Fotowedstrijd Januari 2019: Een schone lei - Elco Gefeliciteerd!

Gepost door Gewoon Dirk 
Welkom bij de eerste fotowedstrijd van dit jaar, voor januari had ik de eer het onderwerp te bedenken.
ik heb gekozen voor een onderwerp dat past bij de start van een nieuw jaar.

Een schone lei

Een nieuwe auto, vers gepoetst wachtende op de aflevering

Een nieuwe start, goede voornemens
We maken ze allemaal wel eens, goede voornemens aan het begin van het nieuwe jaar. Hoe verhoudt dit zich tot onze vierwielers? Met oudjaar gaan er tonnen aan vuurwerk de lucht in om de kwade geesten van het oude jaar te verjagen. Een kleine vervelende bijkomstigheid is dat ons wagenpark bedolven raakt onder een fijne laag kruit en soms zelfs vuurpijlstokken, kapotgeslagen rotjes en noem maar op. Daarom gaan we de auto wassen. Dit is geen oproep om de auto te gaan wassen maar wel om een foto te maken van een auto die gewassen wordt, een heel erg schone of juist extreem vuile auto. Want onze heilige koe mag ook wel met een schone lei het nieuwe jaar in.

Dus wees creatief en maak een foto die goed aansluit bij het thema, wat dacht je bijvoorbeeld van regendruppels die prachtig parelen op een vers in de wax gezette auto?

Ben je niet in het bezit van een foamgun, compleet arsenaal aan poetsspullen of DAP? Geen probleem, een auto in de wasstraat kan ook, of wat te denken van een heel erg vuile auto?

Laten we het nieuwe jaar met een schone lei (en auto) inluiden!

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je ook geen dure camera hoeft te gebruiken. Soms komen de beste foto's ook gewoon uit je mobieltje. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 januari 0:00 uur en 24 januari 2019 20.00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- Februari 2017: 'de auto' - Winnaar: Twix!
- Maart 2017: 'de auto in een ander perspectief' - Winnaar: j.ko!
- April 2017: 'In het zonnetje' - Winnaar: Brrrruno!
- Mei 2017: 'Vrouw en auto' - Winnaar: Pjötr!
- Juni 2017: 'Mijn mooiste autofoto' - Winnaar: Niels.!
- Juli 2017: 'De rijdende auto' - Winnaar: Wrangler!
- Augustus 2017: 'De zon' - Winnaar: Gewoon Dirk!
- September 2017: 'Auto en industrie' - Winnaar: Zadelsnuiver!
- Oktober 2017: 'Auto en profil' - Winnaar: smarter!
- November 2017: 'Nattigheid' - Winnaar: superformer!
- December 2017: 'Vorst en auto' - Winnaar: rasa!
- Januari 2018: 'Zwart-wit' - Winnaar: Elco!
- Februari 2018: 'De auto vanbinnen' - Winnaar D' oh!
- Maart 2018: 'De auto en kunstlicht' - Winnaar Gewoon Dirk!
- April 2018: 'De Miniatuur' - Winnaar: D' oh!
- Mei 2018: 'De Nieuwe, Oude Foto' - Winnaar: smarter!
- Juni 2018: 'De detailfoto' - Winnaar: D' oh!
- Juli 2018: 'Het verkeer' - Winnaar: 929V6
- Augustus 2018: 'Kunst in beeld' - Winnaar: rzasa
- September 2018: 'De auto in zijn habitat'- Winnaar: Superformer
-Oktober 2018: 'Dier en Auto' - Winnaars: D'oh en Gewoon Dirk
-November 2018: 'In het bos!' - Winnaar: adinsx
-December 2018: 'Oog voor techniek' - Winnaar: Gewoon Dirk
- Januari 2019 - 'Een schone lei' - Jouw naam?

Inzenden kan tot donderdag 24 januari 20.00 uur
Stemmen kan tot donderdag 31 januari 20.00 uur

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-02-2019 06:04 door Gewoon Dirk.
Kijk, dat is weer eens een wedstrijd waar ik enthousiast van word thumbs up

Gelijk gewapend met een statief en de spiegelreflex naar de wasbox gereden, camera op zelfontspanner en spuiten maar!

