Fotowedstrijd juni 2018 - De detailfoto ***D'oh! heeft gewonnen!***

Gepost door smarter 
Welkom bij de fotowedstrijd van de maand juni, deze maand heb ik gekozen voor het volgende thema:

De detailfoto

Auto's zijn altijd een dankbaar onderwerp gebleken voor fotografen. Het zijn dan vaak de bijzondere details van een auto die die deze extra interessant maken om naar te kijken. De opdracht van deze maand is het maken van een detailfoto.

Er zijn geen bijzondere regels behalve dat er in ieder geval een deel van de auto gefotografeerd wordt met een specifiek detail en dat niet de hele auto op de foto staat.

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je ook geen dure camera hoeft te gebruiken. Soms komen de beste foto's ook gewoon uit je mobieltje. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 mei 0:00 uur en 24 mei 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- Februari 2017: 'de auto' - Winnaar: Twix!
- Maart 2017: 'de auto in een ander perspectief' - Winnaar: j.ko!
- April 2017: 'In het zonnetje' - Winnaar: Brrrruno!
- Mei 2017: 'Vrouw en auto' - Winnaar: Pjötr!
- Juni 2017: 'Mijn mooiste autofoto' - Winnaar: Niels.!
- Juli 2017: 'De rijdende auto' - Winnaar: Wrangler!
- Augustus 2017: 'De zon' - Winnaar: Gewoon Dirk!
- September 2017: 'Auto en industrie' - Winnaar: Zadelsnuiver!
- Oktober 2017: 'Auto en profil' - Winnaar: smarter!
- November 2017: 'Nattigheid' - Winnaar: superformer!
- December 2017: 'Vorst en auto' - Winnaar: rasa!
- Januari 2018: 'Zwart-wit' - Winnaar: Elco!
- Februari 2018: 'De auto vanbinnen' - Winnaar D' oh!
- Maart 2018: 'De auto en kunstlicht' - Winnaar Gewoon Dirk!
- April 2018: 'De Miniatuur' - Winnaar: D' oh!
- Mei 2018: 'De Nieuwe, Oude Foto' - Winnaar: smarter!

Inzenden kan tot zondag 24 juni, 20:00 uur.
Stemmen kan tot zaterdag 30 juni, 20:00 uur.

Succes!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-07-2018 16:20 door smarter.
Mogen ook hier modelauto's meedoen? Heb wel een idee...
Jay DoubleYou
Mogen ook hier modelauto's meedoen? Heb wel een idee...

Staat nergens dat het niet mag dus ik zou zeggen, ga je gang!
Dit is mijn inzending, vanmiddag gefotografeerd in een Citroën 2CV uit 1960.

Leuk idee!
Dit is mijn foto. Afgelopen weekend gemaakt. Ik heb gekozen voor het logo aan de voorkant van mijn Rover 827 Vitesse. Het is een heel klassiek logo om te zien met bonte kleuren die dan weer een leuk contrast biedt tegen de strakke, antraciet grijze, jaren 80 koets.

Ik ben benieuwd naar de leuke foto's van de andere deelnemers!
Afgelopen weekend de 75 wat mooier gemaakt; velgen gespoten en al het zwarte kunststof. Twee dagen bezig geweest met een mooi resultaat (vind ik). Heb toen ook even wat foto's gemaakt, waaronder deze onder de motorkap:

Leuk onderwerp (de vorige kon ik echt niks mee grinning smiley ), want er zijn genoeg details te vinden op de auto.
Afgelopen week nog deze gemaakt, maar die kan beter om het 'Edge Lighting Design' op de foto te zetten:

en ik zal even aan 800*600 denken

Dat het handschoenenkastje boven de middenconsole een uitstekende plek is om de navi uit het zicht (op de weg) én uit de zon te houden vind ik een briljante vondst van de Toyo des huizes.
Mijn inzending: (ik zie nu pas dat ik zelf in de weerspiegeling te zien ben...)

Potverdikke, wat gaat die maand weer snel... Snel nog even een rondje door de buurt gemaakt zojuist om zelf in ieder geval ook nog een inzending te plaatsen. Kwam een mooi blauw kevertje tegen die helaas wat weinig liefde gehad heeft de afgelopen tijd:

Het pientere pookje anno de 21e eeuw.

