Uitslag bekend: Foto van het jaar 2018

Gepost door afentoe 
Welkom bij de derde enige echte Autoweekforumverkiezing van de foto van het jaar. Gezien de populariteit van de vorige twee edities én de maandelijkse fotowedstrijden hoop ik op veel inzendingen bij deze verkiezing puur op basis van de foto.

Spelregels
Ik wil iedereen zo vrij mogelijk laten in het inzenden, onder de streep bepalen de stemmers. Uiteraard wel een paar regeltjes/afspraken.
1. Iedere forummer mag maximaal twee door hem-/haarzelf genomen foto’s inzenden. Logischerwijs moeten deze foto’s genomen zijn tussen 01 januari en 31 december 2018.
2. Formaat per foto graag beperken tot 800*600, alleen zo zijn de foto’s in alle browsers fatsoenlijk zichtbaar. Links naar de foto in een grotere resolutie (bijvoorbeeld op Flickr) zijn toegestaan.
3. Bij iedere foto mag een korte motivatie worden geschreven, graag per foto te beperken tot ongeveer 50 woorden. In het rijtje wordt deze motivatie steeds onder de foto geplaatst.
4. Om de stemmen goed te kunnen tellen krijgt elke foto in het rijtje een naam van een of twee woorden. Deze naam mag je voor de motivatie zetten, anders verzin ik er een voor je.
5. Het is en blijft hier een autoforum, dus moet op de foto op zijn minst een flinke bijrol worden ingenomen door een auto/bedrijfswagen/truck/bus/... Dit wordt objectief beoordeeld door een eenkoppige jury bestaande uit ondergetekende.
6. Alle stemmende deelnemers ontvangen per foto vijf bonuspunten. Uiteraard zijn ook stemmen van niet-deelnemers meer dan welkom!
De prijs voor de winnaar is eeuwige roem, en wel door middel van opname in onderstaand rijtje.

Eerdere winnaars
2016: Micha D. [c1.staticflickr.com]
2017: D’Oh. [farm3.staticflickr.com]
2018: Smarter. [i.imgur.com]

Inzenden kan tot en met zondag 03 februari 2019, 20u00. De servertijd van het forum is hierin leidend. Vervolgens maak ik het rijtje (en geef een seintje als alle foto’s braaf worden weergegeven) en kan er door middel van een top-5 gestemd worden tot zondag 10 februari 2019, 20u00, hierover later meer. Iedereen veel succes!

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn, dat ben ik zelf ook niet! smiling smiley
Je hoeft ook geen dure camera te gebruiken, soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik. En… Heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en doe mee!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2019 20:28 door afentoe.
Naast dit spelletje is de fotowedstrijd van januari 2019 ( "Een schone lei" ) nog in volle gang, vergeet niet om vóór donderdag 24 jan., 20u00, in te zenden! [www.autoweek.nl]

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-01-2019 12:17 door afentoe.
Leuk afentoe! De maandelijkse doe ik zo nu en dan aan mee, en zelfs al een keer gewonnen. Dus ik ga maar eens kijken wat ik dit jaar allemaal aan foto's heb gemaakt winking smiley.
Ik doe graag mee met de volgende twee foto's:

Saab parking only

Gefotografeerd in mijn woonplaats Alkmaar. Het geel van deze onk-96 past mooi bij de kozijnen.

Continental (for) breakfast

Ook in Alkmaar op de kiek gezet, niet zo ver van de Saab, op een vroege zondagochtend. Smullen!

Ik ben benieuwd naar jullie foto's!
Leuk dat ook deze wedstrijd weer in het leven is geroepen! Ik ga voor twee oudjes dit keer:

1. Vergeten Fiat

Deze Fiat 1100 uit 1959 viel me ineens op naast een schuur, terwijl ik onderweg was voor mijn werk. Ik kon het niet laten om even uit te stappen en mijn best te doen voor een aantal mooie foto's. Deze vind ik zelf erg sfeervol geworden.

2. De jaren '50

In Langbroek, een klein boerendorpje waar mijn ouders wonen, kwam ik in het oude deel van het dorp onverwachts deze Citroën vrachtwagen uit 1950 tegen. Paste erg mooi in het decor, wat mij betreft.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-01-2019 12:11 door NielsdW.
adinsx
Leuk afentoe!

Vaker dan eens per jaar is inderdaad niet nodig.grinning smiley Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan inzenden.
Leuk, bedankt voor de organisatie afentoe! Ik ga mijn archief eens lekker doorbladeren, veel foto's gemaakt dit jaar dus daar moet toch wel iets dat wedstrijd-waardig is tussen zitten zou je denken.
Mooie inzendingen al! Alles goedgekeurd uiteraard. thumbs up

929V6
adinsx
Leuk afentoe!

Vaker dan eens per jaar is inderdaad niet nodig.grinning smiley Ik zal vanavond eens kijken of ik iets kan inzenden.

Maandelijkse wedstrijden al eens bekeken? winking smiley
Persoonlijk vind ik die ook altijd leuk, komt veel leuks voorbij.
Leuk om weer door een jaar van foto's te kijken om te zien wat er allemaal tussen zit. Grappig om dan uitgerekend 2 foto's te selecteren die met mijn Ricoh GR II compact camera gemaakt zijn, terwijl ik een heel arsenaal aan lenzen en body's heb liggen... Less is dus toch more uiteindelijk...

