Internetgebruik Waze als navigatie-app

Gepost door Flaker91 
Goedemiddag,

Ik gebruik Waze een enkele keer als ik op pad ga.
Ja, het werkt prettig, erg prettig.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort meer ritten maken waarbij ik Waze nodig zal hebben.
Maar voor die tijd moet ik ook mijn telefoon-abo vernieuwen (met internetbundel).

Heeft iemand ervaring met het datagebruik van Waze op langere afstanden/rijtijden?
De enkele keer dat ik hem gebruikt heb, lijkt het niet heel veel op te snoepen.
Maar ik wil straks niet voor de verrassing komen te staan dat er een flinke telefoonrekening aankomt (of dat de bundel op is voor de maand op is).

Ja, ik weet dat de makkelijkste oplossing zou zijn om zelf een uur rond te karren.
Dat zit ook al wel in de planning, maar ik hoop dat er mensen zijn met meer ervaring. :-)
Ik gebruik waze voor iedere werkdag, 2 * 80 km woonwerk. Ik gebruik ongeveer 60 mb per maand alleen voor waze.
Je kan features uitzetten zoals andere wazers zien of berichten. Dat zal ook helpen.
rke
Ik gebruik waze voor iedere werkdag, 2 * 80 km woonwerk. Ik gebruik ongeveer 60 mb per maand alleen voor waze.

Perfect!
Daar heb ik veel aan. Ik hoef me dus geen zorgen te maken.
Flaker91
rke

Perfect!
Daar heb ik veel aan. Ik hoef me dus geen zorgen te maken.

Waze is een prima app, ik ervaar er veel gemak van.

Zo is de alternatieve route een aanrader, ik heb recent voor de eerste keer een echt "onhandige" route als advies gekregen. Dat was omdat de snelweg geblokkeerd was op een punt waar je normaal enigszins kan doorrijden. Waze stuurde mij via een alternatieve route die de lokale dorpsbevolking volgegooid had met decoraties. Daardoor vrachtwagens reden zich bijna klem op bloembakken, versmallingen en dergelijke uiterst noodzakelijke prullaria. Lachwekkend, een totaal verstopt dorp 's morgens om 06:00 uur...

Ik heb mede daardoor sterk de indruk dat vrachtwagens dezelfde instellingen gebruiken als personenauto's. Dat denk ik ook omdat Waze voor mij een route blijft adviseren als snelste route die zeker niet de snelste route is. Met de vrachtwagen merk je het verschil tussen 100 en 130 niet... Maar, waze stuurt je ook door achteraf-kruip-door-sluip-door straatjes dat je denkt: "hier zou ik niet met een 18 meter lange 40 tonner willen rijden.

Wat ik ook als fijn ervaar zijn de warnings. Oom agent heeft een staatkas-spekken-dienst, er is een gevaarlijke situatie gemeld, er staat een file, er is een snellere route gevonden... Jammer genoeg zijn er wel grappenmakers die fake-meldingen de wereld insturen, een melding dat oom agent staat te flitsen hoeft niet altijd waar te zijn. Bovendien zijn "rood licht camera's" tegenwoordig ook voorzien van snelheidscontrole-apparatuur, zelf opletten blijft noodzakelijk.
Een andere optie is Nokie HERE, gewoon voor iOS en Android Die download je via WiFi en verbruikt vervolgens geen data onderweg als het goed is thumbs up

Daarnaast gebruik ik heel af en toe Google Maps en heb het idee dat deze ook niet bijzonder veel data gebruikt.
B-Real
Een andere optie is Nokie HERE, gewoon voor iOS en Android Die download je via WiFi en verbruikt vervolgens geen data onderweg als het goed is thumbs up

Daarnaast gebruik ik heel af en toe Google Maps en heb het idee dat deze ook niet bijzonder veel data gebruikt.
Voor het navigeren zelf is Google Maps nauwkeuriger. Als je dan huisnummer 235 intikt, kom je ook direct voor huisnummer 235 uit.

Waze gebruikt jouw gegevens (waar ben je, hoe snel rij je) om anderen voor files en vertragingen te waarschuwen. Tomtom live doet iets vergelijkbaars (tegen betaling) maar dan met data van mobieltjes. Je kan in Waze aangeven dat je anoniem wil rijden, doe je dat niet ziet iedereen waar degene met de nickname 'HierRijIk' rondrijdt.
B-Real

here thumbs up zeker voor het buitenland een aanrader.
Carfanatic
B-Real

Ik zit daar eens naar te kijken (neem aan dat je Nokia bedoelt) maar er wordt oa over verkeersinfo gesproken, daar zal toch (wat) data voor nodig zijn?
Naar aanleiding van dit topic maar eens Waze gedownload. Leuke en handige app! Gisteren op weg naar een muziekrepetitie eens de navi gevolgd en een totaal nieuwe route gezien. Grappig: vlakbij de plaats van aankomst reed op de kruising een busje voor mij langs die 15km ervoor mijn 'vertrouwde' route nam. Scheelde dus niks qua tijd big smile smiley
R-W
Carfanatic
B-Real

Ik zit daar eens naar te kijken (neem aan dat je Nokia bedoelt) maar er wordt oa over verkeersinfo gesproken, daar zal toch (wat) data voor nodig zijn?

