Dashcam

Gepost door Peugeot Lover 
Dashcam
07-09-2017 13:38
Je ziet de dashcam video's vaak op internet voorbij komen, en in het begin dacht ik: nou die camera zitten vooral in de auto's om een beetje interessant te doen op internet. Maar zo denk ik er niet meer over, sinds ik zelf bijna in een ongeluk verzeild was geraakt.

Dus ik wil graag een dashcam aanzetten tijdens het rijden en tot nu heb ik dat met de telefoon gehad. Hup een houder op de ruit, en de telefoon vastklemmen. Tot zover gaat dat prima, maar helaas trilt deze constructie als een gek sad smiley

Vandaar dat ik toch eens verder wil kijken: het liefste iets van onze Chinese vrienden, want dan heb je meestal wel veel waar voor geld. In iedere geval wel iets, dat mij niet in het zicht hindert. Als jullie suggesties hebben, dan hoor ik het graag.
Re: Dashcam
07-09-2017 13:53
Dit draadje volg ik ook even, ik heb ook interesse in een niet te dure dashcam.
07-09-2017 14:02
DOD LW460W is degene welke ik nu dik anderhalf jaar heb. Natuurlijk leuk om gekke wegsituaties op te slaan, maar het kost me teveel tijd om ze te delen.
Niettemin onlangs toch profijt van gehad bij een kop-staartje waarmee ik kon aantonen dat de kras op de bumper van mijn voorganger er toch echt al zat en niet door het subtiele 'aantikken' kwam.

Belangrijkste bij een dashcam in mijn ogen:
Snelle GPS ontvangst
Opnemen in loop met een Event-knop om een stukje op te slaan
Ruimte voor micro-sd opslag van leuk formaat
HD-opnemen (juist in geval van ongeval nuttig i.v.m. de details)

Overigens is er al een topic over dashcams toch?
07-09-2017 14:11
Wat betreft de GPS ontvangst voldoet de telefoon juist perfect, alleen door het trillen zijn de beelden niet stabiel. Dus dan kun je wel op 4K gaan filmen: details zoals kentekens zijn toch niet goed af te lezen, daar trilt de camera teveel voor.

Wat ik wel al genoemd had zien worden is de: gs63h, dat zou een goede zijn en voor ongeveer € 60 a € 80 uit China te bestellen. En bij de Kruidvat zou een dashcam camera liggen, voor € 15 totaal. Maar dat kan echt niet veel soeps zijn.
07-09-2017 14:57
Ik heb de Viofo A119, voor beter nachtfilmpjes moet je de A119S versie hebben die een paar 10tjes duurder is.

Klein, werkt prima en met GPS te krijgen (optie) zowel als polarisatie filter.

[fr.aliexpress.com]

Ben er tevreden over, al was de kabel kapot (nieuwe is onderweg).
07-09-2017 15:00
Ik had toevallig nog de nieuwsbrief van Banggood in de mailbox zitten en daar kwam ik ook de Viofo A119 tegen, voor € 63 en met GPS module erbij. Dus deze word het: met name omdat hij compact is en direct aan het raam te bevestigen is, waardoor je niet met zo'n zuignap hoef te klooien.

[www.banggood.com]
07-09-2017 15:46
Ik heb nog geen dashcam, dus volg ik dit ook.

In 2016 en daarna in 2017 zijn de 10 beste dashcams na een uitgebreide test op een rijtje gezet onder:

[www.allcam.nl]
[www.allcam.nl]

De prijzen lopen nogal flink uiteen van € 39 ( 2016) tot € 369 ( 2017 ), dus voor elk wat wils

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-09-2017 15:51 door Fryfrysk.
07-09-2017 15:55
Ja een wij van WC eend verhaal is AllCam, want ze verkopen het zelf. Daarnaast gaat de technologie zo snel, dat zo'n artikel van vorig jaar helaas al hopeloos verouderd is.

Moet wel zeggen: is erg lastig, om onafhankelijke informatie te vinden.
07-09-2017 20:29
Ik ben zelf al een tijdje bezig met dashcams. Helemaal niet om te posten, het is een klein beetje "hobby", het lijkt me wel grappig om over 40 jaar aan kleinkinderen te laten zien hoe de routes en auto's over de jaren veranderden. Ik raak totaal niet van streek als iemand mij keihard afsnijdt of een remtest geeft. Na het zien van talloze filmpjes denk ik alleen nog maar : rustig blijven en lekker laten gaan, de grootste kans dat je zonder schade en letsel thuiskomt.

