Harm78: CitroŽn BX 19 GTi 1987: Weer te koop!

Gepost door Harm78 

Natuurlijk in "de" bocht in de A2 bij Eindhoven de kleefkracht eens geprobeerd van de Fulda's. Helaas reed er een of andere sufkut in een Volvo voor me, maar bij 80 per uur ging 't eigenlijk nog erg gecontroleerd.

Een joy-ridende Greg in een burgertrut-zilveren-V70-classic??? grinning smiley

Maar wat een spannende update zeg, nieuwe banden! nut smiley Was iedereen op het forum maar zo informatief bezig, heb boeit me echt mateloos namelijk die banden...
Wat een kansloze actie Harm, Fulda's er onder leggen tongue sticking out smiley

Welke update is hierna gepland voor je XM en/of BX?

De BX mag wel weer eens nieuwe remblokjes geloof ik, de XM zal eens aan een nieuwe startmotor moeten. Verder weet ik 't nog niet smiling smiley

Wat een kansloze actie Harm, Fulda's er onder leggen

Tja.. ik zei nou wel "hoe minder franse onderdelen hoe beter", maar wat staat er op deze banden? "made in France".... beetje jammer tongue sticking out smiley

Maar wat een spannende update zeg, nieuwe banden! Was iedereen op het forum maar zo informatief bezig, heb boeit me echt mateloos namelijk die banden...

Natuurlijk boeit 't jou niet, banden noch auto zijn Zweeds. Hij rijdt niet eens op gas. Maar eigenlijk boeit 't mij niet of 't jou boeit, dus dat scheelt weer.
Harm,

Had je het goed willen doen, dan had je toch echt Michelins moeten nemen. spinning smiley sticking its tongue out

Even goed, boeit inderdaad niet. Je BX is gewoon een supermooi exemplaar. thumbs up

Had je het goed willen doen, dan had je toch echt Michelins moeten nemen.

Ach... energy's zaten erop, en dat zijn banden die heeeel lang meegaan maar niet veel grip hebben. Da's prima bij een dagelijkse auto, maar de BX is nu meer een hobbyhok. Dan heb ik liever wat meer sportieve banden. Bij Michelin kom je dan uit bij primacy's en pilot sports ofzo.
En die zijn weer veel duurder dan deze fulda's, en zeker niet beter.
Het maakt ook niet zoveel uit.

Ik rij in een Fiat met banden van het merk Debica (een Poolse dochteronderneming van Goodyear). Prima banden, ook al zijn het geen Pirelli's. Zoals ik al zei, het boeit inderdaad niet wat voor merk banden er onder je auto ligt.
nou ik vind het merk best belangrijk, maar Fulda is volgens mij ook een A-merk. Maar dat 't voor een citroen per definitie michelins moeten zijn, vind ik niet.
.. had Kleber nix dan? Is toch dochtermerk van Michelin en is voorkeursmerk voor Euromaster, naar mijn weten.
Fulda is een B-merk van Conti, op zichzelf al een B-merk als het om banden gaat thumbs down
Fulda heb ik ook erg slechte ervaringen mee gehad. Verschrikkelijk wat maken die dingen naar verloop van tijd een lawaai... Net of de wiellagers versleten zijn.
Was een setje Hankooks geen optie Harm? winking smiley
Nou ik heb nu wel ondervonden wat een fijne banden die Fulda's zijn. Ben op kampeerweekend geweest met de BXclub in Frankrijk, dus erg veel gescheurd over kleine weggetjes. De banden blijven maar grip houden, zonder piepen. Met de Michelins piepten ze in iedere bocht zowat.
De bochtsnelheden liggen nu duidelijk hoger dan eerst smiling smiley

Tevens heb ik op de Peage een GPS-snelheid van 199 bereikt. Niet slecht...
Kristian Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fulda heb ik ook erg slechte ervaringen mee gehad.
> Verschrikkelijk wat maken die dingen naar verloop
> van tijd een lawaai... Net of de wiellagers
> versleten zijn.

