WEDSTRIJD! Foto van de maand: Maart 2017 - Een ander perspectief

Gepost door Twix 
Welkom allen bij:

WEDSTRIJD! Foto van de maand: Maart 2017 - Een ander perspectief

Na voorzichtig te hebben gekeken of er voldoende animo is, is dit alweer de derde wedstrijd waarin fotografisch talent een rol speelt. Deze maand gaan we op zoek naar 'Een ander perspectief', een thema dat bij me opkwam na het plaatsen van de winnende foto (bedankt nog jongens!). Door de lage plaatsing van de camera, heb je ineens een heel ander beeld.

Met dit thema kan je echter ook andere kanten uit. Het is namelijk niet alleen de plaatsing van de camera. Maar dat laat ik allemaal aan jullie over.

Qua niveau willen we echter ook graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's uit toestellen uit het jaar kruik.

Een paar basisdingen:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is én gemaakt zijn door de inzender.
- Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
- De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Inzenden kan tot vrijdag 24 maart, 20:00 uur
Stemmen kan tot vrijdag 31 maart, 20:00 uur

Iedereen veel succes en we hopen op veel mooie plaatjes! Laten we deze wedstrijden vooral gebruiken om van elkaar te leren, vragen te stellen en opbouwende kritiek te geven.

Leuk onderwerp Twix!
Wel een irritant gevoel. Ik heb mijn foto in basislijnen voor ogen, nu nog de vraag of ik voor het eind van de maand in de situatie kom hem te maken...
Dat is ook een beetje het leuke van deze wedstrijden. Je moet er echt voor op uit. Even in het archief kijken is er niet bij.
Leuk thema! Ik ben al hard aan het nadenken, af en toe komt er wel een idee langs maar ik moet nog maar zien hoe haalbaar het gaat zijn. Ik ga er in ieder geval zeker voor op uit!
Eigenlijk nam ik deze foto helemaal niet met de contest in het achterhoofd. Ik nam hem omdat ik het een bijzondere situatie vond, in Nederland althans. Daarom maakte ik hem snel met mijn telefoon in plaats van op het gemakje met de spiegelreflexcamera. Het resultaat is, in mijn ogen tenminste, bijzonder fraai geworden naar de omstandigheden.

Ik hoop dat het vreemde fotoformaat (aangepast aan het smartphonescherm) van 800x450 genoeg aansluiting heeft bij het thema een ander perspectief. Indien dit niet het geval is hoor ik het graag van de jury/organisator en zal ik op tijd een andere inzending proberen te regelen.

Nu vind ik een ander foto-formaat niet direct een ander perspectief, maar de foto is wel erg fraai en er zitten mooie rechte lijnen in. Een leuke wending op het thema 'perspectief'. Of het voldoende 'ander' perspectief is, laat ik aan de stemmers over. grinning smiley
Dit weekend moet ik toch wel mijn foto gaan maken voor deze maand. Lastig. Weet nog niet wat ik ga doen.

Het is geen verrassing dat ik houd van interieurshots vanuit mijn perspectief genomen. Het is de plaats die je het meeste ziet van de auto en een mooie zon kan vaak ruim voldoende zijn voor een prachtige compositie samen met de weg die je neemt/rijd op dat moment.

Echter hebben we allemaal het perspectief meegemaakt van de eerste rijlessen, gezien dit tafereel en de manier waarop deze bestuurder zich een weg baande die ik ook wilde nemen kon ik niet anders concluderen dan dat dit de beginfase was van het rijbewijs voor deze beste persoon.
Ik kon me ook ineens levendig voorstellen hoe het moet zijn als je achter een lesauto zat, terugkijkend op mezelf reed ik niet zo, maar zal ik best vaak het zekere voor het onzekere genomen hebben waar deze persoon dat combineerde met een schokkerige manier van schakelen en wegrijden. Maar goed......hopelijk red je het de eerste keer en mogen we je verwelkomen als een goede chauffeur. Succes daarmee!
Terugblik by My Name, on Flickr
Exact zoals ik mijn inzending bij het lezen van de wedstrijdtitel direct voor ogen had, inclusief bijzonder opvallende Chevrolet die ik elke dag wel zie. Nu waren zowel weer als belichting en locatie voor mij eindelijk precies goed.
Vandaag lekker een dagje vrij en genoten van een mooie rit in de Veloster. Ik had 2 camera's meegenomen voor een paar plaatjes onderweg: Mijn Fuji X100T voor de buitenkant foto's en de Fuji X70 met WCL conversielens met flinke groothoek voor het maken van interieurfoto's.

