WEDSTRIJD! Foto van de maand: Februari 2017 - Twix heeft gewonnen!

Gepost door Zadelsnuiver 
Hoi allen,

Her lijkt me leuk om een maandelijkse fotowedstrijd op te zetten, er is blijkbaar genoeg animo en ik zie hier regelmatig hele mooie foto's voorbij komen.

Qua niveau wil ik het graag benadrukken dat je echt geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. De beste foto die ik ooit heb gemaakt kwam uit een Panasonic compactje uit het jaar nul big smile smiley

De regels zijn voor deze eerste editie erg simpel: iedereen mag 1 foto inzenden en voor deze maand is het thema simpelweg: "de auto".

Een paar basisdingen:
- Maximale breedte: 800 pixels
- 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
- de foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is én gemaakt zijn door de inzender.
- elke vorm van nabewerking is toegestaan
- naar gelang de wedstrijd vordert zullen regels wellicht aangepast worden om zo tot een format te komen waarin iedereen zich kan vinden.

Inzenden kan tot dinsdag 21 februari, 20:00 uur.

Daarna zal ik een OER maken en kan het stemmen beginnen. De lengte van het stemmen en het verdelen van de punten wil ik, samen met de deelnemers, nader bepalen.

Iedereen veel succes en ik hoop op veel mooie plaatjes! Laten we deze wedstrijden vooral gebruiken om van elkaar te leren, vragen te stellen en opbouwende kritiek te geven thumbs up

3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01-03-2017 04:55 door Zadelsnuiver.
Leuk idee. Als ik het goed begrijp, mag je geen foto gebruiken die je al eens gemaakt hebt?
Bossinkje
Leuk idee. Als ik het goed begrijp, mag je geen foto gebruiken die je al eens gemaakt hebt?

Het lijkt mij inderdaad de "sport" om een foto in te zenden welke specifiek voor de betreffende maand gemaakt is. Nu is het thema voor deze maand vrij algemeen, maar het kan best zijn dat het volgende thema een stuk uitdagender is en dat je zo'n plaat niet in je portfolio hebt. Op vrijwel alle fotofora hanteren ze volgens mij dezelfde filosofie voor maandelijkse wedstrijden.

Uiteraard zou je hier wat mee kunnen sjoemelen, en ik ga geen exif data lopen checken ofzo maar het gaat om de eer en ik denk dat een ieder het liefst op een eerlijke manier eer wilt behalen smiling smiley
Moet gemaakt zijn in de maand waarin de wedstrijd actief is.. Het is nog januari... grinning smiley

Zonder gekheid, ik zal eens kijken of ik wat leuks kan schieten deze maand.
Bossinkje
Moet gemaakt zijn in de maand waarin de wedstrijd actief is.. Het is nog januari... grinning smiley

Zonder gekheid, ik zal eens kijken of ik wat leuks kan schieten deze maand.

Ik heb de wedstrijd nu inderdaad express iets vroeg opgezet zodat er nog ruimte ís voor discussie over precies hoe en wat voordat we officieel aftrappen.
Ah, duidelijk! Wat betreft het stemmen, mij lijkt de laatste week van de maand daar een mooie periode voor. Top drie, eerste plaats drie punten, tweede plaats twee punten, derde plaats 1 punt?
Als het een maandelijkse wedstrijd wordt, kun je dan niet beter de uiterlijke inzenddatum zetten op de laatste dag van de maand? En dan stemmen in de eerste week van de volgende maand.
En dan kun je - in mijn ogen - prima een wedstrijd voor deze maand starten. En niet alleen omdat ik gisteren een dijk van een foto heb gemaakt hoor. winking smiley

Driepuntensysteem zoals Bossinkje lijkt me een prima iets. thumbs up
Mij lijkt de laatste week van de maand stemmen juist prima. Dan kan de winnaar het onderwerp voor de nieuwe maand bepalen en gewoon op de eerste van de nieuwe maand een nieuwe wedstrijd starten. Puntensysteem lijkt me verder prima, leuk initiatief Zadelsnuiver! thumbs up
'De auto'. Ik heb geen auto. Zijn schaalmodellen ook toegestaan? Die heb ik namelijk wel spinning smiley sticking its tongue out
Stefan-V6
'De auto'. Ik heb geen auto. Zijn schaalmodellen ook toegestaan? Die heb ik namelijk wel spinning smiley sticking its tongue out

