Welkom bij de fotowedstrijd van de maand augustus!

Deze maand is het thema 'De zon'. Dat kun je natuurlijk op verschillende manieren interpreteren:

Een zonsondergang.

Een zonreflectie.

Of een combinatie.

Zolang naast de gefotografeerde auto maar de zon te zien is. Creativiteit en fotogeniek zijn wordt beloond.

Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik. En heb je de vorige fotowedstrijd-topics wel bezocht en eventueel zelfs je stem uitgebracht: zet dan ditmaal het laatste stapje en lever zelf ook een foto aan!

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Inzenden kan tot donderdag 24 augustus, 20:00 uur
Stemmen kan tot donderdag 31 augustus, 20:00 uur

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31-08-2017 20:05 door Wrangler.
En deze begint eigenlijk net te laat, wat had mijn foto van de Aston (flickr: afentoe) mooi in dit thema gepast winking smiley
Ik ga eens zien wat ik hier van kan brouwen, in ieder geval een leuk zomers thema smiling smiley
Bij deze; mijn inzending voor deze fotowedstrijd. Helaas is een ander idee dat ik had mislukt. Dus er nu voor gekozen om mijn Nissan tezamen met de zon te fotograferen...

Ik noem de foto:

Sunny
Kom ik langs deze schitterende wagen, staat de bijna-avondzon er pal op. Kon van de voorkant geen foto maken zonder mijn eigen schaduw erin. Maar van een coupé is de achterkant vaak toch belangrijker, dus met deze foto ben ik wel blij.

RobEU
Mijn punten:

1. D' oh: 3 punten

Ik wilde ook al een opmerking maken over dat ik vaag het vermoeden had deze maand te gaan winnen. drinking smiley Gelukkig is er nog iemand die een foto heeft ingestuurd. ;')
Deze zomer zag ik meer zonnebloemen dan dat ik de zon zelf heb gezien, vandaar een zeldzaam moment waarin ik ze kon combineren. Dakloos natuurlijk, juist bij elk moment genieten die er is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2017 08:04 door Wrangler.
Creativiteit wordt beloond, staat er in de titel. Ik besloot na het misverstandje keurig binnen de lijntjes te kleuren, maar wel op mijn manier. Omdat het toch een wedstrijdje blijft ben ik vandaag op de fiets gestapt, op zoek naar een auto waar ik de zon bijzonder vaak in gereflecteerd zag.

Na zo'n drie kwartier - zo'n wedstrijd houdt een mens fit - vond ik in deze '75-er Chevrolet Caprice de ideale inzending. Na een rondje tellen zit ik op negen overduidelijke reflecties.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2017 15:47 door afentoe.
Zie beneden.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2017 20:49 door Nico GTR.
Op de berg ik twijfelde of het voldeed aan de opdracht. Als dat niet zo is.

[flic.kr]
Deze stond er eerst, alleen de kleur is niet zo mooi. De zon zie je daarentegen wel duidelijk boven de bergkam uitkomen.
Nico GTR
Op de berg ik twijfelde of het voldeed aan de opdracht. Als dat niet zo is.

[flic.kr]
Deze stond er eerst, alleen de kleur is niet zo mooi. De zon zie je daarentegen wel duidelijk boven de bergkam uitkomen.
IMG_20170816_191415 by Nico KATS, on Flickr
Poging twee dan. Ik vond zelf dat de lijnen van deze Mercedes wel mooi uit komen op deze foto. Maakt het gebrek aan kleur door het (naar mijn mening lelijke) grijs met grijze velgen weer een klein beetje goed.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2017 21:13 door Caspian.
Zonnige foto's daar is niet altijd de zon op te zien, Afentoe en Caspian.
Met veel moeite gisteren dan toch een foto kunnen schieten voor de wedstrijd. Heel zonnig was het niet, het was eigenlijk overwegend bewolkt. Gelukkig piepte de zon nog even tevoorschijn voor hij onder ging.
Buiten de camera-instellingen om heb ik er niets aan geprutst.