app gedownload en heb het antwoord inmiddels ook, je kan aanvinken dat je offline wil blijven. Als je dus geen data wil verstoken, wel even een vinkje zetten. Tevens moet je voor een buitenlandreis wel een tel met genoeg vrij geheugen hebben, NL, DE en A bijv nemen samen 1,5gb+ aan ruimte in. Straks deze app eens proberen op terugweg, waze werkt wel aardig maar is een beetje kinderachtig met zijn snoepjes, gezichtjes enz.
Nokia HERE bedoelde ik idd.
Ik heb er geen uitgebreide ervaring mee, ik weet alleen dat deze heel af en toe prima werkt in Duitsland in het geval ik mijn eigen auto (met ingebouwde navi) en geen zin heb om een tijdelijke buitenlandbundel aan te schaffen.
Hoe kan het dat ik (een week als test) met S4 mini zonder simkaart prima heb kunnen navigeren. Dus puur op GPS!
Ik was zelf ook opzoek naar een offline navigatie met alle instellingen wat Waze ook heeft. Niks gevonden om eerlijk te zijn. Ik kom toch elke keer terug bij Waze en ook de intergratie met Spotify is geweldig. En sinds kort heb je ook geen roaming kosten meer in het buitenland/europa.
Harry Struijk
Hoe kan het dat ik (een week als test) met S4 mini zonder simkaart prima heb kunnen navigeren. Dus puur op GPS!
Mijn app functioneert ook zonder internet, maar de laatste nieuwtjes over het verkeer haalt Waze van het internet. Aan de hand van die gegevens berekent Waze de snelste route en dat werkt heerlijk. A16 is verstopt, waze stuurt je via de A15.

Ik heb Waze recent nog gebruikt om dwars door het centrum van Parijs te rijden....
Heerlijk. Dwars door het centrum in recordtijd.

Ik vond Waze al de betere navigatie tov de de navigatie van mijn Seat maar sinds Parijs is de behoefte voor navigatie in de auto echt minimaal. Met navigatie in de auto heb je verouderde kaarten, je kan hem pas opstarten als je in de auto zit en als je ergens in Timboektoe parkeert, mag je met jouw persoonlijke postduiveninstinct de auto terug gaan vinden.
Met waze tik ik op de bank voor de tv een adres in, ik stel in dat ik er een kwartier eerder moet zijn (het is een geschatte aankomsttijd) en dan is het wachten. Waze pingelt als ik mezelf moet gaan voorbereiden, hij pingelt nog een keer als ik echt weg moet en tot nu toe heb ik aan dat kwartiertje extra voldoende gehad - ik gebruik Waze een jaar of vier.

Ik heb mezelf recent flink mogen ergeren aan de navigatie die meneer BMW (af fabriek) bij de Mini one durfde mee te geven.... Mijn virendin was er sterk op tegen maar ik had hem ritueel willen verbranden. Wat een piece of shit is dat.....
rke
Harry Struijk
Mijn app functioneert ook zonder internet, maar de laatste nieuwtjes over het verkeer haalt Waze van het internet. Aan de hand van die gegevens berekent Waze de snelste route en dat werkt heerlijk. A16 is verstopt, waze stuurt je via de A15.

Ik heb Waze recent nog gebruikt om dwars door het centrum van Parijs te rijden....
Heerlijk. Dwars door het centrum in recordtijd.

Ik vond Waze al de betere navigatie tov de de navigatie van mijn Seat maar sinds Parijs is de behoefte voor navigatie in de auto echt minimaal. Met navigatie in de auto heb je verouderde kaarten, je kan hem pas opstarten als je in de auto zit en als je ergens in Timboektoe parkeert, mag je met jouw persoonlijke postduiveninstinct de auto terug gaan vinden.
Met waze tik ik op de bank voor de tv een adres in, ik stel in dat ik er een kwartier eerder moet zijn (het is een geschatte aankomsttijd) en dan is het wachten. Waze pingelt als ik mezelf moet gaan voorbereiden, hij pingelt nog een keer als ik echt weg moet en tot nu toe heb ik aan dat kwartiertje extra voldoende gehad - ik gebruik Waze een jaar of vier.

Ik heb mezelf recent flink mogen ergeren aan de navigatie die meneer BMW (af fabriek) bij de Mini one durfde mee te geven.... Mijn virendin was er sterk op tegen maar ik had hem ritueel willen verbranden. Wat een piece of shit is dat.....

Klopt het is gewoon triest, je betaalt een aardig bedrag voor meestal kaarten van 1 of zelfs ouder... Here Maps of waze zijn veel actueler en tegenwoordig krijg je ook flitspalen te zien in Here WeGo. Waze is handig met route omleiden en meldingen, voordeel van Here is toch de offline kaarten die je kan downloaden (vind Here wel professioneler ogen t.o.v. Waze alleen Waze heeft wel meer opties qua meldingen maarja heb flitsmeister en TomTom flitsers dusja..)

Als je android auto hebt kun je Waze ook gebruiken, super handig alleen zijn nog niet alles functies ervaar beschikbaar in Android Auto.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2018 00:10 door The OCC.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close