Occasionwedstrijd #645: Een goed bouwjaar /// Timo wint!

Gepost door rzasa 


Welkom bij Occasionwedstrijd #645: Een goed bouwjaar




Volgende week wordt ondergetekende alweer 46, want ik ben geboren in januari 1975. Dat bracht me op het spoor voor het onderwerp van deze wedstrijd. Deze week moeten jullie namelijk een auto zoeken die hetzelfde bouwjaar heeft als jijzelf. Om de keuze wat breder te trekken, mag het ook om een auto gaan die hetzelfde geboortejaar als jij heeft. Wikipedia is hierin leidend als het gaat om dit introductiejaar. Ik hoop dat jullie niet gaan smokkelen met jullie leeftijd. smiling smiley

De opdracht van deze week: Ga op zoek naar een auto met een bouwjaar of introductiejaar dat hetzelfde is als jouw geboortejaar.

De criteria:
- Bouwjaar: zie hierboven
- Budget: €100.000,-
- Mag overal te koop staan
- Auto moet zich in een APK-waardige staat bevinden

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 5 foto's per inzending
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- De eerst geplaatste foto in elke inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon; als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.


Inzenden kan tot woensdag 13 januari, 20.00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 15 januari, 20.00 uur.


Veel succes!



Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527: Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6
560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
568: Clean - Total Loss
569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter
582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders – MX6
607: De coronacrisis auto! - lybra
608: The greatest hits of the 90's - Jp053
609: Bevrijdingsdagtour 2020 - SVF
610: 50 - SVF
611: KUNST MET EEN C: Pink Panther
612: GEEF HET BEESTJE EEN NAAM - Opel-Omega
613: Wat als het geen Omega was? - Pink Panther
614: Tijdloos - Escher
615: 2003 - Guus Leferink
616: Mazda - Pink Panther
617: Italiaans Design - Timo
618: Buddy at the beach - Caspervanc
619: De Dikke Daily - Tydelyck
620: Van Trabant tot ... - Pink Panther
621: We blijven thuis - Guus Leferink
622: Jan Modaal uit de jaren '70 - Escher
623: De klassieker in de dop uit de jaren '00 - Timo
624: De Tweezitter - Guus Leferink
625: Drie van hetzelfde! - Probenator
626: I hear the drums echoing tonight - rzasa
627: Als een tang op een varken - British Racing Green
628: Voor een dubbeltje op de eerste rang - British Racing Green
629: The 24 hours of lemon - Jp053
630: Met de groeten van Fiat - smarter
631: Het Japanse bubbeltijdperk - GT86
632: For leisure and pleasure - Nemesis Inferno
633: Zijn we er al? - Zadelsnuiver
634: Door de ogen van een kind - Bobbeltje
635: Covid-19 Ambulance - 929V6
636: 'n Schoon Woage vur de New Kids! - Total Loss
637: Sint en Pieten gaan undercover - Zadelsnuiver
638: Forum Barrelbrigade 2020 - rzasa
639: Asymmetrisch - lybra
640: Greatest hits of the 70s - Escher
641: Mag het ook een kleurtje zijn? - Timo
642: Een ode aan de Britse automobiel – Jay DoubleYou
643: Terug naar de tekentafel - Barri
644: De zakelijke auto van de jaren '90 - rzasa






2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2021 21:01 door rzasa.
Ik kies er meteen maar 1 met het geboortejaar op de auto, gewoon omdat het kan en dat het meteen maar duidelijk is.
Dat er vanwege het specifieke onderwerp meteen ook nare bijsmaak aanhangt is echt een heel ander verhaal.

Volkswagen 1303 Sondermodell "Worldcup '74

Preis 49.500 €
Erstzulassung 07/1974







Geen Golfbal maar een Voetbal op de schakelpook


VW 1303 “World Cup`74“ - auf 300 Stück limitiertes Sondermodell, davon sind nur noch 6 Stück bekannt – hier steht der Beste!

Soeben vom bekannten Käfer-Spezialisten unter strikter Wahrung von völliger Authentizität absolut pingelig restauriertes Fahrzeug – einzigartig!

Einen derartig kompromisslosen Aufwand für eine Spitzen-Restauration mutet man sich normalerweise nur bei Klassikern zu, die hinterher einen deutlich 6stelligen Wert haben, wie z.B. einen Porsche 356 oder einen frühen Porsche 911.

