[QUIZ] Wie wordt de grootste autokenner van 2016? - DEEL 10 - Uitslag en antwoorden

Gepost door j.ko 

Welkom bij de maandelijkse AutoWeek Forumquiz!

Deel 10 - oktober 2016 - hoge achterlichten

Wie wordt de grootste autokenner van het jaar? Dat is waar het om draait in deze maandelijks terugkerende quiz. Ieder forumlid mag meedoen, ook als je eerdere edities gemist hebt. Hoe het werkt? Eenvoudig: raad aan de hand van de detailfoto's de juiste auto!

De uitleg en de regels:

- Er komt elke maand een quiz, gemaakt door een van de forummers. De inzendtijd loopt vanaf het starten van de quiz tot ergens richting het einde van de maand (meestal het laatste weekend, de precieze datum en tijd vind je onder dit bericht). Daarna geeft de quizmaster de uitslag en opent de volgende (vrijwillige) quizmaster de nieuwe editie. Je hoeft niet te winnen om een quiz te mogen openen, goede zin (en misschien wat creativiteit) is genoeg!

Quizmasters 2016
jan: afentoe
feb: Stefan-V6
mrt: Vezes
apr: j.ko
mei: Guus Leferink
jun: lybra
jul: Dizono
aug: afentoe
sep: Escher
okt: j.ko
nov: 929V6
dec: Vezes

Er zijn dus nog nieuwe quizmasters nodig!

- Per maand zijn er 20 opgaven, al dan niet met een thema.

- Puntentelling:
*2 punten: Merk & model goed beantwoord.
*1 punt: Alleen merk of model goed beantwoord.
*0,5 punt aftrek: Vereiste toevoeging (dit staat vooraf aangegeven) bij een auto niet vermeld.
*Wanneer geen enkele inzender een auto goed geraden heeft krijgt iedereen daar 2 punten voor. Als niemand het type goed heeft, maar het juiste merk wel is genoemd, krijgt iedereen 1 punt voor het type.
- Wanneer een auto is verkocht onder meerdere (merk)namen, worden al deze benamingen goedgekeurd, tenzij er een op de foto aanwijsbaar verschil is (dit kunnen ook subtiele details zijn!) waardoor een auto afwijkt van zijn nagenoeg identieke broers, dan wordt alleen de juiste naam goedgekeurd.
- Alle auto's zijn in serieproductie geleverd.

- Antwoorden in een privébericht versturen naar de quizmaster! Het posten van deze quiz, de antwoorden, of allebei in dit topic of op andere fora/sites/etc. is niet toegestaan.
- Een inzending mag binnen de inzendingstermijn te allen tijde gewijzigd en/of aangevuld worden. Gelieve voor de overzichtelijkheid wel bij elke wijziging de hele lijst die je tot dan toe had erbij te vermelden. Je laatste inzending is de inzending die telt.

Je kunt overal volstaan met merk en model, behalve bij de nrs. 1, 5, 7, 9 en 19. Daar moet je een specifieke uitvoering of carrosserievariant benoemen.

Inzenden kan tot 29 oktober, 20u00.
Veel succes!

Antwoorden ontvangen van:
- rene1811
- Stefan-V6
- lybra
- Bossinkje
- Vezes
- Barri
- 929V6
- MWH
- Auto-fan
- Jamiro
- Audi80Coupé
- Escher
- cirKel

8 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2016 20:15 door j.ko.
Hé, hier zie ik er bij voorbaat al een paar, weer eens wat anders na de laatste tijd grinning smiley Ik ga me er later deze maand over buigen.
Nu ik toch terug ben wil ik ook mn totaalscore weer een beetje omhoog brengen grinning smiley Ik zie de meeste zo wel, leuk thema!
929V6
Zal ik dan de novemberquiz voor mijn rekening nemen?

Graag. Ik hou wel van een flinke uitdaging big smile smiley
929V6
Zal ik dan de novemberquiz voor mijn rekening nemen?

Wordt gewaardeerd thumbs up
Deze lijkt voor mij weer een héél stuk beter te doen dan de vorige!
Kijk, dit is leuk! Ik zie er genoeg, maar toch zitten er wel wat lastige exemplaren tussen!
Waarom is de inzendtermijn eigenlijk 29 oktober en niet 31 oktober?
Barri
Kijk, dit is leuk! Ik zie er genoeg, maar toch zitten er wel wat lastige exemplaren tussen!

Precies dat! Leuk onderwerp ook.

