Occasionwedstrijd #640: Greatest hits of the 70's - Escher heeft gewonnen!

Gepost door lybra 


Welkom bij Occasionwedstrijd #640: Greatest hits of the 70's


Ik was vanavond tamelijk inspiratieloos, maar gelukkig heb ik nog een backup onderwerp die ik al 2x heb kunnen inzetten. Na de jaren '80 en de jaren '90 gaan we nu een decennium verder terug en op zoek naar de grootste hit uit de jaren '70.

Laten we met z'n allen proberen een "greatest hits of the 70's" collectie van auto's bij elkaar te brengen. De mooiste, de snelste, de bestverkochte, de grootste, de lelijkste, de aandoenlijkste, de coolste, de meest praktische, de ik-ben-m'n-tijd-ver-vooruit-ste, de retro-ste, de gaafste filmauto, de auto waar je altijd mee op vakantie ging, de deze-herken-ik-nog-van-m'n-ouders, etc., alles is goed, zolang 'ie maar uit de jaren '70 komt.

Tip:
Het podium bij de greatest hits of the 80's werd gevuld met een Volvo 480 ES, een Citroën BX 19 Sport en een Alfa Romeo 33 1.7 i.e.
Het podium bij de greatest hits of the 90's werd gevuld met een Renault Twingo, een Volvo 850 T5-R en een Mazda MX-3 V6.



De criteria:
- bouwjaar 1970 t/m 1979
- budget onbeperkt (POA toegestaan)
- mag overal ter wereld te koop staan
- auto moet zich in een APK-waardige staat bevinden

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 5 foto's per inzending
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- De eerst geplaatste foto in elke inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon; als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.

Inzenden kan tot woensdag 9 december, 20.00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 11 december, 20.00 uur.


Veel succes!




Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527: Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6
560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
568: Clean - Total Loss
569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter
582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders – MX6
607: De coronacrisis auto! - lybra
608: The greatest hits of the 90's - Jp053
609: Bevrijdingsdagtour 2020 - SVF
610: 50 - SVF
611: KUNST MET EEN C: Pink Panther
612: GEEF HET BEESTJE EEN NAAM - Opel-Omega
613: Wat als het geen Omega was? - Pink Panther
614: Tijdloos - Escher
615: 2003 - Guus Leferink
616: Mazda - Pink Panther
617: Italiaans Design - Timo
618: Buddy at the beach - Caspervanc
619: De Dikke Daily - Tydelyck
620: Van Trabant tot ... - Pink Panther
621: We blijven thuis - Guus Leferink
622: Jan Modaal uit de jaren '70 - Escher
623: De klassieker in de dop uit de jaren '00 - Timo
624: De Tweezitter - Guus Leferink
625: Drie van hetzelfde! - Probenator
626: I hear the drums echoing tonight - rzasa
627: Als een tang op een varken - British Racing Green
628: Voor een dubbeltje op de eerste rang - British Racing Green
629: The 24 hours of lemon - Jp053
630: Met de groeten van Fiat - smarter
631: Het Japanse bubbeltijdperk - GT86
632: For leisure and pleasure - Nemesis Inferno
633: Zijn we er al? - Zadelsnuiver
634: Door de ogen van een kind - Bobbeltje
635: Covid-19 Ambulance - 929V6
636: 'n Schoon Woage vur de New Kids! - Total Loss
637: Sint en Pieten gaan undercover - Zadelsnuiver
638: Forum Barrelbrigade 2020 - rzasa
639: Asymmetrisch - lybra



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11-12-2020 20:21 door lybra.
De Fiat 127.



- Qua verkopen zeker een van de top-5 uit de jaren 70 met in totaal ruim 5,5 miljoen exemplaren.
- Qua bagageruimte echt de ruimste in z'n klasse met 365 dm3 (op een wagenlengte van 3,57 m!).
- De snelste? Met z'n 900-motortje en 47 pk klokte Autovisie hem op 15,7 seconde in de 0-100 sprint.
- Grootste aantal facelifts? De 127 had er in ieder geval drie (dus vier verschillende neuzen, de vijfde neus heette 147) plus wat modeljaarupdates.
- Met een productieduur van 1971 tot 1995 (in Zuid-Amerika) ook een echte langloper.
- En in de categorie "deze ken ik nog van" zet ik hem neer als eerste (gele), tweede (zwarte) en derde (rode) auto die ik heb bezeten.



En dan hebben we hier een prachtexemplaar uit 1975 met 102.000 km op de teller, in een fraaie donkerrode lak. 4000 km geleden is de motor geheel gereviseerd.



