Fotowedstrijd oktober 2017 - De auto "En profil" - Smarter heeft gewonnen!

Gepost door Zadelsnuiver 
Welkom bij de fotowedstrijd van de maand oktober!

Er zijn waarschijnlijk honderden verschillende manieren om een auto op de gevoelige plaat vast te leggen, maar ik heb een speciaal plekje in mijn hart voor auto's die van de zijkant gefotografeerd zijn. Daarom dat ik deze maand heb gekozen voor het thema:
De Auto En profil.

En profil volgens Wikipedia

Op de juiste manier uitgevoerd komt het profiel van de auto vanuit dit perspectief optimaal tot zijn recht. Door te spelen met licht, schaduw, compositie en uitsnede kunnen er soms bijzonder mooie creaties tevoorschijn komen.

Ook de achtergrond speelt natuurlijk een belangrijke rol in deze vorm van fotografie.

Het lijkt een vrij rechttoe rechtaan opdracht, maar eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos. Dus wees creatief want creativiteit wordt beloond.

Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen 1 oktober 0:00 uur en 24 oktober 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Inzenden kan van 1 oktober 0:00 uur tot dinsdag 24 oktober, 20:00 uur
Stemmen kan tot dinsdag 31 oktober, 20:00 uur

4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-10-2017 20:31 door Zadelsnuiver.
Leuk onderwerp, daar kan ik wel wat mee!
Ik moest meteen aan deze foto denken al is die natuurlijk veel te oud. winking smiley

My 1984 Honda Accord Sedan 4D 1.8EX
Dat is inderdaad het type foto waar we deze maand mee aan de slag gaan Dirk thumbs up Nu je al zo'n mooie foto in je portfolio hebt kun je jezelf uitdagen om voor deze maand een nóg mooiere plaat te genereren smiling smiley
Haha ja oeps, daar snij ik mezelf natuurlijk mooi mee in de vingers. big smile smiley
We gaan kijken wat we er deze maand van kunnen maken.
Top thumbs up ik kijk er echt naar uit!

In het vorige topic werd al geopperd om "herfst" als thema te gebruiken. Nu liet ik dat persoonlijk liever aan de organisatie van de komende wedstrijd maar voor deze maand is een heerlijk plaatje van een auto in een herfstachtige setting is ook niet te versmaden natuurlijk winking smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2017 08:32 door Zadelsnuiver.
Zadelsnuiver
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is én gemaakt zijn door de inzender.

Een eigengemaakte foto uit de maand september mag dan dus ook, aangezien de wedstrijd gisteren geactiveerd is?
smarter
Zadelsnuiver
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is én gemaakt zijn door de inzender.

Een eigengemaakte foto uit de maand september mag dan dus ook, aangezien de wedstrijd gisteren geactiveerd is?

Je zou als een soort "loop-hole" inderdaad kunnen stellen dat de wedstrijd in september geactiveerd is, maar uiteindelijk gaat deze wedstrijd duidelijk over de maand oktober. Het idee is dat je voor de wedstrijd actief gaat nadenken over welke foto je gaat maken, nadenken over wat je wilt laten zien en hoe je dat aan gaat pakken. Ik heb de wedstrijd een dagje eerder geopend zodat iedereen zich goed kan voorbereiden en er nog ruimte zou zijn voor vragen. Het blijft een wedstrijd en net als bij elke andere wedstrijd is het de uitdaging om op het juiste moment een goede prestatie te leveren. Het zou een beetje hetzelfde zijn als Usain Bolt aan de start van een sprintwedstrijd zou verschijnen en zeggen dat hij vorige week de 100 meter in 7 seconden heeft gedaan "dus gebruik die tijd maar voor deze wedstrijd."

Als jij vorige maand een prachtige plaat hebt geschoten die in aan het thema voldoet snap ik heel goed dat het rot is dat je die nu niet kunt inzenden, maar aan de andere kant is het misschien een goede uitdaging om nog eens zoiets te proberen, goed kritisch te kijken naar de vorige foto, wat je er eventueel aan zou willen verbeteren en dat nu tot uitvoering brengen.

Ik zal nog even duidelijk vermelden in de openingspost dat de foto gemaakt moet zijn tussen 1 oktober 0:00 en 24 oktober 20:00 thumbs up
Leuk onderwerp!

Valt me op dat op Flickr vrij weinig mensen een "en profil" foto maken, maar als ik dan kijk op instagram doet bijna iedereen niets anders. Zeker op de "parked in..." pagina's lijkt het haast de standaard te zijn.

