OCCASIONWEDSTRIJD # 421: De opgewarmde auto --> Smarter is de winnaar!

Gepost door Pjötr 


Welkom bij Occasionwedstrijd # 422: De opgewarmde auto!


De opgewarmde auto..

Ik heb een voorliefde voor kneusjes.. Dat wil zeggen, ik word echt helemaal blij als auto-fabrikanten krampachtig hun auto bij de tijd houden. Zoals Rover dat bijvoorbeeld deed.
De in mijn ogen prachtige 200 serie werd vervangen door de 25. Nu vind ik dat nog een best geslaagde operatie, maar toen de auto toch eigenlijk best wel aan het einde van zijn latijn was, kwam er nog een facelift..

Ik vind dit echt een mega toffe auto, maar eigenlijk was het inmiddels al wel lang duidelijk dat Rover zo niet langer verder kon. Nouja weten allemaal helaas hoe dit mooie merk aan zijn droevige einde kwam....



De opdracht voor deze week:
Ik wil graag als opdracht doen, "de opgewarmde auto". Dus een auto die in Nederland verkocht is geweest, maar een tweede leven kreeg op een andere markt. De opgewarmde auto mag dus niet in Nederland verkocht zijn. Het origineel wel.
Je zou bijvoorbeeld kunnen denken een Chinese kopie van een auto die bij ons geleverd is.
Of licentie-bouw, zoals de Dacia 1310. (hier ook verkocht, dus valt af).
Omdat het misschien zo een beetje lastig wordt, mogen eventueel vreemde carrosserieën ook. (mits redelijk, dus een sedan of station of pick-up)
Ik neem als voorbeeld de Kia Pride Wagon, met als basis de Mazda 121. (Ook dit model is hier verkocht, maar ook dit is even voor de beeldvorming).



De regels van deze week:
- Bouwjaar: 1970 tot en met 2010.
- Mag overal te koop staan, bij vreemde valuta even omrekenen naar Euro’s.
- Maximumbudget: € 20.000,-.
- Het origineel moet in Nederland verkocht zijn, de "opgewarmde auto" niet. (eventuele grijze import, nouja vooruit, mits niet in grote aantallen).
- Plaats een foto van het origineel, dus bijvoorbeeld de inzending is de Dacia 1310, een foto van een Renault 12.
- Licentie-bouw, grote facelift, ander merkteken, kopie, andere carrosserie-vorm zijn toegestaan
- De auto moet in redelijke staat zijn, hij hoeft niet perfect te zijn, maar hij moet wel rijdbaar zijn. Een APK of iets vergelijkbaars is dus wenselijk. Nu snap ik dat deze opdracht door het (eventueel) buitenlandse aspect lastig is, dus een opknapper is een no-go, net als een defecte motor, of schadeauto.

Vaste spelregels:
- Link naar de advertentie en prijsindicatie zijn verplicht.
- Foto's van de geadverteerde auto zijn verplicht, maximaal 5 foto's per inzending.
- De eerst geplaatste foto in de inzending is de foto voor het 'op een rijtje'.
- Mooi gefotografeerde auto's worden op prijs gesteld.
- Maximaal één inzending per persoon; als je toch een betere inzending tegenkomt dan je eerste, pas dan je oorspronkelijke post aan.
- Bij het stemmen mag een geplaatste stem niet meer gewijzigd worden.
- Bij een claim dienen een link naar de advertentie en minimaal één foto te staan, anders wordt deze als niet ingezonden beschouwd.
- Geen schade-auto, tenzij expliciet in de opdracht anders is vermeld.




Voorgaande wedstrijden:

Occasionwedstrijd 1 t/m 199
200: Two Hundred - Pink Panther
201: Mag het iets meer zijn? - smarter
202: Simplify, then add lightness - 929V6
203: La Nationale 7 - rzasa
204: Opvallende bedrijfswagen - non-turbo
205: De Bende van Nijvel – Spekky
206: Anniversary – Wouter82
207: Rotte peren - Zonder Matra, met BMW
208: Tweecilinders - British Racing Green
209: Happy with Honda - PascalD
210: Vier maal vier - Guus Leferink
211: Ford - Escher
212: Decennia - Pink Panther
213: Icons and Golden Years - zonder Matra, met BMW
214: De driecilinder - rzasa
215: De topvariant - smarter
216: Boven je pet(je) - Niels.
217: Vergeten auto's - Jorn
218: Alle gekheid op een parkeerplaatsje - JW01
219: Walter de' Silva - zonder Matra, met BMW
220: 1970 - non-turbo
221: London–Sydney Marathon 1968 - Guus Leferink
222: De kadett-klasse - 929V6
223: Zo goed als nieuw - rzasa
224: Hetzelfde type- smarter & Escher
225: American History - Bozzie
226: Yoshisuke Aikawa a.k.a VW-liefhebber kiest Japans – Spekky
227: Anderhalve auto – JOtter
228: Vierdeurs cabrio – 929V6
229: Laat ze maar schuiven!- Escher
230: Eerste eigenaar- D. Elzinga
231: Nieuwe rijken - Guus Leferink
232: De jaren 50 - Sams4ng
233: Designed by.....Guigiaro - Wrangler
234: Een pakketje schroot met een dun laagje chroom - Guus Leferink
235: 6 in lijn - Marno
236: Mooi kleurtje - Guus Leferink
237: Comfort... - smarter
238: Van een oud vrouwtje geweest... - British Racing Green
239: Krachtige Stationwagens - 929V6
240: Championnat de Super Stock-Car - Escher
241: Prachtige interieurs - JW01
242: Your "date of birth"-car - Remus
243: Vandaag is rood – rzasa
244: Bestel maar - Meike
245: Project 2 - non-turbo
246: Allemaal beestjes - Guus Leferink
247: Hier bekend, maar toch weer niet... - Escher
248: (Niet) Mijn Auto - rzasa
249: US-specs - Niels.
250: Striping - Meike
251: How low can you go - Pink Panther
252: The Bold and the beautiful - Niels.
253: De perfecte youngtimer - D. Elzinga
254: Laadbakkie- 929V6
255: Taxi! - Soloman
256: Nummer één! - Escher
257: Platform-sharing - Wouter82
258: Hittegolf! - smarter
259: Zo uit de folder weggereden – Spekky
260: Ronde koplampen - Joep 83
261: Merkencups - Wrangler
262: Barnfind / Schuurvondst - Pink Panther
263: Exclusief voor weinig- Escher
264: Follow the leader - Niels.
265: Origineel Nederlands - Wrangler
266: Banzai! The rise of the Japanese car- Auto-fan
267: Jong geleerd...- Shooting Brake
268: Groen als het struikgewas- Escher
269: Originele lak - PascalD
270: zonder pookje - Zonder Matra, met BMW
271: Is gas toch niet alleen om op te koken? - Escher
272: Kleurrijk trio - Escher
273: Snel... vergeten - Niels.
274: Moderne techniek - Pink Panther
275: Schimanski - 929V6
276: Touristenfahrten op de Nordschleife, 1973 - Guus Leferink
277: Overpriced - smarter
278: Niets is wat het lijkt: Replica! - rzasa
279: Baanbrekend - rzasa
280: Recht en hoekig – Wouter82
281: Winterproject - 929V6
282: London-Sydney Marathon, anno 2014 - Niels.
283: IJzeren Gordijn - stoterstangen90
284: Oprijwagen - 929V6
285: 1974 - Bobbeltje
286: Miami Vice - Pink Panther
287: Mislukking- Gullwing & Escher
288: Bewegende delen - smarter
289: De GL versie - Niels.
290: Youngtimer Lease- Escher
291: POA - Lybra
292: V6 Turbo- Escher
293: 1 model, vele varianten - smarter
294: Geniale hutjes - Wrangler
295: Allright Chaps! - Ouwediesel
296: Een auto voor de Koning - Singleframegrille
297: Le chique a la française - Wrangler
298: Brasil Festa - D. Elzinga
299: De driedeurs hatchback - Guus Leferink
300: 300 - Spekky
301: Machtig mooie match merk met model - Singleframegrille
302: The bad and the ugly, of op z'n Nederlands: niet moeders mooiste- Escher
303: The Malaise Era - Zonder Matra, met BMW
304: Fully loaded - Pink Panther
305: Jackpot! - Guus Leferink
306: Let's get digital - smarter
307: A giant leap - Escher
308: En vogue - rzasa
309: A place on earth - Bobbeltje
310: Bouwvak- Escher
311: Wij mannen doen het verkeerd... – Wouter82
312: Fabbrica Italiana Automobili Torino – 929V6
313: Een rode cabriolet voor een klein budget! – Niels.
314: Video star- Wrangler
315: Topless aanmodderen - smarter
316: Restomod - Singleframegrille
317: Dutch Design - Jorn.
318: MMBS - 929V6
319: Met het hele gezin naar Sporthuis Centrum - smarter
320: Woodie – Smarter/Niels.
321: Kleine beurs – Spekky
322: 6 ruiten – Stefan-V6
323: Britannia rule the....roads? - 929V6
324: Mag het een klepje meer zijn? - smarter
325: Kleur bekennen - rzasa
326: Dubbele koplampen - Guus Leferink
327: Sinterklaas-editie- Escher
328: Geimporteerd - Zonder Matra, met BMW
329: Mille Miglia - Pink Panther
330: Pick-up - Wrangler
331: Vintage Racer - rzasa
332: 5 - Pink Panther
333: Vreemde vormen - smarter
334: Geen stijl - Escher
335: The ugliest of all - Rzasa
336: Diesel - Pink Panther
337: Look-alike - Zonder Matra, met BMW
338: Het motorkapornament - rzasa
339: De fraaie hatchback - smarter
340: Veel voor weinig: het afschrijvingskanon- Escher
341: 3 landen, 1 jaar - Wrangler
342: We all live in a Yellow Submarine - smarter
343: Panoramisch uitzicht - Pink Panther
344: Zeldzaam! - rzasa
345: 3e zitrij - Wouter82
346: Sleeping time - Guus Leferink
347: Porsche 911 - Smarter
348: tatu tatu - JW01
349: AutoRAI - Niels.
350: Around the World - smarter
351: Track Day - Escher
352: Moby Dick - rzasa
353: Suicide doors - Wrangler
354: 3 doors, 5 doors and 4 doors -Shooting brake
355: Budgetdroomgarage - Pink Panther
356: You paid how much? - Niels.
357: Eighties verantwoord - Niels.
358: To turbocharge or not to turbocharge, that's the question... - PascalD
359: De cirkel is rond - Smarter
360: Vakantiecombi: Cabrio met Caravan - Bobbeltje
361: Kaal, Kaler, Kaalst - Zonder BMW met Mazda
362: Typische vrouwenauto - Zonder BMW met Mazda
363: Je had maar één taak ! - Spekky
364: Zeg 'ns aaa - Wrangler
365: De 4 seizoenen - smarter
366: Grand Touring Coupé - smarter
367: Geel en grijs - Escher
368: Not Lost in Translation - Auto-fan
369: Het Gouden Stuur - Escher
370: River Deep, Mountain High - 929V6
371: De direct ingespoten diesel - JW01
372: De pekelbak - .Timo
373: De lengte in - Pink Panther
374: Een „vreemde" eend - 929V6
375: Racen voor een appel en een ei - flat412
376: Into the rough stuff? - Wouter82
377: Beste en slechtste voorbeeld - Meike
378: Barrelbrigade - keuze van het forum ! - Shooting Brake
379: Slakkentempo - Guus Leferink
380: Streetview - smarter
381: Extreme make-over: de facelift - Escher
382: Het modellengamma - Escher
383: That's so 90's - Zonder BMW met Mazda
384: Midlife Crisis Auto - Joop053
385: Help Max -> Mikaela Ahlin-Kottulinsky auto - afentoe
386: Klein maar fijn - Zadelsnuiver
387: Mooi wit is niet lelijk - Escher
388: Motorweek Retro Review - Zadelsnuiver
389: De anonieme miljonair - D. Elzinga
390: CVT - 929V6
391: De auto van oom agent - Joop053
392: Kijken, kijken en niet (kunnen) kopen - Shooting Brake
393: De meest verkochte auto aller tijden - zonder BMW met Mazda
394: Tatort - 740estate
395: European Car of the Year 1964 t/m 2015 - Smarter en Zadelnuiver
396: Roadtrip voor 6! - Escher
397: De moderne 'special edition'- 929V6
398: Mind the pedestrians, Richard! - smarter
399: Gered van Johnny (en soms ook niet helaas..) - Joop053
400: Het jubileum viertje - Joop053
401: It's in the movie - Joop053
402: The Dutch Dinosaurs - 929V6
403: L - Joop053
404: Het lekkere kontje – JOtter
405: Man man man... - Pink Panther
406: De Vreemdganger - Shooting Brake
407: De afstammeling - 929V6
408: Buy British! - Guus Leferink
409: Zuipen maar! - Pink Panther
410: De Laatste! - smarter
411: Knutselvreugd: Afgezaagd en aangeplakt - Joop053
412: Eenarmige bandiet - cirKel
413: Betaalbare coupé - Paul Z
414: Rechtsgestuurd - Spekky
415: Vent window - Pink Panther
416: Jan Modaal - Escher
417: Kleur bekennen - .Timo
418: 4 Cilinders, 1.8 L motor - rzasa
419: reclame - jp053
420: Bruin/brown/maronne/braun/brun/buraun - Pjötr