Zo'n exemplaar is ook wel wat waard: € 8.500,- (in 1971 kwam hij voor fl 6.333,- op de markt, ofwel € 2.874,-) en een tochtje naar het Belgische Lede (tussen Gent en Aalst).





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2020 13:07 door Tydelyck.
1973 Citroën SM

[www.bahmancars.ch]













€ 58.150




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2020 15:23 door Escher.
Iconisch design, shark nose, prachtige techniek, lijnen en prestaties. Ik presenteer u de :

1973 BMW E9 3.0 CSI

Kost wel wat: GBP 129.995 = ca € 142.700













2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2020 15:09 door caspervc.
Deze tijdcapsule in perfecte staat, met hele hoedenplank en nog een radio-cassette in het dashboard. Dan mogen de kilometers wel over de 212.000 zijn.

Volkswagen Golf GTI

Bouwjaar: 1979, KM-stand: 212.000, Prijs: € 22 000,00





Een merk wat helaas niet meer onder ons is.

SAAB 99 Turbo 2

1979 - € 17.500


De kenmerkende Saab vorm met de overlappende motorkap, panoramische voorruit in wat mij betreft de mooiste vorm: 2 deurs, groen getinte ruiten, en een lichte kleur die de vorm prachtig laat uitkomen.


Dikke bumpers en grotere achterlichten zijn een van de vele updates die Saab doorvoerde in de lange looptijd van dit model. Het misstaat hem niet.


Dat kon gewoon nog, een extra metertje boven op het dashboard.


Samen met de Alpina velgen zijn dit mijn inziens de mooiste ooit.


Heden ten dage een onmogelijke kleur, toen gewoon standaard, groen.


Hier te koop



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2020 13:29 door Pink Panther.
Datsun 240Z

Voor mij de mooiste auto uit de jaren '70. En deze is ook nog eens compleet origineel op wat technische details na.







Prijs € 39.500,00
Bouwjaar 1973
Kilometerstand 82.804

Excluded in the price are the light metal rims as seen in the pictures. These can be supplied for an additional charge of € 1.800, --.

Fantastic 240Z, rare original example with an amazing, rust-free chassis and body condition. About six years ago imported from California, basically in great condition and in the first paint. The paintwork was professionally renewed only on the outside, a photo reportage showing the original condition is present. The inside of the doors, hood and boot lid, the engine and boot compartment, the A and B pillars are completely in the factory paint and bear witness to the rust-free condition.

In the interior, only the seats were fitted with new Skai, the carpets and the side panels are original. A few maintenance invoices show the mileage / kilometers, now equipped with European counters and meters. Perfect driving characteristics improved and maintained over the last 6 years, now from the 4th. owner. Beautiful color combination, extremely rare condition.

Conditionally, with most of the examples offered on the current market, absolutely incomparable Z.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2020 11:17 door Zonder BMW met Skoda.
Toevallig komt één van mijn droomauto's uit de jaren '70 en voldoet mijn inzending uit wedstrijd 617 ook aan de regels van deze wedstrijd...


Deze week ga ik niet voor een auto maar een oogverblindend Italiaans kunstobject!

Chris Rea zong er zelfs over. Onderstaand exemplaar is één van de 121 originele Spiders, dus geen "Conversion". Een aantal wedstrijden eerder was ik ook naar zoiets op zoek maar die wedstrijd ging specifiek over 1970. Dat maakte het zoeken toch lastig aangezien de meeste aangeboden exemplaren van de jaren daarna zijn.



1972 Ferrari 365 GTS/4 Spider


Außenfarbe:
Grigio Ferro

Besonderheit:
einer von 121 gebauten "Daytona Spyder"
Ferrari Classiche Zertifikat
matching numbers & matching Farben

Preis:
POA


Historie:

1969 präsentierte Ferrari die offene Version des überaus erfolgreichen Ferrari GTB/4 „Daytona“. Im Vergleich zum Coupe wurden lediglich rund 10% als Spider produziert. Dies bedeutet eine Produktionszahl von gerade einmal 121 gebauten Fahrzeugen verließen das Werk als „Daytona Spider“. Bis auf den Prototypen, wurden alle Fahrzeuge mit Klappscheinwerfer ausgeliefert. Ein Daytona Spider mit seinem 4,4 Liter, 12 Zylinder und rund 352 PS ist wohl eines der spektakulärsten Straßenfahrzeuge aus Maranello. Kraftvoll, maskulin und gleichzeitig gesegnet mit Eleganz, dem Flair und Style der glamourösen 70er Jahre.

