Welkom bij de fotowedstrijd van de maand september!

Wie wel eens op zoek gaat naar leuke fotolocaties weet dat auto's en industrie vaak een goede combinatie vormen. Daarom dat ik deze maand heb gekozen voor het thema:
Auto en industrie.

Dit kun je op verschillende manieren interpreteren, denk bijvoorbeeld aan de (Nederlandse) auto-industrie.

Maar ook een auto poserend in een industriële setting kan.

Zo zijn er nog tal van invullingen mogelijk, wees creatief want creativiteit wordt beloond.

Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Inzenden kan tot zaterdag 23 september, 20:00 uur
Stemmen kan tot zaterdag 30 september, 20:00 uur

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-10-2017 07:26 door Gewoon Dirk.
Leuk, maar lastig onderwerp Dirk. Ik ga eens nadenken, want echte industrie hebben we hier in A-town niet.....
Ik veronderstel dat iets op een industrieterrein, bij een laadperron of loods bijvoorbeeld, ook volstaat.
Uiteraard, geef er lekker je eigen draai aan. Zo weet ik dat Pjötr regelmatig auto's op de foto zet op een aardig industrieel ogende locatie. Dat is al ruim voldoende, als er maar een element dat industrie uitstraalt te zien is.

Je zou zelfs kunnen redeneren dat een megastal onderdeel is van de bio industrie winking smiley
Hoe kan ik als Eindhovenaar in deze wedstrijd nu iets inzenden wat niet op Strijp gemaakt is?

Strijp-S: voormalig thuis van Philips-apparatuur, nu vooral thuis van hipsters en start-ups, het is er 's avonds hier en daar oorverdovend stil. Zelf staand op de geheel onverlichte hoofdweg vond ik dit wel een mooie duistere setting.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-09-2017 11:46 door afentoe.
Dit wordt mijn september-inzending.

Waar is de auto? (daar)
Waar is de industrie? (hier) Het gaat zelfs om de Nederlandse auto-industrie.

--weggejorist---

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04-09-2017 15:19 door Anderson.
Heel leuke foto Anderson maar klopt het dat deze in 2008 gemaakt is? Dan moet ik hem namelijk helaas afkeuren.
Tussen 31 augustus en 23 september (20u) voor deze editie.
Voor mijn inzending deze maand kies ik een iets andere insteek van het begrip industrie. Jarenlang heb ik als bijbaantje in de boomgaard van een fruitteler gewerkt, waardoor ik veel waardering heb gekregen voor de Nederlandse landbouw. Zeker voor creatieve vormen waarin producten worden aangeboden, zoals deze eierautomaat waar ik regelmatig verse eitjes koop.

Daarom mijn inzending deze week bij een klein onderdeeltje van de Nederlandse agrarische industrie.

Mijn inzending deze maand, een A3 Sportback die een dagje te leen was van de dealer.

Heb wel een idee, maar nu moet moeder natuur een keertje meewerken. Steeds als ik tijd had goot het en dat vinden mijn objectieven niet zo leuk (draaizoom, dus zuigen water op).
Nog een paar dagen de tijd gelukkig, ga ook proberen iets in te zenden deze keer thumbs up
Ik ga proberen binnenkort nog even met de auto langs wat lokale (ex-)industrie te rijden. Telefoonfoto van vanavond vind ik eigenlijk niet wedstrijdwaardig.
De weersvoorspellingen zijn goed voor morgen. Lekker even met de Copen op pad dus en hopen dat ik onderweg een mooie setting tegenkom.
Inzending gewijzigd. Avondfoto's zijn niet mijn specialiteit, maar niet geheel toevallig kwam ik gisteren langs een aardige setting.
Na vele jaren werkzaam te zijn geweest in de petrochemische, staal en andere zware industrie kan je wel zeggen dat de industrie een speciaal plekje heeft ingenomen in mijn leven.
Toch was ik bijna zelf vergeten iets in te sturen, gelukkig ben ik zojuist even op pad geweest op zoek naar de juiste setting.
Na drie locaties te hebben geprobeerd kwam ik uiteindelijk uit op een plekje aan de haven. Aan de overkant van de haven een containerterminal en een frietfabriek, de auto staat op een steiger waar binnenvaartschepen hun auto kunnen lossen.

Foto vandaag gemaakt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2018 22:58 door Zadelsnuiver.
De inzendingen zijn gesloten, tijd voor het OER!

afentoe

cirKel

Niels.