Inzenden kan tot woensdag 28 september, 20.00 uur.
Stemmen tot vrijdag 30 september, 20.00 uur.


Veel succes!




4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30-09-2016 21:04 door Pjötr.
Ik moet zeggen, ik ben nu erg vermoeid, dus in mijn ogen klinkt de tekst heel logisch.. Mochten er misverstanden of vragen zijn, dan hoor ik dat graag.
Mochten er rare dingen zijn, laat het weten, dan pas ik dat aan (wedstrijd-maagd) smileys with beer
Gaan we van 420 naar 422 of heb ik iets gemist?
Kia Elan





Price 18,800 EUR
Make Kia
Model Elan
Trim1.8 Tsd
Mi14,400 Km
Year2000
Fuel Type Petrol
Body Type Convertible
Color Yellow
Power100 Kw (136 HP)



Het eerste leven (zoek de verschillen):





2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2016 11:54 door Zonder Mazda met BMW.
Ik heb de Turkse Marktplaats gevonden, nu nog een Turk die met een camera om kan gaan nut smiley Maar goed, dit is voorlopig mijn keus! De Otosan Taunus. In Europa was het in 1982 over en uit met de Taunus, na vele generaties die uiteindelijk hun oorsprong hadden in de jaren 30. In Turkije ging men vervolgens stug door met de fabricage van dit model, waar de auto al langere tijd in licentie werd gebouwd. Uiteindelijk kreeg de auto ook een facelift zodat er echt een verschil ontstond met de oorspronkelijke Euro-Taunus. Koplampen van de Sierra, achterlichten van Orion en een gemoderniseerd dashboard met een nieuw stuurwiel zijn de meest zichtbare verschillen. En deze auto komt dus uit 1992!