Zou SVALA ook een merk uit de conti-stal zijn?
Die heb ik nu onder de Subaru Justy liggen... Inderdaad, het 'gonst erop los'dat je inderdaad denkt dat alle 4 de wiellagers kaduuk zijn.
Tuurlijk als ze nieuw zijn maken ze nog een acceptabel geluid. Pas als ze ouder zijn en gaan "cuppen", een bekend Conti fenomeen ga je ze vervloeken.

Dat gonzen komt inderdaad door het cuppen van de banden. Vooral achter is het altijd snel raak.
cuppen gebeurd vooral bij de V-profiel banden...
Idd, en sommige achterwielophangingen werken het ook in de hand.
Vandaag maar eens op de sloop een andere toetert gaan halen. Die deed 't namelijk niet meer, en de APK komt eraan. Vorig jaar was ie ook al stuk, maar toen is er tijdens de apk even vlug een andere aangeknoopt.
Ik heb dus een jaar rondgereden zonder de toeter echt te missen smiling smiley

Het is ook wel duidelijk waarom ie het niet meer deed:

Het andere exemplaar (hij heeft er 2 van) was er minder erg aan toe, maar zag er ook niet fris uit:

agg even opschuren en wat tectiel erover en hij is weer als nieuw!
En een druppie secondenlijm erin om 'm weer in elkaar te plakken?

Ach het is dat er voor de APK een toetert op moet zitten, maar in een jaar tijd heb ik 'm nooit echt gemist.
ikke wel hoor... Bij elk knap meissie ff toeteren en dan met vrienden uit het raam hangen en schreeuwen: TJIKKIE!

Nee gekheid natuurlijk maar ik gebruik hem wel hoorwinking smiley

x-trailrijder Schreef:

ikke wel hoor... Bij elk knap meissie ff toeteren
en dan met vrienden uit het raam hangen en
schreeuwen: TJIKKIE!

Dacht al dat ik de enige was drinking smiley
Het is weer onderhoudtijd voor de BX. Vandaag maar eens gestart met versie olie, nieuwe bougies, nieuw luchtfilter en het gasklephuis eens een beetje schoongemaakt. Ook de verdelerkap en rotor moesten even wat aandacht hebben.

Daarna zijn we aan de slag gegaan met de distributieriem. De krukaspully moet er dan af, maar die zat akelig vast. Onze hulplijn kwam met een oplossing die zo lomp was dat we er zelf niet aan gedacht hadden; de ringsleutel goed op de bout, en vervolgens klem zetten tegen een draagarm. Vervolgens (met de ontsteking los) de motor op de startmotor laten ronddraaien.
Na 3 pogingen waarbij telkens de sleutel eraf viel, zat na de 4e poging de bout zomaar ineens los!

Daarna moest de motorsteun eraf, en verder zaten alle boutjes lekker vast en op onmogelijke plekken. Dat duurde dus allemaal even. De spalrol bleek bij nader inzien ook gaar, dus die moest nog even gehaald worden.
Kortom: de BX staat nu op bokjes met een krik onder de motor, zonder distributie. Klusje voor morgen of later, daarna moeten de voorste remblokjes ook nog even.
Goed werk Harm! Ben benieuwd of ie weer lekker rijdt na al het onderhoud! Zonder bokken en dat soort gekkigheidthumbs up

Zonder bokken en dat soort gekkigheid

Nou... dan zou ik verrast zijn, dat zou dan voor het eerst in 20 jaar zijn smiling smiley
Niet morgen, dan is het de beurt aan de mijne smiling smiley
Je blijft wel bezig he Harm big smile smiley

Wel goed dat je alles zelf doet en veelal kunt. Zo ken je je auto door en door (Y)

Je blijft wel bezig he Harm

Nou... onderhoud zal toch ook ooit moeten gebeuren smiling smiley Al is 't er niet makkelijker op geworden met die airco. Het oliefilter vervangen is bijvoorbeeld al een heel karwei. En verder is 't allemaal 20 jaar oud, en dat merk je wel goed
CorZa Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je blijft wel bezig he Harm big smile smiley
>
> Wel goed dat je alles zelf doet en veelal kunt. Zo
> ken je je auto door en door (Y)