Unser Wagen mit Chassis Nummer 14857 war das 36 gebaute Fahrzeug und wurde im Februar 1972 ausgeliefert. Im Gegensatz zu falschen Aussagen im Internet, wurde Chassis 14857 in der klassischen und wunderschönen Farbkombination Grigio Ferro 106-E-8 Salchi mit Pelle Rossa VM 893 ausgeliefert. Das vorhandene Ferrari Classiche Zertifikat und eine direkte Kommunikation mit dem Werk belegen dies eindeutig. Modern Classic Motors in Nevada war der ausliefernde Händler. Zu Beginn für den amerikanischen Markt bestimmt, war Mitchell Rasansky aus Dallas, Texas, der erste Besitzer des Wagens. Bereits 1974 verkaufte Mr. Rasansky Chassis 14857 an den zweiten Besitzer Mr. Horace aus Memphis. 1978 tauchte der Wagen bei Motor Cars d’Elegance in Kalifornien auf und wurde zum Verkauf angeboten. Nach weiteren Besitzern in Kalifornien wurde dieser Daytona Spider 2012 nach Europa verkauft. Damals in rot lackiert und substantiell in gutem Zustand, war dennoch eine Restauration nötig. Da der Wagen einen Großteil in Kalifornien verbrachte waren durch die trockenen, klimatischen Bedingungen die Voraussetzungen für die Restauration ideal. Chassis 14857 wurde schließlich vor rund 5 Jahren in Perfektion und absolut vollständig „bare metal“restauriert. Bilder von den Arbeiten bei Zanasi, welcher auch heute noch beispielsweise Sonderlackierungen im Werksauftrag erledigt, belegen dies. Der letzte Besitzer und Sammler aus München, erwarb Chassis 14857 im Jahre 2017 und bewegte den Wagen seitdem behutsam wenige Kilometer. Heute präsentiert sich der Wagen in der optischen und technischen Perfektion, wie nach der vollständigen Restauration vor wenigen Jahren. Die unglaublich attraktive Farbkombination, eine fast frische Restauration von absoluten Marken-Spezialisten und das Ferrari Classiche Zertifikat, machen diesen Ferrari 365 GTS/4, zu einer besonderen Gelegenheit, einen der wenigen gebauten Fahrzeuge in heute makellosem Zustand und vollständig „matching numbers and matching colours“ zu erwerben.







De rest van de foto's zijn hier te bekijken. Zeker de moeite waard voor de liefhebber!




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2020 00:09 door Jay DoubleYou.
Een van de meest beruchte modellen van de jaren zeventig, doordat de benzinetank zo geplaatst was dat een aanrijding van achteren vaak ontaardde in een

vuurzee die de inzittenden nogal eens niet konden navertellen. Ford zag geen noodzaak om de constructie aan te passen, omdat het uitbetalen van de schadeclaims goedkoper zou zijn. Overigens was de Pinto bepaald niet de enige auto met zo'n constructie, maar de rechtszaken die tegen Ford werden aangespannen leverden het model veel slechte publiciteit op. Desalniettemin zijn er ruim 3 miljoen van verkocht.

Qua styling, uitvoering, kleur en interieur ademt deze auto natuurlijk wel helemaal de jaren 70:


Ford Pinto 1977 (klik!)







$ 12,900 (€ 10.650,-)
Ik ben echt een 90's kid, maar één van de weinige auto's uit de 70's die ik ooit wil bezitten is deze:

1972 Fiat 500L











Hier te koop voor € 12.950
Stond voor alles wat fout ging in de Britse auto-industrie. Of dat helemaal terecht is? En wat te zeggen van het 'beroemde' stuur?
In ieder geval voor mij een greatest hit uit de 70's. Zet maar voor de deur!

Austin Allegro 1500 Special 1975














2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2020 00:10 door Jp053.
1976 FIAT X1/9 - € 6.490,00
[m.mobile.de]



Ik kan me bijna geen andere auto voorstellen die de jaren '70 zo goed vertegenwoordigd als de FIAT X1/9. De styling door Bertone is super typerend voor die tijd evenals de kleurstelling en de details zoals het spiegeltje op het voorspatbord, de klapkoplampen en de belettering. Ook de hele charme van het kleine goedkope sportwagentje is naar mijn idee erg kenmerkend voor deze periode dus past de X1/9 voor mij perfect binnen deze opdracht.











2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2020 14:05 door Zadelsnuiver.
De jaren 70 is natuurlijk het decennium van de opkomst van de Japanners. Naast de populaire Corolla mag deze hier zeker niet ontbreken:

Honda Civic 1978











€ 4.495
Simca 1100 Ti

Zoek op een willekeurige beeldbank een foto uit de jaren 70 met een rijtje geparkeerde auto's, dan is de kans groot dat daar een Simca 1100 tussen staat. Verkocht enorm goed, en was een trendsetter bovendien, met zijn grote hatchback-klep. Ik zend een begeerlijke Ti in; de eerste hot-hatch?