Geen inzending deze maand.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2017 20:20 door rzasa.
Zonlicht is nog geen zon in de foto te zien.
Super bedankt voor de moeite Autofan maar ik ben door Dirk overgehaald een andere foto in te sturen..dus die zal hij plaatsen als die tijd heeft. winking smiley
Namens Nico GTR toch nog een gewijzigde inzending:
Nico GTR
rzasa
Geen inzending deze maand.

Jammer, ik vond het een leuke foto en als ik de openingspost lees voldoet hij gewoon aan de regels
Jammer dat de foto van Dirk dan niet mee mag doen. Heel erg mooie foto, maar ik zie nergens de zon.
RobEU
Jammer dat de foto van Dirk dan niet mee mag doen. Heel erg mooie foto, maar ik zie nergens de zon.

Als ik de jury was zou ik deze gewoon mee laten tellen. Maar als ik jury was had ik die regel 'de zon moet te zien zijn' ook niet toegepast.
Ik ga een andere inzending zoeken, want het Golfje wat ik hiervoor had zal dan ook niet mogen.

Edit: Golfje mocht wel. Ofwel heel scherp van de jury ofwel gewoon geluk, op een minimaal helder stukje van de lak wordt de zon een klein beetje weerkaatst. Als ik morgen geen betere inzending vind ga ik daarnaar terug.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22-08-2017 23:15 door afentoe.
afentoe
Als ik de jury was zou ik deze gewoon mee laten tellen. Maar als ik jury was had ik die regel 'de zon moet te zien zijn' ook niet toegepast.

Helemaal met je eens. Zowel de foto van Dirk als die van rzasa vond ik erg geslaagd. Liever mooie foto's dan strikte regels. De eerste foto van Nico vond ik wat lastiger. Daar was helemaal niets van zon te zien. Laat zon liever het thema zijn dan een verplichte aanwezigheid.
Graag even opheldering van Wrangler of mijn foto nou goedgekeurd is of niet. Mocht hij afgekeurd worden dan heb ik namelijk nog wel een back up maar persoonlijk vond ik dit een mooiere foto. Bovendien is dat gele op mijn foto niet van een bouwlamp maar toch echt van de zon die hier deels achter de wolken schuil gaat.
Als echt de zon in beeld moet is mijn foto dus ook ongeldig. Helaas geen tijd meer voor een nieuwe. Volgende maand weer een kans. smiling smiley

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2017 08:06 door Auto-fan.
Heb nooit gezegd dat ik uberhaubt één foto zou afkeuren, daarnaast bepalen de stemmen wel welke foto de meeste geschikte is.
Geef er zelf een waarde aan, die past bij het thema. T'is maar een spelletje mensen, vandaar ook mijn intentie een makkelijk onderwerp te kiezen.
Wrangler
Heb nooit gezegd dat ik uberhaubt één foto zou afkeuren, daarnaast bepalen de stemmen wel welke foto de meeste geschikte is.
Geef er zelf een waarde aan, die past bij het thema. T'is maar een spelletje mensen, vandaar ook mijn intentie een makkelijk onderwerp te kiezen.

Dan heb ik je verkeerd begrepen, ben wellicht niet de enige. In ieder geval een middel om mijn inzending te heroverwegen, maar als kleine tip voor een volgende keer misschien per postje even heel letterlijk een lijstje te maken met welke inzendingen zijn goedgekeurd en evt. welke niet, dat houdt het niet mis te verstaan duidelijk.
Omdat twijfelgevalletjes niet echt mijn ding zijn heb ik nogmaals mijn inzending gewijzigd naar een groen geval - zo donkergroen dat het zwart lijkt, maar van de voorkant is het duidelijk heel erg diepdonkergroen, cool ding - waar ik niet minder dan negen zonreflecties op tel.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-08-2017 15:50 door afentoe.
Bedankt voor de punten Wrangler, ik heb maar even de vrijheid genomen om een OER te maken.

