Occasionwedstrijd # 556: In it for the long run | smarter en lybra winnen!

Gepost door Escher 


Welkom bij Occasionwedstrijd #556: In it for the long run




Voor occasionwedstrijd 555 viel mijn oog op één van de laatste stuiptrekkingen van het eens zo fiere Studebaker: de Avanti. In de vroege jaren '60 een zeer gewaagd en vooruitstrevend ontwerp, dat helaas te laat kwam om het merk van de ondergang te redden. Met de teloorgang van Studebaker verdween de Avanti echter niet van het toneel: vele investeerders, dromers en liefhebbers in het algemeen hebben doorheen de jaren en zelfs decennia getracht om het model aan de (gefortuneerde en excentrieke) man te brengen. Dit zorgde er voor dat de Avanti - mits wat 'hulp' van talloze facelifts en andere moderniseringen - uiteindelijk meer dan 30 jaar in productie bleef. Deze vaststelling zette me aan het denken voor de opdracht van deze week

De opdracht:

Ga op zoek naar een model dat minstens 15 jaar onafgebroken in productie is gebleven.


Criteria:

- Het model moet minstens 15 jaar onafgebroken in productie zijn gebleven. Facelifts etc. zijn doorheen de levensduur uiteraard toegestaan.
- Het ingezonden exemplaar moet uit één van de laatste drie bouwjaren stammen. Om de evolutie van het model te tonen, wordt een extra foto van het originele ontwerp bij introductie geapprecieerd.
- Merk en typebenaming zijn ongewijzigd gebleven (de Avanti uit de inleiding valt bijv. af omdat hij na het faillissement van Studebaker onder het merk 'Avanti' werd verkocht)
- Bouwjaar: onbeperkt.
- Mag overal te koop staan.
- Budget: € 100.000

Vaste spelregels:

- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per auto. Voor deze opdracht is een bijkomende foto van het 'origineel' toegestaan.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal 1 inzending per persoon, als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dient een link naar de advertentie en minimaal 1 foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.

