OCCASIONWEDSTRIJD #612: Geef het beestje een naam. Opel Omega heeft gewonnen

Gepost door Pink Panther 


Welkom bij Occasionwedstrijd #612: Geef het beestje een naam



Shooting brake?


De laatste 10 jaar ontwikkelen fabrikanten talloze crossovers en modellen die door de marketing afdelingen van allerlei prachtige namen worden voorzien. En in hokjes worden ingedeeld die we, of nog niet kenden, of waar ze eigenlijk totaal niet in thuis horen/hoorden.

Deze week gaan we op zoek naar auto’s, t/m bouwjaar 2010, die geen aparte modelnaam hebben gekregen of in een segment zijn gepromoot waar ze eigenlijk niet thuishoren of wat feitelijk onjuist is.
Maar waar dit, met marketing OF een met een kleine aanpassing zomaar wel had gekund.

De opdracht:

Zoek een auto waarvan jij denkt, hé daar had met wat moeite:
- de fabrikant ook een totaal andere doelgroep kunnen bereiken
- het model met een kleine aanpassing had kunnen concurreren met/in een totaal andere klasse

Je bent vrij om:
1. Zelf aan te geven in welk segment, waar de fabrikant hem niet indeelde, je hem wilt plaatsen.
2. Of hoe je hem zou noemen.
3. Of welke aanpassingen je nog zou doen.

Een van de 3 is verplicht incl. een motivatie.

Criteria:
- Bouwjaar: tot en met 2010.
- Onbeperkt budget
- Aanpassingen mogen niet daadwerkelijk de carrosserie/plaatwerk delen en/of ruiten wijzigen.
- Een sierlijkst/striping/andere wielen/bumpers/etc. zijn toegestaan.
- Auto's mogen wereldwijd te koop staan.
- Auto's moeten zich in een APK-waardige staat bevinden.

Grand Tourismo?


Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Maximaal 5 foto's van de geadverteerde auto.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteldsmiling smiley.
- De eerst geplaatste foto van elke in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Elke modelgeneratie mag maar één keer ingezonden worden.
- Iedere deelnemer die verzaakt zijn/haar stem uit te brengen kan de wedstrijd niet winnen, die eer gaat dan naar nr. 2.

Coupé?


Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 426
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527 Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampen - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher
556: In it for the long run- smarter én lybra
557: Zonder opvolging - Guus Leferink
558: De Volkswagen Golf - Jp053
559: Terugkeer als een succesvolle e-car - 929V6
560: King of the road - caspervanc
561: Wat van ver komt… - NielsdW
562: Hoge achterlichten - Pink Panther
563: Hoogtepunten van een verdwenen merk - Jp053
564: Niet rond of ovaal, maar een lint - Probenator
565: Naar het strand of stranden? - SVF
566: Als 2 druppels water.. - Guus Leferink
567: Een lekker kontje - British Racing Green
568: Clean - Total Loss
569: De GP van Zandvoort - Caspervanc
570: De Subcultuur - Non Turbo
571: In een carrosserievariant - SVF
572: Honda Civic - Zadelsnuiver
573: Zelfs je naam is mooi - rzasa
574: Wis en waarachtig - 929V6
575: Koreaantje, zo zwart als roet - D. Elzinga
576: Dai - Jp053
577: The Teenies - Smarter
578: Autosport - caspervanc
579: Wheeler Dealers - BRG
580: Coupe - Total Loss
581: Mag het een clindertje meer zijn? - smarter
582: De facelift – Spekky
583: Het schuifdak - 929V6
584: Ruim in z'n jasje - SVF
585: het mooiste dashboard - Zadelsnuiver
586: De 12 klepper - smarter
587: Striping - Caspervanc
588: Twee punt Nul - 929V6
589: Kerstster - Guus Leferink
590: De vertegenwoordigersauto - Jp053
591: Eén blok, twee occasions - Spekky
592: Oranje knipperlichtglas - Caspervanc
593: Tatuutatuuuu - Barri
594: Het dak er af! - Timo
595: who's afraid of red, yellow and blue? - Guus Leferink
596: Het is het net niet... - British Racing Green
597: HYBRID, PHEV, EV & WATERSTOF - smarter
598: Audio - Wouter82
599: Praalwagen– Opel Omega
600: Let's get Youtube famous! - Jp053
601: Toyota, een grijze muis? Of... - Wouter82
602: 100! - caspervanc
603: De crisis bak – Timo
604: De Autobahn-cruiser - 929V6
605: Sedan & Coupé - Probenator
606: Platjagen maar dan net even anders – MX6
607: De coronacrisis auto! - lybra
608: The greatest hits of the 90's - Jp053
609: Bevrijdingsdagtour 2020 - SVF
610: 50 - SVF
611: KUNST MET EEN C: Pink Panther

Inzenden kan tot woensdag 27 mei, 20:00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 29 mei, 20:00 uur.

Succes!




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-05-2020 20:36 door Pink Panther.
De eerste waar ik aan dacht al is het "foutje" later alsnog hersteld en werd deze hatchback in de herfst van zijn leven nog omgedoopt tot coupé:


Mazda 323 3 deurs










Prijs € 950 Bouwjaar januari 1998

De verkopen van deze bijzondere hatchback waren in 1994 bij z'n introduktie niet wat Mazda ervan verwacht had en daar had men blijkbaar nogal de P over in en dus kwam er in 1997 alsnog een traditioneel gelijnde hatchback de 323P. Een beetje als mosterd na de maaltijd want een jaar later kwam al de compleet nieuwe 323 generatie. Waarom niet op basis daarvan een 3 deurs?



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 14:40 door SVF.
Quote
SVF
De eerste waar ik aan dacht al is het "foutje" later alsnog hersteld en in een ander segment gezet. Begonnen als hatchback en geëindigd als coupé:

De verkopen van deze bijzondere hatchback waren in 1994 bij z'n introduktie niet wat Mazda ervan verwacht had en daar had men blijkbaar nogal de P over in en dus kwam men in 1997 alsnog met een traditioneel gelijnde hatchback de 323P. Een beetje als mosterd na de maaltijd want een jaar later kwam de compleet nieuwe 323 generatie.

Ik keur hem goed, maar de auto hoeft dus niet door de fabrikant foutief/onsuccesvol in de markt geïntroduceerd te zijn.
Het mag gewoon een succesmodel zijn, wat ook anders vermarkt had kunnen worden.
Opel had altijd een mooie line up. Je had veel keuze en over het algemeen was de styling best oke. Vanaf 1986 tot 2003 had Opel een topmodel met de naam Omega. De Omega verkocht in die tijd best goed. (Nu nog is de Omega na de Astra, Corsa, Kadett, Vectra en Zafira de meest verkochte Opel in Nederland). De Omega was een grote auto die je in allerlei versies kon krijgen. Je kon hem kaal met een 2,0 (in het begin zelfs 1,8) tot compleet volgeladen met een 3,2 krijgen. Het was een zeer geliefde auto voor vertegenwoordigers maar ook voor gezinnen met een caravan. De achterwielaandrijving en styling maakte hem bijzonder in het gamma van Opel. Tegen het einde van de laatste Omega waren er ideeën voor een opvolger. De ideeën liepen uiteen van een coupe achtige wagen met V8 tot een beetje wat we als Omega kennen (veel onderdelen van Holden).

