Harm78: Citroën BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

Gepost door Harm78 
Anonieme bezoeker
Re: Harm z'n BX GTi (p.6: airco online!)
27-10-2006 16:35
Als je nog een BX zoekt, bij de achterzijde van het station zijn ze huizen en een garagebedrijf aan het slopen, achter het garagetje dat al jáááááááááren leeg staat, staat nog een oude BX helemaal onder het mos, kwam ineens te voorschijn.

Als je nog onderdelen zoekt...winking smiley
victory!

Nu werkt de airco ook elektrisch helemaal. We hadden nog wat probleemjes met in- en uitschakelen, bleek dat de drukschakelaar (die de pomp uitzet als er geen druk op het systeem staat) niet lekker zat aangesloten. Toen bleek nog dat de turbostand van de koelvinnen niet werd aangestuurd, dat hebben we daarnet uitgezocht. Ook hier bleken er wat draadjes niet goed aangesloten te zitten.

Dat werkt nu allemaal!

Dus:
- Bij airco aan slaat de pomp in en gaan de 2 koelvinnen in de lage snelheid draaien
- Bij hoog oplopende druk in de airco of hoge temperatuur van de koelvloeistof gaan de 2 koelvinnen op turbostand draaien
- de aan/uit-schuif van de airco blijkt een temperatuurregeling te zijn
- Recirculatiekleppen werken
- systeem koelt goed smiling smiley

Is deze BX te koop? Wat heb jij het goed voor elkaar, Harm!
Geweldig, wat een project man!
Blijft overigens een ontzettend mooie auto. Nu al een klassieker!
Daarnet maar eens een proefrit gaan maken. Resultaat: prima thumbs up

Airco koelt lekker en werkt zoals je 't verwacht. Zelfs de koplampsproeiers, die 't gisteren niet wilden doen, zijn vannacht spontaan gaan werken smiling smiley

Op de terugweg roken we ineens benzine, bleek de hoofdslang naar de injectierail te lekken. ANWB gebeld, die er een compleet nieuwe slang op hebben geknutseld. Was zo gepiept, en kostte niks smiling smiley
je bent bijna vaste klant te worden bij de ANWB heatongue sticking out smileywinking smiley Ik heb mn poetsmachine besteld dus kan nu ook eens jouw kant op komenthumbs up
Anonieme bezoeker
29-10-2006 16:01

Ik heb mn poetsmachine besteld dus kan nu ook eens jouw kant op komen

Als je dan toch deze kant uit komt.tongue sticking out smileythumbs up
Anonieme bezoeker
29-10-2006 17:57
Ah, je bent dus nog weggekomen hier bij Tilburg... Had geen reactie meer gehad op m'n sms. Lang leve de ANWB smiling smiley

En natuurlijk kom ik die airco een keertje uitproberen winking smiley

Grtz,
Bram.

Het lijkt erop dat alle benzineleidingen collectief zelfmoord hebben gepleegd. Vandaag stonk 't weer naar benzine, maar nu bleek er een slang bij het achterwiel te lekken. Waarschijnlijk een retourslang ofzo. We hebben de bumpertank maar even een beetje leeggeheveld (ik proef nog steeds benzine als ik een boer laat), 5 liter eruit.
Dat bleek te helpen, nu lekt ie niet meer. Maar goed, moet wel even gefixed worden natuurlijk.

Ook kwam ik er gisteren achter dat ie 3 november gekeurd moet zijn. Dat gaan we dus ook van de week even regelen, maar eerst dat koplampglas vervangen waar een barst in zit.

Verder hebben we vandaag de houder van de carkit netjes gemonteerd, spiegel vervangen (hij trilde) en mooie stekkers gemaakt op de kabels van de subwoofert. Leuk wat kleine dingetjes geprutst dus smiling smiley

Harm78 schreef:

Het lijkt erop dat alle benzineleidingen collectief zelfmoord hebben gepleegd. Vandaag stonk 't weer naar benzine, maar nu bleek er een slang bij het achterwiel te lekken. Waarschijnlijk een retourslang ofzo. We hebben de bumpertank maar even een beetje leeggeheveld (ik proef nog steeds benzine als ik een boer laat), 5 liter eruit.
Dat bleek te helpen, nu lekt ie niet meer. Maar goed, moet wel even gefixed worden natuurlijk.