Otosan Taunus 2.0 GTS







8.000 lire / 2.411 euro

En met de TC3 werd in Europa het Taunus-hoofdstuk afgesloten:





3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2016 20:50 door Wouter82.
De in 1966 Geïntroduceerde Opel Rekord C werd in Europa Eind 1971 alweer opgevolgd door de Rekord D. De Coupé versie van deze generatie Rekord heb ik altijd prachtig gevonden.

1966-1971 Rekord C Coupé



In Brazilië is dit model van 1969 tot maar liefst 1992 in productie geweest als Chevrolet Opala. Gedurende de maar liefst 23 jarige loopbaan is dit model doorlopend nogal krampachtig opgewarmd tot dit uiteindelijke eindresultaat en ik vind hem geweldig!:

1988 Chevrolet Opala Comodoro 4.1/S











R$43.000 = € 11.900,-



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2016 16:29 door smarter.
Jaaa.... Het is dus duidelijk!

Oei wat betreft de nummering, mijn fout!
FIAT Super Europa CL / 128
[silovendes.com]











Gebouwd in Italië 1969 tot 1985, in Argentinië nog gebouwd tot en met 1990.
Weet niet tot wanneer hij is geleverd in Nederland, maar ik denk tot de introductie van de Ritmo in 1979.

Dit fraaie exemplaar stamt uit 1988 en heeft 51.000 km gelopen.
Let ook op de achterlichten! Dit zijn de achterlichten van het face-liftmodel (1977-1985), maar dan omgedraaid.
$ 64.000,- = € 3.763,69

Het originele model:




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2016 13:47 door rzasa.
@smarter, welk model was oorspronkelijk dan in Nederland leverbaar?
Quote
rzasa
@smarter, welk model was oorspronkelijk dan in Nederland leverbaar?

Ik heb mijn inzending inmiddels vervolledigd.
Er hoeft toch niet ook een occasion van het origineel geplaatst te worden? Ik begrijp uit de opdracht dat een foto voldoende is.
Verhip ja, dat lijkt inderdaad niet nodig. Heb nog zo mijn best gedaan moody smiley
1991 VW Apollo - R$ 19,900.00/€ 5.463,-

[br.tixuz.com]

Gebaseerd op de Ford Orion Mk2 gebouwd van 1986 tot 1990 en geleverd in Brazillie als VW Apollo van 1990 tot 1992.











Het origineel:





4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2016 12:32 door Zadelsnuiver.
Een merk-switch is niet verplicht toch?
Wissel: YUGO ES eruit en een Vortex Corda erin.




Vortex Corda


De Vortex Corda is afstammeling van de Toledo MK1. Een auto die ook niet nieuw is ontworpen door Seat, maar gebaseerd is op de Volkswagen Golf/Jetta en door de spaanse fabrikant is gebouwd tot 1999. Daarna maakt het chinese Chery gebruik van de Toledo en baseert de Fengyun op de duitse spanjaard. Deze Fengyun wordt in 2003 gemoderniseerd en als Chery Cowin (eigenlijk als Qiyun) in de markt gezet, terwijl de oude Fengyun nog verder wordt geproduceerd tot 2006. In Rusland en Oekraïne wordt de Chery Cowin verkocht als Chery Amulet. Chery liet deze auto van 2010 t/m 2012 ook bouwen bij TagAZ in Rusland en dan heet de auto ineens... Vortex Corda. Bent u ernog nut smiley?









Duidelijk VAG-genen.




Bouwjaar 2010 en prijs 172.000 roebel, in euro's 2.410,--.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25-09-2016 22:40 door Jp053.
Renault Clio 2 phase 5 Campus 1.2 60 pk

Het origineel!



Renault heeft de Clio 2 nog steeds in productie als Clio 2 phase 6 met een Clio 4 neusje en wat andere achterlichtjes. De Clio 2 phase 5 heeft het in Nederland ook nooit gered. Maar in thuisland Frankrijk werd deze wel nog geleverd. En ja....waarom zou je het niet doen. Heerlijk autootje.






Dit rode exemplaar komt uit 2010 en heeft 71690 km gelopen, voor 5000 euro....ik zeg koopje! winking smiley Enkel jammer van die klep.
De Golf I is geleverd van 1974 tot 1983, maar in zuid afrika in iets gewijzigde vorm tot 2010. De laatste jaren met een dashboard uit een skoda fabia, maar deze heeft nog het dash dat we kennen uit de originele golf.

