Offtopic #103 - Het enige Autoweek Offtopic - Kinderen! Lief zijn voor elkaar.

Gepost door Nico GTR 
Jullie kennen de basics van het hart van de vierwieler wel toch? tongue sticking out smiley

Multipoint injectie of carburatie
Turbo, supercharger of ongeblazen

En carosserievormen, Sedan, Liftback, Hatchback, Station etc etc
Mwah, de termen heb ik vaak genoeg gehoord, maar het zegt me bar weinig. Carburateur zit op oudere auto's, maar wat het doet? Injectie zit op nieuwere, maar zelfde verhaal.
Een turbo laat je sneller gaan, een supercharger denk ik nog wat sneller? tongue sticking out smiley Ongeblazen zal turboloos zijn?

Carrosserievormen? Nog nooit van gehoord! drinking smiley
Maar Liftback ken ik overigens niet. Is dat een Ford dingetje? Net als Avant, Estate, SW, etc.?
Zullen we de theorie opdelen Lycan, leg jij de Carburateur maar uit. winking smiley

Doe ik de turbo, supercharger en de injectie wel.
Google is je beste vriend. Van mijn eerste auto heb ik nog contactpuntjes vervangen en eens wat stoterstangen moeten vervangen. Kan ik mij nu niet meer voorstellen.
Haha ehm carburateurtje reviseren doe ik zo
Iets uitleggen vind ik wat lastigersmiling smiley ben altijd blij dat m'n stagieres al wat kennis hebben opgedaan op school tongue sticking out smiley

De carburateur zorgt er ook voor dat de brandstof in het inlaattraject terechtkomt maar dan centraal zonder (hoge) druk het mengsel gaat dan via de inlaatklep de cilinder in die op het moment de inlaatslag begint

Liftback is overigens niet iets wat enkel van Ford is
Meer de benaming voor een liggende hatchback winking smiley
Laten we eerst maar eens met de luchttoevoer beginnen.

Uiteraard ongeblazen of geblazen met een Turbo of Supercharger. Welke is beter? Voor het totaal rendement is een turbo beter, deze word immers aangedreven door je uitlaatgas, gaat dus vanaf de uitlaatklep door de uitlaat langs de ene helft van de turbo die een wieltje doet draaien en daarna gaat het uitlaatgas de uitlaat uit. Daar zit nog een klep tussen, de wastegate, die zorgt voor de drukval over de Turbo.
Het turbinewiel is door een asje direct 1 op 1 verbonden met een ander turbinewiel wat de buitenlucht die door de turbo komt comprimeert en dat gaat via de kleppen de motor in.

Supercharger heeft ongeveer hetzelfde principe, het comprimeert lucht. Maar deze word aangedreven door de motor zelf en zal dus altijd een toevoer van vermogen nodig hebben om te draaien en "energie" op te wekken.

Gecomprimeerde lucht word warm daarom word er een intercooler toegepast om dit weer af te koelen. Immers kan koude lucht meer moleculen per liter bevatten, en meer lucht betekent dat er meer brandstof bij kan.

Dit word gedaan door de injectoren, eigenlijk gewoon een hogedrukkraantje wat door een klein elektrisch componentje (solenoid) open gaat en weer dicht. Die creert een mist die zich mengt met de lucht en daar kan een vonk bij etc...ontbranding.
Injectoren spuiten bij een diesel altijd direct de cilinder in. De injector of verstuiver in dit geval is hele andere techniek dan een benzineinjector maar het principe blijft hetzelfde. En de druk is hoger.
Direct ingespoten benzinemotoren hebben dus net als een diesel het nadeel dat met toepassing van EGR de kleppen vervuilen.

Lycan Capri
Jullie kennen de basics van het hart van de vierwieler wel toch? tongue sticking out smiley

Multipoint injectie of carburatie
Turbo, supercharger of ongeblazen

En carosserievormen, Sedan, Liftback, Hatchback, Station etc etc

Ik heb geen flauw idee.
Een carburateur werkt door de luchtstroom die de motor opwekt. Of in het geval van de Renault 1.4 Turbo de Turbodruk. Daar gaat het mengsel dus direct door de turbo. Een soort van decentrale mengselvorming waar we de laatste jaren weer mee aan het experimenteren zijn.

De werking van de carburateur werkt met Bernoulli. Een rechte buis met een vernauwing. Daar stroomt de lucht sneller en de druk word lager, het venturi effect genaamd. In de wand zit een klein gaatje waar de benzinekamer zich bevind. Door het venturieffect word er wat benzine meegezogen, verneveld en dat is je mengsel wat de cilinder in gaat.