Voorgaande wedstrijden:
Occasionwedstrijd 1 t/m 399
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr
421: De opgewarmde auto! - smarter
422: Het reservewiel – Spekky
423: Een Pekelbak - smarter
424: Kwarttarief oldtimer - JP053
425: Take a Break..... of Caravan of Wagon - GvJ
426: Koekblik, racemonster of gebakje - Jp53
427: Het ronde achterlicht - stoterstangen90
428: De Sint komt weer in het land en zoekt passend vervoer- British Racing Green
429: Gracieus een dagje ouder- 929V6
430: Reïncarnatie - Wouter82
431: What's in a name? - Zadelsnuiver
432: Veel gereden, weinig geleden! - singleframegrille
433: De rijdende kerstboom - Bobbeltje
434: Oudejaarslot - j.ko
435: Oud en Nieuw - singleframegrille
436: Bijna perfect maar…. - Paul Z
437: Gewoon zoals vroeger - GvJ
438: 2.0 - 929V6
439: Melania's car- Escher
440: Snel verouderd - 929V6
441: Big diesel- Escher
442: Kleurrijk interieur - DagDromer
443: Net als in de folder - 740estate
444: Lente in Drenthe - singleframegrille
445: The Powerdome - Jp053
446: Heckblende - JOtter
447: Laatste in de lijn - Smarter
448: Geen Grille - Pink Panther
449: Allemaal Brass - GvJ
450: WWDVD - Gewoon Dirk
451: Grensgevalletje - Nico GTR
452: The forever car - Jp053
453: nummer 13 - singleframegrille
454: Rechtop! - 929V6
455: Yummy!- GvJ
456: Retro - Escher
457: Vakantie! - Probenator
458: Chief Executive Officer! - Jp053
459: Targa time! - Niels
460: Andere tijden - smarter
461: Wie het kleine niet eert... - Jp053
462: GT met of zonder - Zadelsnuiver
463: Schakelen met je V8! - Nico GTR
464: Rallyrijden iets voor jou? - Pink Panther
465: Gemerkt- Escher
466: De ideale investering- Wrangler
467: Mini Meeting- Escher
468: Perfecte Symetrie - Pink Panther
469: Auto en partner - Probenator
470: The Carbage Run - rzasa
471: Iconische kleuren: 929V6
472: Cariosa18: Jp053
473: Penoza: Auto-fan
474: Lef: Escher en Jp053
475: Bring back the Bumper: 929V6
476: What's under the hood: GvJ
477: Was getekend: de lineaal: 740estate
478: Hetzelfde of toch niet?: Gewoon Dirk
479: The supercar that couldn’t: Zadelsnuiver
480: De mooiste onder de 100.000 Fl: rzasa
481: Wel 4WD, niet SUV: Probenator
482: K.I.T.T. - smarter
482: GOLD - Pink Panther
483: kleine achterlichten - Jp053
485: Achtervleugels - Zonder Mazda met BMW
486: Klapkoplampen - Nico GTR
487: Trackday use only - Bobbeltje
488: Pick-Up - Meike MR-S
489: Doe maar een 3-serie.. - Probenator
490: Hardlopers zijn doodlopers... - 740estate
491: Bond on budget- Escher
492: Individual of Designo? - Bobbeltje
493: Wereldreis - Bobbeltje
494: De eerste en de laatste - Zadelsnuiver
495: Dash-to-axle ratio- Escher
496: Not lost in translation - Guus Leferink
497: Het motorkapornament - Zadelsnuiver
498: Achterhaalde Accessoires - Guus Leferink
499: Renault - Jp053
500: De 5 Editie - Total Loss
501: Electrify - Smarter
502: Automuziek: Fahr'n fahr'n auf der Autobahn- De Schaduw
503: Zwarte kunststof bumpers - Guus Leferink
504: His and hers - Pink Panther
505: That's my number - Jp053
506: Welke auto heeft de Outlaw in 'em? - Escher
507: Stamvaders - lybra
508: Greatest hits of the 80's - Jp053
509: Ode aan de zescilinder - Guus Leferink
510: De 3-deurs hatchback - Bobbeltje
511: Matching colors - rzasa
512: rzasa deelt uit - Guus Leferink
513: American Beauty - 929V6
514: Because it's rubbish - zonder Mazda met BMW
515: The Russians are coming?? - 929V6
516: 1978 - Jp053
517: De opvolger, dat had beter gekund! - British Racing Green
518: Sunshine Reggae - .Timo
519: Buiten de lijntjes - Wrangler
520: We go up! - rzasa
521: Guilty Pleasure! - smarter
522: Comfort - Guus Leferink
523: No smoke, no poke - Guus Leferink
524: Groen - 929V6
525: Doppelauspuff - Jp053
526: Drie! - smarter
527 Via de achterdeur - Pink Panther
528: De mooiste! - Guus Leferink
529: Concurrenten - Bobbeltje
530: PEKEL BAK - British Racing Green
531: De mooiste wieldop!? - 929V6
532: How low can you go? - Jp053
533: Ford weet wat u beweegt - Caspervanc
534: Smile! - Probenator
535: Werkpaarden en sierpaarden - 929V6
536: Geen thema, wel een wensenlijstje - Pink Panther
537: Nu het nog kan! - NielsdW
538: Red mij! - Jay DoubleYou
539: Zoals papa hem vroeger ook had... - smarter
540: Two-Tone - lybra
541: Spoiler alert - 929V6
542: 1979 - smarter
543: De achterwiel aangedreven sedan - Bobbeltje
544: Velgen maken de auto (of niet) - Zadelsnuiver
545: Schaap in wolfskleren - rzasa
546: Waar ken ik dat onderdeel toch van? - Pink Panther
547: Deze moet een kans krijgen - rzasa
548: Het korte klepje - 740estate
549: Met uitsterven bedreigd - Jp053
550: van hetzelfde model - zonder Mazda met BMW
551: auto's met 4 afzonderlijke koplampern - Jp053
552: Je eerste auto met hulp van Jp053's geldboom - Barri
553: Pracht en praal op staal - Zadelsnuiver
554: Koningsdag! - Jp053
555: Born in the Sixties- Escher



Inzenden kan tot woensdag 1 mei, 20:00 uur.
Stemmen kan tot vrijdag 3 mei, 20:00 uur.




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-05-2019 22:28 door Escher.
Zwaar overjarige sedan met bejaarde overmaatse aartsluie 6 in lijn en handbak. Love it!

1991 Chevrolet Opala 4.1/S











R$ 55.000 = € 12.500,-

Chevrolet Opala 1969-1992





6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2019 01:11 door smarter.
Wedstrijd 178! Wat vliegt de tijd. winking smiley
Lancia Delta 1979-1995




In 1979 geïntroduceerd als een stijlvolle, luxe en prijzige variant op de Fiat Ritmo. De Delta bleef lange tijd een muurbloempje tot halverwege
jaren 80 sportieve varianten verschenen en de rallysport kennismaakte met het model. De S4 (die eigenlijk helemaal geen Delta was) even buiten beschouwing gelaten was de HF Integrale de topper van de sportieve serie, die naarmate hij evolueerde steeds extremer werd. In 1993 kwam de tweede generatie Delta op de markt, maar de Integrale mocht nog twee jaar verder in zijn ultieme verschijningsvorm.

