Mitsubishi Space Star Review

Gepost door Soloman 
Mijn Toyota Camry moest voor een kleine beurt/APK en ik kreeg als leenauto een Mitusbishi Space Star mee. Het betrof een 1.0 met enige luxe (electrische ramen voor).
Geen navigatie. Handgeschakeld.

Mijn eerste indruk:
Van buiten is het een kleine auto, maar binnen vond ik hem toch prettig ruim (misschien daarom de naam). Ik voelde me in ieder geval niet zo opgesloten als in een Toyota Aygo, waarin ik een lichte vorm van engtevreest kreeg, maar bij deze had ik dat helemaal niet.
De stoelen zijn aan de kleine kant, maar door de stevigheid vond ik dat geen probleem.

Ik moest wel eerst even in de handleiding kijken omdat er van allerlei lampjes branden. Zo brandde de koelvloeistof-temperatuurmeter. Ik ben groen-rood-kleurenblind. Dus ik ben direct gestopt. Blijkt dat dat lampje brandt als ook de motor koud is. Blijkbaar groen. Ja weet ik veel.
Ik vind dat een kwalijke zaak. 10% van de mannen is namelijk rood-groen-kleurenblind. En als je dat lampje ziet branden, weet je gelijk: stoppen.
Er brandde nog een ander lampje: een A met een rondje eromheen. Bij naslaan (je weet maar nooit), bleek dat de indicator te zijn dat de motor automatisch afslaat bij het stilstaan. Grappig, maar niet voor mij. Gelukkig zat er linksonder een knop dat je hem uit kon schakelen. Snel gedaan!

Goed, toen konden we gaan rijden, eh nog niet, even de ventilatie instellen. De knoppen zijn wat kitsch, zo jammer, want het is helemaal geen slechte auto. De knoppen van de ventalitie zijn omringd met een soort nepchroom. Nepzilver. Deze auto had 1300 km op de teller is van midden 2018, dus splinternieuw. Ik wil die knoppen over vijf jaar nog wel eens zien.

Eenmaal gestart en opgetrokken: de koppeling is lekker zacht, en hij schakelt heerlijk. De motor klinkt ronduit rauw en ik kan niet goed horen wanneer ik echt moet opschakelen, ik heb de indruk dat ik te snel schakel. Er zit wel een toerenteller in en zo tegen de 2000 kan ik opschakelen, maar de motor is niet enthousiast, helemaal niet zelfs. Ik moet zelfs af en toe terug in de 1! Het ronden van rotondes kan ik amper in de 3, dus terug naar de 2. De motor gromt lekkerlijk! Wel een veel beter geluid dan in bijvoorbeeld een Aygo, die overkwam als een naaimachine. Dat is deze helemaal niet.
De achteruit is lastig. Je hoeft wel geen knop op te trekken, maar het in de achteruit duwen vergt wat moeite. Dan maar weer terug in de vrij, beetje gas geven en weer proberen. Ik vond dat wel irritant.

Op de auto zit dagverlichting, maar geen enkel lampje in het dashboard die dat aangeeft. Dat vind ik jammer.
De kofferbak (klep) is geen spacestar. Goed je kunt je boodschappen er in kwijt, maar als je op vakantie gaat lijkt me dit enorm afzien. Twee koffertjes en je hebt het wel gehad. (ik ben de enorme berging van de Camry gewend)

Het is een lekker stuurbare auto, dat wel.

Conclusie: lekkere auto om in te rijden, schakelt soepel, stoelen klein maar toch goed, te kleine kofferruimte, rauwe motor, schakelen onduidelijk, deuren klinken te licht (maar ja ben de Camry gewend)

Bij deze!

Toevoeging: ik vond het een prettige auto om te rijden. Als je aangewezen bent op een kleine, zuinige auto voor een goede prijs, dan is deze zeker het overwegen waard.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-03-2019 13:35 door Soloman.
Goede review en ook herkenbaar. Heb sinds begin februari een 1.2 instyle van maart 2016. Het 1200 blokje loopt ook enigszins rauw maar vind ik juist opvallend soepel. Zelfs vanuit toerentallen rond 1200/1300 toeren per minuut klimt het motortje vlot in de toeren. Verbruik? Nog geen enkele keer slechter dan 1 op 18 gescoord. 1 op 20 is mogelijk.

Besturing is wel rustig maar bij het uitkomen van bochten vind ik het zelfcenterende effect niet optimaal. Vaak moet je de auto zelf weer rechtuit laten rijden. Door de lichte bouw is de auto behoorlijk zijwind gevoelig. Voor mij het grootste minpunt van de auto.

Achterin kun je goed met twee volwassenen zitten. Zelfs beter dan in de i20 (2012) die ik hiervoor had.

Versnellingsbak vind ik wat hakerig. Maar dat is logisch. De Hyundai had de soepelste bak die ik ooit onder handen heb gehad.

Opvallend verder vind ik dat mensen kleine autootjes snel voorbij willen. Al meerdere keren hebben mensen zich vergist in het vlotte karakter van de sterkste Spacestar.
Ik vond het een auto met een fijne aandrijflijn. Trekkracht onderin, weinig toeren op de snelweg, fijn schakelen. Verder vind ik het helemaal niks. Weinig koersvast en zijwind gevoelig. Vergeleken met een 10 jaar oude Alto zie ik geen enkel voordeel?
@toetsje: grappig dat je de Alto aanhaalt. Laat dat nu net de andere auto zijn die wij hebben.

De Alto stuurt strakker, heeft een veel stuggere vering en heeft geen bruikbare bagageruimte. Ook de ruimte op de achterbank is bij de Alto open een niveau Toyota Aygo terwijl de Spacestar echt ruimte biedt aan twee volwassenen eventueel nog aangevuld met een jong kind. De Spacestar heeft drie gordels achterin, De Alto maar twee.

Praktisch wint de Spacestar, Op langere afstand ook door de betere vering, maar op kortere afstanden is de Alto de leukere auto om mee te rijden.
Ja, 3de gordel heb je een punt. Maargoed, 10 jaar verschil is ook niet niks en vind het verschil met bijvoorbeeld een Up toch wel heel groot.
Een Spacestar is "leuk voor erbij", een Up zie ik mijzelf wel 30.000km op jaarbasis mee maken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.