FOTOWEDSTRIJD DECEMBER 2017 - VORST EN AUTO | Rzasa heeft gewonnen!

Gepost door superformer 
Welkom bij de fotowedstrijd van de maand december: Vorst en Auto

Nu de herfst bijna voorbij is, en échte kou al voelbaar, wordt het tijd voor een nieuwe fotografische uitdaging: VORST EN AUTO
De bedoeling is dus dat we Koning Winter (nee, niet Willem; da's een andere vorst!) zo mooi, goed, helder, en/of creatief mogelijk in beeld brengen.

Hoe, of op welke manier? Deze keuze is geheel aan jullie! Het lijkt wederom op het eerste gezicht een vrij rechttoe rechtaan opdracht, maar ondertussen zijn de mogelijkheden eindeloos. Dus wees creatief want creativiteit wordt beloond.

Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 december 0:00 uur en 24 december 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:
- de auto
- de zon
- mijn mooiste autofoto
- de auto in een ander perspectief
- de auto in het zonnetje
- de auto en de vrouw
- de rijdende auto
- de auto en industrie
- de auto en profil
- nattigheid

Inzenden kan van 1 december 0:00 uur tot zondag 24 december, 20:00 uur (i.v.m. kerst)
Stemmen kan tot zaterdag 30 december, 20:00 uur (i.v.m. oud en nieuw)

SUCCES ALLEMAAL!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-01-2018 11:29 door superformer.
Ha! Ik vertrek aanstaande dinsdag met een gloednieuwe Peugeot Traveller VIP naar Lapland. Zal dus eens mijn best gaan doen voor het schieten van een tof plaatje ^^
superformer
(nee, niet Willem; da's een andere vorst!)

Flut, daar gaat creatief idee nummer 1 winking smiley
Inderdaad tal van mogelijkheden, ik ga eens goed nadenken!
Mijn voorlopige inzending. De nacht, de mist en de vorst zorgden samen voor een mystiek sfeertje.

Camera: Canon EOS 1200D
Lens: EF-S55-250mm f/4-5.6 IS II
Sluitertijd 1/10 sec
Iso 3200
Aperture f/5.0
Ook mijn eerste inzending

Camera, LGE Nexus 5X
sluitertijd, 1/10
iso: 4400
aperture F/2.0
Omdat er bijna geen betere auto bestaat voor dit soort weer, en hij vandaag nog op een mooi fotogeniek plekje stond geparkeerd ook. Ik kan niet zeggen dat ik hem toevallig zag staan winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2017 13:16 door afentoe.
Fijn, afentoe... je bent er met mijn ideetje vandoor gegaan! Ik zag wat aangevroren spinnenwebben in de bomen en struiken en dacht meteen: daar kan ik wel wat mee...
Maar goed, ik was toch al te laat want de vorst laat zich voorlopig even niet meer zien. Kan ik in de tussentijd mooi iets anders verzinnen. drinking smiley
Dat de vrieskou voor mooie plaatjes kan zorgen bewijzen de eerste inzendingen in elk geval al!
Dat wordt flink verzinnen. Kan iig mijn eigen auto niet gebruiken, aangezien die altijd lekker warm in de garage staat. drinking smiley
2 december lag er hier 's avonds wat sneeuw, dus maaar meteen een fotootje gemaakt.
Geen fotografisch hoogstandje, maar wel binnen de regels.