Ik wil op zich december wel doen.
cirKel
Waarom is de inzendtermijn eigenlijk 29 oktober en niet 31 oktober?

Omdat ik het gemakkelijker vind om de scores en antwoorden in het weekend te posten dan op een werkdag. Bovendien is het wel gebruikelijk om te sluiten in het laatste weekend volgens mij. Er is geen regel voor (hoeft ook niet), is de vrijheid van de quizmaster.
Nog 3 dagen!!

929V6 wil graag de november-quiz organiseren en Vezes heeft zich gemeld als organisator voor de december-editie. Waarvoor dank. Ik heb het lijstje in de openingspost hiermee aangevuld.
j.ko
Nog 3 dagen!!

929V6 wil graag de november-quiz organiseren en Vezes heeft zich gemeld als organisator voor de december-editie. Waarvoor dank. Ik heb het lijstje in de openingspost hiermee aangevuld.

Ik heb hem al klaar.cool smiley
Dank voor de inzendingen allemaal. Het waren er 13 deze ronde. De uitslag is als volgt:

1. Bossinkje 40
. Audi80Coupé 40
3. rene1811 39,5
4. lybra 39
. Barri 39
. 929V6 39
. Jamiro 39
. Escher 39
9. MWH 38,5
10. cirKel 37
11. Stefan-V6 33,5
12. Vezes 29,5
13. Auto-fan 28

De antwoorden volgen nog.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29-10-2016 20:22 door j.ko.
En hierbij de oplossing:

1. Citroën C3 Picasso

Eén inzender zag hier een Chevrolet Spark BiFuel, de rest had hem goed.

2. Suzuki Ignis

Twee mensen zagen hier een Subaru Justy G3X in, en dat kan natuurlijk, die is op de uitsnede gelijk. Alle anderen hadden de Ignis als antwoord. Iedereen 2 punten dus.

3. Vauxhall Corsa

Opel Corsa uiteraard ook goed gerekend. Door iedereen gevonden.

4. Mercedes-Benz Vaneo

Door iedereen herkend.

5. Kia Soul EV

De Kia Soul werd door iedereen goed gezien, de toevoeging EV werd één keer gemist (een halve punt aftrek).

6. Mitsubishi Space Runner

Negen keer juist, één keer ‘Mitsubishi Space Star’ als antwoord (1 punt) en drie keer blanco.

7. Volvo 850 Estate

Acht keer precies goed, twee keer ‘Volvo 850 R Estate’ (ook goed gerekend omdat de gevraagde elementen erin zitten en juist zijn). Eén keer ‘Volvo 850 AWD’ als antwoord, dat heb ik 1,5 punten gegeven (ik mis de gevraagde toevoeging ‘Estate’). Twee inzenders antwoordden met ‘Volvo 850 Kombi’. Die kregen ook 1,5 punten, Volvo noemde deze uitvoering volgens mij uitsluitend ‘Estate’. Als je aan kunt tonen dat Volvo hem zelf ook ‘Kombi’ noemde, dan zie ik dat graag.

8. Honda Stream

Elf juiste antwoorden, twee blanco’s.

9. Saab 9-3 Sport Estate

Slechts vijf keer juist. Deze variant van de 9-3 werd door Saab als Sport Estate aan de man gebracht. Dat wilde ik dan ook zien. Verder geldt hetzelfde als bij de Volvo: als je aan kunt tonen dat Saab hem ook anders noemde, leer ik graag bij. Ik ontving naast de vijf juiste antwoorden nog twee keer ‘9-3 Estate’, één keer ‘9-3 Estate Aero’, één keer ‘9-3’, één keer ‘9-3 SportWagon’ en drie keer ‘9-3 SportCombi’.

10. Daihatsu Terios

Door iedereen gevonden.

11. Peugeot 107

Ook door iedereen gezien.

12. Renault Espace

Twaalf keer correct, één iemand gaf ‘Fiat Panda’ als oplossing.

13. Lada Kalina

Elf keer goed, één blanco en één Nissan Almera Tino.

14. Pontiac Trans Sport

Hier heb ik ook gelet op schrijfwijze (de dubbele ‘s’ vond ik van belang). Aan elkaar of los is in mijn ogen niet van belang, maar Pontiac wilde juist aangeven dat het meer is dan gewoon Transport. Negen inzenders hadden dit juist, twee misten de dubbele ‘s’ (halve punt aftrek). Eén inzender zag een Fiat Punto en één een Oldsmobile Silhouette. Hoewel dat in de basis dezelfde auto is, toch afgekeurd, omdat die andere achterlichtunits heeft (het rode deel is gesplitst, bij de Pontiac is dat meer één geheel).