Toen zag ik het mooie weidse landschap in het plassengebied rond Loosdrecht. Een mooi ontwerpdetail aan onze Veloster vind ik zelf de doorlopende glaslijn bovenop de auto van schuifdak via panoramadak naar achterklep en eindigend in de achterruit onder de eveneens zwarte spoiler. Ik ben toen op mijn tenen gaan staan met de X70 groothoek en heb met het klapscherm boven mijn hoofd de compositie gemaakt:

@ afentoe: Zoek de gemene deler in onze foto's. grinning smiley
@Twix

Dat zit hem in de lawine denk ik.

Erg leuke inzendingen tot nu toe. Ik heb dit weekend nog een andere foto gemaakt waarvan ik twijfel of ik die niet liever inzend. Aan de andere kant kan ik ook wat sleutelen aan mijn motivatie zodat mijn huidige foto beter in het thema past, keuzestress!!!nut smiley
Twix
@ afentoe: Zoek de gemene deler in onze foto's. grinning smiley

Great minds think alike smileys with beer
Eerlijk is eerlijk, jij hebt er meer, maar die van mij is opvallender winking smiley
Nog een paar dagen heren en dames. We hebben al vijf inzendingen, maar er kunnen er nog wel een paar bij. We hadden bij de verkiezingen vorige week wel wat meer inzendingen...
Tegen wil en dank heb ik ook een foto voor deze ronde:

Omdat de medewerker van het bergingsbedrijf er nogal prominent op staat en ik niet om diens toestemming heb gevraagd, heb ik zijn gezicht onherkenbaar gemaakt. Daar wordt de foto niet mooier van, maar zijn privacy gaat voor mijn wedstrijddeelname naar mijn mening.
Toch wel, helaas. Maar ik vond het thema wel van toepassing op dit plaatje. Ook de beweging van het verkeer op de vluchtstrook (Citroën-busje) en de rij daarachter komen er mooi op uit.
Foto is inderdaad prima gelukt.
Is de auto nog te redden of einde verhaal?
Einde verhaal. Sowieso economisch, maar technisch ook nog wel denk ik. Meer erover in mijn topic: [www.autoweek.nl]
Tijd voor het OER...

Gewoon Dirk

Twix

Nico GTR

Afentoe
Terugblik

smarter

j.ko

Zou iemand anders de wedstrijd volgende week willen sluiten?
Allereerst mijn commentaren:

Gewoon Dirk
Zeer fraaie foto. Niets aan af te dingen. Misschien niet zo zeer een ander perspectief, maar wel een fraai perspectief.

Nico GTR
Past best in het thema, maar de foto spreekt me niet heel erg aan. Gemaakt met een telefoon?

Afentoe
Leuk en origineel idee.

smarter
Prachtige foto. Is dit mijn winnaar? Ik zal voor onze 3 ook eens zo'n foto maken. Erg leuk.

j.ko
Vooral erg sneu om jouw GTV zo te zien. Wel mijn complimenten dat je de foto zo in hebt gestuurd, want het is wel een bijzondere invulling van het thema.

Dat nu de plaatsen... voor de nummer 1 heb ik de keuze gemaakt. Een foto die mij inspireert.

1. smarter
2. Gewoon Dirk
3. j.ko
Ik kan wel sluiten. Voor die tijd eerst nog mijn mening.
Gewoon Dirk: dat het een fraai plaatje is, daar ben ik het meteen mee eens. Kwalitatief van de hoge standaard die ik van je gewend ben. Het perspectief vind ik echter niet zo ‘anders’.
Twix: creatief idee en fraaie kleurrijke uitvoering, maar eigenlijk is het in mijn ogen alleen die fraaie rode kleur die voorkomt dat de auto te ver ondersneeuwt.
Nico: een vergelijkbare foto had ik voor mezelf ook nog wel in gedachten, voor in het geval dat de buitenspiegelfoto niet zou lukken. Het dagelijks uitzicht van velen, maar ik zie het niet vaak op de foto.
smarter: fraaie foto van een geweldige auto. Bij mij was hij in de vorige wedstrijd zeker in de punten gevallen, maar het perspectief is minder ‘anders’ dan bij sommige andere inzenders.
j.ko: niet het perspectief wat ik ooit voor me hoop te zien, maar zeer zeker bijzonder. Jammer dat het gezicht van de sleper geblurd is, ik begrijp je reden maar het maakt de foto net wat minder.