Bijna zou ik te laat zijn geweest, gelukkig dacht ik er nog net op tijd aan!
Genoeg detail op deze foto dacht ik zo eens!
Op een rijtje:

XBXG

Marc 827 3500

Quadrifoglio Verde

adinsx

afentoe

D' oh

Nico GTR

smarter

Zadelsnuiver

Gewoon Dirk

Stemmen tot zaterdag 30 juni 20:00
Mijn geneuzel per foto.
XBXG: prachtige plaat waarin het detail (is het een toerenteller?) alle aandacht opeist, echt heel mooi. Ik vind de achtergrond wel vrij fel belicht.
Marc: het is een fraaie strakke foto, het Rover-logo leent zich uitstekend voor een wedstrijd als deze. In het kader van het thema had ik alleen meer bijgesneden zodat het detail een groter deel van de foto zou beslaan.
Quadrifoglio Verde: normaal gesproken zou ik zeggen, lijkt wel kunst. Maar ja, het is een Alfa, dus dat is een vaststaand feit winking smiley. Ik vind het licht-donker contrast vrij groot, verder niets aan te merken.
Adinsx: wat een meesterwerkje, zou zo uit de folder kunnen komen. Het warme rode licht steekt prachtig af tegen de ijskoude blauwe achtergrond.
D’Oh: in zo’n onevenwichtig verlichte situatie een detailfoto maken is een uitdaging, maar omdat de scherpte uitstekend is en het van zichzelf een vrij licht gekleurde auto is gaat het je goed af. Ik had de foto zelf wat verder bijgesneden om dat kleine beetje grijze weg/vloer weg te houden.
Nico: niet je standaard detail, leuk plaatje is het. Ik mis echter een beetje de ‘wauw’, die er misschien meer was geweest als je de focus duidelijk op bijvoorbeeld de remschijf had gelegd.
Smarter: de spiegel, het klapraampje en de bloemenketting zijn alle drie van zichzelf leuke details. Er is echter niet een specifiek detail waar mijn aandacht gelijk naartoe wordt getrokken bij het kijken naar de foto.
Zadelsnuiver: ik had gewacht tot het iets donkerder was. Het motiefje van de Prius-pook is prachtig en maakt tegen die grijze achtergrond een uitstekend geschikt detail, maar dat effect haal je door de weerkaatsing van de voorruit wat weg.
Dirk: zelfde commentaar als bij smarter, al zijn het hier het logo, de koplamp en het stuurwiel. Het is een prachtig plaatje, daar niet van, maar in het kader van deze wedstrijd had ik explicieter de keuze voor één bepaald detail gemaakt.

En dan het moeilijke deel.
1e plaats voor adinsx
2e plaats voor XBXG
3e plaats voor Quadrifoglio Verde
Mijn gezever per foto.

XBXG: Mooie foto die goed de eenvoud van de eend in beeld weet de brengen. De klilometerteller is haarscherp, precies de goede focus dus.

Marc 827 3500: Doordat het Rover-logo langwerpig van vorm is werk een verticale foto hier best goed, dat terwijl ik geen fan ben van de portretstand. Het fraaie logo is duidelijk het middelpunt ondanks wat er omheen gebeurt.
Quadrifoglio Verde: Ik vind de foto als geheel te donker, wel een scherpe plaat.

Adinsx: Een heel mooi detail wat je goed scherp in beeld heb weten te brengen.

Afentoe: Geinig detail waarbij voor mij het verhaal de foto draagt terwijl je toch zou willen dat het andersom was.

D’Oh: Nette strakke foto waarbij ok zelf was gegaan voor ofwel een detailfoto van het asymmetrische Mazda logo ofwel de klapkoplamp, niet beide.

Nico GTR: Het leuke van een auto waar het wiel vanaf gehaald is, is dat je dingen ziet die normaal verborgen blijven. Daarom had het ook zo leuk geweest als je net iets meer een onderdeel uitgelicht had.

Smarter: Mijn oog wordt steeds maar getrokken naar de groene omgeving die weerspiegelt in de buitenspiegel, mooi detail in een detail.

Zadelsnuiver: Terwijl ik mijn post aan het maken was had ik continu de onderkant van jouw foto boven in beeld. Een paar keer moest ik even omhoog scrollen om te zien van wie die foto met white walls wel niet was. Buiten die leuke mindfuk is het ook nog eens een erg strakke plaat waardoor het meteen mijn favoriet was.

