Fotowedstrijd december 2018: Oog voor techniek - Winnaar Gewoon Dirk!

Gepost door adinsx 
Welkom bij de laatste fotowedstrijd van dit jaar, voor december had ik de eer het onderwerp te bedenken.
Ik heb gekozen voor een onderwerp wat dicht bij mijn dagelijkse werk ligt, autotechniek van diverse kanten toelichten.

Oog voor techniek


Twee foto’s gecombineerd om een fictieve doorzichtige motorkap te krijgen

Zonder techniek zijn we nergens
Iedereen kent een auto van buiten. De een vind de strakke lijn mooi, de ander vind het saai. Maar voor alles geldt, zonder techniek kan een auto geen auto zijn. Hoe mooi ook van buiten, ook onderhuids zit passie van engineers bij de fabrikant tot technici die de auto onderhouden voor je.


Daarom wil ik jullie oproepen eens naar de techniek te kijken wat die auto een auto maakt in plaats van een statisch object.
Kijk bijvoorbeeld eens onder de motorkap.


Breng die olievuldop eens anders in beeld, of die oliepeilstok. Wat te denken van mooi inlatenkanalen, een turbo of juist dat luchtfilterhuis of die sensor. Pak een schroevendraaier of sleuteltje 10 er eens bij en breng het in beeld. Saaie techniek onder de motorkap? Techniek zit op meer vlakken dan alleen daar. Van een kikkerperspectief onder de auto tot remklauw, uitlaat of regensensor.

We gaan er nog een keer tegenaan dit jaar, succes!


Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je ook geen dure camera hoeft te gebruiken. Soms komen de beste foto's ook gewoon uit je mobieltje. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 4 december 2018 0:00 uur en 26 december 2018 23:59 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- Februari 2017: 'de auto' - Winnaar: Twix!
- Maart 2017: 'de auto in een ander perspectief' - Winnaar: j.ko!
- April 2017: 'In het zonnetje' - Winnaar: Brrrruno!
- Mei 2017: 'Vrouw en auto' - Winnaar: Pjötr!
- Juni 2017: 'Mijn mooiste autofoto' - Winnaar: Niels.!
- Juli 2017: 'De rijdende auto' - Winnaar: Wrangler!
- Augustus 2017: 'De zon' - Winnaar: Gewoon Dirk!
- September 2017: 'Auto en industrie' - Winnaar: Zadelsnuiver!
- Oktober 2017: 'Auto en profil' - Winnaar: smarter!
- November 2017: 'Nattigheid' - Winnaar: superformer!
- December 2017: 'Vorst en auto' - Winnaar: rasa!
- Januari 2018: 'Zwart-wit' - Winnaar: Elco!
- Februari 2018: 'De auto vanbinnen' - Winnaar D' oh!
- Maart 2018: 'De auto en kunstlicht' - Winnaar Gewoon Dirk!
- April 2018: 'De Miniatuur' - Winnaar: D' oh!
- Mei 2018: 'De Nieuwe, Oude Foto' - Winnaar: smarter!
- Juni 2018: 'De detailfoto' - Winnaar: D' oh!
- Juli 2018: 'Het verkeer' - Winnaar: 929V6
- Augustus 2018: 'Kunst in beeld' - Winnaar: rzasa
- September 2018: 'De auto in zijn habitat'- Winnaar: Superformer
-Oktober 2018: 'Dier en Auto' - Winnaars: D'oh en Gewoon Dirk
-November 2018: 'In het bos!' - Winnaar: adinsx


Inzenden kan tot woensdag 26 december 23.59 uur *dan kun je tijdens kerst nog even de familie-verplichtingen ontvluchten winking smiley
Stemmen kan tot maandag 31 december 12.00 uur



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2019 21:17 door adinsx.
Het is nog best lastig hier iets voor te vinden! Ik heb een paar pogingen gedaan om de XC70 op een bultje te zetten met een wiel ver uitgeveerd (zodat je de wielophanging in actie ziet). Het idee was leuk maar aangezien alles grijs/zwart en vies is is het niet echt sprekend. Meer van de auto erop zetten is mooi maar dan kreeg ik de belichting niet mooi.

