FOTOWEDSTRIJD april - Brrrruno is de winnaar!

Gepost door j.ko 
Welkom allemaal bij:

de FOTOWEDSTRIJD van de maand APRIL 2017 - In het zonnetje

Het voorjaar is weer losgebarsten, het aantal uur zonneschijn per dag neemt weer toe. Heerlijk! Toch is fel, direct zonlicht geen zegen voor de fotograaf. Ik merkte het zelf toen ik mijn auto wilde fotograferen. Deze maand gaan we de uitdaging aan, we maken een foto waarbij het object (autogerelateerd graag) 'in het zonnetje' staat. Letterlijk dus.

Qua niveau willen we graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik. Ik won de vorige wedstrijd met een telefoon-foto en ben niet eens hobbymatig fotograaf, laat staan professioneel.

Een paar basisregels:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Inzenden kan tot zaterdag 22 april, 20:00 uur
Stemmen kan tot zaterdag 29 april, 20:00 uur

Iedereen veel succes en we hopen op veel mooie plaatjes! Laten we deze wedstrijden vooral gebruiken om van elkaar te leren, vragen te stellen en opbouwende kritiek te geven.

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2017 20:16 door j.ko.
Leuk, toepasselijk thema! Zeker met het voorjaarszonnetje kan je leuke plaatjes maken. Hiermee gaan we lekker aan de slag.
Dit is mijn inzending!

Knal ik hem er gelijk in, een dag (2 april) waarin elke Renault in het zonnetje mag staan en gezien mag worden. Weliswaar neigen liefhebbers vaker naar het mooie snelle spul. Maar er komt een zeer grote verscheidenheid naar deze openingsmeet. Zelfs Duitsers en Belgen!
Dit jaar was het thema R5 maar gezien ik wat minder tijd had als helpende hand in de organisatie om eigen foto's te maken en ik geen gejat materiaal wil inzenden, zelfs al komen jullie daar nooit achter.....deze zeer gave Renault Alpine A310 in de zon met daarachter de showstand van de R5'jes. Die mochten voor het bedrijf staan en wat een auto's kwamen daar!

Clio stond ook mooi naast het bedrijf, naast (links en rechts) de auto van de voorzitters der RTC, CRS en de penningmeester van de CRS (Renault Tuning Club en Club Renault Sportives)

Ja gave dag, en met zon!
Heb een aantal hele geschikte foto's, maar die zijn van paar dagen voor april helaas... sad smiley
Leuk onderwerp! Daar kan ik vast wel wat mee.
Ik heb vanochtend een leuk plaatje geschoten nadat ik m'n auto op het werk had geparkeerd. Aangezien de auto lekker in de zon staat vond ik 'm wel toepasselijk voor deze wedstrijd. Achteraf bedacht ik me nog dat het dak naar beneden nóg beter was geweest, maar wie weet maak ik nog wel een leukere in de komende dagen.

Dit is mijn voorlopige inzending in ieder geval!
Het voorjaar, en zeker april geeft geen garantie op goed weer. Daarom ben je als autoliefhebber al blij met een half bewolkte dag met af en toe een waterig zonnetje. Zeker als je toch maar thuis zit te niksen is dat al reden genoeg om even een blokje om te gaan. Al snel wordt zo'n blokje al een aardige toer dus besluit je even te stoppen om de benen te strekken want het is ondanks af en toe dikke wolken nog altijd droog. Net als je even omkijkt breekt de zon door en zet hij je auto perfect in het zonnetje.
Als de zon hier begint te schijnen stuur ik ook nog iets in thumbs up
Ook maar eens een foto inzenden! Gisteren kwam ik een Daihatsu Charmant tegen, de voorganger van mijn Daihatsu Applause. Sowieso een erg leuk (en zeldzaam) duo, maar ik vind de foto ook wel leuk geworden... Het is net niet zo dat de Charmant in de schaduw van de Applause staat, maar de Applause wordt wel lekker in het zonnetje gezet zo. smiling smiley

Hier mijn inzending, deze foto heb ik gemaakt tijdens Viva Italia, op 09-04-2017.