[www.leboncoin.fr]











Deze auto betreft een zeldzame Spaanse versie.

1977
76.000km
€ 8900,-
De Simca 1100 had ik ook in mijn hoofd en heb serieus getwijfeld of ik hem zou inzenden! Afgelopen zomer tijdens onze vakantie in Schoorl stond er 1 naast ons vakantiehuisje in bijna dezelfde kleur
Quote
Zadelsnuiver
... en de details zoals het spiegeltje op de motorkap...

Ik vind het altijd flauw om in wedstrijden op de inzendingen te reageren voordat er is gestemd, maar dit keer kan ik het niet laten: deze auto heeft de motor mid-achter, dus die spiegel kan niet op de motorkap zitten (ik zat eerst te zoeken op de (zwarte) motorkap en zag geen spiegel). In de advertentietekst staat ook 'Kotflügel' en inderdaad, de spiegel zit op het voorspatbord. Waar hij overigens niet hoort, deze auto had z'n spiegel standaard gewoon vooraan op het portier.
Nou nou...vooral dat stukje tussen haakjes.thumbs down
Dit is een bijna onmogelijke opgave voor mij. De jaren 70 hebben de meest geweldige creaties opgeleverd. Helaas is de eerste en absolute nummer 1 reeds door Escher geclaimed.: de magistrale SM.

Een Princess, een Ford Mustang, een Opel Commodore of Diplomat of Monza/Senator, een Ford Granada. Allemaal geweldig spul!

Uiteindelijk ga ik voor de auto die voor mij het juiste seventies gevoel geeft: de Lincoln Continental Coupé. Een dinosaurus, een autotype dat zou gaan uitsterven. De Mark V is geintroduceerd na de oliecrisis en toch in alles nog meer dan de al aardig exorbitante Mark IV. 5 meter 80 lang en maar 2 deuren, een megalomane 6,6 of 7,5 liter 8 cilinder onder de kap.

De Continental is de ultieme uiting vann onbescheidenheid en protserigheid. En de meeste '70's Continentals bieden bijna altijd een overdaad aan.........kleur! Van zachtgeel en babyblauw tot prachtig groen, Bij de meeste kleuren zie je een volledig matching interieur in vet velours of luxe leer. Ook modeontwerpers als Givenchy, Pucci en Cartier gingen los op de Continental .

De Mark IV (van na de facelift in 1973) vind ik net wat mooier dan de Mark V en groen is mijn favoriete kleur. In Lincoln Continental hoort wat mij betreft weelderig velours voor het echte jaren 70 gevoel dus kies ik voor deze:

1976 Lincoln Continental Coupe Mark IV

Prijs USD 14.800
28.410 Miles op de teller












Voor de liefhebbers nog meer Continental porn smiling smiley :
Mark V Bill Blass Edition
Mark IV Pucci in hoerig rood .
babyblauwe Mark V



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-12-2020 07:20 door MBdoubleyou.
Quote
Tydelyck
Quote
Zadelsnuiver
... en de details zoals het spiegeltje op de motorkap...

Ik vind het altijd flauw om in wedstrijden op de inzendingen te reageren voordat er is gestemd, maar dit keer kan ik het niet laten: deze auto heeft de motor mid-achter, dus die spiegel kan niet op de motorkap zitten (ik zat eerst te zoeken op de (zwarte) motorkap en zag geen spiegel). In de advertentietekst staat ook 'Kotflügel' en inderdaad, de spiegel zit op het voorspatbord. Waar hij overigens niet hoort, deze auto had z'n spiegel standaard gewoon vooraan op het portier.

Natuurlijk heb je helemaal gelijk, het is geen motorkap en ik zal het aanpassen in mijn inzending.

Overigens ben ik het niet met je eens dat de spiegel standaard vooraan op het portier werd geplaatst. Ik heb wat vroege X1/9's gevonden waar helemaal géén spiegel gemonteerd was zoals deze en deze en zelfs een uitvoering gelijk mijn inzending met een spiegel op het portier waar veruit de meeste X1/9's die wel voorzien waren van spiegel hem op de A-stijl hebben zitten.
Ik denk dus dat de auto in sommige markten gewoon zonder spiegels is geleverd, en dat het aan de importeur, dealer of eigenaar was om zelf te bepalen welke spiegel te gebruiken en waar deze te plaatsen smiling smiley
Quote
Tydelyck
Quote
Zadelsnuiver
... en de details zoals het spiegeltje op de motorkap...

