Harm78: CitroŽn BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

Gepost door Harm78 
De nieuwe eigenaar krijgt in ieder geval geen afgetrapte bak!thumbs up
Wie had dat gedacht?? Een Z'aaddodende polo die ook de bx eruit krijgt..
Zoals ik al zei, autoliefhebberij wordt gewoon verdoofd door het rijden in een Polio Slowmotion... het overkomt me bijna dagelijks dat ik op de snelweg in een treintje van 3 of 4 dezelfde Polo's rijd.

De BX lijkt in elk geval in goede handen, Twan heeft het schakelstangetje dat met een tie-wrap vastzat al vervangen (die had ie uiteraard gewoon op voorraad).
Inmiddels is er alweer een nieuwe nieuwe eigenaar, Twan was er nooit vrienden mee geworden.

De huidige eigenaar is flink bezig met roest bij het schutbord en onderaan de A-stijl weg te werken, er was waterlekkage. Dus dit topic maar even updaten om ervoor te zorgen dat het niet verdwijnt smiling smiley
En intussen heeft de nieuwe nieuwe eigenaar 'm alweer verkocht aan een nieuwe nieuwe nieuwe eigenaar! Die er tot nu toe wťl blij mee is...
Ik weet nog goed hoe ik mijn best moest doen (bij zo'n ouderwets gezellige Fransrijdersmeeting van destijds) in de 505 Gti om je bij te houden. Daarbij moet wel gezegd dat een 505 even een 210 kilo zwaarder is dan jouw BX was. En mijn 505 natuurlijk automaat.

Ja... ik heb mijn 505 nog steeds, maar ook die lijdt onder het Nederlandse klimaat.

bij zo'n ouderwets gezellige Fransrijdersmeeting van destijds

Volgens mij was dat de eerste keer dat ik bij Frans op den Bult was, daar ben ik nog veel vaker geweest sindsdien smiling smiley
De BX blijft rondzoemen...
Afgelopen week was de huidige eigenaar kwaad. De BX wilde niet meer starten dus hij had 'm voor een weggeefprijs te koop gegooid. Mijn BX-maatje meldde dat, en wilde 'm best kopen maar vond het niet handig om weer geld aan auto's uit te geven. Dus heb ik gezegd dat ik best het geld wil leveren als hij alle zorgen en gedoe op zich neemt. Hij is nogal doortastend, dus maandagavond gingen we naar Hilversum om te kijken, eventueel te betalen en te bedenken hoe we 'm weg kregen waar ie was gestrand.

Ter plekke kwamen we er vrij snel achter dat de benzinepomp geen benzine pompte, en dat er ook geen stroom op stond. Dus na wat tikken op het brandstofpomprelais deed ie het zomaar weer. Meevaller! Maar toen wilde de eigenaar 'm ook eigenlijk niet meer kwijt, dus hebben we 't maar even zo gelaten. Dan maar geen extra BX bij mijn maatje.

Vandaag meldde de eigenaar zich: hij had nog eens nagedacht en wilde 'm toch eigenlijk wel kwijt, voor iets meer dan ie eerst had gezegd. Nog steeds niet te duur.

Om een lang verhaal kort te maken: morgen gaat ie 'm ophalen en komt de RK-55-NV dus toch weer een beetje in de familie...
Ach we zullen zien, als ik de nieuwe eigenaar zo bekijk kan het zomaar zijn dat ie nooit meer weggaat... winking smiley

Het is dus gelukt, hij heeft de BX vandaag voor een spotprijs opgehaald. Na wat gefrunnik aan het brandstofpomprelais heeft ie ook niet meer stom gedaan en liep ie eigenlijk gewoon heel goed. Er zijn altijd wel wat dingen aan te doen, maar hij lijkt nog steeds in goede staat.
Dus een paar plaatjes!

