Fotowedstrijd April - De Miniatuur -D'oh heeft gewonnen!!!!!

Gepost door Gewoon Dirk 
Welkom bij de fotowedstrijd van de maand april, deze maand heb ik gekozen voor het volgende thema:

De Miniatuur

Nadat ik vorige maand heb gewonnen met een foto van een miniatuur wil ik iedereen uitdagen om hier mee aan de slag te gaan. Je kan denken aan foto's van schaalmodellen maar ook van trapauto's, dwergauto's of zelfs de racebaan op zolder. Er zijn genoeg mogelijkheden om je eigen draai te geven aan dit thema denk ik zo.

Hoe je je eigen foto maakt, dat mag je zelf weten. Of het nu gaat om het geheel of om fraaie details, jij bent de baas.

Belangrijk is wel dat
  • er een (deel van een) auto te zien is op de foto.
  • er duidelijk sprake is van een miniatuur. Indien dit niet per se duidelijk blijkt uit het onderwerp zelf kan een motivatie omtrent jouw gekozen foto helpen..

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je ook geen dure camera hoeft te gebruiken. Soms komen de beste foto's ook gewoon uit je mobieltje. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 april 0:00 uur en 23 april 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- Februari 2017: 'de auto' - Winnaar: Twix!
- Maart 2017: 'de auto in een ander perspectief' - Winnaar: j.ko!
- April 2017: 'In het zonnetje' - Winnaar: Brrrruno!
- Mei 2017: 'Vrouw en auto' - Winnaar: Pjötr!
- Juni 2017: 'Mijn mooiste autofoto' - Winnaar: Niels.!
- Juli 2017: 'De rijdende auto' - Winnaar: Wrangler!
- Augustus 2017: 'De zon' - Winnaar: Gewoon Dirk!
- September 2017: 'Auto en industrie' - Winnaar: Zadelsnuiver!
- Oktober 2017: 'Auto en profil' - Winnaar: smarter!
- November 2017: 'Nattigheid' - Winnaar: superformer!
- December 2017: 'Vorst en auto' - Winnaar: rasa!
- Januari 2018: 'Zwart-wit' - Winnaar: Elco!
- Februari 2018: 'De auto vanbinnen' - Winnaar D' oh!
-Maart 2018: 'De auto en kunstlicht' - Winnaar Gewoon Dirk!

Inzenden kan tot maandag 23 april, 20:00 uur.
Stemmen kan tot maandag 30 april, 20:00 uur.

Succes!

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-04-2018 21:00 door Gewoon Dirk.
Leuk thema, Dirk! Ik heb de handschoen direct opgepakt, hierbij mijn inzending:

En die van mij.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-04-2018 21:37 door afentoe.
Leuk! Ik ga ook proberen mee te doen. Alleen ligt mijn favoriete miniatuur van dit moment uit elkaar voor een opknapbeurt.

Hoe groot mag de miniatuur maximaal zijn?

er duidelijk sprake is van een miniatuur. Indien dit niet per se duidelijk blijkt uit het onderwerp zelf kan een motivatie omtrent jouw gekozen foto helpen..

Daar is dus eigenlijk geen beperking aan, hooguit zal een miniatuur van 1 op 1,25 wat uitleg behoeven.
Elco

er duidelijk sprake is van een miniatuur. Indien dit niet per se duidelijk blijkt uit het onderwerp zelf kan een motivatie omtrent jouw gekozen foto helpen..

Daar is dus eigenlijk geen beperking aan, hooguit zal een miniatuur van 1 op 1,25 wat uitleg behoeven.

Oke! Mijn collectie varieert van schaal 1 op 100 tot schaal 1 op 8, dus vandaar mijn vraag. Maar de keuze is reuze. grinning smiley
Ik zie al drie heerlijke en totaal verschillende inzendingen, gaat lekker zo! Ik ben benieuwd wat er nog meer bij gaat komen.
"Vroeger" hadden we hier een fotowedstrijd van alleen schaalmodellen, heb ik toen nog heel wat foto's voor gemaakt toen. Hier een foto van het Alfa 4C schaalmodel dat ik anderhalve week geleden op Techno Classica gekocht heb. Als ik nog ergens wat tijd vindt, probeer ik misschien nog wel iets anders te maken.

Even een kleine reminder, we hebben nog 6 dagen om in te zenden!
Eindelijk een wedstrijd waar ik ook aan kan meedoen. Met de enige miniatuurauto die ik bezit. Ooit gekregen op de Techni-show, een beurs voor metaalbewerking.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-04-2018 19:03 door ForEverFord.
Ook ik heb weer een inzending deze maand.
Als miniatuurauto zit je wereld vol gevaren, voor je het weet word je door een kinderhand over het aanrecht geleid. Zo door een volle spoelbak, langs de afwas een snijplank op om daar als vergeten achtergelaten te worden...