Ik vind het altijd flauw om in wedstrijden op de inzendingen te reageren voordat er is gestemd, maar dit keer kan ik het niet laten: deze auto heeft de motor mid-achter, dus die spiegel kan niet op de motorkap zitten (ik zat eerst te zoeken op de (zwarte) motorkap en zag geen spiegel). In de advertentietekst staat ook 'Kotflügel' en inderdaad, de spiegel zit op het voorspatbord. Waar hij overigens niet hoort, deze auto had z'n spiegel standaard gewoon vooraan op het portier.

Zeker flauw, ja.eye rolling smiley
Quote
929V6
Quote
Tydelyck
Quote
Zadelsnuiver
... en de details zoals het spiegeltje op de motorkap...

Ik vind het altijd flauw om in wedstrijden op de inzendingen te reageren voordat er is gestemd, maar dit keer kan ik het niet laten: deze auto heeft de motor mid-achter, dus die spiegel kan niet op de motorkap zitten (ik zat eerst te zoeken op de (zwarte) motorkap en zag geen spiegel). In de advertentietekst staat ook 'Kotflügel' en inderdaad, de spiegel zit op het voorspatbord. Waar hij overigens niet hoort, deze auto had z'n spiegel standaard gewoon vooraan op het portier.

Zeker flauw, ja.

Het punt is dat ik echt op die motorkap zocht, ik dacht dat er misschien iets was met een speciale spiegel die op die klep was gemonteerd. En ik zag niets. Toen dacht ik nog: misschien bedoelt hij het bagagerekje erachter, of bedoelt hij 'spoiler' en is dat door autocorrect 'spiegel' geworden. Pas toen ik in de advertentietekst Kotflügel las, begreep ik dat het over de spiegel voorop ging. Ik zet dat stukje en zeker de passage tussen haakjes dus niet om Zadelsnuiver een hak te zetten, integendeel, het is hoe het echt gelopen is.
Quote
Tydelyck

Het punt is dat ik echt op die motorkap zocht, ik dacht dat er misschien iets was met een speciale spiegel die op die klep was gemonteerd. En ik zag niets. Toen dacht ik nog: misschien bedoelt hij het bagagerekje erachter, of bedoelt hij 'spoiler' en is dat door autocorrect 'spiegel' geworden. Pas toen ik in de advertentietekst Kotflügel las, begreep ik dat het over de spiegel voorop ging. Ik zet dat stukje en zeker de passage tussen haakjes dus niet om Zadelsnuiver een hak te zetten, integendeel, het is hoe het echt gelopen is.

Geen probleem, even goede vrienden thumbs up
Op die fiets. Ik vind de gedachtegang wel wat opmerkelijk omdat Zadelsnuiver het presenteerde als een voor de jaren 70 typerend detail... kun je van een spiegel of spoiler op het motordeksel niet echt zeggen, natuurlijk. winking smiley
De 70's: Wat een geweldig decennium was dat! Felle kleuren, extravagant design en op vele gebieden de grenzen opzoeken. Deze week een persoonlijke favoriet in een mooi tijdsgebonden kleurstelling:

1971 Alfa Romeo Montreal











Bijzonderheden

Marcello Gandini…. vader van de Lamborghini Miura en Countach, Lancia Stratos en natuurlijk deze fenomenale Alfa Romeo Montreal. Hij was toen werkzaam bij Bertone. Stijling ging nog voor functie. Tijdens de presentatie op de Montreal Wereld Expo was nog niet duidelijk of de motor voor of achterin zou komen. De V8 uit de 33 Stradale zou perfect zijn en werd het ook. Al werd deze voorzien van het Spica-injectiesysteem om de race-motor geschikter te laten functioneren voor normaal gebruik. “Among the most beautiful, potent and rare GT cars to wear the Alfa badge”.. zo stond de auto in een klassiek autoreview beschreven.

Een extreem origineel en verzorgd exemplaar. Dat kan gezegd worden over de gehele auto. Technisch door bekend Alfa Romeo classic-specialist in 2018 gereed gemaakt nadat de auto in 2017 voorzien is van een nieuwe laklaag. Belangrijk is om de pasnaden eens goed te bekijken. Dat is bij de getoonde Montreal perfect. Het interieur is origineel, in heldere conditie met een minimaal spoor van gebruik.

De 2.6 liter V8 is met de handgeschakelde 5-versnellingsbak type dog-leg (1e versnelling linksachter) een echte GranTurismo.


Filmpje

Prijs: € 79.900,-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-12-2020 20:40 door smarter.
De jaren '70, de tijd dat Opel nog limousines maakte waar je U tegen zei.
In een typische jaren '70 kleur met een typisch jaren '70 interieur met een typisch jaren '70 dak.

