Welkom bij de fotowedstrijd van de maand juli, deze maand heb ik gekozen voor het volgende thema:

Het Verkeer

Op dit forum wordt veel gesproken over auto's maar de meeste forumleden rijden zelf ook met hun auto door de constante wirwar van borden, belijning en verlichting die er in Nederland is om dit te faciliteren. Meestal is deze heel handig maar andere keren staan ze ook gigantisch in de weg, is er sprake van een overvloed aan informatie of staan ze op plekken waar je dit niet verwacht.

De regels:
-Op de foto moet minstens een stoplicht, lantaarnpaal, verkeersbord of (stuk van) wegbelijning aanwezig zijn (en deze moet wel deel uitmaken van de compositie. d.w.z: een rol spelen in de foto).
-Een auto hoeft in deze wedstrijd niet per se aanwezig te zijn maar dat mag wel.

Let op: op deze voorbeeldfoto staat wél een lantaarnpaal maar is deze dus geen onderdeel van de compositie. Ik reken er verder op dat forumleden die een foto insturen zelf kunnen bedenken of hun foto voldoet aan de eis.

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je ook geen dure camera hoeft te gebruiken. Soms komen de beste foto's ook gewoon uit je mobieltje. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 juli 2018 0:00 uur en 24 juli 2018 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- Februari 2017: 'de auto' - Winnaar: Twix!
- Maart 2017: 'de auto in een ander perspectief' - Winnaar: j.ko!
- April 2017: 'In het zonnetje' - Winnaar: Brrrruno!
- Mei 2017: 'Vrouw en auto' - Winnaar: Pjötr!
- Juni 2017: 'Mijn mooiste autofoto' - Winnaar: Niels.!
- Juli 2017: 'De rijdende auto' - Winnaar: Wrangler!
- Augustus 2017: 'De zon' - Winnaar: Gewoon Dirk!
- September 2017: 'Auto en industrie' - Winnaar: Zadelsnuiver!
- Oktober 2017: 'Auto en profil' - Winnaar: smarter!
- November 2017: 'Nattigheid' - Winnaar: superformer!
- December 2017: 'Vorst en auto' - Winnaar: rasa!
- Januari 2018: 'Zwart-wit' - Winnaar: Elco!
- Februari 2018: 'De auto vanbinnen' - Winnaar D' oh!
- Maart 2018: 'De auto en kunstlicht' - Winnaar Gewoon Dirk!
- April 2018: 'De Miniatuur' - Winnaar: D' oh!
- Mei 2018: 'De Nieuwe, Oude Foto' - Winnaar: smarter!
- Juni 2018: 'De detailfoto' - Winnaar: D' oh!

Inzenden kan tot dinsdag 24 juli, 20:00 uur.
Stemmen kan tot dinsdag 31 juli, 20:00 uur.

N.B. Ik heb geprobeerd een origineel onderwerp te bedenken, aangezien er ondertussen een hoop ideeën al voorbij zijn gekomen. Hopelijk kunnen jullie iets met dit onderwerp!

Succes!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-07-2018 23:55 door D' oh.

-Een auto hoeft in deze wedstrijd niet per se aanwezig te zijn maar dat mag wel.

De auto lijkt me toch wel een essentieel onderdeel van de fotowedstrijden op dit forum of vergis ik me nou?
929V6

De auto lijkt me toch wel een essentieel onderdeel van de fotowedstrijden op dit forum of vergis ik me nou?

Nouja, ik heb geprobeerd iets origineels te bedenken en niet te vervallen in een oud onderwerp. Een keer niet de auto centraal maar iets wat er wel onderdeel van is. Ik laat de keuze aan de fotograaf, je mag wel een auto in de foto maar het hoeft niet.
Ik vind het een prima onderwerp, daar kunnen we wel wat mee! Het is origineel en het staat je vrij om er wel of geen auto in terug te laten komen.
Na lang te hebben getwijfeld zend ik deze foto in. Ik vind een verlaten tankstation in het holst van de nacht altijd een mooi aangezicht, als oase van licht langs een pikdonkere snelweg. Maar ja, zie dat eens verantwoord op de foto te krijgen... Gelukkig ken ik dit exemplaar langs een fietspad, het is niet het grootste tankstation en officieel nog geen snelweg, maar het idee is er. winking smiley