Lancia Delta Integrale Evo2 1994 (klik!)







€ 95.500,-
Italiaanse mini gebouwd van 1969 t/m 1986:

Autobianchi A112












Prijs: € 18.990,--

De Autobianchi A112 was een tweedeurs supermini die werd gebouwd tussen 1969 en 1986 door de Italiaanse automaker Autobianchi. Het model werd ontwikkeld met behulp van een gekrompen versie van het Fiat 128-platform en in maar liefst zeven series uitgebracht. Ook als Lancia A112 buiten Italië en Frankrijk verkocht.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-04-2019 20:31 door Jp053.
De SL was te duur, ik had eerlijk gezegd het budget over het hoofd gezien. Maar twijfelde zelf al wel, want in de 18 jaar werd deze SL eigenlijk op andere achterlichtglazen, grille en nog wat kleinigheden nauwelijks gewijzigd.

Deze wel, hij kent zelfs een series I, II en III, die echter allemaal facelifts zijn. De 1e zijn gebouwd in 1969.

Daimler Double Six

Dit is een series III en die bleef veel langer in productie als ooit bedoeld. Hoe dat kwam? In de jaren 70 was Jaguar al met een opvolger bezig. Maar binnen British Leyland ging niets normaal. Stakingen en interne concurrentie was eerder regel als uitzondering. En dus kwam de opvolger, de XJ40, niet in de jaren 70, niet in de daarna bedoelde 1984, maar pas in 1986. En kon daarin alleen een lijn motor worden gemonteerd, de motorruimte was door de Jaguar ontwerpers bewust zo ontworpen zodat de Rover V8 niet paste, men gokte erop dat de dagen van de V12 toch geteld waren.

Maar de vraag naar de V12 bleef en Jaguar/Daimler kon niet anders dan de oude versie naast de nieuwe generatie blijven bouwen. Pas een jaar vóór de facelift van de XJ40 werd dit gewijzigd en daarmee liep de laatste series III in 1992 van de band.

Daimler Double Six Series 1 (1972):


Daimler Double Six Series III - 1990

58.000km - €32.400












Hier te koop



5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2019 21:59 door Pink Panther.


Lotus Esprit V8 Final Edition

Dit blijft toch fantastisch zo’n Lotus Esprit bouwjaar 1976 t/m 2004

Advertentie











Technische Daten
Preis 85.900 €
Fahrzeugzustand Unfallfrei
Kategorie Sportwagen / Coupé
Verfügbarkeit In 1 Tag ab Bestellung
Kilometerstand 40.440 km
Hubraum 3.506 cm³
Leistung 260 kW (354 PS)
Kraftstoffart Benzin
Anzahl Sitzplätze 2
Anzahl der Türen 2/3
Getriebe Schaltgetriebe
Erstzulassung 06/2004
Anzahl der Fahrzeughalter 2
Klimatisierung Klimaanlage
Airbags Front-Airbags
Farbe (Hersteller) Starlight black
Farbe Schwarz Metallic
Innenausstattung Vollleder, Schwarz



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2019 13:22 door Bobbeltje.
Simca 1000

[www.subito.it]

€ 5000,-

Dit doosje is geproduceerd van 1961 tot en met 1978! In 1978 was de moderne 1100 hatchback al meer dan 8 jaar op de markt.









Vendo Simca 1000 anno 1978 km 67.000 originali,
ottimo stato di carrozzeria e meccanica, revisionata,
si valutano eventuali permute.



(hierbij geef ik de zoektocht naar een Ledbury Austin Maestro op.)



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2019 22:12 door rzasa.
Tussen 1982 en 1997 heette hij wel Rialto i.p.v. Robin...

Edit: de Robin Mk II werd al vanaf 1989 naast de Rialto gevoerd, dat brengt de totale productieperiode dan wel op meer dan 15 jaar.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2019 16:49 door 929V6.
Quote
rzasa
Wedstrijd 178! Wat vliegt de tijd. winking smiley

Tja, herinner me nu ook mijn discutabele inzending nog. Die uiteindelijk toch klopte en werd goedgekeurd. Zal ik???

Leuk was hier trouwens ook geweest als je er 2 mocht inzenden, 1 uit de 1e twee en 1 uit de laatste 2 of 3 jaren.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2019 19:26 door Pink Panther.
Lada Niva 1977 - heden



Lada Niva 4x4 2018











Prijs €12.500



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2019 08:58 door SVF.

1975 Volvo 245






En 1993 Volvo 240, €2.850, hier te koop. En geef toe, je zou niet zeggen dat hij al 360k gelopen heeft...

