Komt er een eind aan het gebruik van een touch screen in de auto, wordt spraak de norm?

Gepost door Philip 2020502 
Recent las ik een study over het gebruik van touch screens in auto's met de veelzeggende titel "Infotainment safety concerns". De volledige study kan hier gelezen worden [www.iamroadsmart.com], deze studie is mede dankzij EU er gekomen en dat zegt veel. Is EU bezig met een plan om tijdens het rijden de "touch" mogelijkheden van het infotainment systeem uit te schakelen, dat alleen nog spraaksturing mogelijk zal worden. Persoonlijk denk ik dat we die richting zullen uitgaan en maar goed ook.
Wat is jullie mening! Is uitsluitend de auto bedienen dmv touchscreens al rijdend veilig, of toch niet. Zou het een goede zaak zijn dat onmogelijk te maken van een auto in beweging is. Uiteraard zal het ene merk hier meer hinder van hebben dan het andere.
Gewoon net zoals bij BMW, Mini en Mazda een i-drive achtige knop.
Gewoon (een minimaal aantal) fysieke knoppen op het midden-console, eventueel een paar op het stuur

Geen geneuzel met schermpjes waar je dingen moet zoeken



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2020 21:30 door Lycan Capri.
Ik ben ook voorstander van bediening met knoppen, paths of drives, maar ook met goedwerkende spraakbediening (stijl Google), echter ... de Trend is toch eerder dat alles touchscreen wordt, zeker bij de EV's ... kijk naar Tesla, maar andere merken volgen dat, Beyton bijvoorbeeld, die gaan nog een stap verder dan Tesla [youtu.be] . Vraag is, wat gaat EU hieraan doen. Ben ik de enige die geen voorstander is van dat touchscreen gedoe ... ik vind dat veel te afleidend, tijdens het rijden voor alle duidelijkheid. En vanaf wanneer wordt het overdreven.
Er is ook nog de optie 'hand- of vingerbeweging' (gesture). Heb je daar ook een onderzoek van?

Ik heb ook nog een kanttekening bij het onderzoek. Het is uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn de auto's rechtsgestuurd en de aanraakschermen moeten daar dus met de linkerhand worden bediend. Circa 90% van de mensen zijn rechtshandig, dus voor velen in het VK is het bedienen van een scherm toch iets moeilijker dan voor de meesten op het vaste continent van Europa. Ik vraag me af of de uitkomsten van het onderzoek in continentaal Europa identiek zouden zijn.
Quote
Philip 2020502
Ik ben ook voorstander van bediening met knoppen, paths of drives, maar ook met goedwerkende spraakbediening (stijl Google), echter ... de Trend is toch eerder dat alles touchscreen wordt, zeker bij de EV's ... kijk naar Tesla, maar andere merken volgen dat, Beyton bijvoorbeeld, die gaan nog een stap verder dan Tesla [youtu.be] . Vraag is, wat gaat EU hieraan doen. Ben ik de enige die geen voorstander is van dat touchscreen gedoe ... ik vind dat veel te afleidend, tijdens het rijden voor alle duidelijkheid. En vanaf wanneer wordt het overdreven.

Touchscreen is waardeloos in de auto. Tegenwoordig hebben stratenmakers een hekel aan biljartlaken glad asfalt dus bij iedere hobbel drempel tik ik de verkeerde vlakjes aan.

Maar, een auto heeft een paar noodzakelijke schakelaars. Schakelaars, zoals het vrijwel onvindbare stokje waarmee je die grappige knipperende oranje lampjes aan zet.
De rest van het speelgoed kan best wel met touchscreen, stemgestuurd of met een muis-achtige constructie gemaakt worden.
Ik zou als fabrikant meer aandacht spenderen aan het bediengemak, dat is bij veel auto's een waar drama. Instelmogelijkheden die je nooit gebruikt (willen mijn schoenen veel licht of weinig) zijn makkelijk vindbaar maar opties waar een automobilist misschien wel gebruik van wil maken zitten diep in een of ander achteraf menu weggestopt.

Zoek voor de gein eens op welke opties nooit anders ingesteld worden, daar kan een fabrikant veel informatie uit halen. Werkt het speeltje wel, is de aansturing van het speeltje wel vindbaar?
Er komt een moment waarop de EU gaat onderzoeken in welke situaties het ons nog toegestaan kan worden om ons eigen verstand te gebruiken. Bovengenoemde "study" is dus eigenlijk maar een tussendoortje, er moest nog een subsidiepotje leeg.

Dat gezegd hebbende: Een beetje bestuurder bedient zijn voertuig gewoon middels knoppen, liefst fysieke maar als 't echt moet op een schermpie. Een beetje bestuurder wordt daar nooit teveel door afgeleid want hij/zij weet dat 'ie moet autorijden tijdens het autorijden. Spraakbediening voorts is een leuke gimmick maar in het huidige stadium nog niet serieus te nemen. Sowieso, ga maar lekker ff je voertuig toespreken in een auto vol kwebbelende passagiers...
Slaan ze sowieso niet ongelooflijk door? In het geval van BMW al wel

Bediening:
- spraak
- gesture
- knoppen/touch screen
- draaiknop middentunnel
- knoppen op het stuur

Navigatie:
- HUD
- digitale tellers
- infotainment scherm

En dat in maar een paar vierkante meter.. eye rolling smiley
Touch screen is in de praktijk al een waardeloos systeem voor mijn handen, heb nooit stilgestaan bij bovengenoemde UK kanttekening voor rechts gestuurde auto's maar ik ben dus linkshandig.
Spraakbediening zal voor mij ook niet succesvol zijn aangezien de voertaal hoofdzakelijk Twents is.
Waarom willen ze toch continu achteruit blijven boeren in de autowereld terwijl er al vele decennia geleden de oerbetrouwbare en degelijke knopjesbediening is uitgevonden?
Quote
Tydelyck
Er is ook nog de optie 'hand- of vingerbeweging' (gesture). Heb je daar ook een onderzoek van?