Opel zat helaas in zijn donkere periode qua ontwerpen en modellen en dus kwam daar een Vectra waar de kont van afgezaagd werd en de achterpassagiers losse stoelen kregen. De achterbak was nauwelijks groter dan het dashboard kastje van de Omega en de styling viel totaal verkeerd..... Het resultaat was een auto die tijdens 8 (eigenlijk 6) verkoopjaren ongeveer even veel verkocht als de Omega deed in zijn laatste levensjaar. (wij hebben ze beiden gehad en dat verdiende de Signum ook). Als we alleen naar de huidige markt kijken.... Wat zou er gebeurd zijn als de Signum als Vectra GT of Vectra gran turismo verkocht zou zijn....? Een 4 deurs hatchback met luxe stoelen achterin zou nu hip zijn met de 5 serie GT en allerlei modellen van Mercedes....


Opel Signum 3,2 V6 211PK 2003




€ 2.999,-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-05-2020 23:46 door opel omega.
De 3-deurs Renault 11 had ook als Coupe in de markt gezet kunnen worden als opvolger van de R15 en R17.
Een adverteerder die er ook zo over denkt (en adverteert met logo loze en tekst vrije foto's} : Klik

Bouwjaar: 1987, km-stand: 131.000, Prijs: € 6.500





Als de Citroën DS3 nou eens niet "premium" was geweest maar gewoon als betaalbaarder, maar sportief (afhankelijk van de motorisering al dan niet alleen ogend) driedeurs alternatief voor de C3 in de markt was gezet en als zodanig in de voetsporen van de AX, Saxo en C2 was getreden? Als Citroën C3 Coupé (al is dat het niet echt maar voor zo'n afwijkende carrosserievorm klinkt het wel lekker en vooral Frans) bijvoorbeeld? En zodoende de hele DS-lijn niet was ontstaan en Citroën gewoon onder eigen naam luxe automobielen was blijven maken?

Citroën DS3 1.6 16V HDi So Chic 2010 (klik!)











CHF 5.500,- (€ 5.200,-)
In 1990 warmde Renault de wereld op voor een heuse roadster in het gamma. Dat deed het merk door een bijzonder gevormde concept car te tonen, eentje die nauwelijks over een noemenswaardige voorruit beschikte. Dit concept kreeg van Renault de naam 'Laguna'. Toen een paar jaar later de Laguna daadwerkelijk op de markt verscheen, bleek de vrij bizarre roadster ineens te zijn ingewisseld voor een doodnormale hatchback, en later ook stationwagon. In 1996 kwam de roadster er alsnog, ditmaal Spider geheten, en luidde hiermee het Renault Sport-tijdperk in. Toen de Laguna alweer bij de derde generatie was aanbeland kwam er dan toch nog een coupé onder de naam Laguna. Echter, de naam Laguna had inmiddels een wat negatieve bijklank geheten, en de Coupé werd geen daverend succes. Om de Coupé extra speciaal in de markt te zetten had een andere naam wellicht kunnen helpen. Maar welke dan? Fluence natuurlijk! Ook hiermee had het publiek een aantal jaar ervoor al kennisgemaakt, en wel in de vorm van een concept car die ergens wel aan de Laguna Coupé doet denken...

Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale

Prijs €10.750,-
Bouwjaar 2009
Kilometerstand 157.882 km







1997 VW Golf TDI Syncro - €2.500.00,-
[www.autoscout24.fr]

Met de Golf II Country had VW toendertijd mooi een vrij unieke auto in het assortiment. Nu, zo'n 30 jaar later kijkt niemand meer op van een opgehoogde hatchback maar toen was het heel bijzonder en vandaag de dag is de Country een felbegeerde auto. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ze dat truukje nooit bij de Golf III hebben toegepast, dus voor deze wedstrijd laat ik mijn fantasie de vrije loop en creëer ik de VW Golf III Country! Natuurlijk met de befaamde 1.9 TDI en Syncro aandrijving thumbs up Toevallig staat dit nette exemplaar al in Oostenrijk, een paar minuutjes rijden van de Steyr-Daimler-Puch fabriek winking smiley









Logischerwijs moeten er dan wel wat aanpassingen gedaan worden: stoere treeplanken, grotere offroad banden, ietwat aangepaste bumpers, een reservewiel achterop en natuurlijk een aangepast onderstel met veel meer bodemvrijheid. En dat ziet er dan ongeveer zo uit:





3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2020 11:16 door Zadelsnuiver.
Austin Princess HL

De Princess is een gezinsauto die van 1975 tot 1981 in het Verenigd Koninkrijk is geproduceerd door British Leyland. De auto heeft een configuratie met voorwielaandrijving / dwarsgeplaatste motor overgenomen van zijn voorganger, de BMC ADO17-reeks (De Landcrab, die op zijn beurt componenten uitleende aan de Maxi). Dit was in Europa nog ongebruikelijk voor gezinsauto's van deze grootte en het gaf de Princess (of aanvankelijk de Austin / Wolseley / Morris 18 - 22 serie) een grotere binnenruimte in vergelijking met auto's van concurrerende fabrikanten. Dit gegeven was ook het unique selling point van de Austin Maxi, namelijk de enorme praktische voordelen van een grote cabine in combinatie met een grote hatchback-achterklep (van zijn uiterlijk of rijeigenschappen moest de Maxi het bijvoorbeeld niet hebben). Het is daarom een enorme misser dat de Princess ook niet als hatchback in de markt werd gezet (de auto kreeg namelijk een korte achterklep, die begon onder het raam...). Zo had British Leyland een moderne opvolger van de Maxi kunnen hebben: een auto die zijn uiterlijk mee had en bovendien enorm praktisch was. Zoveel hatchbacks waren er in die tijd nog niet. Het heeft hoofdontwerper Harris Mann ongetwijfeld heel wat slapeloze nachten gekost, want hij tekende de 18 - 22 wél als hatchback. (de Maxi bleef ondertussen net zo lang in productie als de Princess). De reden dat de auto 4 deuren kreeg in plaats van 5, blijft gissen. Op de geweldige site [www.aronline.co.uk] wordt geschreven dat dit een politieke keuze was, en om zo Rover niet in het vaarwater te zitten.
Je kon trouwens je Princess bij de firma Torcars wel laten ombouwen tot hatchback, maar dat was ongetwijfeld een dure grap.

Niet onvermeld mag blijven over hoe de 18 - 22 destijds in de markt is gezet, verdeeld over de 3 eerder genoemde merken. Al na zes maanden staakte BL het concept van badge engineering. De met veel moeite in drievoud geïntroduceerde 18-22 werd vanaf oktober 1975 alleen nog als een enkel model verkocht, de Princess dus (zonder toevoeging Austin).
Overigens kreeg de Princess in 1981 een zeer dure make-over en kwam er alsnog een hatchback-achterklep. De naam werd veranderd in Austin Ambassador. Het werd geen verkoopsucces. Ze waren te laat.

Hoe dan ook ben ik ervan overtuigd dat de Princess betere verkoopcijfers had gehad als de auto direct als een praktische 5-deurs familie-auto in de markt was gezet, gewoon onder de merknaam Austin (en niet daarnaast Wolseley en Morris).

