Fotowedstrijd januari: zwart-wit. Elco heeft gewonnen!

Gepost door rzasa 
Welkom bij de fotowedstrijd van de maand januari: zwart-wit

De opdracht deze maand is eenvoudig; maak een autogerelateerde zwart-witfoto.

Zwart-wit is heel geschikt om te oefenen met compositie, vormen en lichtinval. Zonder de afleiding van kleur worden contrast, texturen en patronen belangrijker!

Misschien nodigt het thema uit om iets met de 'kleuren' zwart en wit te doen, maar het is echt de bedoeling om een zwart-witfoto in te sturen.

Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 januari 0:00 uur en 24 januari 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- de auto
- de zon
- mijn mooiste autofoto
- de auto in een ander perspectief
- de auto in het zonnetje
- de auto en de vrouw
- de rijdende auto
- de auto en industrie
- de auto en profil
- nattigheid
- vorst en auto

Inzenden kan tot woensdag 24 januari, 20:00 uur.
Stemmen kan tot woensdag 31 januari, 20:00 uur.

SUCCES ALLEMAAL!

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-01-2018 20:02 door rzasa.
Jammer dat ik die van vorige maand niet (nogmaals) mag inzenden... nut smiley
Ik ga mijn best weer doen!
Zwart / wit - foto van man onder Kever laat al gaat zien wat je beoogt met deze wedstrijd.
Erg leuk initiatief !
Leuk onderwerp Ralph, EN nog gefeliciteerd met je overwinning! smiling smiley

mijn voorlopige inzending
eindelijk tijd en mooi weer om de wagen te boenen, deuren open om te stofzuigen
Mijn voorlopige inzending is deze Peugeot 3008. Wat ik in gedachten had is niet helemaal gelukt dankzij de harde wind, maar ik ben niet ontevreden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-01-2018 12:18 door Caspian.
Mijn eigen inzending, vanmorgen genomen.

Mijn inzending, deze arme Škoda Rapid, die al sinds jaar en dag in een tuin staat weg te kwijnen.
Ik neem u mee naar januari 1973, de periode kort voor de oliecrisis waarin het de heer Veenstra voor de wind gaat. Enige tijd eerder is hij met zijn gezin van Friesland naar Eindhoven verhuisd, waar hij een goede baan heeft gekregen bij Philips en een keurig appartement in een nieuwbouwwijk heeft weten te kopen. Nu is het feestje helemaal compleet, want vanaf vandaag wordt de parkeerplaats voor de flat opgesierd door zijn donkerblauwe gloednieuwe tweedehands Volkswagen. Trots als hij op zijn bezit is, neemt hij zodra hij de auto voor de deur geparkeerd heeft gelijk deze foto, die dadelijk voor het nageslacht in een gekoesterd familiealbum wordt geplakt.

1968 VW Kever

Edit: gruwelijke taalfout

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-01-2018 12:07 door afentoe.
Leuk thema! Normaalgesproken doe ik niets met zwart-wit, wat het des te leuker maakt. De lijnen van deze nieuwe BMW X3 komen als je het mij vraagt heel aardig uit de verf in zwart-wit, vandaar dat dit mijn inzending is. Ook in kleur is deze foto trouwens relatief monochroom, wat de omzetting nog makkelijker maakte.

Met een klein beetje dit thema in het achterhoofd gistermiddag, nog drie weken een witte auto (die nodig gewassen moet worden), en hoogwater hier vlakbij een weggetje opgezocht dat het water inliep nabij de witte Westervoortsebrug. Eerste resultaat:

Indien ik er aan toe kom gaat de auto gewassen en op een zonnige dag nog even mee voor een betere uitvoering. De spiegelreflex had ik namelijk niet opgeladen en stopte ermee... iPhone6 foto dus en dat is terug te zien in de kwaliteit... En de foto moet liggend worden ipv staand (origineel)