Ik heb ook nog een kanttekening bij het onderzoek. Het is uitgevoerd in het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn de auto's rechtsgestuurd en de aanraakschermen moeten daar dus met de linkerhand worden bediend. Circa 90% van de mensen zijn rechtshandig, dus voor velen in het VK is het bedienen van een scherm toch iets moeilijker dan voor de meesten op het vaste continent van Europa. Ik vraag me af of de uitkomsten van het onderzoek in continentaal Europa identiek zouden zijn.

Dit is een sterke observatie, daar was ik nog niet eens blijven stilstaan. Sterk!
Quote
MCDubbellU
Slaan ze sowieso niet ongelooflijk door? In het geval van BMW al wel

Bediening:
- spraak
- gesture
- knoppen/touch screen
- draaiknop middentunnel
- knoppen op het stuur

Navigatie:
- HUD
- digitale tellers
- infotainment scherm

En dat in maar een paar vierkante meter.. eye rolling smiley

Dit is vergelijkbaar met wat Mercedes doet, maar al bij al nog altijd beter dan bijvoorbeeld een Tesla ... men heeft tenminste de keuze. Tesla en vergelijkbare auto's bieden wel spraak aan, maar dat werkt maar zo en zo. Tot nu toe heeft Mercedes nog het best werkend systeem, roept men op zoals met dat doet met bijvoorbeeld Google assistant. Geen knopje of zo indrukken, gewoon hey Mercedes zeggen en dat in natuurlijke taal. Lijkt mij dat dit op alle auto's moet komen, ofwel veel gebruikte functies met knopjes. Een Tesla zal dat niet graag horen, want ze staan prat op hun minimalistisch design en knopjes vrij interieur. Ben benieuwd wat EU op termijn zal doen. Hoe merken als Tesla zullen reageren. Wat als het dmv touch bedienen verplicht uitgeschakeld moet worden. We mogen onze telefoons al rijdend niet meer gebruiken ... maar de moderne wagens zijn tablets op wielen geworden. Bedenkelijk.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 07:04 door Philip 2020502.
Die spraakassistent van Mercedes is helemaal niet zo geweldig in de praktijk als ik de tests mag geloven. Dat ding verstoort te pas en te onpas allerlei gesprekken. En dan die ene feature dat je dmv een volzin je auto vraagt om de temperatuur aan te passen... Ik mag toch hopen dat dát in ieder geval nooit de norm wordt?
Maar wat verstellen jullie dan allemaal tijdens het rijden? Ventilatie staat al jarenlang op de automaat, Radio zenders (keuze uit 40 stuks waarvan je er 3 daadwerkelijk luistert) &, volume vanaf stuur bedienbaar, gebeld worden idem vanaf stuur bedienbaar (ik bel nooit uitgaand tijdens het rijden), CC vanaf stuur bedienbaar. Wanneer gebruik je navigatie? Toch alleen als je niet weet waar je moet zijn? Kan je toch prima van te voren instellen? Ik hoef eigenlijk alleen maar te sturen en gas te geven en af en toe te remmen. En dat hendeltje voor die olijke oranje lampjes een zwieper te geven.
@pietzoveel, precies, dat. Fatsoenlijke stuurbediening en de rest mag rustig in touchscreens verwerkt worden. Ik vind spraakbediening dan weer helemaal niets.
Navigatie is ook relevant als je precies weet waar je moet zijn, namelijk vanwege verkeersinformatie en daaraan gerelateerd de mogelijke omrijroutes. Verder af en toe wisselen van radiozender of album/playlist/titel. Vroeger scrollde ik tijdens het rijden hele lijsten aan mp3-bestanden door omdat ik precies dat ene liedje wilde horen. Tegenwoordig plug ik na instappen direct mijn telefoon in, en wordt android auto opgestart terwijl ik wegrij. Mijn muziekstreamer (als ik al trek heb in muziek, zeker 's-ochtends) laat in beperkte mate toe dat je door lijsten met playlists en albums bladert, maar meestal tik ik gewoon de optie aan waardoor 'ie zelf een shuffle doet van alles wat ik volg/leuk vind. En jawel, ik voer ook één spraakopdracht uit, nl mijn werkadres doorgeven aan google maps, via de knop op het stuur. Dan op het scherm nog bevestigen. Werkt uitstekend, maar de enige reden dat ik het zo doe is dat ik geen zin heb om dat werkadres in google maps vast te leggen. Mijn huisadres popt altijd automatisch al op in google maps (ondanks dat ik het niet als zodanig in heb gesteld) als ik wegrij vanaf werk.

Kortom eigenlijk heel weinig handelingen. Maar volgens mij ben ik daarin een atypische zakelijke rijder.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 09:07 door DeeTwee.
Quote
DeeTwee
Die spraakassistent van Mercedes is helemaal niet zo geweldig in de praktijk als ik de tests mag geloven. Dat ding verstoort te pas en te onpas allerlei gesprekken. En dan die ene feature dat je dmv een volzin je auto vraagt om de temperatuur aan te passen... Ik mag toch hopen dat dát in ieder geval nooit de norm wordt?

