Fabrieks-af navigatie of via smartphone?

Gepost door Danny1986 
Peiling
Hoe navigeer jij?
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 29 stemmen ontvangen.
Ik betaal graag wat extra voor ingebouwde navigatie14

48%
Nee hoor, lekker hip via mijn gekoppelde smartphone15

52%

Vroeger, zeg tot enkele jaren geleden was je verplicht om navigatie van de desbetreffende autofabrikant af te nemen wilde je overal en altijd de weg (terug) kunnen vinden.
Tegenwoordig heeft zo’n beetje iedereen een smartphone en zijn veel auto’s, dan wel niet optioneel voorzien van Apple CarPlay of Android Auto.
Hang een kabeltje aan je telefoon, verbind deze met de auto en hoppa; navigatie met realtime file-info.

Wat is heden ten dage nog de meerwaarde van een (vaak dure) navigatie aangeboden door de fabrikant?

En wat is jullie mening hierover? Is je auto hierna plotsklaps niks meer waard bij inruil? Of is navi via de smartphone het ei van Columbus?
Ik gebruik geen navigatie: ik kijk voor dat ik de weg op ga op kaart of Google Maps, en dan doe ik de rest uit mijn hoofd. Als er dan iets is weet ik precies waar ik ben en hoe ik eventueel mijn route kan aanpassen. Werkt perfect, gisteren nog in een grote stad in Polen (groter dan 020): even gekeken, mental picture gemaakt, en ik rij zo dwars door de stad naar het kleine straatje en het gebouw waar ik wezen moet.

TomTom betekent voor mij domdom: ooit eens meegereden met iemand vanuit zuid-Frankrijk, met Tomtom aan, ten noorden van Parijs rij je dan op de Autoroute A1 richting Lille, kind kan de was doen. In navigatie was dit ook ingegeven.
Tomtom dacht echter eerst dat we op een gegeven moment rechtsaf moesten richting Luxemburg, even later wilde tomtom ons linksaf naar Duinkerken sturen.
Waze via Smartphone werkt super. Gister nog. File op A4 Hoofdorp Leiderdorp. Gooide mij op allerlaatste moment via omweg door Nieuw vennep er helemaal langs richting A44. Zal voor de vaste file rijders wel standaard keuze zijn. Of iedereen voor en achter mij reed ook met Waze winking smiley

Scheelde me minimaal 10 min langzaam rijden over trajecr van 3 km.
Car-Play werkt prima, maar de fabrieksnavigatie toch net iets beter. Is, in mijn geval, ook voorzien van een centraal display tussen de tellers. En de navigatie was inclusief achteruitrijcamera en parkeersensoren. Alleen voor dat laatste wil je dien Navigatie al. Navigeren via de Smartphone vind ik waardeloos. Scherm is veel kleiner en geluid minder. Dan zou navigeren via een iPad achtig scherm wel beter zijn. Maar de autofabrikant die zo’n systeem goed integreert(zonder die snoerentroep) moet nog komen vrees ik.
FW Ta-183 Huckebein I

TomTom betekent voor mij domdom

Die mening deel ik niet. Navigatie gebruik ik altijd, ook al kan ik de weg wel dromen. Louter en alleen al voor de filemelding en afsluitingen. Ik heb leergeld betaald. Daarnaast geeft navigatie op drukke punten ook gewoon een stuk rust, waardoor je je aandacht beter bij het verkeer kan houden en minder op de borden hoeft te letten.
Ik vind de fabrieksnavi erg fijn, al gebruik ik het niet heel vaak. Groot en mooi scherm met kaartweergave en pijlweergave en dan kan mijn smartphone gewoon volledig op de flitsmeister blijven staan. Qua filemeldingen is de smartphone wel veel actueler, maar voor woon-werk kijk ik even snel voordat ik weg rij wat het verkeer doet en bepaal dan welke route ik neem.
Het ligt er aan welke auto je koopt, maar bij een BMW vind het dashboard met navigatie mooier dan zonder en zoals laatst bij back to basic de Clio zonder het scherm levert een lelijk gat op.
Het voordeel van de smartphone is wel dat de navigaite up to date is maar ook niet altijd goed werkt.
Leuk om alle vóór en tegens te horen!

Voor alle duidelijkheid; mijn stelling betreft smartphone navigatie over het (grote) scherm, zoals bijvoorbeeld Opel en Volkswagen dat aanbieden.
Niet je eigen telefoon in een lullig houdertje.
Danny1986

Wat is daar mis mee? grinning smiley
Jay DoubleYou
Danny1986

Ferarri levert zeker geen navi? grinning smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2018 12:21 door Danny1986.
Danny1986
Leuk om alle vóór en tegens te horen!

