs de snelweg gestaan met een wel echt kapotte dynamo, niet echt een pretje big smile smiley
@Mach1: niet echt een pretje omdat?
1 - het was in Frankrijk
2 - langs de snelweg
3 - echt kapotte dynamo
4 - combinatie van de bovenstaandespinning smiley sticking its tongue out
Combinatie van al het bovenstaande grinning smiley.

Ten eerste baal je dat het gebeurt, vervolgens doen die Franse praatpalen het niet en weigeren de hulpdiensten zelfs engels te praten. Dus dat schoot niet op! ANWB heeft het verder allemaal prima geregeld, maar Frankrijk is een $%&land om langs de weg te komen staan met pech.

Achteraf kun je er natuurlijk wel om lachen, maar nog steeds gaat het er bij mij niet in dat geen enkle persoon aan de andere kant van die telefoon ook maar 1 woord engels sprak. Gelukkig kwam door de nood mijn HAVO-frans weer bovengeborreld. big smile smiley
Re: maar Frankrijk is een $%&land om langs de weg te komen staan met pech

En dat niet alleen voor pechgevallen! Maar als je Frans spreekt zijn de Fransen nog wel te pruimen.

Sinds ik geen Franse of Italiaanse auto meer rij heb ik nooit meer met pech langs de weg gestaan (wel lekke band, paar keer, maar daar kan de auto niets aan doen).
Een geluk dat het enorm meeviel Harm! Beter zo dan dat het einde oefening is. Wel een goeie service van de ANWB dan thumbs up

Beter zo dan dat het einde oefening is. Wel een goeie service van de ANWB dan

Einde oefening van de dynamo dan, da's ook weer geen ramp. Gewoon een gereviseerde erin en het komt weer goed. Maar dit was wel veel sneller smiling smiley
Koop gewoon eens een fatsoenlijke auto en verpats deze aan mij winking smiley
Ik doelde ook enkel op de dynamo Harm winking smiley
Zo, de BX heeft weer een verse APK. 3 weken geleden was ie verlopen... eerst issie afgekeurd, vanwege wat rotte rem/veerleidinkjes aan de achterkant. Bekend euvel, pas na 1990 zijn ze gecoate leidingen gaan gebruiken die niet meer rotten.

Dit keer dus maar eens besloten het meteen goed aan te pakken, en alle leidingen die naar achteren lopen te laten vervangen. De BX heeft dus 2 dagen gezellig bij de Hegru in Veldhoven gestaan. Daar blijken ze de complete achteras te hebben vervangen, met leidinkjes erbij. Na achterlating van 535 euro kon ik weer met een legale auto de weg op...
Gefeliciteerd Harm met de APK.
Mijn ZX is ook weer APK goed gekeurd en kan weer verwarmd worden. 900 euro ben ik armer geworden vandaag.

Dus ook jij bent weleens genoodzaakt geld 'weg te gooien'bij de garagewinking smiley

535 euro, dat is toch redelijk m.i.?

85 euro boven de aanschafprijs...drinking smiley

Dus ook jij bent weleens genoodzaakt geld 'weg te gooien'bij de garage

Nou... dit is wel een klus die zonder brug onmogelijk is, en 2 dagen sleutelen plus materiaal voor 535 euro (waarvan 35 euro voor de apk) vind ik niet eens zo onredelijk. Zo'n klusje als een kachelradiateur vervangen had ik met plezier zelf gedaan smiling smiley

85 euro boven de aanschafprijs...

Hoho, ik heb 'm voor 575 euro gekocht!
Zeg, als je nog eens met Panne in Limburg staat weet je me te vinden hŤ! Zeker nu je weet dat ik wel een zwak heb voor leuke bx-en. tongue sticking out smiley Ik pik je graag op in mijn franse automobiel om je op een veiliger plaats dan de A2 weer uit te laten. winking smiley De vraag is alleen of jij het over je hart verkrijgt om op de vluchtstrook in een Renault te stappen om juist van de vluchtstrook af te komen! grinning smiley
Ik heb altijd een beetje gedacht dat de BX de beste Citroen technisch gezien ooit is.
Het enige wat mijn bx toen had, was een losgeslagen koelslang op de snelweg.
De CX, zo'n mooie auto, zo luxe, zo geweldig rijden, maar zo rot en zo vreeeeselijk shit technisch
>De CX, zo'n mooie auto, zo luxe, zo geweldig rijden, maar
>zo rot en zo vreeeeselijk shit technisch.

Altijd fijn een kenner te horen.nut smiley

@Harm; gefeliciteerd met de verse APK.smileys with beer

Greetzz Renate.
Gefeliciteerd Harm, vind het weer een nette prijs van onze vrienden in Veldhoven!

Heb je al plannen i.v.m. de herstelwerkzaamheden qua corossie?

Ik heb altijd een beetje gedacht dat de BX de beste Citroen technisch gezien ooit is.

Wel een van de betere, maar een ZX, Xsara of Xantia is toch nog betrouwbaarder. Een BX is dan wel weer lekker simpel.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.