Ik ben dus een andere weg ingeslagen; ik ben aan de gang gegaan met een specialisme van me; het OBD systeem. Achter een OBD connector zit een heel vakgebied wat zich niet alleen maar beperkt tot het schrijven van een stukje software voor auto's met een verbrandingsmotor. Ik heb mijn eigen bedrijf kunnen oprichten wat als klanten basis voornamelijk de voertuigfabrikanten heeft. Een verhaal achter een foto dus. Anders dan de OBD connector heb ik een foto gemaakt van de close-coupled katalysator met lambda sonde van de C1. Het is een mooie mix van materialen en heel veel van de OBD bij de C1 is gebaseerd op het constant monitoren van de veroudering van die katalysator.

IMG_20181219_133634 by M R, on Flickr

Het blijft natuurlijk ook een mooi symbool van de internationale auto industrie dat in de Citroen een Daihatsu motor ligt en op de katalysator Toyota staat big smile smiley
Leuke inzending Marcel, ik heb ook wel een ideetje nu moet ik alleen nog (sleutel)tijd vinden.
Al een paar keer het idee gehad om mee te doen, het zal eens tijd worden... Hopelijk zie ik komende tijd nog iets dat ik mooi/leuk op de kiek kan zetten grinning smiley thumbs up
Mijn favoriete technische zaken zijn de simpele - omdat ik die snap. Vandaar deze inzending.


Men neme een vrij oude zwarte modelauto (jaartje of 30 sowieso wel); een wit bureau; een hele bak wit tl-licht; en het donkerste zwart-witfilter wat men kan vinden. Tot mijn oprechte verbazing is het nog best ergens op gaan lijken.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-12-2018 21:42 door afentoe.
Ondanks dat ik de laatste dagen lekker bezig ben geweest met sleutelen heb ik niet een foto daarvan als inzending. Nee, afgelopen zondagochtend stond ik oog in oog met een Toyota Megacruiser. Inderdaad, een (flink) maatje groter dan de Landcruiser. Dit gaf me de mogelijkheid om (helaas met de telefoon) een leuke foto te maken van een stukje vierwielaandrijving en heavy duty wielophanging.


In het proces om een nieuw product te realiseren waarbij gebruik word gemaakt van andermans fabrikaat kom je wel eens op het punt dat je dingen iets anders aan moet vliegen.
Als ik nu enkel deze foto had geplaatst zonder enige begeleidende tekst had niemand zich een voorstelling kunnen maken van dit component.

Een Tesla heeft 12 van deze modules, sommige zelfs 14 en de module zelf is weer opgedeeld in allerlei losse cellen, 444 om precies te zijn. Genaamd 18650 cell.

Ik heb veel van dit soort foto's en ook al word ik er vaak van beticht een toevallig kiekje in te zenden, dat is deze niet. Hij dient een doel vandaar ook dat er een meetlint overheen gespannen zit. Aan de zijkant van deze module hangt een klein printplaatje en alhoewel je de module nodig hebt kun je absoluut niet zonder dat printplaatje. Met name omdat deze printplaat voor het battery management system (BMS) van zeer groot belang is.
In de nieuwe accubak onder mijn EV bus moet ik ervoor zorgen dat er een connector nog hierop past, en aangezien dit gedeelte van de module tegen de dorpel aanligt is er wel wat ruimte maar niet veel meer. Ook vanwege de bodemvrijheid nog.

Eigenlijk is dit dus een kijkje in de keuken van een behoorlijk complex project. winking smiley
Ik begon de afgelopen dagen te denken, heb ik het onderwerp dan toch te lastig gekozen? Stond zelf vanmiddag de auto te wassen en dacht, ik móet nog een foto maken. Maar waarvan? De Intercooler? Een belangrijk onderdeel voor vele auto's met turbo om veel vermogen uit weinig inhoud te halen. Maar die foto slaagde niet zoals ik wilde, in het interieur dan? Mwa, ook niet. 4Control (de meesturende achterwielen) is lastig op de foto te zetten zonder de auto op een brug. Dan maar onder de kap, en daar trof ik op de oliepeilstok 'engine oil' aan. Tja, zonder motorolie draait ie niet, of heel kort... Maar daarnaast bedacht ik me ook dat als alle Klimaatplannen doorgaan, deze foto over pakweg 10 tot 15 jaar niet te maken is. 'Engine Oil' treffen we dan niet meer aan onder de motorkap van menig auto. Kortom, deze foto moet het maar worden, en om de vele andere kleuren uit te sluiten met GIMP een kleine bewerking gedaan.