Dieser Käfer jedoch spielt historisch eine ganz besondere Rolle:
Es ist das seltenste Sondermodell aller VW´s und wurde anlässlich der von Deutschland gewonnenen Fußball-Weltmeisterschaft 1974 In nur 300 Exemplaren auf den Markt gebracht! Nur ca. 80 Exemplare wurden in der Sonderlackierung "cliffgrün" ausgeliefert.

Natürlich wurden fast alle Exemplare über die Jahre normal als Gebrauchsgegenstand gefahren, verschlissen und verrostet und dann verschrottet (leider neigten alle späten Käfer sehr zum Rosten…).

Dieses Exemplar hatte es besser:
ausgeliefert am 12.Juni 1974 nach Reutlingen, wurde es bereits in jungen Jahren auf die Kanarischen Inseln verbracht, wo es bis vor 5 Jahren fast immer bei schönem Wetter gefahren wurde – daher war kaum etwas verfault!

Ein bekannter Käfer-Spezialist fand den besonderen Käfer dort, importierte den Wagen zurück nach Deutschland und brachte das Fahrzeug mit erheblichem Aufwand praktisch wieder in den Neuzustand von 1974…
Leuk onderwerp! Ik ben op een zaterdag geboren, dus heb wel eens gekeken of er een Golf 2 was die was geregistreerd op mijn geboortedag. Ik ga gelijk even kijken of er nog iets in NL rijdt van die dag big smile smiley
En separaat opzoek naar een leuke inzending voor hier.

edit: whooh! De RF55HD, een Ferrari 328 GTS, is origineel Nederlands en van mijn geboortedag! Jammer dat ie nu niet te koop is big smile smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 21:53 door Barri.
Serieproductie gestart in maart 1985
Introductie op de Geneva Motor Show, eveneens maart 1965
Verkoopstart vanaf 1 juni 1965
Een te koop staand exemplaar met eerste toelating 20 juli 1965

Renault 16 1150

Bouwjaar: 1965, km-stand: 43567, Prijs: inschatting van de "expert" € 12 950 - € 14 250









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-01-2021 23:13 door Spekky.
Hij werd al een jaar eerder op de Nederlandse markt geïntroduceerd maar was hier ook in mijn geboortejaar 1978 niet aan te slepen, de Mitsubishi Galant Sigma. Het was voor die tijd dan ook een fraai gelijnde Japanner met mooie techniek (motor met trillingdempende balansassen) en een heel redelijk prijskaartje. En we hebben er tussen 1979 en 1986 zelf eentje gehad.

Mitsubishi Galant Sigma 2000 GLX 1978 (klik!)











€ 4.500,-
Edit, never mind. Introductiejaar is ook goed.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 22:11 door 929V6.
Tja, 1963. spinning smiley sticking its tongue out

Keuze zat, onder andere de Giulia Sprint GT, de Trabant, de ISO Grifo en de Corvette C2 werden geïntroduceerd.

Die laatste, in split window blijft een hoogtepunt in de auto historie.

Chevrolet Corvette

C2 Sting Ray


1963 - € 99.890











Hier te koop



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2021 16:58 door Pink Panther.
Ik ben van bouwjaar 1974. Thuis had pa een Triumph Stag van de zaak op Duits kenteken en privé een Renault 16 TX, een mooi uitzicht vanuit mijn geboortehuis aan de Diepenbeek 18 te Maaskantje... Wat mij betreft een grandioos autojaar. Ik kies deze week voor een prachtige origineel NL geleverde Mercedes-Benz uit mijn geboortejaar:

1974 Mercedes-Benz 450 SLC











Prijs: € 19.900,-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 23:01 door smarter.
Mijn bouwjaar is 1970. Deauto die ik inzend iseen zeldzame verschijning. Er zijn er in 1970 niet veel vangemaakt, ook zijn prijs van toen fl 16.950,00 hielp daar niet bij. Ter vergelijking; je kon er 2 Ford Capri's voor kopen in die tijd. Ik vind het 1 van de mooiste modellen van dat jaar. Mijn broer heeft er nog eentje gehad in deze eeuw, totdat er iemand achteruit tegenaan is geknald en de auto total loss was.