Foto 1:

Een memorabele tocht met mijn gezin in de DS van medeforummer grensrijder op een prachtige zomeravond:

Hier in hoge resolutie

Foto 2:

In de herfstvakantie zijn we met de auto naar Venetië geweest, we verbleven in een mooie villa aan het water in het nabijgelegen Mira. Rijdend langs de prachtige huizen en villa's trof ik onderstaand tafereel aan waar flink gewerkt werd met een ruim 50 jaar oude Fiat bedrijfsauto incl. volledig functionerende kraan:

Hier in hoge resolutie
Tja, veel van mijn foto's waar een auto op staat zijn toch vanuit ongeveer dezelfde hoeken genomen waardoor er niet heel veel uitspringt. Na enig wikken en wegen komen deze twee voor mij het meest in aanmerking:

Foto 1: Eend in volle vlucht

Even bijkomen op een bankje vlak bij de zuidelijke stadspoort van het Franse stadje Vendôme, uiteraard met de camera in de aanslag voor wat er eventueel langs zou kunnen komen. Voor deze snelle eend was ik net op tijd.

Foto 2: Max Cuore vanuit maxicosiperspectief

Toch was dit minuscule autootje een van de hoogtepunten van Japan Classic Sunday , en zo lijkt het nog wat qua grootte.
Tsja, 2018....voor mij een geslaagd jaar, veel gedaan, tot rust gekomen in zekere zin, mijn passie herontdekt, veel mensen leren kennen, veel dingen geleerd. Dus welke foto's bespreken dat?

Zeuven Heuvels

Een vriendschap die al langer aan het ontstaan was maar echt versterkt is in 2018, iemand die een beetje dezelfde gekke dingen heeft die mij ook wel wat omschrijven maar dan met meer ervaring en een kennis waar je u tegen zegt.
De verbindende factor? Renault en snelheid. Het jonge jochie, de Clio en de uitgebouwde en aangepaste F7P 2.0 16V R19 16V.

Sky is the limit?

En waar ben ik natuurlijk zonder het kleine rode rakkertje, een wagentje die ondanks zijn sobere komaf een vast plekje heeft in mijn gedachten en waarvan ik het tot nog toe niet over mijn hart kan verkrijgen hem ooit weg te doen. Een die in de autocommunity en Renault scene best al een bekende verschijning is. 2018 was het jaar dat ik hem naar mijn hand heb gezet en waarin die meer dan ooit super betrouwbaar is gebleken en me overal heeft gebracht waar ik heen wilde. 2018 begonnen we op 214.000 en eindigden we op 258.000, veel dingen gedaan en veel daarvan waren nooit gebeurd zonder die kleine Clio. Dus thanks vriendje! smileys with beer
Ohja, het is er weer tijd voor. Nou, bij deze mijn favoriete foto's van afgelopen jaar!

2018, het jaar waarin mijn 306 is voorzien van een ruimer hart. Van 1.6-8v naar 2.0-16v, van 88 naar 132 pk. De vuurdoop voor deze motorwissel volgde in de Alpen tijdens een memorabele roadtrip met vrienden. Op de prachtige Klausenpass zette ik 'm even aan de kant, keek naar de auto, keek naar het landschap en besloot: deze exercitie was zowel de moeite als het geld meer dan waard.

Peugeot 306 Cabriolet ft. Klausenpass by Elco van der Meer, on Flickr

2018 is ook het jaar van de Peugeot 508. Ik had het genoegen om mijzelf de nieuwkomer vijf dagen lang toe te eigenen en heb er behoorlijk van genoten. Het is naast een mooie ook echt een goede auto, voor mij de beste keuze in het D-segment. Deze foto is gemaakt in 'n parkeergarage in Den Bosch, een stad waar ik graag kom. Deze combi maakt deze foto met recht tot een van mijn favorieten van 2018.

New Peugeot 508 by Elco van der Meer, on Flickr
Inderdaad leuk om weer eens door alle foto's te bladeren. En nu vanuit een ander perspectief. Niet de auto of spots doet ertoe, maar de foto zelf. Dan merk ik toch dat ik vaak weinig moeite doe voor leuke foto's van spots, terwijl ik het eigenlijk wel leuk vind om te doen. Leermomentje.

Ik ontkom er hier niet aan om mijn fave-knaller op Flickr te plaatsen. De DS van mijn halfbroer op de camping in Frankrijk. De compositie was me al eerder opgevallen, het was een kwestie van wachten op het juiste licht voor een geslaagde foto.

Citroën DSuper 1971 (AE-76-73) by MilanWH, on Flickr

En omdat ik best wel van detailfoto's houd, maar het zelf te weinig doe, toch maar eentje.

Panhard CS RL X72 1933 (DZ-02-64) by MilanWH, on Flickr
Nico, kan je proberen iets te snijden in de tekst bij de tweede foto? Ik ga hem er niet op afkeuren, maar het zou de leesbaarheid van het rijtje vergroten.

Alles weer goedgekeurd, wat heeft de jury het toch makkelijk. thumbs up

En dan doe ik zelf ook nog mee. Eind september en begin oktober mocht ik een prachtige reis maken door Nevada en Californië, in die weken heb ik onderstaande foto’s genomen.

Big Sur – In een van de bekendste ‘state parks’ van Californië stikte het van de oude Porsches, maar er leek er geen fatsoenlijk op de foto te willen. Totdat ik dit groene exemplaar nét op tijd aan hoorde komen om terug richting autoweg te sprinten. Naar het resultaat kan ik blíjven kijken.

Red Rock – Zo’n drie kwartier buiten Las Vegas ligt de oogverblindend prachtige Red Rock Canyon. Kijk maar in de grille van “mijn” huurcampertje*, dan snap je de naam. De camper prominent in beeld met de Mojavewoestijn op de achtergrond maakt dit op autovlak voor mij hét beeld van Nevada.
*: schade zat er al. tongue sticking out smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-01-2019 20:43 door afentoe.
Hierbij, na lang wikken en wegen, mijn twee inzendingen.
In mei 2018 trok ik met een paar vrienden naar Engeland om daar te genieten van een tweedaags spektakel luisterend naar de naam Retro Rides Weekender. Buiten de vele mooie auto's die er tentoon gesteld stonden was er ook aardig wat activiteit op het circuit. Het was hier dat ik voor het eerst flink aan de slag ben gegaan met het maken van panning foto's De mooiste vind ik deze Datsun Violet in rallytrim.