Opel Diplomat 2.8i

Preis 18.990 €
Kategorie Limousine
Kilometerstand 168.543 km
Hubraum 2.753 cm³
Leistung 103 kW (140 PS)
Kraftstoffart Benzin
Getriebe Automatik
Erstzulassung 10/1976
Farbe Gelb Metallic
Innenausstattung Stoff, Beige











Een BMW 2002 uit 1974 voor €10.900 .

Ik zal er de wedstrijd niet mee winnen, maar exact zo'n BMW 2002 in het knaloranje (RAL 2002???!) reden papa en mama GT86 in 1977 (mijn geboortejaar). Dit exemplaar lijkt me 'eerlijk', ongerestaureerd met eigenlijk prachtige gebruikssporen! Als ik 'm kocht, zou ik 'm conserveren en niet restaureren.

Ik heb helaas geen herinneringen aan de BMW omdat deze in 1979 werd ingeruild op een nieuwe Volvo 343 in al even opvallend geel. (helaas wat harder geel dan het later bejubelde Cream Yellow.. )

Het 2002-model werd geproduceerd van 1968 tot 1975. De 2002 was een van de modellen uit de zogenoemde 02-serie (codenummers 121, E10 en E6(touring)). In 1966 werd de eerste 02 geïntroduceerd als het tweedeursbroertje van de 1500, 1600, 1800, 2000-modellen. De eerste werden afgeleverd met een 1600 cc-motor (80 pk), vandaar de naam 1600-2 (tweedeurs). In 1968 werd de 2002 geïntroduceerd met een 100 pk sterke tweeliter-motor. Andere modellen waren de 1802 en de latere 1502 (deze werd nog naast de eerste 3-serie (E21) geproduceerd tot en met 1977). In alle 02'tjes werd gebruikgemaakt van de M10 motor die in 1961 werd geïntroduceerd in de BMW 1500 en tot en met 1987 in de 3-serie gebruikt werd.

Bij de 2002 bestond een keuze tussen vier 2000 cc-motoren, namelijk met enkele Solex-carburateur (100 pk), met twee dubbele Solex carburateurs (2002Ti, 120 pk), met Kugelfischer-Bosch mechanische brandstofinjectie (2002Tii, 130 pk) en in 1974 kwam de legendarische 2002 Turbo (170 pk) op de markt, de eerste geblazen productieauto. In totaal zijn van de BMW 02 (de 1600-2, 1602, 1802, 2002) 861.940 exemplaren gemaakt.

Tegenwoordig zijn snelle Audi's geliefd bij ramkrakers, begin jaren 70 was de BMW 2002 een door de Baader Meinhof groep (Rote Armee Fraktion) veel gestolen (en gebruikte) auto.










4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-12-2020 16:13 door GT86.
Het zal niemand verbazen dat alles goedgekeurd is, maar ik zou het leuk vinden als Escher en caspervanc hun inzending nog wat verder uitwerken.

@Jay DoubleYou: de regels zeggen dat ik de eerste foto van de inzending gebruik voor het op-een-rijtje, maar in jouw geval is dat een pin ofzo. Is dat bewust, of zal ik de 2e foto pakken (waar ook daadwerkelijk de auto op staat)?
Quote
lybra
@Jay DoubleYou: de regels zeggen dat ik de eerste foto van de inzending gebruik voor het op-een-rijtje, maar in jouw geval is dat een pin ofzo. Is dat bewust, of zal ik de 2e foto pakken (waar ook daadwerkelijk de auto op staat)?

Daar had ik niet over nagedacht. Neem dan de tweede foto maar inderdaad. thumbs up
Een 911 is een icoon, maar niet echt typisch voor de jaren '70.
Een rode (of gele) 914 tweezitter met klaplichten, middenmotor en targadak is in mijn herinnering daarentegen wel een typisch stijlicoon uit de jaren '70.



Porsche 914 2.0l targa



€ 20.000,-

30.000 km
06/1975
74 kW 101 PK



Beschrijving
Porsche 914 2.0L Targa

De 914 werd gebouwd tussen 1969 en 1976.
In combinatie met zijn lichte gewicht en de midden geplaatste motor maakt dit een raszuivere sportwagen.

Dit exemplaar komt van Texas en is reeds sinds 2015 op Belgische wegen te zien.
Onderhoudshistoriek aanwezig, matching numbers.
Geen kosten te voorzien, instappen en genieten.



Quote
lybra
Het zal niemand verbazen dat alles goedgekeurd is, maar ik zou het leuk vinden als Escher en caspervanc hun inzending nog wat verder uitwerken.

@Jay DoubleYou: de regels zeggen dat ik de eerste foto van de inzending gebruik voor het op-een-rijtje, maar in jouw geval is dat een pin ofzo. Is dat bewust, of zal ik de 2e foto pakken (waar ook daadwerkelijk de auto op staat)?