Caspian

Gewoon Dirk

Zadelsnuiver
1. Gewoon Dirk. De verlichting maakt deze foto echt af, het profiel van de SAAB komt zo heerlijk tot z'n recht. Ook goed dat je de interieurverlichting aan had staan thumbs up

2. cirKel. Creativiteit ten top! Een mooi gepoetste auto en mooie historische panden in 1 shot, hier kun je echt een poos naar kijken thumbs up

3. Niels. Goede compositie en kleuren en sowieso ben ik al snel geneigd om de leukste Daihatsu Applause van Nederland in de punten te laten vallen big smile smiley
Zoals gebruikelijk eerst even wat geklets per foto.
cirKel: hele unieke foto en het idee is geweldig en mooi uitgewerkt. Nadeel vind ik dat het voor mij – als persoon die het gebouw niet kent – niet echt ‘industrie’ uitstraalt.
Niels.: ook een tak van industrie en wel eentje waar ik, als nabije familie van een eierboer, nogal een band mee heb. Heerlijk aan deze foto vind ik dat hij echt ‘platteland’ schreeuwt, niet het eerste begrip waar ik aan dacht bij het lezen van de wedstrijdtitel.
Caspian: leuke foto van een heel klein stukje industrie. Ook de auto mag er wezen maar in mijn ogen ontbreekt de ‘wauw’-factor.
Dirk: heel mooi plaatje, net als Zadelsnuiver vind ik het een goede call dat je de interieurverlichting hebt aangezet. Schreeuwt industrie maar die lamp in het midden is wel erg fel, die had ik zelf waarschijnlijk achter die groep enorme cilinders verborgen.
Zadelsnuiver: zoals wellicht uit mijn eigen foto blijkt vind ik het concept (donkere auto, mystiek sfeertje, …) leuk. Ook deze foto spreekt mij zeker aan, het zwart-wit is een goede keus geweest.

En dan het lastige… Punten.
1e plaats voor Niels vanwege de mooi uitgevoerde en verrassende inzending
2e plaats voor Zadelsnuiver
3e plaats voor Dirk
1. Zadelsnuiver - Zwart-wit past goed bij deze foto, net als het perspectief.
2. cirKel - Originele insteek en goed uitgewerkt.
3. Dirk - Niet zoveel toe te voegen aan de commentaren hierboven, leuke foto geworden.
Voor zover alvast bedankt iedereen voor de punten en feedback!
@Afentoe - Om de lamp achter de silo's te krijgen moest ik gaan staan waar ik op zijn zachtst gezegd nogal natte voeten zou krijgen. winking smiley

Het ziet er naar uit dat ik zaterdag niet kan afsluiten, zou iemand anders dat kunnen/willen doen?
1. Zadelsnuiver
2. Dirk
3. Niels.

Ik had nog een twijfel-foto, maar heb helaas niet meer aan de wedstrijd gedacht. Nouja volgende keer beter!
Jammer dat je niet hebt ingezonden Pjötr, maar toch bedankt voor de punten smileys with beer

Het gaat best lekker met mijn foto, ik ga voor de zekerheid alvast een nieuwe wedstrijd bedenken smiling smiley

@Dirk, ik moet zaterdag tot laat werken dus ik zou eventueel pas rond een uur of 22:00 kunnen afsluiten, mocht er niemand anders zich melden wil ik dat graag op me nemen thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2017 20:50 door Zadelsnuiver.
1. Zadelsnuiver
2. Niels
3. Dirk

@Zadelsnuiver: het is herfst!
Rzasa, de mooiste periode wat betreft herfstfoto's is meestal van eind oktober tot ongeveer halverwege november, dus mocht ik winnen denk ik dat ik dat thema over laat aan de winnaar van de komende wedstrijd. Maar geen nood; ik heb een thema in gedachte dat niet moeilijk is maar waar je wel heel creatief mee kan zijn smiling smiley en bedankt voor de punten thumbs up

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2017 07:35 door Zadelsnuiver.
Zadelsnuiver
@Dirk, ik moet zaterdag tot laat werken dus ik zou eventueel pas rond een uur of 22:00 kunnen afsluiten, mocht er niemand anders zich melden wil ik dat graag op me nemen thumbs up

Mocht niemand anders zich melden alvast bedankt! thumbs up

Ik zal zelf ook maar punten gaan uitdelen.

Afentoe: Voor mij straalt de locatie niet echt industrie uit, mede doordat ik de locatie ook niet ken. Eerlijk gezegd vond ik je originele inzending vele malen krachtiger.

cirKel: Creatief idee, geen slechte foto, toch mis ik iets...

Niels.: Leuk omgesprongen met het onderwerp, verder ook gewoon een nette foto.

Caspian: Leuke locatie, jammer dat je niet aan de andere kant van het hek staat met de auto.

