FOTOWEDSTRIJD februari | de auto vanbinnen | D'oh heeft gewonnen!

Gepost door Elco 
Fotowedstrijd februari | de auto vanbinnen

Het thema van deze maand is... de auto vanbinnen! Dit thema betekent dat het interieur van de auto centraal staat. De meeste autofoto's worden nu eenmaal vanbuiten gemaakt, terwijl juist het interieur voor de bestuurder zo'n grote rol speelt. Dit onderbelichte onderdeel gaan wij deze maand in het zonnetje zetten.

Hoe je dat doet, dat mag je zelf weten. Of het nu gaat om het geheel of om fraaie details, jij bent de baas. Je hoeft zelfs niet in de auto te zitten terwijl je de foto maakt, zolang het interieur de hoofdrol speelt in jouw foto is je inzending geldig.

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je ook geen dure camera hoeft te gebruiken. Soms komen de beste foto's ook gewoon uit je mobieltje. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Enkele voorbeelden:

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 februari 0:00 uur en 21 februari 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- de auto
- de zon
- mijn mooiste autofoto
- de auto in een ander perspectief
- de auto in het zonnetje
- de auto en de vrouw
- de rijdende auto
- de auto en industrie
- de auto en profil
- nattigheid
- vorst en auto
- zwart-wit

Inzenden kan tot woensdag 21 februari, 20:00 uur.
Stemmen kan tot dinsdag 27 februari, 20:00 uur.

Succes!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28-02-2018 20:03 door Elco.
Leuk thema weer, ik ga mijn best weer doen!
Gisteren in de auto al wat gespeeld met de camera.
Aan het stuur mijn vriendin, net twee maanden in het bezit van haar rijbewijs. Haar focus achter het stuur is ongekend, zodoende blijft de naald prachtig op de maximum snelheid staan.

Voorlopig is dit mijn inzending!
Gelukkig gefocust op de naald van de snelheidsmeter... niet op de klamme handjes, Dirk. winking smiley
Ik ga mijn best weer doen deze maand. Succes allemaal!
Wil eigenlijk deze maand met de Canon wat dingetjes proberen, maar had vandaag een mooi winterzonnetje dat zorgde voor wat tegenlicht dus even snel een kiekje met de telefoon gemaakt. Toch best een leuk resultaat dus voor nu is dit mijn (waarschijnlijk) voorlopige inzending.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2018 23:32 door Zadelsnuiver.
Goed bezig heren! Tot nu toe zijn de inzendingen 100% dynamisch, en dat is leuk thumbs up
Leuk thema thumbs up
Ik ga eens nadenken hoe ik hier iets creatiefs voor kan bedenken.
Vandaag op mijn vrije dag de nieuwe Ford Ecosport mee naar huis genomen om een dagje mee rond te rijden. Foto gemaakt in parkeergarage onder Vredenburg Utrecht:

Helaas blijft er op het forum bij 800 pixels breed weinig over van het origineel: Link naar groter formaat

Camera: Fuji X-T20
Lens: Fuji XF35mm f/1.4

Instellingen:
ISO: 6400
Sluitertijd: 1/40
Diafragma: f/5.6
Fuji JPEG filmsimulatie 'Classic Chrome'
Ik ga deze week voor een close up van het Veloster-modelletje dat mijn aflegvak siert:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-02-2018 12:16 door Escher.
Leuke opdracht!

Ik bekijk het even van de andere kant, waarom altijd de voorkant van de auto? De achterkant vind ik ook best leuk om zo nu en dan te zien.