Deadline...
Tot slot, moeten we de huidige deadline handhaven, of gaan we nog wat meer inzendingen afwachten? Voor nog niet mee heeft gedaan, of het nou een modelauto, je eigen auto of een in de showroom van een autobedrijf is (Tip: Thijs Timmermans, Louwman, etc.). Techniek is overal in meer of mindere mate zichtbaar. thumbs up.
Vooruit dan maar, op de valreep nog een kijkje in het hart van een onderblok.
Dit is de beruchte YD25DDTI koekoeksklok waarmee Nissan het consumentenvertrouwen in de Nissan Pickup/Navara volledig te grabbel heeft gegooid, dit blok is alleen maar duurzaam te gebruiken als je met enige regelmaat (ongeveer om de 80.000 km) de drijfstanglagers ververst.



Eerlijkheidshalve vermeld ik er even bij dat deze foto net voor 4 december gemaakt is, telt dus niet mee voor deze fotowedstrijd... maar ik vond hem toch te mooi om hier niet te plaatsen.
Wat mij betreft doet de foto van Muddy Bandit gewoon mee, mits hij wel in december gemaakt is. Dan kunnen we nu ook gewoon sluiten en stemmen wat mij betreft.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-12-2018 09:33 door Gewoon Dirk.
Vind ik ook Gewoon Dirk. Ik zal zo de verzameling hieronder (inclusief toelichting) maken.
Niet veel, maar wel interessante inzendingen, dus hier gaan we. Succes met stemmen op de foto's van deze 'enigszins technische wedstrijd deze maand. Ik heb de toelichting er klein bij onder geplaatst. Dat verduidelijkt soms de reden / motivatie bij de foto.

Oog voor techniek


Engineer2


Achter een OBD connector zit een heel vakgebied wat zich niet alleen maar beperkt tot het schrijven van een stukje software voor auto's met een verbrandingsmotor. Ik heb mijn eigen bedrijf kunnen oprichten wat als klanten basis voornamelijk de voertuigfabrikanten heeft. Een verhaal achter een foto dus. Anders dan de OBD connector heb ik een foto gemaakt van de close-coupled katalysator met lambda sonde van de C1. Het is een mooie mix van materialen en heel veel van de OBD bij de C1 is gebaseerd op het constant monitoren van de veroudering van die katalysator.
Het blijft natuurlijk ook een mooi symbool van de internationale auto industrie dat in de Citroen een Daihatsu motor ligt en op de katalysator Toyota staat




Afentoe


Mijn favoriete technische zaken zijn de simpele - omdat ik die snap. Vandaar deze inzending.
Men neme een vrij oude zwarte modelauto (jaartje of 30 sowieso wel); een wit bureau; een hele bak wit tl-licht; en het donkerste zwart-witfilter wat men kan vinden. Tot mijn oprechte verbazing is het nog best ergens op gaan lijken.




Gewoon Dirk


Afgelopen zondagochtend stond ik oog in oog met een Toyota Megacruiser. Inderdaad, een (flink) maatje groter dan de Landcruiser. Dit gaf me de mogelijkheid om (helaas met de telefoon) een leuke foto te maken van een stukje vierwielaandrijving en heavy duty wielophanging.