Zadelsnuiver: Mooie foto en goede compositie. Door het langgerekte gebouw werkt de verticale camerastand hier erg goed! Terecht dat je tot nu toe al de meeste punten hebt.

1 Zadelsnuiver
2 Caspian
3 Niels.
Ik vind het zelf altijd leuk om te lezen wat mensen van mijn inzending vinden, dus aan iedereen die dat heeft gedaan bedankt. Zelf kan ik dan natuurlijk niet achter blijven dus daarom eerst mijn mening over de inzendingen. Vergeet vooral niet dat ik hierbij niet word gehinderd door enige vorm van kennis. winking smiley

afentoe - Het idee van een half verlichte auto voor zo'n groot gebouw vind ik sterk, alleen dit gebouw straalt ook voor mij niet echt industrie uit, het had ook een kantoorpand kunnen zijn. Wat ik wel geslaagd vind is dat het zo rustig is in de omgeving, er staan zelfs geen auto's geparkeerd.

cirKel - Heel creatief plaatje dat ook nog goed uit de verf komt. Extra leuk dat het gebouw in kwestie zowel autogerelateerd, als industrieel is. Wat ik wel een beetje jammer vind is dat het voor mensen die het gebouw niet kennen niet direct industrieel aanvoelt.

Niels. - Ook een leuke, creatieve kijk op industrie. De agrarische industrie was absoluut niet mijn eerste gedachte, maar past daarom natuurlijk niet minder goed bij het onderwerp. Verder ook een mooie foto waar ook de auto mooi op staat, maar op de een of andere manier straalt het niet direct uit wat ik bij industrieel voor me zie.

Gewoon Dirk - Heel mooi plaatje, mede met dank aan de verlichting en de interieurverlichting. Enige puntje van kritiek zou de felle lamp in het midden zijn, maar je hebt zelf ook aangegeven dat je hier niet echt omheen kon. Misschien dat een gelijksoortig plaatje met de Caddy ook wel leuk is, die zou er waarschijnlijk een bepaalde uitstraling van krijgen.

Zadelsnuiver - Heel mooi plaatje, ook zeker doordat hij niet in kleur is. De auto staat er goed op en het gebouw is een heel mooi voorbeeld van industrie. Puntje van kritiek is dat ik een liggende foto zelf prettiger vind om naar te kijken, maar daar had je dit effect waarschijnlijk niet mee bereikt.

Dan mijn top 3:
1. Zadelsnuiver
2. Gewoon Dirk
3. cirKel
Dank voor alle eerlijke feedback! Achteraf gezien is het gewoon te donker geweest, overdag is duidelijker te zien dat het hier voormalige industrie betreft(Streetview, 'mijn' auto stond in het voorste parkeervakje), maar die schoorstenen kreeg ik met de beste wil van de wereld niet fatsoenlijk in beeld. Maar hé, inmiddels weet ik ook de flits op mijn camera te vinden big smile smiley
Tegenwoordig zitten hier alleen nog maar hipsters en kantoren, dus helemaal ongelijk heeft Dirk ook niet winking smiley

Ik verwacht zaterdagavond tegen 21u wel thuis te zijn, als er dan nog niet is afgesloten zal ik dat doen.
afentoe
Maar hé, inmiddels weet ik ook de flits op mijn camera te vinden big smile smiley

Nooit de flits gebruiken! Geen enkele foto knapt daarvan op. Als je een flits nodig hebt, dan is de foto niet 'mogelijk'.

Mijn punten:

1. cirKel; mooie en creatieve foto, niet zo voorspelbaar en duidelijke industrie. Echt heel goede inzending.
2. Zadelsnuiver; erg leuke foto, en mooi dat de portretmodus overeenkomt met het onderwerp zelf. Dan ben je bewust met fotografie bezig. Wel jammer dat de auto ietwat onderbelicht is, maar dat is soms gewoon lastig op te lossen. Je hebt gelukkig geen flits gebruikt. winking smiley
3. Caspian; niet heel origineel, maar wel een leuke hoek. En de koddige wolkjes maken het af.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2017 21:47 door RobEU.
Bedankt voor de feedback en punten Rob thumbs up de auto is inderdaad wat donker, had het eventueel nog wat kunnen corrigeren in de nabewerking maar ik vond de overgang van donker naar licht ook wel meewerken in de opbouw van de foto zeg maar. En flitsen doe ik bijna niet aan, heb thuis (lees: mijn vrouw heeft) wel een ringflitser maar die is echt alléén voor portretten thumbs up wel leuk om mee te spelen.
Zadelsnuiver
Bedankt voor de feedback en punten Rob thumbs up de auto is inderdaad wat donker, had het eventueel nog wat kunnen corrigeren in de nabewerking maar ik vond de overgang van donker naar licht ook wel meewerken in de opbouw van de foto zeg maar. En flitsen doe ik bijna niet aan, heb thuis (lees: mijn vrouw heeft) wel een ringflitser maar die is echt alléén voor portretten thumbs up wel leuk om mee te spelen.