Ingezonden exemplaar betreft een in Nieuw Zeeland geassembleerd exemplaar, die gek genoeg wél weer als "Austin" Princess werd verkocht.

[waimakclassiccars.co.nz]











1981
$22.500,- = € 12.593,-
57000 KM



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 07:12 door rzasa.
Vaste spelregels:
Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteldsmiling smiley. spinning smiley sticking its tongue out

Dat de sovjet-communisten in de jaren 80 geen kaas hebben gegeten van marketing blijkt uit de introductie van de Lada Samara, de eerste 3-deurs hatchback van het merk. Als de fabrikant het model Samara Coupé had genoemd, was dat niet onlogisch geweest. Lada had tenslotte geen geschiedenis met hatchbacks. Waar Volkswagen op de Polo 3-deurs hatchback uit die periode vrolijk het label Coupé plakt doet Lada dat niet. Terwijl beide modellen duidelijk overeenkomsten vertonen.
Coupés zijn toch vaak sportief? Hoe rijmt dat dan met de Samara? Vergeet niet dat Porsche zich met de ontwikkeling heeft bemoeit! Wat had de naam moeten zijn?

Lada Samara Coupé by Porsche




Om er een echt lekker ogende sportieve Coupé voor de westerse markt van te maken doen een verlagingsset, bumpers in kleur, sportstoelen, spatlappen verwijderen, open dakje, spoiler en lichtmalen velgen wonderen. Een schappelijk geprijsde Coupé voor het binnenhalen van een nieuwe doelgroep, als goedkopere concurrent van bijv de Hyundai Scoupe.










Bouwjaar: 1992

Prijs: € 8.900,--




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 18:45 door Jp053.
Wat als Mazda in de jaren '80 hun vlaggenschip al een andere naam had meegegeven? Als die toen al als premium merk Xedos in de markt was gezet? Was de gehele Xedos lijn dan wel net zo succesvol geworden als de Lexus of de Infinity?
Wat als de sedan en de coupé, die toch behoorlijk van elkaar verschillen, dan ook een andere modelnaam hadden gehad? Dan had Mazda meteen 2 modellen in een voor hen nieuw premium segment gehad. Daar hadden ze meer winst kunnen maken dan dat ze nu gedaan hebben, door gewoon de modellijn door te trekken en er 929 van te blijven maken.
Hier hadden ze dan de RX7 aan toe kunnen voegen als premium sportwagen.

Mazda 929 2.0 GLX Coupé







Prijs €3.990,00
Bouwjaar 1987
Kilometerstand 153.000
Quote

Wat als de sedan en de coupé, die toch behoorlijk van elkaar verschillen, dan ook een andere modelnaam hadden gehad?

Op de thuismarkt was dat ook zo, de sedan heette daar Luce en de coupé Cosmo.
Quote
929V6
Quote

Wat als de sedan en de coupé, die toch behoorlijk van elkaar verschillen, dan ook een andere modelnaam hadden gehad?

Op de thuismarkt was dat ook zo, de sedan heette daar Luce en de coupé Cosmo.

Yep en die Cosmo was er ook weer als 4 deurs Hardtop.
Dat weet ik, daarom ook de extra invalshoek wat als ze toen al Xedos hadden geheten ipv Mazda...
Compleet ander segment met compleet andrre naam. Beetje tweaken aan de grille van de sedan en een ander logo erop.
Quote
Zonder Mazda met BMW binnenkort zonder BMW met Sko
Dat weet ik, daarom ook de extra invalshoek wat als ze toen al Xedos hadden geheten ipv Mazda...
Compleet ander segment met compleet andrre naam. Beetje tweaken aan de grille van de sedan en een ander logo erop.
Waarom een andere naam, de 929 verkocht prima , hier in Nederland niet maar in Amerika wel.
Wat als de 5 deurs Skoda Octavia als Octavia cc of als Skoda CC door het leven was gegaan, Helaas mag ik het model vanaf 2013 niet inbrengen, en zijn de generaties daarvoor te suf om als Octavia cc of als Skoda CC door het leven te gaan. En natuurlijk net zoals ze bij Kia en Hyundai doen in het huidige c-segment hem duurder maken dat de station uitvoering.

Skoda Octavia CC









Skoda Octavia RS

5940 Euro

199.960 km

2006

Wat als de huidige Octavia 5 deurs als CC door het leven ging , dan kon de Skoda Scala als Octavia Hatchback door het leven.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 20:53 door Auto encyclopedie.
@92v6 weet je wat ik mij afvraag, wat als de cx, xm en c8 door het leven waren gegaan als citroën ds?

En de DS4 had gewoon de C4 op kunnen volgen "net als de Nissan QQ de Nissan Almera ging opvolgen" en dan door als C4 Croshback, dat was beter geweest dan een ASX met een Citroën logo.

En de DS5 had bijvoorbeeld ook als C5 Picasso door het leven gekund

Wat een onzin merk is het eigenlijk dat hele DS, Citroen had zich beter kunnen focussen op een budget merk uit het voormalige Oostblok nieuw leven in te blazen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 14:56 door Auto encyclopedie.
Quote
Auto encyclopedie
@92v6 weet je wat ik mij afvraag, wat als de cx, xm en c8 door het leven waren gegaan als citroën ds?

En waarom de 309 geen Talbot horizon noemen en het tot op heden als budget merk aanbieden.
Quote
Pink Panther
Quote
SVF
De eerste waar ik aan dacht al is het "foutje" later alsnog hersteld en in een ander segment gezet. Begonnen als hatchback en geëindigd als coupé:

De verkopen van deze bijzondere hatchback waren in 1994 bij z'n introduktie niet wat Mazda ervan verwacht had en daar had men blijkbaar nogal de P over in en dus kwam men in 1997 alsnog met een traditioneel gelijnde hatchback de 323P. Een beetje als mosterd na de maaltijd want een jaar later kwam de compleet nieuwe 323 generatie.

Ik keur hem goed, maar de auto hoeft dus niet door de fabrikant foutief/onsuccesvol in de markt geïntroduceerd te zijn.
Het mag gewoon een succesmodel zijn, wat ook anders vermarkt had kunnen worden.

Dank je! Ik heb de tekst bij mijn inzending een klein beetje aangepast en zoek eigenlijk een exemplaar zonder die bijzonder lelijke stootstrips en achterspoiler, maar dit was wel de mooist gefotografeerde die ik zo gauw kon vinden.smiling smiley

Quote
Auto encyclopedie
Quote
Auto encyclopedie
@92v6 weet je wat ik mij afvraag, wat als de cx, xm en c8 door het leven waren gegaan als citroën ds?

En waarom de 309 geen Talbot horizon noemen en het tot op heden als budget merk aanbieden.

Misschien omdat het merk Talbot in die tijd niet zo'n beste reputatie had? De 2e generatie 308 had men ook kunnen omdopen tot 409 omdat de 407 werd opgevolgd door de 508. Ik heb nog even gedacht aan de Honda Concerto die ook gewoon, net als zijn opvolger, als Civic 5 deurs door het leven had gekund maar opzich snap ik ook wel weer dat ze gekozen hebben voor een andere naam. De Quintet was in feite ook een liftbackversie van de Civic.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 14:44 door SVF.
@svf volgens mij is dat juist het hele idee achter een budgetmerk, een merkt met een slechte reputatie als budget merk aanbieden. Volkswagen heeft zo skoda nieuw leven ingeblazen en Renault heeft het zelfde gedaan met Dacia. Alleen gaat hier dan om twee voormalige Oostblok merken. Andersom kun je het ook proberen een budgetmerk als Deawoo omtoveren naar Chevorlet en dan ondertussen ook nog Corvetten ,Camaro's en Blaizers verkopen tussen de matizjes.