Alfa Romeo GT 1750 Quadrifoglio Oro







Prijs € 46.900,00
Bouwjaar 1970
Kilometerstand 72.778

Van dit inmiddels beroemde model ontworpen door Bertone wordt deze versie internationaal beschreven als de mooiste GT die Alfa Romeo bouwde in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw.
De 1750 serie 1 onderscheidt zich uiterlijk van de andere Bertone’s door de karakteristieke knipperlichten, gemonteerd op de bumper, de bumpers zelf, zonder ‘overriders’, de gouden klavertjes vier op de emblemen bij de achterruiten ( Quadrifoglio Oro, zoals dat in Italie heet, in afwijking van het meer gangbare groene klavertje vier, de ‘Quadro Foglio Verde’), de styling van de middenconsole en niet in de laatste plaats het schitterende design van de stoelen en achterbank.
Maar ook motorisch is dit model een uitblinker. Het concept van het motorblok in alle Alfa’s uit deze decennia is zo wie zo al legendarisch, maar daarbinnen neemt de 1750 ( feitelijk 1779 cc) een bijzondere plaats in. De motor werd gemaakt in een 1,3, 1,6, 1,8 en 2,0 liter uitvoering. De 1750 motor is daarvan het meest gewilde en gezochte type, door de combinatie van koppel, souplesse en vermogen. Deze motoren zijn inmiddels dan ook schaars goed. Relatief weinig toegepast ten opzichte van de andere motoren en veel gebruikt om met name 1300 en 1600 exemplaren te vervangen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 10:18 door Zonder BMW met Skoda.
1989


Nieuws:
Een jaar waarin een hoop gebeurde, met als een van de bekendste gebeurtenissen de val van de Berlijnse muur in november van dat jaar.
Meer nieuws is te vinden in het NOS Jaaroverzicht 1989.

Autogerelateerd:
In 1989 vonden maar liefst 495.653 auto's een Nederlandse eigenaar. Ten opzichte van 1988 namen de verkopen in 1989 met 2,6 procent toe. Leuk gegeven hierbij: de RAI wist destijds te melden dat ongeveer de helft van de in 1989 verkochte auto's onder de noemer 'schoon' te scharen viel. Dat betekent: auto's die uitgerust waren met een driewegkatalysator. RAI sprak destijds de verwachting uit dat het hele wagenpark in het jaar 2000 uit 'schone' personenauto's zou bestaan.

Opel staat met een grote voorsprong bovenaan de Nederlandse verkooplijst, terwijl het merk in 2018 op plek drie eindigde. Opel had met een marktaandeel van zo'n 14 procent in 1989 werkelijk een enorm deel van de automarkt in handen. Ford stond dertig jaar geleden op de tweede plek en had toen net als Opel een fors marktaandeel. In 2018 stond Ford op plek zes met een nagenoeg gehalveerd marktaandeel. Wat valt er nog meer op? Nissan! Het Japanse merk stond dankzij auto's als de Micra en Sunny in 1989 op plek vijf, terwijl het bedrijf in 2018 buiten de Nederlandse top 10 viel. Renault heeft zich de afgelopen decennia aardig omhoog weten te werken. Waar de Fransen in 1989 genoegen moesten nemen met een zesde positie, staat het merk anno 2018 op de tweede plek. Vooral Fiat is niet meer wat het is geweest. Waar auto's als de Panda, Uno en Tipo het merk in 1989 aan een achtste plek wisten te helpen, zijn de Italianen in 2018 afgezakt naar een droevige 20e plek. Merken als Skoda, Kia en BMW kwamen in 1989 niet in de Top 10 voor.

Een internationale jury van 58 autojournalisten heeft de Fiat Tipo gekozen tot Auto van het jaar 1989. Tweede bij deze verkiezing werd de Opel Vectra en derde de Volkswagen Passat. Daarna volgden de Renault 19, de BMW 5-serie en de andere kandidaten, waaronder vijf Japanse auto's. Elk jurylid mocht 25 punten verdelen over de nieuw verschenen veiligheid, comfort, prestaties, technische vernieuwingen, concurrerende prijzen en het begrip "waar voor het geld". De Fiat Tipo behaalde in totaal 356 punten.

Aangezien ik geen geschikte Ferrari kon vinden die aan mijn wensen voldeed, kies ik de...




Fiat Tipo


€ 2.600,-

57.000 km
09/1989
52 kW (71 PK)









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-01-2021 23:09 door Jay DoubleYou.
Leuke opdracht! Ik ben zelf van 9 maart 1992. Het grappige is dat mijn Omega A op 15 maart 1992 op kenteken gekomen is (en vreemd genoeg bijna al mijn voertuigen een kentekendatum in maart hebben). Ik zou een Lotus Omega kunnen kiezen maar ik ga voor wat anders.