@Elco,
Wow, die is scherp
Ja, nog even terug Adinsx, idee is erg goed. Hopelijk zijn de zwanen er dan ook weer.
Mooie inzendingen tot nu toe.
Daar hoop ik op, en de zon. Voor nu is het erg erg grijs... En volgende week is het hoge water ook wel weg grinning smiley.
En anders maar wat anders bedenken winking smiley
Kom op mensen, wie stuurt er nog iets in? winking smiley
rzasa

Ik kom nog wel met iets gok ik, moet er alleen even de tijd voor vinden.
Ja ik ga ook nog iets proberen thumbs up
rzasa

Kwaliteit heeft tijd nodig... big smile smiley
Alhoewel de foto van Elco -kwalitatief gezien- moeilijk te overtreffen lijkt, ga ik tóch een poging wagen.

Ook de "ogen" van de auto zijn tegenwoordig ware kunstwerken. Zelfs bij de -in 2006(!) geďntroduceerde- Grande Punto was dat al zo:

Canon EOS 600D | ISO 100 | 1/400 sec. | f/5,6 67 mm
Foto zojuist gemaakt met m'n Canon 1100d icm de 50mm plastic fantastic big smile smiley
In meerdere opzichten zwart-wit.

1/50 sec, f/1.8, ISO 400

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2018 23:26 door Zadelsnuiver.
Na lang twijfelen tussen twee foto's en geen tijd meer hebbende voor het maken van een derde toch maar een keuze gemaakt.
Mijn foto van de maand is dit leuke Peugeotje, alleen een origineel Nederlands kenteken had het geheel nog iets meer authenticiteit gegeven.

Canon EOS 1200D
EF-S55-250mm f/4-5.6 IS II
f/5.0
Sluitertijd 1/2000 sec
Ik kies deze week voor een sfeervol plaatje van een consulaire (en foutgeparkeerde) Bentley:

Ik zou overigens alle stemmers willen vragen de foto's op te slaan en ze te beoordelen tegen een zwarte achtergrond. De meeste zwart/wit foto's komen dan een stuk beter tot hun recht thumbs up
Op de valreep ben ik er net ook nog even op uit geweest met mijn Fuji X-T20 en XF23mm lens:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-01-2018 13:45 door smarter.
rzasa
Ja, nog even terug Adinsx, idee is erg goed. Hopelijk zijn de zwanen er dan ook weer.
Mooie inzendingen tot nu toe.

Twee dagen later met het weekend was het mooi zonnig weer, dus auto gewassen en snel er naar toe. Was het water weg...
Ze voorspellen voor morgen weer een piekhoogte (maar wel 65 cm lager dan de vorige keer), dus ik maak nog een kansje maar dan moet het morgen einde middag zonnig en licht zijn én het water hoog genoeg staan. grinning smiley
Het rijtje. Ik wil adinsx, Escher en smarter vragen om hun foto nog aan te passen aan het vereiste formaat van 800x600.

smartye36

Caspian

rzasa

Pjötr

afentoe

Elco

adinsx

superformer

Zadelsnuiver

Gewoon Dirk

Escher

smarter

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2018 17:04 door rzasa.
smartye36 - Een mooie scherpe foto met een goede zwart-wit omzetting, de contrasten zijn goed en de compostitie ietwat speels wat de plaat net iets leuker maakt.

Caspian - Ik zie wat je wilde bereiken met deze foto. De omzetting naar zwart-wit had van mij echt wat krachtiger gemogen en verder vind ik het jammer dat de foto niet recht is. Wel een zeer boeiend onderwerp, de achterlichten van deze auto vind ik zelfzaam mooi!

Rzasa - Hele toffe plaat, goede omzetting, mooie compositie en een boeiend onderwerp. De fiets op de voorgrond versterkt het nostalgische gevoel wat ik bij deze foto krijg.

Pjötr - Goed gezien! Qua compositie en omzetting een zeer aangename plaat om naar te kijken, de takken in de voorgrond geven wat diepte aan de plaat.

Afentoe - Zou inderdaad zomaar een foto uit de jaren 70 kunnen zijn! Wellicht had een soort van soft focus filtertje het effect nog wat kunnen versterken, of een wat meer Sepia achtige tint.

