Fotowedstrijd Maart - De auto en kunstlicht!

Gepost door D' oh 
Fotowedstrijd maart | de auto en kunstlicht...

Het thema van deze maand is... de auto en kunstlicht. Al een tijdje worden de dagen 'langer' maar het is nog steeds vrij snel donker buiten. Belangrijk is dat de auto en zijn omgeving goed verlicht zijn! Het idee is nu om de auto vast te leggen met kunstlicht in beeld.

We hebben al eens de zon als onderwerp gehad dus leek het mij leuk om het eens met kunstmatig licht te proberen. Onder kunstmatig licht versta ik: de koplampen van auto's, straatlantaarns, fietslampjes, winkeletalageverlichting etc.

Enkele voorbeelden (maar zeker niet leidend!).

Straatlantaarnlicht dat auto's beschijnt...

Of autolichten die een auto wat meer levendigheid geven...

Kunstlicht dat een apart effect geeft...

Eisen
Hoe je je eigen foto maakt, dat mag je zelf weten. Of het nu gaat om het geheel of om fraaie details, jij bent de baas.

Belangrijk is wel dat
  • er een (deel van een) auto te zien is op de foto.
  • er sprake is van kunstmatig licht.

Overigens, de foto hoeft niet 's avonds gemaakt te zijn maar mag ook gewoon overdag gemaakt zijn.

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je ook geen dure camera hoeft te gebruiken. Soms komen de beste foto's ook gewoon uit je mobieltje. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 maart 0:00 uur en 24 maart 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- Februari 2017: 'de auto' - Winnaar: Twix!
- Maart 2017: 'de auto in een ander perspectief' - Winnaar: j.ko!
- April 2017: 'In het zonnetje' - Winnaar: Brrrruno!
- Mei 2017: 'Vrouw en auto' - Winnaar: Pjötr!
- Juni 2017: 'Mijn mooiste autofoto' - Winnaar: Niels.!
- Juli 2017: 'De rijdende auto' - Winnaar: Wrangler!
- Augustus 2017: 'De zon' - Winnaar: Gewoon Dirk!
- September 2017: 'Auto en industrie' - Winnaar: Zadelsnuiver!
- Oktober 2017: 'Auto en profil' - Winnaar: smarter!
- November 2017: 'Nattigheid' - Winnaar: superformer!
- December 2017: 'Vorst en auto' - Winnaar: rasa!
- Januari 2018: 'Zwart-wit' - Winnaar: Elco!
- Februari 2018: 'De auto vanbinnen' - Winnaar D' oh!

Inzenden kan tot zaterdag 24 maart, 20:00 uur.
Stemmen kan tot zaterdag 31 maart, 20:00 uur.

Succes!
Leuk thema! Ik heb gelijk een plek hier in de stad die me te binnen schiet...
Ja, nou moét ik wel meedoen! Het is een tijdje geleden dat ik hier op het AW-forum actief was en meedeed met een wedstrijd. Ik heb wel alle comments op mijn inzendingen gelezen, waarvoor nog dank. Ik ben nu bijna één jaar auto’s aan het spotten, dus ik ga even brainstormen over mijn invulling van deze wedstrijd!
Het is nog een hele kunst om het juiste licht te pakken te krijgen... dus hier ga ik efkes goed over nadenken. eye rolling smiley
Oei, dit is een hele lastige! Het juiste kunstlicht zien te benutten is nog niet zo 1-2-3 gedaan.
Afgelopen zaterdagavond heb ik met autoclub Elk Merk Waardig weer ontzettend genoten van de jaarlijkse Nachtclubrit. Deze keer vanuit Oostvoorne. Foto's maken viel niet bepaald mee, moet ik bekennen. Het was net als het fotograferen van een zwarte kat in een steenkoolmijn. Ik was als bijrijder ingestapt in een zeer comfortabele Peugeot 605 2.0 SL. De camera die ik mee had (Olympus OM-D E-M1) is niet echt goed bij hoge ISO waarden, maar ik had deze toch gekozen vanwege de betrouwbare, snelle autofocus en goede beeldstabilisatie. Gelukkig toch wel leuke foto's gemaakt, al was de beeldruis en het bijbehorende detailverlies wel duidelijk. Deze vind ik zelf de leukste van deze avond:

Vanwege de 800 dots limiet hier: Link naar foto
Niet speciaal voor deze wedstrijd gemaakt maar een toevalstreffer tijdens een wandelingetje vanavond:

Een Skoda, wat druppels en een lantaarnpaal. Ben aardig tevreden met de combinatie.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-03-2018 21:38 door afentoe.

Hij is vrij per ongeluk toch wel heeel erg geslaagd.
Leuk thema weer, ook hier is weer veel variatie mogelijk! Mijn inzending is de Ssangyong Rexton, met een beetje kunstlicht van rechts.