Drie keer met schade aangereden de laatste 6 jaar waarbij de laatste persoon in kwestie botweg loog over het feit dat ze niet achterop mijn auto reed hielp zeker mee in de aanschaf.

Wat ik tot nu heb gebruikt heb en ondervonden:

[www.majstra.com] €45

Extreem goedkoop dual channel systeem met 16GB kaartje. Helaas heb ik af en toe een corrupted file of mis ik een seconde of 10 in het filmpje. Niet handig voor een dashcam. Lagere kwaliteit film en een andere sdkaart hielpen niet. De bediening is ook echt chinees (goedkope knopjes er lastige menuutjes)
Voordelen: zuignap en schermpje zijn gewoon handig. Je ziet precies wat hij doet en opneemt. Het formaat is ook lekker plat dus komt niet ver naar beneden zoals de meeste 'hangende cams'.

DDPai M6+ (Ebay)
Uiteindelijk best prijzig door BTW en importadministratie: €130.
Voordelen: WIFI, GPS, magnetisch losklikken zonder kabels los te halen. Zeer compact (want geen scherm)
Nadelen: WIFI App is een ramp, een bepaalde scene is niet te vinden. Hij lijkt ook niet alles goed op te slaan (of pas heel laat te starten). Het is een 'hanger', met standaard erbij best hoog, maar pas wel redelijk achter de spiegel. Geen scherm dus WIFI/smartphone is 'verplicht'

Mijn zoektoch gaat nu dus nog verder. Tot zover kan ik concluderen:

Een zuignap is handiger dan een plakker, vooral als je spijt krijgt van de positie, een andere auto wil gebruiken en natuurlijk is het dievenlokgehalte hoog van een plakding op je ruit.

Dualcamsystemen zijn leuk en nuttig maar ook erg duur en je moet de kabel wegwerken. Ik heb nu al 2 cams waarvan 1 dualcam, als ik een goeie single cam heb gevonden mag één van de oude cams de achterkant filmen. Als je nog niets hebt zou ik achter gewoon een simpele cam van 5 tientjes nemen. Die zal waarschijnlijk nog beter zijn dan de 480/720p 'rear cam' van de duurdere sets.

WIFI leek me heel handig, maar ik lees/merk dat het erg langzaam is. Even op je werk of thuis een filmpje van 5 minuten laten zien doe je sneller door het SD kaartje of de hele cam mee te nemen (àls die een scherm heeft). Het downloaden gaat gewoon erg traag (bij de DDPai zo'n 5 minuten voor 5 minuten film). Het is ook zo dat je telefoon niet meer op 4G zit zolang hij met de WIFI van de cam is verbonden, dus tijdens de rit dat filmpje downloaden kan natuurlijk, maar dan heb je op dat moment geen Flitsmeister of Waze updates meer. Vanuit huis downloaden wordt hem ook niet, de cam/auto schakelt zich na een minuut of 5 wel uit (zie mijn opmerking hieronder over parking mode).

GPS vind ik eigenlijk niet zo boeiend. Als het erop aankomt kan je uit de beelden ook je snelheid laten bepalen, de locatie zie je natuurlijk gewoon. Het is wel leuk om je route te 'archiveren', helaas werkt dat bij de DDpai allemaal erg slecht (in hun app). Er zijn merken (Mio?) die flitspalen melden via hun GPS lokatie. Ik weet niet hoe deze zich dan updaten.

Parking mode is niet interessant. Veel auto's schakelen de spanning uit na een minuut of 10. De accu die ingebouwd is in de cam is er om goed af te sluiten, langer dan 10 minuten houdt die het niet vol. Als je hem permanent aansluit zuig je je accu leeg. Ook al zijn er cams die zich bij te lage spanning afsluiten is dit gewoon niet gezond voor autoaccu's. En zeker in de winter zoek je zo telkens de grens van de accu op. Er zijn figuren die dan nog weer voor €150 aan accupacks installeren via ingenieuze schakelkastjes.