For the long run, ja? De productie startte in 1974 (destijds nog 245 genaamd), en liep hij door tot 1993. Oorspronkelijk had dit model opgevolgd moeten worden door de 700, vanaf begin jaren '80. Nu bleek de oude 200 zo immens populair dat ze hem bleven maken, en wel tot een jaar nádat er met de 700 (tot 1992) was gestopt...



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2019 20:08 door afentoe.
Quote
SVF
Voor zover ik kan bedenken zijn er 2 Japanners die aan de eis van 15 jaar levenscyclus voldoen, de Mazda MX-5 (1990 - 2014) en deze rakker:

Zijn er wel meer hoor.
Quote
Pink Panther
Quote
SVF
Voor zover ik kan bedenken zijn er 2 Japanners die aan de eis van 15 jaar levenscyclus voldoen, de Mazda MX-5 (1990 - 2014) en deze rakker:

Zijn er wel meer hoor.

Ik twijfel over de tweede generatie Suzuki Swift maar die werd in ons land in januari 1989 geïntroduceerd en ergens tot 2003 nieuw verkocht (misschien in het buitenland een jaartje of wat langer?) maar verder kan ik geen Jap bedenken die langer dan 15 jaar (onder dezelfde naam) is geproduceerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-04-2019 20:13 door SVF.
Quote
SVF
Quote
Pink Panther
Quote
SVF
Voor zover ik kan bedenken zijn er 2 Japanners die aan de eis van 15 jaar levenscyclus voldoen, de Mazda MX-5 (1990 - 2014) en deze rakker:

Zijn er wel meer hoor.

Ik twijfel over de tweede generatie Suzuki Swift maar die werd in ons land in januari 1989 geïntroduceerd en ergens tot 2003 nieuw verkocht (misschien in het buitenland een jaartje of wat langer?) maar verder kan ik geen Jap bedenken die langer dan 15 jaar (onder dezelfde naam) is geproduceerd.

Zal na de wedstrijd evt. wel voorbeelden noemen, wel is de naam vaak een probleem. Zo worden soms 100% identieke alleen van andere namen voorzien.
Toyota Land Cruiser J40 (Forty), geproduceerd van 1960 t/m 1984.

In 1960:


Toyota Land Cruiser BJ42

Een occasion van 06/1983. 190 000 km ervaring en een prijs van € 33 000.





Quote
SVF
Voor zover ik kan bedenken zijn er 2 Japanners die aan de eis van 15 jaar levenscyclus voldoen, de Mazda MX-5 (1990 - 2014) en deze rakker:

Subaru Impreza 1992 - 2007

Hier volg ik even niet, ik heb een mx5 uit 2008 (3de generatie NC). Behalve de naam heeft die niks gemeen met het model uit 1990 (1ste generatie NA). Gaat niet meer over een facelift, maar over een latere generatie waarbij de naam behouden blijft. Anders zou je kunnen zeggen dat een BMW 7 serie al sedert 1977 in productie is (E23).
Quote
Niseko
Quote
SVF
Voor zover ik kan bedenken zijn er 2 Japanners die aan de eis van 15 jaar levenscyclus voldoen, de Mazda MX-5 (1990 - 2014) en deze rakker:

Subaru Impreza 1992 - 2007

Hier volg ik even niet, ik heb een mx5 uit 2008 (3de generatie NC). Behalve de naam heeft die niks gemeen met het model uit 1990 (1ste generatie NA). Gaat niet meer over een facelift, maar over een latere generatie waarbij de naam behouden blijft. Anders zou je kunnen zeggen dat een BMW 7 serie al sedert 1977 in productie is (E23).

MX-5 klopte ook niet.
En de hierboven ingezonden Impreza klopt ook niet. Zijn twee verschillende generaties.
Voor mijn gevoel zijn de Impreza en ook de 3e MX-5 een facelift, hetzij een hele grondige een beetje ála Ford Scorpio en Fiesta '95. Maar ik kan er best naast zitten... De 2e MX-5 is in mijn ogen wel een heel duidelijk geval van een klassieke facelift en zou dan met een levencyclus van 17 jaar in elk geval aan de eisen voldoen. Maar ik wil dit topic niet te veel gaan vervuilen met een discussie over de definitie van een facelift. Ik ga proberen wat anders te vinden (nee niet de MX-5)
Bij de Impreza is echt elk carrosseriedeel anders en dat geldt ook voor de manier waarop ze op elkaar aansluiten (zie bijv. de bovenkant van de voorruit). Alleen de lay-out is ongeveer hetzelfde.
V.w.b. de MX-5:
Quote

The exterior styling (done by Yasushi Nakamuta until 2003) resembled the original design, but unlike the update from NA to NB, which was mostly a nose/tail/interior change, the NC shares no components with the NB, except for the fender-mounted turn signal lights on non-U.S. models.
Op voor een tweede ronde: de Peugeot 504; 38 jaar in productie geweest: 1968 tot 2006.
Wel een uitdaging om er eentje te koop te vinden uit de laatste 3 productiejaren....