Elco - Loeischerp, heerlijke contrasten, belichting gewoon top! Staat 'ie echt helemaal recht? Verder gewoon strak zoals altijd.

Adinsx - Wat een bijzonder tafereel! Een foto waarop veel te zien is. De zwaantjes op de achtergrond maken de foto erg leuk en de brug vind ik erg mooi belicht. Omzetting naar zwart-wit had wel iets pittiger gemogen naar mijn smaak.

Superformer - Ook zo'n heerlijke plaat. Contrasten goed, omzetting goed, scherpte.. Gewoon weinig op aan te merken, wellicht iets krap gekaderd?

Gewoon Dirk - Zoiets zie je ook niet elke dag natuurlijk, goede spot en gewoon een nette plaat. Compositie had niet beter gekund.

Escher - Ook weer zo'n mooie scherpe plaat! Standpunt vind ik erg goed gekozen, boeiende achtergrond, goede belichting en een mooi onderwerp.

Smarter - Heel fijne compositie, de achtergrond speelt een mooie subtiele rol in het plaatje maar voegt wel veel toe aan de foto. Omzetting had van mij iets pittiger gemogen.

Dan de top 3:

1. Elco
2. Gewoon Dirk
3. smarter
Ik ben het in grote lijnen met de beoordeling van Zadelsnuiver eens, met als toevoeging: de inzending van Elco was -zoals ik eerder al opmerkte- nooit meer te overtreffen... zó scherp en zó goed belicht, dat het net lijkt alsof de BMW vanuit een reclamefoto er naderhand "ingeshopt" is. Bravo!
En Zadelsnuiver, aangezien jij jouw eigen plaat niet kan/mag beoordelen: deze is mooi in de roos geschoten! Met andere woorden: nagenoeg in het midden, waarbij gelijk opvalt dat de rechter buitenspiegel van de Golf een stuk kleiner is dan het linker exemplaar. Nadeel van een 50mm (prime-)lens vind ik -maar dat is wellicht persoonlijk- dat het zeer nauw luistert om daarmee een 100% scherpe foto te krijgen...

Mijn top 3:

1) Elco (uiteraard eye popping smiley )
2) Gewoon Dirk (ik mag hopen dat deze 404 diesel morgenochtend niet gestart wordt: eerst 5 minuten voorgloeien en vervolgens de hele buurt die in rook opgaat) nut smiley
3) Pjötr (ik moet er bijna van huilen, zo triest vind ik deze aanblik... crying smilie Wie gaat deze Rapid Coupé nog ooit redden?)
Dank voor de feedback Superformer thumbs up moet er bij zeggen dat ik het diafragma express vol open had gezet, wilde de focus precies op het neusje leggen en de rest wat buiten het DOF laten vallen zeg maar. Wellicht volgende keer weer op f3.5 ofzo, dan is deze lens heerlijk scherp thumbs up

Het rijtje. Ik wil adinsx, Escher en smarter vragen om hun foto nog aan te passen aan het vereiste formaat van 800x600.

Zie privébericht winking smiley
Veel mooie inzendingen! Ik ben blij dat ik voor dit onderwerp heb gekozen.

Ik ga toch vooral voor het sfeertje, wat dat dan ook moge betekenen. De foto van Elco bijvoorbeeld is van bovengemiddelde kwaliteit, maar ik voel er verder niks bij.

1. Gewoon Dirk (ook vanwege de auto!)
2. Pjötr (bijzonder om dit zo in Nederland aan te treffen!)
3. Zadelsnuiver (dankzij de sneeuwresten een leuke plaat)

De foto van adinsx spreekt me ook erg aan, maar het zwart/wit effect had een stuk harder gemogen.
Zo mooie inzendingen zeg! Ik vind het lastig om te oordelen, omdat je eigenlijk appels met peren vergelijkt, mensen met een goede camera versus een slechte, en iemand die een leuke foto maakt met iemand die (bijna) professional is.