Goede vraag, al heb ik niet het idee dat het je eigen auto moet zijn.
In dat geval kan je denk ik, behalve wanneer je in een Amish gemeenschap woont, vast wel ergens een auto vinden om te fotograferen. drinking smiley
Gewoon Dirk
Stefan-V6

Goede vraag, al heb ik niet het idee dat het je eigen auto moet zijn.
In dat geval kan je denk ik, behalve wanneer je in een Amish gemeenschap woont, vast wel ergens een auto vinden om te fotograferen. drinking smiley

Ik heb geen probleem met een schaalmodel, als jij daarmee je creatieve ei kwijt kan, en het ís gewoon een leuk plaatje vind ik dat het gewoon aan het thema voldoet. Persoonlijk zou ik net zoals Dirk al aangeeft eerder gewoon de straat op gaan en iemand ander's auto fotograferen, het hoeft natuurlijk niet persé je eigen auto te zijn thumbs up
Bossinkje
Ah, duidelijk! Wat betreft het stemmen, mij lijkt de laatste week van de maand daar een mooie periode voor. Top drie, eerste plaats drie punten, tweede plaats twee punten, derde plaats 1 punt?

Ja dit lijkt mij ook een prima manier van stemmen, als er verder niemand bezwaar op heeft doen We het zo thumbs up
RobEU
Als het een maandelijkse wedstrijd wordt, kun je dan niet beter de uiterlijke inzenddatum zetten op de laatste dag van de maand? En dan stemmen in de eerste week van de volgende maand.
En dan kun je - in mijn ogen - prima een wedstrijd voor deze maand starten. En niet alleen omdat ik gisteren een dijk van een foto heb gemaakt hoor. winking smiley

Ik denk dat het fijner werkt om de eerste 3 weken van de maand te gebruiken om de foto te maken en in te zenden en dan de laatste week gebruikt voor het stemmen, afronden en opzetten van de volgende wedstrijd zodat deze op de 1e van de volgende maand weer klaar staat.

Ik zat er ook aan te denken om het zo te doen dat de winnaar het thema voor de volgende wedstrijd mag verzinnen, en eventueel ook het OER en puntentelling mag doen.

Voor deze wedstrijd staat de sluitingsdatum voor inzenden op de 24e. Zullen We het zo doen dat de stemronde daarna open ís t/m 28 februari 20:00 uur en dat de winnaar de nieuwe wedstrijd dan op 1 maart, uiterlijk 20:00 online heeft staan?
Zadelsnuiver

Ik denk dat het fijner werkt om de eerste 3 weken van de maand te gebruiken om de foto te maken en in te zenden en dan de laatste week gebruikt voor het stemmen, afronden en opzetten van de volgende wedstrijd zodat deze op de 1e van de volgende maand weer klaar staat.

Ik zat er ook aan te denken om het zo te doen dat de winnaar het thema voor de volgende wedstrijd mag verzinnen, en eventueel ook het OER en puntentelling mag doen.

Voor deze wedstrijd staat de sluitingsdatum voor inzenden op de 24e. Zullen We het zo doen dat de stemronde daarna open ís t/m 28 februari 20:00 uur en dat de winnaar de nieuwe wedstrijd dan op 1 maart, uiterlijk 20:00 online heeft staan?

Ik ben voor. Alleen lijkt vier dagen om te stemmen me wat kort. Misschien is het een idee om de sluitingsdatum op 21 februari te zetten, in maart zou het dan wel 24 maart worden (7 dagen voor het eind van de maan).
Zadelsnuiver
RobEU

Het nadeel is dan alleen dat je dan maar drie weken de tijd hebt om foto's te maken, en niet de hele maand. Want ook al is het thema nog onbekend in de eerste week, je kunt er wel al op uit met je camera.

Over thema's gesproken, persoonlijk vind ik dat wat overbodig. Dit is een autoforum, en daar zijn heel wat variaties op om maandelijks de creativiteit mee te voeden. Bovendien voorkom je dan wat er ook in het bloggerstopic gebeurt: er wordt een willekeurig onderwerp gekozen, en in een verhaaltje wordt dan iets te uitgebreid en geforceerd stilgestaan bij de Ford Transit waarin men reed. Volstrekt oninteressant.

