Communicatie tijdens het rijden in groep

Hallo!

Ik doe regelmatig met een kameraad roadtrips, altijd beide in eigen wagens.
Nu ben ik opzoek naar iets wat deftig werkt voor tijdens de ritten toch met elkaar te communiceren.
Gebruiken nu WalkieTalkies van Midland (niet profesionele) maar vaak toch niet verstaanbaar.

Wat is een betere optie? In mijn wagen mag het vast in gebouwd worden (toch een rally-replica) maar in de andere wagen liefst iets los.
Denk aan een CB (bakkie) in mijn wagen en in de andere een portofoon.

Iemand tips?
27MHz ook wel CB of truckersbakkie genoemd werkt het beste. Dat kan los met magneetvoet en vastschroeven zou ik zeker niet doen tenzij het op een rails of rek gaat ofzoiets. Handheld versies bestaan ook, maar je wint kilometers extra als je beide een antenne op het dak hebt.

Legaal in NL is 4 Watt op de FM band. Je kan wat schuren tegen de wet door bijvoorbeeld een AM/SSB band bakkie te zoeken op 10 Watt, ik denk niet dat je na een wilde helikopter achtervolging wordt aangehouden met die apparatuur. (Apparatuur is legaal alleen het zenden niet).

[www.cbshop.com]

[www.cbshop.com]

(Ter vergelijk die Motorola 's die je nu hebt zijn 0,5 Watt, al zijn daar ook 'export versies' van)

Overigens: nu data in europa tegen lokaal tarief gaat: een goeie ptt app met vox functie zou ook prima kunnen werken (met headset)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-07-2018 20:51 door V0RQ.
Waarom bel je elkaar niet gewoon op?
Hotdog

Wanneer communicatie een tactische operatie van het hoogste niveau moet ondersteunen is telefoon te langzaam.

"Afslag over 400m!!! Kees moet pissen!!" smileys with beer

Dat redt je niet met een telefoongesprek.. met een zogenaamde 'push to talk' app kan het wel redelijk via mobiel. Alleen wordt dat prijzig buiten de EU en kan de dekking niet goed zijn.
V0RQ
Hotdog

"Afslag over 400m!!! Kees moet pissen!!" smileys with beer

Dat valt op zich nog wel op te lossen met die oranje lampjes aan de zijkant van de auto. Als het niet de voorste wagen is even met grootlicht knipperen, dan ben je er ook wel.
Wij gebruiken als we met een groep rijden ook gewoon amateuristische portofoons.

Zelfs met een groep van 25 auto's is dit geen probleem, alleen de voorste, middelste en achterste wagen hebben een porto bij.

Ik als voorste hoor de achterste gewoon luid en duidelijk

Zoals V0RQ al opmerkt, nu roaming in de EU niks kost zou een app als "Zello" een oplossing kunnen zijn
(Wordt zelfs gebruikt tijdens de bouw van windmolenparken op zee)
[www.dhgate.com]

Hier heb ik er zelf een paar van. Jaren geleden gekocht voor nog geen 100,00 per set en werken prima. 2 meter en 70 cm band. Je mag een gedeelte van de 70 cm band gebruiken als je geen zendamateur bent, en met een bepaald wattage. Eigenlijk zijn ze wel illegaal dus, maar wie controleert dat...

Schiet me wat te binnen: Had vroeger een fiat uno waar ik een 'bakkie' in had zitten. Joekel van een magneetvoet erop en een lineair (versterker) van een kilowatt. Als je de ptt knop indrukte en je hield een tl-lamp bij de antenne ging deze branden. Zelfs op een paar meter er vandaan. De magneetvoet stond midden op het dak. Achterop had ik nog een klein, vast antennetje staan. Op een gegeven moment reed ik op de snelweg en begon er opeens wat op de achterruit te klapperen. Gestopt op de vluchtstrook -het was trouwens donker-, en gekeken wat er aan de hand was. Het kleine antennetjes was bij de spoel helemaal weggesmolten, door de straling van de magneetvoet antenne, en hing nog vast aan het koperdraadje van de spoel wat een stukje afgerold was door de rijwind ofzo. Ben er toen mee gestopt, want zoveel straling leek me niet echt gezond... Het trouwens via de ssb/usb band contact gehad met andere auto's door heel Europa. Vanuit Nederland dus. Als de weerstomstandigheden gunstig waren kon je duizenden km's ver komen. Met weinig wattage.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close