20180714_010732 by My Name, on Flickr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-07-2018 10:00 door afentoe.
Vorige week in Frankrijk een beetje gespeeld met de camera en tot o.a. dit resultaat gekomen:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-07-2018 21:18 door 929V6.
Bij deze opdracht dacht ik meteen aan een heel dynamische foto met veel beweging. Wellicht maak ik deze nog de komende week, maar tot nu toe ben ik nog geen hele verkeers-fotogenieke situatie tegengekomen. Wel heb ik deze week een paar foto's gemaakt van onze 2006 smart forfour die ik net heb laten poetsen. Op deze foto zijn een aantal dingen te zien: Einde openbare weg overgaand in voetpad middels verkeersbord en in de spiegeling van de net gepoetste auto de zendmast van IJsselstein, ik de fotograaf en ook nog een leuke geparkeerde VW kever.

Wegwerkzaamheden.... niet alleen een bron van ergernis maar ook zeker van bordenchaos.
Zie hier de Scheldeweg in België.
Beste mannen, bij deze de sluiting van de inzendtermijn. Ik ben er zelf niet aan toe gekomen om zelf iets te kunnen fotograferen. Excuus voor het lastige onderwerp hoewel ik wel echt vind dat het allemaal leuke, creatieve inzendingen zijn geworden! Een volgende keer (als er nog een keer komt dat ik het onderwerp mag bepalen winking smiley ) zal ik een 'ouder' onderwerp herhalen. Ik vond het lastig om iets interessants/leuks/nieuws/unieks te bedenken.

Succes allemaal!

Op een rijtje:

rzasa

afentoe
Na lang te hebben getwijfeld zend ik deze foto in. Ik vind een verlaten tankstation in het holst van de nacht altijd een mooi aangezicht, als oase van licht langs een pikdonkere snelweg. Maar ja, zie dat eens verantwoord op de foto te krijgen... Gelukkig ken ik dit exemplaar langs een fietspad, het is niet het grootste tankstation en officieel nog geen snelweg, maar het idee is er. winking smiley

929V6
Vorige week in Frankrijk een beetje gespeeld met de camera en tot o.a. dit resultaat gekomen:

smarter
Bij deze opdracht dacht ik meteen aan een heel dynamische foto met veel beweging. Wellicht maak ik deze nog de komende week, maar tot nu toe ben ik nog geen hele verkeers-fotogenieke situatie tegengekomen. Wel heb ik deze week een paar foto's gemaakt van onze 2006 smart forfour die ik net heb laten poetsen. Op deze foto zijn een aantal dingen te zien: Einde openbare weg overgaand in voetpad middels verkeersbord en in de spiegeling van de net gepoetste auto de zendmast van IJsselstein, ik de fotograaf en ook nog een leuke geparkeerde VW kever.

Gewoon Dirk
Wegwerkzaamheden.... niet alleen een bron van ergernis maar ook zeker van bordenchaos.
Zie hier de Scheldeweg in België.
Ten eerste een opmerking.
De motivatie per foto ook in het rijtje opnemen vind ik een goed idee, wat mij betreft een blijvertje. Zou niet voor het eerst zijn dat ik even terugblader naar de post met de foto om achter de beweegredenen te komen.

Ten tweede mijn geneuzel.
RZASA: de zwart-witte achtergrond en ingekleurde borden is een briljante zet. Zo wordt de focus direct op de borden getrokken en dat met name het geen-tractorbord. Om het helemaal af te maken had ik de achterlichten van de Kever ook ingekleurd.
929V6: ook jij trekt de aandacht direct naar het verkeersbord, wat prachtig afsteekt tegen de fraaie lucht, zeer geslaagd! Twee dissonanten vind ik de lantaarnpaal (was wellicht te voorkomen geweest door een iets andere hoek te kiezen) en het grote stuk ‘donkere achtergrond’ onderaan de foto. Ik ben benieuwd hoe de foto eruit had gezien als je de rode achthoek helemaal centraal in beeld had gezet.
SMARTER: het concept van weerspiegelingen vind ik zeer geslaagd, dit maakt je foto werkelijk waar prachtig. De link met het thema vind ik echter heel dun, wat is in de compositie de rol van het voetpadbord?
GEWOON DIRK: in al zijn eenvoud is dit toch een behoorlijk complex plaatje wat bijna perfect de logistieke nachtmerrie die “het Belgische wegennet” heet weergeeft, mooi!