Maar goed, enkel mijn twee centen. Jij bent ermee begonnen, en het is jouw opzet. Je initiatief waardeer ik verder zeer. thumbs up
Als je er al wel op uit kan met je camera, ongeacht of het thema bekend is, dan kan dat toch ook wanneer de nieuwe contest start op de eerste van de maand?confused smiley

Overigens is dit een fotowedstrijd in het fun stuff gedeelte van het forum. Lijkt me geen probleem als de auto hier niet continu op de eerste plek hoeft te staan. Persoonlijk vind ik het ook interessant om eens een keer, voor de wedstrijd, op zoek te gaan naar een perfecte bushalte-foto om maar wat te noemen.
Overigens is het in de blogcontest geen verplichting om autogerelateerd te schrijven, het wordt alleen wel gewaardeerd wanneer je dat wel doet. Een Ford Transit die geforceerd in een verhaal wordt gepropt ben ik dan ook nog niet tegen gekomen.

Maar goed, dat is slechts mijn gedachte erover.
Gewoon Dirk
Als je er al wel op uit kan met je camera, ongeacht of het thema bekend is, dan kan dat toch ook wanneer de nieuwe contest start op de eerste van de maand?confused smiley

RobEU
Het nadeel is dan alleen dat je dan maar drie weken de tijd hebt om foto's te maken, en niet de hele maand.
Pff, als je dat zo'n drama vind kan je altijd opperen om te mogen beginnen met fotograferen voor de nieuwe contest als de oude gesloten is, heb je nog steeds een volle maand.nut smiley

Wie zegt dat ik dit een drama vind?
Je hebt er anders behoorlijk moeite mee om het los te laten.

Maar jou kennende zal het inderdaad eerder rellen om het rellen zijn dan dat je het echt een drama vind.
eye rolling smiley Alles nog goed heren?

Leuk idee Zadelsnuiver, ik zal er eens aan denken als ik er tijd voor heb. winking smiley
Leuk initiatief, maar ik zou het themagebeuren achterwege laten. In de jaarverkiezing die ik organiseer (nog twee dagen om in te zenden tongue sticking out smiley) geldt de regel dat een auto op zijn minst een flinke bijrol moet spelen, en ik zou niet weten waarom dat nu anders zou zijn. Het is en blijft een autoforum.

Uiteraard doe ik mee, ook hier zijn auto's genoeg, sommigen zowaar nog eens op mooie plekken ook. Vorige week nog stond er op een avond een prachtige knalrode Volvo 240 pontificaal voor de kerk om de hoek geparkeerd. Als het toen niet had geregend had dat een prachtige foto kunnen worden.
Regen kan soms ook wel een mooie sfeer geven toch?
Gewoon Dirk

Maar jou kennende zal het inderdaad eerder rellen om het rellen zijn dan dat je het echt een drama vind.

Nee hoor. Dat jij niet snapt hoe een kalender werkt, en ik het meerdere keren moet uitleggen, betekent niet dat ik het niet los zou kunnen laten. Ik geef alleen mijn mening dat ik drie weken niet een hele maand vind. Wat Zadelsnuiver hiermee doet, is zijn zaak. Hij is immers de organisator. Dat jij zo nodig hier een olifant van moet maken, is jouw probleem.
Hoe je het ook wendt of keert, of je nu stemt aan het eind van de maand of aan het begin van de volgende maand, je ontkomt er niet aan dat er dan altijd "maar" 3 weken tijd overblijven om de daadwerkelijke foto te maken. Je kunt immers niet van start met de volgende wedstrijd totdat de winnaar van de vorige wedstrijd gekozen is.

Overigens denk ik persoonlijk dat 3 weken voldoende moet zijn om 1 plaat te genereren welke het inzenden waard is.

Mocht het systeem zo zijn dat je 1 vaste "quizmaster" hebt én altijd de auto als een vast thema (of juist helemaal geen thema) dan kun je inderdaad de inzendingen de gehele maand laten lopen en een beetje tussendoor de stemronde doen. Als dat het format ís wat de meeste aanspreekt dan kunnen We dat zeker doen maar het lijkt mij juist leuk om telkens het stokje Door te geven. Je ziet dat ook bij de Occasionwedstrijd; soms ís het erg leuk wanneer een nieuwe quizmaster zijn eigen stempel drukt op de nieuwe wedstrijd. Verandering van spijs enzo.

Daarom zou ik in elk geval voor de maand februari het zo willen doen dat we inzenden tot vrijdag 24 februari en dan 3 dagen stemmen en dat de winnaar de volgende wedstrijd opzet. Mocht dat uiteindelijk niet bevallen dan doen We het de volgende maand gewoon anders smiling smiley

Ik denk dat 3 dagen stemmen wel voldoende moet zijn. Bij de Occasionwedstrijden hebben We soms ook meer dan 25 inzendingen en dat gaat prima in 3 dagen. Nu ís februari natuurlijk een korte maand en zal voor maart het stemmen desgewenst wat langer kunnen duren.
Nico GTR
Regen kan soms ook wel een mooie sfeer geven toch?