D' oh
[/center]

cirKel

Wrangler

afentoe

Caspian

Gewoon Dirk

Nico GTR

Stemmen kan en mag tot 31 Augustus 20.00 uur
Leuke zonnige plaatjes!
Vooral plaats een vond ik moeilijk. twee foto's vind ik zeer goed gelukt. Ik heb mijn keuze uiteindelijk laten vallen op de mooiste omgeving en daarmee komt voor mij op de eerste plek:

Nico GTR 3 punten

Tweede is dan

D'Oh! 2 punten

en derde, vanwege de vrolijke zonnebloemen

Wrangler 1 punt
Bij deze mijn punten:

1. Wrangler - Fraai de zon in beeld weten te krijgen! (3 punten)

2. Gewoon Dirk - Mooi gebruik gemaakt van de zonnestralen in de achtergrond! (2 punten)

3. cirKel - Op jouw foto komt de weerkaatsing van de zon het beste tot zijn recht! (1 punt)
1. Gewoon Dirk. 3 points

Omdat ik ontzettend fan ben van de Saab en hem zo ontzettend dik vind op die foto. Ooh ja de lucht is ook erg mooi!

2. D'oh. 2 points

Ook mooie lucht, auto iets minder.

3. CirKel. 1 punt

Fraaie weerkaatsing en een mooie wagen!

ik heb maar even de vrijheid genomen om een OER te maken.

Dank hiervoor, ik had er niet meer aan gedacht.
Plaats één en twee waren voor mij snel besloten, voor plaats drie waren er meerdere gegadigden die dicht bij elkaar zitten. Anyway, even mijn geneuzel per foto.
D’Oh: combinatie zon-auto is mooi geworden, duidelijk het licht in beeld zonder dat de blik op de auto daaronder lijdt. Ik vind wel de omgeving wat druk.
cirKel: leuk plaatje, het zonlicht straalt er letterlijk vanaf maar het was fototechnisch nog mooier geweest wanneer de zon een stukje hoger had gestaan. Als ik hem als spot vast zou leggen zou ik de foto’s vanaf de stoep nemen.
Wrangler: fraai zomers plaatje, de combinatie van cabriolet en dit soort velden vind ik echt geweldig! Er is veel te zeggen voor de 'opzet' maar ik vind het jammer dat de auto niet volledig in beeld is. Wanneer je de foto horizontaal had gemaakt – met de auto volledig in beeld en wat minder straat – had ik hem mooier gevonden en zo 2-3 punten gegeven.
Caspian: mooi voorbeeld van subtiele zonreflectie, zo heb ik ze het liefst. Net als bijvoorbeeld in de foto van Wrangler passen auto en locatie mooi bij elkaar. Wel vind ik het kenteken niet al te fraai geblurd, ik zou het zelf helemaal geel gemaakt hebben.
Gewoon Dirk: waanzinnig gave foto, enige wat er afbreuk aan doet is die donkere streep – wat is dat zelfs voor iets – boven het rechter paaltje.
Nico GTR: mooi contrasterend plaatje, het warmrode van de auto steekt duidelijk af tegenover de koude kleuren (blauw, grijs, …) van de omgeving. Ik weet natuurlijk niet of het je doel was, maar als je dat verschil nog groter had willen hebben had je de foto ook tegen de zon in kunnen maken. In dat geval had het donkere van de auto wellicht meer de doorslag gemaakt tegenover de lichtere omgeving, als die er zo uitziet als ik hem inschat natuurlijk.

Mijn punten als volgt:
1e plaats: Dirk
2e plaats: Nico
3e plaats: Caspian

Edit: even alle namen vetgedrukt gemaakt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-08-2017 10:03 door afentoe.
Komt nog wel meer op Flickr t.z.t. afentoe. winking smiley
Deze maand heb ik geen passende foto kunnen maken, maar ik zal nog wel even stemmen:

1. Gewoon Dirk - Erg fraaie lucht, en de auto is net licht genoeg op de foto gekomen.
2. D'Oh - Ik houd zelf altijd erg van zulke tegenlichtopnames.
3. cirKel - Leuke variatie op het thema, je foto laat de kleur van de auto mooi uitkomen.
afentoe
...enige wat er afbreuk aan doet is die donkere streep – wat is dat zelfs voor iets – boven het rechter paaltje...

