Harm78: Citroën BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

Gepost door Harm78 
Vandaag maar weer eens bezig geweest met de bedrading. Vooral het deel onder de motorkap. Best nog een klus, maar we hebben nu elk draadje benoemd en volgens mij gaat 't goedkomen smiling smiley
Anonieme bezoeker
Re: Harm z'n BX GTi (p.5: operatie Airco van start)
23-09-2006 21:28
waarom hebben die BXen altijd zon slap scheef uitlaatje ipv een fatsoenlijk recht stuk, het is toch geen diesel smileys with beer
Christus, die dradenmassa...zou er zelf helemaal bij neervallen...
Veel sterkte en succes!

greetz
R.L.
Anonieme bezoeker
24-09-2006 11:14
Dan heb je de dradenmassa in een CX Prestige nog nooit gezien...

Anonieme bezoeker
24-09-2006 13:22
Je moet het maar zien zitten , ik zou het in ieder geval niet zien zitten . die draden voor de autoradio zijn er al meer dan genoeg voor mij .
Maar een wagen met airco is toch nog net dat beetje meer . thumbs up

Dan heb je de dradenmassa in een CX Prestige nog nooit gezien...
Jammie,

spaggetti.....
Geplaatst: 04 Sep 2006 23:56 Onderwerp: Harm ook in actie!!

--------------------------------------------------------------------------------
Hoi beste mensen,

Harm heeft vandaag z'n dashboard verwijderd en daarna hebben we het aan stukjes gezaagd. Ik heb vandaag een carterpanpakking besteld en een filter/droger, en alvast een multiriem meegenomen maar die is wat te lang waarschijnlijk dus morgen maar even omruilen. Verder heb ik het carter en de aircopomp mooi schoongemaakt en ben ik begonnen aan het verwijderen van de carterpakking op de onderkant van het blok en de koelvloeistof afgetapt want jawel het kachelhuis (en dus de kachelradiator) moet er uit.

Even over dat draadje in het kachelhuis dat is inderdaad van de temperatuursensor van de verdamper, en nu maar hopen dat de verdamper ook daadwerkelijk in het kachelhuis past.

Het verwijderen van het dashboard door Harm

En nu eentje met gezicht

En dit is het resultaat.

Hier het carter en de compressor schoongemaakt en wel.

Ook nog maar een paar foto's van de onderkant/binnenkant van de motor voor de liefhebber.

En het klapstuk van de dag, het oude dashboard helemaal aan stukjes.

dit is eigenlijk de update van gisteren maar ik had nog geen tijd om hem te plaatsen.
Ik heb nu het kachelhuis verwijderd, was wel lachen er zat wel een slangetje op voor de afvoer van het aircocondenswater maar in de tule waar de slang op zit zat nog geen gat! (wat typisch citroen weer)
Het kachelhuis is pasgemaakt voor de verdamper en natuurlijk heb ik de tule opengeboort.

En vervolgens heb ik de ruitenspoeiertankjes "gehalveerd" dus nu is er nog maar een tankje met jawel twee pompjes.

En hier dan ook nog even de oude slangen die waarschijnlijk vervangen gaan worden voor nieuwe i.v.m. langzaam doorlaten van koudemiddel wat heel waarschijnlijk is bij slangen van deze leeftijd.

Nou dat was het weer voor eventjes ik hoop dat er weer snel wat aan te vullen is

Door tijdgebrek en een aantal andere redenen heeft het aircoproject even stilgelegen maar daar gaan we dan weer.
Afgelopen weekeinde met Harm de bedrading voor het grootste deel uitgezocht en aangesloten (vooral onder de motorkap), en ook eindelijk het nieuwe carter gemonteerd en gekeken of de pomp past en jawel na enig aanpassen van een kunstof beschermplaat aan de onderkant/zijkant zat hij er op en ook het nieuwe snaartje past mooi.
Inmiddels worden alle rubber slangen van het aircocircuit opnieuw gemaakt omdat we het risico niet willen nemen dat het systeem straks weer leeg loopt en de oude slangen zagen er erg beroerd uit.

De bedrading onder de motorkap al deels mooi gebundeld nog gedeeltelijk af te maken en het kachelpaneeltje aan de achterkant met de "regelelectronica".

En dan een foto van een van de plekken waar de recirculatiekleppen straks (na wat zaagwerk) de binnenlucht vandaan halen, ook een foto van de filter/droger, een mooi plekje linksvoor voor de luchtfilterbak.

En zie hier het nieuwe carter eerst nog zonder en daarna met pomp, een proefmontage want hij moet er nog wel weer even af.