Edit: voor een wat softere nabewerking gekozen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-01-2019 17:30 door Zadelsnuiver.

2018, letterlijk en figuurlijk, "afgesloten"

Auto is uiteraard net gepoetst. winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-01-2019 19:50 door Nico GTR.
IMG_20190104_162936_bewerkt by M R, on Flickr
Een CrossCountry moet natuurlijk eigenlijk vies zijn. De zijkanten waren dan ook aardig besmet met modder. Door werkzaamheden rijden de vrachtwagens hier in de buurt ook op de smalle boerenwegen en is uitwijken in de blubber berm nog meer noodzakelijk dan anders. En daarmee het punt van een winterauto weer eens aangetoond big smile smiley
Maar goed; nieuw jaar en schone lei (en vuurwerk resten) dus schoonmaken. De Volvo krijgt (in de winter) gewoon de wasstraat behandeling.
Carkiller, Renaultje en ik gaan weer een beetje poetsen. Misschien levert dat een mooi stilleven op.
Dat de station van mijn ouders van buiten zo nu en dan gewassen wordt is wel ongeveer de standaard. Dat hij van binnen een beetje fris is vind ik echter minstens zo belangrijk. Een keer of vier per jaar* - toevallig genoeg vaak de dag voordat ik veel kilometers ga maken - krijg ik daarom de kriebels en krijgt elk kiertje van het interieur met de stofzuiger te maken.

*: ik moet toegeven dat de kriebels vandaag ook deels veroorzaakt werden door deze wedstrijd. winking smiley
Een nieuw jaar beginnen met een gloednieuwe auto, de eigenaar van deze Nissan Qashqai deed het.

Een keer een bewerkte telefoonfoto omdat ik sinds begin dit jaar een nieuwe telefoon heb!

Ondanks de regen, was het nu toch écht nodig de auto te wassen. Ik kan alleen nog niet kiezen. De 'beading' ná het wassen met 'alles onder controle' in gedachte:

[farm5.staticflickr.com]

Of...
Een actiefoto wat nog best lastig was met veel wind en een telefoon die niet stil wilde blijven staan.

Deels in grijstint gemaakt omdat de slang en emmer qua kleuren (reclame van emmer afgehaald drinking smiley) afleiden maar wel bij de actie horen.
En, het resultaat is natuurlijk de sprankelende blauwe lak.

Edit: Keuze gemaakt

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2019 15:21 door adinsx.
Hoewel een goede beading altijd wel mooi oogt vind ik persoonlijk de actiefoto meer spreken maar het is natuurlijk geheel aan jou.
Zat er zo nog eens naar te kijken, en ik ga inderdaad voor de actiefoto. Meer met het thema te maken, en de bewerking vind ik stiekem wel lekker om eerder genoemde redenen.

Er zijn al leuke inzendingen binnen trouwens, maar het onderwerp móet haast meer kunnen trekken.
Graag doe ik ook weer een keer mee! Op donderdag 3 januari was het weer 'ns tijd om de auto door de wasstraat te halen. Eens geëxperimenteerd met foto's vanuit de auto tijdens het wassen. Dit plaatje vond ik wel aardig gelukt, geeft wel een soort surrealistisch beeld:

De vorige wedstrijden zijn er een beetje bij in geschoten, maar voor deze heb ik wél tijd. Leuk onderwerp ook en tegelijkertijd een goed excuus om ein-de-lijk de 306 weer eens in het sopje te zetten. Hierbij mijn inzending:

Washin' by Elco van der Meer, on Flickr

Je kunt erop klikken voor een grote versie.
@Elco, ik zag hem al op social langskomen en dacht: Die komt ook vast in de fotowedstrijd terug. grinning smiley
En nog toepasselijk ook op het thema van twee kanten. thumbs up.
Het OER komt eraan, was gisteren heel de avond niet thuis, nu ook maar net thuis. drinking smiley
Lekker veel inzendingen dit keer, het OER maken duurde gewoon een dag langer maar hier is hij dan smileys with beer

Het OER:

Gewoon Dirk

Zadelsnuiver

Nico GTR

Engineer2

afentoe

Caspian

D oh

adinsx

NielsdW

Elco

Stemmen mag tot 31 januari 20.00 uur!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2019 19:02 door Gewoon Dirk.
Ten eerste een compliment voor alle inzenders, leuk dat er zoveel valt om uit te kiezen deze maand! Al wordt het me wel weer veel te moeilijk gemaakt zo. winking smiley

Ten tweede mijn geneuzel per foto.
Dirk: de stereotype Hollandse wasstraat leuk in beeld gebracht, leuk ook dat de doodgewone grijze auto’s uitstekend passen bij het doodgewone grijze industriepark (denk ik). Wat ik mis is het echt onderscheidende, noem het de wauw-factor.
Zadelsnuiver: het switchen van filter is een goede keus geweest! Nu is de achtergrond minder schreeuwend fel waardoor andere zaken de aandacht trekken. Dat jij jezelf op de foto hebt gezet voegt wat meer levendigheid toe aan de foto, dat wordt alleen nog maar versterkt doordat de foto bijna zwartwit lijkt, op jou en het afgespoelde vuil na. Heel mooi!
Nico: echt een hele mooie ‘warme’ foto! De link met het thema vind ik aan de dunne kant, onder de noemer “schone lei” was het wellicht een idee geweest om de weg die vóór de auto ligt in beeld te brengen.
Engineer2: een van de eerste composities die voor deze wedstrijd bij me opkwam. Dat je – ondanks dat het donker begon te worden – de auto nog zo scherp in beeld hebt gebracht verdient een compliment. Aan de palen van de wasstraat en de lampen daarop blijkt dat de foto toch nog wat scherpte mist. Hoe had deze foto eruit gezien als hij overdag was gemaakt? Dan was het in deze maand alsnog grijs geweest (winking smiley) maar was de achtergrond ook wat lichter geweest. Zeker met dit soort lampen is het voor mij dan makkelijker fotograferen.
Caspian: hé, zo’n soort foto heb ik ook, maar dan een ander merk en met een hele kilometer meer smiling smiley! Origineel idee om een “schone lei” op deze manier op te vatten. Ofwel zat je niet helemaal recht voor de klokkenwinkel, ofwel had je de camera wat scheef, maar helemaal rechtop is de foto niet. Dat is het risico aan een wat simpelere compositie, dat soort dingen valt me dan sneller op. Ik heb destijds het stuur helemaal naar me toe getrokken en daar mijn gsm op laten rusten, bij wijze van statief, dan is het makkelijker richten dan uit de losse pols.
D’Oh: iets aan deze foto fascineert mij, het duurde even voordat ik (waarschijnlijk) doorhad waar ik naar aan het kijken was. Ik vind de rechterkant van de foto (voorkant van de auto) wat te fel belicht.
adinsx: vergelijkbaar met Zadelsnuiver, leuk dat je jezelf in beeld brengt, dit maakt het een heel dynamisch plaatje. De blauwe auto in een verder zwart-wit plaatje geeft een mooie koude sfeer, al wordt dit effect verminderd oor de rode reflectie (huis?) in de lak.
NielsdW: ’t is dat ik niet weet hoe het dashboard van een DeLorean eruit ziet, anders had dit zo een still uit Back to the Future kunnen zijn. Ik geloof direct dat de foto in een wasstraat is genomen, maar het ziet er niet onmiskenbaar zo uit. De ruit had ook bevroren kunnen zijn, zo tegen het eind van de middag.
Elco: door de nevel een erg mystiek plaatje, dit wordt door de brandende koplampen alleen maar versterkt. Ik ben erg benieuwd hoe deze foto eruit had gezien als hij iets strakker was bijgesneden.

