Extra speakers aansluiten auto

Gepost door Steve 2680118 
Dag beste AutoWeek leden,

Ik heb een vraag met betrekking tot het aansluiten van een extra set speakers. Ik heb onlangs een oud setje speakers gevonden in de garagebox. Nu heeft mijn auto al ISO stekkers ingeplugd. Wel is er een paar witte/rode ingangen over (tulp). De speakers die ik heb gevonden werken met speakerdraad (dunne koperdraadjes, zwart en rood gekleurd). Nu heb ik onlangs gelezen dat deze ingangen gebruikt kunnen worden voor een versterker? Echter zijn alle ISO poorten bezet.

Nu is mijn vraag, is het überhaupt mogelijk om d.m.v. deze ingangen een speaker set aan te sluiten? Zo ja, zou iemand mij kunnen vertellen hoe precies? Ik ben namelijk nieuw in deze wereld. En heeft zo'n versterker stroom nodig? Of haalt hij dat uit een stekker/plug?

Dank voor de moeite om dit te lezen, en eventueel te reageren!

Met vriendelijke groet,
Steve
Hoi Steve,

Die rood witte tulp stekkers zijn inderdaad voor een versterker. Vrijwel alle radio's hebben slechts 4 uitgangen voor speakers; 2 vóór en 2 achter. Wil je extra speakers aansluiten zul je dus een versterker aan moeten schaffen. Een andere optie kan zijn om de huidige speakers te vervangen met bijvoorbeeld de exemplaren die je nu hebt gevonden, vaak is dat de éérste stap om een beter geluid in de auto te krijgen.
Oké, bedankt voor de snelle reactie. Stel ik schaf nu een versterker aan, zoals bijvoorbeeld deze (https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_caliber-ca250-1274478.html). Komen daar dan die speakerdraden uit? Want dat staat nergens in de technische specificaties op de website. En hoe zit het met de stroomvoorziening?
Er zit altijd een gebruiksaanwijzing bij zo'n versterker, daar staat exact beschreven hoe je de extra speakers aan moet sluiten maar het is heel eenvoudig; plus en min (rood/zwart) voor links en idem voor rechts.
Stroomvoorziening zul je zelf aan moeten leggen, een plus-kabel vanaf de accu van de auto naar de versterker en een min-kabel van de versterker naar een grond punt zoals bijvoorbeeld het ankerpunt van je reservewiel in de kofferbak. Dan moet je nog een RCA kabel (daar zijn die tulp stekkers voor) trekken van de radio naar de versterkers evenals een zgn remote kabel zodat de versterker weet wanneer de radio aan staat. Bij Mediamarkt hebben ze daar ook kant en klare setjes voor:

[www.mediamarkt.nl]
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.