Untitled by Harm Bremer, on Flickr
De RK is meteen even geÔnspecteerd op een brug, en is nog in opvallend goede staat. Natuurlijk vind je altijd wel wat dingetjes:
- Koppeling moet er nog een keer uit. Die is vervangen geweest maar waarschijnlijk zonder dat de bus om de priseas is vervangen. Nu rammelt ie
- Oliedrukmeter doet het niet meer, misschien de sensor
- Zekering klapt eruit als je de achterruitensproeier (waar ook de koplampsproeiers op zitten) bedient. Waarschijnlijk een van de pompjes die gaar is
- Lek in het ruitensproeiertankje
- Rammel in de voortrein (had ie al toen ik 'm nog had)
- Airco doet het niet meer. Waarschijnlijk iets verkeerd aangesloten toen een vorige eigenaar voor laswerk het dashboard eruit heeft gehaald
- De koelvinnen moeten even goed gecontroleerd worden op werking
- Hij mag wel eens goed gewassen worden; allemaal zwarte handafdrukken

Maar niks waarmee het ding niet kan rijden, dus het lijkt een goede aankoop geweest te zijn. Voor het geld zou zelfs een niet-rijdende BX14 een goede aankoop zijn geweest smiling smiley
Geweldige auto zo'n BX. Mooi dat ie weer terug is. Valt niet mee om nog een mooie en goede BX te scoren voor een redelijk bedrag tegenwoordig.
Mooi model blijft het toch zo'n BX. Goed dat er weer eentje gered is en extra leuk natuurlijk dat het jouw oude auto is.
Als het niet mijn oude auto was, zou het niet eens bij me opgekomen zijn om een BX te redden smiling smiley

Mijn partner in crime is er intussen mee naar zijn werk in Maastricht waar ie telkens een paar dagen woont. Dat heeft ie zonder problemen gered!
Wat gaaf zeg! Heb 'm hier in de buurt overigens nooit zien rijden. Reed ie er niet mee? Hij is nu iig in goede handen!
Hij reed rond Loosdrecht, maar niet heel veel. Stond ook vaak een tijd in de stalling volgens mij dus de kans dat je 'm tegenkwam was niet heel groot
Inmiddels al een maand verder! De RK doet nu dienst als dagelijkse auto, omdat de eigenaar z'n andere auto (de oudste BX GTi van Nederland!) even stilstaat, waarschijnlijk met een lekke koppakking.
De RK is intussen voorzien van een nieuwe ashoes, veel meer is er nog niet aan gebeurd. Hij mocht wel mee naar het Concours d'…legance op Paleis Soestdijk:
Untitled by Harm, on Flickr

Er wordt dus vooral lekker mee gereden, en daar houden BXen wel van.
Overigens rijdt "mijn" BX op sommige vlakken beter dan zijn eigen BX: de RK heeft fatsoenlijke 195-banden, de PX heeft 185-banden van Tyfoon... de RK ligt dus beter op de weg maar heeft wel last van stotteren bij constante toerentallen, wat de PX niet heeft. We vermoeden dat we (net als bij de PX) de ontsteking eens goed moeten afstellen. Gek genoeg hebben we dat nooit eerder gedaan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-09-2019 18:44 door Harm78.
Weer een paar maanden verder, en de BX rijdt lekker rond.
Er zijn wel wat dingen gedaan:
- koplampsproeiers werkend gemaakt, een kabel bleek tegen de carrosserie geschroefd te zijn waardoor er kortsluiting was zodra je ze bediende
- ruitensproeiertankje vervangen, die was lek
- ontsteking (vervroeging) afgesteld, het stotteren is minder
- Type 3 achterlichten en reflectorplaat gemonteerd
- normale koplampen (de morettes waren al afkeur toen ik 'm wegdeed...)
- APK erop met eigenlijk alleen een fuseekogelhoesje dat vervangen moest worden
- andere stoelkussens (de stof liet los)
- deurschakelaar voor binnenverlichting weer aangesloten
- Schrijftafelstuur gemonteerd
- pookhoes vervangen
- middenarmsteun gemonteerd
- injectiecomputer omgewisseld
- lekke band gerepareerd

Een kameraad van me heeft een witte BX diesel, zonder stuurbekrachtiging, die heeft hij al volgens mij zo'n 15 jaar, jaarlijks z'n beurtje en verder nooit problemen. Ieder jaar rijden ze door Frankrijk en hebben veel bekijks, de auto ziet er uit 'als nieuw' (en staat altijd buiten).
Oei die achterkant knapt er niet van op. Verder wel tof dat ie weer goed bijgehouden wordt!

Oei die achterkant knapt er niet van op. Verder wel tof dat ie weer goed bijgehouden wordt!

Ik vind het eigenlijk wel leuk staan, en het is ook zo weer terug te draaien smiling smiley.