En het moeilijke deel.
1e plaats: adinsx
2e plaats: zadelsnuiver
3e plaats: d’oh
Mijn top3;

1) NielsdW - Gewoon een erg originele manier en een erg mooie foto. Je moet wel een beetje weten waar je naar zit te kijken maar dat is niet overkomelijk.
2) D 'oh - Erg mooi! Hooguit als kritiek; dit had een foto kunnen zijn uit de brochure van een hogedrukreiniger. Iets meer auto erop had het wat leuker gemaakt voor mij
3) lang getwijfeld tussen adinsx en elco; Elco is het geworden. Het weghalen van de kleuren van adinsx vind ik erg leuk maar net iets te geknutseld deze keer

Er waren een paar originele insteek inzendingen op het thema maar het cliche van autowassen deed het hier toch wel erg goed. En dan is het puur de plaatjes eruit pakken die je gelijk aanspreken.
@Afentoe, die rode gloed stoorde mij later ook inderdaad toen ik er nog eens goed naar keek. Het is de gloed van het knallende Rouge Flammé van de Clio IV winking smiley.

Mijn puntenverdeling hieronder. Ik heb vooral gekeken naar wat de foto me doet bij eerste aanblik.

1) Elco. - De waternevel, de koplampen die branden, een ogenschijnlijk stoïcijns bijstaande Elco die doet wat hij vaker doet. Herkenbaar en daarmee ook mijn nummer 1.
2) D'Oh - Als ik naar de foto kijk dan hoor ik het geluid van de hogedruklans suizen. Geweldige foto, volop actie op een foto gevangen wat mij betreft.
3) NielsdW - Vooral de blauwe kleur in de voorruit trekt mijn aandacht i.c.m. een heerlijk scherpe foto van de klokkenwinkel/dashboard.
Eerst de feedback per foto:

Gewoon Dirk: bekend tafereel deze dagen van het jaar, verder een strakke scherpe foto maar vind 'm weinig speels. Zelf had ik 'm nog een graadje of wat CW gekanteld.

Nico GT-R: een goed gepoetste auto is altijd een lust voor het oog. Strakke plaat, mooie kleuren, compositie wat recht-toe-recht-aan maar verder een hele knappe foto.

Engineer2: Wat een sfeervol plaatje! Ondanks de slechte lichtomstandigheden staat 'ie er toch strak op. Compositie prima, goede kadering, gewoon een toffe foto thumbs up

Afentoe: wanneer ik naar deze foto kijk krijg ik het gevoel dat ik zelf in een onmogelijke houding lig te stofzuigen. Originele inzending maar de flits maakt de foto wel erg plat.

Caspian: Origineel gevonden maar hij valt wel wat uit de toon vergeleken met de rest. Goede compositie, foto had wel iets scherper gekund denk ik.

D'oh: wederom een sfeervol plaatje, leuk dat je voor een detailshot hebt gekozen. Mooie scherptediepte, goede uitsnede en een zeer duidelijke link naar het thema thumbs up

Adinsx: met een emmertje en een sopje werkt nog altijd het best. De kleuromzetting spreekt mij persoonlijk niet aan maar wel goed uitgevoerd. Leuke compositie en goed gekozen standpunt.

Nielsdw: gped gevondem! Hoe langer ik naar deze foto kijk, hoe meer ik 'm ga waarderen. Uitsnede is erg goed, lekker scherpe foto maar dankzij de donkere setting wel wat ruis.

Elco: ja, dit is wel different cookies natuurlijk.. gewoon een top foto. Compositie, scherpte, belichting, setting alles helemaal goed. Stoom op de achtergrond maakt een uitstekende foto nóg beter.

Dan nog even de punten:

1. Elco
2. D'oh
3. Nielsdw
Gewoon Dirk
Ik vind 'm wat gewoon, Dirk. Ik mis je gebruikelijke kwaliteit een beetje en de foto is ook wat scheef. Dit kun jij beter!

Zadelsnuiver
Je eerste bewerking heb ik gemist, maar deze omzetting vind ik wel goed gekozen. Jammer van de wel erg vieze vloer, die het high key-effect niet helemaal uit de verf laat komen en wat afleidt van de auto. Plaats 5.

Nico GTR
Iemand anders noemde de link met het thema al vrij dun, zo sta ik er ook in. Doet niets af aan 't feit dat het een prima plaatje is waarop vooral de auto goed uit de verf komt.

Engineer2
De scherpte is niet optimaal en er is vrij veel ruis/compressie. Het doet wat afbreuk aan de kwaliteit van je foto, die er verder wel uitspringt. De lampen maken het beeld interessanter. Deze foto was mijn 4e keuze geworden.