1999 Volkswagen Citi CHICO 1.6




Registration year1999
R 49 950 = € 3.250,-
[www.autotrader.co.za]


origineel




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24-09-2016 14:42 door Gullwing.
Quote
smarter
Quote
rzasa
@smarter, welk model was oorspronkelijk dan in Nederland leverbaar?

Ik heb mijn inzending inmiddels vervolledigd.

Nooit geweten! Leuk.
@zadelsnuiver, ik denk niet dat jouw inzending goed is. In 1985 werd immers bij ons nog gewoon de 626 geleverd.
Quote
rzasa
@zadelsnuiver, ik denk niet dat jouw inzending goed is. In 1985 werd immers bij ons nog gewoon de 626 geleverd.

Daar heb je gelijk in, echter zie ik niet expliciet in de spelregels vermeld staan dat de inzending en het origineel niet in bouwjaren mogen overlappen.
Ik wacht even de mening van de quizmaster af en anders gaan we gewoon op zoek naar een andere inzending.
Quote
Zadelsnuiver
Quote
rzasa
@zadelsnuiver, ik denk niet dat jouw inzending goed is. In 1985 werd immers bij ons nog gewoon de 626 geleverd.

Daar heb je gelijk in, echter zie ik niet expliciet in de spelregels vermeld staan dat de inzending en het origineel niet in bouwjaren mogen overlappen.

Als je goed leest, toch wel:

Quote

Ik wil graag als opdracht doen, "de opgewarmde auto". Dus een auto die in Nederland verkocht is geweest, maar een tweede leven kreeg op een andere markt.

Een tweede leven komt altijd ná een eerste leven...
Het kostte nogal wat moeite om een enigszins fatsoenlijk gefotografeerd exemplaar te vinden, maar voilà:

Hindustan Motors Contessa 2.0 Diesel 1998 (klik!)




Alleen al om z'n bekleding zou je hem willen hebben:


175.000 rupees (€ 2.337,-)

Gebaseerd op de allang vergeten Vauxhall Victor FE uit de jaren zeventig:



Ik ga deze week voor een Franse dame die in 1968 werd gelanceerd en in Afrika tot 2006 in productie bleef. Ondanks de nickname 'King of the African Road' die de Peugeot 504 kreeg, ga ik deze week niet voor een Keniaanse of Nigeriaanse versie, maar wel voor de Argentijnse interpretatie van deze Franse klassieker. In Argentinië werd de 504 geproduceerd door Sevel, een bedrijf dat specifiek instond voor de productie van Fiats, Peugeots, Alfa Romeo's, Chevrolets en Citroëns voor de thuismarkt. In 1991 werd de 504 onderworpen aan een bijzondere '90s-facelift, waarbij vooral de gewijzigde achterkant met heuse lichtbalk(illusie) in het oog sprong. Dat bijzondere, afwijkende ontwerp is ook meteen de reden waarom ik voor deze versie heb gekozen:

1996 Peugeot 504 XSD Diesel

[auto.mercadolibre.com.ar]











€ 5.715




2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2016 11:08 door Escher.
Wat een geweldige inzendingen al zeg!thumbs up

Tot nu toe is alles goed gekeurd! Ik had niet verwacht dat jullie zo snel al met inzendingen zouden komen! Ik was aan de ene kant een beetje bang dat het misschien "te moeilijk" was. Of dat m'n "tekst" in mijn hoofd heel helder was, maar in de praktijk toch niet zo duidelijk was, maar loos alarm dus!

Inderdaad, de "Nederlandse" auto hoeft alleen maar een foto te zijn. De opgewarmde is inderdaad een tweede of derde leven van de auto, dus inderdaad, vaak zijn ze dan niet tegelijkertijd verkocht. Ik ben geen wikipedia, dus ik zal daar niet al te moeilijk overdoen, als de auto zeg maar echt herkenbaar is, als in dat ie aangepast is.

Omdat we het over auto's hebben die vaak niet echt liefhebbers-auto's zijn, zou ik als "quiz-master" niet moeilijk doen over de foto's (ik weet niet of inzendingen worden afgekeurd kunnen worden daarop, maar ik zal daarop geen afkeur doen)
Ik switch mijn Corsa voor iets anders, iets met een nog bizarder verhaal!

Mijn inzending, een Ledbury Maestro uit 1999.
Advertentie


Ik geef toe, de foto is matig, en de verschillen zijn zo op het oog niet erg groot het origineel.


Het interieur, nog erg netjes. Maar er staan dan ook nog maar 15.000 miles op de teller.


Het vreemde kontje van de Maestro!


Een Nederlandse Maestro, toen het nog een Austin was.

De auto staat te koop in Engeland, op een veiling, het startbord is 3112,34 euro, ofwel £2695.
1999 Ledbury Maestro 1.3, met 15.000 miles op de teller.