Dat is best lastig, want eerlijk is eerlijk ook al roepen we allemaal dat we er niet op letten, je doet het automatisch toch...

Goed mijn punten

1. Zadelsnuiver, gewoon een leuke foto!
2. Adinsx, tof!
3. Eelco, bij far de beste foto, dat moet sowieso beloond worden, ik vind de andere 2 qua onderwerp net iets leuker
Puur op gevoel kom ik op een top vier uit met daarin Escher, Pjötr, Zadelsnuiver en Rzasa.
Dan moet er nog eentje afvallen...

1) Pjötr - 3 punten - Het verval oogt naast triest ook erg mooi in zwart wit. Dat er dan nog hoop lijkt te zijn voor de Skoda lijkt te worden verbeeld door de vol in de zon staande bomen op de achtergrond.

2) Rzasa - 2 punten - Leuke auto in een setting die nostalgische gevoelens oproept bij me.

3) Zadelsnuiver - 1 punt - De garage/wasbox oogt haast klinisch en dat zorgt voor een prachtig contrast met de vuile GTI. Het geheel komt bijna futuristisch op me over, knap in zwart-wit.

Helaas voor Escher alleen de eervolle vermelding.
Bedankt voor de punten en feedback thumbs up
Ook mijn stemmen, zoals gebruikelijk eerst wat feedback per foto.
smartye36: leuke foto! Het blinken van de auto geeft op de motorkap en zijscherm (bij het voorwiel) een prachtig effect. Wanneer de deuren op links dicht waren geweest was dit effect volgens mij nog groter geweest.
Caspian: de wind in de bomen op de achtergrond maakt dit een enorm dynamische foto, klasse hoe je dat voor elkaar hebt gekregen in zo’n plaatje. De lampen vind ik echter onopvallend. Het past niet binnen de regeltjes van de wedstrijd, maar als je die drie rode ‘klauwen’ nu eens ingekleurd laat en de rest wel zwart-wit… Dan is het een pareltje.
rzasa: de enige twee elementen die verraden dat de foto geen veertig jaar terug is genomen zijn voor mij het kenteken en het rek voorop de fiets. Nog altijd, lekker rustig sfeertje en fijn om naar te kijken.
Pjötr: als ik echt kritisch ben… Springen die plantjes op de voorgrond er wel vrij opvallend uit. Maar dat is de liefde bedrijven met een mier, simpelweg een geweldige foto.
Elco: twee imperfecties die me eerlijk gezegd op het eerste gezicht al opvielen: zowel de auto als de muur staan nét niet scherp op de foto. De opzet van de foto (de auto is duidelijk dé onbetwiste ster) vind ik prachtig en de scherpte is subtiel uitgedrukt next-level thumbs up.
adinsx: in tegenstelling tot jou ben ik blij dat er geen zonnige dag met achterlijk hoog water kwam, nu krijg je punten van mij, dat was anders waarschijnlijk niet zo geweest. Het water en de lucht zijn ongeveer dezelfde monotone grijstint – doch niet zonder beweging – waar de witte auto; brug en zwanen práchtig tegen af steken.
superformer: mooie scherpe detailfoto van een van de mooiste details van de Grande Punto (is het toch?). Was in mijn ogen helemaal af geweest als de foto van iets verderaf was genomen, dan had de lichte lamp meer afgestoken tegen de donkere carrosserie.
Zadelsnuiver: de overgang van licht naar donker is in deze foto heel abrupt, en dat maakt het een mooi plaatje om naar te kijken. Dat effect was wellicht nog sterker geweest als je de foto voorafgaand aan het wassen had genomen.
Gewoon Dirk: fijn plaatje, de staat van de 404 draagt daar zeker aan bij! Dat ik het jammer vind dat het muurtje een deel van de auto aan het zicht onttrekt weet je al winking smiley
Escher: dat ik de locatie van deze foto redelijk ken is een voor- en een nadeel. Voordeel is dat ik weet hoe lastig het is om die huizen op de achtergrond zonder al te veel vervuiling (langsrazende auto’s, boten in het haventje, …) in beeld te brengen, dat doe je prachtig! Nadeel is dat ik hem van rechtsvoor (met het welbekende museum en oude poortgebouw op de achtergrond) in een soortgelijke compositie nog meer een visitekaartje voor dit stadsdeel had gevonden.
smarter: het contrast tussen de rechttoe-rechtaan achtergrond en de ronde auto vind ik erg leuk. Ik ben het echter met zadelsnuiver eens over de achtergrond, had iets pittiger gemogen.