Op vollast werkt er nog een sproeier mee die het mengsel verrijkt opdat er vol vermogen af gegeven kan worden. Die kun je afstellen wat een ware kunst is. tongue sticking out smiley
Nou het is me nu helemaal duidelijk heren nut smiley

Ik hou het wel bij mijn talen drinking smiley
thumbs up bedankt voor de betere uitleg
Dit is dus de reden dat ondergetekende door vaart tot tussen de 6 planken en niet de laatste paar jaar zeevaarstudentjes gaat pesten als Meneer Lycan tongue sticking out smiley

Ligt geheel aan mij, ik weet het, geen geduld om kennis vanaf de basis over te brengen

Het is een zwakte
Ik heb 5 boeken met elk rond de 450 pagina's die het gehele principe verbrandingsmotor en alles eromheen uitleggen..... drinking smiley Dat in een paar regels begrijpelijk neerzetten vond ik heel lastig. Niet gelukt dus.... crying smilie
Ach ja, mijn kennis is gewoon te miniem om het goed te begrijpen met de uitleg die je geeft. Zo weet ik niet eens precies hoe een cilinder werkt. Da's toch een buis waarin steeds de verbranding plaatsvindt van benzine met lucht d.m.v. een piston? Weet zo de Nederlandse term er niet van, maar heb het op tv wel eens voorbij zien komen tongue sticking out smiley
Lycan Capri
Voor mij of voor de studenten? grinning smiley

drinking smiley

Zevens
Ach ja, mijn kennis is gewoon te miniem om het goed te begrijpen met de uitleg die je geeft. Zo weet ik niet eens precies hoe een cilinder werkt. Da's toch een buis waarin steeds de verbranding plaatsvindt van benzine met lucht d.m.v. een piston? Weet zo de Nederlandse term er niet van, maar heb het op tv wel eens voorbij zien komen tongue sticking out smiley

Inderdaad een cilinder is heel oneerbiedig een buis. Daarin zit de zuiger (piston) die aan een drijfstang zit verbonden, de drijfstang zit vastgeschroefd met een krukaslager aan de krukas die de translerende (op en neer) beweging omzet in een roterende beweging, die gaat vervolgens met een aandrijfas de versnellingsbak in.
De zuiger gaat naar beneden voor slag 1, de inlaatklep (in de 8V clio) opent en laat lucht en mengsel naar binnen (niet direct ingespoten) net nadat de zuiger zijn onderste dode punt is gepasseerd sluit de klep en begint de zuiger aan zijn comprimatieslag, waarin de lucht en brandstof samengedrukt worden tot een mooi mengsel. Net na Bovenste Dode Punt geeft de bougie een vonk en hebben we arbeidsslag, de zuiger heeft zijn hoogste versnelling en begint aan de weg naar beneden, net voor onderste dode punt opent de uitlaatklep en ledigt de cilinder zich van uitlaatgas door de omhooggaande zuiger, net voor BDP opent de inlaatklep, net erna sluit de uitlaatklep en we beginnen weer van voren af aan. Het principe van 4 takt.
Goh daar heb ik toch nog behoorlijk wat van begrepen! Ik herinner me altijd een gifje van hoe dat spul werkt. Met die stangen aan de zuigers (krukassen?) die op en neer gaan met zo'n soort kniebuiging erin. Maar goed, ik ben hier niet voor een lesje autotechniek (al is dat wellicht best handig voor mijn bijbaantje) big smile smiley
De kaashapjes zitten inmiddels in de oven! Voel me nu wel een beetje luie dikzak in mijn bureaustoel en mijn biertje ernaast tongue sticking out smiley
Dat is de drijfstang.

Hahaha. Ik voel me wel eens lui. Dikzak komt eigenlijk nooit voor. drinking smiley Nou ja na kerst als ik weer eens 54 kg weeg...maar dat is dan enkel even het feit dat mijn gezicht dan weer eens gevuld is. BMI op dat moment? 19.1 eye rolling smiley
Zal ik even de machinetaal van een computerchip uitleggen?drinking smiley
54 kg eye popping smiley
Maar een gezond BMI (neem ik aan afgaande op je reactie tongue sticking out smiley). Dan ben je een best klein dus?
Ach ik ben ook totaal niet dik, was altijd een grassprietje tot vorig jaar. Begin nu eindelijk wat meer massa te krijgen. Helaas vertaalt zich dat voornamelijk in een dikkere pens tongue sticking out smiley. 2 meter en rond de 70kg..