Ik raakte in gesprek met een Duitser die de stand van de Lancia Club zocht, waar we toen op 3 meter afstand vanaf stonden. Hij vertelde me dat zijn Beta helaas met pech thuis gebleven was.
Toen ik later weer een ronde om foto's te maken ging, zag toen ik bij de Alfa's stond, in de verte deze auto. Hij stond op het VIP/vrachtwagen terrein.
De eigenaar bleek dezelfde Duitser van eerder te zijn, en was dol enthousiast over deze prachtige Crown. (en over zijn prachtige Beta)
Een wedstrijd organiseren en dan zelf vergeten mee te doen: het overkwam me bijna. Maar niet helemaal, dus hier mijn inzending voor deze maand:

Inzenden kan nog tot vanavond 20u00!
Nog op de valreep een bijdrage gemaakt tijdens mijn vakantie in Thailand begin deze maand, was het bijna vergeten en zag gelukkig net op tijd de oproep van j.ko staan cool smiley

Ik stond op de skytrain te wachten op de Sukhumvit Road te Bangkok (voor de liefhebbers- station "Nana"winking smiley. In de verte hoorde ik een motorgeluid dat duidde op een niet alledaags vervoermiddel. En ja hoor, in de file kwam een oranje Lamborghini Gallardo in mijn richting gekropen.
Vanaf het hogergelegen station kon ik hem goed in beeld krijgen omdat het langzaam rijdende fileverkeer ook gelukkig net helemaal tot stilstand kwam.
Ben blij met het resultaat; de Gallardo knalt er extra goed uit omdat het bij toeval de enige auto was die niet wit, zilver of zwart van kleur was.

De inzendtijd is om, tijd voor het op-een-rijtje van deze maand. Het thema is ‘in het zonnetje’ en dat komt mooi naar voren in de ingezonden plaatjes. Waarvoor dank aan alle fotografen!

Stemmen kan tot zaterdag 29 april 20u00. Ook als je geen foto hebt ingezonden mag je zeker stemmen.

Nico GTR

BleuZ NL

Gewoon Dirk

Niels.

Pjötr

j.ko

Brrrruno
mijn top 3... Lastig, want ik vind 2 foto's echt leuk.. Maar om verschillende redenen, mooie foto versus gave auto..

1. Niels
Een Applause is al mega tof, en een Charmant ook, samen op de foto vind ik dan eigenlijk wel super geweldig!
2. Brrrruno
Geweldige foto, mooi hoe de kleur van de Lambo zo eruit springt, zo tussen de voor de rest grijze wagens.
3.GewoonDirk
Mooie foto, de auto staat in een prachtige groene omgeving(wat heerlijk niet scherp op de foto staat), foldermateriaal bijna!
Mijn top 3 voor deze maand:

1. Niels. – Mooie, kleurrijke foto! Twee gerelateerde modellen op het plaatje zorgt voor een leuk verhaal achter de foto.

2. Gewoon Dirk – De Cadillac is echt het enige onderwerp in de foto, dat is hier erg duidelijk! Zo'n wagen verdient het natuurlijk ook om in de spotlight te staan, en met de groen/blauwe achtergrond en de rode klinkers maakt dat ook voor een kleurrijk geheel.

3. Nico GTR – Zo'n Alpine is een retegave wagen, en ondanks dat hoek van de foto de auto toch een beetje in de schaduw zet is dit een mooie zonnige foto! Die Vijfjes op de achtergrond vind ik trouwens ook erg leuk big smile smiley
Potvernondedju is nog voorzichtig uitgedrukt. Maak ik zaterdagochtend een foto die in mijn ogen perfect bij deze wedstrijd past, sta ik ’s avonds op de terugweg zo lang in de file dat ik net een uurtje na sluitingstijd van de wedstrijd thuiskwam sad smiley.

Uiteraard stem ik wel:
1e plaats: Pjötr. Wat een prachtige foto van een geweldige auto.
2e plaats: Brrrruno. Tussen 50 tinten grijs (hehe) springt de Lamborghini er echt uit, heel mooi.
3e plaats: BleuZ NL, vooral vanwege het fraaie decor waar de auto mooi in uitkomt.

Voor de geďnteresseerden, dit had ik willen inzenden: 1976 DAF 66 by My Name, on Flickr
@ afentoe: zonde van die file dan, je foto zou inderdaad mooi in het op-een-rijtje passen. Als er nog niemand gestemd zou hebben, had ik je nog graag toegevoegd, maar dat gaat nu niet meer. Volgende ronde beter!

Zelf ook meteen even van de gelegenheid gebruik maken om te stemmen:

1. Brrrruno - Mooi contrast, mooie dieptewerking, mooie schaduwen op de Lamborghini. Ik zou de onderkant iets verder afgesneden hebben, zodat de motorrijder voor de Lambo er net afvalt.
2. BleuZ NL - Mooi decor, mooi kleurenspel. Ik zou de auto graag iets minder recht van opzij zien, en het dak omlaag zou ook wel passend zijn, lekker zonnig.
3. Gewoon Dirk - Rustige foto waarvan het zonnetje er (via de voorruit) lekker hard vanaf spat. Ik zou alleen dat gouden embleem van de kap halen big smile smiley.
Deze keer geen inzending van mij. De enige foto's van een auto in de zon waren mijn eigen auto's. En dat wordt natuurlijk wel een beetje saai. Vandaar besloten een maandje over te slaan.