Het is vooral leuk dat de huidige eigenaar er plezier aan beleeft en dat ie weer zo dicht bij me in de buurt is, verder mag ie doen met de auto wat ie wil. Binnen redelijke grenzen, bij spatlappen spreek ik toch mijn veto uit...
Ik vind de achterkant wel tof. thumbs up. Is ook een veel toepaste accessoire op BX'n.
Jammer van de koplampen. Wel leuk dat de auto zo min of meer na jaren weer terugkomt.
De BX is nog steeds bij mijn maatje, die er lekker mee bezig is. Wat problemen verholpen, de koppeling vervangen, dat soort dingen. Eigenlijk vooral om 'm perfect te krijgen, zodat ie te koop gezet kan worden. Hij wil namelijk een CX kopen en daar moet budget voor komen smiling smiley

Dat was ook altijd een beetje het idee: de BX ophalen, redden en wellicht met wat winst verpatsen. Ik vind het prima, zolang ie maar naar een liefhebber gaat. En die kans is groter als ie voor goed geld in goede staat verkocht wordt.

Intussen zijn er stiekem best veel dingen gebeurd:
- Distributieriem met waterpomp en spanner vervangen
- Koplampsproeiers goed werkend gemaakt (terugslagklep hield de stroom tegen)
- Dashboard verwijderd en teruggebouwd om een rammel weg te halen
- dashboardlampjes vervangen die stuk waren
- motorruimte schoongemaakt
- koppeling vervangen
- nieuwe voorbanden
- nieuwe voorveerbollen

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-04-2020 08:12 door Harm78.
Wat een goed model is zo'n BX ook eigenlijk!
En beide GTI's op deze pagina hebben een niet-doorgezakte spoiler, ook wel bijzonder!

En beide GTI's op deze pagina hebben een niet-doorgezakte spoiler, ook wel bijzonder!

Nee hoor, bij een GTi is dat helemaal niet bijzonder winking smiley

Bij de GTi zijn ze eigenlijk altijd wel recht, het is vooral bij de Chic dat ze doorzakken. Of als ze door de dealer als accessoire werden gemonteerd denk ik.
Ah vandaar! Zo herinner ik me een BX; met doorgezakte spoiler.
Ja die waren er ook zeker wel, maar dat kwam volgens mij bijna niet voor bij de GTi's waar ze er in de fabriek op waren gemaakt. Naar het schijnt kreeg je later spoilers zonder houten versterkingsplank erin, en die zakten soms zo ver door dat de ruitenwisser in de knel kwam...
Hmm, lees ik dit nu pas! Fijn om te leven dat het ding de liefde krijgt die het (niet) verdient.

Ik vind em natuurlijk het mooist met type 2 achterlichten, zonder reflectorbalk, simpelweg met die zwarte rand tussen de achterlichten.

Voor zover ik weet is het onstekingssignaal ook een primaire input voor de brandstofinjectie. Belangrijk dat daar niks fout gaat.
De RK was altijd wel een mooie auto hoor winking smiley maar het is wel leuk dat ie weer een beetje in de buurt is! De eigenaar is nu vooral bezig met het opknappen van een '82 CX Prestige, dus de RK is nu even werkeloos.
De BX is weer te koop! Hij is het afgelopen jaar aardig technisch opgeknapt en mag nu hopelijk met winst weer naar een nieuw baasje. Grappig is dat AutoWeek de advertentie oppikte en hem op zijn facebookpagina deelde.
Dus dan mag dat hier ook wel:

[www.autoweek.nl]
Het heeft even geduurd, maar de BX is eergisteren weer van eigenaar veranderd. Zijn nieuwe baasjes zijn er hopelijk erg blij mee, hij is bij liefhebbers terechtgekomen. Daarmee is het doel van de terugkoopactie bereikt: voorkomen dat ie voor een weggooiprijs werd verkocht, opknappen en voor een goeie prijs weer verkopen.
Maar goed dat die BX geliefd blijft. Een maat van me heeft een witte BX diesel (zonder stuurbekrachtiging) van zo'n 30 jaar oud en wil daar geen afstand van doen. Hij moest vanwege familieomstandigheden regelmatig naar Rotterdam en toen heeft hij een Suzuki automaat van ook 30 jaar oud erbij gekocht, zodat hij Rotterdam in mocht. Inmiddels is de Suzuki verkocht en staat de glanzend witte BX nog steeds voor de deur. Ik denk dat hij het ziet als trouw blijven...... (hij is nmiddels ook 30 jaar getrouwd).
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.