De meeste op de lijst van allcam.nl vind ik te prijzige cams, als boeven doorkrijgen dat je voor €350 een BlackVue in je auto hebt hangen kan dat interesse wekken, met een ingetikt ruitje erbij ben je verder van huis dan de zeer kleine kans dat een boef tegen je aanrijdt, gaat liegen en ermee wegkomt.

Mijn conclusie tot nu toe: GPS is te duur en WIFI eigenlijk ook (en onhandig): Neem een simpele cam, met schermpje, goed (nacht)beeld en zuignap. Eventueel een tweede voor de achterkant.
08-09-2017 07:50
Heb zelf ook kort een dashcam geprobeerd en was verrast van de goede kwaliteit. Wat ik irritant vond was de bedradingen die over het dashboard en tussen de stoelen door liep, dat zag er rommelig en storend uit waardoor ik die weer retourneerde. Mijn belangstelling gaat nu uit naar een exemplaar die aan de voorzijde van mijn achteruitkijk spiegel bevind, ik weet dat die er in aziatische landen zijn. Wellicht wordt het op termijn standaard op nieuw te leveren auto's gemonteerd of sterft die net zoals de z.g. blackbox bij voorbaat i.v.m. privacy gevoeligheden!
08-09-2017 08:42

Een zuignap is handiger dan een plakker, vooral als je spijt krijgt van de positie, een andere auto wil gebruiken en natuurlijk is het dievenlokgehalte hoog van een plakding op je ruit.

Ik heb juist voor een dashcam met plakker gekozen omdat een zuignap nog wel eens wil loslaten door temperatuur verschillen. Dievenlokgehalte lijkt me geen issue, een dashcam ga je echt niet iedere keer ophangen/verbergen als je parkeert.

Wat ik irritant vond was de bedradingen die over het dashboard en tussen de stoelen door liep, dat zag er rommelig en storend uit waardoor ik die weer retourneerde.

08-09-2017 09:11
zoefff
Heb zelf ook kort een dashcam geprobeerd en was verrast van de goede kwaliteit. Wat ik irritant vond was de bedradingen die over het dashboard en tussen de stoelen door liep, dat zag er rommelig en storend uit waardoor ik die weer retourneerde. Mijn belangstelling gaat nu uit naar een exemplaar die aan de voorzijde van mijn achteruitkijk spiegel bevind, ik weet dat die er in aziatische landen zijn. Wellicht wordt het op termijn standaard op nieuw te leveren auto's gemonteerd of sterft die net zoals de z.g. blackbox bij voorbaat i.v.m. privacy gevoeligheden!

Het eenvoudigste is via de hemelbekleding en A-stijl naar je dashboard, meestal kan je de draad daar onzichtbaar tussen friemelen. Er zijn van die speciale 'piggy back fuses' die je kan gebruiken om bij je zekeringendoos de spanning af te tappen. Dan blijft je sigarettenplug vrij. Ik heb hem zelf helemaal naar achteren lopen, daar zit een sigarettenplug in de kofferbak die ik nooit gebruik. Ook een splitter of iets dergelijks zit daar lekker uit het zicht.
Ik las ook verhalen over iemand die een heel net verloopje had gemaakt met officiele stekkertjes en de spanning aftapte van z'n regensensor. Via de interieurverlichting kan ook nog.

In sommige naburige landen is het inderdaad verboden. Juridisch is het natuurlijk een lastige kwestie, vrijheid van nieuwsvergaring, etc. Mag je dan ook niet meer met je telefoon filmen zoals TS begint?
08-09-2017 09:13
Mini 0906

Ik heb zelf de voorganger achter de ruit hangen en ben er erg tevreden over thumbs up
08-09-2017 12:47
V0RQ
zoefff

Het eenvoudigste is via de hemelbekleding en A-stijl naar je dashboard, meestal kan je de draad daar onzichtbaar tussen friemelen. Er zijn van die speciale 'piggy back fuses' die je kan gebruiken om bij je zekeringendoos de spanning af te tappen. Dan blijft je sigarettenplug vrij. Ik heb hem zelf helemaal naar achteren lopen, daar zit een sigarettenplug in de kofferbak die ik nooit gebruik. Ook een splitter of iets dergelijks zit daar lekker uit het zicht.
Ik las ook verhalen over iemand die een heel net verloopje had gemaakt met officiele stekkertjes en de spanning aftapte van z'n regensensor. Via de interieurverlichting kan ook nog.