Hopelijk kom ik iets tegen deze maand. Ik vind vooral bij dit soort foto's de achtergrond het belangrijkste, meer dan de auto eigenlijk, hoewel bij de voorbeelden (en de foto van Dirk) wel laten zien dat met een lucht of "saaie" achtergrond de foto ook tof kan zijn.
De achtergrond maakt of kraakt de foto inderdaad Pjötr, aan de andere kant is het wel een heel laagdrempelig thema; je kunt letterlijk de voordeur uitlopen, de eerste de beste vrijstaande geparkeerde auto voor de lens nemen en deze inzenden. Uiteraard is de kans groot dat er wel meer voor nodig is dan dat om deze maand te winnen maar in principe kun je zelfs in een doodgewone straat een toffe foto maken, en met nabewerking of een filtertje kun je een hoop doen natuurlijk smiling smiley

Ik kijk uit naar jouw inzending! Als je op Japfest 1311 foto's kunt maken, kun je er hier ook wel eentje inzenden, toch? winking smiley
Bloos Zadelsnuiver, bloos!

Maar nee eens, en een leuk thema! Sowieso vind ik (persoonlijk) dat de drempel laag moet zijn, anders is het best kort, 3 weken zijn zo om.

Ik moet trouwens bekennen, ik heb al een foto of 2 gemaakt, maar weet nog niet of ik die wedstrijdwaardig vind.
big smile smiley

Goh, wel knap dat je nu precies dezelfde foto hebt kunnen maken als degene die je me 31 augustus appte... spinning smiley sticking its tongue out
Grapjas he die Nico big smile smiley Maar zonder gekheid, echt een heel mooi plaatje thumbs up Hopelijk heb je deze maand ook tijd om zo'n foto nog eens over te doen smiling smiley
Pjötr
Bloos Zadelsnuiver, bloos!

Maar nee eens, en een leuk thema! Sowieso vind ik (persoonlijk) dat de drempel laag moet zijn, anders is het best kort, 3 weken zijn zo om.

Ik moet trouwens bekennen, ik heb al een foto of 2 gemaakt, maar weet nog niet of ik die wedstrijdwaardig vind.

Klinkt al veelbelovend, je bent er al vroeg bij! Gaat Pjötr voor de pole-position in het OER of gaat er straks een ander mee aan de haal?

Afgelopen zondag (juist ja: 1 oktober precies!) een mooie fotoshoot gemaakt van mijn Grande Punto t-jet TURBO 120pk uit 2009, bestemd voor de verkoop van deze Italiaanse schoonheid!
De rest van de foto's, en de link naar de advertentie, zijn te verkrijgen per PB aan mij.
En de eerste inzending is een feit! Dank je voor het mee doen Superformer thumbs up
Vandaag gezien in Groningen,deze leuke Kever, met een iets meer sprekende achtergrond:

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-10-2017 17:15 door Pjötr.
En nummer 2 is binnen 8)
Hoe dan ook, een hele fraaie inzending Pjötr, de hebt de lijnen van de Evanda precies goed vast weten te leggen thumbs up
Zadelsnuiver

Klinkt al veelbelovend, je bent er al vroeg bij! Gaat Pjötr voor de pole-position in het OER of gaat er straks een ander mee aan de haal?

Zadelsnuiver

En de eerste inzending is een feit! Dank je voor het mee doen Superformer

Blijkbaar ben ik vanaf "pole" vertrokken?! Het biedt alleen helaas geen garantie voor het winnen van een wedstrijd spinning smiley sticking its tongue out

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03-10-2017 13:16 door superformer.
Dat klopt superformer, alhoewel er wellicht een psychologisch voordeel te behalen valt, mocht de stemmer niet kunnen kiezen tussen 2 foto's is er een kans dat de eerste toch -onderbewust- de voorkeur krijgt.

Maargoed, laten we het maar bij mooie plaatjes houden verder big smile smiley
Ik verwacht dat NicoGTR zijn echte uitzending zal plaatsen in de post van de foto uit Noorwegen. En daarmee staat hij op pole.
cirKel
Ik verwacht dat NicoGTR zijn echte uitzending zal plaatsen in de post van de foto uit Noorwegen. En daarmee staat hij op pole.

En Dirk zou ons dan allemaal af kunnen troevenbig smile smiley
Ik had toch meer met mijn ellebogen moeten werken! Of gewoon niet met mijn vrienden en ouders moeten praten, maar meteen met de foto's bezig gaan... FACK...

En die info geef je nu pas Zadelsnuiver! thumbs down crying smilie
Shit, ik heb een behoorlijk aardige en profil-foto die net een weekje te oud is... Maar eens kijken of het lukt een nieuwe te maken!
Amerikaanse sferen in Amsterdam.

Zuidas Amsterdam

Tijdens het wachten op de trein (station Amsterdam-Zuid) verveelde ik me dusdanig dat ik maar eens een foto maakte van het uitzicht. Puur toevallig kwam er net een Dodge over de A10 dwars door het beeld crossen, ik vind hem mooi bij de omgeving passen.

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05-10-2017 19:08 door afentoe.
@afentoe, helaas werkt de foto niet.

