[Quiz #19] - Raad het plaatje | Antwoorden en uitslag

Gepost door lybra 
Hier zijn weer 20 plaatjes om te raden voor jullie. Ik heb 'm een beetje vlot in elkaar gezet, dus ik verwacht dat 'ie niet al te moeilijk is. Het is een themaquiz geworden dit keer (waarvan ik het thema nog niet verklap, maar dat haal je er waarschijnlijk vrij snel uit), dat kan je helpen bij het vinden van eventuele nog ontbrekende plaatjes. Vanwege het thema zitten er veel specifieke uitvoeringen in de quiz en dat zie ik graag in de antwoorden terug. Ik zal dan ook de puntentelling iets aanpassen: 1 punt voor merk, 1 punt voor model, 1 punt voor uitvoering. Dit is bij 13 plaatjes het geval, jullie kunnen dit keer dus 53 punten scoren.

Let op: Bij foto's #6, #7, #10, #11, #15, #16 en #17 is geen toevoeging nodig, bij de dertien andere plaatjes wel.
Let op: In tegenstelling tot vorige quizzen komen sommige merken vaker dan een keer voor.

Puntentelling: er zijn 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model). Wanneer een toevoeging gevraagd wordt, levert dit een extra punt op. Ontbrekende delen van een antwoord kunnen tot puntenaftrek leiden. Pas daarom goed op met overcomplete of incomplete antwoorden. Twee voorbeelden ter verduidelijking:
Overcompleet: als het plaatje een Ford Focus stationwagon laat zien, dan vind ik "Ford Focus" als antwoord prima, maar "Ford Focus hatchback" kost een half punt aftrek, want die (onnodige) toevoeging is simpelweg fout (tenminste, als op het plaatje duidelijk de achterkant te zien is natuurlijk).
Incompleet: als het plaatje een Toyota Yaris Verso laat zien, dan kost "Toyota Verso" een half punt aftrek; je zou immers ook een Avensis Verso of Corolla Verso bedoeld kunnen hebben. Voor het geval dat ze in de quiz voorkomen: "Mercedes" in plaats van "Mercedes-Benz" en "Alfa" in plaats van "Alfa Romeo" kost je een heel punt! Over "VW" in plaats van "Volkswagen" zal ik niet moeilijk doen, die afkorting gebruikt het merk zelf ook in het logo.
Graag ook de benaming gebruiken zoals 'ie in de prijslijst staat. Mensen hebben nog wel eens de neiging om bv. BMW E46 in te vullen, maar noem die dan alsjeblieft BMW 3-serie, dat maakt het voor mij wat makkelijker.

Meedoen kan door de antwoorden in een privťbericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van 20 antwoorden sturen (da's makkelijker met nakijken).

Inleveren kan t/m zaterdag 22 mei 20:00. Ik zal (vanaf 13 mei) in de openingspost bijhouden van wie ik inzendingen (en eventuele updates) ontvangen heb.

(klik voor een vergroting)

Veel succes en plezier!

Antwoorden ontvangen van:
- MCW (+3 updates)
- Barri
- 929V6
- Thunderburt
- 406c
- Timo
- rzasa
- Vezes
- Wouter82

10 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2021 00:32 door lybra.
lybra
Let op: In tegenstelling tot vorige quizzen komen sommige merken vaker dan een keer voor.

Understatement nut smiley
Aardig wat die ik bij eerste ingeving al direct denk te weten of wel achter ga komen. Leuke quiz.
Ik denk het thema te herkennen. Leuk!
En een aantal die ik zo herken, wat zit er soms ook een goed design tussen he!
Goed te doen volgens mij, alleen bij 5 heb ik even geen aanknopingspunt ook al is het thema van de quiz me wel duidelijk.
Ik heb de vorige quiz over geslagen omdat ik er niet aan toe ben gekomen (lees: geen zin hadtongue sticking out smiley) om uitgebreid te zoeken. Deze is voor mijn gevoel behoorlijk pittig en ik denk dat ik nog niet de helft herken. Eens kijken hoe ver ik kom...
Van vier heb ik nog geen ingeving, gelukkig hebben we nog twee weken smiling smiley
Ik zou bij plaatje 15 juist wel een toevoeging verwachten.
Haha na twaalf goeie antwoorden had ik het thema door grinning smiley
Ik was een paar dagen op mini-vakantie en heerlijk offline. Heerlijk! Ik zag bij terugkomst dat er al wat antwoorden binnengedruppeld zijn en heb de lijst met inzenders bijgewerkt.