Dat is bij deze gebeurd winking smiley
Hoe 70's wil je het hebben? Geel exterieur en groen interieur. Je verzint het niet... grinning smiley En als taxi niet weg te slaan uit het beeld van de late 70's. Verder passen de velletjes op de voorstoelen, hoewel niet helemaal (...) mijn smaak, wel in het tijdsbeeld.

Mercedes-Benz 200 D
Bouwjaar 1977
Prijs EUR 12.500,=











Alhier te koop.
Even tussendoor: wat een prachtige automobielen werden er in de seventies gebouwd! En dat kleurgebruik, fantastisch toch? Ik zet iedere inzending hier op de 1e plek smileys with beer
Quote

Tegenwoordig zijn snelle Audi's geliefd bij ramkrakers, begin jaren 70 was de BMW 2002 een door de Baader Meinhof groep (Rote Armee Fraktion) veel gestolen (en gebruikte) auto.

Dat zijn altijd van die geinige weetjes. thumbs up Daardoor kreeg BMW dus de bijnaam Baader Meinhof Wagen.
@BRG: voor de zekerheid ook even de vraag aan jou: jouw eerste foto is slechts een deel van de auto. Ik neem aan dat dat bewust is en dat ik die gebruik in het op-een-rijtje? Of wil je dat ik de 2e foto pak (waar de auto in z'n geheel op staat)?
Quote
lybra
@BRG: voor de zekerheid ook even de vraag aan jou: jouw eerste foto is slechts een deel van de auto. Ik neem aan dat dat bewust is en dat ik die gebruik in het op-een-rijtje? Of wil je dat ik de 2e foto pak (waar de auto in z'n geheel op staat)?

Was inderdaad bewust, sommigen stemmen nu eenmaal meer op mooie originele foto's dan op de wagen winking smiley.
Maar gebruik je die liever niet, dan verkies ik de 3e foto ipv de 2e (achterzijde), die is fotogenieker.
Quote
GT86
Bij de 2002 bestond een keuze tussen vier 2000 cc-motoren, namelijk met enkele Solex-carburateur (100 pk), met twee dubbele Solex carburateurs (2002Ti, 120 pk), met Kugelfischer-Bosch mechanische brandstofinjectie (2002Tii, 130 pk) en in 1974 kwam de legendarische 2002 Turbo (170 pk) op de markt, de eerste geblazen productieauto. In totaal zijn van de BMW 02 (de 1600-2, 1602, 1802, 2002) 861.940 exemplaren gemaakt.

Het was wel de 1e productie BMW met Turbo, maar zeker niet de 1e productieauto. Die eer gaat op naar GM met in 1962 de Oldsmobile Jetfire (Speciale versie van de Cutlass hardtop coupe) én de Chevrolet Corvair Monza Spyder. De 1e een normale watergekoelde V8, de 2e een luchtgekoelde V8 die achterin gemonteerd was. Welke daarvan de 1e was weet ik niet.
Vrachtwagens hadden het al voor WO II (Saurer in Zwitserland) en in de luchtvaart begon men in de 20-er jaren al te experimenteren.
Quote
BRG
Quote
lybra
@BRG: voor de zekerheid ook even de vraag aan jou: jouw eerste foto is slechts een deel van de auto. Ik neem aan dat dat bewust is en dat ik die gebruik in het op-een-rijtje? Of wil je dat ik de 2e foto pak (waar de auto in z'n geheel op staat)?

Was inderdaad bewust, sommigen stemmen nu eenmaal meer op mooie originele foto's dan op de wagen winking smiley.
Maar gebruik je die liever niet, dan verkies ik de 3e foto ipv de 2e (achterzijde), die is fotogenieker.

Nee prima hoor, ik gebruik je eerste foto gewoon.
Zelf ook nog wat insturen (ik heb bewust gewacht tot laat in de wedstrijd). Voor mij is misschien wel hét kenmerk van de jaren '70 het kleurgebruik op auto's. Dat zie je ook aan de inzendingen hierboven; als je anno nu diezelfde auto's in zou sturen (maar dan hun hedendaagse opvolgers), zal het moeilijk lukken om dezelfde kleurenwaaier voor elkaar te krijgen. En niet alleen op kleine auto's, maar ook op grote auto's was het beduidend anders dan het tegenwoordige zwart, wit en 50 tinten grijs ertussenin.

Mijn inzending is geïntroduceerd in 1970 en hoewel behoorlijk aan de prijs, zag en zie je ze met enige regelmaat rijden. Helpt ook mee dat 'ie ruim een kwart eeuw in min of meer dezelfde vorm in productie is geweest. Mijn exemplaar komt uit de beginjaren, uit 1974.