Het zal wel inzendingen regenen sneeuwen vandaag winking smiley
Ik heb die van mij alvast gewijzigd naar een aardig winters plaatje: [www.autoweek.nl]
afentoe
Het zal wel inzendingen regenen sneeuwen vandaag winking smiley

Ik had nu ook wel een lawine aan foto's verwacht winking smiley maar die lijkt vooralsnog uit te blijven.
Het begon 's middags hier flink te regenen direct na de sneeuwval. Ik moest dus snel even naar buiten voordat alle sneeuw weer pap was geworden. Ondertussen was de blauwe Veloster van vrouwlief al begonnen met het afschudden van de sneeuwwitte wintervacht:

Camera: Olympus OMD E-M1
Lens: Olympus 12-40mm f/2.8 Pro

ISO: 1600
Sluitertijd: 1/25
Diafragma: f/5.0

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-12-2017 20:21 door smarter.
het begon hier in groningen pas tegen de avond een beetje te sneeuwen.
ik hoop dat er morgen nog wat licht om mooie foto's te maken van de 735i.
dit is iig mijn voorlopige inzending.

jammer dat de kever en de cadillac op stal staan en zeker niet naar buiten komen met sneeuw en pekel, zou wel mooi zijn voor een foto.
Met gevaar voor eigen leven naar huis geglibberd vanavond, maar het weer leverde bij vertrek toch nog een leuke inzending op:

Laat ik eens een poging wagen met een idee van wat op het eerste gezicht wel wat van een oude zwart-wit foto wegheeft.

Een P+R terrein (Dronten) met auto’s variërend in tijdsduur in de greep van Koning winter. Sommige al vanaf de eerste sneeuw en vorst, andere pas geparkeerd en vele daar tussenin.
Hoe kan het ook anders, weer een sneeuwfoto.

Eigenlijk niet echt tevreden, want origineel is anders, maar ik doe nu in ieder geval mee.

Ik hoop dat ik nog een andere kans krijg om wat leuke (originele) foto's te maken :-)
Van mij ook weer eens een inzending, met - inderdaad - een haast obligate sneeuwfoto. Toch ben ik er wel tevreden over, de sneeuw op de voorgrond glinstert mooi en de compositie is (met die twee bomen erop) ook geslaagd denk ik.

Mijn voorlopige(?) inzending:

Vorst en dooi... drinking smiley

Tja, toen ik deze "wedstrijd" uitschreef, begin deze maand, vroor het flink. De échte vroege vogels hebben daarmee al een streepje voor gehad: zij hebben het best aan de opdracht voldaan tot nu toe!
Op dit moment ziet het er niet meer uit dat het de komende dagen (en nachten!) nog gaat vriezen, dus ik zal toch met een foto moeten komen die tijdens de (paar dagen) sneeuw is genomen. Zoals de meesten van jullie ook gedaan hebben.
Of ik moet mijn auto een tijdje in de vriezer zetten en dan mijn inzending nog aanpassen...

Zoals elk jaar ben ik weer 'ns te laat met de wielwissel van zomer naar winter. Terwijl de sneeuw vrolijk naar beneden dwarrelt, ligt mijn setje winterrubber buiten in de vrieskou te wachten...

Canon EOS 1000D | 18-55mm | 1/50sec. f/5 39mm| ISO400

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2017 15:47 door superformer.
Mooie compositie gebruik makend van scherpte/diepte. Prachtig!thumbs up

Mooi om te zien wat je met een simpele zwarte velg kunt bewerkstelligen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2017 16:32 door Idefiqs.
Mijn (voorlopige) inzending is fototechnisch weinig spectaculair, maar wel on-topic.

Samsung galaxy S7 Edge.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-12-2017 17:25 door Idefiqs.
Tijd voor het OER

rzasa

Gewoon Dirk

Nico GTR

afentoe

MX6

smarter

smartye36

Escher

Spekky

Soloman

Joel 1987

j.ko

D' oh

superformer

Idefiqs

Toch een beste lijst met aardig wat inzendingen.
Stemmen maar!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2017 11:05 door Gewoon Dirk.
Inderdaad een fraai rijtje! Ik pak later vandaag even mijn laptop erbij om te stemmen.

Dit maandelijkse fotofeestje is in gang gezet naar aanleiding van de foto van het jaar wedstrijd over 2016, zoals de meesten wel zullen weten. Ik neem aan dat er weer genoeg animo is als ik zeer binnenkort weer een wedstrijd over het hele jaar open? Zelfde regels als vorig jaar.