Vlammen op de baan

Dan de volgende foto, een klassieke Amerikaan in een setting waar je hem niet verwacht. In 2018 was de Antwerpse cars & coffee meeting verhuisd naar het haventerrein. Op een zonnige zondagmorgen in oktober leverde dat een hele rits fraaie foto's op. Deze springt er vanwege het contrast en de kleurrijke achtergrond het meest tussenuit voor mij.

Weekend business

Beide foto's zijn klikbaar voor groter formaat.
Leuk dat je deze wedstrijd hebt opgezet Afentoe!

Voor mij was 1 foto meteen duidelijk:

Lancia Fulvia Zagato 1.3S & Lancia Hyena, tijdens de zomermeeting van de Lancia-club.

Deze foto is gemaakt bij Autobedrijf Snippe, ik vond alle neusjes van de Kalina's erg leuk zo, waarschijnlijk is dit 80% van alle Nederlandse Kalina's.
Het is haast onmogelijk om te kiezen. Ik heb dan ook niet echt een verhaal c.q. onderbouwing erbij.

My pride & Joy
IMG_20180923_145648_2 by M R, on Flickr

Moderne oude tijd
SAM_5315 by M R, on Flickr
Mooie inzendingen, alles goedgekeurdthumbs up.
lastige taak is me dit. winking smiley
Ga er toch nog even twee plaatsen. Tja, 2018 begon bijna een jaar geleden met een nieuwe vierwieler, en daar maakte ik natuurlijk veel foto's van, maar er was ook nog een andere blauwe bijzondere auto waar ik een week plezier van heb gehad.

1) Deze kon niet ontbreken. Mede de winnende foto gebleken in de fotowedstrijd 'het bos', en ik ben nog steeds blij met het resultaat:

2) Een week lang de Stelvio Q onder de hoede gehad. Goh, zelfs 510 pk went snel. Aan alles komt een eind, zo ook het inleveren van de demo-auto bij zijn eigenaar, Kien in Velp:
Ik doe ook mee smiling smiley

"Prima bandjes"

Ergens in februari vorig jaar heb ik nieuwe wintersloffen onder de Prius laten monteren. Om ze uit te proberen hebben we er gelijk een tripje van ruim 400km mee gemaakt, -27° en bakken sneeuw op de weg. Conclusie: prima bandjes! thumbs up

"Fresh & Clean"

Ik haal altijd veel voldoening uit het poetsen van mijn Mégane, hoe mooi die zwarte lak weer glimt na een paar uurtjes stoeien blijft waanzinnig om te zien. Omdat het resultaat helaas niet heel lang zichtbaar blijft maak ik vaak even een fotoje, waarvan dit toch wel de mooiste is.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-01-2019 18:09 door Zadelsnuiver.
Adinsx en Zadelsnuiver ook goedgekeurd!

Inzenden kan nog tot as. zondagavond 20u00, ik ben benieuwd hoeveel moois we nog mogen verwelkomen!
Bij deze nog mijn twee inzendingen:

Ergens in maart, in de namiddag op circuit Zandvoort maakte ik dit 'fotogenieke' plaatje. Over het hele circuit was het mistig niet vanwege de bandenrook maar 'gewoon' omdat het weer was omgeslagen. Er zaten drie mensen op de motorkap te genieten van de aparte sfeer die dit gaf.

Ook op circuit Zandvoort maar 1 dag eerder dan de vorige foto was er 'Vrij Rijden'. Ik vond dit een leuk plaatje geworden omdat het enigszins de verscheidenheid van de deelnemers laat zien maar nog genoeg focus op de oude Porsche blijft.

Ik heb nog nooit aan een fotowedstrijd meegedaan, maar nu doe ik ook eens mee.

Op herhaling, want al mijn inzending voor spot van het jaar, maar simpelweg mijn favoriete foto van 2018: de Topolino van gasten op de oprit van mijn ouders in de vroege ochtendzon eind mei.

Afgelopen zomer was ik in Napels, een stad waar je wat langer moet verblijven om het te leren waarderen denk ik. Een stad die ondanks of misschien wel dankzij de rafelranden tot de verbeelding spreekt. Ik houd wel van dat ongepolijste. Dit plaatje van een oude Iveco bestelauto maakte ik terwijl ik op een bankje onder de schaduw van de bomen langs de Middellandse zee even aan het bijkomen was. Qua belichting en dergelijke is het geen hoogvlieger, maar het Napolitaanse decor moet het 'm doen.

D'Oh en Rutger goedgekeurd!
Inzenden kan nog tot 20u00 vanavond.
Het rijtje
Mijn complimenten aan alle inzenders, het is een flink en mooi rijtje geworden. En nu is de lastige taak om te bepalen wie er wint aan jullie, de stemmers.
Dit doen jullie door middel van een top-5, waarbij de eerste plaats (vijf punten) bovenaan staat. Precies, exact hetzelfde idee als bij de spot van het jaar. Gelieve hierbij de volgende vier punten niet te vergeten.
1. Per foto staan de username van de inzender en de titel van de foto cursief gedrukt. Gelieve de cursieve tekst in je stem te plaatsen (bijv.: “1e plaats: Jantje – Titel foto”). Dit minimaliseert de kans dat ik mij in het verwerken vergis.
2. Eervolle meldingen zijn toegestaan, maar worden in de uitslag niet meegenomen of vernoemd.
3. Stemmende deelnemers ontvangen per foto vijf bonuspunten.
4. Stemmen kan tot zondag 10 februari 2019, 20u00 door middel van een reactie in dit topic. Een eenmaal ingezonden stem kan niet meer worden gewijzigd.

rzasa – Saab parking only. Gefotografeerd in mijn woonplaats Alkmaar. Het geel van deze onk-96 past mooi bij de kozijnen.

rzasa – Continental (for) breakfast. Ook in Alkmaar op de kiek gezet, niet zo ver van de Saab, op een vroege zondagochtend. Smullen!