Een van mijn favoriete plekjes om foto's te maken blijft toch de garage, en met het aanwezige licht ook een prima setting voor deze wedstrijd. Voeg daar aan toe een vers gepoetste GTI en wat groothoek en dan komt er zoiets uitrollen:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2018 20:59 door Zadelsnuiver.
De auto en kunstlicht.

Voor deze editie ben ik eens iets voor mij totaal nieuws gaan proberen. Daarbij dacht ik gebruik te kunnen maken van een enkele lichtbron. Na een hoop probeersels (en de camera op een statief en de timer ingesteld) ben ik gaan spelen met een kleinere, tweede lichtbron naast de eerste lichtbron. Dit beviel me dermate goed dat de uiteindelijke foto een foto is geworden waarop ik beide lichtbronnen heb gebruikt.

Klik op de foto voor volledig formaat.

Canon EOS 1200D
EF-S55-250mm f/4-5.6 IS II

f/8.0
Iso: 100
Sluitertijd 1.0s
Zoom 146mm
Manual Focus

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-03-2018 20:06 door Gewoon Dirk.
Het rijtje:

smarter

929V6

afentoe

NicoGTR

Elco

Zadelsnuiver

Gewoon Dirk

Stemmen kan tot zaterdag 31 maart 20:00. Stemmen na deze datum/tijdstip zijn ongeldig!

Succes allemaal!
Jammer altijd dat je maar aan 3 inzendingen punten mag geven big smile smiley

Even wat feedback:

Smarter: Toen ik deze plaat voor het eerst zag wist ik al direct dat dit een kanshebber zou zijn, hele creatieve invulling van de wedstrijd en perfect uitgevoerd thumbs up

929V6: Technisch gewoon een goede foto, had misschien een tikkeltje scherper gekund maar gezien de omstandigheden absoluut een knappe plaat. Vind het bijzonder hoe je van een auto in een straat er meer van hebt weten te maken dan slechts een kiekje.

Afentoe: Artistiek! Zonder de context te weten zou je waarschijnlijk lang gissen naar wat er nu precies gefotografeerd is. Goede omzetting maar zelf had ik liever toch iets meer van de auto zelf gezien.

NicoGTR: 2 mooie kontjes thumbs up de plaat staat wat scheef, en qua compositie zou ik waarschijnlijk wat minder straattegels en wat meer van de panden en lucht hebben laten zien. Verder gewoon een goede invulling van het thema.

Elco: Goed gebruik gemaakt van de invulflits en zoals altijd een loeistrakke plaat met een hele mooie lucht ook deze keer. De schaduw op de grond trekt wel iets van mijn aandacht weg van het hoofdonderwerp.

Gewoon Dirk: Ik moest echt even goed kijken, heel knap om een schaalmodel geloofwaardig te fotograferen, daar zal vast een hoop werk in hebben gezeten! Goed ook dat je een wat oranje lichtbron hebt gebruikt, dit geeft mooi hetzelfde effect als bijvoorbeeld een lantaarnpaal.

Dan de puntemannen:

1. Smarter
2. Gewoon Dirk
3. Afentoe
1. Gewoon Dirk
2. smarter
3. Zadelsnuiver
Smarter - Leuke, creatieve invulling van het thema. De uitwerking is al net zo goed.

929V6 - Mooie foto van een Volvo badend in het kunstlicht. Voor mij is het echter ook niet meer dan dat.

Afentoe - Ondanks dat je goed moet kijken om te zien dat het hier om een auto gaat is het toch een krachtige plaat. Zo eentje waar je naar kan blijven kijken.

Nico GTR - Leuke Renault maar ik vind het raakvlak met het thema wat dunnetjes. Ja ik zie kunstlicht op de achtergrond maar ik vind dat misschien wat ver gezocht voor de opdracht.

Elco - Loeistrakke plaat waarbij ik wel goed moest kijken om het kunstlicht te ontdekken. Juist daarom vind ik hem bij dit thema wat minder geschikt.

Zadelsnuiver - Altijd mooi om te zien hoe het TL licht op het plaatwerk weerkaatst. Voor het mooie had de auto misschien iets beter onder de lampen kunnen staan (meer op het schuine deel) en wellicht dat een iets kortere sluitertijd het geheel ook wel goed had gedaan. Desalniettemin een fraaie plaat.

Dan komen de punten.