Edit: en dit is waarom ik hier nooit iets vanaf mijn gsm plaats, tot twee keer toe autocorrect 😂

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2017 10:19 door afentoe.
@Dirk
Volgens mij mis ik (een) inzender(s) in jouw post?
Idefiqs
@Dirk
Volgens mij mis ik (een) inzender(s) in jouw post?

Je hebt helemaal gelijk, ik ga even uitzoeken wat er mis is gegaan en pas het OER aan! thumbs up

-edit- Het was de geweldige foto van superformer die er tussenuit was gevallen maar die staat er weer bij. 15 inzendingen in totaal.

@Afentoe: Goed idee, ik ga alvast mijn foto's van dit jaar door (moeilijk!)

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2017 11:07 door Gewoon Dirk.
Ja Dirk, dankjewel dat je het OER hebt gedaan (verdient een extra puntje van mij)... maar dat ik daarom meteen gediskwalificeerd ben (puntje er weer af)?! confused smiley
Link om tussen de [ IMG ]'s te plakken: [farm5.staticflickr.com]

Stemmen maar!

Edit: tussentijds opgelost, dus dat extra puntje er tóch weer bij Dirk! smileys with beer

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-12-2017 11:15 door superformer.
Laat ik dan ook vooral niet vergeten te stemmen, allereerst weer mijn gezeur per foto.
rzasa: absoluut een geweldige detailfoto! Dat subtiele rijp op het logo wat zó haarscherp in beeld gebracht is, simpelweg prachtig.
Gewoon Dirk: heerlijk mystiek plaatje. De mist, hoe mooi ook, zet je voor de uitdaging dat de ruiten wellicht niet zo bevroren over komen. Gelukkig ben je hier niet ingetrapt, ik vind het een mooi resultaat.
Nico GTR: duidelijker nog dan uit de foto van Dirk blijkt de kou, maar ik vind het plaatje wat druk. Als je wat meer had gefocust op de open deur in contrast met de straatlamp (heel leuk idee!) was het iets rustiger geweest.
MX6: het effect van sneeuw vind ik op een rode auto altijd erg mooi, maar om de foto scherper te maken had ik in deze situatie een paar uurtjes gewacht totdat het weer licht was, in het grootste deel van Nederland lag er ook toen nog meer dan genoeg witte derrie.
smarter: het bijna sneeuwvrije hoekje vind ik een leuk concept. Had zelf misschien de hele koplamp sneeuwvrij gemaakt winking smiley, maar dat is mierenneuken.
smartye36: ook met het licht van de kassen (denk ik, gezien de locatie) op de achtergrond een leuk plaatje met mooi contrast tussen warme en koude kleuren.
Escher: het warme rode licht en de koude sneeuw maakt een erg prettig plaatje. Was misschien helemaal af geweest als er ook op de achterklep iets meer sneeuw had gelegen.
Spekky: leuk plaatje wat zeker winters over komt, maar de wauw-factor ontbreekt bij mij.
Soloman: de ijskrabber geeft de foto een stukje verrassing, ik had zelf waarschijnlijk wat meer auto en minder achtergrond gepakt.
Joel 1987: het blijkt al uit mijn eerdere gezeur dat ik de combi sneeuw-lampen een leuk idee vind, zelf nooit aan gedacht. Als je hier een detailfoto had gemaakt van één van de knipperlichten had je zeker punten gehad, want er licht een beste berg sneeuw op de auto.
j.ko: erg leuk, mooie berg sneeuw op de auto en de rode lakkleur geeft een mooi contrast. Ik vind de lamp op de achtergrond wel een beetje storend, zou zelf een halve meter naar rechts (vanuit jouw positie) zijn gaan staan als de situatie dat had toegelaten.
D’Oh: het concept is erg leuk, maar de motorkap is dusdanig fel licht dat het bevroren effect wat wordt weggenomen. Ik had zelf in een photoshopprogramma de helderheid iets omlaag geschroefd.
superformer: wauw-momentje. Heel gaaf subtiel effect, scherpstelling is ook just right. Enige kleine puntje gezeur is dat ik zelf het watermerk had weggelaten.
Idefiqs: een leuke bijkomstigheid van de wintersport is dat er altijd wel ergens een auto op de piste staat. Werd zelf rond kerst 2015 verrast door een toen gloed- maar dan ook gloednieuwe F-Pace smiling smiley. De donkere kleur van de auto gecombineerd met de mist maakt dit voor mij een prachtige foto.