Jay DoubleYou
Hmm... zo'n leuke opdracht, maar heb gewoon te weinig tijd. sad smiley
Herkenbaar. En te veel keus uit miniaturen om te fotograferen.grinning smiley
Auto-fan
Jay DoubleYou
Hmm... zo'n leuke opdracht, maar heb gewoon te weinig tijd. sad smiley
Herkenbaar. En te veel keus uit miniaturen om te fotograferen.grinning smiley

Ik ook! grinning smiley
Deze kon ik het snelst bij, Ferrari 612 Scaglietti (Elite ombouw).
Hier is mijn inzending, wellicht een bekende scene uit de Disney Pixar "Cars" film smiling smiley

Heb ik morgen eindelijk tijd om die foto te maken sluit de inzending vanavond.crying smilie
Het OER
Stemmen t/m 20.00uur 30-04

Elco

afentoe

rzasa

Brrrruno

Quadrifoglio Verde

ForEverFord

Gewoon Dirk

Jay DoubleYou

Zadelsnuiver

D' oh
Mijn inzending.

Succes allemaal met stemmen
Mijn commentaar:
Elco: de wauw-factor in deze foto zit hem voor mij in de reflectie in het kofferdeksel. Vind je keuze voor de scherpte geslaagd, al moet je even weten dat de miniatuur en de auto waar ‘ie op staat exact dezelfde zijn.
rzasa: sfeervol plaatje! Sinds ik zelf ooit in tien minuten tijd drie van de vier wieldopjes van een Range Rover miniatuur wist te verliezen (nooit meer teruggezien, gaat ook niet meer gebeuren want de zandbak is inmiddels een vijver) heb ik geen miniatuurauto’s meer in het zand gehad winking smiley
Brrrruno: imposante verzameling en wat staan ze mooi uitgestald! Belichting had ik liever wat evenrediger gezien, hier had ik de flits niet gebruikt.
Quadrifoglio Verde: prachtig, zou zo uit een fotostudio kunnen komen. Ik vind het onscherpe minder toevoegen dan in bijv. Elco’s foto, denk dat ik de compositie helemaal af had gevonden (minimaal doch uitstekend geslaagd) als de hele auto even scherp in beeld was geweest.
ForEverFord: heerlijk simpele compositie, je laat op doodeenvoudige wijze zien hoe klein het miniatuur wel niet is. Net als ik bij Bruno opmerkte: ik had de flits uit laten staan, dan was bij jouw foto m.i. de focus meer op de Kever gaan liggen.
Gewoon Dirk: erg mooi! De dikke druppels voegen echt wat toe. Ik zou willen zeggen dat de reflectie in de voorruit behoorlijk fel is, maar op motorkap en dak vind ik de hoeveelheid licht juist erg geslaagd.
Jay DoubleYou: ik vind de warme kleuren erg leuk, in combinatie met de iets overbelichte achtergrond geeft dat een lekker zonnig sfeertje. De foto mist m.i. wel wat scherpte.
Zadelsnuiver: toen Cars uitkwam was ik tien en schattig, voor mij dus zeer herkenbaar smiling smiley. Van de compositie word ik erg vrolijk, had zelf wellicht iets meer scherpgesteld op de voorkant van McQueen (die rode sportwagen) in plaats van de achterkant. Dan had ik meer de indruk gekregen dat het hele tafereel op mij af komt stormen. Verder bijzonder geslaagd.
D’Oh: deze foto intrigeert mij, gelijk komen er vragen bij mij op. Wie is dat kind? Waar is de foto in vredesnaam gemaakt? Wat is de context? Dat maakt deze foto voor mij simpelweg briljant.

En de punten. Nummer één stond vrij snel vast, daarna waren er meerdere gegadigden.
1e plaats voor D’Oh
2e plaats voor Elco
3e plaats voor Dirk

Edit: gruwelijke taalfout.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-04-2018 15:01 door afentoe.
Ik vind het altijd moeilijk om feedback te geven op mensen die veel beter kunnen fotograferen dan mij, maargoed hier gaan we:

Elco: heel fijn belicht, mooie kleuren en erg leuk die reflecties. Scherpte is precies goed evenals de compositie.

Afentoe: keurige plaat, erg sfeervol en goed dat je voor een vignet gekozen hebt. De miniatuur speelt duidelijk een bijrol in deze foto, had ik zelf iets anders gedaan denk ik.