rzasa
Ik zou bij plaatje 15 juist wel een toevoeging verwachten.
Oh... ik dacht eigenlijk dat de modelnaam juist al vrij specifiek was en er dus geen losse toevoeging nodig was. Misschien vergis ik me daarin. Nou ja, ik wacht rustig af welke antwoorden ik binnen krijg en dan ga ik me er eens in verdiepen.
Wat leuk dat dit nog steeds loopt zeg. Lang geleden hier voor het laatst geweest, maar het blijft leuk. Ik weet ze denk ik allemaal wel cool smiley
Ik heb ze nu alle 12. Volgens mij heb ik 100% score big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-05-2021 20:26 door MCW.
Een aantal kom ik echt niet op. Voornamelijk de sportwagens en oudere modellen zijn niet mijn ding.
Dank voor het omhoog schoppen, ik was deze eigenlijk vergeten...
MCW
Hoe gaat het bij de rest?
Nog vier blanco en een aantal die ik echt nog even moet controleren.
Ik denk dat het me niet lukt om zaterdagavond de antwoorden te posten, dat wordt hoogstwaarschijnlijk zondagochtend. Ik heb "pas" 5 antwoorden, wat dat betreft ben ik snel klaar met nakijken, maar hopelijk komen er nog wat inzendingen bij.
Nog 2 uur om je antwoorden in te zenden of nog een update te sturen.
Knap van mijzelf om het toch nog straal te vergeten. Zojuist alsnog ingezonden, maar ik heb er niet meer naar gekeken crying smilie
Antwoorden
De quiz had dit keer een thema: twintig iconische sportieve modellen van Franse makelij. Als je dat wist, was het wellicht een stukje eenvoudiger om eventuele ontbrekende antwoorden op te zoeken. Aangezien het veelal sportieve varianten zijn op bestaande modellen, was er bij veel foto's een toevoegingen nodig om die sportieve versie van zijn mindere broeders te onderscheiden. Vanwege al die toevoeging had ik besloten om in die gevallen 3 punten per auto uit te delen, waardoor je in totaal 53 punten kon scoren.

Voor ik de antwoorden laat zien, wil ik nog wel even zeggen: wat hebben die Fransozen door de jaren heen toch geweldige auto's gemaakt!! En dan heb ik nog zoveel auto's niet gebruikt, daar kan ik nog wel een quiz mee vullen... hmm... ideetje... winking smiley

Goed, de antwoorden dan:

1. Peugeot 508 PSE (8x goed, 1x Peugeot 408 PSE)
2. Renault Clio V6 (9x goed)
3. CitroŽn BX GTI (5x goed, 3x CitroŽn BX Sport, 1x CitroŽn BX Turbo)
4. Renault 8 Gordini (8x goed, 1x Dauphine Gordini)
5. Bugatti Veyron Super Sport (3x goed, 6x leeg)
6. Venturi Atlantique (7x goed, 1x MVS Venturi, 1x leeg)
7. Renault Sport Spider (9x goed)
8. CitroŽn Visa Chrono (8x goed, 1x leeg)
9. Peugeot 106 Rallye (9x goed)
10. Bugatti EB 110 (8x goed, 1x Alpine A310)
11. Peugeot RCZ (7x goed, 2x Renault Mťgane RS)
12. Peugeot 205 T16 (8x goed, 1x leeg)
13. Renault Twingo RS (8x goed, 1x Renault Twingo)
14. Renault 5 Turbo (7x goed, 2x leeg)
15. Panhard 24CT (5x goed, 1x Panhard, 3x leeg)
16. Renault Alpine A110 (9x goed)
17. Matra Murena (8x goed, 1x leeg)
18. CitroŽn DS3 Racing (8x goed, 1x CitroŽn DS3 Sport)
19. CitroŽn AX GTI (5x goed, 4x leeg)
20. Renault 5 GT Turbo (5x goed, 1x Peugeot 205 GTI, 3x leeg)

Enkele toelichtingen (en ik laat me graag verbeteren door de kenners wanneer er onwaarheden in onderstaande staan):

3. Een BX Sport heeft een schuin uitgesneden wielkast en de aansluiting op de achterbumper is anders. Een BX Turbo heeft volgens mij nooit bestaan (behalve dan als diesel).
5. Ik dacht dat deze niet al te moeilijk zou zijn (al was het maar door het kleurenpalet), maar niets bleek minder waar! Het moeilijke hiervan was waarschijnlijk dat het niet meteen duidelijk is naar welk onderdeel je zit te kijken. Het dak dus.
6. MVS Venturi is het "oude", hoekigere model. Volgens deze autoblog verdween MVS als merknaam in 1989 en heette het merk daarna Venturi. Het model Atlantique verscheen pas in 1996.
7. Ik dacht dat 'ie Renault Sport Spider heette, maar Wikipedia heeft het over Renault Spider, dus heb ik dat ook maar goedgekeurd. Bij de vorige wedstrijd was er trouwens een foto met een wat ongelukkige schaduw, maar dat blijk ik met deze foto ook gedaan te hebben. Een deelnemer merkte een extra vouw op die de Renault Sport Spider niet heeft, maar dat was dus een schaduwlijn.
11. Dit was de RCZ R, maar dat was op de foto niet te zien dus heb ik geen toevoeging gevraagd.
15. Hier had ik me vergist. Ik dacht in eerste instantie dat de letters CT deel uitmaakten van de modelnaam, maar dat blijkt niet het geval. Ik wilde niet gedurende de quiz nog de regels aanpassen, daarom heb ik in dit geval alleen Panhard 24 ook goedgerekend.
16. Alpine of Renault Alpine zijn beide goedgerekend.
17. Matra of Talbot-Matra zijn beide goedgerekend.