15. Lancia Phedra

Twaalf goede antwoorden, één blanco.

16. Mazda 5

Allemaal goed.

17. Nissan X-Trail

Elf keer juist, twee blanco antwoorden.

18. Cadillac Escalade

Elf keer goed, één keer ‘Cadillac SRX’ (1 punt) en één keer blanco.

19. Fiat Marea Weekend

Allemaal juist.

20. Ford Fusion

Ook deze werd door iedereen goed gezien.
Ooh die Ford Fusion was een gok. Ik dacht dat de lijn van de onderkant van de achterruit heel anders liep.
Bedankt voor de organisatie!

Ik wil de nieuwe quiz straks al wel klaarzetten, maar dan loopt hij dus net als deze quiz niet tot het eind van de maand, maar tot 26 november. De decemberquiz kan daarna dan wel weer extra lang doorlopen tot oudjaarsdag, wat misschien ook wel goed uitkomt met de feestdagen. Geen bezwaar daartegen?
Akkoord. Voor mijn part mag die van december straks tot de 30e duren, ik reken niet dat Vezes (en zijn vrienden/familie) zin heeft om op oudejaarsavond nog een quiz af te ronden. Maar die beslissing zullen we aan hemzelf overlaten.
Totaalscores na deze maand volgen morgen.
39 punten! Tevreden, maar jammer dat ik ze heb laten liggen bij typebenamingen. Een 0,5 puntje aftrek bij #7 omdat ik Volvo 850 Kombi had en bij #9 0,5 puntje aftrek omdat k SportsCombi had.

Zo staan ze vernoemd op autowp.ru, maar dat is geen valide bron lijkt mij?
Op oudejaarsavond hebben we meestal wat inderdaad. Mogelijkheden zijn om de quiz tot 31 dec rond een uur of 16:00 te laten lopen, of om de gangbare tijd aan te houden en in de loop van nieuwjaarsdag de antwoorden te publiceren. Ik zal in de loop van de novemberquiz een paar opties peilen.
V.w.b. de Saab: op de Engelse Wikipedia staat "known as the SportWagon, SportCombi or Sport-Hatch depending on the markets"

De TransSport was een oeps van me, zonde.

Bedankt voor de quiz!
Ik sluit me aan bij de twee andere forummers:

- de Saab 9-3 werd o.m. in de VS verkocht als SportCombi: [www.caranddriver.com] en [www.roadandtrack.com]
- de Volvo 850 werd o.m. in Duitsland verkocht als Kombi: [www.auto-motor-und-sport.de] en [www.auto-motor-und-sport.de]

Beide lijken me dus gewoon goed.
Ik ben het ook niet eens met de Volvo. Het ging hier om een AWD. Daar was het stukje van de foto van afkomstig, deze is alleen in stationwagenvorm geleverd. Volvo 850 AWD was dan ook mijn antwoord, aangezien ik meende dat hier speciaal de toevoeging AWD was gevraagd. Dus dan moet je AWD ook goed rekenen.
cirKel
... Dus dan moet je AWD ook goed rekenen.

Om te beginnen moet ik niks smiling smiley. Ik zal vanavond eens op de geposte links klikken en e.e.a. uitzoeken.
De Saab 9-3 SportCombi is inderdaad ook door Saab zelf zo genoemd: [www.auto-brochures.com]. Ook 'SportWagon' is een term die door Saab zelf gebruikt werd: [www.ebay.co.uk]. Die zijn dus goedgekeurd. De antwoorden '9-3' (zonder toevoeging dus) en '9-3 Estate' blijven afkeur.

Ik ga eerst de Volvo nog nazoeken, daarna komt een vernieuwde score-overzichtje.
Volvo noemde de 850 Estate ook Kombi inderdaad: [www.ebay.at]. De 850 AWD is alleen als Estate geleverd: [www.volvotips.com]. Hoe je op de foto kon zien dat dit een AWD is weet ik niet, maar goed, je hebt met 'AWD' een nog nadere specificatie gegeven dan het eigenlijk gezochte 'Estate', dus ik reken hem ook goed.
De herziene uitslag is dan als volgt:

1. Bossinkje 40
. Audi80Coupé 40
. Jamiro 40
. Escher 40
5. rene1811 39,5
. lybra 39,5
7. Barri 39
. 929V6 39
9. MWH 38,5
10. cirKel 38
11. Stefan-V6 33,5
12. Vezes 29,5
13. Auto-fan 28
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close