[Quiz #15] - Raad het plaatje - Antwoorden en uitslag

Gepost door Vezes 
Hartelijk welkom bij deel 15 van deze fotoquiz. Het is voor mij alweer een paar jaar terug dat ik voor het laatst zo'n quiz in elkaar heb gezet hier, opmerkingen zijn altijd welkom! Ook deze keer kan een merk niet meerdere keren voorkomen. Voor alle 20 opgaven geldt dat merk en modelnaam voldoende zijn, er zijn dus geen toevoegingen nodig. Voor de rest wijs ik op de algemene regels en tekst zoals die bij de vorige edities gebruikt is.

Puntentelling: er zijn 2 punten te verdienen per auto (1 punt voor merk, 1 punt voor model), dus in totaal 40 punten. Ontbrekende delen van een antwoord kunnen een half puntje aftrek kosten. Pas daarom goed op met overcomplete of incomplete antwoorden. Twee voorbeelden ter verduidelijking:
Overcompleet: als het plaatje een Ford Focus stationwagon laat zien, dan vind ik "Ford Focus" als antwoord prima, maar "Ford Focus hatchback" kost een half punt aftrek, want die (onnodige) toevoeging is simpelweg fout (tenminste, als op het plaatje duidelijk de achterkant te zien is natuurlijk).
Incompleet: als het plaatje een Toyota Yaris Verso laat zien, dan kost "Toyota Verso" een half punt aftrek; je zou immers ook een Avensis Verso of Corolla Verso bedoeld kunnen hebben. Voor het geval dat ze in de quiz voorkomen: "Mercedes" in plaats van "Mercedes-Benz" en "Alfa" in plaats van "Alfa Romeo" kost je een heel punt! Over "VW" in plaats van "Volkswagen" zal ik niet moeilijk doen, die afkorting gebruikt het merk zelf ook in het logo.
Graag ook de benaming gebruiken zoals 'ie in de prijslijst staat. Mensen hebben nog wel eens de neiging om bv. BMW E46 in te vullen, maar noem die dan alsjeblieft BMW 3-serie, dat maakt het voor mij wat makkelijker.

Meedoen kan door de antwoorden in een privébericht naar mij te sturen. Geen antwoorden of aanwijzigingen in dit topic posten om het voor iedereen leuk te houden. Tot aan de inzendtermijn mag je zo vaak als je wilt updates van je antwoorden sturen, maar wel graag telkens de volledige lijst van 20 antwoorden sturen (da's makkelijker met nakijken).

Inleveren kan t/m zaterdag 27 maart 20:00. Ik zal in de openingspost bijhouden van wie ik inzendingen (en eventuele updates) ontvangen heb.

Veel succes en plezier!

Antwoorden ontvangen van:

-MCW
-lybra
-Thunderburt (1 update)
-Modus (1 update)
-929V6
-CosmosBlueKadjar
-Barri
-SVF
-Probenator (1 update)
-Timo
-voiture
-Escher

15 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-03-2021 21:26 door Vezes.
Leuk! Op het eerste oog weet ik er al 18 zeker.
Leuke quiz!thumbs up Op het eerste oog lijkt het een makkie, maar er zitten toch een paar lastige bij en een paar die ik zeker herken maar waar ik nog niet op kan komen.
Er is nog een ruime week te gaan. Succes aan iedereen die nog wat wil inzenden c.q. aanpassen!
Zojuist de oplossing ingestuurd.
Inderdaad de eerste indruk lijkt "een makkie", maar toch zitten er (voor mij) ook een aantal instinkers bij!
Ook zat er 1 bij waarbij ik eerst volledig verkeerd zat, maar naar nogmaals naar de foto te kijken zag ik iets 'speciaals', en was mijn volgende ingeving wel goed (hoop ik).
Duimen dus! smiling bouncing smiley
Nog een dag te gaan! Is er al eventueel een vrijwilliger voor de volgende editie?
Ik wil er best wel weer eentje in elkaar zetten hoor.
Ik wil het ook wel een keer doen. Nog nooit gedaan en heb wel wat leuke ideeën
Antwoorden en uitslag

De twee weken zitten er alweer op, tijd voor de antwoorden en uitslag. Leuk dat er zoveel inzendingen waren, iedereen dank daarvoor! Gezien de vele hoge scores was de quiz achteraf misschien wat te makkelijk, al bleken er enkele instinkers in te zitten. Deze keer hebben we twee voltreffers, felicitaties aan lybra en Modus. Hieronder staan eerst de antwoorden, vervolgens waar nodig een toelichting en onderaan de uitslag. Mochten er vragen zijn, dan hoor ik dat graag .Succes met de volgende quiz!

Antwoorden:

1. Ford Scorpio (12x goed)
2. Fiat Ritmo (12x goed)
3. BMW i3 (10x goed, 1x Aiways, 1x leeg)
4. Jaguar F-Type (9x goed, 1x Renault Wind, 1x Nissan, 1x Jaguar E-Pace)
5. Volvo 850 (5x goed, 6x Volvo V70, 1x Volvo 850/V70) (zie extra opmerkingen)
6. Audi 80 (10x goed, 1x Audi 100, 1x Audi 200)
7. Subaru Legacy (10x goed, 1x Subaru Outback, 1x leeg) (zie extra opmerkingen)
8. Citroën BX (12x goed)
9. Peugeot 3008 (12x goed)
10. Suzuki Baleno (11x goed, 1x Nissan Primera)
11. Opel Corsa (12x goed)
12. Lancia Thesis (12x goed)
13. Dacia Logan (12x goed)
14. Mercedes-Benz E-klasse Coupé (9x goed, 2x Mercedes E-klasse Coupé, 1x Citroën C5) (zie extra opmerkingen)
15. Kia Magentis (10x goed, 2x leeg)
16. Hyundai ix35 (9x goed, 1x Daewoo Aveo, 1x Renault, 1x Hyundai)
17. Toyota Prius (11x goed, 1x leeg)
18. Mazda 6 (10x goed, 1x Hyundai Grandeur, 1x Nissan)
19. Renault Laguna (10x goed, 1x Chevrolet, 1x Renault Laguna Coupé) (zie extra opmerkingen)
20. Skoda Octavia (12x goed)