Bedoel je de horizontale strepen van de hoogspanningsleiding die door loopt of de verticale, spits toelopende streep van een soort zendmast die daar staat? winking smiley
Gewoon Dirk
afentoe
...enige wat er afbreuk aan doet is die donkere streep – wat is dat zelfs voor iets – boven het rechter paaltje...

Bedoel je de horizontale strepen van de hoogspanningsleiding die door loopt of de verticale, spits toelopende streep van een soort zendmast die daar staat? winking smiley

De hoogspanningslijnen vielen me pas op nadat ik ze ging zoeken smileys with beer Het zal de soort van zendmast zijn, verticale streep.
D'oh: een hele mooie foto waarbij de auto als het ware met zon wordt overgoten. Ondanks de gedeeltelijke overbelichting is de foto voor wat betreft details toch héél erg goed in balans, mooi!

cirKel: een scherpe foto van een mooie wagen, maar de omgeving laat de auto in mijn ogen niet goed tot zijn recht komen. Nu begrijp ik dat we dat niet altijd voor het kiezen hebben, maar toch is het jammer.

Wrangler: een zonnige foto, maar de filter maakt het geheel erg duister en er gaat bovendien veel detail verloren. Meestal ben ik ook geen fan van foto's in portetformaat – of het onderwerp moet zich er al voor lenen. Bij een langwerpige auto is dat vaak niet het geval, want ook nu valt een deel van de auto weg.

afentoe: ook weer een scherpe foto van een chique wagen, maar de omgeving doet de auto geen recht.

Caspian: op zich helemaal geen verkeerde foto – de auto staat goed op de voorgrond – maar een tikkeltje onderbelicht, met name aan de voorkant.

Gewoon Dirk: de auto staat niet direct in de zon maar de lucht tijdens zonsondergang steekt heel mooi af tegen de relatief donkere – maar nog voldoende belichte – auto. Ook de focus op de auto en het geblurde asfalt is erg mooi!

Nico GTR: de ramen zijn ietsjes overbelicht maar over het algemeen vind ik dit een hele mooie foto. Een rustige – en adembenemende – achtergrond en de auto staat erg erg leuk op!

Mijn top drie is daarom:
1. D'oh
2. Gewoon Dirk
3. Nico GTR
Vanwege vakantie had ik deze maand geen tijd om iets in te zenden, hoewel ik veel zon heb gehad en veel auto's heb gezien/gefotografeerd.

Mijn top 3:
1. D'oh.
2. Gewoon Dirk.
3. Nico GTR.
Allereerst, Afentoe en BleuZ NL bedankt voor jullie uitgebreide reacties, leuk om te lezen. Ik ben het ook met beide eens.

Dan nu mijn top 3:
1. Gewoon Dirk
2. D' oh
3. Nico GTR
Ik kan me vergissen maar volgens mij is Dirk de winnaar met 19 punten. Gefeliciteerd! Aan jou de eer een nieuwe wedstrijd te bedenken en te organiseren, hopelijk doe je het beter dan ik.
Terechte winnaar in mijn ogen, proficiat Dirk!
Wrangler, trek het je niet te veel aan, je zegt zelf al 'het is maar een spelletje' en ik zag maar een echt verbeterpunt winking smiley
Ik vond het wel een mooi onderwerp Wrangler.
Dank jullie allen voor de punten en feedback, Wrangler bedankt voor de organisatie.
Ik vond het een leuk onderwerp en er zaten ook een paar echte pareltjes tussen de inzendingen! thumbs up

Dan zal ik me nu maar snel buigen over een nieuw onderwerp voor de aankomende maand.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close