En deze info heb je naar alle waarschijnlijkheid uit de vele reviews waar men al rijden het woord Mercedes gebruikt en het systeem daarop reageert, zoals het ook bedoeld is; ik weet niet wat voor gesprekken jij voert tijdens het rijden, maar ik gebruik het woord Mercedes niet al te vaak in mijn dagelijkse gesprekken, jij blijkbaar wel heb ik zo de indruk.

Maar om toch niet teveel af te wijken van het topic en niet teveel promo te maken voor het Mercedes systeem; gaar het mij eerder om wat er op termijn gaat besloten worden.

En wat betreft het bedienen van het MBUX systeem, het doet heel wat meer dan alleen maar een temperatuur aanpassen (https://www.youtube.com/watch?v=2XBFEIBl9ag). Het komt dicht in de buurt van bijvoorbeeld Google assistent, wat ik veel gebruik. Zo kan je perfect vragen om te navigeren naar een bepaalde winkel zonder het adres te kennen, of men kan nog een stap verder gaan en gebruik maken van het "what3words" navigatie systeem (https://www.youtube.com/watch?v=_q19aJ8z5DM). Maar genoeg promo :-), straks ga je nog denken dat ik er een voordeel uit zou halen.
Quote
Philip 2020502
En wat betreft het bedienen van het MBUX systeem, het doet heel wat meer dan alleen maar een temperatuur aanpassen (https://www.youtube.com/watch?v=2XBFEIBl9ag). Het komt dicht in de buurt van bijvoorbeeld Google assistent, wat ik veel gebruik. Zo kan je perfect vragen om te navigeren naar een bepaalde winkel zonder het adres te kennen, of men kan nog een stap verder gaan en gebruik maken van het "what3words" navigatie systeem (https://www.youtube.com/watch?v=_q19aJ8z5DM). Maar genoeg promo :-), straks ga je nog denken dat ik er een voordeel uit zou halen.
Maar voer jij dat soort 'gesprekken' met dat systeem ook als je passagiers in de auto hebt?
Quote
DeeTwee
Quote
Philip 2020502
En wat betreft het bedienen van het MBUX systeem, het doet heel wat meer dan alleen maar een temperatuur aanpassen (https://www.youtube.com/watch?v=2XBFEIBl9ag). Het komt dicht in de buurt van bijvoorbeeld Google assistent, wat ik veel gebruik. Zo kan je perfect vragen om te navigeren naar een bepaalde winkel zonder het adres te kennen, of men kan nog een stap verder gaan en gebruik maken van het "what3words" navigatie systeem (https://www.youtube.com/watch?v=_q19aJ8z5DM). Maar genoeg promo :-), straks ga je nog denken dat ik er een voordeel uit zou halen.
Maar voer jij dat soort 'gesprekken' met dat systeem ook als je passagiers in de auto hebt?

Ja, waarom niet, ik neem zelfs een telefoon aan als het een klant is die belt; mijn dochter en vrouw zwijgen dan even (alhoewel, dat mijn 5-jarige dochter dat dan ook doet is niet altijd gegarandeerd ;-) )
Spraakbediening ben ik ook geen fan van. Heb een tijdje zo'n Google smartspeaker in huis gehad, niet eens om de boel aan te sturen maar eigenlijk alleen als muziekbox. Dat kreng reageert om de haverklap op willekeurige teksten van mij, bezoek of bijvoorbeeld de tv. Zo was er een tijdje terug een reclame van (ik geloof) Kia die zogenaamd een hele slimme auto heeft en dat dan heel stoer is. Want dan kan je zeggen: 'hey Google, voer werkadres in in de navigatie'. Drie keer raden wat die zogenaamde slimme speaker ineens ging doen eye rolling smiley Het feit dat je niet zelfstandig naar je werk kan rijden vind ik overigens ook vrij droevig, maar dat geheel terzijde.
Quote
Leon in zn Fiesta
Het feit dat je niet zelfstandig naar je werk kan rijden vind ik overigens ook vrij droevig, maar dat geheel terzijde.
Ik vermoed dat je het tegen mij hebt... Verkeersinformatie. Het zou immers zomaar eens druk kunnen zijn of zelfs stil kunnen staan op de route die je van plan was te gaan rijden. Maar dat lijkt mij vrij logisch. Over droevig gesproken. Maar dat geheel terzijde.
Quote
DeeTwee
Navigatie is ook relevant als je precies weet waar je moet zijn, namelijk vanwege verkeersinformatie en daaraan gerelateerd de mogelijke omrijroutes. Verder af en toe wisselen van radiozender of album/playlist/titel. Vroeger scrollde ik tijdens het rijden hele lijsten aan mp3-bestanden door omdat ik precies dat ene liedje wilde horen. Tegenwoordig plug ik na instappen direct mijn telefoon in, en wordt android auto opgestart terwijl ik wegrij. Mijn muziekstreamer (als ik al trek heb in muziek, zeker 's-ochtends) laat in beperkte mate toe dat je door lijsten met playlists en albums bladert, maar meestal tik ik gewoon de optie aan waardoor 'ie zelf een shuffle doet van alles wat ik volg/leuk vind. En jawel, ik voer ook één spraakopdracht uit, nl mijn werkadres doorgeven aan google maps, via de knop op het stuur. Dan op het scherm nog bevestigen. Werkt uitstekend, maar de enige reden dat ik het zo doe is dat ik geen zin heb om dat werkadres in google maps vast te leggen. Mijn huisadres popt altijd automatisch al op in google maps (ondanks dat ik het niet als zodanig in heb gesteld) als ik wegrij vanaf werk.