Trouwens ik weet tot op heden nog steeds niet of de HHR een Deawoo chevorlet is of een "Normale"

Dus wat als Deawoo gewoon Deawoo was gebleven.
De 309 was waarschijnlijk gewoon veel te goed om als budgetauto door te gaan... Vooral wat betreft roestpreventie is het een van de betere auto's uit de jaren 80 en heeft 'ie hiermee samen met de 205 afgerekend met het slechte imago van Franse auto's op dat gebied.
Quote
Epica
Quote
Zonder Mazda met BMW binnenkort zonder BMW met Sko
Dat weet ik, daarom ook de extra invalshoek wat als ze toen al Xedos hadden geheten ipv Mazda...
Compleet ander segment met compleet andrre naam. Beetje tweaken aan de grille van de sedan en een ander logo erop.
Waarom een andere naam, de 929 verkocht prima , hier in Nederland niet maar in Amerika wel.

Deze generatie is helemaal niet in de VS verkocht.
Quote
929V6
Quote
Epica
Quote
Zonder Mazda met BMW binnenkort zonder BMW met Sko
Dat weet ik, daarom ook de extra invalshoek wat als ze toen al Xedos hadden geheten ipv Mazda...
Compleet ander segment met compleet andrre naam. Beetje tweaken aan de grille van de sedan en een ander logo erop.
Waarom een andere naam, de 929 verkocht prima , hier in Nederland niet maar in Amerika wel.

Deze generatie is helemaal niet in de VS verkocht.
Ja wel, maar dat is niet van belang.
Ik vind de Lada Samara en de eerste generatie Seat Ibiza veel op elkaar lijken. Ook aan de Ibiza heeft Porsche meegewerkt. Leken zeggen dat er een Porsche-motor in zit, maar waarschijnlijk heeft Porsche niet veel meer gedaan dan een paar onderdelen van de Seat-motor aan te passen.
Quote
GT 1973
Ik vind de Lada Samara en de eerste generatie Seat Ibiza veel op elkaar lijken. Ook aan de Ibiza heeft Porsche meegewerkt. Leken zeggen dat er een Porsche-motor in zit, maar waarschijnlijk heeft Porsche niet veel meer gedaan dan een paar onderdelen van de Seat-motor aan te passen.

Het grappige is dat in een loods van het Porsche Museum een prototype van de Samara staat.

Renault Kangoo Be Bop

Advertentie

Helaas zo’n model wat mijn inziens onder de verkeerde naam en daardoor te weinig animo heeft gekregen.
Best iets aparts alleen is hier nu een nieuwe rage ontstaan helaas niet...
Als ze nu de neus nou iets anders hadden gesmoeld zou het dan echt gewerkt hebben?












€ 6.450,-
79.989 km
Gebruikt
03/2010
78 kW 106 PK
Handgeschakeld,
Benzine

Beschrijving
Renault Kangoo Be Bop 1.6- Fun | Airco | Pano | ALL IN Prijs!

De Be Bop is een auto met een frivoliteit zoals die alleen van een Franse autobouwer kan komen. Het is een vierzitter met een driedelig glazen dak en een Landaulet-constructie. Dat laatste betekent dat de achterzijde van het dak van de Renault Kangoo Be Bop kan worden opgeklapt, zodat de achterinzittenden net als bij een cabriolet in de openlucht zitten. Onder de motorkap zit een 1,6-liter viercilindermotor met een vermogen van 105 pk. Hij is comfortabel zoals je dat van een Renault verwacht. Met dank aan de Scénic-genen. Onze BeBop is van bouwjaar 2010 en heeft 80.000km gereden. Hij is uitgerust met oa stuurbekrachtiging, airco, sportvelgen, electrische achteruit (te openen met de aftandbediening), electrische ramen en mistlamen voor. Ontdek zelf hoe leuk deze auto is en kom eens langs voor bezichtiging en proefrit!



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-05-2020 23:46 door Bobbeltje.


Als er één auto is die vanaf dag 1 in Nederland een discussie rond zijn naam had, en waarbij die discussie nog steeds opnieuw start als de auto wordt genoemd (terwijl de naam al sinds 1986 wordt gebruikt), dan is het wel de Fiat Croma.

Natuurlijk speelt dat naamprobleem nergens behalve in Nederland, maar hier wordt er wel meteen een megapunt van gemaakt. En dat zou misschien helemaal niet geweest zijn, als Unilever het bak- en braadproduct niet zo succesvol in de markt had gezet... iedereen kent de slogan van het merk wel: "je moet er even bij blijven."



Met de Croma I wilde Fiat namelijk eindelijk eens serieus succesvol worden in de zakelijke automarkt. Maar welke vertegenwoordiger wil na aankomst bij de klant als eerste een grap over de naam van zijn auto horen? Dan kan hij later nog geen deuk in een pakje boter slaan als er moet worden onderhandeld. Fiat heeft nog speciale uitvoeringen aangeboden die 'business' heetten, maar ook dat maakte geen indruk. Was de Fiat Croma I succesvoller geweest in het Nederlandse zakenautosegment als hij qua naam niet in het koelvak van de supermarkt thuishoorde? We zullen het nooit weten.



Dan over de auto. Want die was best bijzonder en wel goed gericht op de zakelijke rijder. In de eerste plaats was hij uiterst royaal met de binnenruimte en met de grote achterklep ook bijzonder praktisch. En er was ruime keuze in motoren, met aan de top een zeer vurige turbo en als basismodel de geavanceerde CHT: een benzinemotor met Controlled High Turbolence. Dat systeem werkt met een korte en een lange luchtinlaat voor het spruitstuk, wat bij weinig toeren de trekkracht vergroot en bij veel toeren het vermogen vergroot. Het concept was weliswaar in 1958 al door Mercedes gepatenteerd, maar serietoepassing kwam pas in de jaren 90 op gang - behalve bij Fiat die het dus al in 1986 inbouwde. Daarnaast kreeg de Croma I twee jaar na de introductie als eerste personenauto een direct ingespoten dieselmotor. We weten nu niet beter. De laatste paar jaren van zijn leven kon je deze Croma ook nog met 2,5-liter Busso V6 bestellen.



We kunnen het ons niet voorstellen, want "grote Fiats zijn nooit succesvol", maar er zijn toch echt een kleine half miljoen van de Croma I verkocht, waarvan zo'n 8000 in ons land.

Voor deze occasionweek kies ik die bijzondere Croma CHT. Hij is van mei 1988, heeft 150.000 km op de teller en is uitgerust met airconditioning. Voor € 3000,- kan hij worden opgehaald in de buurt van Verona.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 20:34 door Tydelyck.
Volgens mij is alles pre 2011 en verder zie ik ook geen reden tot afkeur.

Auto encyclopedie svp alleen even het bouwjaar vermelden.
Quote
Pink Panther
Volgens mij is alles pre 2011 en verder zie ik ook geen reden tot afkeur.