En mijn punten:
1e plaats voor Rzasa
2e plaats voor Idefiqs
3e plaats voor Superformer
1. Prachtig gebruik van scherpte/diepte bij zowel Rzaza als superformer. Van zoiets simpels als een zwarte velg zo'n mooie compositie maken verdient mijns inziens - weliswaar nipt - de overwinning.

Dus nummer 1 is voor mij: superformer.

2. Rzaza

3. Mooie ondersteuning door de duisternis voor zowel J.Ko als Gewoon Dirk, het mystieke karakter van de rode gloed van de lucht die overgaat in die schitterende rode Taunus bepaalt mijn keuze voor de foto van Dirk.

3. Gewoon Dirk

En een eervolle vermelding voor de overige inzenders.thumbs up

Dit is mijn uitspraak en daar moet u het mee doen.winking smiley

@afentoe, goed idee! Ik weet al welke ik instuur.

Rzasa, Ik vind de algehele sfeer van de foto erg mooi, de kleuren matchen mooi en de ijskristallen zien er fantastisch uit!
Dirk, ook bij jouw een mooie bijpassende gloed rondom de hele foto, auto is maar net bevroren overigens....drinking smiley

afentoe, compleet wit is toch grappig, het feit dat de jeep ook open kan worden gereden is een leuk detail
MX6, jammer dat het nog maar een klein laagje is en dat de foto een tikkie wazig is.
smarter, hij is er nog! Leuk zo het "oog" dat onder het sneeuwdek uitkijkt.
smarteye36, BMW en sneeuw, altijd een leuke combi
Escher, mooi effect
Spekky, het is wel erg wit he....tongue sticking out smiley
Soloman, de werkzaamheden mooi uitgebeeld.
Joel, ja zo raak je snel een model kwijt.
J-ko, Leuk het "vallend" effect.
D'oh, glad is het wel inderdaad.
superformer, zo is er geen wedstrijdelement meer aan natuurlijk. drinking smiley
idefiqs, zo kom je wel boven inderdaad, ook gaaf dat de BMW helemaal sneeuwvrij is.

1. Rzasa
2. Smarter
3. Escher
Hierbij mijn top 3:

1) Rzasa: de eerste inzending was meteen de beste! Het Chrysler-embleem als ijskristal... briljant!
2) Afentoe: deze "sneeuwstorm" geeft weliswaar geen echte "vorst", maar wél bittere kou weer... Die mensen op de achtergrond versterken dat gevoel nog eens.
3) Gewoon Dirk: Een "vorstelijk" oude Taunus moet de eerste vrieskou weer zien te overleven... deze trieste aanblik is, ondanks de gele gloed en het weinige ijs, erg mooi weergegeven. Dat puntje extra was verdiend (niet alleen vanwege het OER!): ook jij was één van de eersten die tijdens de eerste "vorst"(!) gelijk de camera pakte. De rest -waaronder ikzelf- had eigenlijk pech en kon alleen nog maar in de sneeuw terecht.

"Creatief" en "origineel" had ik (of hadden jullie) bijvoorbeeld een natte miniatuurauto een nachtje in de vriezer kunnen zetten... of een boodschap in de sneeuw kunnen schrijven: "HAVE AN ICE DAY"... eye rolling smiley Ideetjes waar ik zelf niet meer aan toe kwam.