En dan nog het verhaal van de auto...

In 1994 stopt Rover met het bouwen van de Maestro, de machines en onderdelen worden verscheept naar Bulgarije, om daar in een Joint-venture gebouwd te worden. Het plan was om ongeveer 10.000 te maken, na 2 jaar en ongeveer 2200 auto's kwam er een einde aan het avontuur.
Een kleine fabriek, in Ledbury, koopt de voorraad op, en verkoopt/bouwt de Maestro voor de Britse markt. Als Ledbury Maestro is dit de goedkoopste auto op de markt. £4,995 was de verkoopprijs, dus veel heeft de auto niet afgeschreven, een links gestuurde auto was zelfs £1000 goedkoper..

En nu komt het... Alle Ledbury Maestro's zijn links gestuurd, echter omgebouwd met onder andere sloop-onderdelen en oude voorraden van Rover, naar rechts gestuurd. Soms was het dus zo, dat de auto wel rechts gestuurd was, maar de ruitenwissers en bediening links gestuurd.

Er was alleen een basis-motor, de gedachte erachter was:
A car that was cheap to buy, cheap to run, cheap and easy to maintain as well for the DIY mechanic.
Hoeveel er precies zijn verkocht tussen 1997 en 2001 kan ik niet zo goed herleiden, ik heb aantallen van 50 tot 200 gevonden, maar een succes was het dus niet.
In 2001 was het Ledbury verhaal voorbij, en kreeg de Maestro een derde leven, de mallen en alles gingen naar China!

Als toevoeging, deze auto heeft dus niets meer met Rover te maken, zij hebben deze dus niet geproduceerd, of wat dan ook. En draagt dus ook geen Rover badge of naam.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2016 15:01 door Pjötr.
Is dat in de voorbumper een scheur of een designlijn? grinning smiley
In Oedmoertië heet dat designscheur grinning smiley.
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD # 421: De opgewarmde auto
25-09-2016 23:56
Het was even zoeken, maar wat ik altijd al een leuke, stoere bak heb gevonden is de Suzuki Vitara. En deze leeft gewoon voort in Spanje onder de merknaam van Santana.

Santana 300 2.0 uit 2006



Volgens mij is volstaan met een set after-market lampen voor en achter en een andere bumper...



ook het interieur is iets minder fraai



maar de prijs daarentegen, € 9.250 is niet opgewarmd

Het origineel: De Vitara uit 1993



kost in Duitsland € 1.650
Vooral het maximumbedrag speelde me even parten,
maar uiteindelijk is het me toch gelukt een Braziliaanse T2 binnen budget te vinden...

Quote
Wikipedia
In 1967 werd de tweede generatie Type 2 geïntroduceerd, de Panoramabus. Dit model heeft grote zijramen, en een gewelfde voorrruit zonder middenspijl. Behalve uiterlijke wijzigingen, kende het nieuwe exemplaar ook enkele motorische verbeteringen. Met 1.6 L en 48 DIN pk (35 kW) werd het vermogen van de motor groter.
Ook van de T2 werden verschillende versies gemaakt. De modellen van voor 1971 worden T2a genoemd. In 1972 is een overgangsmodel geproduceerd dat de modelnaam T2a/b kreeg. Een front van de a en achterkant van het b model zijn belangrijkste kenmerken. Type 2's van tussen 1972 en het begin van de jaren 80 hebben de naam T2b, en de term T2c is bedoeld voor de bussen met verhoogde daken die in de vroege jaren 90 speciaal voor Amerikaanse marktkoopmannen werden gebouwd.
De T2 werd eerst in Duitsland, daarna in Mexico en vervolgens in Brazilië gebouwd. Vanaf modeljaar 2006 is een vloeistofgekoelde motor geplaatst, waarmee het tijdperk van de luchtgekoelde boxermotor ten einde kwam. Op 20 december 2013 werd de laatste T2 gebouwd.

Quote
Autoblog.nl
Er is echter wel een trucje nodig om de Braziliaanse T2 op Nederlands kenteken te krijgen. Door de camper eerst in Engeland op kenteken te zetten (daar zijn de regels soepeler) en dan te importeren naar Nederland lukt het om deze auto zonder airbags en ABS toch gewoon op Nederlandse platen te krijgen.



2006 Water-Cooled Brazilian Kombi



Quote


Specs
Model:Brazilian Kombi
Year:2006
Price:£16800 (convertor wisselkoers 26/9 - 19.373 EUR)
Mileage:50k
RHD/LHD:LHD
Engine:1400cc Water-Cooled
Seats:9
Colour:White

A UK First! Unconverted Brazilian Kombis straight from Brazil, ready to be converted into a camper, used as a mini bus, hire van , wedding hire or promotional vehicle!

Can be built to your spec's!









En een klassiek T2-busje uit Europa...