1e plek, 3 punten - Afentoe
2e plek, 2 punten - Zadelsnuiver
3e plek, 1 punt - Smarter
Wegens (te) weinig tijd van mij dit keer geen inzending of beoordeling (ik ben het in grote lijnen met Gewoon Dirk eens), alleen de punten:

1e (3 punten): Afentoe
2e (2 punten): Gewoon Dirk
3e (1 punt): Smarter

Volgende maand hoop ik weer mee te kunnen doen!
Mijn commentaar per foto:
smarter: als wij met de auto naar Frankrijk gaan komen we rond vijf uur ’s ochtends langs Chemelot. Het grote kind in mij is dan altijd weer gefascineerd door alle gave lichtjes vanuit de donkere auto. Exact dat gevoel roept deze foto op.
929V6: dat je een auto in het donker toch zo licht in beeld kan brengen zonder storende flits of beduidend mindere kwaliteit, doe ik je niet na. Ik mis echter de wauw-factor.
Nico GTR: ik vind de twee generaties op een foto erg leuk, mooie ‘casual’ compositie. De lampen van het perron voegen warmte toe, maar in mijn ogen is dat vrij weinig.
Elco: ik ben geen fotografie-expert, in alle eerlijkheid zie ik het kunstlicht vanaf rechts nog steeds niet… Wel valt me op dat de dagrijverlichting aan staat. Ik vind de link vrij dun, neemt niet weg dat het een geweldig mooie plaat is.
Zadelsnuiver: als ik het me goed herinner heb ik wel eerder bij jouw foto’s gezegd dat ik het licht-donkercontrast erg leuk vind winking smiley. Gevoelsmatig zou ik zelf de auto iets verder naar achter gezet, waardoor het bijna geheel een zwart-wit plaatje wordt.
Gewoon Dirk: een schaalmodel in het kunstlicht vind ik een gewaagde zet, maar het pakt goed uit. Spot-on belichting, prachtig onderwerp (al heb ik het idee dat er iets meer is scherpgesteld op de aarde dan op de auto), fijne compositie.

En de punten:
1e plaats voor Dirk
2e plaats voor Smarter
3e plaats voor Zadelsnuiver
Leuk idee weer. Lastig kiezen tussen al het moois.

Mijn keuze :
1.Gewoon Dirk. 3 punten
2.Smarter. 2 punten
3.Zadelsnuiver. 1 punt

Succes aan de deelnemers.
1) smarter
2) Gewoon Dirk
3) afentoe
Mijn Top 3.

1. Gewoon Dirk
2. afentoe
3. Elco
Sh*t.... Helemaal vergeten te stemmen. Was van plan dit op tijd te doen vanavond, maar het eten liep wat uit...
Van mij mag je nog, doen we de puntentelling wel daarna.
1. Afentoe
2. Nico GTR
3. Gewoon Dirk.
Ja joh ff snel stemmen nog dan kunnen we tellen thumbs up
OK dan:

1. Gewoon Dirk - Super originele invulling van het thema en de belichting heel gaaf en ook een bijzonder schaalmodel
2. Zadelsnuiver - Mooi contrast in de foto, iets meer afstand had het mooier gemaakt
3. 929V6 - Altijd leuk: een foto waaraan je niet kan zien dat deze in de afgelopen 20 jar gemaakt is
Dat ging best vlot smiling smiley

Op de eerste plaats is de winnaar van deze maand:

Gewoon Dirk!

Met maarliefst 22 punten wist hij deze maand een zeer overtuigende prestatie neer te zetten. Dirk, gefeliciteerd!

Op de 2e plek volgt Smarter met een zeer respectabele 17 punten en plek 3 is voor afentoe met 14 punten thumbs up

4. Zadelsnuiver - 7 punten
5. 929V6 - 3 punten
6. Nico GT-R - 2 punten
7. Elco - 1 punt

Iedereen bedankt voor het meedoen, het stemmen en de feedback, op naar de volgende wedstrijd!
Bedankt iedereen voor de punten, lange tijd gingen Smarter en ik gelijk op dus het was vanmiddag nog nagelbijten.
Ik zal me eens over een nieuw thema buigen en proberen deze morgen meteen online te gooien.

Als kleine toegift nog een van de vele set ups die uiteindelijk heeft geleid tot mijn winnende foto (de tweede lichtbron was overigens het zaklampje van mijn telefoon):
Al die moeite is nu beloond met de winst, dus proficiat Dirk!
Zadelsnuiver
Dat ging best vlot smiling smiley

Op de eerste plaats is de winnaar van deze maand:

Gewoon Dirk!

Met maarliefst 22 punten wist hij deze maand een zeer overtuigende prestatie neer te zetten. Dirk, gefeliciteerd!

Op de 2e plek volgt Smarter met een zeer respectabele 17 punten en plek 3 is voor afentoe met 14 punten thumbs up

4. Zadelsnuiver - 7 punten
5. 929V6 - 3 punten
6. Nico GT-R - 2 punten
7. Elco - 1 punt

Iedereen bedankt voor het meedoen, het stemmen en de feedback, op naar de volgende wedstrijd!

Bedankt voor het tellen! Ik was inderdaad erg druk, excuus!

Van harte Dirk!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close