Als laatste nog een foto van het nieuwe snaartje "op z'n plek"

Dat was het weer voor vandaag morgen weer verder en hopelijk zijn dan ook de nieuwe slangen er zodat we alles mooi af kunnen gaan maken.

Na weer een harde dag van werken, haha, een mooie update met wat foto'tjes.
Er is weer erg veel gebeurd ik heb de gaten gemaakt in het schutbord voor de recirculatie en de doorvoer van de verdamperaansluiting, het een en ander pas gemaakt voor de bedrading en de aanjagerhuizen met recirculatiekleppen en de bedrading uit de war gehaald en netjes gebundeld, zowel in de paravanbak als onder de motorkap, verder heb ik samen met Harm (jaja eindelijk ook een foto van mij en Harm samen) het kachelhuis gemonteerd (na enig buigwerk) en de aircoslangen gepast en deels op hun plaats gelegd.
Nog een bijkomend project is dat we koplampsproeiers gaan monteren nu de heleboel er aan de voorkant er toch af ligt, dus ook daar alvast een foto'tje van.

De gaten voor de recirculatiekleppen en de verdamperdoorvoer.

De kachelradiateur en de verdamper schoongemaakt en opnieuw foamtape er op geplakt.

De bekabeling in de paravanbak en voor onder de motorkap een beetje netjes gemaakt.

Het kachelhuis weer gemonteerd na enig buigwerk.

Jawel eenmalig een foto van Harm en Gijs samen, aan het prutsen om het reservoir van de koplampsproeiers op zijn plek te krijgen.

Nou en morgen is er weer een dag dus dan weer een nieuw verhaaltje.

Kort samengevat:

Sinds vandaag zit het dashboard weer op z'n plek, alleen ontbreekt er een stuk. De verdamper (radiateurdinges dat in het dashboard komt) leek niet te passen, maar bleek nog een stukje verbogen te moeten worden.

De dubbele kachelmotor en recirculatiekleppen werken nu, de dubbele koelfan en condensor zitten op hun plek. Ook zijn de koplampsproeiers (sorry grensrijder) op de bumper gemaakt, de tank voor die sproeiers in de bumper gemonteerd en de elektra samen geschakeld met de achterruitsproeier
Anonieme bezoeker
Re: Harm z'n BX GTi (p.6: airco en koplampsproeiers)
01-10-2006 22:23
Hij gaat lekker! Ik zag in de AW al staan bij onderhoud "dashboard". Nu weet ik waarom :-)
Wat moet er nu nog gebeuren voordat het hele systeem werkend is, inclusief koplampsproeiers?
zozo gaaf zeg harm!!! Ben benieuwd hoe het straks is om met een BX met airco rond te rijdencool smiley

Wat moet er nu nog gebeuren voordat het hele systeem werkend is, inclusief koplampsproeiers?

De koplampsproeiers worden niet op de airco aangesloten winking smiley Die werken trouwens al, moeten alleen nog wat tuinslangen tussen...

De airco: slangen moeten nog aangesloten worden, koelsysteem getest (2 koelvinnen die netjes aangestuurd moeten worden), de pomp moet erop (maar dat kan pas als we 2 boutjes vinden) en dan heb je het mechanische deel wel zo'n beetje gehad. Dan nog het systeem laten vullen en 't is klaar
ja, het geheel begint alweer op een auto te lijken smiling smiley
Anonieme bezoeker
05-10-2006 13:00
pfff.. en ik maar denken dat het nooit goed zou komen met die auto! Erg leuk project, ik wil ook wel een airco in me Matra! grinning smiley kan ie trouwens best gebruiken, het is nooit koud in de auto.
vandaag een aardige slag gemaakt...

Ik heb nu weer een BX GTi met een motor die draait, een bumper die gemonteerd is en een aircopomp die netjes op z'n plek hangt.
Ooit stond jouw BX zielig bij Mooyman, nu is ie bijna perfect.thumbs up

Koplampsproeiers vind ik niet erg mooi, maar het is natuurlijk wel sjiek.
Ben benieuwd naar het eindresultaat.smiling smiley

Koplampsproeiers vind ik niet erg mooi, maar het is natuurlijk wel sjiek

Tuurlijk zijn ze niet mooi, het gaat er ook om dat anderen er jaloers op zullen zijn winking smiley
Anonieme bezoeker
08-10-2006 20:04
Zow Harm en Gijs, gaat lekker smiling smiley Succes met de daadwerkelijke afwerking!!

Grtz,
Bram.

sja wat er nu nog moet gebeuren:

- Slangen vastzetten
- airco vullen

en dan maar kijken of de boel ook daadwerkelijk werkt...