4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26-09-2016 09:52 door British Racing Green.
Leuk gevonden! Wel een verschrikkelijk gezicht zo die 'grille' Maargoed dat heb je met waterkokers thumbs up
Quote
singleframegrille
En deze leeft gewoon voort in Spanje onder de merknaam van Santana.

Leefde, want het merk Santana is alweer een tijdje verleden tijd.
Ergens in het verre oosten, in Oezbekistan om precies te zijn, wordt nog altijd de Daewoo Nexia geproduceerd. Inderdaad, één van de eerste Daewoos die in Nederland werd verkocht, op basis van de aloude E-Kadett. Ter herinnering, zo zag dat eruit:



Bovenstaand exemplaar zou dus al een passende inzending zijn voor deze occasionwedstrijd. Echter, een aantal facelifts later wordt dit model dus nog steeds verkocht. Onder andere in Rusland, waar dit prachtexemplaar te koop staat:

2010 Daewoo Nexia

Inderdaad, hij wordt nog steeds onder dezelfde naam verkocht als 20 jaar geleden in Nederland.
Dit exemplaar is nog bij de eerste eigenaar en heeft 111.000 km gelopen.
Prijs: 163 000 roebel (gelijk aan €2.262 volgens de advertentie)

Foto's:









Die Daewoo voldoet niet toch? Want de Daewoo is een opgewarmde Kadett, en de Daewoo is zelf ook in NL verkocht.
Quote

- Het origineel moet in Nederland verkocht zijn, de "opgewarmde auto" niet. (eventuele grijze import, nouja vooruit, mits niet in grote aantallen).
Quote
Barri
Die Daewoo voldoet niet toch? Want de Daewoo is een opgewarmde Kadett, en de Daewoo is zelf ook in NL verkocht.
Quote

- Het origineel moet in Nederland verkocht zijn, de "opgewarmde auto" niet. (eventuele grijze import, nouja vooruit, mits niet in grote aantallen).

Ik heb even gezocht, je hebt deels gelijk... Daewoo is inderdaad een "opgewarmde kadett", de Nexia is hier ook verkocht... Echter is de door Niels ingezonden Nexia is een Nexia die gebouwd is in Oezbekistan. Sinds 2008 rolt daar de gefaclifte versie als Nexia 2 van de band. Volgens mij is deze auto alleen in de vroegere Sovjet landen te koop, maar dat ben ik dus niet helemaal zeker.

Ik keur hem dus goed, een opgewarmde versie van een opgewarmde auto thumbs up, maar mocht inderdaad het front (als meest opvallende aanpassing) niet zijn zo zijn veranderd, had je inderdaad wel gelijk!

De andere inzendingen zijn ook goedkeurd!
Anonieme bezoeker
Re: OCCASIONWEDSTRIJD # 421: De opgewarmde auto
26-09-2016 21:17
Quote
929V6
Quote
singleframegrille
En deze leeft gewoon voort in Spanje onder de merknaam van Santana.

Leefde, want het merk Santana is alweer een tijdje verleden tijd.
y

Hij rijft nog, 929V6, hij rijdt nog.
Pittige occasionwedstrijd Pjötr, maar ik heb 1 gevonden smileys with beer.


Een wagen die nooit in Nederland is verkocht, alleen RHD rijdende exemplaren zijn gebouwd.

Austin Ambassador 1982

How nice to see a British Leyland car in this condition!

Finished we think in 'Neptune Blue' with Beige velour upholstery. The comprehensive history file includes MOT certificates back to 1987, a drivers log detailing work carried out and general use etc..

Its Two careful owners have taken the mileage to just 23,000 from new.

Estimate: £2000 ~ £3000 = € 2200 ~ € 3300











Het origineel is de (BL) Princess (saloon met kleine achterklep) genoemd. De opgewarmde auto is de Austin Ambassador (hatchback met grote achterklep) genoemd en niet op het vasteland verkocht. De wagen groeide van 445 cm naar 455 cm, maar de wielbasis bleef gelijk.

De Twingo van Braadslee wordt groen van jaloezie van dit smurfen-blauw op de Princess cool smiley.





6 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2016 08:20 door 740estate.
Quote
Pjötr
Quote
Barri
Die Daewoo voldoet niet toch? Want de Daewoo is een opgewarmde Kadett, en de Daewoo is zelf ook in NL verkocht.
Quote

- Het origineel moet in Nederland verkocht zijn, de "opgewarmde auto" niet. (eventuele grijze import, nouja vooruit, mits niet in grote aantallen).

Ik heb even gezocht, je hebt deels gelijk... Daewoo is inderdaad een "opgewarmde kadett", de Nexia is hier ook verkocht... Echter is de door Niels ingezonden Nexia is een Nexia die gebouwd is in Oezbekistan. Sinds 2008 rolt daar de gefaclifte versie als Nexia 2 van de band. Volgens mij is deze auto alleen in de vroegere Sovjet landen te koop, maar dat ben ik dus niet helemaal zeker.