Voor alle duidelijkheid; mijn stelling betreft smartphone navigatie over het (grote) scherm, zoals bijvoorbeeld Opel en Volkswagen dat aanbieden.
Waarom zou een lullig houdertje niet werken?

Ik plakte in mijn Seat de zuignap van de smartphone zelfs op het scherm van de navigatie; qua scherm zat het op precies de juiste plaats.

Ik gebruik dus de smartphone. Altijd up to date, ik kan hem gebruiken buiten de auto en (waze) hij geeft sluiproutes weer. Vooral in Brussel, waar je in de spits met een auto op de officiele routes langzamer bent dan wanneer je zou wandelen, is waze heel handig.

De smartphone heeft wel een nadeel: elk deel van de route wordt opgeslagen. Ik kan mijn routes van 5 jaar geleden nog per uur bekijken.... een ander dus ook. Vooral voor mensen die wel eens iets buiten de wet doen is dat een reel bezwaar.
Danny1986
Jay DoubleYou
Danny1986

Ferarri levert zeker geen navi? grinning smiley

Ferarri zegt me niks...
Springbok
Ik vind de fabrieksnavi erg fijn, al gebruik ik het niet heel vaak. Groot en mooi scherm met kaartweergave en pijlweergave en dan kan mijn smartphone gewoon volledig op de flitsmeister blijven staan. Qua filemeldingen is de smartphone wel veel actueler, maar voor woon-werk kijk ik even snel voordat ik weg rij wat het verkeer doet en bepaal dan welke route ik neem.

Eigenlijk precies dit. In de Volvo V50 gebruikte ik altijd standaard de fabrieksnavi, naast Google Maps en Flitsmeister. In de Volvo V60 werkt de fabrieksnavi zo bizar slecht en omslachtig, dat ik het heb opgegeven. Het doet het prima, maar even snel instellen is er niet meer bij. Tegenwoordig zet ik standaard Flitsmeister aan op navigatie naar m'n bestemming, maar die navigatie is nog niet top. Google Maps blijft geniaal.
Ik weet de roete niet via straat naam maar aan welke gebouw er staat of winkel in de buurt is(autisme) gps van de auto is beter. Geen gezeik over gsm en rijden.

Zelf heb ik de tomtom aan me collega geleend. Want heb die toch niet snel nodig.
Heads-up navi in de BMW werkt fenomenaal. Ik heb oa huis en werk onder een sneltoets staan dus ik kan blindelings binnen de seconde de route starten. Geen draden, boetes en lege accu's

Voor langere ritten met file- en flitskans zet ik Waze op mobiel erbij. Die kan ik dan feitelijk alleen op geluid zetten in de bekerhouders.
Ik zoek het ook van tevoren even op en dan rij ik op gevoel al een heel stuk de goede kant op. Laatste stukje kan met Google Maps, een betere navigatie ken ik niet.
Mijn Ford heeft een ingebouwde navigatie. Dat is vooral goed voor de looks: anders heb je een heel schraal schermpje in het dash en tussen de tellers. Maar het navigeren doe ik dus liever op de telefoon. Al werkt de Ford navi ook niet heel slecht.

En ehm lullig houdertje? Ik heb een Brodit telefoonhouder aan de rechterkant van de middenconsole. Dat is echt top! thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-03-2018 18:35 door Barri.
Ik gebruik altijd mijn fabrieksnavigatie. Ook al is de kaart van 2015. De navigatie gebruik ik dan ook alleen in de steden of dorp zelf, de weg er naar toe ken ik toch wel. Of ik kijk eerst via maps wat de hoofd wegen zijn. En veel veranderd er in steden of dorpen niet echt. Behalve dat er opeens een rotonde ligt ofzo.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-03-2018 13:42 door pakkingharry.
Heeft Googlemaps nog steeds die irritante steminstructies?