Auto encyclopedie svp alleen even het bouwjaar vermelden.

Ik kan nergens een link vinden van bobbeltje zijn mooie inzending
Quote
Auto encyclopedie
Quote
Pink Panther
Volgens mij is alles pre 2011 en verder zie ik ook geen reden tot afkeur.

Auto encyclopedie svp alleen even het bouwjaar vermelden.

Ik kan nergens een link vinden van bobbeltje zijn mooie inzending

Helemaal vergeten, dank voor het doorgeven thumbs up
Mijn eigen inzending, de auto die ook de aanleiding was voor dit wedstrijd idee.

De laatste jaren waait er een frisse wind door het modellen programma van Toyota. Modellen mogen/moeten sportiever, het conservatieve design van vroeger is op last van de CEO, dhr. Toyoda, vaarwel gezegd.

In 2009 werd een nieuwe versie van de Toyota Avensis geïntroduceerd. Als sedan en stationwagen, niet langer als liftback. Het d-segment had het toen al lastig en al snel bleek dat de stationwagen de kar trok.

Wat als Toyota de sedan toen sportiever in de markt had gezet als de station? Als een soort 4 deurs coupé?
Optisch had er niet veel te hoeven gebeuren. Iets wat me pas zeer recent opviel toen ik een sedan ‘en profiel’ zag. Die daklijn/deurlijn loopt al zeer fraai af, wellicht had er op de c-stijl een kunststof driehoekje moeten worden geplaatst om die lijn nog wat aan te zetten.
De 16” standaard wielen vervangen door 17 en 18” versies en achter een dubbele (L + R) uitlaat die in Duitsland als dealeroptie leverbaar was.

En alleen leveren met de sterke 177pk (in de verbeterde versie) dieselmotor en een 2.0l die geen 152pk (die nooit als topmotor voelde, ik heb 130.000km ervaring), maar bijv. 180-200pk leverde. Van deze motorserie zijn er varianten gebouwd tot 220pk, dus dat lag binnen de mogelijkheden. En het had qua wegligging geen probleem moeten zijn, de diesel leverde toen al 400Nm koppel en dat gaf ook geen problemen.

Dan kreeg je al iets wat in de richting gaat van deze Avensis, in een in die jaren populaire witte kleur.

Toyota Avensis Sedan
2.0 Executive
Bouwjaar 2009












Hier te koop



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-05-2020 13:37 door Pink Panther.
Quote
Bobbeltje
Quote
Auto encyclopedie
Quote
Pink Panther
Volgens mij is alles pre 2011 en verder zie ik ook geen reden tot afkeur.

Auto encyclopedie svp alleen even het bouwjaar vermelden.

Ik kan nergens een link vinden van bobbeltje zijn mooie inzending

Helemaal vergeten, dank voor het doorgeven thumbs up

thumbs upthumbs up
@ Pink Panther, waarom die kleine plaatjes? Je hebt er bijna een vergrootglas bij nodig..tongue sticking out smiley En dat terwijl er in de door jouw gelinkte advertentie ook hoge resolutie afbeeldingen beschikbaar zijn (1280 x 960)
Quote
SVF
@ Pink Panther, waarom die kleine plaatjes? Je hebt er bijna een vergrootglas bij nodig..tongue sticking out smiley En dat terwijl er in de door jouw gelinkte advertentie ook hoge resolutie afbeeldingen beschikbaar zijn (1280 x 960)

Sterker nog, als je het laatste gedeelte van de url van de foto's vervangt door 800x600 krijg je een keurig passend formaat voor op het forum.
Aan het einde van de jaren '90 deed Ford het uitstekend met luxeversies van de F-150 pick-up, vanuit zijn aard nochtans een echt werkpaard. Tot op vandaag bewijst diezelfde F-150 dat er heel wat geld te verdienen is met luxe pick-upsegment: de Lariat, King Ranch en Platinum uitrustingsniveaus worden in de VS als zoete broodjes verkocht. Tegelijkertijd zagen de Ford-bazen hoe goed luxedochter Lincoln het deed met de Navigator, één van de eerste Amerikaanse luxe-SUVs. Van één en één kwam twee en in 2001 presenteerde Ford met veel trots de op de F-150 gebaseerde Lincoln Blackwood. De Blackwood moest het summum van pick-upluxe vertegenwoordigen, met een (voor die tijd) uitermate chique interieur, inclusief ingebouwd navigatiesysteem. Het pick-upbed was met een elektrisch te bedienen 'tonneau' afgesloten en i.p.v. van een neerwaarts te openen klep, waren aan de achterzijde twee kleine 'Dutch doors' voorzien. Datzelfde pick-upbed was volledig afgewerkt met geborsteld aluminium en tapijt.

In hun zoektocht naar een luxueuze uitstraling, was Ford de roots van de pick up echter volledig uit het oog verloren. De afgesloten laadbak was behoorlijk kort en klein, makkelijk te beschadigen en bovendien ook in de hoogte beperkt door de elektrische tonneau. Bovendien was de Blackwood enkel verkrijgbaar met achterwielaandrijving en waren de personalisatiemogelijkheden (nochtans voor de hand liggend in het luxesegment) onbestaande: elke Blackwood was zwart en een GPS was de enige noemenswaardige optie. Dit alles maakte het hoge prijskaartje ($ 52.000) nog moeilijker te rechtvaardigen.

Ford zag in het enige productiejaar van de Blackwood met lede ogen aan hoe het beoogde cliënteel massaal naar Cadillac uitweek, waar de in zeven haasten ontwikkelde Escalade EXT wél met vierwielaandrijving, een bruikbare laadbak en een hele resem aan opties aan de man werd gebracht. In 2003 ging de stekker al uit het Blackwood-project. In 15 maanden tijd werden slechts 3.356 Blackwoods verkocht.

Volgens mij kon het oorspronkelijke idee van Ford, nl. de ultieme luxe pick-up, wel degelijk levensvatbaar en lucratief geweest zijn indien ze aantal (domme) keuzes niet hadden gemaakt. Voor deze wedstrijd heb ik dan ook een geslaagde versie van de Blackwood voor ogen, met volgende aanpassingen:

- Optionele 4-wiel aandrijving
- Een klassieke pick-up laadbak, zonder elektrische tonneau en zonder de chique bekleding. De enkele zielen die toch aluminium, tapijt en een elektrische klep wensen, kunnen dit tegen meerprijs via de optielijst aanvinken
- Uitgebreide optie- en personalisatiemogelijkheden

In tussentijd moeten we het doen met 'the real deal':

2002 Lincoln Blackwood

[www.carsforsale.com]











$ 7.699 = € 7.060
Quote
929V6
Quote
SVF
@ Pink Panther, waarom die kleine plaatjes? Je hebt er bijna een vergrootglas bij nodig..tongue sticking out smiley En dat terwijl er in de door jouw gelinkte advertentie ook hoge resolutie afbeeldingen beschikbaar zijn (1280 x 960)

Sterker nog, als je het laatste gedeelte van de url van de foto's vervangt door 800x600 krijg je een keurig passend formaat voor op het forum.