Ik ga voor een auto met een speciale verbinden met mezelf. Toen ik mijn komst aankondigde deed ik dit door in het vruchtwater te poepen.... niet de beste keuze. Mijn moeder werd toen dit ontdekt werd met gillende sirenes thuis opgehaald met zo'n grote Amerikaanse V8 ambulance. De ambulance is toen met rond de 160 naar het ziekenhuis gereden over een afstand van zo'n 20km. Mijn ouders hadden een Lada (liever een nieuwe auto dan voor het zelfde geld een tweedehands). Mijn vader is toen zo hard als hij kon achter de ambulance aan gereden. Met een topsnelheid van 145km per uur was dat een oneerlijk gevecht en zelfs de mat onder het pedaal weg halen hielp niet. Bij het ziekenhuis verdween de ambulance in de noodingang en kon mijn vader nergens parkeren. Hij wilde mijn moeder echter niet uit het oog verliezen en dus heeft hij hem naast de noodingang neergezet middenin het rozenperk van het ziekenhuis... na mijn geboorte wilde hij de dag later naar huis om spulletjes te halen en bleek de Lada op 3 cilinders te lopen en kon hij met moeite thuis komen. Motorblok had zo moeten werken dat alle kleppen speling hadden en alles afgesteld moest worden.

Toen Lada een tijdje later leek te gaan verdwijnen hebben ze een vrijwel nieuwe Lada ingeruild op een tweedehands Omega (die werd gevolgd door 3 anderen bij mijn ouders en nu drie in mijn eigen garage) wat weer mijn liefde daarvoor gestart heeft.

Bij gebrek aan één met betere foto's eerst deze:


Lada 2105 1200

De Silver Shadow heeft hetzelfde geboortejaar als ik: 1965. De voor een Rolls Royce behoorlijk moderne limo werd tweede in de Auto van het Jaar verkiezing in 1966 (de Renault 16 won). De Rolls werd tot en met 1977 optisch bijna ongewijzigd gebouwd. Daarna volgde de Series 2 met zwarte bumpers, modernere techniek en tot 6.7 vergrote V8. Er zijn er totaal 38.000 gebouwd, de succesvolste Rolls ooit. Van zustermodel Bentley T1 waren het er 7.000.

Als kind was de Rolls Royce Silver Shadow 1 van mijn favorieten. Ik kon de voorkant uit mijn hoofd tekenen....en nu nog smiling smiley. Ik had 'm in Dinky Toy in 1:43 als donkerblauwe Corniche en ook als roze Bentley T1 Continetal. Toen we in 1976 op vakantie in de Renault 12 TL met vouwcaravan op de autoroute onderweg naar Zuid-Frankrijk waren, met mijn moeder aan het stuur, had mijn vader net een nieuw filmpje in zijn Super 8 camera gedaan. Opeens zag ik een Franse lichtblauwe Corniche Cabriolet, met kenteken uit Parijs, aankomen. Mijn vader pakte de camera en fiilmde voor mij de inhalende Corniche. Ik heb het stukje film nog op DVD. Het was de eerste automobiele highlight van de vakantie. Later heb ik me vergaapt aan Rollsen en Lambo's in Monaco.

Rolls Royce Silver Shadow Series I uit 1975

Prijs 49.000 euro
49.000 kilometer gelopen













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 01:00 door MBdoubleyou.
Opel Kadett D 1.3 SR // 1980

Zo de achterbank van de D Kadett kan ik me nog goed herinneren.
Mijn ouders hebben er 2 gehad
Nummer 1 // koperkleurige Opel Kadett 1.2N uit 1980 in, de FR-57-VN
Nummer 2 // zilveren Opel Kadett 1.2S special Flash uit 1983 in de JT-12-ZV, met een rode en zwarte streep
Deze tweede vond ik echt super vet!!!!!