Verder moeten er nog een paar stukken dashboard terug, motorkap erop en nog wat kleine dingetjes als een stuur.

en nog wat kleine dingetjes als een stuur.
Ach; bijzaak in een auto! smiling bouncing smiley

Harm, respect voor al het werk! Laten we hopen dat het allemaal in één keer goed werkt smiling smiley

Ach; bijzaak in een auto!

We hadden 'm vandaag naar buiten geduwd omdat we bij de brandstofpomp moesten... buiten kregen we 'm weer lopend, dus kon ik 'm naar binnen rijden. Laat ik zeggen: da's een bijzondere gewaarwording zonder stuur erin
Leuk om te lezen en mee te maken Harm. Doe je goed hoor thumbs up

Ik krijg steeds meer respect voor zowel jou als de BX.

Hou ons op de hoogte. Dit forumicoon verdient die aandacht winking smiley
Anonieme bezoeker
09-10-2006 11:09
Wat een mooie Praxis-emmer big smile smiley
Anonieme bezoeker
09-10-2006 12:27

sja wat er nu nog moet gebeuren:

- Slangen vastzetten
- airco vullen

Ga je dat doen bij het adresje dat ik je gegeven heb?
Anonieme bezoeker
09-10-2006 17:02
Respect voor dat werk hoor!! Zelf was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen. Wel heel leuk een wat oudere auto perfectionerenthumbs up Geeft vast veel voldoeningsmileys with beer

Ga je dat doen bij het adresje dat ik je gegeven heb?

Nope, we gaan er officieel conversiegastroep in doen, zodat ik in de toekomst gewoon R134a kan tanken...
Anonieme bezoeker
09-10-2006 18:48
man man ,
ik zou het niet zien zitten ,zo gans het interieur eruit en dan airco erin . Moet wel zeggen dat het een mooi project is . Veel suc6 met je verbouwingen aan je BX
Anonieme bezoeker
09-10-2006 18:54
@Harm, denk er wel aan dat R134a minder goed koelt. Dat werk alleen optimaal in de hogedruksystemen van tegenwoordig.

man man ,
ik zou het niet zien zitten ,zo gans het interieur eruit en dan airco erin

Dat interieur eruit is nog het makkelijkste onderdeel, dat heb ik in een uurtje voor elkaar smiling smiley

@Harm, denk er wel aan dat R134a minder goed koelt. Dat werk alleen optimaal in de hogedruksystemen van tegenwoordig.

Sja ik heb geen zin om nu allemaal toeren uit te halen om illegaal die rommel erin te krijgen. En dan over een paar jaar als 't nog slechter te vinden is, nog een keer te moeten vullen
Daarnet de eerste poging gedaan om het systeem te laten vullen. Helaas mislukt omdat een van de slangen op z'n koppeling behoorlijk lekte. Jammer genoeg wel de langste slang die helemaal door de motorruimte loopt gekronkeld. Die moet er dus weer even uit.

Volgende keer beter!
Eindelijk weer een update, jullie zullen wel denken er is niks gebeurd daar maar dat valt mee we hebben aardig wat vertraging opgelopen door een (nieuwe) lekke slang, die bleek niet goed te zijn en moest daarom opnieuw gemaakt worden dus weer heel wat demontage en montagewerk maar goed hij zit er weer op.
Jawel vanavond is het zo ver we gaan het systeem laten vullen dus als het goed is moet het dan allemaal gaan werken.
Ondertussen zijn er nog wat kleine dingen gebeurd zoals de condensor netjes geschuurd en gespoten, de koplampsproeiers gemonteerd en de aircoslangen allemaal netjes aangesloten en op z'n plaats gewerkt, zie hieronder het resultaat op de foto's.

De doorvoer van de aircoslangen door het schutbord

De vers gespoten condensor en de aansluitingen daarop en de filter/droger zie je hier

De volgende foto's zijn van de koplampsproeiers en de bijbehorende tank en hier kan je ook mooi zien dat er nog maar een ruitensproeiertankje onder de paravan zit aangezien we voor en achter bij elkaar gevoegd hebben in 1 tank

Zo en nou maar hopen dat het vanavond allemaal goed gaat met vullen zodat we alles verder af kunnen maken!
Anonieme bezoeker
20-10-2006 18:21
Wat een werk man! Zoals zo vaak al gezegd thumbs up

Vraagje....Als je de auto weer in topstaat terugbrengt waarom dan niet de onderdelen (zie bijv. bumper) onder de koplampen eens een goede wasbeurt te geven?

Jammer van die ronde lampen.... komt er ooit nog lederen bekleding in?