Zelf gebruik ik ook Waze, mijn navigatiesysteem met kaarten uit 2007 is wel erg verouderd.
Ik heb geen smartphone en ik heb een hekel aan losse dingen in de auto. Dus ik gebruik dan ook nog steeds de in de radio ingebouwde navigatie van mijn Modeo bj. 2002, ook al is de meest recente kaartupdate van 2003. Doorgaans is dat nog steeds prima bruikbaar, afgezien uiteraard de nieuwbouw.
Ik zoek het adres van tevoren op met de my-Opel app en stuur het naar mijn navi.
Als ik de auto start, hoef ik alleen op ‘gaan’ te tikken en alles gaat vanzelf.
Barri
Ik zoek het ook van tevoren even op en dan rij ik op gevoel al een heel stuk de goede kant op. Laatste stukje kan met Google Maps, een betere navigatie ken ik niet.
Mijn Ford heeft een ingebouwde navigatie. Dat is vooral goed voor de looks: anders heb je een heel schraal schermpje in het dash en tussen de tellers. Maar het navigeren doe ik dus liever op de telefoon. Al werkt de Ford navi ook niet heel slecht.

En ehm lullig houdertje? Ik heb een Brodit telefoonhouder aan de rechterkant van de middenconsole. Dat is echt top! thumbs up
Dat heb ik nu ook idd en dat werkt prima! Toch overweeg ik bij een volgende auto een systeem met Android Auto om hetzelfde op een groter scherm te kunnen doen.

zeebra
Car-Play werkt prima, maar de fabrieksnavigatie toch net iets beter. Is, in mijn geval, ook voorzien van een centraal display tussen de tellers. En de navigatie was inclusief achteruitrijcamera en parkeersensoren. Alleen voor dat laatste wil je dien Navigatie al. Navigeren via de Smartphone vind ik waardeloos. Scherm is veel kleiner en geluid minder. Dan zou navigeren via een iPad achtig scherm wel beter zijn. Maar de autofabrikant die zo’n systeem goed integreert(zonder die snoerentroep) moet nog komen vrees ik.
Voor Android Auto is de basis iig gelegd. winking smiley
De afgelopen drie auto's (allen nieuw) hadden fabrieksnavigatie. De een werkte wat verfijnder dan de ander, maar dat maakt mij niet uit. Wat mij wel verbaasde is dat geen van de auto's up-to-date kaarten hadden en dat updaten grof geld kost. Het is bijna voordeliger om los een nieuwe TomTom met levenslang gratis updates te kopen dan het updaten van de kaarten in de auto.... Je koopt (least in mijn geval) een auto van dik 30k en dan heb je kaarten van meer dan een jaar oud. Ik weet dus wel een aantal plekken in het land waar ik volgens de navigatie in niemandsland rijdt terwijl de weg er al jaren ligt...

Wat dat betreft zijn apps als Google Maps en Waze veel beter up to date plus dat ze ook veel beter rekening houden met files e.d. (alhoewel dat per automerk ook sterk verschilt!) en vaak zijn ze ook nog gebruiksvriendelijker. Keuzes uit meerdere routes, rekeninghoudend met drukte op de weg etc.

Toch gebruik ik de telefoon niet vaak als navigatie. Ik vind het grote navigatiescherm in de auto veel prettiger om te kijken en makkelijker te bedienen dan (onder het rijden) priegelen op een telefoon. En hoewel de auto navigatie soms wat wegen niet kent kom je eigenlijk altijd wel op plek van bestemming want het gaat vaak maar om kleine stukjes die de navigatie niet kent.

Nu heb ik het wel over nieuwe auto's. Zou ik een tweedehands auto kopen dan zou ik daar echt niet perse navigatie in hoeven te hebben. De techniek verouderd snel in auto's waardoor de systemen na vijf jaar of langer al snel verouderd aan doen en dan zeker zijn ingehaald door losse navigatie systemen en/of telefoonnavigaties.

Conclusie: verschillende merken hebben nog wel een slag te slaan, maar echt slecht is het toch ook niet op dit moment.
B-Real
Toch gebruik ik de telefoon niet vaak als navigatie. Ik vind het grote navigatiescherm in de auto veel prettiger om te kijken en makkelijker te bedienen dan (onder het rijden) priegelen op een telefoon. En hoewel de auto navigatie soms wat wegen niet kent kom je eigenlijk altijd wel op plek van bestemming want het gaat vaak maar om kleine stukjes die de navigatie niet kent.

Nu heb ik het wel over nieuwe auto's. Zou ik een tweedehands auto kopen dan zou ik daar echt niet perse navigatie in hoeven te hebben. De techniek verouderd snel in auto's waardoor de systemen na vijf jaar of langer al snel verouderd aan doen en dan zeker zijn ingehaald door losse navigatie systemen.
Ik heb vaak genoeg gedacht aan een oude tablet met GPS antenne. Heerlijk groot scherm en je kan zelf alles regelen.