Mijn voorlopige inzending:

Rustig, opgeruimd en door de vorst van afgelopen nacht ook nog eens een heel klein wereldje :-)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-02-2018 13:22 door Joel 1987.
Leuk onderwerp en uitdagend (i.v.m. lichtinval) onderwerp!
En met de nieuwe vierwieler valt kan ik er wel wat mee. Sportief interieur met sportief uitzicht in de verte. Hmm...
Briljant trouwens Joel, achterom kijken. grinning smiley
Als je nog wilt meedoen, inzenden kan tot overmorgen 20.00 uur!
Mijn inzending voor deze maand. Gewoon, omdat ik het retro-interieur van de Fiat 5OO (al helemaal in Ambiance Ivory) nog steeds geweldig vind. En Vrouwlief nog steeds elke dag met een grote glimlach erin rondrijdt.

Canon EOS 600D | ISO 100 | 1/4000 sec. | f/1,8 | 50 mm
Nog een paar uurtjes! Ik heb eerder deze avond iets te doen, als ik weer thuis ben maak ik het rijtje foto's. Heb je nog een inzending rondslingeren en twijfel je om mee te doen? Schroom niet, stuur 'm in!
Dank voor de mooie inzendingen allemaal! De diverse interpretaties van het thema waardeer ik zeer, nu is het aan jullie om te bepalen wie de beste foto gemaakt heeft. Tijd voor...

Het rijtje

Gewoon Dirk

Zadelsnuiver

smarter

Escher

Joel 1987

D'oh

Superformer

Stemmen kan tot aanstaande dinsdag 27 februari, 20.00 uur.
1. smarter: Heerlijk, de hoeveelheid functies van het dashboard vielen mij in deze foto heel erg op. Met de lege, bijna symmetrische parkeergarage in de achtergrond een fraaie plaat!
2. Superformer: Fraaie belichting, leuk hoe het stuur er daardoor uitspat!
3. Gewoon Dirk: Door de focus op de teller te zetten werd mijn aandacht gelijk daar naartoe getrokken. Nu maar hopen dat je niet net met je vriendin door een woonwijk reed... drinking smiley winking smiley
Zijn we al begonnen met stemmen??! Dan was ik als "spuit elf" (nummertje zeven in dit geval) nog net op tijd met mijn inzending. eye rolling smiley
Dan blijven er nog zes over om uit te kiezen... we houden het op een (te) korte maand met zo weinig deelnemers.
Oké, daar gaat-ie dan:

2. 1. Joel 1987: Absoluut de meest originele en werkelijk perfect in het midden geschoten. In tegenstelling tot wat vaak van het leven gezegd wordt ("niet teveel achterom kijken" ), doe jij dat hierbij bewust wél! Daarbij rijst de vraag waarom er nauwelijks autofabrikanten zijn die zo'n soort foto in hun folder zetten? Het levert in dit geval een prachtige sfeerplaat op waarbij je het leer bijna kunt ruiken!
edit: Terwijl ik dit schrijf (ik had je eerst als 2e) schuif ik je om deze redenen door naar de eerste plek.

1. 2. smarter: Zoals D'oh al opmerkte, een hele mooie foto met deze "tunnelvisie" in een parkeergarage. Je hebt er goed aan gedaan de link naar het origineel erbij te plaatsen: deze was haar- en haarscherp en daarom jammer dat hij in kleiner formaat zoveel aan kwaliteit inboette. Het zou zonde zijn wanneer je daarom "buiten de prijzen" zou vallen, dus dat ik heel lang heb getwijfeld tussen nummer 1 of 2. Eigenlijk een gedeelde eerste plek, maar er kan er maar één de winnaar zijn... en daarom op het állerlaatst beslist om de "originaliteit" te verkiezen boven de "kwaliteit".

3. D'oh: Ook met een héél klein verschil uiteindelijk voor deze foto gekozen. Alhoewel ik de reflecties in de ruit erg storend vind, besef ik me dat er in dit geval waarschijnlijk geen andere mogelijkheid was om deze plaat te schieten. Het geeft in elk geval een heerlijk "oldtimer-gevoel" weer; de plaid over de voorstoelen behoorde vroeger tot de standaard-uitrusting van elke personenauto... mijn vader had een bruin-geblokt exemplaar altijd in de kofferbak liggen en volgens mij nooit gebruikt. "Brings back memories" en daarom een derde plaats, met nipte voorsprong tot de rest.