Nico GTR


Een Tesla heeft 12 van deze modules en de module zelf is weer opgedeeld in allerlei losse cellen, 444 om precies te zijn. Genaamd 18650 cell.
Ik heb veel van dit soort foto's en ook al word ik er vaak van beticht een toevallig kiekje in te zenden, dat is deze niet. Hij dient een doel vandaar ook dat er een meetlint overheen gespannen zit. Aan de zijkant van deze module hangt een klein printplaatje en alhoewel je de module nodig hebt kun je absoluut niet zonder dat printplaatje. Met name omdat deze printplaat voor het battery management system (BMS) van zeer groot belang is. In de nieuwe accubak onder mijn EV bus moet ik ervoor zorgen dat er een connector nog hierop past, en aangezien dit gedeelte van de module tegen de dorpel aanligt is er wel wat ruimte maar niet veel meer. Ook vanwege de bodemvrijheid nog. Eigenlijk is dit dus een kijkje in de keuken van een behoorlijk complex project




adinsx


Tja, zonder motorolie draait ie niet, of heel kort... Als alle Klimaatplannen doorgaan is deze foto over pakweg 10 tot 15 jaar niet te maken. 'Engine Oil' treffen we dan niet meer aan onder de motorkap van menig auto. Met GIMP een kleine bewerking gedaan.



Muddy Bandit


Op de valreep nog een kijkje in het hart van een onderblok. Dit is de beruchte YD25DDTI koekoeksklok waarmee Nissan het consumentenvertrouwen in de Nissan Pickup/Navara volledig te grabbel heeft gegooid, dit blok is alleen maar duurzaam te gebruiken als je met enige regelmaat (ongeveer om de 80.000 km) de drijfstanglagers ververst.



Stemmen tot maandag 31 januari 12.00 uur
Ook in het stemmen helpt mijn technisch inzicht niet mee... Compliment voor de inzenders overigens, vele verschillende invalshoeken en fraaie plaatjes.

1e plaats – Adinsx: olie peilen, dat kan ik nog wel! Erg leuk gedaan met de kleuren ook.
2e plaats – Nico: mooi en (sorry) voor een leek tamelijk eenvoudig ogend kijkje in de keuken van een verrekt complex project.
3e plaats – Dirk: nummers drie; vier; en vijf zitten dicht bij elkaar. Omdat dit deel van de techniek in mijn ogen exact datgene is waarmee de auto zich onderscheidt van – in dit geval – andere grote SUV’s krijg jij het punt.
Moeilijk thema en moeilijk te beoordelen. Ik kijk echt naar wie techniek in beeld heeft gebracht op een mooie manier. Beetje toekomst gericht wat volgens mij ook een bedoeling was. Misschien dat in de zomer, als er vaker een klassieker met een motorkap open staat, dit thema makkelijker was. En hoe moderner de auto hoe bepalender de software is. Ik kan wel een mooi functie schema op de foto zetten maar dat spreekt toch minder. Nico heeft trouwens veel geluk dat hij niet onder zo'n strenge geheimhouding werkt big smile smiley

1 - Gewoon Dirk: eigenlijk is dit precies wat ik ook in gedachte had. Jij hebt het perfect uitgevoerd maar op een nog veel interessantere auto. Wel is de auto een beetje een symbool van historie meer dan toekomst, maar de aandrijflijntechniek kan nog wel mee in de toekomst (denk aan de Rivian) smiling smiley
2 - NicoGTR: de foto is voor de wedstrijd iets te functioneel en ik had het leuk gevonden als je bv zaken als de koeling/verwarming meer in beeld had gebracht. Ik heb een veiligheidsconcept met diagnoses, kortsluitbeveiliging en brandvertraging voor een vergelijkbaar accu pakket deels ontworpen en deels (laten) valideren dus ik kijk er wat anders naar. - even zeur modus aan: metalen meetlint met blote handen bij open verbindingen.... en een Tesla heeft geen zekering per module maar alleen per pack. Kijk je uit? Een Li-Ion batterij is nooit helemaal leeg en ook al is een kleine module laagspanning het kan toch pijn doen.
3 - MuddyBandit: al is de foto vrij eenvoudig, het is wel mooi en het past goed bij het thema
Mijn punten en toelichting:

1) Gewoon Dirk: Een toevalligheidje dat je de auto tegenkwam, maar zeker mooi in beeld gebracht. Enige opmerking: Ik had hem zwart/wit gemaakt. Nu stoort het groene me onderin de foto.

2) Afentoe: Lekker 'out-of-the-box' door een modelauto beet te pakken en flink met de belichting te spelen. Geslaagd naar mijn idee!

3) Engineer2: Milieu-eisen gaan de verbrandingsmotor nog eens de das om doen, maar gaven ook de intrede van kat, lambdasonde en nog veel meer sensoren tegenwoordig. Met mijn eveneens technische blik een prima foto welke het thema beetpakt thumbs up.