Ook kwam ik er gisteren achter dat ie 3 november gekeurd moet zijn. Dat gaan we dus ook van de week even regelen, maar eerst dat koplampglas vervangen waar een barst in zit.

Verder hebben we vandaag de houder van de carkit netjes gemonteerd, spiegel vervangen (hij trilde) en mooie stekkers gemaakt op de kabels van de subwoofert. Leuk wat kleine dingetjes geprutst dus

Kost dat nou veel zo'n glas voor in een Morette? Succes met de APK!

Kost dat nou veel zo'n glas voor in een Morette

Ik had al eens een extra setje morettes gekocht voor 50 euro.... met 2 bmw-lampunits en 2 units die hetzelfde zijn als mijn lampen. Alleen wel met verroeste reflectors. Maar de glazen zijn prima, die moeten dus even overgebouwd worden

Harm78 schreef:

QuoteKost dat nou veel zo'n glas voor in een Morette

Ik had al eens een extra setje morettes gekocht voor 50 euro.... met 2 bmw-lampunits en 2 units die hetzelfde zijn als mijn lampen. Alleen wel met verroeste reflectors. Maar de glazen zijn prima, die moeten dus even overgebouwd worden

Koopje thumbs up
over koopjes gesproken... ik heb berekend dat Operatie Airco me tot nu toe 572 euro heeft gekost. En daarmee dus 3 euro minder dan aankoop van de auto smiling smiley
Anonieme bezoeker
29-10-2006 20:52
Relatief gezien is dat peperduur. smiling bouncing smiley
whoogrinning smileycool smiley Als je een BX met werkende airco had moeten kopen (en dat bestaat volgens mij amper??) dan had je minstens 2000 euro moeten neerleggen...een goede investering dus (relatief gezienwinking smiley)

whoo Als je een BX met werkende airco had moeten kopen (en dat bestaat volgens mij amper??) dan had je minstens 2000 euro moeten neerleggen...een goede investering dus (relatief gezien)

Er bestaan al weinig BXen met airco, en de meeste daarvan zijn ook nog eens verwaarloosd en werken dus niet meer... maar ze zijn amper te vinden, bovendien wil ik geen andere bx smiling smiley
Anonieme bezoeker
30-10-2006 07:54
Der staat een BX gti op de sloop hier, sinds een weekje..big smile smiley

Is volgens mij door een sjonny bereden, uitgewoond hok!
Dan moet je die van Harm eens zien smiling bouncing smiley
Anonieme bezoeker
30-10-2006 12:06
hier in het dorp rijd ook een sjappie met een BX Gti een grijze. HIj heeft van voor tot achter een complete remus uitlaat laten maken. dat ding brult oeioei.
Als je enkelglas in je huisje hebt gaat dta spontaan trillen tongue sticking out smiley

iets voor jou harm??

iets voor jou harm??

niet echt tongue sticking out smiley

Op zich zou m'n gti best wat meer geluid mogen maken, maar het moet niet te gek worden... smiling smiley

Donderdag gaat ie naar de keuring, ik hoop dat er niks geks uitkomt. Dan kunnen we vrijdag of zaterdag even dat benzineslangetje fixen, en issie er weer helemaal klaar voor. Laat de zomer maar komen cool smiley

Harm78 schreef:
Laat de zomer maar komen

hehehe, jammer dat het dan eind oktober is...

hehehe, jammer dat het dan eind oktober is...