Afentoe
Wat hard geflitst en ik moest serieus nadenken over wat ik zag. Soms maakt dat een foto juist interessanter, maar hier is dat voor mij niet het geval.

Caspian
Heb je de foto verwijderd? Ik zie 'm niet meer...

D'oh
Ik vind 'm goed. Eigenlijk zie je heel weinig, maar het sluit precies aan op het thema. Sop, stralen, scherpte en kwaliteit zijn allemaal goed.

Adinsx
Er zijn duidelijk aandacht en tijd aan besteed, dat zie je aan het resultaat (top 3). Maar of het nu door de bewerking komt of door het vieze weer weet ik niet, het resultaat oogt wat 'modderig'. Ik mis dat sprankeltje dat voor mij bij het thema past.

Nielsdw
Meteen wist ik dat jouw foto voor mij de winnende zou zijn. Aan de basisvoorwaarden - goed scherp, goed belicht - is ruimschoots voldaan en ook op de andere vlakken vind ik de uitvoering top. Vergeleken met de andere inzendingen heb je daarnaast een uniek beeld gemaakt.

1) Nielsdw
2) D'oh
3) Adinsx
1. Elco - Erg gaaf met al die waterdamp en de lichten die erdoor heen schijnen. Ondanks dat staat de auto haarscherp op beeld. Topplaat wat mij betreft!
2. Engineer2 - Lastige omstandigheden lijkt me, toch staat de Volvo er scherp op. Voor m'n gevoel staat de foto net iets scheef.
3. D'oh - Leuk idee, zo'n close-up. Achteraan de auto mis ik wat scherpte, al lijkt dat me ook wel lastig vanuit deze hoek.
Mijn top 3.

1. Elco - De mooiste van allemaal, zeer geslaagde plaat
2. D oh - Na Elco de mooiste in de zelfwasbox
3. NielsdW - De mooiste in de wasstraat

Voor wat het er toe doet:
4. Adinsx
5. Engineer2
6. Zadelsnuiver
7. NicoGTR
8. Afentoe
9. Caspian
10. Gewoon Dirk - Ik had de intentie nog een mooiere foto in te zenden, helaas deed de gelegenheid zich niet meer voor om deze plaat te maken.
Elco
Caspian
Heb je de foto verwijderd? Ik zie 'm niet meer...

Ai.. Mijn (gratis) Flickr account zat vol dus ik heb wat foto's verwijderd, maar ik ben iets te enthousiast aan het verwijderen geweest.

1. Elco
2. adinsx
3. Nielsdw

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-01-2019 21:51 door Caspian.
Morgen sluiten gaat me niet op tijd lukken, zijn er andere vrijwilligers of wachten we tot vrijdag?
Gewoon Dirk
Morgen sluiten gaat me niet op tijd lukken, zijn er andere vrijwilligers of wachten we tot vrijdag?

Ik sluit wel, wordt tussen 20u en 21u dat de uitslag online komt.
Het hypothetische telraam en ik komen uit op een overduidelijke uitslag.
Elco op 1 met 21 punten. Gefeliciteerd! thumbs up
Nielsdw en D'Oh zijn 2e en 3e met resp. 13 en 12 punten.
Elco gefeliciteerd met de overwinning, wat mij betreft de absolute nummer 1 thumbs up

Dirk bedankt voor de organisatie en alle stemmers bedankt voor de feedback en de puntjes.
Afentoe bedankt vooor het afsluiten en Elco van harte gefeliciteerd!
Gefeliciteerd Elco, verdiend gewonnen! En bedankt voor de stemmen op mijn inzending, dat waren er meer dan verwacht smiling smiley
Dank voor de stemmen, iedereen! Ik ben er content mee. Gisteren heb ik al een nieuwe wedstrijd bedacht en geplaatst, hier vind je 'm. Succes!
Beste forumleden, het is er deze keer weer bij ingeschoten om te stemmen. Ik ben erg druk met mijn studie en werk tegenwoordig, het is geen strategische zet om hoger op het 'podium' te eindigen.

Voor wat het is, dit zou mijn top 3 zijn geweest:

1. Elco
2. NielsdeW
3. Engineer2

Gefeliciteerd Elco!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close