@Engineer2
PS: Bij Nico zijn ze inderdaad open. Januari vertelt ie (en zijn baas) er alles over in een repo winking smiley.
PS2: we moeten eens nader kennismaken, want mijn interesse in je werk/bedrijf is gewekt grinning smiley
Engineer2 - Duidelijk stukje techniek waar ik de afgelopen dagen toevallig zelf ook druk mee ben geweest, daarom extra herkenbaar. Persoonlijk had ik de hoek iets anders gekozen zodat je de sensor iets meer/beter in beeld had, verder een prima plaat.

Afentoe - Leuke invalshoek op het thema. Wat ik wel grappig vind is om te zien hoe ver zo'n schaalmodel nog van de realiteit staat, ik bedoel, een chromen V-snaar... Wel is het een erg knappe foto waar duidelijk fototechnisch ook goed over nagedacht is.

NicoGTR - Mooi om zo een inkijkje te krijgen in jouw EV-project. Hier geldt wel dat het verhaal de foto draagt terwijl ik vind dat het in een fotowedstrijd andersom mag zijn. Desalniettemin een leuke, anders dan andere, inzending.

Adinsx - Scherpe plaat zoals we gewend zijn van je. Leuk hoe je met (het weglaten van) kleuren hebt gespeeld. Zelf had ik misschien de horizon wat lager afgesneden zodat je een minder groot vlak "niks" boven de motor zou hebben.

Muddy Bandit - Mooi kijkje op de onderkant van een motorblok. Fototechnisch misschien niet de sterkste deelnemer maar qua techniek an sich wél weer heel sterk.

Dan het moeilijkste, het geven van de punten. Omdat hij mij heel erg verrast heeft met zijn inzending eindigt het schaalmodel bovenaan, de volledige top 3:

1: Afentoe
2: Adinsx
3: Engineer2
Soms ben je te bang @Engineer, maar je hebt wel gelijk. winking smiley Gelukkig zit er een plastic plaatje over het pakket. Koeling en verwarming zijn dan weer zaken die ik nu minder makkelijk in beeld kan brengen, of het zijn foto's van een paar maanden terug. Ik deel ook lang niet alles en moet echt wel opletten wat ik wel en niet plaats maar het is niet zo dat ik onder een strikte geheimhouding moet werken. Integendeel zelfs het contacteren van Tom werd van harte toegejuicht. tongue sticking out smiley
Maar ik wil eigenlijk wel omhoog in voltage. Want low volt is niet de toekomst wat mij betreft. Ik stuur je wel ff een PB. winking smiley

Qua stemmen:

1: Muddy Bandit, zo makkelijk te bereiken en toch iets dat mensen met enorme vrees tegemoet komt.
2: Gewoon Dirk, je hebt hem wel bewerkt, zo komt die toch beter uit. winking smiley
3: Afentoe, leuk bedacht goede uitvoering.
Allereerst allemaal de beste wensen natuurlijk. Tijd voor de puntentelling, welke ik oudjaarsdag in de middag ben vergeten in alle drukte op kantoor. (lees, alleen en toch wel het nodige te doen). Daar gaan we:

Zes inzendingen, zes keer gestemd, op zes verschillende inzendingen. De verdeling:

Zesde plaats: Engineer2 - twee punten
Vijfde plaats: Nico GTR - vier punten
Vierde plaats: Muddy Bandit - vijf punten
Derde plaats: af en toe - zes punten
Tweede plaats: adinsx - zeven punten
En de eerste plaats is opnieuw voor...

Gewoon Dirk met twaalf punten.


Gefeliciteerd en succes met het onderwerp voor januari winking smiley
He wat leuk, bedankt voor de punten allemaal! Ik heb al wel een idee voor de nieuwe fotowedstrijd. Ik zal het vanavond uitwerken.

Quote
NicoGTR
2: Gewoon Dirk, je hebt hem wel bewerkt, zo komt die toch beter uit.

Nee hoor, zo is hij uit mijn mobieltje komen rollen. Das enige vorm van bewerking zit in de software van de telefooncamera. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close