In sommige naburige landen is het inderdaad verboden. Juridisch is het natuurlijk een lastige kwestie, vrijheid van nieuwsvergaring, etc. Mag je dan ook niet meer met je telefoon filmen zoals TS begint?
Vele van die dashcams komen met redelijke lange USB kabels, dus je zou het goed weg moeten kunnen werken. Voor de zekerheid heb ik echter nog kabel clips meebesteld, dat zou helpen bij het ik goede banen leiden van de kabel.

Bekijk dit op eBay [www.ebay.com]

Op YouTube vind je ook genoeg voorbeelden hoe men de kabels weggewerkt heeft, dus dat is ook wel handig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-09-2017 12:49 door Peugeot Lover.
08-09-2017 12:59
Interessante discussie.
Ik heb een Mio, deze zit in de sigarettenaansteker in de middenconsole, de draden heb ik weggewerkt achter de hemelbekleding en A-stijl. Klusje van een paar minuten.
Deze heeft geen wifi en daardoor haal ik er nauwelijks beelden af. Is ook nog niet nodig geweest. Hij geeft op het scherm de snelheid weer, ideaal bij trajectcontroles. Ook zit en een database met flitsers in, maar die is niet heel actueel. Op de A1 bij Baarn begint ie steeds te piepen over een limiet van 50km/u...

die Mini 0906 zou mijn keus geweest zijn denk ik, maar ik heb 'm gekregen en had toen ook deze Mio genoemd. Al met al een prima apparaat. Nadeel: de aansluiting is met een sigarettenaansteker-plug. Ik heb een usb-kabel op maat gemaakt, maar via de usb-splitter gaf ie net wat te weinig prik, waardoor ie steeds uit ging. Daarnaast heb ik in de zekeringenkast in het interieur bij mijn auto geen contactgeschakelde plus.
08-09-2017 13:50
Dien je die dashcam ook telkens handmatig aan te zetten? Want zover ik weet, staat bij mij op de sigaretten aansteker constant spanning. Dus die dashcam zou niet uit gaan, wanneer ik de auto uitzet.
08-09-2017 13:58
Precies, dat wil ik niet want dan is na een weekje vakantie de accu leeg. Mijn sigarettenaansteker is gelukkig contactgeschakeld. Maar dan heb ik dus niet de 'parkeerfunctie'.
08-09-2017 14:23
Peugeot Lover
Dien je die dashcam ook telkens handmatig aan te zetten? Want zover ik weet, staat bij mij op de sigaretten aansteker constant spanning. Dus die dashcam zou niet uit gaan, wanneer ik de auto uitzet.

Bij heel veel auto's gaat hij toch uit na een minuut of tien (met slot erop). Als dat niet zo is dan heb je een "motion sensor" functie. Als die instelt en hij ziet dat je een X aantal minuten stilstaat dan schakelt de camera zich uit. Mocht dat niet goed werken of je vertrouwt het niet dan zou ik een adapterplug zoeken waar een schakelaartje op zit of je maakt een simpel schakelingetje met een relais dat wordt aangestuurd door je dashboard verlichting of de schakeldraad van je radio (ik denk zelfs dat hij daar direct zonder relais op kan).

@Barri : parkeerfunctie langer dan een uur laten werken is echt een aanslag op je accu, dus je moet dan iets verzinnen met een aparte accupack. Systeempjes die zich na een dag uitschakelen als de accu onder de 11.5V komt kunnen jaren prima werken, tot de dag dat je wat extra accuslijtage hebt opgelopen en je met strenge vorst een paar keer moet starten zonder veel rijden.