Maar ik stem wel lekker mee natuurlijk. Allereerst mijn bevindingen:

Nico GTR: Fraaie wagen op een prettige foto. Op de shortlist. Klein puntje van kritiek Is de algemene compositie. Met een paar seconden extra had écht een mooie foto geworden.

BleuZ NL: Met de kap open was het nog leuker geweest. Desalniettemin een fijne foto. Mooie felle kleuren.

Gewoon Dirk: Ai, wat een mooie foto. Dat gouden embleem is natuurlijk geweldig. Laat anderen maar l*llen. Geen kritiek? Jawel, als je de voorwielen naar rechts had gedraaid was het denk ik mooier geweest. En de kleuren zijn me iets te zacht.

Niels: Ondanks dat ik dit een foto vind voor het spot-topic, en daar heb ik het normaal niet zo op, spreekt deze foto me wel aan.

Pjötr: zelfde commentaar eigenlijk als bij Niels.

J.ko: Om eerlijk te zijn mis ik wat op de foto. Misschien komt het ook door de staande oriëntatie. Dat versterkt dat gevoel een beetje.

Brrrruno: waar ik de staande oriëntatie bij j.ko een zwak punt vind komt het hier juist goed uit. Mijn ogen gingen eerst naar de scooters, alvorens ik de Lambo zag....

En dan nu het erepodium:

1e. BleuZ NL
2e. Gewoon Dirk
3e. Brrrruno

@ Afentoe: dit had een mooie inzending geweest.
Bedankt voor de punten tot nu toe!

Twix
Gewoon Dirk: Ai, wat een mooie foto. Dat gouden embleem is natuurlijk geweldig. Laat anderen maar l*llen. Geen kritiek? Jawel, als je de voorwielen naar rechts had gedraaid was het denk ik mooier geweest. En de kleuren zijn me iets te zacht.

Tja die wielen. Ik heb de auto geparkeerd en meerdere hoeken uitgeprobeerd. Wellicht had ik ze dan beter in de rechtuit stand kunnen zetten (of niet zo lui zijn en tussendoor even de wielen verdraaien). Overigens heb ik er bewust voor gekozen om niet de foto te bewerken nadien. Meestal doe ik dat wel om inderdaad de kleuren wat meer naar voren te halen maar ditmaal ben ik voor naturel gegaan. Wel heb ik gespeeld met de lichtintensiteit op de camera, zodoende heb ik een stuk of vier foto's uit deze hoek genomen waarvan ik dit de beste vond.
Ik had die seconden helaas niet..... sad smiley

1. Niels.
2. Brrrruno
3. BleuZ NL
Nico GTR - Ik begrijp dat je niet veel extra tijd meer had en dat is jammer. Vanuit de juiste hoek (iets meer door de knieën en recht haaks op de Alpine bijvoorbeeld) was het een nog veel sprekender plaatje geweest denk ik. Desalniettemin geen slechte foto

BleuzNL - Mooie zonnige foto, wel heb ik het idee dat hij net te zwaar bewerkt is. Het is naar mijn mening een beetje op de grens van subtiele en overdreven bewerking.

Niels. - Leuk duo, werken met wat je in het wild tegen komt is altijd lastiger dan wanneer je helemaal zelf de compositie kan kiezen. Toch is het jammer dat alleen de Applause in het zonnetje staat.

Pjötr - Mooie auto (al laat ik dat zo min mogelijk meespelen in de beoordeling) en een mooie foto. Goed scherp, goede hoek maar toch een klein puntje van kritiek. Ik had graag een klein beetje extra omgeving gezien, de auto domineert de foto nu wel heel erg.

j.ko - Bij het zien van je tweede foto in de openingspost dacht ik: dat belooft alvast heel wat. Zo'n tegenlichtfoto levert vaak erg leuke plaatjes op. Mag ik zeggen dat ik op zijn minst een beetje teleurgesteld ben bij het zien van jouw inzending? Daar had echt meer in gezeten, al was het alleen al door de portretstand te verwisselen voor de landschapsstand.