En dan de stemmen… Waarbij nummers twee, drie en vier steeds dicht bij elkaar zitten.
1e plaats voor adinsx
2e plaats voor Elco
3e plaats voor Pjötr

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-01-2018 20:14 door afentoe.
Dit keer zal ik niet elke foto individueel van commentaar voorzien en gewoon even stemmen. Wel wil ik graag meegeven dat ik van redelijk krachtig zwart-wit houd, veel inzendingen vind ik wat 'grijs' en daardoor flets. Alles in overweging genomen krijg ik dit rijtje:

1) Zadelsnuiver - Tsja, ergens lijkt hij op mijn foto en die heb ik niet voor niets zo geschoten... Zonder de reflecties op het dak helemaal een toppertje, maar ook nu al een foto waar ik toch steeds weer bij uitkom.
2) Pjötr - ik vind 'm te grijs, maar het geheel leent zich goed voor zwart/wit en 'werkt' voor mij.
3) Gewoon Dirk - de manier waarop het licht zachtjes over de auto valt doet 't hem.

Verder vind ik de foto's van Escher - mooi contrast, maar het wiel staat helaas de verkeerde kant op - en Superformer - mooi, kunstig maar misschien net als mijn eigen foto wat gevoelloos - het vermelden waard. Dat levert helaas geen punten op.
@afentoe, dank je voor de feedback! De GTI is nog steeds niet gewassen, deze foto is gemaakt in onze parkeergarage. Wel hoog tijd voor een wasbeurt inderdaad big smile smiley

@Elco, ook jij bedankt voor de punten en de feedback thumbs up wat je op het dak ziet is sneeuw, maar het is inderdaad niet erg duidelijk big smile smiley
Klopt ook dat we een beetje dezelfde insteek hadden, ik heb jaren geleden eens een soortgelijke plaat geschoten van onze C5 waar ik wel over te spreken was dus wilde het nog eens opnieuw proberen met de Golf. Hier kun je bij interesse de betreffende foto zien.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2018 23:30 door Zadelsnuiver.
Zwart wit voegt vooral iets toe als je een bepaalde sfeer wil overbrengen. Ik kies voor composities, onderwerpen en bewerkingen die dit voor mij het beste doen:

1. Gewoon Dirk
2. rzasa
3. Pjötr
Zadelsnuiver
@afentoe, dank je voor de feedback! De GTI is nog steeds niet gewassen, deze foto is gemaakt in onze parkeergarage. Wel hoog tijd voor een wasbeurt inderdaad

Beetje offtpic maar ik dacht dat het schuim was, op de bumper en het dak eye rolling smiley
Sneeuw?
Tja... heb ik een half uur gespendeerd aan het uitsnijden van mijn foto, is-ie teveel gecropt! Had ik dat niet gedaan, dan was een deel van de bumper te zien geweest en dat voegde m.i. niets toe. Sterker nog: dan was het diepe zwart aan de onderkant helemaal teniet gedaan. Volgende keer (weer) beter!

Verder vind ik de inzendingen van deze maand van een zeer hoog niveau en heb ik flink moeten nadenken over de puntenverdeling. De één kiest bewust voor een scherp zwart/wit-contrast, de ander voor wat subtielere (50?) tinten grijs... maar mooi zijn ze allemaal! Daarom een puntje voor iedereen die buiten de punten valt. smileys with beer

@Zadelsnuiver: die foto van de C5 is echt van topkwaliteit! Jammer dat-ie niet mee mocht doen want die had de uitslag heel spannend gemaakt.
Deze maand door drukte niet mee kunnen doen. Nog wel wat geprobeerd maar is er niet van gekomen.