Over "de rest" gesproken: iedereen heeft zijn best weer gedaan dus jullie verdienen eigenlijk allemaal een gedeelde derde plaats. smileys with beer
Technisch heb ik niet zoveel verstand van fotograferen dus voor mij gaat het vooral om de sfeer die het bij me oproept.

1. Joel 1987 - Fascinerende plaat. Alsof ieder moment de clown uit "It" achter een stoel vandaan kan komen.
2. D'oh - Je weet gewoon dat er een rieten picknickmand op de achterbank staat
3. Zadelsnuiver - Het nummer "Roadtrippin'" van de RHCP komt spontaan bij me naar boven.
De inzendingen zijn van hoog niveau deze maand, jammer dat ik er maar drie punten mag geven. Eerst even mijn commentaren.
Dirk. Door het scherpstellen ligt de focus direct daar waar jij hem (waarschijnlijk) wilde hebben: op de snelheidsmeter en in mindere mate de toerenteller. Ik had zelf waarschijnlijk de belichting iets lager gezet, de bovenkant van de foto vind ik erg fel.
Zadelsnuiver. Als het donker is rijd ik zelf graag met de dashboardverlichting zo donker mogelijk. Voor de foto was het wellicht beter geweest als deze wat lichter was geweest. De naaldjes zijn prachtig, donkerrode cijfers hadden de foto voor mij niet minder gemaakt. Verder een prachtige foto, ik kende het nummer van De Schaduw nog niet maar het past wel smiling smiley
smarter. De achtergrond lijkt er bijna in gefotoshopt, werkelijk waar prachtig. Het koude blauwe licht wat het interieur uitstraalt past hier prima bij. Hele mooie foto, als ik iets te zeuren moet hebben zou dat zijn dat er net een hoekje van de snelheidsmeter mist.
Escher. Fraaie plaat, de kleurrijke auto springt er mooi uit. Heb wel het idee dat de foto nét niet helemaal scherp is…
Joel 1987. Heel indrukwekkend, in positieve zin. Op het eerste oog een simpele foto, al is hier volgens mij best wel wat tijd in gaan zitten om de hoek exact goed te krijgen, wat je gelukt is. Gezien de symmetrie was de enige manier waarop je de foto voor mij nóg geslaagder had kunnen maken het iets omlaag doen van de linker hoofdsteun (of de rechter wat omhoog, zodat ze even hoog staan).
D’Oh. Ik weet het niet… De waas van de achterruit geeft een apart ‘oud’ effect aan de foto maar ik vind de plaid wel heel veel aandacht opeisen, aandacht die afdwaalt van dat prachtige dashboard. Kan ook een generatiedingetje zijn natuurlijk, met bouwjaar ’96 ben ik van na de tijd van plaids.
Superformer. Wauw. Als je me had verteld dat dit een soort demo in de Fiat-dealer (fabriek voor mijn part) was had ik je zo geloofd. Geweldig gebruik gemaakt van het licht-donkercontrast in het interieur.

En dan het lastige stuk. Weet dat de verschillen tussen nummer één en nummer zeven heel erg klein zijn.
1e plaats voor Superformer
2e plaats voor Joel 1987
3e plaats voor smarter
Dirk - Hele goede compositie, mooie DOF en prettig belicht alhoewel hij inderdaad wat uitgebeten is bovenin (heeft de mijne ook, vandaar het kader big smile smiley )

Smarter - de achtergrond maakt deze foto. Zelf zou ik het pookje hebben weggeshopt en hem net iets meer ruimte van onderen gegeven voor de compositie. Technisch verder een hele strakke plaat.

Escher - Leuk bedacht! Bokeh in het gedeelte wat buiten het DOF valt is echter wat onscherp zo lijkt het, ook denk ik dat het autotje zelf iets scherper had gekund.