Advertentie











Technische Daten
Preis 14.500 €
Ohne Bewertung
Fahrzeugzustand Unfallfrei
KategorieSportwagen / Coupé
HerkunftDeutsche Ausführung
Kilometerstand 31.000 km
Hubraum 1.300 cm³
Kraftstoffart Benzin
Anzahl der Türen 2/3
Getriebe Schaltgetriebe
Erstzulassung 06/1980
Anzahl der Fahrzeughalter 2
HU Neu
Farbe Weiß
Innenausstattung Stoff, Grau



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 10:00 door Bobbeltje.
De negentiger jaren waren lang niet voor alle autoliefhebbers een gouden tijdperk, maar voor liefhebbers van mooie BMW's wel. Het hoogtepunt, in mijn ogen mooier dan de 3 en zelfs de 5 van mijn geboortejaar, is de prachtige eerste generatie 8. Denkt u eens in, 4,4l achtcilinder, dik 280pk, handgeschakeld, zó'n ontwerp, en dan nog klapkoplampen ook. 'Freude am fahren' met deze 1996 BMW 840Ci voor €35.000,-







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 11:25 door afentoe.
Austin Allegro

Ik heb verder geen herinneringen aan de Allegro, wél aan zijn kleine broertje de Mini, maar omdat dit zo'n leuk exemplaar is, zend ik hem toch in. Het zal een van de weinige overlevers met het bekende Quartic wheel aan de linkerkant zijn.

British Leyland / Austin deed het trouwens in 1975 nog best aardig qua autoverkopen in Nederland, met in de eerste helft van 1975 een 10e stek met bijna 15.000 eenheden.

[www.guloggratis.dk]











1975
32.000 km (afgelezen km-stand)
Ik zie geen vraagprijs, maar ik denk dat hij geen ton gaat kosten.
Quote
rzasa
[www.gulog]gratis.dk/biler/personbiler/austin/allegro/annonce/erhverv/48074129-austin-allegro
Ik zie geen vraagprijs, maar ik denk dat hij geen ton gaat kosten.

Staat dat niet in de link? winking smiley
Gebouwd 1982 in Nederland met Scandinavische roots woonachtig in Finland, deze Volvo 343 GLS is net als ik big smile smiley gelukkig kom ik echter niet uit Limburg winking smiley

1982 Volvo 343 GLS 2.0 - € 6.800,00
[m.nettiauto.com]









Haha dat is goed gevonden Zadelsnuiver!
1981: mijn bouwjaar en het introductiejaar van de Renault 9, in 1982 verkozen tot auto van het jaar.

Deze prachtige 1.4 GTL Avenue komt uit 1984, en staat voor €3.200,- te koop, incl alle kenmerkende striping uit die tijd.













2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2021 22:53 door caspervc.
Quote
caspervc
1981: mijn bouwjaar en het introductiejaar van de Renault 9, in 1982 verkozen tot auto van het jaar.

Deze prachtige 1.4 GTL komt uit 1984, en staat voor €3.200,- te koop, incl alle kenmerkende striping uit die tijd.

Is een actiemodel Casper, deze een Avenue. Je had ook nog een Broadway, Louisiane, Symphonie en met zekerheid vergeet ik er nog.grinning smiley
Quote
Pink Panther
Quote
caspervc
1981: mijn bouwjaar en het introductiejaar van de Renault 9, in 1982 verkozen tot auto van het jaar.

Deze prachtige 1.4 GTL komt uit 1984, en staat voor €3.200,- te koop, incl alle kenmerkende striping uit die tijd.

Is een actiemodel Casper, deze een Avenue. Je had ook nog een Broadway, Louisiane, Symphonie en met zekerheid vergeet ik er nog.grinning smiley

Fixed smiling smiley
Ik ga voor deze Alfa Romeo 156. Net als ik heeft deze het bouwjaar 1998. Toen ik als 11 jarige voor het eerst gevraagd werd welke auto ik als eerste auto zou willen, antwoordde ik met de Alfa Romeo 156 of de Peugeot 406 Coupé. Met de gedachte dat ze, tegen de tijd dat ik mijn rijbewijs zou halen, betaalbaar genoeg zouden zijn voor een eerste auto. Dit exemplaar is precies wat ik mezelf inbeeldde toen (velgen, interieur, houten stuur), alleen dan in de kleur: Azzurro Nuvola.
In Italië op te halen voor 6.000 Euro.
[www.subito.it]







2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-01-2021 02:02 door Nemesis Inferno.
Vorige nickname was ph1963...
1963 dus.
De C2 splitwindow staat hier reeds.
Blijft keuze te over voor een Mercedes SL pagode of 220 SE cabrio, Porsche 356, en een hele zooi aan exoten.