Anonieme bezoeker
20-10-2006 18:26
ik hoop met jullie mee dat het nu lukt .
Het zou echt leuk zijn als het werkt , maar dat betekend wel dat deze leuke topic dan een beetje stil zal gaan liggen eens alles in orde is , of heb je nog updateplannen met je BX ?

cvegreen schreef:

ik hoop met jullie mee dat het nu lukt .
Het zou echt leuk zijn als het werkt , maar dat betekend wel dat deze leuke topic dan een beetje stil zal gaan liggen eens alles in orde is , of heb je nog updateplannen met je BX ?

Believe me, Harm is nog heel wat van plan smiling smiley De auto gaat als het goed is qua onderstel een 16V afstemming krijgen, inclusief velgen en de hele rattaplan. Harm kan je vast meer vertellen smiling smiley

Vraagje....Als je de auto weer in topstaat terugbrengt waarom dan niet de onderdelen (zie bijv. bumper) onder de koplampen eens een goede wasbeurt te geven?

Jammer van die ronde lampen.... komt er ooit nog lederen bekleding in?

Nog geen zin gehad om er iets aan te doen, bovendien zie je die delen straks toch niet meer. Die ronde lampen vind ik juist erg gaaf staan, maakt 'm net wat agressiever en opvallender.
Leer zou ik wel overwegen, maar kost veel geld en het zit niet beter dan stof.

of heb je nog updateplannen met je BX ?

Zoals Poekoek al zei smiling smiley Als ik aan nieuwe veerbollen toe ben komen er bollen van een 16v onder, en wordt ie meteen een beetje verlaagd. Dan gaat ie nog wat beter de bocht om.

Verder is het hok best geslaagd denk ik smiling smiley

Het vullen is deels gelukt. Het systeem lijkt in elk geval lekvrij en er zit koudemiddel in. Jammer is dat we de 2 slangen op de pomp verwisseld blijken te hebben, waardoor de kringloop verkeerd om loopt en het dus nog niet werkt. Ook wordt de pomp nog niet ingeschakeld, maar dat is waarschijnlijk een elektrisch probleem.
hee Harm,

Ben heel erg benieuwd hoe het er in het echt allemaal uit ziet!!! Overigens, je vergeet een plangrinning smiley Je kreeg nog een poetsbeurt cadeau van mijthumbs upsmileys with beerspinning smiley sticking its tongue out

Je kreeg nog een poetsbeurt cadeau van mij
Hij of de BX? smiling bouncing smiley
Anonieme bezoeker
24-10-2006 22:40
Het dashboard is er uit, je kunt nog wat plaats voorzien voor een ingebouwde GPS.

Het dashboard is er uit, je kunt nog wat plaats voorzien voor een ingebouwde GPS.

Het dash zit er alweer in, en ik heb een los gps-muisje gewoon bovenop het dash liggen als ik 'm gebruik smiling smiley
... enne die poetsbeurt ben ik zeker niet vergeten, daar issie echt aan toe smiling smiley Maar vergeleken bij de andere dingen zie ik dat niet als een project
jah maar ik zie het wel als een project harmgrinning smileytongue sticking out smileywinking smiley
whoei! Daarstraks is het systeem gevuld, met ditmaal de slangen wel op de goede plek. We moeten alleen nog even zorgen dat het elektrisch goed werkt, maar de airco werkt! De pomp slaat netjes in, en er komt echt koude lucht uit cool smiley
Koelt behoorlijk! Nu nog de slangen netjes met beugels vastzetten en wat stukjes dashboard terugschroeven en hij is weer on de road!
Welke luxe ontbreekt op dit moment nog? Geweldig hoe deze BX steeds luxer wordt. thumbs up

Welke luxe ontbreekt op dit moment nog

ABS, Cruise Control, Boordcomputer... CC is nooit origineel geleverd, ABS en boordcomputer wel. Maar da's een beetje erg lastig om in te bouwen, zelfs al krijg je 't gevonden

Door Harm78 (IP bekend)

whoei! Daarstraks is het systeem gevuld, met ditmaal de slangen wel op de goede plek. We moeten alleen nog even zorgen dat het elektrisch goed werkt, maar de airco werkt! De pomp slaat netjes in, en er komt echt koude lucht uit
Koelt behoorlijk! Nu nog de slangen netjes met beugels vastzetten en wat stukjes dashboard terugschroeven en hij is weer on de road!

Klinkt goed Harm.thumbs up
Doen die lelijke koplampsproeiers het ook goed?winking smiley

Doen die lelijke koplampsproeiers het ook goed

Nog niet met vloeistof geprobeerd, maar het pompje maakt herrie genoeg smiling smiley
Nog maar een paar fotootjes dan smiling smiley

Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.