Joel - Lekker eigenwijs! Normaal gezien probeer je ruis uit de foto te houden, maar in deze setting voegt het wel wat toe vind ik. Dit zou ook een hele mooie plaat zijn met een krachtige zwart/wit omzetting.

D'oh - Wat een fijne plaat! Echt een lekker sfeertje, doordat je door de achterruit hebt gefotografeerd lijkt het also er een soort dauw in de auto hangt wat in mijn beleving het nostalgische gevoel van deze foto versterkt.

Superformer - Wat ik knap vind aan deze foto is dat je bijna vergeet dat er nog een auto omheen zit, je hebt het onderwerp er heel mooi uit weten te lichten. Compositie is ook goed en precies genoeg scherpte op de goede plekken.

De top 3:

1. D'oh
2. Superformer
3. Joel
Ik beperk me tot een top drie met daarbij een korte motivatie :-)

1. Superformer, prachtig contrast in de foto. Het stuur met het lichte dashboard daar omheen is echt heel gaaf. Door de donkere omgeving is het prachtig ingelijst in de foto. Misschien was het nog mooi geweest als je had gefocust op het Fiat-logo, maar dan had de focus niet in het midden van de foto gelegen.
2. D'oh, De sfeer van deze plaat grijpt me. De waas die de achterruit veroorzaakt helpt daar zeker aan mee, zoals voor mij al is gezegd. Ik vind ook de weerspiegeling van de bomen en planten wat storend, maar zeker een mooie plaat!
3. Smarter, het is al gezegd, had zo in een folder kunnen staan, prachtig!

En bedankt voor de stemmen die ik al heb mogen krijgen :-)
V oordat ik vergeet om te stemmen even snel mijn top 3:

1 - D'oh - Prachtige sfeervolle plaat
2 - Escher - Leuk bedacht, een complete auto in het binnenste van een auto.
3 - Zadelsnuiver - Een beetje duister, mooi sfeertje ook hier.
1. D'oh - Hele mooie setting, geen storende achtergrond, sfeervol gedempte kleuren
2. Joel 1987 - Origineel standpunt en perfect uitgewerkt qua positie en symmetrie
3. Gewoon Dirk - Lekker ogende plaat met mooi gebruik van de scherptediepte
Volgens mij was de stembus al sinds gisteren gesloten yawning smiley
Eigenlijk dinsdag 27 februari om 20.00 uur, maar ik kwam er niet aan toe het rijtje te maken. Dat ga ik nu wel doen, de stem van Escher tel ik daarbij gewoon mee. Regels zijn er om ruim te interpreteren, nietwaar?
Goed, dankzij het koude weer zijn we nu allemaal des te blijer met het interieur van onze voitures. Mijn complimenten voor de manier waarop jullie het allemaal hebben vastgelegd! Maar er kan er maar één de winnaar zijn, en dat is met 17 punten...

D'oh!

Gevolgd door Joel 1987 met 12 punten. Joel voelde de hete adem van Superformer in zijn nek, die slechts een puntje minder in de wacht wist te slepen. Mooie scores!

Gefeliciteerd, D'oh, en succes met het bedenken van het volgende thema!
D'oh gefeliciteerd! Ik ben erg benieuwd naar wat je voor ons gaat verzinnen thumbs up
Met ruime afstand tot de rest, dus een terechte winnaar. Ik kijk uit naar het thema voor de komende maand, D'oh!
Gefeliciteerd D'oh!

Leuk om een keer 2e te worden, volgende keer beter ;-)

Succes met het bedenken van een nieuwe wedstrijd!
Tim gefeliciteerd! Ik hoop dat ik volgende (deze) maand weer mee kan doen.
Bedankt allemaal voor de stemmen en bedankt weer voor de organisatie! Ik heb door drukte pas zonet een nieuwe wedstrijd uit kunnen schrijven...

Die nieuwe wedstrijd kan HIER gevonden worden!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close