Brrrruno - Twix zei het ook al, hier werkt de portretstand weer wel. Dat gezegd hebbende vind ik het wel weer jammer dat zo'n groot stuk beton de zijkant van je foto domineert.

Afentoe (voor spek en bonen) - Mooie eerlijke foto, achteruit uit de auto fotograferen is echt lastig. Het resultaat is echter geweldig. De lange schaduw, de dynamiek die de auto uitstraalt, prachtig! Had je op tijd geweest dan kreeg je zo drie punten van me.

Over tot de orde van de dag, de puntverdeling.
Lastig omdat ik op alle foto's wel iets aan te merken had, een duidelijke winnaar is er daarom niet voor mij.

Eerste plek - Pjötr
Tweede plek - BleuzNL
Derde plek - Nico GTR
Bedankt voor de lovende woorden allemaal, hij komt nu gewoon in mijn shortlist voor de foto van het jaar verkiezing winking smiley
Gewoon Dirk
Bedankt voor de punten tot nu toe!

Twix

Tja die wielen. Ik heb de auto geparkeerd en meerdere hoeken uitgeprobeerd. Wellicht had ik ze dan beter in de rechtuit stand kunnen zetten (of niet zo lui zijn en tussendoor even de wielen verdraaien). Overigens heb ik er bewust voor gekozen om niet de foto te bewerken nadien. Meestal doe ik dat wel om inderdaad de kleuren wat meer naar voren te halen maar ditmaal ben ik voor naturel gegaan. Wel heb ik gespeeld met de lichtintensiteit op de camera, zodoende heb ik een stuk of vier foto's uit deze hoek genomen waarvan ik dit de beste vond.

Dat van die wielen is wel een dingetje. Ik heb er vaak pas te laat erg in. Dan baal ik altijd weer als ik thuiskom.

Overigens Is het grappig te zien dat wij de inzendingen vrijwel op dezelfde manier beoordelen. Om niet te negatief over te komen had ik niet alles opgeschreven. Maar die dingetjes zag ik weer terug in jouw commentaar.
Er wordt goed gestemd, met uitgebreide toelichtingen zelfs. Erg mooi thumbs up.

Over mijn foto: grappig dat er al twee keer over het staand formaat 'gevallen' is. Overigens is kritiek allen maar om van te leren hoor, ik voel me niet zo gauw aangevallen. Misschien kan ik hier ook wel meer van leren zelfs, want de oorspronkelijke foto was wel liggend:

Maar daar stond veel te veel rommel op de voorgrond: ijzeren poort, brievenbus, lantaarntje, boom. Bovendien was m'n lens niet schoon (zag ik pas later), er zitten vlekken voor die gemetselde muur. Ik heb de uitsnede dus bewust zo gekozen, omdat ik het qua compositie dan wel een mooi geheel vond (alleen het lantaarntje op de voorgrond, de donkere XM-kont in de volle zon en de knalrode 6-neus er vlak achter). Had ik dat beter kunnen doen, of had ik beter de hele foto niet kunnen gebruiken?

Over de opmerking over het tegenlicht op de tweede foto in de openingspost: dat beschouwde ik dus eigenlijk als een mislukte foto... cool smiley
Oh, en over de wielstand op de foto van Dirk: ik vind het juist wel goed staan zo. Net of 'ie klaar staat om naar je toe te komen, 'aan te vallen' zogezegd. Zou je ze de andere kant op zetten, dan oogt het juist wat 'defensief', als een schild en klaar om van je weg te 'vluchten'. Recht vooruit is dan wel neutraal, maar in dit geval vind ik de wielstand toch wel goed eigenlijk. Vooral omdat je de velg nog wel ziet. Zou je recht op het loopvlak van de band kijken, dan zou ik het minder geslaagd vinden.

Zo zie je maar: meningen en smaken verschillen thumbs up.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-04-2017 19:10 door j.ko.
Nog ruim één dag om te stemmen. Iedereen mag stemmen, van de deelnemers wordt dat extra op prijs gesteld (Niels. en Brrrruno hebben nog niet gestemd).
Dat stond nog op mijn to-do-lijstje inderdaad, j.ko smiling smiley
Hierbij:

1. Gewoon Dirk - Schitterende foto, letterlijk smiling smiley Zonnig plaatje geworden zo, met de blauwe lucht en groene struiken op de achtergrond.
2. BleuZ NL - Mooi zonnig plaatje, ik houd ook wel van autofoto's voor zo'n oud gebouw/muurtje. Die gele blokken geven de foto wat meer kleur.
3. Pjötr - Bijzonder, een foto op een auto-evenement zonder andere auto's op de achtergrond! De rode Crown springt er zo lekker uit.
Mooi hoe iedereen weer een ander beeld heeft van wat fraai is j.ko!
Ik snap waarom je die overbelichte foto als mislukt ziet maar in het kader van het thema deze maand zie ik het juist als een hele sterke foto. Dit komt mede doordat de zon niet een grote witte vlek is geworden maar je nog echt lichtstralen ziet uitwaaieren over de XM.
Overigens had ik in jouw geval de foto als volgt uitgesneden denk ik:

Nu hopen dat er nog wat stemmen binnen komen vandaag!