1e plaats: Nico
2e plaats: j.ko
3e plaats: Twix
Twix
Nico GTR
Past best in het thema, maar de foto spreekt me niet heel erg aan. Gemaakt met een telefoon?

Ja.....ik heb op dagelijkse routine niet veel meer in mijn zak, en ansich is de camera heel fijn als je de foto goed neemt en rustig de tijd neemt. Maar voor een snelle kan het weleens tekort komen.

Gewoon Dirruk: Tsja bijzonder, grappig om dat zo tegen te komen.
Twix: Het zou bijna in Nederland kunnen zijn, de 3 grote pickups aan de overkant doen echter direct anders vermoeden.
afentoe: Ik zie de bedoeling, ik weet echter niet helemaal of ik de compositie daarbij ook zo geslaagd vind.
Smarter: Zeer fraai plaatje waarbij de compositie werkelijk waar erg mooi is!
j.ko: Ja de omstandigheden die je nooit tegen wilt komen, waarbij de eerste menselijke reactie is dat het fijn is dat je zelf ongedeerd bent. Maar jij heelt en tegen de tijd dat het zover is kun je alleen maar terugkijken op het verlies van je auto. En dat raakt je vast!

plaats 1. j.ko, de omstandigheden zijn zeer sneu, maar het is een kant van de weg die je heel weinig ziet.
plaats 2. Smarter, hij had in de folder kunnen staan.
plaats 3. afentoe, het idee vind ik erg gaaf!
Oh, dacht dat inzenden tot eind Maart was. Had nog een inzending willen plaatsen vanavond.
Twix - Leuk gespeeld mat het perspectief, doet me denken aan jouw inzending voor de foto van het jaar verkiezing.

Nico GTR - Een kiekje vanaf de bestuurdersstoel, ik had er zelf ook nog aan gedacht.

Afentoe - Leuk idee, goede uitvoering. Uit ervaring weet ik dat scherpstellen op een plaatje in de spiegel niet altijd even vlekkeloos verloopt.

Smarter - Mooie foto, het perspectief had nog iets leuker geweest als je net iets hoger had kunnen staan, op een brug ofzo.

j.ko - Bijzonder perspectief, allemaal hopen we onze auto nooit zo te zien toch is het soms helaas onvermijdelijk.

1e plek - Afentoe

2e plek - j.ko

3e plek - Twix
Ik heb deze maand niet meegedaan wegens een gebrek aan inspiratie, maar toch zou ik graag willen stemmen! Kan dat? drinking smiley
In ieder geval eerst mijn commentaren:

Gewoon Dirk – Om heel eerlijk te zijn vind ik dit niet de mooiste foto die je hebt gemaakt, maar ik snap dat de gedachte er achter natuurlijk ook meetelt. De donkere lucht en de verrassend lichte voorgrond blijft me fascineren, dat geeft wel een erg mooi contrast. Ik vond deze foto van jou persoonlijk echt perfect voor deze wedstrijd.

Twix – Een ongebruikelijk perspectief gecombineerd met mooie felle en levendige kleuren, dat maakt het plaatje erg prettig om naar te kijken.

Nico GTR – In dit geval gaat het, zoals je zelf uitlegt, ook om het verhaal achter de foto. Héél herkenbaar, aangezien ik mijn rijbewijs ook nog maar net een jaar heb en ik me de struggles die gepaard gingen met de rijlessen nog maar al te goed kan herinneren! Een mooie invalshoek.

afentoe – Ik vind het jammer dat de foto over het algemeen wat kleur mist – de terreinwagen in de achtergrond is wel erg kleurrijk, maar omdat het overgrote deel van de foto grijs is en weinig contrast heeft laat het je idee niet tot zijn recht komen!

smarter – Prachtige foto met mooie kleuren, een mooie compositie en goed contrast! Echt een plaatje.

j.ko – Wat zuur zeg crying smilie Je idee achter de foto past inderdaad goed bij het wedstrijdonderwerp van deze maand, meestal bekijken we dat soort situaties vanuit een ander perspectief – als voorbijrijder – en staan we niet écht stil bij het leed van de mensen die bij zo'n ongeluk betrokken zijn. Als autoliefhebber is dit natuurlijk een foto die flink wat impact maakt.