Extra opmerkingen:

-5. Volvo 850
Misschien een beetje flauw, maar de tankklep van een V70 wijkt af van die van een 850, en juist op deze uitsnede is dat duidelijk zichtbaar. De vele antwoorden met V70 brachten me wel aan het twijfelen of ik daarmee misschien te streng was, maar uiteindelijk heb ik besloten V70 niet goed te rekenen. Een dubbel antwoord (‘Volvo 850/V70’) is (uiteraard) ook niet goed gerekend.
-7. Subaru Legacy
Iemand wees mij erop dat hij de ‘donorfoto’ van mijn uitsnede ergens op internet was tegengekomen, onder het kopje ‘Outback’. Voor zover ik kan zien is dit echter een gewone Legacy, en zijn de verschillen met de Outback op deze uitsnede duidelijk genoeg.
-14. Mercedes-Benz E-klasse
Zoals de algemene regels in de openingspost vermelden, dienen merknamen voluit te worden geschreven. Hierbij staat zelfs het specifieke voorbeeld van Mercedes-Benz. ‘Mercedes’ i.p.v. ‘Mercedes-Benz’ kost dus een punt.
-19. Renault Laguna (hatchback)
Hier heeft iemand Renault Laguna Coupé als antwoord gegeven. Aangezien het verschil met de Coupé op de uitsnede duidelijk is, is dat antwoord fout gerekend. Zoals ook in de openingspost staat: pas op met overcomplete antwoorden!

Uitslag:

(Klik op de afbeelding voor een vergrote versie)

Die Legacy lijkt me hoger te staan dan de normale variant.

-14. Mercedes-Benz E-klasse
Zoals de algemene regels in de openingspost vermelden, dienen merknamen voluit te worden geschreven. Hierbij staat zelfs het specifieke voorbeeld van Mercedes-Benz. ‘Mercedes’ i.p.v. ‘Mercedes-Benz’ kost dus een punt.

eye rolling smiley Jammer want eigenlijk had ik die dan gewoon goed

-7. Subaru Legacy
Iemand wees mij erop dat hij de ‘donorfoto’ van mijn uitsnede ergens op internet was tegengekomen, onder het kopje ‘Outback’. Voor zover ik kan zien is dit echter een gewone Legacy, en zijn de verschillen met de Outback op deze uitsnede duidelijk genoeg.

Ja dat was ik. Anders had ik Legacy gezegd als ik het originele plaatje niet had gevonden haha. Jammer, een Outback zag er toen idd ook al anders uit. ps: misschien minder handig om een US-spec te gebruiken als foto?
Yes, de volle 40 punten! Deze quiz was voor mij goed te doen, maar ik moet zeggen dat ik bij die Volvo niet heel bewust 850 had ingevuld, die kwam toevallig eerder in me op dan V70. Dank voor het maken Vezes!
V70 kwam als eerste in me op en ik heb het niet dubbel gecheckt... oeps.

Dank voor het maken thumbs up
406c
Die Legacy lijkt me hoger te staan dan de normale variant.

Ik kan me die gedachte voorstellen, echter staat de Outback (zie voorbeeld) voor mijn gevoel nog wel een stukje hoger dan de afbeelding die ik heb gebruikt. Daarnaast hebben de Outbacks ook een grijze baan over het onderste deel van de auto lopen (en om de wielkasten), dat maakt het naar mijn idee duidelijk genoeg.

(Als voorbeeld):

MCW
eye rolling smiley Jammer want eigenlijk had ik die dan gewoon goed

Dat klopt. Echter, deze regel wordt al een aantal edities gehanteerd en is voor iedereen zichtbaar.

ps: misschien minder handig om een US-spec te gebruiken als foto?

Dat ben ik met je eens, daar heb ik eerlijk gezegd niet zo goed op gelet.
Het is overigens wel een wat vreemde regel over MB vind ik. In het echte leven heb ik dat ook nog nooit door iemand horen zeggen als het over een Mercedes ging smiling smiley.
Is ook gewoon mijn eigen schuld want ik las niet goed. Beetje overdreven vind ik de regel wel, iedereen weet wat je bedoeld als je Mercedes schrijft, je bedoelt immers geen ander merk.
MCW
Is ook gewoon mijn eigen schuld want ik las niet goed. Beetje overdreven vind ik de regel wel, iedereen weet wat je bedoeld als je Mercedes schrijft, je bedoelt immers geen ander merk.

Ik heb die regel bedacht een paar quizzen geleden.
Wat mij betreft komt het op hetzelfde neer als "Alfa" bij Alfa Romeo, "Aston" bij Aston Martin en "Lambo" bij Lamborghini voor mijn part. Allemaal even onvolledig en onzorgvuldig/gemakzuchtig. Hoe moeilijk is het om even het merk voluit te schrijven?

Ik wist niet dat de V70 een ander tankklepje had, weer wat geleerd.
-

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2021 16:24 door lybra.
Het ging even mis, maar quiz #16 staat klaar.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-03-2021 16:25 door lybra.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.