Kortom eigenlijk heel weinig handelingen. Maar volgens mij ben ik daarin een atypische zakelijke rijder.

Ik ben ook een zakelijke rijder en ik vind het bedienen met stem dan een ongelooflijk grote toegevoegde waarde. Als dit dan gecombineerd kan worden met office365, zodanig de locatie van de afspraak naadloos kan overgenomen worden in het navigatie systeem is dat super handig, of je een todo lijst kan opmaken op kantoor en deze dan getoond worden tijdens het rijden met integratie met de contacten dat je ze zonder opzoekwerk kan opbellen is wat het leven van een zakelijke gebruiker heel wat aangenamer maakt. Maar nu ben ik echt wel heel erg aan het afwijken.

Maar wat je omschrijft hoe Google werkt, wel dat is wat ik verwacht van een moderne intelligente auto.

Want hoe goed Google dan ook mag zijn, het ontbreekt één belangrijke functie, vooral dan in combinatie met elektrisch rijden, het houdt geen rekening met het laadstatus van de batterij, waar je best gaat laden om de bestemming te bereiken enzovoort ... dit is minder relevant voor een ICE auto natuurlijk. Alhoewel, je zou aan de auto kunnen vragen om naar het dichtsbijzijnde benzinestation te kunnen navigeren.
Quote
Philip 2020502
Ik ben ook een zakelijke rijder en ik vind het bedienen met stem dan een ongelooflijk grote toegevoegde waarde. Als dit dan gecombineerd kan worden met office365, zodanig de locatie van de afspraak naadloos kan overgenomen worden in het navigatie systeem is dat super handig, of je een todo lijst kan opmaken op kantoor en deze dan getoond worden tijdens het rijden met integratie met de contacten dat je ze zonder opzoekwerk kan opbellen is wat het leven van een zakelijke gebruiker heel wat aangenamer maakt.

Je zit hier op een autoforum hè? Voor liefhebbers van horrorfilms zijn ongetwijfeld andere fora beschikbaar...
Quote
Leon in zn Fiesta
Spraakbediening ben ik ook geen fan van. Heb een tijdje zo'n Google smartspeaker in huis gehad, niet eens om de boel aan te sturen maar eigenlijk alleen als muziekbox. Dat kreng reageert om de haverklap op willekeurige teksten van mij, bezoek of bijvoorbeeld de tv. Zo was er een tijdje terug een reclame van (ik geloof) Kia die zogenaamd een hele slimme auto heeft en dat dan heel stoer is. Want dan kan je zeggen: 'hey Google, voer werkadres in in de navigatie'. Drie keer raden wat die zogenaamde slimme speaker ineens ging doen eye rolling smiley Het feit dat je niet zelfstandig naar je werk kan rijden vind ik overigens ook vrij droevig, maar dat geheel terzijde.

Wat betreft je reactie "Het feit dat je niet zelfstandig naar je werk kan rijden vind ik overigens ook vrij droevig, maar dat geheel terzijde", dit hangt er dan maar vanaf wat voor werk je doet en welke de woon-werk afstand is; een navigatie kan best wel nuttig zijn om een inzicht te hebben wanneer je op je werk toekomt, tenzij jij nooit met files te maken hebt; dan is het nog zo beleefd om collega's te verwittigen waar je een meeting mee hebt dat je wat later zal zijn. Voor mensen zoals ik, die frequent afspraken heeft met klanten en dus veel op de baan is, is een navigatie een zegen. Vooral als ik voor mezelf praat, ik woon in Vlaanderen, maar ik ben ook verantwoordelijk voor klanten in Nederland en in Nederland kan het verkeer wel eens een drama zijn. Ik zou niet zonder navigatie kunnen. En daar ik veel op de baan ben, is voice gestuurde bediening een zege; de vele uren die ik in de auto doorbreng, gebruik ik dan ook nuttig en heb ik veel telefonische gesprekken met mijn klanten en collega's ... ipv dmv knopjes kan ik gewoon vragen om iemand te bellen; dat doe ik in mijn huidige wagen al en zal alleen maar beter worden in mijn in bestelling zijnde nieuwe wagen (helaas zal ik nog wat geduld moeten hebben, gezien de huidige situatie is er wat vertraging).
Quote
DeeTwee
Quote
Philip 2020502
Ik ben ook een zakelijke rijder en ik vind het bedienen met stem dan een ongelooflijk grote toegevoegde waarde. Als dit dan gecombineerd kan worden met office365, zodanig de locatie van de afspraak naadloos kan overgenomen worden in het navigatie systeem is dat super handig, of je een todo lijst kan opmaken op kantoor en deze dan getoond worden tijdens het rijden met integratie met de contacten dat je ze zonder opzoekwerk kan opbellen is wat het leven van een zakelijke gebruiker heel wat aangenamer maakt.

Je zit hier op een autoforum hè? Voor liefhebbers van horrorfilms zijn ongetwijfeld andere fora beschikbaar...