NielsdW – Vergeten Fiat. Deze Fiat 1100 uit 1959 viel me ineens op naast een schuur, terwijl ik onderweg was voor mijn werk. Ik kon het niet laten om even uit te stappen en mijn best te doen voor een aantal mooie foto's. Deze vind ik zelf erg sfeervol geworden.

NielsdW – De jaren ‘50. In Langbroek, een klein boerendorpje waar mijn ouders wonen, kwam ik in het oude deel van het dorp onverwachts deze Citroën vrachtwagen uit 1950 tegen. Paste erg mooi in het decor, wat mij betreft.

smarter – DS zomeravond. Een memorabele tocht met mijn gezin in de DS van medeforummer grensrijder op een prachtige zomeravond:

smarter – Fiat Italië. In de herfstvakantie zijn we met de auto naar Venetië geweest, we verbleven in een mooie villa aan het water in het nabijgelegen Mira. Rijdend langs de prachtige huizen en villa's trof ik onderstaand tafereel aan waar flink gewerkt werd met een ruim 50 jaar oude Fiat bedrijfsauto incl. volledig functionerende kraan (zie originele post voor linkje, red.)

929V6 – Eend in volle vlucht. Even bijkomen op een bankje vlak bij de zuidelijke stadspoort van het Franse stadje Vendôme, uiteraard met de camera in de aanslag voor wat er eventueel langs zou kunnen komen. Voor deze snelle eend was ik net op tijd.

929V6 – Max Cuore vanuit microperspectief. Toch was dit minuscule autootje een van de hoogtepunten van Japan Classic Sunday , en zo lijkt het nog wat qua grootte.

Nico GTR – Zeven Heuvels. Een vriendschap die al langer aan het ontstaan was maar echt versterkt is in 2018, iemand die een beetje dezelfde gekke dingen heeft die mij ook wel wat omschrijven maar dan met meer ervaring en een kennis waar je u tegen zegt. De verbindende factor? Renault en snelheid. Het jonge jochie, de Clio en de uitgebouwde en aangepaste F7P 2.0 16V R19 16V.

Nico GTR – The sky is the limit?. En waar ben ik natuurlijk zonder het kleine rode rakkertje, een wagentje die ondanks zijn sobere komaf een vast plekje heeft in mijn gedachten en waarvan ik het tot nog toe niet over mijn hart kan verkrijgen hem ooit weg te doen. Een die in de autocommunity en Renault scene best al een bekende verschijning is. 2018 was het jaar dat ik hem naar mijn hand heb gezet en waarin die meer dan ooit super betrouwbaar is gebleken en me overal heeft gebracht waar ik heen wilde. 2018 begonnen we op 214.000 en eindigden we op 258.000, veel dingen gedaan en veel daarvan waren nooit gebeurd zonder die kleine Clio. Dus thanks vriendje!

Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass. 2018, het jaar waarin mijn 306 is voorzien van een ruimer hart. Van 1.6-8v naar 2.0-16v, van 88 naar 132 pk. De vuurdoop voor deze motorwissel volgde in de Alpen tijdens een memorabele roadtrip met vrienden. Op de prachtige Klausenpass zette ik 'm even aan de kant, keek naar de auto, keek naar het landschap en besloot: deze exercitie was zowel de moeite als het geld meer dan waard.

Elco – New Peugeot 508. 2018 is ook het jaar van de Peugeot 508. Ik had het genoegen om mijzelf de nieuwkomer vijf dagen lang toe te eigenen en heb er behoorlijk van genoten. Het is naast een mooie ook echt een goede auto, voor mij de beste keuze in het D-segment. Deze foto is gemaakt in 'n parkeergarage in Den Bosch, een stad waar ik graag kom. Deze combi maakt deze foto met recht tot een van mijn favorieten van 2018.

MWH – DS Frankrijk. Ik ontkom er hier niet aan om mijn fave-knaller op Flickr te plaatsen. De DS van mijn halfbroer op de camping in Frankrijk. De compositie was me al eerder opgevallen, het was een kwestie van wachten op het juiste licht voor een geslaagde foto.

MWH – 1933 Panhard. En omdat ik best wel van detailfoto's houd, maar het zelf te weinig doe, toch maar eentje.

afentoe – Big Sur. In een van de bekendste ‘state parks’ van Californië stikte het van de oude Porsches, maar er leek er geen fatsoenlijk op de foto te willen. Totdat ik dit groene exemplaar nét op tijd aan hoorde komen om terug richting autoweg te sprinten. Naar het resultaat kan ik blíjven kijken.

afentoe – Red Rock. Zo’n drie kwartier buiten Las Vegas ligt de oogverblindend prachtige Red Rock Canyon. Kijk maar in de grille van “mijn” huurcampertje*, dan snap je de naam. De camper prominent in beeld met de Mojavewoestijn op de achtergrond maakt dit op autovlak voor mij hét beeld van Nevada.

Gewoon Dirk – Vlammen op de baan. In mei 2018 trok ik met een paar vrienden naar Engeland om daar te genieten van een tweedaags spektakel luisterend naar de naam Retro Rides Weekender. Buiten de vele mooie auto's die er tentoon gesteld stonden was er ook aardig wat activiteit op het circuit. Het was hier dat ik voor het eerst flink aan de slag ben gegaan met het maken van panning foto's De mooiste vind ik deze Datsun Violet in rallytrim.