Gewoon Dirk: Geen foto die ik specifiek voor de wedstrijd heb geschoten en daardoor misschien minder goed passend bij het thema.

En dan het moeilijke deel.
1e plaats voor Zadelsnuiver
2e plaats voor Smarter
3e plaats voor Marc 827 3500

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-06-2018 08:07 door Gewoon Dirk.
XBXG: Fijne strakke plaat met dat herkenbare ijzeren stuur. Ik zou zelf denk ik een iets ander standpunt hebben gebruikt zodat er meer van het interieur en minder van de buitenkant zichtbaar zou zijn.

Marc 827: Mooie belichting en natuurlijk is het Rover logo een heel fraai ding om te zien. Het logo staat precies centraal, wellicht zou de plaat iets speelser zijn geweest in oblong en het logo uit het midden.

Quadrifoglio Verde: Dit zijn de details waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Lekker pittige omzetting en contrast en goede minimale belichting.

Adinsx: Zo'n mooi achterlicht doet het altijd goed als detailopname. Jammer dat het witte/zilveren gedeelte van de lamp wat grijs is en misschien net iets te krap gekaderd.

Afentoe: Heel handig vakje! Het zou zo een foto uit een brochure voor navigatie apparaten kunnen zijn, ware het niet dat de TomTom sterk onderbelicht is. Zelf had ik ook het snoertje even losgetrokken voor de foto.

D'oh: Heerlijke kleuren, het klein beetje grijs geeft net voldoende contrast. De reflecties geven een extra dimensie aan de foto en perfecte toepassing van de gulden snede thumbs up

Nico GTR: Goed dat je voor een staande opname hebt gekozen, al denk ik dat je beter nog een iets lager standpunt had genomen. Verder een goede duidelijke foto van een stukje interessante techniek maar niet direct artistiek.

Smarter: Veel mooie details, lekker scherp op de juiste plekken en qua compositie ook helemaal goed. Ik zie een klein beetje vignet, is dat later toegevoegd of "puur natuur" ?

Gewoon Dirk: imposante snuit! Goed gespeeld met de lijnen en vormen van de auto, knap dat je er zoveel symmetrie in hebt weten te krijgen. Ik vraag me af hoe de foto er uit zou zijn met een íets andere uitsnede zodat de lampen en/of de grille er compleet op zouden staan.

Dan de punten!

1e plek: D'oh
2e plek: Quadrifoglio Verde
3e plek: Gewoon Dirk
Zadelsnuiver
ware het niet dat de TomTom sterk onderbelicht is. Zelf had ik ook het snoertje even losgetrokken voor de foto.

Fototechnisch heb je groot gelijk, ware het niet dat ik thuis wat uit te leggen zou hebben als ik dat snoertje had losgetrokken. Dat kan maar aan één kant los (en daarna terug vast) en dat is helaas de andere, bij de 12V-stekker. winking smiley
Leuke inzendingen zeg. Lekker divers.

Mijn keuze:

1: D' Oh
Ik zie direct welke Mazda het is terwijl je een klein hoekje te pakken hebt. Leuke foto van een gave auto.
2: Gewoon Dirk
Mooi gefotografeerd, zoals altijd.
3: Adindsx
Geweldig mooie foto. Schemering met de sprekende keuren van de auto en de verlichting maken hem erg mooi.
Begint een nare gewoonte te worden dat ik mijn ideale inzending pas tijdens de stemtijd zie... [flic.kr]
1. Zadelsnuiver
2. Smarter
3. Quadrifoglio Verde
Ik geloof dat D'oh de winnaar is deze maand.

1e plek, 10 punten: D'oh

2e plek, 8 punten: adinsx
3e plek, 7 punten: QV
4e plek, 6 punten: Zadelsnuiver
5e plek, 4 punten: Smarter
6e plek, 3 punten: XBXG & Gewoon Dirk
7e plek, 1 punt: Marc 827

D'oh wederom gefeliciteerd! Dik verdiende overwinning thumbs up
Nog bedankt voor het tellen, Zadelsnuiver! thumbs up. Beetje druk weekend gehad zelf ...

Gefeliciteerd, D'oh! op naar de volgende wedstrijd.
Bedankt mannen, ik moet nog een wedstrijd-onderwerp bedenken. Ik probeer dit vanavond te doen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close