Sorry, op iphone gemaakt en dan viel het niet op. thumbs up
Quote
Wikipedia
De Talbot Tagora is een hogere middenklasse auto, ontwikkeld door Chrysler Europe en geproduceerd door PSA Peugeot Citroën. De Tagora werd op de markt gebracht onder de merknaam Talbot nadat PSA de Europese activiteiten van Chrysler in 1979 overnam. Het eerste model werd in 1980 voorgesteld en was vanaf 1981 te koop. De Tagora voldeed niet aan de verkoopverwachtingen en PSA staakte de productie al na twee jaar en iets meer dan 20.000 Tagora's.

Het Amerikaanse Chrysler was sinds 1967 in Engeland vertegenwoordigd als onderdeel van de Rootes Group, in andere Europese landen droegen de auto’s vanaf 1971 de naam Simca. In 1977 werd in het designcentrum in het Engelse Whitley (Coventry) begonnen aan het project C9 waaruit een hogere middenklasse sedan moest ontstaan. Het technische deel werd overgelaten aan het in het Franse Poissy gevestigde Simca.

Toen Chrysler Europe in 1979 werd overgenomen door PSA en de auto’s de merknaam Talbot kregen, was project C9 zo goed als afgerond. Om kosten te besparen monteerde PSA echter wel diverse onderdelen uit eigen magazijn. De voor- en achteras kwamen van respectievelijk de Peugeot 604 en 505 en de versnellingsbak werd ook gebruikt in de 504. Met de Talbot Tagora wilde PSA een concurrent op de markt brengen die het kon opnemen tegen auto’s als de Volvo 200-serie, Renault 20/30, Ford Granada, Audi 100 of Rover SD1.

In 1980 maakte het publiek voor het eerst kennis met de Talbot Tagora op de Mondial de l'Automobile, waarna de pers in het voorjaar van 1981 in Marokko de eerste kilometers kon maken. PSA positioneerde de 4,63 meter lange Tagora tussen de Citroën CX en Peugeot 604, de productiedoelstelling was 60.000 auto’s per jaar.

Een staaltje van een veel te hoog in de markt gezette kunstmatige luxewagen.
Om de eigen BX & 504/505 niet te kannibaliseren werd de wagen dan maar als alternatief voor CX en 604 in de catalogus gezet.
Met alle respect, maar zo'n Talbot kan inzake uitstraling echt niet tippen aan een majestueuze 604!
Maar iets lager in het gamma kon hij zeker concurreren.
Want zeg nu zelf: agressieve neus met gele koplampen,
schitterend en ruim interieur,
veruit de mooiste velgen in zijn tijd,
voor zijn formaat toch enorm slank...
Maar veel en veel te duur (en veel en veel te onbetrouwbaar voor die prijs).

Op zo'n bijkomend luxemodel zat evenwel niemand te wachten, en al zeker niet indien van Franse afkomt.
Het verhaal had misschien anders kunnen lopen indien men hem een trapje lager in het assortiment had geplaatst, zetels met een gewoon stofje, 1300 of 1600 benzinemotor, handbak en wieldoppen.



Talbot Tagora - 2.2 gls automaat



5.950 €

In omloop gebracht 1981
Kilometerstand 147.000 KM
Energie LPG
Versnellingsbak Automatisch
Din macht 116 CH





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 14:30 door British Racing Green.
Honda Accord Aerodeck
€3.999,- // Bouwjaar 1989

Dit had de start van Honda's luxemerk Acura in Europa kunnen zijn.
Een bijzondere versie van de toenmalige Accord, de Aerodeck gepositioneerd als meer luxe en snellere variant. Ik blijf het een bijzonder apparaat vinden met zijn 3-deurs coupé / station uitstraling. Deze mist helaas de karakteristieke volledig zwarte achterklep. Zoveel staan er helaas niet te koop, laat staan mooi gefotografeerden. Ik blijf zoeken!













1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-05-2020 10:14 door caspervanc.
Het op een rijtje:




SVF - Mazda 323 3 deurs

De verkopen van deze bijzondere hatchback waren in 1994 bij z'n introduktie niet wat Mazda ervan verwacht had en daar had men blijkbaar nogal de P over in en dus kwam er in 1997 alsnog een traditioneel gelijnde hatchback de 323P. Een beetje als mosterd na de maaltijd want een jaar later kwam al de compleet nieuwe 323 generatie. Waarom niet op basis daarvan een 3 deurs?






opel omega - Opel Signum 3,2 V6

Opel zat helaas in zijn donkere periode qua ontwerpen en modellen en dus kwam daar een Vectra waar de kont van afgezaagd werd en de achterpassagiers losse stoelen kregen. De achterbak was nauwelijks groter dan het dashboard kastje van de Omega en de styling viel totaal verkeerd..... Het resultaat was een auto die tijdens 8 (eigenlijk 6) verkoopjaren ongeveer even veel verkocht als de Omega deed in zijn laatste levensjaar. (wij hebben ze beiden gehad en dat verdiende de Signum ook). Als we alleen naar de huidige markt kijken.... Wat zou er gebeurd zijn als de Signum als Vectra GT of Vectra gran turismo verkocht zou zijn....? Een 4 deurs hatchback met luxe stoelen achterin zou nu hip zijn met de 5 serie GT en allerlei modellen van Mercedes....






Spekky - Renault 11 Turbo

De 3-deurs Renault 11 had ook als Coupe in de markt gezet kunnen worden als opvolger van de R15 en R17.






929V6 - Citroën DS3 1.6 16V HDi So Chic

Als de Citroën DS3 nou eens niet "premium" was geweest maar gewoon als betaalbaarder, maar sportief (afhankelijk van de motorisering al dan niet alleen ogend) driedeurs alternatief voor de C3 in de markt was gezet en als zodanig in de voetsporen van de AX, Saxo en C2 was getreden? Als Citroën C3 Coupé (al is dat het niet echt maar voor zo'n afwijkende carrosserievorm klinkt het wel lekker en vooral Frans) bijvoorbeeld? En zodoende de hele DS-lijn niet was ontstaan en Citroën gewoon onder eigen naam luxe automobielen was blijven maken?






Vezes - Renault Laguna Coupé 3.5 V6 Initiale

In 1990 warmde Renault de wereld op voor een heuse roadster in het gamma. Dat deed het merk door een bijzonder gevormde concept car te tonen, eentje die nauwelijks over een noemenswaardige voorruit beschikte. Dit concept kreeg van Renault de naam 'Laguna'. Toen een paar jaar later de Laguna daadwerkelijk op de markt verscheen, bleek de vrij bizarre roadster ineens te zijn ingewisseld voor een doodnormale hatchback, en later ook stationwagon. In 1996 kwam de roadster er alsnog, ditmaal Spider geheten, en luidde hiermee het Renault Sport-tijdperk in. Toen de Laguna alweer bij de derde generatie was aanbeland kwam er dan toch nog een coupé onder de naam Laguna. Echter, de naam Laguna had inmiddels een wat negatieve bijklank geheten, en de Coupé werd geen daverend succes. Om de Coupé extra speciaal in de markt te zetten had een andere naam wellicht kunnen helpen. Maar welke dan? Fluence natuurlijk! Ook hiermee had het publiek een aantal jaar ervoor al kennisgemaakt, en wel in de vorm van een concept car die ergens wel aan de Laguna Coupé doet denken...