Ten derde het lastige deel.
1e plaats voor rzasa
2e plaats voor Dirk
3e plaats voor 929V6
Gezien de link met het thema is de prachtige foto van Smarter bij mij helaas buiten de punten gevallen
Erg jammer dat er zo weinig inzendingen zijn...

De foto's die mij het meest aanspreken zijn:

1. 929V6
2. Gewoon Dirk
3. afentoe
Zonder al te veel verstand van zaken zal ik met een paar woorden mijn top 3 toelichten:

1. rzasa - de borden geven een leuk diepte-effect maar de kever maakt de plaat echt af.
2. Gewoon Dirk - indrukwekkende wirwar van borden, de elektriciteitsmasten en lantaarnpalen doen ook een duit in het zakje.
3. smarter - het verkeersbord lijkt een toevalstreffer en dat is het ook, maar verder gewoon een leuke plaat.
Om maar even heel professioneel te doen: Mooie inzendingen allemaal. Bij de een is de link met het thema wat dunner, bij de ander vind ik de foto zelf minder goed gelukt.Toch zijn het allemaal leuke platen om hun eigen reden.

1. 929V6 - Mooi spel van fel kunstlicht (zowel van de lantaarnpaal en de lichtbron die op het stopbord en de bloempjes in de berm lijkt te schijnen) en zwak natuurlijk licht (de ondergaande zon). De donkere achtergrond zorgt voor een mooi contrast met het felrode bord.
2. Afentoe - Niet de scherpste foto van het stel, wel mooi de sfeer van een tankstation in het donker gevat. Ook ik kan hier makkelijk gefascineerd door raken.
3. Rzasa - Beide foto's waren mooie platen maar ik vond jouw link met het thema net wat duidelijker.
Mijn top 3:

1. 929V6 - Prachtige, scherpe foto, semi-donker, het onderwerp is zeer duidelijk!
2. Gewoon Dirk - Mooi in beeld gebracht, de hoeveelheid verkeersborden is overweldigend!
3. rzasa - Leuk hoe je het onderwerp van de foto meer naar voren hebt weten te krijgen door de borden meer 'uit te lichten'.

Ook de andere twee bijdragen vind ik leuk vanwege de eigen bedachte manier om iets met het onderwerp te doen maar ze zijn net buiten mijn top 3 terecht gekomen.
Had deze maand graag mee willen doen, een paar pogingen gedaan maar kreeg m'n idee niet goed uitgewerkt. Volgende maand ben ik er weer bij!

Mijn top 3:

1. Gewoon Dirk. Hele boeiende foto, georganiseerde chaos lijkt het wel! En technisch gezien gewoon een goede plaat.

2. 929V6. De kleuren zijn adembenemend mooi, de belichting/reflectie op het bord zelf precies goed en compositie is top.

3. Rzasa. Interessante compositie, leuke nabewerking en een goed onderwerp. De achterkant van de kever is ietwat overbelicht maar komt misschien door de bewerking?
Ah, de stembus is al even gesloten.

De winnaar van deze fotowedstrijd is geworden:

929V6

Gefeliciteerd 929V6, jouw prachtige foto heeft maar liefst 12 punten gekregen!

Overigens is Gewoon Dirk met maar één punt verschil tweede geworden. De hele puntenlijst staat hieronder:

2. Gewoon Dirk - 11 punten.
3. rzasa - 9 punten.
4. afentoe - 3 punten.
5. smarter - 1 punt.

----

Overigens, bedankt voor het meedoen allemaal! Het onderwerp was misschien wat lastig maar hopelijk vonden jullie het ook leuk het eens 'anders aan te moeten pakken'. Ik vond de inzendingen leuk en creatief!
Gefeliciteerd 929V6, wat mij betreft de terechte winnaar!
Ik ben benieuwd waarmee je gaat komen voor de volgende wedstrijd.
Dank jullie wel! smileys with beer Ik zal vandaag eens over een onderwerp nadenken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close