Da's wel een klein nadeeltje ja, maar tot de zomer kan ik lekker genieten van een snel ontwasemende ruit smiling smiley
Anonieme bezoeker
31-10-2006 00:58
Die BX heeft het maar getroffen met jou Harm. thumbs up Ik vind hem echt cool, zeker met die airco nu. winking smiley

Die Morettes zijn übercool. cool smiley Ben je ooit nog van plan de auto compleet over te laten spuiten, aangezien dit een blijvertje is? Of wil je hem zeg maar in de BX-stijl laten, met deukjes en krasjes etc.. winking smiley

Die Morettes zijn übercool. Ben je ooit nog van plan de auto compleet over te laten spuiten, aangezien dit een blijvertje is? Of wil je hem zeg maar in de BX-stijl laten, met deukjes en krasjes etc..

Heb ik geen plannen voor... bovendien issie behoorlijk strak. Alleen de achterdeuren zijn een beetje gevouwen, maar da's wel vervangbaar. Verder is er een voorscherem met een krasje, ook vervangbaar. Valt allemaal nogal mee dus smiling smiley
Next stop, 2.0 16V motorblok erin?

Lekker bezig geweest zo te zien!

Rob
Anonieme bezoeker
31-10-2006 15:50
lijkt veel op water naar de zee dragen..nut smiley
Anonieme bezoeker
31-10-2006 16:00

Rob GT schreef:

Next stop, 2.0 16V motorblok erin?

Lekker bezig geweest zo te zien!

Rob

Of gewoon de 1.9 16V, en wel de ''vuile'' versie. winking smiley
Neuh, die heeft maar 160 pk winking smiley

De 2.0 16V uit de ZX ph2 en Xsara Coupe VTS hebben er 167 en +/- 20 NM extra. Die uit de C4 zal wel wat te duur zijn nog winking smiley Of anders een XM Turbo blok, een XM koop je tegenwoordig ook al voor 250 euro... Bovendien is het veel leuker om een auto te hebben met een blok dat daarin nooit geleverd is.

Ik zou doen hoor Harm!! Veel meer werk dan die airco zal het vast niet zijn! En een airco vreet toch vermogen.

Rob
Anonieme bezoeker
31-10-2006 20:06

Ik zou doen hoor Harm!! Veel meer werk dan die airco zal het vast niet zijn!

Nee, dat kan ik me ook niet voorstellen. grinning smiley

Maar inderdaad, een 2 liter XM turbo blok is ook leuk natuurlijk. Daar is vrij gemakkelijk 200 pk uit te halen.
Jongens, ik geloof toch niet dat ik zonder noodzaak eens even mijn motor gaat wisselen... dat kan altijd nog, als ie een keer in de soep draait ofzo smiling smiley
Anonieme bezoeker
02-11-2006 20:39
Gefeliciteerd met de werkende airco, Harm. En natuurlijk Gijs dat het gelukt is (verwacht ik ook niet anders).

Da's wel een klein nadeeltje ja, maar tot de zomer kan ik lekker genieten van een snel ontwasemende ruit smiling smiley
Euhm, das altijd een leuk om te zien, haha.
Harm, je APK verloopt morgen!

Harm, je APK verloopt morgen!

Klopt, hij is vandaag dan ook gekeurd cool smiley Alleen de claxon werkte niet, hebben ze tijdelijk ff een andere aan gehangen
Met een beetje mazzel heb ik binnenkort BX 16v velgen... die zien er hetzelfde uit als wat ik nu heb, maar zijn een slagje breder. Daar kunnen dus ook weer iets bredere banden op; 195 in plaats van 185. En laat ik nu net binnenkort aan nieuwe banden toe zijn, de huidige michelins hebben al gauw 75.000 km afgelegd en hebben nog maar 2 mm profiel.
Anonieme bezoeker
04-11-2006 00:07
Dan heb je best lang met je banden gedaan, ondanks dat ritje van mij hier door het achterland. big smile smiley

Dan heb je best lang met je banden gedaan, ondanks dat ritje van mij hier door het achterland

Zonder dat ritje hadden ze de 80.000 wel gehaald tongue sticking out smiley
Anonieme bezoeker
04-11-2006 09:25
Weet je wat: zand erover en je krijgt m'n volgende GSM ook cadeau. tongue sticking out smiley
BXen zijn ondankbare hokken. Vertroetel je 'm eerst 2 maanden lang met airco, nieuw dashboard en koplampsproeiers, verse apk en nieuw koplampglas, begint de ellende.
Eerst beginnen allerlei benzineslangen te lekken.