Desalniettemin: iedereen heeft zijn best weer gedaan. Waarvoor dank!
Ik wens jullie allemaal een fotografisch 2018 toe.
Leuk topic, ik probeer volgende maand ook mee te doen. Voor mij is de uitslag als volgt:
1 Superformer
2 Smarter
3 Rzasa
1. afentoe - Prachtig hoe de barre omstandigheden van de foto spatten, vooral door de zichtbare sneeuwjacht en de ineengedoken figuren op de achtergrond. En als er één auto past bij het thema 'barre omstandigheden' is het wel zo'n Wrangler. Die staat er ongedeerd bij, klaar om weg te rijden. Schitterend hoe een plaatje dat allemaal kan 'vertellen'.
2. rzasa - Mooie compositie en prachtig gebrek aan licht. Je krijgt het er koud van.
3. smarter - Sneeuw en een daar letterlijk uit springende auto (qua kleur en qua hap sneeuw die weg is). Meer niet. Geen storende achtergrond of andere poespas. Eenvoud. Mooi hoor. Alleen jammer dat ik je voeten in de reflectie zie staan.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-12-2017 14:23 door j.ko.
Layout ff gestolen van afentoe, waarvoor mijn dank. winking smiley
Laat ik dan ook vooral niet vergeten te stemmen, allereerst weer mijn gezeur per foto.
rzasa: Toen ik jouw inzending zag zonk de moed me even in de schoenen. Wat een beeldschone foto en in mijn ogen de enige mogelijke winnaar deze maand.
Gewoon Dirk: Helaas had ik geen statief bij me anders had ik met lagere iso en langere sluitertijd de plaat nog veel scherper kunnen krijgen.
Nico GTR: Het idee is leuk, de uitvoering ook maar de kwaliteit van de camera werkt hier in je nadeel vrees ik.
Afentoe: Barre omstandigheden perfect in beeld gebracht. Prachtig
MX6: Een beetje sneeuw op een auto, niet veel meer en niet veel minder. Qua compositie is er genoeg op aan te merken maar het belangrijkste vind ik dat je gewoon lekker mee hebt gedaan.
smarter: Eerst stond er een foto van een kever. Die foto had zeker in de punten gekomen bij mij. Groot was dan ook de teleurstelling toen ik ineens zag dat die vervangen was door deze plaat.
smartye36: Mooi contrast en goede compositie.
Escher: Leuk effect met de verlichting door de sneeuw.
Spekky: leuk plaatje wat zeker winters over komt, maar de wauw-factor ontbreekt bij mij.(ja ik heb het commentaar van afentoe hier laten staan maar dat komt omdat het naadloos aansluit op mijn mening)
Soloman: Ik had de foto zeker niet in de lengte maar in de breedte genomen. Had je daarbij een iets lager standpunt ingenomen dan had ik het een topper gevonden, nu vind ik het gewoon een leuke foto.
Joel 1987: Goed ingesneeuwd en nog komt het licht er doorheen. Leuk effect maar geen wow.
j.ko: Het is moeilijk om door alle sneeuwfoto's de leukste vlokjes te vinden maar die van jou hoort daar zeker bij. Het lage perspectief, het licht wat precies over het dak valt en de mystiek van de nacht maken het tot een mooi geheel waar zichtbaar over nagedacht is.
D’Oh: Op de een of andere manier past de gehavende Sunny goed bij de laatste sneeuw die er vanaf dooit. Misschien iets overbelicht maar niet storend.
superformer: Zelf ben ik geen fan van gewatermerkte foto's al snap ik het wel. Leuk gespeeld met de scherpte diepte wat een mooie plaat oplevert.
Idefiqs: Misschien komt het omdat ik niets met wintersport heb maar ik mis een beetje de klik bij deze foto. Ik zie een BMW boven de sneeuw uit torenen en meer niet. Fototechnisch is het overigens een prima plaat.