Zeker, maar de boel was niet al te uitgebreid verlicht dus ik zou mijn flitser al nodig hebben, plus het is mijn telefoon maar... Dat die Porsche een week of 2-3 terug redelijk scherp op de foto kwam was meer geluk dan wijsheid eye rolling smiley
Leuk initiatief. Ik heb nog gezocht naar de oude foto-wedstrijden, maar kon ze niet meer vinden. Opzet was nagenoeg hetzelfde als dit.
RobEU
Gewoon Dirk

Nee hoor. Dat jij niet snapt hoe een kalender werkt, en ik het meerdere keren moet uitleggen, betekent niet dat ik het niet los zou kunnen laten. Ik geef alleen mijn mening dat ik drie weken niet een hele maand vind. Wat Zadelsnuiver hiermee doet, is zijn zaak. Hij is immers de organisator. Dat jij zo nodig hier een olifant van moet maken, is jouw probleem.

Typerende reactie weer. In plaats van inhoudelijk te reageren probeer je me als dom neer te zetten door te suggereren dat ik geen idee heb hoe een kalender in elkaar zit. Een tactiek die je de laatste tijd wel erg vaak toepast, tussen de woorden door een zwakke plek zoeken en daar iemand op aanvallen in plaats van op een normale manier je punt te verdedigen. Wat je hiermee probeert te bereiken is mij werkelijk waar een raadsel. Buiten dat het er voor zorgt dat mensen een afkeer van je krijgen bereik je er mijns inziens niet veel mee. Dit is tevens het laatste wat ik hierover nog tegen je te zeggen heb, het was allerminst mijn bedoeling om dit leuke initiatief van Zadelsnuiver te vervuilen met van dit typische forumgeneuzel. Mijn excuses naar de organisatie en Rob gefeliciteerd, je hebt het bloed weer perfect onder mijn nagels vandaan weten te halen let je kinderachtige, recalcitrante gedrag. Wees maar trots op jezelf!
Leuk dat je dit opzet Zadelsnuiver! thumbs up Even mijn paar gedachten..

Punten zoals Bossinkje zei, is een goed systeem. Net als bijvoorbeeld winnaar doet volgende wedstrijd, dan blijft het inderdaad wat afwisselend.
3 dagen stemmen, lijkt me gevoelsmatig vrij kort, zeker omdat je het over een wedstrijd van een maand hebt. Maar dat is misschien een gevoel.

Een onderwerp is op zich wel een goed idee, want anders krijg je misschien altijd dezelfde inzendingen.
Aan de andere kant, en daar heeft Rob wel een puntje, het moet niet te geforceerd worden, dus misschien inderdaad ruime thema's, zoals nu met "de auto".
Verder denk ik ook dat het wel iets laagdrempelig moet zijn, zodat iedereen mee kan doen, niet alleen de "fotografen" maar dus ook mensen die met een telefoon een foto maken.
Pjötr

Punten zoals Bossinkje zei, is een goed systeem. Net als bijvoorbeeld winnaar doet volgende wedstrijd, dan blijft het inderdaad wat afwisselend.
3 dagen stemmen, lijkt me gevoelsmatig vrij kort, zeker omdat je het over een wedstrijd van een maand hebt. Maar dat is misschien een gevoel.

Een onderwerp is op zich wel een goed idee, want anders krijg je misschien altijd dezelfde inzendingen.
Aan de andere kant, en daar heeft Rob wel een puntje, het moet niet te geforceerd worden, dus misschien inderdaad ruime thema's, zoals nu met "de auto".
Verder denk ik ook dat het wel iets laagdrempelig moet zijn, zodat iedereen mee kan doen, niet alleen de "fotografen" maar dus ook mensen die met een telefoon een foto maken.