Ik snap je reactie niet, is de gebruiksvriendelijkheid in een wagen dan iets wat autoliefhebbers niet aan belangt ... wel raar moet ik zeggen. Voor mij is een auto een werkinstrument, zeg maar het verlengde van mijn kantoor ... ben ik dan de enige die zijn auto voor dat doel gebruikt?
Quote
Philip 2020502
Vooral als ik voor mezelf praat, ik woon in Vlaanderen, maar ik ben ook verantwoordelijk voor klanten in Nederland en in Nederland kan het verkeer wel eens een drama zijn.

Het verkeer in België is vaak een groter drama dan in Nederland winking smiley

Quote
Philip 2020502
Voor mij is een auto een werkinstrument, zeg maar het verlengde van mijn kantoor ... ben ik dan de enige die zijn auto voor dat doel gebruikt?

Dat een auto een werkinstrument is ben ik met je eens
Maar een auto zou nooit het verlengde van je kantoor moeten zijn, in de auto moet je je bezighouden met autorijden niet met kantoorwerk
Dus als de automobiel wereld blijft evolueren zoals ik dat nu zie gebeuren, meer en meer auto's worden uitgerust met touchscreen bediening, iets wat velen dus als onhandig, zelfs als ongewenst omschrijven. En toch is dit een trend, heb ik mogen vaststellen tijdens een reeks testritten van de afgelopen maanden; ook ik vond dit niet prettig en zelfs gevaarlijk; dit omwille van de afleiding dat dit veroorzaakt, naar iets wijzen zonder te kijken is tegen de natuur van de mens en dus kijkt men toch en verliest men de focus op het verkeer, een alternatief zou dus spraak kunnen zijn, maar blijkbaar is dat ook geen gewenste optie te zijn, althans als ik de reacties hier goed begrijp.

Wat gaan jullie dan doen als het toch die richting uitgaat, geen nieuwe wagen meer aanschaffen? Ik verwacht dat dit vroeg of laat door EU toch gaat opgelegd worden. Is het gewoon een kwestie van er gewoon aan te worden? Of laat men dat soort wagens dan maar links liggen?

Ik wens jullie alvast te bedanken voor de vele reacties! Super.
Quote
Lycan Capri
Quote
Philip 2020502
Vooral als ik voor mezelf praat, ik woon in Vlaanderen, maar ik ben ook verantwoordelijk voor klanten in Nederland en in Nederland kan het verkeer wel eens een drama zijn.

Het verkeer in België is vaak een groter drama dan in Nederland winking smiley

Quote
Philip 2020502
Voor mij is een auto een werkinstrument, zeg maar het verlengde van mijn kantoor ... ben ik dan de enige die zijn auto voor dat doel gebruikt?

Dat een auto een werkinstrument is ben ik met je eens
Maar een auto zou nooit het verlengde van je kantoor moeten zijn, in de auto moet je je bezighouden met autorijden niet met kantoorwerk

De activiteiten beperken zich uiteraard tot telefonische gesprekken. Al de rest hoort inderdaad niet. En mocht het telefoneren toch niet gewenst zijn dan mag je ook geen gesprekken voeren met je medepassagiers.

Het verschil tussen Nederland en Vlaanderen is dat het verkeer in Nederland soms een drama is, in Vlaanderen is het altijd een drama nut smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 10:01 door Philip 2020502.
Quote
Philip 2020502
Quote
DeeTwee
Quote
Philip 2020502
Ik ben ook een zakelijke rijder en ik vind het bedienen met stem dan een ongelooflijk grote toegevoegde waarde. Als dit dan gecombineerd kan worden met office365, zodanig de locatie van de afspraak naadloos kan overgenomen worden in het navigatie systeem is dat super handig, of je een todo lijst kan opmaken op kantoor en deze dan getoond worden tijdens het rijden met integratie met de contacten dat je ze zonder opzoekwerk kan opbellen is wat het leven van een zakelijke gebruiker heel wat aangenamer maakt.

Je zit hier op een autoforum hè? Voor liefhebbers van horrorfilms zijn ongetwijfeld andere fora beschikbaar...

Ik snap je reactie niet, is de gebruiksvriendelijkheid in een wagen dan iets wat autoliefhebbers niet aan belangt ... wel raar moet ik zeggen. Voor mij is een auto een werkinstrument, zeg maar het verlengde van mijn kantoor ... ben ik dan de enige die zijn auto voor dat doel gebruikt?
Probeer eens een kantoorliefhebbersforum dan winking smiley

Maar serieus, nee je bent niet de enige. Op dit forum echter is naar mijn idee het grootste deel van de populatie op een andere manier met auto's bezig. Niet persoonlijk opvatten maar mij bezorgen veel van jouw berichten in dit topic koude rillingen. Dat begint al met het gegeven dat de EU zich kennelijk weer ergens mee moet bemoeien, vervolgens dat praten tegen je auto kennelijk de norm zou kunnen gaan worden en nu het dystopische beeld dat Office365 mijn auto zou gaan binnendringen. Nee, niks voor mij. Ik hou van autorijden. Dat gedijt goed met mijn muziekliefhebberij toevallig. Een telefoontje plegen daarbij moet kunnen maar beschouw ik eigenlijk ook eerder als een vervelende onderbreking van mijn autorijplezier. De gebruiksvriendelijkheid van de auto is zeker van belang maar dan gaat het om het bedienen van de auto zelf. Dat overige zaken erin integreren is een bijkomstigheid. Maar ik realiseer me dat veel (jongere) mensen dat in toenemende mate anders zien.