[www.olx.co.ke]








nog een foto van het origineel uit de 1968 folder:





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2019 10:15 door Pepe41.
Alle inzendingen goedgekeurd behalve Pink Panther (boven budget).
Renault R4 : 1960-1992







Renault R4 GTL Clan



€ 6.990,-
85.200 km
Tweedehands
05/1991
25 kW 34 PK



Beschrijving
RENAULT 4L R4 GTL CLAN 1108 CM3 1991 ETAT PROCHE NEUF 85250 KMS :

"Les Belles Quatrelles" spécialiste R4 en état d'origine dans le Sud Est de la France", vous propose cette R4 GTL CLAN qui se présente dans un état proche neuf.

Il s'agit de l''ultime version de la GTL CLAN équipée du "kit sécurité" (2ième rétroviseur, appuis têtes, feux de recul, feux antibrouillard arrière). Le kit sécurité était présent sur les GTL Clan, Les Savane, les Cartes jeunes........à partir du millésime 1990.

Cette voiture a été vendue neuve dans le département du Var et n'a depuis jamais quitté le Sud Est de la France.

Sa première propriétaire était une dame agée qui l'a gardée de 0 à 38000 kms.
Tous les contrôles techniques sont disponibles depuis ses 38000 kms et son deuxième propriétaire, ils attestent de l'évolution du kilométrage jusqu'à aujourd'hui. Le kilométrage est réel.

Elle se présente dans son plus stric état d'origine (teinte RENAULT Blanc Glacier 389) et dans un état général proche neuf. Il s'agit d'une voiture de maniaque bien soignée et très entretenue.

& Structure : absolument saine, pas de rouille, (photos disponibles), structure en état d'origine (jamais soudée ou réparée), le châssis a juste reçu une couche de peinture expoxy noire il y a 2 ans. Les longerons, les planchers, les ancrages.......sont donc nickels.

& Peinture et carrosserie : peinture neuve dans sa couleur d'origine en Juin 2017, travail de qualité par un carrossier professionnel de confiance. Etat général proche neuf.

& Intérieur : d'origine et en parfait état (voir photos). La voiture est équipée d'un autoradio Blaupunkt dans la console RENAULT d'origine avec une antenne de soutière

& Mécanique : le contrôle technique est vierge et date du 13/02/2019. La voiture peut parcourir toute distance. Elle est bien sûr en parfait état de marche. Tout fonctionne y compris les feux de recul, le feux arrière antibouillard qui souvent ne fonctionnent pas sur les Clan.
La voiture est équipée d'un lave glace électrique.
Elle vient d'être révisée : les 4 pneus sont absoluement neufs. L'allumage complet, la batterie, les bielettes de direction aussi sont neuves. Vidange et filtres ont 2000 kms.

En Juin 2017, la voiture a fait l'objet d'une grosse révision : vidanges, filtres, thermostat, liquide de refroidissement, silencieux d'échappement, sonde, plaquettes avant, 4 pneus, soufflets de direction, kits roulement, flexibles de freins....

En 2015, l'embrayage a été changé.

Au total 3377,72 euros ont été investif depuis 2015 dans la voiture (Le prix de reviens total est nettement supérieur à 7000 euros)

Au final, il s'agit donc d'une R4 qui se présente dans un état comme l'on en trouve peu sui le marché (proche neuf) et "dieu sait" que nous vendons des R4 toute l'année. Le prix de 7450 euros à débattre est donc justifié par la rareté de l'état, la qualité globale de la voiture et la réalité des prix sur le marche de la R4;

Prix : 6990 euros



Dat kan er toch maar eentje zijn, de Volkswagen Kever
Gebouwd van 1938 in Duitsland tot 30 juli 2003 te Mexico, de laatsten zijn in 2004 op kenteken gezet
Dit exemplaar is een van de allerlaatste:

2004 Volkswagen Kever



EUR 11.999.-

Fahrzeugzustand Unfallfrei
Kategorie Limousine
Kilometerstand 8.850 km
Hubraum 1.584 cm³
Leistung 34 kW (46 PS)
Kraftstoffart Benzin
Anzahl Sitzplätze 4
Anzahl der Türen 2/3
Getriebe Schaltgetriebe
Erstzulassung 05/2004
HU Neu
Klimatisierung Keine Klimaanlage oder -automatik
Farbe (Hersteller)silber (Silber)
Farbe Silber Metallic
Innenausstattung Stoff, Grau