En mijn punten:
1e plaats voor Rzasa
2e plaats voor j.ko
3e plaats voor D'oh
OP.
Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken.

maar de kwaliteit van de camera werkt hier in je nadeel vrees ik.

En dan toch......crying smilie
Nico GTR
OP.
Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken.

maar de kwaliteit van de camera werkt hier in je nadeel vrees ik.

En dan toch......crying smilie

Iedere camera en iedere lens heeft zijn beperkingen. Als je daar goed mee omgaat kan je net zo goed een prachtige foto uit een smartphone toveren, ga je er slecht mee om dan kan je zelfs met een camera van een paar duizend euro nog compleet falen. winking smiley
Maar je geeft wel aan dat juist de kwaliteit van de camera bepalend is voor je oordeel....eye rolling smiley
Idefiqs
Maar je geeft wel aan dat juist de kwaliteit van de camera bepalend is voor je oordeel....eye rolling smiley

Heel concreet de performance in slechtere omstandigheden. Daar excelleert een smartphone gewoon niet in....

Deze komt uit het zelfde apparaat tenslotte. Maar goed........we nemen dus mee dat ik voor volgende keer toch iets beters moet gaan kopen. smileys with beer

Ik denk dat Dirk meer doelt op de beperkte instelmogelijkheden van een basic camera zoals je die vaak op smartphones vindt. Met een statief, hogere iso of een langere sluitertijd had deze foto wellicht heel anders uit de verf kunnen komen, maar die settings heb je vaak gewoon niet op een telefooncamera.
En duur/goedkoop is relatief natuurlijk en niet direct verbonden aan kwaliteit. Voor zo'n 400€ koop je een basis dSLR inclusief kitlens waar je veeel betere foto's mee kunt maken dan met een iPhone, alhoewel de laatste het tweevoudige kan kosten. Heeft niet zozeer met de kwaliteit van de camera te maken, maar veel meer met de instellingsmogelijkheden.

Ohja nog even stemmen:

1. Rzasa
2. Superformer
3. Smarter
Helemaal eens met Zadelsnuiver (ook wat de top 3 betreft... smileys with beer ) en Gewoon Dirk: met een goedkope camera kan je net zo goed hele mooie en (kwalitatief) goede foto's maken. Net zoals je met een hele dure camera hele lelijke en slechte foto's maken kan.
Eerste les die ik leerde bij de aanschaf ervan: het is niet de camera die mooie foto's maakt... dat ben jíj! (en vooral blijven oefenen) winking smiley
Ik was helemaal vergeten om iets in te zenden, nouja dan maar alleen stemmen.

1. Rzasa, prachtige foto!
2. superformer
3. afentoe
Gewoon Dirk
smarter: Eerst stond er een foto van een kever. Die foto had zeker in de punten gekomen bij mij. Groot was dan ook de teleurstelling toen ik ineens zag dat die vervangen was door deze plaat.

Hmmm, had ik dan toch beter deze kever kunnen laten staan?

Mijn stemmen:

1. superformer
2. Rzasa
3. afentoe
superformer
Gewoon Dirk: met een goedkope camera kan je net zo goed hele mooie en (kwalitatief) goede foto's maken. Net zoals je met een hele dure camera hele lelijke en slechte foto's maken kan.
Eerste les die ik leerde bij de aanschaf ervan: het is niet de camera die mooie foto's maakt... dat ben jíj! (en vooral blijven oefenen) winking smiley

Is dat niet wat ik zelf ook al zei?

Gewoon Dirk
Iedere camera en iedere lens heeft zijn beperkingen. Als je daar goed mee omgaat kan je net zo goed een prachtige foto uit een smartphone toveren, ga je er slecht mee om dan kan je zelfs met een camera van een paar duizend euro nog compleet falen.

Verder is het slechts een stukje motivatie maar al goed, volgende keer deel ik enkel punten uit.
Ik ben de afgelopen tijd erg druk (geweest). Vandaar alleen even mijn top 3!

1. rzasa
2. superformer
3. afentoe
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close