Zo, nu ga ik even wat versgebrande koffiebonen met de hand vermalen zodat de Bialetti dadelijk op het fornuis kan.
Dus touchscreens mogen niet want teveel afleiding maar je kantoorwerkzaamheden meenemen in de auto is geen probleem? Bijzonder.
Vwb verkeersinfo, ja, dat is zeker handig maar vraagt verder geen actieve handelingen toch?
Mijn auto's hebben gelukkig geen touchscreen. Mijn telefoon wel, en dat werkt redelijk onder het rijden. In een houder uiteraard. Google Maps, Forensen aanklikken en kijken welke route vandaag het handigst is. Meer dan dat heb ik niet nodig. Adres in Google Maps invoeren werkt prima spraakgestuurd. Een WhatsApp bericht inspreken ook.
Maar zaken als de temperatuurregeling in de auto, dat werkt gewoon het beste met knoppen. Blind de achterruitverwarming aan, blind de temperatuur bijstellen. Waarom zou zoiets via een touchscreen moeten?
Temperatuur instellen via spraaksturing kan mijn auto wel dacht ik, maar dat is veel omslachtiger dan een tik geven tegen de knop.
Quote
DeeTwee
Niet persoonlijk opvatten maar mij bezorgen veel van jouw berichten in dit topic koude rillingen. (...) De gebruiksvriendelijkheid van de auto is zeker van belang maar dan gaat het om het bedienen van de auto zelf. Dat overige zaken erin integreren is een bijkomstigheid. Maar ik realiseer me dat veel (jongere) mensen dat in toenemende mate anders zien..

Ik ben 36 maar ik krijg ook de rillingen als ik zijn berichten lees. Maar dat ligt er vooral aan wat voor baan je hebt of wilt hebben. Maar look gewoon aan de (drukke) tijd waarin we leven. Voor de mobiele telefoon konden we het ook prima zonder altijd maar bereikbaar te zijn, zeker in de auto onderweg naar een klant. Voor mijzelf heb ik al zo'n 10 jaar lang een perfecte balans gevonden tussen een baan en het echte leven. Maar ik heb dan weer geen (lease-)auto.. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-03-2020 10:33 door MCDubbellU.
Het erge is trouwens, een beetje in lijn met wat Barri aanstipt, dat veel fabrikanten steeds vaker basale functies ook achter een touchscreen stopt, zoals temperatuurinstellingen, recirculatiestand, volumeregeling, etc. Peugeot was er een eind mee, Volvo, maar VAG doet het nu ook bijvoorbeeld. Volgens mij zit daar, ondanks dat dit al jaren aan de gang is, nog steeds helemaal niemand op te wachten, behalve de (software-afdeling van) de fabrikant zelf. Moet je je dan eens voorstellen dat de topictitel waarheid wordt onder druk van de EU... Zouden ze dan wel weer teruggaan naar fysieke knoppen, of worden die dingen dan ook spraakgestuurd? Van de regen in de drup... *


* nee dit is geen spraakopdracht om de ruitenwissers aan te zetten
Ik heb spraakbediening in mijn auto, maar gebruik het nooit (alleen "navigatie eindigen"winking smiley. Probleem is dat je veel standaardteksten moet gebruiken, dus eerst alles 'leren'. Gelukkig geen touchscreen maar gewone knopjes die je blindelings kan vinden en een grote draaiknop die prima werkt.
Ik denk dat een scherm met een beperkt aantal vaste knoppen ernaast (links en rechts) en evt. eronder een ideale mix is tussen wat de fabrikant efficiënt kan produceren en de bestuurder veilig kan bedienen. De fabrikant heeft nu eenmaal de uitdaging om de vele, vele functies die tegenwoordig mogelijk en gewenst zijn te laten bedienen zonder dat er een halve vierkante meter oppervlak aan knoppen en schakelaars nodig is. Dat is een belangrijke reden om over te stappen op het aanraakscherm. De knoppen veranderen van functie afhankelijk van wat er op het scherm is opgeroepen: audio, telefoon, navigatie, klimaatsysteem, andere en weinig frequent gebruikte instellingen.
Mijn ervaring is niet dat het of/of is, maar eerder en/en.

Spraakbesturing werkt in veel auto's prima, maar kent zijn beperkingen. Zodra namen van personen of straatnamen wat lastiger worden dan wordt de verkeerde gebeld cq weet de navigatie het adres niet(, overigens is dat net zo vaak ook de schuld van degene die het spraakcommando geeft). Touchscreen is daarbij wel een uitkomst.

Ander nummer/zender selecteren of het geluid wat harder/zachter kan met spraakbesturing, maar gaat niet zo vlot als op het stuur even de juiste knop indrukken.

Aanpassen van de climate control kan vaak ook middels spraakbesturing, maar daarvoor is zo'n draaiknop in je console toch eigenlijk wel net zo praktisch en zo'n knop wil je ook weer niet op je stuur hebben.

Dus nee, ik denk niet dat touchscreen niet de norm wordt, spraakbesturing ook niet maar dat een combinatie van touch/spraak/knoppen (voor nu) de beste mix is.
Quote
DeeTwee
Quote
Leon in zn Fiesta
Het feit dat je niet zelfstandig naar je werk kan rijden vind ik overigens ook vrij droevig, maar dat geheel terzijde.
Ik vermoed dat je het tegen mij hebt... Verkeersinformatie. Het zou immers zomaar eens druk kunnen zijn of zelfs stil kunnen staan op de route die je van plan was te gaan rijden. Maar dat lijkt mij vrij logisch. Over droevig gesproken. Maar dat geheel terzijde.
Dit was niet aan jou gericht, het sloeg geheel op die reclame. smiling smiley Je gedachte ten aanzien van verkeersinformatie snap ik, maar daar speelt die reclame totaal niet op in. Was wellicht een goede optie geweest, maar dan had die knakker moeten vragen om de snelste route in te voeren en/of wat de huidige reistijd is.