Met wat hulp van kundig monteur Gijs winking smiley
Die gisteren in alle rust de riem er weer op heeft gefixt!
Dat is wel een hele lompe actie, inderdaad. Had je geen buis op de sleutel kunnen zetten? Doe ik ook steeds als ik draagarmen en pruttel los moet halen. Wel fijn dat het BX'je weer onderhoud krijgt.
Zit ie nu alweer helemaal in elkaar?

Zit ie nu alweer helemaal in elkaar?

Yep, alleen nog even de remblokjes voor vervangen en LHM verversen. Dat gebeurt waarschijnlijk vandaag of morgen wel. En dan zou ie klaar moeten zijn voor de apk!
Quote:
x-trailrijder Schreef:
ikke wel hoor... Bij elk knap meissie ff toeteren
en dan met vrienden uit het raam hangen en
schreeuwen: TJIKKIE!

Dacht al dat ik de enige was

En jullie zijn niet zo sportief dat jullie haar een lift aan bieden? Dat doe ik wťl namelijk :P
Meestal zit de bolide dan al vol omdat ik er dan al 6 heb opgepikt drinking smiley

Altijd leuk dat internet, je kunt je stoerder voordoen dan je eigenlijk bent
grinning smiley
Zeg kap eens met dat gezever over tjikkies ni mijn topic tongue sticking out smiley
KIJK LEKKERE KEROL DAAH! Zo beter Harmgrinning smileytongue sticking out smiley

@Bolide... ligt eraan... Als ze op de fiets oid zit dan niet, als ze moet lopen of ze staat op een bus te wachten kan het eventueel voorkomengrinning smiley
Ik heb een fietsendrager in de auto liggen, dus zelfs als ze op de fiets is kan ze mee grinning smiley
ik heb een grote achterbak dus multifunctioneel! bedoeld voor fietsen en meerdrinking smiley
Zo, de BX is weer door de apk. Met steekproef zelfs! Dan duurt 't allemaal nog wat langer... we vreesden voor de koplampen; in een ervan zit een barst en er zat wat condens in. Maar blijkbaar was het lichtbeeld goed genoeg. De CO zat bij de eerste meting op 1,6, terwijl het tussen de 1 en 2 mag liggen. Tijdens de steekproef lag 't ineens op 2,4, omdat ie nogal hard stationair draaide.
Een vlugge zwengel aan de aircoschuif en het probleem was opgelost.

Verder zitten er aan de achterkant wat hogedrukleidingen die twijfelachtig zijn, maar uiteindelijk was 't geen afkeur.
Goede zaak smiling smiley Nu dus ff kijken naar die hogedrukleidingen smiling smiley
Boer bosgoed
Ik heb een fietsendrager in de auto liggen, dus zelfs als ze op de fiets is kan ze mee

Ik heb een damesfiets zonder bagagedrager en nog kan ze mee.

Harm78
Zo, de BX is weer door de apk.

Gefeliciteerd! thumbs up

WOF
Tevens heb ik de gele kapjes van de koplampen afgehaald; voor de apk omdat we twijfelden of het lichtbeeld erdoor werd ontregeld, maar daarna bleek dat 't met gewone witte lampen eigenlijk veel mooier staat. Ik heb deze BX nog nooit eerder met witte lampen gezien, ze waren al geel toen ik 'm kocht smiling smiley
Die leidingen zou ik dan maar vervangen. Bij de CX-club was er ook iemand met een Pallasje diesel met zware putcorrosie in de leidingen. "Ooh, beetje opschuren en wat tectyl erover. Dat ziet niemand." Gewoon vervangen die leidingen.

Steekproef is niet zo extreem. Het is alleen een controle dat de keurmeester zijn werk goed doet. Zelf ken ik iemand die strenger is dan zo'n steekproefcontroleur.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.