P.S. ik had je nog een email gestuurd j.ko, wellicht was dat je even ontschoten. winking smiley
@j.ko, houd je er rekening mee dat Brruno nog niet heeft gestemd? winking smiley
Mooie uitsnede uit mijn foto inderdaad Dirk, daar zit wat meer diepte in door het stuk boom op de voorgrond. En een liggend formaat.

PS: mail gelezen en beantwoord inmiddels.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-04-2017 19:59 door j.ko.
Nico GTR
@j.ko, houd je er rekening mee dat Brruno nog niet heeft gestemd? winking smiley

Hoe zou ik daar rekening mee moeten houden? Meer dan 'jammer' kan ik er niet van vinden, het is geen regel om ook te stemmen als inzender.
Oke....ik ben geen wedstrijdleider....ik denk er het mijne van zeker gezien het puntenverschil maar goed. Jij bepaalt uiteraard. winking smiley
DE UITSLAG:

1. Brrrruno - 16 punten
2. Gewoon Dirk en BleuZ NL - 11 punten
4. Niels. en Pjötr - 10 punten
6. Nico GTR - 2 punten
7. j.ko - 0 punten

Gefeliciteerd Brrrruno, de volgende wedstrijd is aan jou!
Nico GTR
Oke....ik ben geen wedstrijdleider....ik denk er het mijne van zeker gezien het puntenverschil maar goed. Jij bepaalt uiteraard. winking smiley

Juist gezien het puntenverschil maakt het (gelukkig) niet meer uit. Eender wie er ook drie punten gekregen zou hebben van Brrrruno, die zou toch nooit meer inlopen. Maar ik snap je gevoel wel, ik vind het ook erg jammer.
Ik had het idee dat het minder was, nou ja gelukkig maar. winking smiley thumbs up
Beste mededeelnemers,
Allereerst excuus dat ik niet heb meegestemd; ondanks dat het niet in de regels staat proef ik uit enkele reacties dat het eigenlijk wel verwacht werd.
Aangezien ik nu als winnaar een nieuw fotowedstrijd-topic mag openen, zal ik dit dan aan de bestaande set regels toevoegen?

Ten tweede dank voor jullie stemmen en voor de motivering en kritiek; ik ben er blij mee dat mijn foto in de smaak viel cool smiley. En uiteraard ook dank aan de overige deelnemers en/of stemmers. Daaruit voortvloeiend wil ik ook meteen de stemmers die zelf geen foto hebben ingezonden van harte uitnodigen om vooral ook mee te doen met een volgende wedstrijd! Hoe meer deelnemers hoe mooier, toch?

Nu moet ik gaan broeden op een foto-topic voor de wedstrijd van komende maand grinning smiley ; ik beloof dat ik binnen enkele dagen de fotowedstrijd voor mei 2017 zal openen!

Nogmaals dank aan alle deelnemers, stemmers en bezoekers,

Brrrruno
Mooi gesproken Brrrruno en gefeliciteerd uiteraard!

Wat mij betreft treft jou geen blaam, er is immers geen regel die je verplicht te stemmen. Of die regel wel nodig is, is niet alleen aan mij om dat te bepalen. Ik zou het niet erg vinden wanneer die regel er komt, maar ook als hij er niet komt heb ik daar vrede mee. Vrijheid, blijheid. winking smiley
Beste deelnemers, stemmers en bezoekers, de nieuwe fotowedstrijd voor mei 2017 is een feit:

[www.autoweek.nl]

Succes gewenst allemaal en ik hoop op veel mooie inzendingen!

Brrrruno
Beste deelnemers/stemmers,
Even een kleine reminder voor de fotowedstrijd van de maand mei....
Het zonnetje schijnt (althans- hier bij mij in Den Haag), dus ik hoop dat je
een moment van inspiratie zult vinden om tijdig een leuke inzending aan te leveren.
Succes alvast en ik kijk uit naar je bijdrage!
Met vriendelijke groet,
Brrrruno
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close