Een van de eerste, uit 1938





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2019 12:33 door Guus Leferink.
Ook in het oosten van Europa zijn een aantal modellen behoorlijk lang in productie geweest. Vaak begonnen in de jaren '70 of '80, met chromen bumpers en erg vierkant, en met wat facelifts steeds boller met meer toepassingen van plastic gebruikt.
Helaas kon ik geen Tatra 613 uit de laatste 3 bouwjaren vinden (wel een aantal zonder bouwjaar...), dat vond ik een erg tof voorbeeld. Maar ook deze mag er zijn: de Zastava Yugo, op sommige markten ook als Yugo verkocht. De fabrikant was echter altijd Zastava. Hier een exemplaar uit het laatste bouwjaar:

2008 Zastava Yugo 1.1

Bouwjaar: 2008 (productie: 1980-2008)
93.000 km
Te koop in Belgrado, Servië
Prijs: € 700

Foto's:









Ter herinnering, bij de introductie in 1980 zag 'ie er zo uit:

Quote

Dat kan er toch maar eentje zijn, de Volkswagen Kever
Gebouwd van 1938 in Duitsland tot 30 juli 2003 te Mexico, de laatsten zijn in 2004 op kenteken gezet

Quote
Wikipedia
In het begin van de jaren vijftig werd de achterruit 50% groter. Kevers van dit type noemt men vaak Ovaaltje. De achterruit zou nog een keer vergroot worden en werd ook iets rechthoekiger. De Kever werd met de jaren steeds een klein beetje veranderd, zodat Kevers uit 1949 en uit 1970 nog maar één onderdeel gemeen hadden: de rubber afdichtstrip van de motorklep.

De grootste verandering werd doorgevoerd in de jaren zeventig. Tussen augustus 1970 en januari 1980 zijn er naast de "gewone" kever ook de 1302- en 1303-modellen gebouwd, die Volkswagen zelf (vooral in Amerika) Superbeetles noemde. De 1302 (sedan en cabriolet) is slechts twee jaar (van augustus 1970 tot en met juli 1972) gebouwd. De 1303 sedan is gebouwd van augustus 1972 tot en met juli 1975 en de 1303 cabriolet tot en met januari 1980.

Een paar opvallende wijzigingen die Volkswagen in deze modellen heeft doorgevoerd zijn de voorwielophanging met MacPherson-veerpoten, een kortere draaicirkel (hoewel de wielbasis 20 cm langer is) en een bijna verdubbelde bruikbare bagageruimte (260 liter in plaats van 140 liter) onder de voorklep. Dit laatste was te danken aan de betere positionering van het reservewiel, dat in een Superbeetle plat wordt neergelegd. Dit is mogelijk doordat er geen vooras in de weg zit. Het 1303-model heeft een opvallende bolle voorruit die 42% groter is dan die van zijn voorganger.

Denk dat ook bij de Kever minstens sprake is van een mk1, mk2, mk3, etc ...
Quote
British Racing Green
Quote

Dat kan er toch maar eentje zijn, de Volkswagen Kever
Gebouwd van 1938 in Duitsland tot 30 juli 2003 te Mexico, de laatsten zijn in 2004 op kenteken gezet

Quote
Wikipedia
In het begin van de jaren vijftig werd de achterruit 50% groter. Kevers van dit type noemt men vaak Ovaaltje. De achterruit zou nog een keer vergroot worden en werd ook iets rechthoekiger. De Kever werd met de jaren steeds een klein beetje veranderd, zodat Kevers uit 1949 en uit 1970 nog maar één onderdeel gemeen hadden: de rubber afdichtstrip van de motorklep.

De grootste verandering werd doorgevoerd in de jaren zeventig. Tussen augustus 1970 en januari 1980 zijn er naast de "gewone" kever ook de 1302- en 1303-modellen gebouwd, die Volkswagen zelf (vooral in Amerika) Superbeetles noemde. De 1302 (sedan en cabriolet) is slechts twee jaar (van augustus 1970 tot en met juli 1972) gebouwd. De 1303 sedan is gebouwd van augustus 1972 tot en met juli 1975 en de 1303 cabriolet tot en met januari 1980.

Een paar opvallende wijzigingen die Volkswagen in deze modellen heeft doorgevoerd zijn de voorwielophanging met MacPherson-veerpoten, een kortere draaicirkel (hoewel de wielbasis 20 cm langer is) en een bijna verdubbelde bruikbare bagageruimte (260 liter in plaats van 140 liter) onder de voorklep. Dit laatste was te danken aan de betere positionering van het reservewiel, dat in een Superbeetle plat wordt neergelegd. Dit is mogelijk doordat er geen vooras in de weg zit. Het 1303-model heeft een opvallende bolle voorruit die 42% groter is dan die van zijn voorganger.