Gewoon Dirk – Weekend business. Dan de volgende foto, een klassieke Amerikaan in een setting waar je hem niet verwacht. In 2018 was de Antwerpse cars & coffee meeting verhuisd naar het haventerrein. Op een zonnige zondagmorgen in oktober leverde dat een hele rits fraaie foto's op. Deze springt er vanwege het contrast en de kleurrijke achtergrond het meest tussenuit voor mij.

Peter O – Fulvia & Hyena. Lancia Fulvia Zagato 1.3S & Lancia Hyena, tijdens de zomermeeting van de Lancia-club.

Peter O – Lada’s Kalina. Deze foto is gemaakt bij Autobedrijf Snippe, ik vond alle neusjes van de Kalina's erg leuk zo, waarschijnlijk is dit 80% van alle Nederlandse Kalina's.

Engineer2 – My Pride & Joy.

Engineer2 – Moderne oude tijd
.

adinsx – Het bos. Deze kon niet ontbreken. Mede de winnende foto gebleken in de fotowedstrijd 'het bos', en ik ben nog steeds blij met het resultaat.

adinsx – Stelvio Q. Een week lang de Stelvio Q onder de hoede gehad. Goh, zelfs 510 pk went snel. Aan alles komt een eind, zo ook het inleveren van de demo-auto bij zijn eigenaar, Kien in Velp.

Zadelsnuiver – Prima bandjes. Ergens in februari vorig jaar heb ik nieuwe wintersloffen onder de Prius laten monteren. Om ze uit te proberen hebben we er gelijk een tripje van ruim 400km mee gemaakt, -27° en bakken sneeuw op de weg. Conclusie: prima bandjes!

Zadelsnuiver – Fresh & Clean. Ik haal altijd veel voldoening uit het poetsen van mijn Mégane, hoe mooi die zwarte lak weer glimt na een paar uurtjes stoeien blijft waanzinnig om te zien. Omdat het resultaat helaas niet heel lang zichtbaar blijft maak ik vaak even een fotoje, waarvan dit toch wel de mooiste is.

D’Oh – Mist Zandvoort. Ergens in maart, in de namiddag op circuit Zandvoort maakte ik dit 'fotogenieke' plaatje. Over het hele circuit was het mistig niet vanwege de bandenrook maar 'gewoon' omdat het weer was omgeslagen. Er zaten drie mensen op de motorkap te genieten van de aparte sfeer die dit gaf.

D’Oh – Porsche 911. Ook op circuit Zandvoort maar 1 dag eerder dan de vorige foto was er 'Vrij Rijden'. Ik vond dit een leuk plaatje geworden omdat het enigszins de verscheidenheid van de deelnemers laat zien maar nog genoeg focus op de oude Porsche blijft.

Rutger DC – Fiat Topolino. Op herhaling, want al mijn inzending voor spot van het jaar, maar simpelweg mijn favoriete foto van 2018: de Topolino van gasten op de oprit van mijn ouders in de vroege ochtendzon eind mei.

Rutger DC – Iveco Napels. Afgelopen zomer was ik in Napels, een stad waar je wat langer moet verblijven om het te leren waarderen denk ik. Een stad die ondanks of misschien wel dankzij de rafelranden tot de verbeelding spreekt. Ik houd wel van dat ongepolijste. Dit plaatje van een oude Iveco bestelauto maakte ik terwijl ik op een bankje onder de schaduw van de bomen langs de Middellandse zee even aan het bijkomen was. Qua belichting en dergelijke is het geen hoogvlieger, maar het Napolitaanse decor moet het 'm doen.

Tot zover. Wanneer alle foto’s bij mij zichtbaar zijn zal ik de stembussen openen door middel van een nieuwe reactie.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-02-2019 21:03 door afentoe.
Ik zie hier alles correct (kostte een paar pogingen...) dus zijn de stembussen bij deze geopend, tot zondag 10 februari 2019, 20u00. Stemmers veel succes!
1. smarter – DS zomeravond - Dit vat de autohobby perfect samen
2. Zadelsnuiver – Prima bandjes - van zomer naar winter. door de witte kleur van je Prius wel een erg mooi plaatje
3. Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass - Prachtig plaatje en ook wel een mooi beeld van de autohobby
4. Gewoon Dirk – Weekend business - prachtige foto
5. afentoe – Big Sur - ook echt een heel mooie foto met verhaal. Als de Porsche iets scherper was had je nog hoger gescoord.

En aangezien een Top5 toch echt te klein is gaan we verder met eervolle vermeldingen:
6. Elco – New Peugeot 508
7. Peter O – Fulvia & Hyena
8. Rutger DC – Fiat Topolino
9. NielsdW – De jaren ‘50
10. D’Oh – Mist Zandvoort
Mijn stemmen:

1. smarter - DS zomeravond - Prachtig sfeertje in je foto, heel mooie tegenlichtopname.
2. Zadelsnuiver - Prima bandjes - Erg mooie kleuren in je foto, waar de Prius mooi in past. Persoonlijk houd ik wel van de ietwat overbelichte rechterkant van de foto.
3. Elco - Peugeot 306 ft. Klausenpass - Schitterende omgeving, auto springt er mooi uit, maar ik vind 'm langs de randen wel erg donker.
4. Rutger DC - Fiat Topolino - Dat tegenlicht past hier ook heel goed, mooie rustige achtergrond ook.
5. D'oh - Porsche 911 - Leuke foto, geeft een beetje de sfeer van historische autoraces. Zelf zou ik 'm wat krapper uitsnijden om de Porsche meer in beeld te laten komen.

En dat betekent dat my pride & joy van Engineer2 net buiten de stemmen valt. Erg mooi sfeertje op de foto, maar hij mist net wat scherpte voor m'n gevoel.
Allereerst complimenten aan Afentoe hoe mooi je deze jaarlijkse wedstrijd altijd opzet, erg tof thumbs upthumbs up
En natuurlijk alle inzenders, stuk voor stuk mooie platen, erg moeilijk stemmen weer!