@Solo, graag! Maar dan wel rond een uurtje of 1 als ik ga slapen drinking smiley
Och, ik lig op de bank met een dekentje over me heen, en Netflix op met een of andere slechte comedy show.
Oh en vrouwlief is net naar de keuken gelopen en terwijl ze daar stond heb ik geroepen "Kan je een biertje voor me meenemen?"

Luiheid moet je perfectioneren.

Oh en Nico, ik heb je verhalen over cilinderkopzuigerontbrandingstotenbougiesrotatieengazomaardoor gelezen.
En ik snap t nog steeds niet echt helemaal nut smiley
Heel gezond BMI. Normaliter zit ik rond de 52.5 tot 53 kg gewicht. Vetpercentage van 6,7% en 168 groot.

En ergens ben ik daar best wel trots op, mijn voornemen was wel dit jaar iets meer spiermassa proberen te krijgen. Om toch die 54 kg maar als uitgangspunt te nemen met gelijkblijvend vetpercentage.
En ja groot ben ik niet, pas echter wel zonder moeite in laag spul, vind ik ook wel leuk. winking smiley

Jeetje 70 kg met 2 meter is ook keurig man. drinking smiley
omniradius
Och, ik lig op de bank met een dekentje over me heen, en Netflix op met een of andere slechte comedy show.
Oh en vrouwlief is net naar de keuken gelopen en terwijl ze daar stond heb ik geroepen "Kan je een biertje voor me meenemen?"

Oh en Nico, ik heb je verhalen over cilinderkopzuigerontbrandingstotenbougiesrotatieengazomaardoor gelezen.

Je moet je schamen. drinking smiley Ik moet morgenochtend nog weg, vroeg! ga geen bier nemen.

Maar mocht je het ooit willen weten leg ik het je nog wel eens uit als je de Clio meeneemt. Je begrijpt dat dit niet kan voor die over de 200.000 km is toch? smileys with beer
Pff luiheid perfectioneren? Volgens mij kan iedereen een puntje zuigen aan mijn luiheid. Ik loop nu ook alweer een paar maanden te roepen dat ik ga beginnen met hardlopen, maar dat het nu nog niet kan omdat ik nog steeds geen goede schoenen heb tongue sticking out smiley. Nu een mooi excuus dat er sneeuw ligt.

Nee maar soms maak ik me toch wel zorgen om mijn gezondheid. Ben een gigantische zoetekauw, drink aardig wat bier, rook tijdens dat bier ook wel wat en beweeg nagenoeg niet i.v.m. studievertraging. Gelukkig vertoont mijn lichaam nog geen gekke verschijnselen dat ik hiermee moet stoppen drinking smiley
Nico GTR
omniradius

Je moet je schamen. drinking smiley Ik moet morgenochtend nog weg, vroeg! ga geen bier nemen.

Maar mocht je het ooit willen weten leg ik het je nog wel eens uit als je de Clio meeneemt. Je begrijpt dat dit niet kan voor die over de 200.000 km is toch? smileys with beer

Ik ga morgen ook naar buut'n! Een autoreview doen!! smiling bouncing smiley
Maar niet heel vroeg nee, eerst lekker uitslapen.

En lijkt me een goeie deal! smileys with beer maar waarom moet ie eerst over de 200K zijn? Ik benoem in mijn autoreviews namelijk meestal niet specifiek de km stand tongue sticking out smiley
Kwaliteitsbeleving. winking smiley

Ik heb astma, dus ik moet half Zevens. Maar ja, als je dan goed word in een sport en er onderricht in gaat geven moet je zelf ook niet al te slecht in vorm zijn. Immers is het geen schande dat je op gelijke hoogte zwemt met de beste zwemmer, maar dan moet je dat wel doen. winking smiley
Zwemmen lijkt me ook wel wat eigenlijk. Ik heb vorig jaar een halfjaar gefitnessed. In het begin leuk en aardig, maar ik werd er snel zat van. Het feit dat ik eerst nog 20 minuten moest fietsen (of 10 minuten auto-en drinking smiley) zodat ik met mijn vrienden samen kon sporten hielp ook niet mee..
Tsja, ik vind dat dan wel weer leuk. Doppen in en 1 uur fitness en 1 uur zwemmen.
Ben gewoon niet zo'n sporter, nooit geweest. Heb hier ook van die dumbells van 5 kilo liggen waar ik heel sporadisch wel eens mee rondslinger. Als mijn lichaam een stuk gevoeliger zou reageren op niet bewegen zou ik er denk ik meer werk van maken, vind het nu allemaal wel best tongue sticking out smiley
Kan toch, zolang je goed eet en gewoon normale beweging houd gaat dat lang goed. thumbs up
Zo nu hebben we de sneeuw gehad, nu is er dikke mist hier. Sneeuw ligt er nog steeds trouwens.
Hier ook mistig. De sneeuw is inmiddels veranderd in dat vieze papje. Nog wel behoorlijk glibberig op plekken waar niet gestrooid is overigens..
Nico GTR
Hier niet. sad smiley