Denk dat ook bij de Kever minstens sprake is van een mk1, mk2, mk3, etc ...

Op zich heb je wel een punt natuurlijk
Ik laat het even aan Escher; wanneer hij de Kever afkeurt ga ik gewoon op zoek naar wat anders
De Saab 96, geproduceerd van 1960 tot en met 1980, was zeker in it for the long run. En dan is de basisvorm ook nog gebaseerd is op de Ursaab uit 1947, waardoor de auto nog ouder leek in zijn laatste jaren.



Zo zag hij er in 1960 uit.




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2019 18:46 door Nemesis Inferno.
.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2019 22:36 door Zonder Mazda met BMW.
Daar zit ongeveer evenveel verschil tussen als tussen de oer-Mini en het huidige model.
Negen (waarvan één compleet gewijzigd model) van de vijftien inzendingen voldoen nu werkelijk aan de opdracht "Merk en typebenaming zijn ongewijzigd gebleven". spinning smiley sticking its tongue out



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2019 23:26 door 929V6.
Met de kanttekening dat ik niet 100% zeker ben of het bouwjaar wordt goedgekeurd (volgens mij kwam de 700 als opvolger al in 1996)

1993 Tatra 613
[www.rajveteranu.cz]
599 000 Kč - € 23.331











En het origineel uit 1974:
Quote
929V6
Negen (waarvan één compleet gewijzigd model) van de vijftien inzendingen voldoen nu werkelijk aan de opdracht "Merk en typebenaming zijn ongewijzigd gebleven". spinning smiley sticking its tongue out

De Simca 1000 klopt ook niet?
De Renault 9 werd in 1981 geïntroduceerd in Europa en in 1982 bekroond met de titel Auto van het Jaar. In Europa werd de auto in 1988 opgevolgd door de Renault 19, die op zijn beurt in 1996 werd opgevolgd door de Mégane. In Turkije en Colombia werd de Renault 9 echter vrolijk verder geproduceerd, en kwam er zelfs nog een Phase 4 die Europa nooit gehaald heeft.



Ik zag op Wikipedia wel wat verwarring over het laatste productiejaar. Volgens de Franse Wikipedia-pagina is de Renault 9 geproduceerd van 1981 (Europa) tot 2000 (Turkije). Volgens de Engelse pagina is 'ie in Turkije geproduceerd tot 2004, maar op diezelfde pagina staat dat 'ie in Turkije verkocht is tot 2000, dus ik vermoed dat die 2004 onjuist is. Ik kan er ook niet een vinden met een bouwjaar van na 2000. In eerste instantie zocht ik een inzending uit 2000 uit Turkije, maar daar staan allemaal van die irritante beeldmerkjes door de foto's heen, dus vandaar dat het een ietsje oudere uit Colombia is geworden.

1998 Renault 9



Prijs: $6.900.000 (= €1.916)
Año: 1998
Kilómetros: 15.000 km









1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2019 08:35 door lybra.
Quote
929V6
Negen (waarvan één compleet gewijzigd model) van de vijftien inzendingen voldoen nu werkelijk aan de opdracht "Merk en typebenaming zijn ongewijzigd gebleven". spinning smiley sticking its tongue out

Geef ff aan welke niet goed zijn svp.
Inzendingen nogmaals overlopen. Alle inzendingen goedgekeurd behalve zonder Mazda met BMW ; deze Wrangler is inderdaad een volledig ander model/nieuwe generatie.
Dit model is geintroduceerd in 1983, onderstaand exemplaar is één van de laatste en heeft slechts 83.500km ervaring:

1999 Peugeot 205







Hier te koop voor 2.500€.
Quote
Pink Panther
Quote
929V6
Negen (waarvan één compleet gewijzigd model) van de vijftien inzendingen voldoen nu werkelijk aan de opdracht "Merk en typebenaming zijn ongewijzigd gebleven". spinning smiley sticking its tongue out

Geef ff aan welke niet goed zijn svp.

Autobianchi A112 - Lancia A112
Simca 1000 - Simca 1005
Lada Niva - Lada 4x4
Volvo 245 - Volvo 240
VW Kever - twijfelgeval, want waar is dat een officiële typenaam?
Zastava Yugo - Zastava Koral
Jaguar XJ-S - Jaguar XJS

Maar wat mij betreft ook prima als Escher ze goedkeurt, de modellen zijn immers wel hetzelfde gebleven.
Volkswagen Citi Golf 2006

Bouwjaar: 2006
Kilometerstand: 149.000 km
Prijs: £4.950,- = € 5.750,-

De Volkswagen Golf I was geleverd van 1974 t/m 1983. In 1984 besloot Volkswagen South Africa de Golf I te bouwen en werd een succes, dit hebben ze volgehouden tot 2009!