1. Smarter - Zomeravond Dit is wel een beetje jouw forté volgens mij, ik kan me nog een soortgelijke plaat van de maandelijkse wedstrijden herinneren die ook al zo mooi was. Perfect relaxed sfeertje vast weten te leggen in deze foto.
2. Gewoon Dirk – Weekend business Deze springt er wat mij betreft echt uit op het vlak van kleuren, scherpte en onderwerp. Gewoon een topper!
3. Peter O – Fulvia & Hyena Qua compositie en onderwerp is deze foto imho bijna niet te kloppen, 2 super-bijzondere auto's bij elkaar en zo mooi op de foto gezet, wow! Het samenspel van geel en rood maakt de foto erg boeiend.
4. Rutger DC – Fiat Topolino Ik kan de sfeer in deze foto bijna proeven, erg sterke plaat, technisch op alle vlakken goed en gewoon een lust voor het oog.
5. rzasa – Continental (for) breakfast De Continental laat zich hier van zijn beste zijde zien, en past zo prima in de achtergrond. Mooi samenspel van kleuren en lijnen en de mooie lantaarnpaal maakt het plaatje compleet.
1. Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass.
2. adinsx – Het bos.
3. smarter – DS zomeravond.
4. Rutger DC – Fiat Topolino.
5. Gewoon Dirk – Weekend business.

Net buiten de punten:
NielsdW – Vergeten Fiat.
rzasa – Saab parking only.
Zou zo flauw zijn als ik zelf vergeet te stemmen, gelijk maar even doen. Elke foto van commentaar voorzien heb ik in het rijtje al gedaan (tongue sticking out smiley) dus nu alleen even de top-5 met korte motivatie.

1e plaats: Gewoon Dirk – Vlammen op de baan. Ik was er helaas niet bij, maar heb van de fotoserie zeker genoten. Dit is een prachtige dynamische foto met als wauw-factor de kleurstelling. De auto complementeert prachtig met de achtergrond, waardoor hij er echt uitspringt, naast de scherpte natuurlijk. Alsof ze het erom doen, prachtig!
2e plaats: Adinsx – Het bos. In de maandelijkse wedstrijd al helemaal de hemel in geprezen, wat blijft het een heerlijk mysterieuze foto.
3e plaats: NielsdW – Vergeten Fiat. Wat je zegt, een onwijs sfeervol plaatje, zowel qua compositie als qua scherpte briljant.
4e plaats: Elco – New Peugeot 508. Op het eerste oog lijkt de compositie simpel. Zowel auto als omgeving ogen wat koud; strak; zakelijk. De combinatie resulteert echter in een erg stijlvol plaatje, en wat ik van jou zeker kan weten, zeer zeker goed doordacht. Overigens verdient zo’n scherpe foto met tegenlicht in een parkeergarage altijd al een compliment.
5e plaats: 929V6 – Eend in volle vlucht. Een geslaagde actiefoto vind ik altijd leuk. En daarnaast… Franser wordt het toch niet? Zelfs de kleuren passen mooi bij elkaar.
Met mijn persoonlijke top 3 doe ik de andere mooie inzendingen zeker te kort, er zit veel meer moois tussen, maar ik beperk me nu tot mijn favorieten:

1. afentoe – Big Sur: Het bewijs dat een pakkende foto technisch niet perfect hoeft te zijn: Heerlijke plaat door compositie, sfeer en setting.
2. NielsdW – Vergeten Fiat: Een triest verhaal heel fijn in beeld gebracht, kan zo aan de muur.
3. Rutger DC – Iveco Napels: Ik ken Napels goed, ben er tientallen keren geweest. Dit is Napels zoals ik het ken en ik ben meteen weer op vakantie met deze foto.
4. Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass: Goede setting, dramatische lucht en een mooie auto in een lekker kleurtje.
5. Zadelsnuiver – Fresh & Clean: Ziet er echt helemaal uit als een originele Renault brochure foto met de juiste tijdsgeest

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2019 00:06 door smarter.
Smarter, je mag er nog 2 meer punten geven winking smiley
Pfoeh ja en dan nog punten toekennen....

1. Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass
Eigenlijk kan het ook niet anders, maar goed het verhaal achter de foto vind ik altijd belangrijker omdat ik toch geen verstand heb van belichting en weet ik veel wat niet allemaal. Maar goed, de beloning van een geslaagde transplantatie op een van de mooiste plekken op deze wereld. Fantastisch! thumbs up

2. NielsdW – Vergeten Fiat
Ja....als je zoals ik denkt en toch ook een beetje een band kan ontwikkelen met iets mechanisch dan is het niet te bevatten dat je dit zou kunnen doen. Maar goed, het resultaat is zonder meer prachtig geslaagd te noemen.

3. Peter O – Fulvia & Hyena.
Die kleuren! Prachtige setting Peter en een stel zeer zeer fraaie automobielen.

4. Gewoon Dirk – Weekend business.
Ook hier prachtige samenwerking van kleuren op een zeer scherpe auto......als je iets over compositie en kwaliteit zou zeggen. Goed bezig!

5. Zadelsnuiver – Prima bandjes.
Mooi he, sneeuw. De Prius misstaat niet eens in de maagdelijke omgeving. Erg mooi.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2019 00:12 door Nico GTR.
Zadelsnuiver

Ben ik niet gewend na al die honderden occasion wedstrijden... winking smiley Aangepast!
smarter
Zadelsnuiver

Ben ik niet gewend na al die honderden occasion wedstrijden... winking smiley Aangepast!