Ik ga ff filmpje uploaden naar mijn YouTube

Krijg je dan ook een melding dat je je leeftijd in moet vullen?drinking smiley
Hier is het de hele dag zo tussen de -0,5 en de +0,5 graden gebleven. Zodoende smelt dat laagje sneeuw en ijzel dus nauwelijks weg.

Morgen "zou" het rond de 7 graden moeten worden.... ik moet 't nog maar zien.
Je zei toch dat het vandaag al direct weg was?

Ik ga maandag naar Eindhoven....big smile smiley Heb net een foto gezien die vlak bij mijn huis is genomen.....

Geinig, een Clio meeting. Dat kenteken van die vooraan komt me bekend voor om 1 of andere reden.
Clioclub, was wel ietsje breder hoor. Bij de Leeuw in Eindhoven, maar wel leuk!
Dacht ik al. Heb vaak genoeg uitnodigingen voorbij zien komen toen er lid was, maar was mij te ver weg om het leuk te houden.
Jep is meestal wel waar inderdaad. Laatst was de afsluitmeet in Zandvoort. Dat was wel leuk dichtbij.

Die grijze initiale is 3 cm verlaagd. Dat wil ik ook nog wel eens doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2017 23:29 door Nico GTR.
Die verlaging is behoorlijk subtiel inderdaad en misstaat zeker niet. Lever je dan alleen niet behoorlijk in op comfort? Heb een paar keer meegereden in verlaagde auto's en vond het verschrikkelijk, dat gestuiter. Waren weliswaar allemaal Duitse auto's maar toch.

Overigens staan daar leuke Clio 4's tussen. Die blauwe naast de jouwe lijkt een speciale. En ook die op het laatst op de eerste foto lijkt een aparte te zijn.

Zouden trouwens lenskoplampen niet een leuke toevoeging zijn? Staat naar mijn idee leuker dan die reflectoren en de mogelijk om xenon toe te voegen is ook prettig.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2017 23:38 door Zevens.
Valt mee, is een progressieve kit, dus op normale oneffenheden merk je het verschil niet, tot je wat gaat hoeken dan is ie een stukje straffer.

Die blauwe naast de mijne is een uit Duitsland geimporteerde GT met een bumperlipje. Ook zo te bestellen bij de dealer. winking smiley Maar wel een mooie auto inderdaad.
De laatste is een RS. De Belgische kant. winking smiley

Die Xenonlampen schijnen goud geld waard te zijn, en een set lampen die stuk is qua ophangpunten vind ik ook niks. Dus aan de ene kant ja! Aan de andere kant......Initiale of RS geleverd. Is het van grote toegevoegde waarde? Valt wel mee vind ik. Verschil in lichtopbrengst is ook niet bijster schokkend gek genoeg. Staat inderdaad wel toffer!

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 07-01-2017 23:41 door Nico GTR.
Ah oke helder. Vind de Clio IV nog steeds een goed geslaagde auto, ook de facelift mag er zeker zijn.

Klopt inderdaad dat die lampen behoorlijk wat waard zijn, zag ze op de Clioclub volgens mij wel voor €150+ doorgaan in matige staat.
Kapotte ophangpunten moet je niet willen inderdaad. Als je er xenon ingooit in de lichtopbrengst wel echt fantastisch. Had het in mijn Clio ook. Als je dat hebt gehad, wil je eigenlijk niet meer terug. Ook de brede witte verlichting op de weg vind ik een stuk prettiger dan die zwakke afgehoekte gele troep tongue sticking out smiley
Toch is mijn koplamp veel beter dan die van de phase 1 hoor, althans als ik pa moet geloven. tongue sticking out smiley Ik vind het prima licht.
Mornin'

Nou ik ga straks de weg op met het bakkie uit bouwjaar 1995 voor een autoreview spinning smiley sticking its tongue out

Sneeuw en ijzel is hier voor het merendeel wel weg inmiddels, dus daar ben k wel blij om want ik geloof niet dat dit blikkie abs, ebd, tsc, esp en weet ik veel wat heeft.

Gewoon sturen gas geven en remmen!
Ohja en schakelen, even kijken hoe dat ook alweer moest cool smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close