Maar deze week ben ik gevallen voor een klein eenvoudig autootje dat uitgroeide tot een hebbeding voor de happy few:



Fiat 600 Jolly by Ghia



€ 85.900,-
9.685 km
Tweedehands
07/1963
2 vorige eigenaren
19 kW 26 PK



Das Fahrzeug: Angeboten wird eine weltweite Rarität im Zustand 1: Ein Fiat 600 Jolly by Ghia. Der Versuch, ein zweites Fahrzeug dieser Art und diesen Zustands zu finden, ist zwecklos. Es gibt schlicht keines! Der Fiat ist ein Scheunenfund aus Südfrankreich und befand sich nach dem Sandstrahlen in einem hoffnungslos desolaten Zustand. Ohne Rücksicht auf Kosten wurde der Jolly mit handwerklicher Perfektion neu aufgebaut. Der Zustand ist jetzt besser als neu.
In der Charmewertung ist die Kleine außer Konkurrenz. Dafür ist ein Flügeltürer Massenware gegen dieses italienische Kleinod der berühmten Karosseriebauschmiede.

Interieur: Der Jolly ist absolut original und wurde größtenteils in Einzelanfertigungen erbaut. Jedes Detail ist schlicht perfekt gelungen.

Interieur: Der Innenraum ist perfekt erhalten. Sie Sitze zeigen das Jolly-charakteristische Rattan. Die Suche nach ausgewählten Teilen wie dem Griff für den Beifahrer dauerte Jahre.

Karosserie/ Technik: Unterboden und Technik sind in einem exzellenten Zustand. Der Fiat wurde in jedem Detail optimiert. Der Rahmen ist verstärkt, an allen neuralgischen Stellen sind Knotenbleche eingesetzt. Motor, Fahrwerk, Getriebe und die gesamte Technik sind neu aufgebaut und zum Fahren optimiert.



Dit persoontje is geboren in "The summer of '69". Voor deze opdracht heb ik gekozen voor een Volvo Amazon (officieel heet 'ie alleen in Zweden zo) omdat ik daar goede herinneringen aan heb. Mijn broer heeft er 25 jaar eentje gehad en mijn vader heeft er ook een aantal jaren eentje gehad. Kleine anekdote over die van mijn broer: Mijn broer, schoonzus en ik waren samen op vakantie met de Amazon, naar Engeland. We stonden ergens in Zuid-Engeland op een camping en zouden een dagje weg. Geeft mijn broer me 's morgens de sleutels en zegt: Hier, rij jij maar. Slik... Ik had net een jaar m'n rijbewijs, had nog nooit in zijn auto gereden en bovenal, ik had nog nooit links gereden. Maar ik zei geen nee natuurlijk. grinning smiley Alles is goed gegaan gelukkig, het links rijden viel me 100% mee.

Maar goed, waar het om gaat:

Volvo Amazon
Bouwjaar: 1969
Prijs: EUR 14.900,=
Fijn kleurtje toch?











Hij staat hier te koop.
1986
Veel leuks, midden jaren-80. Het zal een auto voor de hobby zijn, dat sowieso. Maar wat voor iets? Ik vond een prachtige 911 Targa. Om te kwijlen, maar een 911 is wel een beetje te voor de hand liggend. Gelukkig kwam ik iets totaal anders, maar waanzinnigs tegen:

Renault Espace 2000 GTS
€14.500 | 91.400km | 8-1986





Dit jaar gaat de teller in november op 50... Als het op wil schieten met het vaccineren dan ga ik er vanuit dat volgens plan de champagnefles op de Empire State Building open kan. Duimen.

1971, ik ga voor het merk waar ik in mijn piepjonge jaren gek op was. Aangestoken door mijn vader: Opel.
Vooral de Manta is geweldig, in dit mooie metallic blauw.

Opel Manta 1971












Prijs: € 14.950,--
Uit mijn geboortejaar: deze witte Audi V8 met slechts 218 (!) kilometer op de teller. Een plaatje.

1990 Audi V8











Hier te koop voor € 74.950

Ik heb de vrijheid genomen om de bedrijfsnaam van de eerste foto af te snijden. Indien tegen de regels pas ik dit weer aan.
Ik ben van het gezegende jaar 1993, een tijd waarin vooral de Japanse merken echt ‘on top of their game’ waren. Dit was een duidelijk aanwijsbaar gevolg van de Japanse ‘bubble economy’’. Alles kon, alles mocht en er werden vooral in de late jaren ‘80 gigantische bedragen in R&D gepompt. Dit verhaal kwam ten einde met de Nikkei-crash van 1991, maar je kon als liefhebber tot ver in de jaren ‘90 nog genoeg vruchten van de Japanse economische hausse plukken, waaronder deze:

1993 Toyota Supra Twin Turbo

[www.schmitt.com]











$ 89.900 = €74.000
Het wederom fraaie rijtje:

1974: Total Loss - Volkswagen 1303 Sondermodell "Worldcup '74"



1965: Spekky - Renault 16 1150



1970: SVF - Toyota Corolla 1.2



1978: 929V6 - Mitsubishi Galant Sigma 2000 GLX



1963: Pink Panther - Chevrolet Corvette C2 Sting Ray



1974: smarter - Mercedes-Benz 450 SLC



1970: Zonder BMW met Skoda - Alfa Romeo GT 1750 Quadrifoglio Oro



1989: Jay DoubleYou - Fiat Tipo



1992: opel omega - Lada 2105



1965: MBdoubleyou - Rolls Royce Silver Shadow Series 1



1980: Bobbeltje - Opel Kadett D 1.3 SR



1996: afentoe - BMW 840Ci



1975: rzasa - Austin Allegro



1982: Zadelsnuiver - Volvo 343 GLS 2.0



1981 - caspervc - Renault 9 1.4 GTL Avenue



1998: Nemesis Inferno - Alfa Romeo 156



1962: BRG - Fiat 600 Jolly by Ghia



1969 - De Schaduw - Volvo Amazon



1986: Barri - Renault Espace 2000 GTS



1971: Jp053 - Opel Manta



1990: Timo - Audi V8



1993: Escher - Toyota Supra Twin Turbo

1. 1993: Escher - Toyota Supra Twin Turbo
2. 1982: Zadelsnuiver - Volvo 343 GLS 2.0
3. 1986: Barri - Renault Espace 2000 GTS
1. Spekky
2. Timo
3. De Schaduw

Eigenlijk zou ik iedereen wel punten willen geven, heel veel mooie inzendingen deze week thumbs up
Heb zelf meer met auto's uit de jaren '60/'70, maar als kind van de jaren '90 wordt dat mijn rijtje...

1. 1998: Nemesis Inferno - Alfa Romeo 156 (Vind ik vanaf dag 1 al een mooi model. Hoopte er ook ooit eentje te kunnen bezitten. Is niks geworden.)

2. 1996: afentoe - BMW 840Ci (Als kind had ik ook al wel iets met de rode BMW 850i die een rol speelt in een van de Beethoven-films uit 1992. Mooie wagen.)

3. 1993: Escher - Toyota Supra Twin Turbo (Helaas zonder spoiler, dus op plek drie. Vind ik van jongs af aan ook een mooi ontwerp.)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13-01-2021 20:32 door Jay DoubleYou.
1. 1981 - caspervc - Renault 9 GTL Avenue
2. 1971 - Jp053 - Opel Manta
3. 1982: Zadelsnuiver - Volvo 343 GLS
1. 1990: Timo - Audi V8
2. 1971: Jp053 - Opel Manta
3. 1963: Pink Panther - Chevrolet Corvette C2 Sting Ray
1. 1974: Total Loss - Volkswagen 1303 Sondermodell "Worldcup '74"
2. 1998: Nemesis Inferno - Alfa Romeo 156
3. 1974: smarter - Mercedes-Benz 450 SLC

TL die een Volkswagen naar voren schuift, dat moeten we belonen! grinning smiley Lekker kleurtje, prachtige staat en het jaartal op de auto. Heel leuk gevonden!
De 156 staat hier in een perfecte configuratie, heel gaaf! Prachtige auto.
De lichtblauwe kentekenplaten en het fout dat ie origineel Nederlands is maken die SLC echt waanzinnig.
1 1971: Jp053 - Opel Manta
2 1978: 929V6 - Mitsubishi Galant Sigma 2000 GLX
3 1981 - caspervc - Renault 9 1.4 GTL Avenue
1. 1982: Zadelsnuiver - Volvo 343 GLS 2.0
2. 1974: smarter - Mercedes-Benz 450 SLC
3. 1981 - caspervc - Renault 9 1.4 GTL Avenue
1) 1986: Barri - Renault Espace 2000 GTS
2) 1990: Timo - Audi V8
3) 1981 - caspervc - Renault 9 1.4 GTL Avenue
Quote
Jay DoubleYou
(Als kind had ik ook al wel iets met de rode BMW 850i die een rol speelt in een van de Beethoven-films uit 1992. Mooie wagen.)