In een tweedehands auto zit het navigatiesysteem er bijna voor niets in... totdat....

De Mini One van mijn vriendin had een af-fabriek TomTom, keurig in een houdertje op het dashboard. Het vriendinnetje gebruikte de navi al niet meer na de eerste keer verdwalen dankzij dat ding dus ik was van plan hem te vervangen door een aftermarket ding.
In Spanje kwam ik namelijk op het idee mijn internetbundeltje wat te sparen door niet meer te navigeren met Waze (kennelijk moet Facebook voorzien worden van foto's van alle leuke kerkjes en terrasjes en als dat allemaal via een klein zakelijk bundeltje moet... ).
Bij Bilbao raakten we in een oneindige loop die deze Rotterdammer bot afbrak door de borden 'centrum' te gaan volgen.

Eenmaal thuis toch een keer de TomTom aan de pc geknoopt en wat denk je?
Welke gratis updates (systeem, kaarten) wilt u hebben?

Waar zit die doemijallesmaar knop?

En sindsdien werkt hij weer prima. Ideaal voor het afwezige gevoel voor richting van mijn lieve meisje.
Ik had mijn goede daad gedaan en tommie mag blijven.

Mooi geregeld.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2018 17:33 door rke.
Gebruik meestal de fabrieksnavi, met een updatekaart van 2017.

Toch begrijp ik de navi soms niet helemaal...

Gisteren moest ik naar Zandvoort, dus via Utrecht - Amsterdam naar Haarlem.

Ter hoogte van A'dam, geeft de navi aan dat ik via de A10 moest...
Dacht het niet.
Hup, via de A9 richting Haarlem, en eenmaal op de A9, "plop", geeft die aan dat ik 10 minuten sneller op locatie zal zijn.
Ja hallo, waarom stuur je me dan niet meteen via de A9?
De fabrieks navi van Ford ziet er mooi uit en simpel te bedienen, maar kaarten lopen 4 a 5 jaar achter.
Al is er een update beschikbaar, dan loopt die ook al maanden achter.
Het enige voordeel, er staan snelheidsborden in de navi. Dat kan wel handig zijn en je hebt geen data verbinding van je mobiel nodig.

Via " Android Auto" op mijn navigatie schrem van de Ford.Focus ST Line uit 2017, werkt het echt geweldig.
Ja kan ook lekker Spotify gebruiken en digitale radio d.m.v. TuneIn.
Echt geweldig.
Helaas geen actuele informatie van de toegestane snelheid worden door Google Maps getoond.
Waze heb ik geen ervaring mee, Maar Google Maps gebruikte ik al reeds.
Dus alles staat erin van mijn werk locatie tot mijn POI.
Je kan ook gemakelijk met je vingers in en uitzoemen op het schrem in de Ford. Gelijk aan hoe je dat op je mobiel doet.
Ben eigenlijk wel zeer te vreden.

Ook is het prima met je eigen stem te bedienen.
Nadeel is dat je idd altijd een dataverbinding op de mobiel moet hebben staan.
Dus bij genoeg dekking gaat dat perfect. Maar weet niet hoe dit in de bergen in het buitenland is?
Ook kwa kosten voor Roaming zal het toch aardig kunnen oplopen.
Maar het grootste probleem blijft natuurlijk, hoelang gaat Google dit ondersteunen. Nu zie ik wel elke maand , 2 maanden een nieuwe versie van " Android Auto" verschijnen. Maar ze kunnen ook zomaar er mee stoppen natuurlijk.
Daarnaast blijft een Nederlandse versie (die nu goed werkt bij mij) altijd duur in onderhoud voor Google.
Want Engelse ondersteuning is natuurlijk veel goedkoper.

Apple care play heb ik ook gebruikt. Vond dat waardeloos. Met Waze kan je niet met je vingers in en uit zoomen.
Ook stem bediening vond ik niet fijn. Dus dat was eenmalig.

Wel een leuk onderwerp dit.
Maar ik denk dat op den duur de fabrikanten zelf van hun eigennavigatie afscheid nemen.
Misschien door Google meer ruimte te geven en andere software ontwikkelaar.
Of door via een eigen SIM in de auto vebinding te maken met een vanigatie app, of zo.
Maar echt hardcoded in de auto lijkt mij niet meer van deze en toekomstige tijd ;-)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-05-2018 21:55 door DeeYee.
DeeYee
De fabrieks navi van Ford ziet er mooi uit en simpel te bedienen, maar kaarten lopen 4 a 5 jaar achter.
Al is er een update beschikbaar, dan loopt die ook al maanden achter.
Het enige voordeel, er staan snelheidsborden in de navi. Dat kan wel handig zijn en je hebt geen data verbinding van je mobiel nodig.