Voor wie reclame niet kent: het gaat om een kerel die heel tof loopt te doen met z'n auto en zich als het ware James Bond voelt. En dat allemaal omdat hij in huis al via z'n telefoon o.i.d. opdrachten kan geven aan z'n auto. Het idee was vast leuk maar het komt vrij zielig over allemaal, alsof het rijden in die auto het hoogtepunt is van je werkdag. Kan 'm zo snel niet terugvinden op YouTube helaas.
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?

Overigens mbt draai-/drukknoppen: Laatst had ik een Mini te leen, die heeft ook zo'n knop aan boord. Nou bedient dat op zich heel prettig, maar als de interface die je ermee bedient (totaal) niet intuïtief werkt is het verre van zaligmakend. Moet bekennen dat ik een aantal keer uit gewoonte op het scherm ging tikken maar dat bleek toch echt niet te werken winking smiley. Dus toch weer naar de draaiknop om mijn bestemming lettertje voor lettertje in te voeren... het had vast sneller gekund maar het was totaal onduidelijk hoe.
Quote
R W xxx
Dus touchscreens mogen niet want teveel afleiding maar je kantoorwerkzaamheden meenemen in de auto is geen probleem? Bijzonder.
Vwb verkeersinfo, ja, dat is zeker handig maar vraagt verder geen actieve handelingen toch?

Zoals ik al zei, het gaat over bellen en niets anders dan bellen! Zoals ik ook al aangaf, ik heb regelmatig afspraken in Nederland en dan ben ik al snel 5 à 6 uur in de wagen, dat is veel tijd en vul ik dan ook graag op met wat nuttige dingen, waaronder een paar catch-up calls met klanten of consultants om te horen hoe de projecten evolueren. Dus, veel meer dan praten is dat niet!
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Ik ben in het begin toen ik mijn Volvo had best wel even bezig geweest om alles naar wens in te stellen. Nu heb ik dat touch screen amper nog nodig behalve om de start / stop uit te zetten en de zetelverwarming aan te zetten. Dat zal zowat 90% zijn van de 'interactie' met dat scherm. Navi / radio / telefoon verlopen prima via het stuur.

Zijn er echt mensen die dagelijks de instelling van hun climate control willen veranderen of de equalizer van de hifi anders instellen of de intensiteit van de sfeerverlichting achteraan aanpassen?
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Het is wel duidelijk dat je er dus totaal geen ervaring mee hebt, in mijn Mini zit zo'n knop waar mee je kan draaien maar ook gewoon schrijven op de bovenkant. Bij het invoeren hoef je vaak maar 2 of 3 letters te doen en dan krijg je al een lijst met plaatsnamen of straatnamen en dan klik je hem aan.
Quote
Epica
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Het is wel duidelijk dat je er dus totaal geen ervaring mee hebt, in mijn Mini zit zo'n knop waar mee je kan draaien maar ook gewoon schrijven op de bovenkant. Bij het invoeren hoef je vaak maar 2 of 3 letters te doen en dan krijg je al een lijst met plaatsnamen of straatnamen en dan klik je hem aan.
Want Mini is de maatstaf? Mini is het enige automerk op aarde? Fijn voor je dat het bij jouw Mini zo lekker werkt maar er zijn genoeg systemen waar het niet zo lekker werkt als je nu stelt. Dus houd even op met doen alsof je mij en/of mijn ervaring kent, want dat ken je niet. Dat is het enige dat duidelijk is.
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
Epica
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Het is wel duidelijk dat je er dus totaal geen ervaring mee hebt, in mijn Mini zit zo'n knop waar mee je kan draaien maar ook gewoon schrijven op de bovenkant. Bij het invoeren hoef je vaak maar 2 of 3 letters te doen en dan krijg je al een lijst met plaatsnamen of straatnamen en dan klik je hem aan.
Want Mini is de maatstaf? Mini is het enige automerk op aarde? Fijn voor je dat het bij jouw Mini zo lekker werkt maar er zijn genoeg systemen waar het niet zo lekker werkt als je nu stelt. Dus houd even op met doen alsof je mij en/of mijn ervaring kent, want dat ken je niet. Dat is het enige dat duidelijk is.
Dat zeg ik ook helemaal nergens, maar jij roept wat over een Mini wat nergens op slaat waar je de onzin vandaan haalt over andere auto's weet ik niet maar daar gaat het helemaal niet over.
Quote
Epica
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
Epica
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Het is wel duidelijk dat je er dus totaal geen ervaring mee hebt, in mijn Mini zit zo'n knop waar mee je kan draaien maar ook gewoon schrijven op de bovenkant. Bij het invoeren hoef je vaak maar 2 of 3 letters te doen en dan krijg je al een lijst met plaatsnamen of straatnamen en dan klik je hem aan.
Want Mini is de maatstaf? Mini is het enige automerk op aarde? Fijn voor je dat het bij jouw Mini zo lekker werkt maar er zijn genoeg systemen waar het niet zo lekker werkt als je nu stelt. Dus houd even op met doen alsof je mij en/of mijn ervaring kent, want dat ken je niet. Dat is het enige dat duidelijk is.
Dat zeg ik ook helemaal nergens, maar jij roept wat over een Mini wat nergens op slaat waar je de onzin vandaan haalt over andere auto's weet ik niet maar daar gaat het helemaal niet over.
Ik zeg helemaal niks over Mini, ik heb het over draai-/drukknoppen in het algemeen.
Het is een tvreclame van de nieuwe Juke, is dat ook opgelost winking smiley
@philip, dat bellen leidt net zo goed af, ook daar zijn al verschillende onderzoeken naar gedaan. Als je tegen touchscreens bent vanwege de mogelijke afleiding, moet je ook tegen bellen zijn.
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
Epica
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Het is wel duidelijk dat je er dus totaal geen ervaring mee hebt, in mijn Mini zit zo'n knop waar mee je kan draaien maar ook gewoon schrijven op de bovenkant. Bij het invoeren hoef je vaak maar 2 of 3 letters te doen en dan krijg je al een lijst met plaatsnamen of straatnamen en dan klik je hem aan.
Want Mini is de maatstaf? Mini is het enige automerk op aarde? Fijn voor je dat het bij jouw Mini zo lekker werkt maar er zijn genoeg systemen waar het niet zo lekker werkt als je nu stelt. Dus houd even op met doen alsof je mij en/of mijn ervaring kent, want dat ken je niet. Dat is het enige dat duidelijk is.