100% met je eens Pjötr, ik ga de inzenddatum veranderen naar 21 februari zodat er wat meer tijd overblijft om te stemmen. De thema's staan natuurlijk nog open ter discussie maar zeker een goed idee om ze vrij algemeen en laagdrempelig te houden en wellicht mooi om altijd de auto of in elk geval een deel daarvan als rode draad te gebruiken Door alle thema's.
Zadelsnuiver
Pjötr

100% met je eens Pjötr, ik ga de inzenddatum veranderen naar 21 februari zodat er wat meer tijd overblijft om te stemmen. De thema's staan natuurlijk nog open ter discussie maar zeker een goed idee om ze vrij algemeen en laagdrempelig te houden en wellicht mooi om altijd de auto of in elk geval een deel daarvan als rode draad te gebruiken Door alle thema's.

thumbs up
Klinkt inderdaad als een prima plan. Je zou kunnen stellen dat het thema altijd op een manier vervoer erin verwerkt moet hebben. Of het thema dan snelweg of knipperlicht is (om maar wat uit de hoge hoed te toveren) dat is aan de winnaar van de vorige editie.
Het valt een beetje stil. Tijd voor een inzending! (gewijzigd)

1970 Mercedes-Benz S-klasse by My Name, on Flickr
De auto als liefhebberij. Ja, het hele plaatje schreeuwt "verlaten oldtimer", maar de uiterst sympathieke eigenaar is lasser en weet dus echt waar hij mee bezig is. Zescilinder is eigenhandig vervangen door een V8, onderhuids in prima staat, op wat gaatjes in de uitlaat na. Die worden bewust niet gedicht, voor het mooie geluidje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18-02-2017 21:40 door afentoe.
Hey leuk, een inzending! Bedankt voor het inzenden afentoe, een lekker plaatje. Nu hopen dat er rap meer gaan volgen thumbs up

Misschien vind ik nog iets beters, maar deze BMW X5 uit Letland, met een heerlijk persoonlijk kenteken en eigenaren die het fantastisch vonden dat ik een foto nam. (heb nadien nog 5 woorden met ze gewisseld) En dat allemaal in Groningen, het blijkt maar weer "er gaat niets boven Groningen".

Helaas moest ik het doen met mijn iPhone.... De camera lag thuus. sad smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08-02-2017 00:33 door Pjötr.
Desondanks een hele mooie plaat Pjötr, Dank voor het inzenden!
Hier mijn inzending: de "frozen" Fiat Turbo Coupé van een vriend van me. Een gelukje dat de parkeerplaats aan het strand -waarschijnlijk vanwege de kou- leeg was zodat de rode Fiat er lekker uitspringt, samen met het verkeersbord.

Op pre-GAIK platen?
Eerlijk is eerlijk, als het een recente foto is maakt dat het voor mij eigenlijk alleen maar leuker, hij zou voor zover ik nu zie zo 15 jaar terug kunnen zijn genomen.
Vandaag heb ik een rondje door Utrecht gelopen, daarbij kwam ik een ietwat brakke, ondergesneeuwde Volvo 242 tegen die zich uitermate leende voor een mooie foto. Daarmee heb ik meteen mijn inzending voor de wedstrijd te pakken!
Voor mij persoonlijk klopt het hele plaatje, de brug over het water, een jogger in het witte landschap. Alles draagt in mijn ogen bij aan deze foto, maar oordeel gerust zelf.
"De auto" is een heel ruim begrip, maar daarbij hoort natuurlijk ook de eigen auto. Buiten de aantal winterse dagen die we in februari hebben gehad, zoals te zien is in eerdere inzendingen, hebben we – naar mijn tevredenheid – ook wat zomerse dagen gehad!

Ik ben niet zo'n wintermens, dus ik kijk met smart uit naar het voorjaar. Daarom is dit mijn foto voor deze maand:

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-02-2017 14:14 door BleuZ NL.

Ik doe mee voor spek en bonen. Verder alleen maar sneeuwfoto en een die wel erg mooi is maar ik niet wil inzenden. Maar geslaagd is de foto wel. big smile smiley
Tof dat er nog wat inzendingen binnendruppelen thumbs up

@Nico, waarom wil je die andere foto niet insturen?
Inzending gewijzigd naar het eigendom van een van de meest sympathieke en vakbekwame (knapt zelf auto's grondig op) oldtimereigenaars die ik in tijden heb gesproken.
Zadelsnuiver
Tof dat er nog wat inzendingen binnendruppelen thumbs up

@Nico, waarom wil je die andere foto niet insturen?

Ik houd me altijd aan de verkeersregels. eye rolling smiley
Nog een paar uur te gaan. Wie zendt er nog in?
Twix, bedankt voor jouw inzending thumbs up

Vandaag sluit inderdaad de inzendtermijn, ben ook erg benieuwd of er nog meer inzendingen komen smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close