Via " Android Auto" op mijn navigatie schrem van de Ford.Focus ST Line uit 2017, werkt het echt geweldig.
Ja kan ook lekker Spotify gebruiken en digitale radio d.m.v. TuneIn.
Echt geweldig.
Helaas geen actuele informatie van de toegestane snelheid worden door Google Maps getoond.
Waze heb ik geen ervaring mee, Maar Google Maps gebruikte ik al reeds.
Dus alles staat erin van mijn werk locatie tot mijn POI.
Je kan ook gemakelijk met je vingers in en uitzoemen op het schrem in de Ford. Gelijk aan hoe je dat op je mobiel doet.
Ben eigenlijk wel zeer te vreden.

Ook is het prima met je eigen stem te bedienen.
Nadeel is dat je idd altijd een dataverbinding op de mobiel moet hebben staan.
Dus bij genoeg dekking gaat dat perfect. Maar weet niet hoe dit in de bergen in het buitenland is?
Ook kwa kosten voor Roaming zal het toch aardig kunnen oplopen.
Maar het grootste probleem blijft natuurlijk, hoelang gaat Google dit ondersteunen. Nu zie ik wel elke maand , 2 maanden een nieuwe versie van " Android Auto" verschijnen. Maar ze kunnen ook zomaar er mee stoppen natuurlijk.
Daarnaast blijft een Nederlandse versie (die nu goed werkt bij mij) altijd duur in onderhoud voor Google.
Want Engelse ondersteuning is natuurlijk veel goedkoper.

Apple care play heb ik ook gebruikt. Vond dat waardeloos. Met Waze kan je niet met je vingers in en uit zoomen.
Ook stem bediening vond ik niet fijn. Dus dat was eenmalig.

Wel een leuk onderwerp dit.
Maar ik denk dat op den duur de fabrikanten zelf van hun eigennavigatie afscheid nemen.
Misschien door Google meer ruimte te geven en andere software ontwikkelaar.
Of door via een eigen SIM in de auto vebinding te maken met een vanigatie app, of zo.
Maar echt hardcoded in de auto lijkt mij niet meer van deze en toekomstige tijd ;-)

Veel van je bemerkingen zijn ook niet helemaal meer van deze en toekomstige tijd; roamingkosten? Google geen ondersteuning? Niet kunnen zoomen in Waze? Hmja...

Denk dat het meer en meer naar alleen schermen toe zal gaan die (een aantal van) de apps van je telefoon weergeven.
R-W
Denk dat het meer en meer naar alleen schermen toe zal gaan die (een aantal van) de apps van je telefoon weergeven.

Volvo/google werken al aan native Android auto

R-W
Veel van je bemerkingen zijn ook niet helemaal meer van deze en toekomstige tijd; roamingkosten? Google geen ondersteuning? Niet kunnen zoomen in Waze? Hmja...

>>roamingkosten?
Niet alle landen zitten in de EU. Wat denk je bv. Zwitersland.

>>Google geen ondersteuning?
Idd. Google kan zelf zomaar beslissen niet verder te ontwikkelen of te kiezen voor andere diensten en niet langer bv Android Auto nog te supporten.

>>Denk dat het meer en meer naar alleen schermen toe zal gaan die (een aantal van) de apps van je telefoon weergeven.
Zou kunnen. Maar zou ook kunnen dat auto fabrikanten eigen apps gaan leveren bv. Zoals ik al zei met een cloud oplossing waar meerder merken op in kunnen plugen bv.
De ingebouwde navigatie zal blijven omdat de auto die nodig heeft bij automatisch rijden. Wel zal het kaartmateriaal dan veel meer uptodate moeten zijn. Ook nu al geeft navigatie soms aanwijzingen om zuiniger te rijden. Zoiets zal niet werken bij externe navigatie
DeeYee
R-W

>>roamingkosten?
Niet alle landen zitten in de EU. Wat denk je bv. Zwitersland.

>>Google geen ondersteuning?
Idd. Google kan zelf zomaar beslissen niet verder te ontwikkelen of te kiezen voor andere diensten en niet langer bv Android Auto nog te supporten.