Zadelsnuiver - 1997 VW Golf TDI Syncro

Met de Golf II Country had VW toendertijd mooi een vrij unieke auto in het assortiment. Nu, zo'n 30 jaar later kijkt niemand meer op van een opgehoogde hatchback maar toen was het heel bijzonder en vandaag de dag is de Country een felbegeerde auto. Ik heb het altijd jammer gevonden dat ze dat truukje nooit bij de Golf III hebben toegepast, dus voor deze wedstrijd laat ik mijn fantasie de vrije loop en creëer ik de VW Golf III Country! Natuurlijk met de befaamde 1.9 TDI en Syncro aandrijving thumbs up Toevallig staat dit nette exemplaar al in Oostenrijk, een paar minuutjes rijden van de Steyr-Daimler-Puch fabriek






rzasa - Austin Princess HL

De Princess is een gezinsauto die van 1975 tot 1981 in het Verenigd Koninkrijk is geproduceerd door British Leyland. De auto heeft een configuratie met voorwielaandrijving / dwarsgeplaatste motor overgenomen van zijn voorganger, de BMC ADO17-reeks (De Landcrab, die op zijn beurt componenten uitleende aan de Maxi). Dit was in Europa nog ongebruikelijk voor gezinsauto's van deze grootte en het gaf de Princess (of aanvankelijk de Austin / Wolseley / Morris 18 - 22 serie) een grotere binnenruimte in vergelijking met auto's van concurrerende fabrikanten. Dit gegeven was ook het unique selling point van de Austin Maxi, namelijk de enorme praktische voordelen van een grote cabine in combinatie met een grote hatchback-achterklep (van zijn uiterlijk of rijeigenschappen moest de Maxi het bijvoorbeeld niet hebben). Het is daarom een enorme misser dat de Princess ook niet als hatchback in de markt werd gezet (de auto kreeg namelijk een korte achterklep, die begon onder het raam...). Zo had British Leyland een moderne opvolger van de Maxi kunnen hebben: een auto die zijn uiterlijk mee had en bovendien enorm praktisch was. Zoveel hatchbacks waren er in die tijd nog niet. Het heeft hoofdontwerper Harris Mann ongetwijfeld heel wat slapeloze nachten gekost, want hij tekende de 18 - 22 wél als hatchback. (de Maxi bleef ondertussen net zo lang in productie als de Princess). De reden dat de auto 4 deuren kreeg in plaats van 5, blijft gissen. Op de geweldige site [www.aronline.co.uk] wordt geschreven dat dit een politieke keuze was, en om zo Rover niet in het vaarwater te zitten.
Je kon trouwens je Princess bij de firma Torcars wel laten ombouwen tot hatchback, maar dat was ongetwijfeld een dure grap.

Niet onvermeld mag blijven over hoe de 18 - 22 destijds in de markt is gezet, verdeeld over de 3 eerder genoemde merken. Al na zes maanden staakte BL het concept van badge engineering. De met veel moeite in drievoud geïntroduceerde 18-22 werd vanaf oktober 1975 alleen nog als een enkel model verkocht, de Princess dus (zonder toevoeging Austin).
Overigens kreeg de Princess in 1981 een zeer dure make-over en kwam er alsnog een hatchback-achterklep. De naam werd veranderd in Austin Ambassador. Het werd geen verkoopsucces. Ze waren te laat.

Hoe dan ook ben ik ervan overtuigd dat de Princess betere verkoopcijfers had gehad als de auto direct als een praktische 5-deurs familie-auto in de markt was gezet, gewoon onder de merknaam Austin (en niet daarnaast Wolseley en Morris).






Jp053 - Lada Samara Coupé by Porsche

Dat de sovjet-communisten in de jaren 80 geen kaas hebben gegeten van marketing blijkt uit de introductie van de Lada Samara, de eerste 3-deurs hatchback van het merk. Als de fabrikant het model Samara Coupé had genoemd, was dat niet onlogisch geweest. Lada had tenslotte geen geschiedenis met hatchbacks. Waar Volkswagen op de Polo 3-deurs hatchback uit die periode vrolijk het label Coupé plakt doet Lada dat niet. Terwijl beide modellen duidelijk overeenkomsten vertonen.
Coupés zijn toch vaak sportief? Hoe rijmt dat dan met de Samara? Vergeet niet dat Porsche zich met de ontwikkeling heeft bemoeit! Wat had de naam moeten zijn?






Zonder Mazda met BMW binnenkort zonder BMW met Sko - Mazda 929 2.0 GLX Coupé

Wat als Mazda in de jaren '80 hun vlaggenschip al een andere naam had meegegeven? Als die toen al als premium merk Xedos in de markt was gezet? Was de gehele Xedos lijn dan wel net zo succesvol geworden als de Lexus of de Infinity?
Wat als de sedan en de coupé, die toch behoorlijk van elkaar verschillen, dan ook een andere modelnaam hadden gehad? Dan had Mazda meteen 2 modellen in een voor hen nieuw premium segment gehad. Daar hadden ze meer winst kunnen maken dan dat ze nu gedaan hebben, door gewoon de modellijn door te trekken en er 929 van te blijven maken.
Hier hadden ze dan de RX7 aan toe kunnen voegen als premium sportwagen.






Auto encyclopedie - Skoda Octavia CC

Wat als de 5 deurs Skoda Octavia als Octavia cc of als Skoda CC door het leven was gegaan, Helaas mag ik het model vanaf 2013 niet inbrengen, en zijn de generaties daarvoor te suf om als Octavia cc of als Skoda CC door het leven te gaan. En natuurlijk net zoals ze bij Kia en Hyundai doen in het huidige c-segment hem duurder maken dat de station uitvoering.






Bobbeltje - Renault Kangoo Be Bop

Helaas zo’n model wat mijn inziens onder de verkeerde naam en daardoor te weinig animo heeft gekregen.
Best iets aparts alleen is hier nu een nieuwe rage ontstaan helaas niet...
Als ze nu de neus nou iets anders hadden gesmoeld zou het dan echt gewerkt hebben?






Tydelyck - Fiat Croma

Als er één auto is die vanaf dag 1 in Nederland een discussie rond zijn naam had, en waarbij die discussie nog steeds opnieuw start als de auto wordt genoemd (terwijl de naam al sinds 1986 wordt gebruikt), dan is het wel de Fiat Croma.

Natuurlijk speelt dat naamprobleem nergens behalve in Nederland, maar hier wordt er wel meteen een megapunt van gemaakt. En dat zou misschien helemaal niet geweest zijn, als Unilever het bak- en braadproduct niet zo succesvol in de markt had gezet... iedereen kent de slogan van het merk wel: "je moet er even bij blijven."

Met de Croma I wilde Fiat namelijk eindelijk eens serieus succesvol worden in de zakelijke automarkt. Maar welke vertegenwoordiger wil na aankomst bij de klant als eerste een grap over de naam van zijn auto horen? Dan kan hij later nog geen deuk in een pakje boter slaan als er moet worden onderhandeld. Fiat heeft nog speciale uitvoeringen aangeboden die 'business' heetten, maar ook dat maakte geen indruk. Was de Fiat Croma I succesvoller geweest in het Nederlandse zakenautosegment als hij qua naam niet in het koelvak van de supermarkt thuishoorde? We zullen het nooit weten.