Ik heb ooit bewust besloten hier een top-5 van te maken, net als bij de svhj. Met een rijtje als dit, er maar drie punten mogen geven, geldt haast als marteling en dat is best wel strafbaar. tongue sticking out smiley

Top dat de stemmen binnenstromen! Het hypothetische telraam draait overuren. thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-02-2019 07:32 door afentoe.
1. afentoe – Big Sur. - Californië ten voeten uit, heel mooi in beeld gebracht.
2. Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass. - Geeft me veel zin om te gaan roadtrippen.
3. MWH – 1933 Panhard - Gave plaat, zou zo voor de catalogus van een chique oldtimerveiling of iets dergelijks gebruikt kunnen worden.
4. Gewoon Dirk – Weekend business. - Ja mooi, de industriële achtergrond past goed bij zo'n auto en de kleuren steken ook fraai af.
5. rzasa – Saab parking only. - Sfeervol stadsstilleven.
1 Rutger DC – Iveco Napels
2 NielsdW – Vergeten Fiat
3 afentoe – Big Sur
4 Gewoon Dirk – Weekend business
5 Elco – New Peugeot 508
1. Rutger DC – Iveco Napels.
2. Zadelsnuiver – Fresh & Clean
3. MWH – DS Frankrijk
4. NielsdW – De jaren ‘50.
5. rzasa – Continental (for) breakfast

.
Kleine reminder: stemmen kan nog maar iets meer dan 24 uur, tot morgen, 20u00.
Om te beginnen een korte motivatie per foto. Dit is niets feitelijks maar puur mijn mening, meer kan ik er niet van maken.

rzasa – Saab parking only - Mooi pittoresk plaatje, de zachte kleuren passen prima bij de setting.
rzasa – Continental (for) breakfast - Er is op zich niet veel mis mee, ik vind hem alleen te grauw

NielsdW – Vergeten Fiat - Zeker een mooie foto waar je lang naar kan blijven kijken, het maakt me vooral benieuwd naar het verhaal erachter.
NielsdW – De jaren ‘50 - Je zou willen dat je de modernere composiet kunststoffen paaltjes en nog wat te moderne elementen zou kunnen weghalen uit het plaatje want verder ademt dit beeld echt de jaren '50.

smarter – DS zomeravond - Genieten van een van de (veel te) vele mooie zomeravonden die 2018 rijk was. Zeer mooi in beeld gebracht
smarter – Fiat Italië - Voor mijn gevoel ligt de focus te weinig op de oude Fiat, verder is het een leuk kiekje

929V6 – Eend in volle vlucht - Dit belichaamt wel het carspotten. Snel de camera mikken, afdrukken en dan gewoon een erg fraaie plaat er aan over houden. Ik word altijd erg blij van dit soort momenten.
929V6 – Max Cuore vanuit microperspectief - Ik zei het ook al bij smarter zijn tweede foto, dit voelt meer als een kiekje dan een echte plaat om trots op te zijn

Nico GTR – Zeven Heuvels - Zoals vaak het geval is bij jouw foto's is het verhaal boeiender dan de foto. Dat betekent dus dat je boeiende verhalen kan vertellen. winking smiley
Nico GTR – The sky is the limit? - Ook hier weer vooral een mooi verhaal al spreekt deze foto me veel meer aan dan je andere inzending. Mooi dat je het beeld breed hebt gehouden zodat er ook geen misverstand kan verstaan over waar de auto geparkeerd staat.

Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass - Prachtige plaat, als je hem nog niet ergens in je huis hebt hangen zal ik dat zeker maar eens gaan doen.
Elco – New Peugeot 508 - De foto an sich is een strakke plaat net zoals dat de nieuwe 508 en strakke wagen is. In zo'n haast minimalistische setting zijn het de details waar ik me aan ga storen. Toch snap ik heel goed dat je niet voorgaande aan het maken van de foto met een bezem alle blaadjes en troepjes weggeveegd hebt.

MWH – DS Frankrijk - Nu weet ik niet hoe de achtergrond er dan uit had gezien maar ik had deze scene graag van de andere kant gezien.
MWH – 1933 Panhard - Prachtige detailfoto die haarscherp is. Kan zo op een flyer voor een oldtimerdag

afentoe – Big Sur - Carspotten in zijn puurste vorm gecombineerd met een onbedwingbare drang om een roadtrip te gaan maken samengevat in 800x600 pixels, prachtig.
afentoe – Red Rock. Voor mijn gevoel zie ik te veel camper en te weinig woestijn. Ook hier komt de term kiekje weer in mij op.

Peter O – Fulvia & Hyena - Twee prachtige wagens, leuk gespeeld ook met de compositie.
Peter O – Lada’s Kalina - Leuke locatie voor jou als Lada-fan, qua foto doet het mij niet zo veel.

Engineer2 – My Pride & Joy - Ik weet dat met de Corvette voor jou een jongensdroom in vervulling is gegaan, met dit soort avonturen wordt het een jongensboek. Deze illustratie zou goed staan op de cover daarvan.
Engineer2 – Moderne oude tijd - Prachtig museum, prachtige auto's, leuk kiekje.

adinsx – Het bos - Het is en blijft een erg fraaie foto. Leuk dat je hem ook hier ingezonden hebt.
adinsx – Stelvio Q - Een Stelvio Q een weekje te leen, er zijn ergere dingen in het leven. Het plaatje roept alleen niet zo veel bij me op.

Zadelsnuiver – Prima bandjes - Wit witter witst. Ondanks de witte uitdaging toch een mooie plaat.
Zadelsnuiver – Fresh & Clean - Fraaie strakke plaat van een heerlijk eigenzinnig vormgegeven Renault.

D’Oh – Mist Zandvoort - Lekker sfeertje zeg! Ik kan blijven kijken naar deze plaat.
D’Oh – Porsche 911 - Voor mij is dit ook weer zo'n kiekje. Leuk als herinnering maar geen uitblinker.