Uitslag
Hij had er wat updates voor nodig, maar MCW is als enige volledig foutloos gebleken! Gefeliciteerd! smileys with beer
Iedereen weer bedankt voor het meedoen! thumbs up
          TOTAAL  1  2  3  4  5  6  7  8  9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
1 MCW         53  3  3  3  3  3  2  2  3  3  2  2  3  3  3  2  2  2  3  3  3
2 rzasa       50  3  3  3  3  0  2  2  3  3  2  2  3  3  3  2  2  2  3  3  3
3 929V6       49  3  3  3  3  0  1  2  3  3  2  2  3  3  3  2  2  2  3  3  3
4 406c        47  3  3  3  3  0  2  2  3  3  2  2  3  3  3  2  2  2  3  3  0
5 Timo        46  3  3  2  3  3  2  2  3  3  2  2  3  3  3  2  2  2  3  0  0
6 Barri       42  3  3  2  3  0  2  2  3  3  2  2  3  3  0  0  2  0  3  3  3
7 Thunderburt 41  2  3  2  3  0  2  2  3  3  2  0  3  3  3  0  2  2  3  0  3
8 Vezes       37  3  3  3  3  3  0  2  0  3  2  2  0  3  3  0  2  2  3  0  0
9 Wouter82    31  3  3  2  1  0  2  2  3  3  0  0  3  2  0  1  2  2  2  0  0

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2021 00:41 door lybra.
Jippie!! En dat voor iemand die weinig van (oudere) Franse auto's afweet grinning smiley Ik wist ongeveer de helft direct of na kort zoeken. Maar toen bij mij het thema 'sportieve Franse auto's' duidelijk werd (na 12 antwoorden) was het redelijk makkelijk. Gewoon gezocht op iconische, sportieve en zeldzame Franse auto's. En in het geval van bv de CitroŽn AX GTI en Renault 5 GT Turbo dacht ik door het thema al snel dat het iets kleins moest zijn. Als er geen thema was had ik Venturi Atlantique nooit gevonden, ik vond het juist Japans ogen en had nooit van dat model gehoord.

Peugeot 205 T16 zag ik al eerder voorbij komen maar dan afbeeldingen met nog gaas voor de koelgaten dus verder niet goed naar gekeken. In eerste instantie dacht ik dat het een erg lage sportauto was met een flinke vleugel drinking smiley

Voor komende 2 weken heb ik geen tijd om een quiz te maken maar ben wel al met ideeŽn bezig. Dus ik doe graag de keer daarna,
6. Die had ik eigenlijk even moeten nakijken, de rondere vorm van de bumper gaf toch wel weg dat het een Atlantique is.
16. Eigenlijk is een A110 geen Renault Alpine, maar een Alpine Renault omdat de Alpine-fabriek tot in de jaren zeventig niet bij Renault hoorde maar alleen gebruikmaakte van de techniek. Vergelijkbaar met Abarth tot begin jaren zeventig, dat zijn ook geen Fiat Abarths maar Abarth-Fiats.

Bedankt weer voor het maken van de quiz! thumbs up
Leuk!
De exclusievere auto's gaan me wat minder af. En ik kan me weer niet voorstellen dat je de Renault 5 of CitroŽn AX niet herkent cool smiley
Gefeliciteerd MCW! Bedankt voor de organisatie lybra.
929V6
16. Eigenlijk is een A110 geen Renault Alpine, maar een Alpine Renault
Ongetwijfeld heb je hier gelijk in, maar ik kom op dusdanig veel verschillende plekken Renault Alpine tegen (o.a. hier en hier) dat ik het maar zo laat.

Was er al iemand bezig met een nieuwe quiz of zal ik er nog eentje in elkaar zetten?

En ik kan me weer niet voorstellen dat je de Renault 5 of CitroŽn AX niet herkent

Je moet wel net de achterbumper van de GTI of Turbo kennen..
Ik ben een week op Texel maar morgen wordt toch slecht weer. Zal ik de quiz dan maar maken? Dan probeer ik die vanavond af te krijgen en anders morgen.
MCW
Ik ben een week op Texel maar morgen wordt toch slecht weer. Zal ik de quiz dan maar maken? Dan probeer ik die vanavond af te krijgen en anders morgen.

Ik heb er zojuist eentje afgerond, ik zal 'm nu posten. Doe jij 'm volgende keer dan?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.