Rzasa: ook hier hele fijne kleuren, DOF ook erg mooi en qua compositie kijkt de plaat heel fijn weg. Zeker een kanshebber deze maand!

Brrruno: mooie collectie, en netjes uitgestald. De flits doet wel wat afbreuk aan de foto en volgens mij had de plaat ook wel iets scherper gekund.

Quadrifoglio Verde: niets op aan te merken eigenlijk, goede compositie, mooie neutrale achtergrond, prima belichting en mooie scherptediepte. Erg fraai!

ForEverFord: een héél klein kevertje, maar hij staat toch redelijk scherp op de foto. Het onderwerp had er wat meer uit kunnen springen als het contrast met de achtergrond groter geweest zou zijn.

Gewoon Dirk: nette strakke plaat, mooie combinatie van natuurlijk licht en een fijne scherpte op de juiste plek. Compositie ben ik niet over uit of de Alfa wellicht beter precies in het midden had moeten staan.

Jay Doubleyou: een mooi model vanuit de juiste hoek geschoten. Echter vind ik 'm wel wat krap gekaderd en had de auto wel iets beter belicht kunnen zijn.

D'oh: ook hier een hele fijne scherptediepte, de wat meer intieme belichting geeft de foto veel warmte en het onderwerp wordt er mooi uitgelicht. Compositie precies goed ook.

De punten:

1. Rzasa
2. Elco
3. Quadrifoglio Verde
Auto-fan
Heb ik morgen eindelijk tijd om die foto te maken sluit de inzending vanavond.crying smilie

En ik dacht dat ik tot vanavond de tijd had, dus heb gisteren al wat materiaal geschoten... crying smilie
Veel mooie inzendingen, maar ook bij mij is iedereen van uitgebreid commentaar voorzien niet mijn sterkste kant.

1. D’oh - Voor mij stond de nummer 1 al vast. Prachtig! Een kinderhand is gauw gevuld. Leuke Tipo ook. thumbs up

2. afentoe - De Fiat 500. Begin deze maand is mijn oma overleden, en een rode 500 is de eerste auto die mijn opa en oma samen hadden.

3. Zadelsnuiver - Ik ben groot fan van Disney/Pixar. Komt me dus erg bekend voor. grinning smiley
Jammer dat ik steeds pas de laatste week van de maand tijd heb. sad smiley Vrees dat dit de komende tijd niet anders ga zijn. Juist dit thema had ik erg graag aan mee gedaan, aangezien zowel miniaturen als fotografie een hobby van me zijn.
Jay DoubleYou
2. afentoe - De Fiat 500. Begin deze maand is mijn oma overleden, en een rode 500 is de eerste auto die mijn opa en oma samen hadden.

Dank voor de punten, mijn condoleances.
Allereerst mijn complimenten voor alle inzendingen, er zitten een aantal erg sterke foto'tussen deze maand!

Een korte beoordeling:

Elco: Wow, toen ik deze plaat zag zonk de moed mij een beetje in de schoenen. De eerste inzending meteen zo sterk! Een erg leuk idee en een zeer fraaie setting zo bij het Abe Lenstra stadion.

Afentoe: Fraaie setting, leuk om een modelletje zo buiten een logische omgeving te zien. De omkadering maakt het een warm geheel.

Rzasa: Een leuk autootje in zijn natuurlijke habitat haarscherp in beeld gebracht, erg leuk.

Brrrruno: Mijn droomvitrine uit mijn vroege puberjaren! Jammer wel van de flits, dit maakt het geheel wat plat.

Quadrifoglio Verde: Scherp in beeld gebracht die 4C, wel jammer dat er niet gespeeld is met de omgeving.

ForEver Ford: Leuke invulling, het luciferdoosje doet prima dienst als achtergrond en het modelletje staat er mooi op.

Jay Doubleyou: De foto lijkt wat overbelicht wat zonde is. Verder had ik het kader denk ik wat ruimer genomen als ik jou was.

Zadelsnuiver: Heerlijke scene en mooi in beeld gebracht. Ik had hooguit de tractor die op zijn gat ligt naast ipv voor de dorser geplaatst. Nu valt deze wat weg in het geheel.

D'oh - Erg knappe foto van een kind die zijn speeltje niet wil laten gaan. Er zit gevoel in de foto en dat zonder gezichtsuitdrukking of iets, heel knap.