Dit batterypack is er op ontworpen om snel op te laden en schakelt de camera aan zodra er weer spanning is. (itt tot veel USB packs) : [www.techmoan.com]
12-09-2017 11:48
Als de dashcam een USB aansluiting heeft, dan zou je hem ook aan een externe batterij van 10000Mah kunnen gooien. Ik weet niet hoelang hij daarmee zou werken, maar dan word tijdens de stilstand wel niet de accu van je auto leeg getrokken.
12-09-2017 12:15
Mijn G90C werkt ongeveer 4 uur op 2,6Ah
12-09-2017 13:23
Nou dan kom je met zo'n 10.000Mah externe batterij een heel eind in iedere geval: enige nadeel is dan dat je die batterij thuis geregeld moet opladen, maar belast je wel niet de accu van de auto.
12-09-2017 15:30
Peugeot Lover
Nou dan kom je met zo'n 10.000Mah externe batterij een heel eind in iedere geval: enige nadeel is dan dat je die batterij thuis geregeld moet opladen, maar belast je wel niet de accu van de auto.

10.000mAh is maar 10 Ah (5V) en zo'n cam lust zeker wel een halve Ampère dus na 20 uur is het wel over met de pret. De capaciteit wordt ook erg overdreven van die dingen misschien houdt het wel op na 10 uur.

De cellink die ik eerder linkte is 6Ah 12V, naar 5V omgerekend is dat zo'n 14Ah en die beweren dat een enkele camera 38 uur kan draaien na een uur rijden (omdat hij 12V laadt is hij ook veel sneller weer vol).

Thuis bijladen kan natuuurlijk ook.
12-09-2017 15:55
Heb me een tijdje geleden ook georiënteerd op een dashcam met goede prijs-kwaliteitsverhouding.
Ik had eerst een wel heel goedkoop dingetje (ben het merk vergeten, was amper 15 euro), maar de beeldkwaliteit was niet best net als de gebruiksvriendelijkheid. En het ding had een mini-SD aansluiting, geen micro-SD. Niet echt handig.
De cam toch nog met amper verlies weten te verkopen en nu heb ik een Salora CDC1300FD, tweedehands gekocht en niet eens heel veel duurder: € 25,-

Gebruiksvriendelijker, een micro-SD aansluiting en vooral een stuk betere beeldkwaliteit dan dat andere geval. OK, dashcams van 5 of 10x zo duur hebben vergeleken met dit ding weer een beter beeld maar qua prijs-kwaliteitsverhouding scoort deze Salora wmb behoorlijk hoog. En zo heel veel zit ik ook weer niet in de auto, dus in mijn geval is een dashcam van een eurootje of 80 of meer sowieso nogal overkill.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12-09-2017 16:31 door anton050.
21-09-2017 16:24
Zo het was mij een behoorlijke klus: maar de A119 dashcam is in de auto geïnstalleerd big smile smiley De draden wegwerken ging ook redelijk goed, al lukt het niet helaas om de draden helemaal weg te werken.
02-10-2017 13:48
mocht je in DE gaan rijden met dat ding, even opletten:
[www.autobahn.eu]
02-10-2017 14:01
Wat belachelijk van onze Ooster-buren thumbs down
02-10-2017 14:10
Hm, vind er toch wel iets voor te zeggen.
02-10-2017 14:15
Ik vind er niks van te zeggen..

Als ik schade heb aan 1 van mijn 7 auto's en ik heb er beelden van verwacht ik dat de politie de dader pakt en de schade netjes vergoed wordt
02-10-2017 14:18
Onrechtmatig verkregen bewijs. Heel vervelend als het je overkomt uiteraard, maar zo zijn blijkbaar wel de regels. Ordnung muss sein!
02-10-2017 15:23
Tja die Duitsers zijn daar iets conservatiever in de rest van de wereld. De auto's van Google Streetview komen er daar ook niet in.
02-10-2017 15:26
Leon in z'n SEAT
Tja die Duitsers zijn daar iets conservatiever in de rest van de wereld. De auto's van Google Streetview komen er daar ook niet in.

Geen streetview in DE? Werkt toch gewoon?

EDIT: toch niet, werkt deels

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-10-2017 15:29 door R-W.
03-10-2017 20:35
R-W
mocht je in DE gaan rijden met dat ding, even opletten:
[www.autobahn.eu]
Had het al gelezen en was er al ongeveer van op de hoogte: komt erop neer dat een dashcam in Duitsland geen juridische waarde heeft, en je hem enkel mag gebruiken voor privé om je toeristische rit in de bergen vast te leggen. Want dat het verboden is klopt natuurlijk ook niet geheel: dat is gewoon een uitspraak van een kantonrechter, terwijl er ook rechters in Duitsland zijn die het wel toestonden....

