Verbeteren radio ontvangst Mazda 2

Gepost door SaltoMetDeAlto 
Beste forumleden,

Sinds vorige week ben ik in bezit van een mooie Mazda 2 uit 2016. Prachtige auto, heerlijke rijeigenschappen en top afwerking. Op één ding na, de radio ontvangst is veel slechter dan ik had op mijn oude auto (Pioneer aftermarket radio + suzuki alto antenne). De ontvangst valt sneller weg alsof de tuner stuk minder signaal binnenkrijgt. De ontvangst stoort flink op plekken waar het met mijn oude auto perfect was. Het gaat om FM, er zit geen DAB+ op.

Nu zat ik te denken aan het vervangen van de antenne. Dit is nu een kort model welke in elektronisch in lengte gecompenseerd wordt, mogelijk is dit minder dan een ouderwets lange antenne?. Heeft iemand ervaring hiermee? Of heeft iemand misschien een ander idee om de ontvangst te verbeteren?
Het kan zijn dat je actieve gedeelte kapot is of geen spanning krijgt (de elektronica die bij de antenne zit). Lijkt me zelfs nog een garantiegevalletje?

Helaas is het allemaal wat lastig bewijzen, maar misschien heeft de dealer al een pallet reserve-antennes klaar staan omdat het een bekend probleem is. Ik zou zeggen bel twee dealers en kijk wat ze zeggen.

Het is ook mogelijk dat de vorige eigenaar iets had ingebouwd (Parrot) en met uitbouwen is er iets niet helemaal goed gegaan. Even kijken of je wat kabels kan aandrukken of iets van 'wazige taferelen' ziet zoals kabels die weer aan elkaar zijn gemaakt of een splitsstuk dat verder niet wordt gebruikt.

Actieve antennes (kleintjes met hulpelektronica) zijn verder prima en werken zelfs beter dan passieve antennes.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2018 16:32 door V0RQ.
Ik zal morgens eens meten of er spanning op de antenne aansluiting staat. De antenne staat ook wel heel erg horizontaal terwijl de FM uitzendingen verticaal zijn . . .

Ik denk niet dat er ook wat veranderd is aan de auto, hij is nog zo goed als nieuw en totaal geen sporen van modificaties e.d.
Heeft even geduurd maar na het vervangen van de antenne is de ontvangst enorm verbeterd. Ik heb er nu een standaard, passieve, antenne op laten zetten van 41cm. Waar ik eerst bijna alleen mono ontvangst heb, heb ik nu bijna overal stereo, een wereld van verschil
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close