In 2002 kreeg de Citi Golf zijn (volgens mij tweede) en laatste facelift, toen werd er onder meer een nieuw dashboard gemonteerd van de Skoda Fabia. Tot die tijd had de auto gewoon het originele Golf I dashboard! Tot 2008 was er zelfs nog een motor leverbaar met carburateur.

2006: Volkswagen Citi Golf (geleverd tot 2009)












1974: Volkswagen Golf I



Link naar advertentie



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2019 15:53 door Probenator.
Ik ga er inderdaad voor opteren om niet al te strikt inzendingen te weigeren; behalve de Wrangler voldoen ze op dit ogenblik allemaal (ook de Citi Golf) aan mijn idee achter deze wedstrijd.
Quote
Escher
Ik ga er inderdaad voor opteren om niet al te strikt inzendingen te weigeren; behalve de Wrangler voldoen ze op dit ogenblik allemaal (ook de Citi Golf) aan mijn idee achter deze wedstrijd.

Goede beslissing Escher thumbs up Leuke wedstrijd ook, daarom doe ik graag weer mee na een tijdje afwezig te zijn geweest drinking smiley

Gelijk mijn inzending maar even afmaken.
Gek dat ie nog niet ingezonden is, de Defender!
Het leuke is dat ze in 2016 geëindigd zijn met een Heritage edition, dat maakt het vergelijk met de eerste Defender (die nog niet zo heette natuurlijk) leuk maakt.

Land Rover Defender 110 Heritage Station Wagon
03-2016 | €69.990 | 425km







Het origineel:
Leuke wedstrijd, en leuke vondsten tot nog toe!

Mijn keus gaat uit naar deze Chevrolet Chevy C2, één van de twee opvolgers van de Kever als dé auto van het volk in Mexico. In 1994 kwam de Opel Corsa B op de markt als Chevrolet Chevy, in eerste instantie uit Europa geïmporteerd en vanaf 1996 gebouwd in Ramos Arizpe, Coahuila. De Corsa C werd vanaf 2001 ook als Chevrolet Corsa in Mexico verkocht, maar de Chevy werd daarnaast als goedkoper alternatief gewoon verder gebouwd. In 2004 werd de Chevy ingrijpend gefacelift en ging vanaf toen als C2 door het leven, in 2009 volgde er nog één. De laatste Chevy's rolden in 2012 van de band, het model werd op de Mexicaanse markt opgevolgd door de Aveo.

Het gekozen exemplaar is een driedeurs 1.6 benzine uit 2011 met 80.000km op de klok. Behalve stuurbekrachtiging is de uitrusting magertjes maar op het oog ziet hij er in warme-landen-vriendelijk wit nog scherp uit. Voor 59.000 MXN, omgerekend € 2.775 is hij de jouwe. Hij staat in Naucalpan, een voorstad van Mexico-Stad. Vanaf volgende week ben ik daar drie weken, voor de liefhebbers kan ik een kijkje gaan nemen.

[auto.mercadolibre.com.mx]









Voor de volledigheid de Chevy zoals 'ie in 1994 op de markt kwam.

OER!

smarter- 1991 Chevrolet Opala 4.1/S (1969-1992)





---
929V6- 1994 Lancia Delta Integrale Evo2 (1979-1995)





---
Jp053- 1984 Autobianchi A112 (1969-1986)





---
Pink Panther- 1990 Daimler Double Six (1969-1992)





---
Bobbeltje- 2004 Lotus Esprit (1976-2004)





---
rzasa- 1978 Simca 1000 (1961-1978)





---
SVF- 2018 Lada Niva 4x4 (1977-heden)





---
afentoe- 1993 Volvo 240 (1974-1993)





---
Spekky- 1983 Toyota Land Cruiser (1960-1984)





---
Pepe41- 2006 Peugeot 504 (1968-2008)





---
British Racing Green- 1991 Renault R4 (1960-1992)





---
Guus Leferink- 2004 VW Kever (1938-2003)





---
NielsdW- 2008 Zastava Yugo (1980-2008)





---
Zadelsnuiver- 1993 Tatra 613 (1974-1996)





---
lybra- 1998 Renault R9 (1981-2000)





---
Escher- 1994 Jaguar XJS (1975-1996)





---
Timo- 1999 Peugeot 205 (1983-1999)





---
Probenator- 2006 Volkswagen Citi Golf (1974-2009)





---
Barri- 2016 Land Rover 90/110/Defender (1983-2016; 2018)





---
BeWo- 2011 Chevrolet Chevy (1994-2012)



Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close