>>Denk dat het meer en meer naar alleen schermen toe zal gaan die (een aantal van) de apps van je telefoon weergeven.
Zou kunnen. Maar zou ook kunnen dat auto fabrikanten eigen apps gaan leveren bv. Zoals ik al zei met een cloud oplossing waar meerder merken op in kunnen plugen bv.

Zwitserland zit bij de meeste providers gewoon in de bundel, is dat niet het geval, zou dat idd een kleine hobbel kunnen zijn, al is er vooraf eea alvast te downloaden.

Dat zou kunnen maar is weinig reëel.

En iedereen zijn eigen meuk ontwikkelen, terwijl er juist steeds meer geïntegreerd wordt? Hooguit in bepaalde gevallen voor idd merkspecifieke toepassingen.
De "problemen" van geïntegreerde navigatie zijn vooral:
- Pas opstarten als je in de auto zit.
- Niet up to date.
- Niet bruikbaar zonder auto.
- Door belastingen relatief duur.

De problemen van navigatie via het mobieltje zijn
- Geen communicatie met de auto.
- Geen deugdelijke bevestiging.

Ik verwacht, puur op mijn onderbuikgevoel, dat het mobieltje steeds meer zal gaan communiceren met de auto, waarbij ook de navigatie via het mobieltje zal gaan.
Er is nu al communicatie van auto naar mobieltje mogelijk, maar ik zou graag standaardisatie willen zien in die communicatie. Veel merken zijn met een eigen prutseltje bezig maar de consument is meer gebaat bij een open markt.
De markt gaat straks (eigenlijk nu al) een open internet verbinding vragen zodat IOT mogelijk wordt.

Bedenk ook eens welke mogelijkheden het heeft als navigatie, auto, wegeninformatie en logistieke software samen kunnen werken.
Bijvoorbeeld een vrachtwagen met een stukje software die op basis van fileinformatie direct de route omgooit als ergens een snelweg verstopt raakt door een ongeluk.
SMS of mailtje naar de klant met andere ETA, rekening houdend met service level agreements, brandstof en loonkosten zonder tussenkomst van een af en toe falend mens en dat hele verhaal eventueel 24/7.
En dat kan natuurlijk ook voor de manager of vakman die onderweg is naar een klant.
Ik gebruik altijd de fabrieksnavigatie, al heb ik ook Carplay. Op de telefoon heb ik alleen Apple Maps als kaartenprovider, Google Maps ziet ie blijkbaar niet als een Carplay app...
Nadelen van de fabrieksnavigatie:

De TMC verkeersinformatie is nauwelijks bruikbaar en zegt eigenlijk alleen maar "in de buurt van die plek zou wel eens iets kunnen zijn". Op basis van de TMC wil het systeem dan gaan omleiden, maar omdat de TMC informatie nogal willekeurig is, ziet ie niet dat op de omleidingsroutes nog meer files staan, zeker op niet-snelwegen.
Voor echte real-time verkeersinformatie moet je toch echt iets met een internetverbinding hebben.

De kaarten zijn nooit zo actueel zoals bij Google Maps.

Voordelen:
- Het ziet er mooi uit en eigenlijk wil je tegenwoordig geen auto meer zonder groot scherm.
- Het is gekoppeld aan het snelheidssignaal van de auto, dus ook in tunnels blijft ie werken (in Parijs heb je bijvoorbeeld lange tunnels met afslagen erin).
- Je hebt in de auto altijd kaarten bij de hand, onafhankelijk van GSM dekking, databundels en batterijstatus.
- Je hoef je telefoon niet in te pluggen zoals bij Carplay.
Met de laatste versie van Android auto heb ik ondervonden dat whats app berichten ook binnen komen.
Beantwoorden kan alleen met spaark. Helaas mag je het ontvangen bericht ook niet lezen maar wordt alleen gesproken. (ivm de veiligheid).
Merkte ook dat je door de playlist van Spotify alleen een stuk of wat te zien krijgt. Tijdens het rijden verschijnt een bericht dat je niet verder mag scrollen ivm ook weer de veiligheid.

Met al deze meldingen snap ik nog steeds niet waarom deze app nog steeds niet " legaal" via Google appstore kan downloaden?
In de vrachtwagen gebruik ik juist Google maps. De file informatie is redelijk accuraat. Het is alleen oppassen waar je soms doorgestuurd wordt (gezond verstand erbij houden) en de aankomsttijd is wat later. Maar juist de file informatie is erg handig in combinatie met het actuele van de kaarten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close