1974 Range Rover Classic











V8, 3528 cm3, 135 pk
55.496 km
€70.000



7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2020 01:19 door lybra.
Opel GT

Advertentie











Opel GT
€ 24.900,-
92.502 km
Oldtimer
06/1971
66 kW 90 PK
Handgeschakeld,
Benzine
Even getwijfeld tussen een Jensen Intersceptor en deze, maar toch voor de 450 SLC gekozen
Een van mijn absoluut favoriete auto's ooit

1978 Mercedes-Benz 450 SLC



Preis 45.000 €

Fahrzeugzustand Unfallfrei
Kategorie Sportwagen / Coupé
Fahrzeugnummer 162/20
Herkunft Deutsche Ausführung
Kilometerstand 36.256 km
Hubraum 4.520 cm³
Leistung 165 kW (224 PS)
Kraftstoffart Benzin
Anzahl der Türen 2/3
Getriebe Automatik
Erstzulassung 04/1978
Anzahl der Fahrzeughalter 3
HU 03/2022
Klimatisierung Klimaanlage
Farbe Silber Metallic
Innenausstattung Velours, Andere





Dieses sehr gepflegte Fahrzeug wurde in die Schweiz erstausgeliefert und 2009 nach Deutschland wieder eingeführt.
Die Laufleistung ist original und nachvollziehbar.
Seit 2009 ist das Fahrzeug lediglich 1406 km gelaufen.
Das Fahrzeug befindet sich in einem sehr guten Zustand und ist technisch und optisch einwandfrei.



Op-een-rijtje

Een schitterende collectie van 22 auto's uit de jaren '70, samengebracht in 1 op-een-rijtje. Dat wordt bijna onmogelijk om hieruit een top-3 samen te stellen. Succes met stemmen!

Tydelyck - 1975 Fiat 127


Escher - 1973 Citroën SM


caspervc - 1973 BMW E9 3.0 CSI


Spekky - 1979 Volkswagen Golf GTI


Pink Panther - 1979 SAAB 99 Turbo 2


Zonder BMW met Skoda - 1973 Datsun 240Z


Jay DoubleYou - 1972 Ferrari 365 GTS/4 Spider


929V6 - 1977 Ford Pinto


Timo - 1972 Fiat 500L


Jp053 - 1975 Austin Allegro 1500 Special


Zadelsnuiver - 1976 FIAT X1/9


SVF - 1978 Honda Civic


rzasa - 1977 Simca 1100 Ti


MBdoubleyou - 1976 Lincoln Continental Coupe Mark IV


smarter - 1971 Alfa Romeo Montreal


Total Loss - 1976 Opel Diplomat 2.8i


GT86 - 1974 BMW 2002


BRG - 1975 Porsche 914 2.0l targa


De Schaduw - 1977 Mercedes-Benz 200 D


lybra - 1974 Range Rover Classic


Bobbeltje - 1971 Opel GT


Guus Leferink - 1978 Mercedes-Benz 450 SLC




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-12-2020 20:14 door lybra.
1. De Schaduw - 1977 Mercedes-Benz 200 D
Onverwoestbare auto, niet uit het straatbeeld weg te denken.

2. Escher - 1973 Citroën SM
Een bijzondere samenwerking vastgelegd in een schitterende foto!

3. Tydelyck - 1975 Fiat 127
Klein maar fijn, in een (zo te zien) onberispelijke staat.
1 rzasa - 1977 Simca 1100 Ti
2 Tydelyck - 1975 Fiat 127
3 Jp053 - 1975 Austin Allegro 1500 Special
1) Zadelsnuiver - 1976 FIAT X1/9
2) Spekky - 1979 Volkswagen Golf GTI
3) rzasa - 1977 Simca 1100 Ti
1. Tydelyck - 1975 Fiat 127
2. De Schaduw - 1977 Mercedes-Benz 200 D
3. smarter - 1971 Alfa Romeo Montreal
Stuk-voor-stuk leuke inzendingen, helaas mag ik er maar 3 kiezen!...

1. smarter - 1971 Alfa Romeo Montreal
2. Escher - 1973 Citroën SM
3. Zonder BMW met Skoda - 1973 Datsun 240Z
1. Escher - 1973 Citroën SM
2.Pink Panther - 1979 SAAB 99 Turbo 2
3.Zonder BMW met Skoda - 1973 Datsun 240Z
Ik ga voor de echte jaren 70-modellen:

1. Escher - 1973 Citroën SM
2. Tydelyck - 1975 Fiat 127
3. Guus Leferink - 1978 Mercedes-Benz 450 SLC
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.