Ja precies, er zijn wel een paar uitzonderingen, maar de algemene stelregel is die niet te gebruiken. In het donker krijg je dan al helemaal vaak vreemde resultaten. Dat je het niet lichter hebt gemaakt is ook begrijpelijk. Ik weet niet waarmee je de foto hebt gemaakt, maar met een DSLR bijvoorbeeld kun je eerst focussen op de auto, die vasthouden en dan je totaalbeeld bepalen. De achtergrond zal dan wel ietwat overbelicht kunnen worden.
Leuke Golf trouwens! Ik ga even je topic doorspitten, loop erg achter.
Deze foto is gemaakt met mijn Samsung A3 telefoon smiling smiley de fabriek is een onderdeel van een energiecentrale en staat vlak bij m'n werk, dus na het werk even een leuk plekje gezocht en de foto getrokken. Zodoende had ik mijn dSLR niet bij de hand.

En neem zeker even een kijkje in mijn topic! Al is er niet veel te melden behalve dan dat ik 'm een keer goed gepoetst heb en vorige week even langs de garage moest voor een ABS storing smiling smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2017 22:30 door Zadelsnuiver.
Ja en ik denk dat je zo'n telefoon (bij mij tenminste) niet even vast kunt zetten op een focus. Alles lekker automatisch. Het geeft overigens wel aan dat de schoonheid van de foto niet door de camera wordt bepaald, maar door de fotograaf. Jouw foto ziet er gewoon keurig uit, terwijl ik echt de meest lachwekkende foto's op Flickr tegenkom die gemaakt zijn met een enorme camera.
Ik kan met mijn telefoon wel aangeven wat ik als focal point wil gebruiken, Maar erg veel verschil maakt het eigenlijk niet. Zo'n sensor is eigenlijk veel te klein om scherptediepte te creëren.
Maar bedankt voor jouw complimenten thumbs up
Dan moeten we eigenlijk onze telefoons laten paren. De mijne reageert daar minder op, maar het verschil is wel heel duidelijk. Nachtfoto's zijn ook heel redelijk met m'n telefoon.
RobEU
afentoe
Maar hé, inmiddels weet ik ook de flits op mijn camera te vinden big smile smiley
Nooit de flits gebruiken! Geen enkele foto knapt daarvan op. Als je een flits nodig hebt, dan is de foto niet 'mogelijk'.

Dank voor je advies thumbs up
Gebruik van de flits probeer ik zo veel mogelijk te vermijden, maar toch ben ik het niet geheel met je eens... Mijn oude GSM had de meest bescheiden flutflits die ik in jaren heb gezien, dat heeft me 's avonds nog wel eens geholpen met het maken van een spotje. Paar instagramfiltertjes eroverheen, wat spelen met helderheid en contrast, en dan werd het enigszins acceptabel, waar je zonder flits gewoon geen klap had gezien.
afentoe
RobEU
afentoe

Dank voor je advies thumbs up
Gebruik van de flits probeer ik zo veel mogelijk te vermijden, maar toch ben ik het niet geheel met je eens... Mijn oude GSM had de meest bescheiden flutflits die ik in jaren heb gezien, dat heeft me 's avonds nog wel eens geholpen met het maken van een spotje. Paar instagramfiltertjes eroverheen, wat spelen met helderheid en contrast, en dan werd het enigszins acceptabel, waar je zonder flits gewoon geen klap had gezien.

Oh maar het kan wel functioneel zijn natuurlijk. Het geeft immers een tijdelijke lichtbundel. Maar functionaliteit en schoonheid kunnen mijlenver van elkaar verwijderd zijn. Mijn opmerking sloeg dus vooral op het esthetische aspect.
Nu, de uitslag is bekend big smile smiley

Wellicht niet geheel onverwachts is de winnaar van deze maand Zadelsnuiver (waar ken ik die naam toch van..?) Met 22 punten smiling smiley

De 2e plaats is voor onze organisator Gewoon Dirk met 12 punten en de 3e plaats voor Niels met 9 punten smileys with beer

Zadelsnuiver gefeliciteerd met de overwinning, Dirk bedankt voor deze mooie en uitdagende wedstrijd en op naar de volgende!
Bedankt voor de stemmen iedereen! Wat een eer!

Ik ga direct met de fotowedstrijd voor de maand oktober aan de slag thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close