Je mag de filmpjes dus sowieso niet publiceren als ze in Duitsland opgenomen zijn.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2017 20:35 door Peugeot Lover.
05-10-2017 12:59
Modedit: als je alleen maar komt om reclame te maken, wat in strijd is met het forumreglement, dan gaat je account op slot.

CorZa
Moderator AutoWeek.nl

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-11-2017 16:14 door CorZa.
10-12-2017 19:00
Ik wil graag mijn nieuwe auto uitrusten met een dashcam (voorzijde) en nu is met name de "parking" mode enkel (langdurig) mogelijk in combinatie met een batterij module of een module die op de zekering van de auto aangesloten moet worden.

Een andere optie, zonder dat ik met de zekering van de auto hoef te prutsen, is een powerbank. Nu kwam ik de Nextbase tegen, specifiek hiervoor gemaakt lijkt het. Maar is het ook niet mogelijk om een normale Powerbank te gebruiken door een andere voedingskabel te gebruiken (een met usb connector bijv)?? Zijn er mensen die een soortgelijke oplossing gebruiken?

Wat betreft de Dashcam, heb de MiVue of de DR450 op het oog.
29-12-2017 13:06
Uiteindelijk gekozen voor de DDpai mini vanwege het minimalistische uiterlijk, en de positieve reviews. Niet de beste kwaliteit, maar goed genoeg oordeel zelf, goede app en losse button om een fragment direct op te slaan.
29-12-2017 13:27
Een 10.000mah powerbank op de dashcam aansluiten, zou inderdaad een hele goede oplossing zijn als je wilt dat de camera blijft filmen als je geparkeerd staat. In de winter, wil je namelijk niet dat de dashcam de accu van de auto leeg-trekt.

Wat trouwens niet snel zal gebeuren: maar toch, het zekere voor het onzekere. Daarom is mijn dashcam, nu op de USB van de autoradio aangesloten die ik een tijdje geleden in de auto geplaatst heb. Daarmee is de dashcam, een onderdeel van de auto geworden waar je niet na om hoeft te kijken.

Filmpjes en dergelijke haal ik er dus niet meer af, hij zit puur in de auto voor het geval ik ooit bij een ongeval betrokken zou raken. Al levert het zeker leuk beeldmateriaal op, als je een roadtrip het maken bent.
06-03-2018 16:04
Nu ik de Peugeot 205 weg gedaan heb, twijfel ik over het nut om de Dashcam te plaatsen in de Suzuki Celerio: ik zie op tegen de draden wederom wegwerken en het feit dat in buurland Duitsland dashcam's niet toegestaan zijn.

Privacy is in Duitsland namelijk belangrijker, dan jezelf beschermen tegen gekken in het verkeer. En omdat ik de meeste km's in Duitsland afleg, is het heel onpraktisch om vlak voor de grens te stoppen en de dashcam af te koppelen.

Wat denken jullie?
06-03-2018 16:14
Zunigrijje
Wat denken jullie?

Nou, als je de dashcam elke keer verwijderen + weer terugplaatsen teveel werk vindt en hem ook in Duitsland laten zitten een te groot risico acht, blijft er toch simpelweg maar 1 mogelijkheid over? Niet plaatsen dan.
06-03-2018 16:40
Gewoon lekker plaatsen.
Ik heb liever beeld bewijs van idiote acties dan dat ik me wat van die wet aantrek
06-03-2018 17:04
D. Elzinga
Zunigrijje
Wat denken jullie?

Nou, als je de dashcam elke keer verwijderen + weer terugplaatsen teveel werk vindt en hem ook in Duitsland laten zitten een te groot risico acht, blijft er toch simpelweg maar 1 mogelijkheid over? Niet plaatsen dan.
Ja, inderdaad: maar voor Nederland is het eigenlijk wel fijn om een dashcam in de auto te hebben. In Duitsland kan je dat een boete opleveren: ookal heeft de Duitse politie wel gewoon camera's in hun auto's, maar die staan boven de wet....
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close