Voor het geval dat ik ook mee mag stemmen is hier mijn top 3:
1e plaats: Twix
2e plaats: smarter
3e plaats: j.ko
BleuZ NL
afentoe – Ik vind het jammer dat de foto over het algemeen wat kleur mist – de terreinwagen in de achtergrond is wel erg kleurrijk, maar omdat het overgrote deel van de foto grijs is en weinig contrast heeft laat het je idee niet tot zijn recht komen!
Merci voor de feedback, moet wel eerlijk zeggen dat ik de foto bewust zo heb genomen om er de auto meer uit te laten springen.
En ik denk dat ik namens iedereen hier kan spreken als ik zeg dat alle stemmen welkom zijn thumbs up
1. smarter - een mooi 'cleane' foto, zonder leeg te zijn. Het perspectief van de trekkerchauffeur die er niet langs kan omdat 'een of andere sportvisser z'n auto niet in de berm wil zetten'.
2. Twix - net te weinig van de auto erop, of teveel 'bosje' zo je wil. Toch vind ik hem perfect in het thema passen. Het perspectief van de jaloerse buurman die zich afvraagt 'waar 'ie het toch van doet'.
3. Gewoon Dirk - fotografisch (vooral qua licht) mooier dan de inzending van Twix, misschien zelfs de mooiste. Maar ik mis het 'andere' perspectief, daarom slechts derde. En ik vind het jammer dat beide auto's er net niet helemaal op staan (de Linc en de Caddy bedoel ik).

Overige inzendingen buiten de punten:
Nico GTR - het idee is goed, maar ik mis spanning in de foto, er 'gebeurt' niks.
afentoe - dit is een beetje het tegenovergestelde van de foto van smarter. Minder 'clean' door de verkeersborden, maar toch zo leeg. De scheve horizon werkt wel goed, geeft net een beetje meer dimensie aan het plaatje.
j.ko
2. Twix - net te weinig van de auto erop, of teveel 'bosje' zo je wil. Toch vind ik hem perfect in het thema passen. Het perspectief van de jaloerse buurman die zich afvraagt 'waar 'ie het toch van doet'.

Grappig hoe jij mijn foto ziet. Zo had ik hem nog niet gezien. Mijn insteek was de trotse eigenaar die nog even door de luxaflex naar buiten gluurt.
Soloman
Mooie foto's! Wat jammer van die Alfa.

Je mag ook stemmen hoor, als je wilt.
1. Twix: Heel herkenbaar om te genieten van een glimp van je trots vanuit huis
2. j.ko: Helaas niet het beeld dat we als autoliefhebbers graag zien, daardoor wel een foto met impact
3. Gewoon Dirk: Mooie belichting en goeie sfeer

De andere 2 inzendingen van Afentoe en Nico GTR hebben qua idee zeker potentie, ik zie alleen zelf in deze foto's te weinig dynamiek die me echt in de foto zuigt om deze beter te bekijken.
Oeps, zat er een etmaaltje langs, dacht dat het stemmen nog tot vandaag kon. De uitslag is als volgt.

1e plaats: j.ko met 12 punten
Gedeeld 2e: smarter en twix met 10 punten
Gedeeld 4e: Gewoon Dirk en afentoe met 4 punten
6e: Nico met 3 punten

j.ko gefeliciteerd!
j.ko gefeliciteerd! Ik ben benieuwd waarmee je gaat komen voor de nieuwe maand.
Ojee.... het is maar goed dat Gewoon Dirk mij in mijn eigen topic wees op de fotowedstrijd. Ik had het even gemist....

Wat een eer zeg. Ik ga eens kijken of ik vandaag nog iets online kan zetten.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close