En dan het moeilijkste, de punten. De eerste plek was heel lang voor Elco, totdat de laatste foto kwam. Voor de derde plek had ik vier genomineerden namelijk Rzasa, Afentoe, Zadelsnuiver en ForEver Ford. De uiteindelijke top drie is geworden:

1 - D'oh
2 - Elco
3 - Afentoe
Eerst wat feedback. Vanwege de meivakantie nu iets meer tijd voor. smiling smiley

@Elco: Fraaie plaat met mooie kleuren! Ook leuk om te zien hoe 'gedetailleerd' de miniatuur Peugeot is met zijn kenteken!

@afentoe: Mooi stilleven met als bijzondere extra het vignet om de foto.

@rzasa: Het lijkt net alsof (misschien is het ook zo) je de zandbak bent ingedoken. Ik voel mij net een mier die daar rond loopt. :')

@Brrrruno: Fraaie collectie, mooi opgesteld!

@Quadrifoglio Verde: Fraaie, scherpe foto! Het lijkt net een showroomfoto!

@ForEverFord: Leuk om te zien hoe je het kleine autootje duidelijk in beeld hebt gebracht. Het plaatsen voor een luciferdoosje geeft nog eens extra aan hoe klein het autootje wel niet is!

@Gewoon Dirk: Het herkenbare verhaal bij de natte auto is leuk bedacht! Ik vind het overigens een leuke plek om de auto te fotograferen, dit maakt het extra duidelijk dat het een speelgoedauto is die gebruikt wordt in de 'grote-mensenwereld'!

@Jay DoubleYou: Slim bedacht om de deur open te zetten. Alsof de muis zo nog aan kan komen lopen en er in weg zal rijden. winking smiley Wel vond ik het 'jammer' dat er niet voor een iets meer tot-de-verbeelding-sprekende achtergrond is gegaan.

@Zadelsnuiver: Fraaie compositie met de focus op de voorgrond en het naderende onheil in de achtergrond. Leuk bedacht!

Mijn top 3:

1. Gewoon Dirk
2. Elco
3. rzasa
Toegegeven, ik baalde behoorlijk van het feit dat ik net te laat was... maar goed, het was mijn eigen fout. Een verkeerde mail-instelling waardoor ik geen melding kreeg van een nieuw bericht, dus te laat erachter kwam dat de uiterste inzenddatum niet 24, maar 23 april was.
Voor degene die het uiteindelijke resultaat toch nog willen zien (en voor mijn eigen gemoedsrust spinning smiley sticking its tongue out ) heb ik hier de link geplaatst.

Wel wil ik graag mijn einduitslag nog even doorgeven, met daarbij de opmerking dat er (wederom!) een paar pareltjes bij zaten deze maand!

1) D'oh: ik geloof dat ik er -een kleine 50 jaar geleden- nét zo bij zat. Voelen, kijken, rijden en angstvallig vasthouden in de hoop dat er niemand anders met MIJN auto's vandoor ging! Briljant weergegeven in deze foto, mijn complimenten!

2) Elco: Mooi gedetailleerd model van je eigen auto. Ik heb een aantal jaren geleden gelukkig een fraaie 1:18-versie van mijn Fiat barchetta kunnen bemachtigen. Altijd leuk om die i.c.m. het 1:1 model te fotograferen; in jouw geval maakt de setting, de weerspiegeling en het kleurenspel er iets unieks van.

3) Rzasa: Een heuse Tonka? Dat waren vroegâh ietwat onrealistische, lompe autootjes (er kon een olifant op gaan staan volgens de reclame!). Wellicht dat hij daarom de tand des tijds goed heeft doorstaan! Mooi op de juiste locatie geschoten met speelse achtergrond en vrolijke kleurtjes, precies zoals het heurt...
We hebben een winnaar!!!!!

D'oh Gefeliciteerd!

De uitslag:

1 - D'oh - 16 punten
2 - Elco - 15 punten
3 - Gewoon Dirk - 6 punten
4 - Afentoe en Rzasa - 5 punten
6 - Zadelsnuiver - 2 punten
7 - Quatrofoglio Verde - 1 punt

De rest viel helaas buiten de punten maar niet getreurd, in mei zijn er weer nieuwe kansen!
D'oh, gefeliciteerd! Voor de tweede keer als winnaar... smileys with beer We kijken uit naar een nieuwe uitdaging voor de komende maand!
Leuk, toch nog 2 punten gepakt en een hoop goede feedback thumbs up

D'oh gefeliciteerd en Dirk bedankt voor de organisatie smiling smiley
Bedankt voor de punten en de felicitaties.

De foto is van mijn zoontje, zittend in de autostoel achterin met zijn eerste 'echte' autootje. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close