Niet alleen MINI heeft een goed systeem. Ik ben zelf ook heel erg tevreden met hoe het systeem van BMW zich ontwikkelt.
Quote
Twix
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
Epica
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Het is wel duidelijk dat je er dus totaal geen ervaring mee hebt, in mijn Mini zit zo'n knop waar mee je kan draaien maar ook gewoon schrijven op de bovenkant. Bij het invoeren hoef je vaak maar 2 of 3 letters te doen en dan krijg je al een lijst met plaatsnamen of straatnamen en dan klik je hem aan.
Want Mini is de maatstaf? Mini is het enige automerk op aarde? Fijn voor je dat het bij jouw Mini zo lekker werkt maar er zijn genoeg systemen waar het niet zo lekker werkt als je nu stelt. Dus houd even op met doen alsof je mij en/of mijn ervaring kent, want dat ken je niet. Dat is het enige dat duidelijk is.

Niet alleen MINI heeft een goed systeem. Ik ben zelf ook heel erg tevreden met hoe het systeem van BMW zich ontwikkelt.

Mini heeft nagenoeg hetzelfde systeem als BMW lijkt me toch?
Aangezien Mini's geen Mini's meer zijn en Mini's gemaakt worden door BMW
Quote
Lycan Capri
Quote
Twix
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
Epica
Quote
Leon in zn Fiesta
Quote
DeeTwee
Ah, oké... Iets van toelichting had het misverstand kunnen voorkomen winking smiley En sinds ik het fenomeen adblocker omarm zie ik bijzonder weinig (ongerichte) reclames meer, dus het doet geen belletje rinkelen. Was het toevallig een Opelreclame?
Is een TV-reclame, daar is volgens mij nog geen adblocker voor uitgevonden grinning smiley Ik zag aanvankelijk ook geen link met jouw betoog eigenlijk, vandaar de beperkte uitleg.

Ten aanzien van draai/drukknoppen als verbetering ten opzichte van touch-screen: daar is ook nog wel iets van te vinden. Als je een adres wil intypen in je navi bijvoorbeeld dan is zo'n centrale draaiknop echt een crime, je draait je een ongeluk. Eigenlijk net zo beroerd als een telefoonnummer draaien op zo'n ouderwetse bakelieten telefoon, met als nadeel dat je niet uit 10 maar uit 26+ karakters moet kiezen en je bovendien doorgaans ook nog eens meer karakters in moet voeren dan 10. Een querty-touchscreen werkt dan echt veel vlotter.
Het is wel duidelijk dat je er dus totaal geen ervaring mee hebt, in mijn Mini zit zo'n knop waar mee je kan draaien maar ook gewoon schrijven op de bovenkant. Bij het invoeren hoef je vaak maar 2 of 3 letters te doen en dan krijg je al een lijst met plaatsnamen of straatnamen en dan klik je hem aan.
Want Mini is de maatstaf? Mini is het enige automerk op aarde? Fijn voor je dat het bij jouw Mini zo lekker werkt maar er zijn genoeg systemen waar het niet zo lekker werkt als je nu stelt. Dus houd even op met doen alsof je mij en/of mijn ervaring kent, want dat ken je niet. Dat is het enige dat duidelijk is.

Niet alleen MINI heeft een goed systeem. Ik ben zelf ook heel erg tevreden met hoe het systeem van BMW zich ontwikkelt.

Mini heeft nagenoeg hetzelfde systeem als BMW lijkt me toch?
Aangezien Mini's geen Mini's meer zijn en Mini's gemaakt worden door BMW

Ik ben blij dat je mijn humor herkent! spinning smiley sticking its tongue out
Touchscreen is goedkoop en flexibel, door het gadget en Tesla gehalte verkoopt het ook goed.

Spraak kan goed werken maar met jengelende of slapende kinderen, bellende passagiers is het niet altijd een topper. Soms wil je ook lekker van de rust of muziek hrnirteñ

Voor ventilatie en verwarming, ruitenwissers e.d is een fysieke knop onverslaanbaar.

Voor complexe invoer: touch of spraak.

De BMW draaiknop wordt geroemd, ik heb er nu 2 gehad, maar ik denk dat touch uit eindelijk wint.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.