beeld dashcam soms wazig

Gepost door anton050 
Mijn dashcam (Salora CDC1300FD) heeft wat kuren.
Het beeld wordt naarmate de dag vordert heel onscherp, terwijl aan de settings niets veranderd is. In de winter had ik daar volgens mij geen last van.
Een hitteprobleem of...? Tips zeer welkom.
En als je hem daarna in een koele ruimte aanzet? Of even in de koelkast leggen?
Nog niet in de gelegenheid geweest (maar ook niet echt aan gedacht trouwens).
Maar als hitte de oorzaak is, ontstaat dat toch tijdens het opnemen lijkt mij en heeft het als gevolg daarvan geen zin meer om daarna de webcam nog te koelen (correct me if I'm wrong).
En buiten dat moet een webcam toch tegen wat hitte kunnen neem ik aan, en extreem warm is het dit jaar ook nog niet geweest.
Áls de hitte het probleem is natuurlijk... ik hoop nog dat iemand dit alles bekend voorkomt.
Daarom eerst uitzoeken of het wel de hitte is en daarom mijn koelkast tip. Of de airco ertegenaan zetten.
Dat heeft dus geen zin denk ik, vanwege de 2e zin in mijn vorige bericht hierboven. Airco heb ik trouwens niet (en ook geen koelkast in de auto).
Maar, zojuist bedacht om de webcam gewoon in m'n huis aan te zetten op een koele plek en aan het eind van de dag de beeldkwaliteit checken.
Ok, misschien kom je uit een heel andere wereld dan techniek en probleemoplosserij big smile smiley

Natuurlijk gaan mijn tips niet direct tot scherpere beelden leiden maar het is een manier om zaken uit te sluiten. Je kan ook even nagaan of de wazige beelden erger zijn als de auto in de zon heeft gestaan of gereden. En daarbij bedoel ik niet de reeds opgenomen wazige beelden maar de beelden op dat moment.

Als je in een koele ruimte na een half uurtje weer scherpe beelden kan maken van je kanarie dan weet je dat het een temperatuursprobleem is, lastig op te lossen, dat wel, maar als er geen verschil is dan is het geen temperatuursprobleem. En nee, je hoeft geen kanariekooi in je auto te hangen big smile smiley
V0RQ
Ok, misschien kom je uit een heel andere wereld dan techniek en probleemoplosserij big smile smiley

?
Misschien wel, misschien niet...
Maar ik vind het eigenlijk ook niet zo nodig om het op deze manier toch wat persoonlijk te maken.
In elk geval was het mij gelijk wel duidelijk dat achteraf koelen van de dashcam niet zoveel zin heeft.

Afijn, zoals ik al aangaf heb ik de cam zojuist 'gewoon' thuis getest. Een aantal uren continu op opname gehad (hele SD-kaartje vol) en wat blijkt? Prima, scherp beeld.
Dus wat ik al vermoedde ís hoogstwaarschijnlijk ook zo: een hitteprobleem.
Blijf het vrij apart vinden dat een dashcam blijkbaar niet tegen een wat hogere temperatuur kan confused smiley
OK, het is een budgetcamera (maar verder goede prijs-kwaliteitsverhouding) maar zelfs die moeten daar geen probleem mee hebben lijkt mij.
Niet persoonlijk bedoelt.

Vergis je niet, een auto is geen fijne plek voor elektronica. Waar 95% van de consumentenelektronica (IC's, componenten) doodleuk 5 tot 40 graden Celsius opgeven kan het in een auto makkelijk -20 tot +60 worden en dan verwacht je nog steeds van je navi, radio of cam dat het werkt en dan snap ik best dat het bij een camera van een paar tientjes niet altijd werkt.

Misschien kan je een plekje vinden waardoor de cam minder in de zon hangt?

Het kan gewoon exemplarisch zijn, twee jaar garantie al verlopen? Even aankaarten bij de winkel, misschien krijg je een andere.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close