Rutger DC – Fiat Topolino - Niet voor niets kreeg hij punten van mij bij de SVHJ-verkiezing. dat was niet enkel vanwege de auto, zeker ook vanwege de foto! Ik blijf er bij, erg fraaie plaat!
Rutger DC – Iveco Napels - Ik vind hem mooi, het is zo'n foto die in eerste instantie wat gewoon overkomt maar naarmate je langer kijkt ga je er meer in zien.

Dan het moeilijkste deel, de punten...

1 - Rutger DC - Fiat Topolino
2 - Engineer2 - My Pride & Joy
3 - Zadelsnuiver - Fresh & Clean
4 - Elco - Peugeot 306 ft. Klausenpass
5 - Afentoe - Big Sur
Een viertal deelnemers heeft nog niet gestemd (adinsx; D Oh; Elco; en Rutger DC), en heeft eerder vanmorgen op Flickr ter reminder een reactie op één van de inzendingen mogen ontvangen. 20u00 strak sluiten de stembussen. Er zitten maar vier punten tussen de nummers één en vier, dus het is nog niet beslist!

Uiteraard zijn ook stemmen van niet-deelnemers meer dan welkom! smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-02-2019 12:34 door afentoe.
1. Peter O – Fulvia & Hyena Sublieme, doordachte plaat die zo het Lancia-clubblad of een gerenommeerd magazine in kan.
2. Gewoon Dirk – Weekend business Uit een erg fraaie, fotogenieke serie. Auto staat er haarscherp op met mooie scherpte/diepte en contrast met kleurrijke achtergrond.
3. Elco – Peugeot 306 ft. Klausenpass De professionaliteit druipt ervan af. Heel fraai.
4. smarter – DS zomeravond Erg sfeervolle, scherpe en als je de foto's zo onder elkaar ziet ook originele foto.
5. D’Oh – Mist Zandvoort Misschien wel de meest sprekende foto, door de mensen heeft 'ie zonder omschrijving al een verhaal.

MWH – DS Frankrijk Foto straalt een prettige Franse nonchalance uit.
NielsdW – De jaren ‘50 Het hele plaatje klopt hier gewoon.
afentoe
Een viertal deelnemers heeft nog niet gestemd (adinsx; D Oh; Elco; en Rutger DC), en heeft eerder vanmorgen op Flickr ter reminder een reactie op één van de inzendingen mogen ontvangen.

Inderdaad, ik moest nog stemmen! Maar net als vorig jaar is dat niet gemakkelijk, dus heb ik bijna elke dag het topic geopend om te kijken welke foto's bleven hangen. Uiteindelijk waren dat de foto's die in mijn top 5 staan:

1) Smarter - DS Zomeravond
2) Zadelsnuiver - Prima bandjes
3) Rutger DC - Fiat Topolino
4) Engineer2 - My pride & Joy
5) afentoe - Big Sur
Nog even mijn top 5:

1. afentoe - Big Sur
2. 929V6 - Eend in volle vlucht
3. smarter - DS Zomeravond
4. MWH - DS Frankrijk
5. Zadelsnuiver - Prima bandjes

Feedback volgt nog!
20u00, stembussen gesloten. Het telraam wordt nogmaals aangezwengeld, uitslagen volgen binnen het kwartier.
Tijd voor de uitslag!

Op plaats 3, met 26 punten, yours truly.

Op plaats 2, met 32 punten, Elco.

Ik kondigde al aan dat het razend spannend was, en dat hebben ook de laatste stemmers zo gehouden. Op plaats 1, met exact één puntje meer dan de nummer twee, *tromgeroffel*...

Smarter!

Smarter en Elco gefeliciteerd, deelnemers bedankt, stemmers bedankt, en graag tot volgend jaar! smiling smiley

Ter volledigheid de top-10.
Zo dan! Gaaf om deze competitie te winnen tussen de vele andere hele mooie plaatjes, ik voel me zeer vereerd nu. Bedankt voor de stemmen! thumbs up Erg leuk dat het thema fotografie leeft op dit forum. Ik doe niet aan Potoshop/ Lightroom, maar schiet wel regelmatig in RAW en gebruik het standaard Apple foto programma om dan wat dingen bij te stellen, inkaderen enz.

Voor de liefhebbers nog even wat achtergrond info over de foto:

De foto is genomen met een Ricoh GRII, een hele fijne compact camera met een relatief grote APS-C formaat beeldsensor en een vast brandpunt 18mm lens, dus geen zoom. Toen ik de foto bij thuiskomst importeerde vanaf de SD kaart zag ik meteen dat deze raak was. Ik had deze in zowel jpeg als RAW formaat geschoten om mogelijkheden voor bewerking open te laten. De jpeg was gewoon af, dus de RAW versie heb ik nooit bekeken. Ik heb aan deze foto echt 0,0 aangepast, ook niet ingekaderd. Deze is gewoon 100% jpeg uit de camera zonder enige aanpassing achteraf. Ik heb zelf de gewoonte om haast altijd 'wide open' te schieten met elke lens. Ik hou van contrast tussen scherpte van het onderwerp en een romige achtergrond. De exif data van deze foto: JPEG, ISO 100, diafragma F/2.8, Sluitertijd 1/125, belichtingscompensatie -2 ev.

Ik blijf me verbazen over de scherpte van het kleine lensje in deze camera meteen vanaf wide open, dit is een uitsnede van de foto:

Gefeliciteerd Smarter! Het was dan ook mijn absolute favoriet. Camera klinkt zeer interessant, eigenlijk voor het eerst dat ik lees over een compact met vaste brandpuntsafstand. Met die sensor zit je met een cropfactor van 1.5 dacht ik dus zo'n 28mm en dat is gewoon een fijn allround formaat thumbs up en ideaal zo'n diafragma van f2.8 natuurlijk.

Bij deze ook iedereen voor bedankt voor de stemmen en feedback op mijn foto's, wordt zeer gewaardeerd smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close