Prachtige kleur, staat goed! Volgens mij dezelfde kleur als de enige 8-serie die ik in de afgelopen paar jaar gezien heb, ook een 850i. Zegt het genoeg als ik je bijna vier jaar later nog precies de straat kan wijzen waar die stond? smiling smiley [flic.kr]
De Beethovenfilms, al waren ze iets voor mijn tijd, vond ik altijd leuk. Volgens mij hebben we die hier nog een paar op dvd.


1e plaats: Escher- Toyota Supra
2e plaats: Pink Panther- Chevrolet Corvette
3e plaats: Jay DoubleYou- Fiat Tipo
Met bouwjaar 1963 zou je verwachten dat het auto zaadje ergens in de jaren 70 is ontkiemt. Niets van dat, volgens mijn ma zat ik als 3 jarige al voor het raam automerken te benoemen. Ik heb het al eerder gezegd, start 50 willekeurige auto’s uit de 2e helft van de 60-er en 1e helft 70-er jaren, ik zal er vele aan het geluid herkennen. Fietste als 10-jarige al langs dealers voor auto folders.big smile smiley

1e 1962: BRG - Fiat 600 Jolly by Ghia: mijn 1e auto ervaring, we hadden thuis een 600, donkerrood. Wel met stalen dak.
2e 1986: Barri - Renault Espace 2000 GTS: mijn verkoop carrière starte bij Renault. Tijdens de intro van de Espace, R25, Super 5 en Alpine GT. Mooie tijd.
3e 1974: smarter - Mercedes-Benz 450 SLC: prachtbak die eigenlijk nooit is opgevolgd. De volgende waren allemaal cabrio’s, op een enkele SL Black Series na waarvan het stalen CC dak niet meer klapte.
Zo, dat is moeilijk kiezen deze keer nut smiley! Die 343, 9 GTL, Espace en Supra zijn namelijk ook fantastisch smiling smiley.

1. 1978: 929V6 - Mitsubishi Galant Sigma 2000 GLX
2. 1990: Timo - Audi V8
3. 1980: Bobbeltje - Opel Kadett D 1.3 SR
1. 1970: Zonder BMW met Skoda - Alfa Romeo GT 1750 Quadrifoglio Oro
2. 1971: Jp053 - Opel Manta
3. 1974: smarter - Mercedes-Benz 450 SLC
Enkele inzendingen hebben voor mij een foute kleur.
Waren de Manta en zeker de BMW8 in het rood ingezonden, ze stonden ongetwijfeld op 1 en 2.
Maar zeker een zilvergrijze BMW8 kan bij mij geen enkel enthousiasme oproepen.

1. 1963: Pink Panther - Chevrolet Corvette C2 Sting Ray
2. 1969 - De Schaduw - Volvo Amazon
3. 1974: smarter - Mercedes-Benz 450 SLC
1. 1986: Barri - Renault Espace 2000 GTS
2. 1980: Bobbeltje - Opel Kadett D 1.3 SR
3. 1990: Timo - Audi V8
1 - 1986: Barri - Renault Espace 2000 GTS
2 - 1990: Timo - Audi V8
3 - 1981 - caspervc - Renault 9 1.4 GTL Avenue

Ik heb zelf niets ingezonden, kon niet zo snel wat leuks vinden uit 1975
Toch een wat minder jaar, zo net na de energiecrisis
Quote
Guus Leferink
1 - 1986: Barri - Renault Espace 2000 GTS
2 - 1990: Timo - Audi V8
3 - 1981 - caspervc - Renault 9 1.4 GTL Avenue

Ik heb zelf niets ingezonden, kon niet zo snel wat leuks vinden uit 1975
Toch een wat minder jaar, zo net na de energiecrisis

Mmm.., met o.a. de BMW 3-serie, Jaguar XJS, Lancia Monte Carlo en bijv. AMC Pacer werd er toch wel aardig wat leuks geïntroduceerd.
Poeh, dat zijn een hoop mooie inzendingen! Ik kwam er zelf deze week even niet aan toe om mee te doen, maar er staat al genoeg moois bij om uit te kiezen.

1. 1998: Nemesis Inferno - Alfa Romeo 156
2. 1971: Jp053 - Opel Manta
3. 1990: Timo - Audi V8
Erg fraai rijtje, maar waar moet je beginnen met selecteren... Wederom had ik hier wel een top 10 van kunnen maken.

1. caspervc - Renault 9 1.4 GTL Avenue
2. Nemesis Inferno - Alfa Romeo 156
3. Spekky - Renault 16 1150
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.