Zelf ook maar een duit in het spreekwoordelijke zakje doen. Foto vandaag gemaakt met mijn Canon 1100D + Canon 50mm f/1.8

Ik vind, in tegenstelling tot velen anderen, de Prius een hele mooie auto. Wat ik wellicht nog het meeste kan waarderen aan deze auto is het profiel; heerlijk gestroomlijnd. Hier in de buurt een mooie setting gevonden en dit is het resultaat.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-07-2018 06:28 door Zadelsnuiver.
@afentoe, nu doet 'ie het thumbs up
Heel mooi plaatje, er zit een lekker sfeertje in de foto smiling smiley
Ik ga ook proberen een foto te maken deze week.
Volg het topic al een tijdje, toch wel leuk om een keer mee te doen :-)

Edit:
Gisteravond even wezen spelen...
Foto's in de schemer met een lange sluitertijd vind ik altijd leuk om te maken, met een donkere auto (zoals m'n Mazda) vallen er wel veel lijnen weg. De enige lijnen die goed zichtbaar zijn, zijn de en-profil lijnen ;-)

5 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-10-2017 08:29 door Joel 1987.
Je bent van harte welkom Joel, ik kijk uit naar jouw foto thumbs up
@Joel 1987, helaas is de foto niet zichtbaar, Photobucket heeft haar voorwaarden gewijzigd en nu moet je betalen om via Photobucket foto's te hosten. Ik zou je aanraden imgur of postimage.org te gebruiken, bij de laatste kun je ook tegelijkertijd de afmetingen aanpassen naar 800 pixels.

@afentoe, goeie foto! Goede achtergrond en een interessant onderwerp smiling smiley
Ik had inderdaad al gehoord dat photobucket het één en ander had aangepast, jammer is dat.
De foto is nu geüpload via postimg.org, zou nu zichtbaar moeten zijn :-)
@Joel 1987, de foto is nu zichtbaar, schitterend plaatje!

@Elco, uiteraard hoop ik dat je inderdaad nog even de tijd kunt vinden om mee te doen, ben groot fan van jouw foto's thumbs up
Vandaag tussen de buien en bewolking door ruim anderhalf uur kunnen genieten van een fijne rit met de kap open. Wat kunnen Hollandse luchten toch mooi zijn:

Camera: Olympus OMD E-M1
Lens: Olympus 12-40 2.8 Pro
Aangename foto's al! Ik had deze avond snel iets geschoten, maar daarmee ga ik het hoe dan ook afleggen. Op naar een tweede poging!
Vandaag beter! Ondanks de regen moest de Koleos eraan geloven:

Jaaa een echte Elco plaat thumbs up bedankt voor het meedoen smiling smiley

Grappig trouwens, alle inzendingen zo ver staan met de neus dezelfde kant op big smile smiley
Ik ga eens kijken of ik deze keer ook mee kan doen
Het wordt geen mooie auto maat als het lukt combineert het wel 2 hobbies van me
Zadelsnuiver
Grappig trouwens, alle inzendingen zo ver staan met de neus dezelfde kant op

Verrek! Maar het is verklaarbaar, want we zijn gewend om van links naar rechts te 'lezen' en geneigd om vooraan te beginnen. Het 'beeld 'klopt' zo gevoelsmatig, al kunnen we qua creativiteit allemaal wel inpakken.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09-10-2017 21:15 door Elco.
Lycan Capri
Ik ga eens kijken of ik deze keer ook mee kan doen
Het wordt geen mooie auto maat als het lukt combineert het wel 2 hobbies van me

Ben benieuwd Lycan, veel succes met de foto smiling smiley
Ik heb mijn inzending gewijzigd, met een neus naar rechts! smiling smiley
Elco
Zadelsnuiver
Grappig trouwens, alle inzendingen zo ver staan met de neus dezelfde kant op

Verrek! Maar het is verklaarbaar, want we zijn gewend om van links naar rechts te 'lezen' en geneigd om vooraan te beginnen. Het 'beeld 'klopt' zo gevoelsmatig, al kunnen we qua creativiteit allemaal wel inpakken.
Ik heb ook nog een idee waar dit (noodgedwongen) het geval zal zijn. smiling smiley Alleen de tijd vinden zal misschien lastig worden, maar ga mijn best doen!

Mijn inzending. Een fraaie coupé in een nog mooiere buurt in Arnhem.
@Auto-fan, nu ben ik nieuwsgierig! Kom maar op met die foto!

@rzasa, tof dat je meedoet en wat een fraaie foto thumbs up veel succes!
Ik hoop nog een betere foto te kunnen maken.....
Was nu helaas te weinig ruimte om het schip er in zijn geheel op te krijgen sad smiley
(scheeps- en bedrijfsnaam verwijderd vanwege privacy)

Beter dan dit gaat 't niet worden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-10-2017 19:00 door Lycan Capri.
Echt heel tof dat je meedoet Lycan, en zo heb je ook een hele exclusieve achtergrond weten te scoren thumbs up veel succes!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.