Gisteren liet de startmotor weten dat ie 20 jaar wel genoeg vindt om te werken. Mijn eigen BX moeten aanduwen, de vernedering! Later deed ie 't gewoon weer, maar echt handig is 't zo niet.

Gelukkig heb ik 2 auto's smiling smiley

Wel heb ik een setje nieuwe velgen geregeld. Komen van een BX 16v, zien er hetzelfde uit als m'n huidige velgen, maar zijn een slagje breder. Kunnen dus bredere banden op, 195 breed. Ik was toch binnenkort wel eens toe aan nieuwe banden, nu maar eens kijken welke ik wil.

Maar eerst gaan de velgen langs de velgendokter om ze weer in nieuwstaat te krijgen!
Schopje omhoog om PoloVW te laten zien hoeveel werk het inbouwen van een airco is winking smiley
ik denk HAA eindelijk een update... mooi niet dusthumbs down
Anonieme bezoeker
Re: Harm z'n BX GTi (p.5: operatie Airco van start)
11-06-2007 22:03
Bedankt Harmpie!
En ik begin er niet aan inderdaad...Alhoewle ik natuurlijk geen Citroen hebsmiling smiley

ik denk HAA eindelijk een update... mooi niet dus

Jij willen update? jij krijgen update tongue sticking out smiley

Inmiddels is de 2 ton gepasseerd en rijdt het ding nog steeds geweldig. Als je van de XM in een GTi stapt, is zo'n GTi ineens een heerlijk gooi- en smijt-autootje. Lekker fel en direct. En met airco ook nog erg fijn voor lange ritten op mooie dagen...
De koplampsproeiers doen 't ook nog, alleen heb ik nu gewoon water in het tankje gegooid. Ik had er eerst sproeivloeistof in, maar dan is na het sproeien de hele auto meteen blauw of roze.

Verder issie op de poetsmeeting door Rens onder handen genomen, en dat was de moeite waard!
en van die poetsmeet heb ik nog foto's!!!

Wat valt er toch eigenlijk weinig te melden over de BX!

Toch een kleine update vandaag: ik heb er nieuwe banden onder laten leggen. Ik had nog een setje BX 16v velgen liggen, die een halve inch breder zijn dan de normale GTi velgen. Daar kan dus bandenmaat 195 in plaats van 185 op.

Nu zitten er dus 4 nieuwe Fulda Carat Progresso 195/60 R14 banden onder, op 16v velgen (die er precies hetzelfde uitzien als wat erop zat, maar wat breder zijn).

Komende woensdag ga ik met Poekoek naar het BXclub kampeerweekend in Frankrijk, dus dan is 't wel een fijn idee om nieuwe banden te hebben.
altijd fijn, een fijne update! Zijn goede banden die fulda's! Zal wel weer lekker sturen worden! veel plezier trouwens met het kampeerweekendthumbs up
Het mooiste is natuurlijk dat rode geval achter je harm... winking smiley

greetz
R.L.
Daarnet moesten we effe de XM naar baas-gasboer (Prins) in Eindhoven brengen. Dus ik in de GTi, en SLB in de XM erachteraan. Imposant gezicht hoor, die XM achter je.
Natuurlijk in "de" bocht in de A2 bij Eindhoven de kleefkracht eens geprobeerd van de Fulda's. Helaas reed er een of andere sufkut in een Volvo voor me, maar bij 80 per uur ging 't eigenlijk nog erg gecontroleerd.
Fijne bandjes hoor!
Laat jij SLB in je auto rijen? eye popping smiley

Laat jij SLB in je auto rijen?

Ja hoor, die rijdt vrij goed smiling smiley
Welke update is hierna gepland voor je XM en/of BX?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.