Ik keur hem dus goed, een opgewarmde versie van een opgewarmde auto thumbs up, maar mocht inderdaad het front (als meest opvallende aanpassing) niet zijn zo zijn veranderd, had je inderdaad wel gelijk!

De andere inzendingen zijn ook goedkeurd!

Bedankt voor de goedkeuring Peter, dat was inderdaad ook mijn gedachte achter de inzending: zowel de Kadett als de originele Nexia zijn in Nederland verkocht, maar deze facelift van na 2008 hebben we hier nooit gezien.

Ook het interieur is behoorlijk aangepast, trouwens. Oud en nieuw onder elkaar:







1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27-09-2016 10:56 door Niels..
Was de Nexia niet een opgewarmde Pontiac LeMans?
Klopt, rzasa, maar die was dan weer een gerebadgede E-Kadett. Maar voor de volledigheid hoort 'ie er wel bij inderdaad winking smiley


De 131 Mirafiori werd vol trots door Fiat onthuld in de herfst van 1974, als opvolger van de Fiat 124. En we weten allemaal, dat die auto een ruime carrière van opwarmertjes kent: als Seat in Spanje, als Premier in India, als Lada in Rusland en Egypte, als Pirin-Fiat in Bulgarije en zelfs als Fiat-Kia in Zuid-Korea. En in Turkije kwam dan ook de lokaal gebouwde Tofas Murat 124 op de markt.



Die succesrol mocht de Fiat 131 gedeeltelijk overnemen, en zo kwamen vanaf 1977 de Tofas Murat, Sahin, Dogan (diverse luxevarianten) en Kartal (stationwagen) uit de Turkse joint-venture fabriek. De Kartal kreeg een geheel nieuw ontworpen, verlengde achterzijde met hoger dak, zodat het laadvolume flink groter was dan bij het Italiaanse origineel.



In 1988 (de Fiat was al uit productie) werden de Turkse varianten gefacelift en kregen ze een voor- en achterzijde die veel leek op die van de Fiat Regata. De sedan had toen ook een wat hogere achterklep, dus meer kofferruimte dan het origineel. In 1994 was er opnieuw een facelift en inmiddels was ook de techniek wat gemoderniseerd. In 2002 stopte de Turkse productie, maar met een nieuwe facelift ging deze verder in Egypte (tot 2009) en Ethiopië (tot 2010).



De opgewarmde Tofas Sahin die we hier aanbieden is van 2004 en komt dan ook van een Afrikaanse lopende band. Hij heeft 93.000 km gelopen en is voorzien van een 1,6-liter benzinemotor die 86 pk levert. Hij heeft geen schadeverleden. Standaard is centrale vergrendeling.



Het schijnt best een degelijke auto te zijn, want ik kom er ook tegen die drie ton hebben gelopen. Wie deze Tofas Sahin hebben wil, moet wel een stukje op reis: hij staat in Bakoe (dat is in Azerbeijan). De prijs is $ 2700 wat neerkomt op € 2401,65.



Het origineel.

PS: De juiste schrijfwijze van de merk- en modelnamen is Tofaş, Şahin en Doğan, maar het forum heeft moeite met de diakritische tekens bij de S, s en g van het Turks.
Oei, de Ambasador/Princess, gevoelsmatig dacht ik altijd dat er meer verschillen tussen die twee waren. Maar als ik wikipedia mag geloven, zijn er toch veel delen gelijk.

Omdat ik in de openingspost al had gezegd dat ik niet al te moeilijk wil zijn/ben, keur ik hem goed, hoewel hij volgens mij op het randje zit.

Ik bedenk me nu wel, hoe zit het eigenlijk met Ital/Marina, is de Ital eigenlijk ook in ons land verkocht?
Om een antwoord op je laatste vraag te geven: volgens mij is Stoterstangen90 in bezit van een project-Ital op origineel Nederlands kenteken.
Quote
Niels.
Om een antwoord op je laatste vraag te geven: volgens mij is Stoterstangen90 in bezit van een project-Ital op origineel Nederlands kenteken.

Ah ja, is ook zo!

Ik heb mijn inzending gewijzigd!
Toch nog een mooi gefotografeerde Coupé versie van de laatste generatie Chevrolet Opala gevonden: Inzending aangepast!
Er is een kleine kans dat ik vanavond rond 20.00 uur niet thuis ben, en dus niet "de wedstrijd kan sluiten" .
Is er iemand die eventueel, laten we zeggen als ik om 20.30 nog geen bericht heb geplaatst, dit wil doen?

Ik had bedacht, om nu een "op een rijtje" te maken. Omdat ik en graag een foto van de originele auto en de opgewarmde wil plaatsen, en omdat ik het niet erg netjes vind om een ander "mijn werk op te laten knappen" .

Ik stuur dan via PM het bericht wat ik nu ga maken, het enige wat diegene moet doen, is even kijken, of er zeg maar na dit bericht nog veranderde inzendingen komen..

De kans is 30% dat het me niet lukt, maar ik dacht laat ik het maar vroeg even aangeven!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close