FM-antenne vervangen door DAB+ antenne

Gepost door gerrit547 
Hallo,

Ik heb een Passat B5 uit het jaar 2000. De FM-antenne op het dak wil ik door een garage laten vervangen door een DAB+ exemplaar. Hierbij zal ook de bekabeling vervangen moeten worden. Deze antenne heb ik hiervoor gekocht.

Volgens garage zal dit neerkomen op een uurtje werk. Ik ben alleen benieuwd hoe men dit gaat doen, want ik heb even gekeken achter de radio. Wat blijkt; alles is in een kabelboom vast gemaakt. De zwarte antennekabel heb ik met een pijl aangewezen. Hoe moet je nu in vredesnaam de antennekabel vervangen?

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2019 08:04 door gerrit547.
Alleen een antenne vervangen is niet genoeg om ook van DAB+ gebruik te kunnen maken.
Klopt, ik heb DAB+ al succesvol getest op mijn DAB+ autoradio met deze nieuw gekochte antenne.
Ze zullen de nieuwe kabel niet door die kous voeren, denk ik.
Mogelijk werkt het om de oude kabel door te knippen, de nieuwe te bevestigen aan de oude. De oude bij de antenne eruit trekken en tegelijk de nieuwe op z'n plaats geleiden. Maar door die kous zul je 'm niet krijgen.
Anonieme bezoeker
Re: FM-antenne vervangen door DAB+ antenne
08-12-2018 15:47
Heb je DAB+ al getest met je oude antenne en kabel? Indien deze een RF preamplifier heeft wel eruit halen/overbruggen. Zou volgens mij ook prima moeten werken. De oude kabel zal iets meer verlies geven op deze nieuwe hogere DAB+ frequenties, maar op een paar meter is dat niet zoveel. Ben wel benieuwd.
Ik denk dat ze de oude kabel gewoon laten zitten.
Ze leggen dan een nieuwe kabel naast de oude die niet in de kous komt.
Ik heb dezelfde calearo op m'n cordoba, prima antenne. Oude bekabeling gewoon laten liggen, de calearo heeft z'n eigen signaal- en voedingskabel. Ik heb er ook niets uitgehaald verder. Uurtje werk inderdaad.
Ik heb in mijn Peugeot 205 cti de dab+ antenneaansluiting van de radio gewoon met een adapter (paar euro op ebay) op mijn old school FM antenne aangesloten. Werkt perfect.
Ik ga niet met de oude FM-antenne werken. Ik ga voor native DAB+ kwaliteit.

@ s velthuis:
De nieuw gekochte antenne heb ik al succesvol getest op m'n DAB+ radio. Maar ik vraag me af wat je bedoelt met eigen voedingskabel; dit is namelijk een passieve antenne. In de autoradio heb ik ook ingesteld dat deze geen stroom moet leveren aan de antenne.
DAB+ is ruk. Buiten de randstad valt te vaak je signaal weg. Evenzo in tunnels. Ik luister tegenwoordig alles online via een app op mijn telefoon.
Casanova
DAB+ is ruk. Buiten de randstad valt te vaak je signaal weg. Evenzo in tunnels. Ik luister tegenwoordig alles online via een app op mijn telefoon.

Dat heb je met FM ook.
Casanova

Dan is je radio ruk. Hier geen enkel probleem met dab+.
DAB+ werkt hier ook erg goed (regio Zwolle / Deventer)
RobG
Ik heb in mijn Peugeot 205 cti de dab+ antenneaansluiting van de radio gewoon met een adapter (paar euro op ebay) op mijn old school FM antenne aangesloten. Werkt perfect.

Hallo Rob, welke adapter heb je dan gekocht?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close