Bij mijn stemming hou ik rekening met sfeer.

1. afentoe - Ik vind dat het je goed is gelukt om een beeldbankfoto te imiteren. Met het leuke verhaal erbij naar mijn idee de leukste foto!
2. Elco - Zeer fraaie, scherpe plaat! Met de leuke omgeving erbij voor mij een tweede plaats.
3. Zadelsnuiver - Ook een fraaie scherpe plaat! Het contrast zwart/wit komt op meerdere manieren leuk naar voren!
Wat een geweldige foto's weer allemaal , helaas over het topic heen gelezen en niet mee kunnen doen , volgende keer ga ik ook meedoen!

1.Elco
2.Adinsx
3.Zadelsnuiver
Leuk om wat punten bij elkaar te sprokkelen met een foto waarvan ik de uitwerking nog niet al te goed vond, compositie/idee wel, maar mijn onbekendheid met Gimp liet de omzetting niet erg slagen.

Maar wie weet wat een volgende wedstrijd brengt.
Mijn punten gaan naar:

1) Pjotr.
Op sterven na door, of beter gezegd al gestorven. Zo in een fotolijstje als aandenken te zetten.

2) Elco.
Al eerder gezegd, wat een scherpe plaat, maar ligt het aan mij of schemert de kentekenplaat nog wat geeltjes door?

3) Rzasa.
Op een of andere manier blijft de plaat me boeien. Een wat vervallen straatje, beschadigd verkeersbord, ouderwets zonnescherm. Gewoon een lekkere kiek.

Eervolle vermelding voor Caspian. Ik ben dol op details op een auto, en op auto's die goed in de wax zitten. Ik denk wel dat er meer uit te halen was.
Ik vond het erg moeilijk om een top 3 te kiezen deze keer. Allemaal zijn het eigenlijk wel erg mooie plaatjes en ik heb niet genoeg kennis om fototechnisch goed te oordelen. Daarom heb ik gekozen voor de foto's die bij mij het wauw-gevoel opriepen.

1. Rzasa - Echt een heel mooi plaatje zo, het sfeertje klopt precies.
2. Elco - Fototechnisch waarschijnlijk de beste en echt een mooie foto. Hij hield mijn aandacht echter net wat minder lang vast dan de foto van Rsaza.
3. Pjötr - Je krijgt bijna medelijden met de Skoda zo. Heel mooi.

Zadelsnuiver en Afentoe, bedankt voor de feedback. Ik heb nog een keer naar de foto gekeken en heb nu een naar mijn mening betere versie. Niet perfect, maar voor een iPhone niet slecht, vind ik. Wat geleerd dus, bedankt.

Adinsx, jij bedankt voor de eervolle vermelding, ik ben het verder met je eens ook.
De uitslag!

1. Elco, 18 punten
2. Pjotr, 13 punten
3. GewoonDirk, 11 punten
4. Zadelsnuiver, 10 punten
5. rzasa, 8 punten
6. adinsx, 7 punten
7. afentoe, 3 punten
8. smarter, 1 punt
Toppie! Elco gefeliciteerd met deze verdiende overwinning en Rzasa bedankt voor de strakke organisatie thumbs up
Daar sluit ik me volledig bij aan! De volgende keer ga ik toch (weer) wat beter mijn best doen... smileys with beer
Gefeliciteerd Elco! Ik ben benieuwd naar het nieuwe onderwerp! thumbs up Bedankt Ralph voor de organisatie!

Leuk dat m'n Skoda toch nog tweede is geworden.
Ik ben ook zeer benieuwd naar de volgende wedstrijd! Heb m'n camera al scherp staan winking smiley
Gefeliciteerd Elco!

Benieuwd naar de volgende, hier ga ik weer proberen mee te doen :-)
Dank allen! Het is best een uitdaging om iets leuks te bedenken, maar ik zal er vanavond eens over nadenken...
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close