Pink Panther - Toyota Avensis Sedan 2.0 Executive

De laatste jaren waait er een frisse wind door het modellen programma van Toyota. Modellen mogen/moeten sportiever, het conservatieve design van vroeger is op last van de CEO, dhr. Toyoda, vaarwel gezegd.

In 2009 werd een nieuwe versie van de Toyota Avensis geïntroduceerd. Als sedan en stationwagen, niet langer als liftback. Het d-segment had het toen al lastig en al snel bleek dat de stationwagen de kar trok.
Wat als Toyota de sedan toen sportiever in de markt had gezet als de station? Als een soort 4 deurs coupé?
Optisch had er niet veel te hoeven gebeuren. Iets wat me pas zeer recent opviel toen ik een sedan ‘en profiel’ zag. Die daklijn/deurlijn loopt al zeer fraai af, wellicht had er op de c-stijl een kunststof driehoekje moeten worden geplaatst om die lijn nog wat aan te zetten.
De 16” standaard wielen vervangen door 17 en 18” versies en achter een dubbele (L + R) uitlaat die in Duitsland als dealeroptie leverbaar was.
En alleen leveren met de sterke 177pk (in de verbeterde versie) dieselmotor en een 2.0l die geen 152pk (die nooit als topmotor voelde, ik heb 130.000km ervaring), maar bijv. 180-200pk leverde. Van deze motorserie zijn er varianten gebouwd tot 220pk, dus dat lag binnen de mogelijkheden. En het had qua wegligging geen probleem moeten zijn, de diesel leverde toen al 400Nm koppel en dat gaf ook geen problemen.

Dan kreeg je al iets wat in de richting gaat van deze Avensis, in een in die jaren populaire witte kleur.






Escher - 2002 Lincoln Blackwood

Aan het einde van de jaren '90 deed Ford het uitstekend met luxeversies van de F-150 pick-up, vanuit zijn aard nochtans een echt werkpaard. Tot op vandaag bewijst diezelfde F-150 dat er heel wat geld te verdienen is met luxe pick-upsegment: de Lariat, King Ranch en Platinum uitrustingsniveaus worden in de VS als zoete broodjes verkocht. Tegelijkertijd zagen de Ford-bazen hoe goed luxedochter Lincoln het deed met de Navigator, één van de eerste Amerikaanse luxe-SUVs. Van één en één kwam twee en in 2001 presenteerde Ford met veel trots de op de F-150 gebaseerde Lincoln Blackwood. De Blackwood moest het summum van pick-upluxe vertegenwoordigen, met een (voor die tijd) uitermate chique interieur, inclusief ingebouwd navigatiesysteem. Het pick-upbed was met een elektrisch te bedienen 'tonneau' afgesloten en i.p.v. van een neerwaarts te openen klep, waren aan de achterzijde twee kleine 'Dutch doors' voorzien. Datzelfde pick-upbed was volledig afgewerkt met geborsteld aluminium en tapijt.

In hun zoektocht naar een luxueuze uitstraling, was Ford de roots van de pick up echter volledig uit het oog verloren. De afgesloten laadbak was behoorlijk kort en klein, makkelijk te beschadigen en bovendien ook in de hoogte beperkt door de elektrische tonneau. Bovendien was de Blackwood enkel verkrijgbaar met achterwielaandrijving en waren de personalisatiemogelijkheden (nochtans voor de hand liggend in het luxesegment) onbestaande: elke Blackwood was zwart en een GPS was de enige noemenswaardige optie. Dit alles maakte het hoge prijskaartje ($ 52.000) nog moeilijker te rechtvaardigen.

Ford zag in het enige productiejaar van de Blackwood met lede ogen aan hoe het beoogde cliënteel massaal naar Cadillac uitweek, waar de in zeven haasten ontwikkelde Escalade EXT wél met vierwielaandrijving, een bruikbare laadbak en een hele resem aan opties aan de man werd gebracht. In 2003 ging de stekker al uit het Blackwood-project. In 15 maanden tijd werden slechts 3.356 Blackwoods verkocht.

Volgens mij kon het oorspronkelijke idee van Ford, nl. de ultieme luxe pick-up, wel degelijk levensvatbaar en lucratief geweest zijn indien ze aantal (domme) keuzes niet hadden gemaakt. Voor deze wedstrijd heb ik dan ook een geslaagde versie van de Blackwood voor ogen, met volgende aanpassingen:

- Optionele 4-wiel aandrijving
- Een klassieke pick-up laadbak, zonder elektrische tonneau en zonder de chique bekleding. De enkele zielen die toch aluminium, tapijt en een elektrische klep wensen, kunnen dit tegen meerprijs via de optielijst aanvinken
- Uitgebreide optie- en personalisatiemogelijkheden






British Racing Green - Talbot Tagora - 2.2 gls automaat

Een staaltje van een veel te hoog in de markt gezette kunstmatige luxewagen.
Om de eigen BX & 504/505 niet te kannibaliseren werd de wagen dan maar als alternatief voor CX en 604 in de catalogus gezet.
Met alle respect, maar zo'n Talbot kan inzake uitstraling echt niet tippen aan een majestueuze 604!
Maar iets lager in het gamma kon hij zeker concurreren.
Want zeg nu zelf: agressieve neus met gele koplampen,
schitterend en ruim interieur,
veruit de mooiste velgen in zijn tijd,
voor zijn formaat toch enorm slank...
Maar veel en veel te duur (en veel en veel te onbetrouwbaar voor die prijs).

Op zo'n bijkomend luxemodel zat evenwel niemand te wachten, en al zeker niet indien van Franse afkomt.
Het verhaal had misschien anders kunnen lopen indien men hem een trapje lager in het assortiment had geplaatst, zetels met een gewoon stofje, 1300 of 1600 benzinemotor, handbak en wieldoppen.






caspervanc - Honda Accord Aerodeck

Dit had de start van Honda's luxemerk Acura in Europa kunnen zijn.
Een bijzondere versie van de toenmalige Accord, de Aerodeck gepositioneerd als meer luxe en snellere variant. Ik blijf het een bijzonder apparaat vinden met zijn 3-deurs coupé / station uitstraling. Deze mist helaas de karakteristieke volledig zwarte achterklep.






Stemmen tot vrijdag 20.00
1 rzasa - Austin Princess HL (de Allegro had ook gekundwinking smiley)
2 British Racing Green - Talbot Tagora - 2.2 gls automaat
3 929V6 - Citroën DS3 1.6 16V HDi So Chic
1. Zonder Mazda met BMW 929
2. Vezes Renault Laguna Coupe
3. SVF Mazda 323
1: Escher. Typisch een auto zonder markt
2: Bobbeltje. Die vormgeven en dan die naam...
3: 929v6. Inderdaad had die gewoon als Citroën in de boeken moeten staan.
1. 929V6 - Citroën DS3 1.6 16V HDi So Chic
2. Zonder Mazda met BMW binnenkort zonder BMW met Sko - Mazda 929 2.0 GLX Coupé
3. British Racing Green - Talbot Tagora - 2.2 gls automaat
1. Jp053 - Lada Samara Coupé by Porsche
2. Tydelyck - Fiat Croma
3. caspervanc - Honda Accord Aerodeck
1. 929V6 - Citroën DS3 1.6 16V HDi So Chic
2. British Racing Green - Talbot Tagora - 2.2 gls automaat
3. Jp053 - Lada Samara Coupé by Porsche
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.